Tovi sitten sain Metro Exodus läpipeluun valmiiksi - peli jäi ekalla kerralla kesken Dead Cityssä jostain syystä - ja peli piti kyllä otteessaan loppuun asti.
Jokin tässä vain vetoaa vaikka tämäkään ei palasina tarkasteltuna ole mitenkään erikoinen, toinen läpipeluu lähti heti käyntiin ja parhaimman lopun metsästys.
Dead City on selvästi muuten ns. old school Metroa tarkoituksella ja se myös toimii, tunnelma on todella voimakas ja peli osaa vaan tehdä sen fiiliksen, että nyt ollaan pahassa paikassa.
Dead Citystä tuli myös paikka paikoin Half Life 2 viba, mutta eipä se lie mikään salaisuus, että Half Lifet on Metro sarjan lähteinä toimineet myös.
Metrossakin on katkeamaton first person narrative ja tietysti muutenkin samantyylinen maailmanlopun meininki, vaikka ihan eri paikoissa ja eri syistä.
Tarina on lopulta aika koskettava ja loppuhan riippuu sitten pelaajan teoista.
Lopusta laajasti sisältäen pohdintaa, saapi vastata toisessa spoilerissa jos tietää vastauksia:
Jokin tässä vain vetoaa vaikka tämäkään ei palasina tarkasteltuna ole mitenkään erikoinen, toinen läpipeluu lähti heti käyntiin ja parhaimman lopun metsästys.
Dead City on selvästi muuten ns. old school Metroa tarkoituksella ja se myös toimii, tunnelma on todella voimakas ja peli osaa vaan tehdä sen fiiliksen, että nyt ollaan pahassa paikassa.
Dead Citystä tuli myös paikka paikoin Half Life 2 viba, mutta eipä se lie mikään salaisuus, että Half Lifet on Metro sarjan lähteinä toimineet myös.
Metrossakin on katkeamaton first person narrative ja tietysti muutenkin samantyylinen maailmanlopun meininki, vaikka ihan eri paikoissa ja eri syistä.
Tarina on lopulta aika koskettava ja loppuhan riippuu sitten pelaajan teoista.
Lopusta laajasti sisältäen pohdintaa, saapi vastata toisessa spoilerissa jos tietää vastauksia:
Kaikissa Metro peleissähän on tämä karmasysteemi, joka vaikuttaa siihen minkälaisen lopun saat, näin tässäkin.
Exoduksessa tekojen vaikutukset olikin yllättävän konkreettiset lopulta nähtävästi; mikäli miehistöstä puuttuu Duke tai Alyosha, saati molemmat, ei verenluovuttajia riitä tarpeeksi ja Artyom kuolee säteilyyn.
Lääke Annalle löytyi, sitä en tosin tiedä vaikuttaako karmapisteet siihen onko lääke edes löydettävissä vai ei, olettaisin, että vaikuttaa.
Pelissä on muuten mahdollisesti pieni plothole tuon suhteen: hieman ennen labraa löytyy viesti, jossa on mainittu saapuneita lähetyksiä ja nimenomaan sen tarvitun lääkkeen kohdalla lukee SHIPMENT CANCELLED.
OK voinhan tuon tulkita niin, että jokin lisälähetys oli peruttu ja varastossa oli edellisiä vielä ja tässä olikin vaan tarkoitus säikäyttää pelaajaa, mutta olettaen, että lääkettä joko on tai ei ole riippuen karmasta, niin tuo on vähän särö uskottavuudessa.
Damirhan jää Kaspianille omasta tahdostaan eikä siihen voine vaikuttaa, Damir näkee kansansa kärsimyksen joka tapauksessa ja minä tietääkseni vapautin kaikki mahdolliset orjatkin Kaspianissa.
Tai sitten ratkaisu on olla menemättä siinä loppukohtauksessa ihan ylös asti ja avatakin tuli jo matkalla (näinkin voi tehdä btw, kokeilin), mutta en tiedä vaikuttaako tuokaan siihen miten lopulta käy, kuvittelisin, että ei vaikuta, tai sitten vaikuttaa niin, että Damirkin saa luodista.
Koska joka tapauksessa lopussa puhkeaa taistelu ja Paroni saa luodin otsaansa, sekä selvästi ylös asti meneminen on se "ajateltu" tapa pelata.
Minulta puuttui Duke kun menin Volgassa tappamaan (köh, kaikki....) kirkossa olleet kultin jäsenet ja siksihän sitten tämä Silantius tekee hälytyksen lopussa, jonka tuoksinassa Duke saa osuman ja joutuu jäämään pois junasta.
Oletettavasti pelaamalla toisin tätä ei tapahdu ja Duke säilyy völjyssä. Silantius tekee selväksi, että ei voi koskaan antaa anteeksi "lastensa murhaamista", mutta muuten kai olisi voinutkin neuvotella.
Alyosha selvisi karhutappelusta Taigassa kun sen alueen taas pelasin tappamatta ketään ns. metsän lapsista läpi. Muistan ekalta läpipeluulta, että Alyosha haavoittui tuossa kohti.
Tapoin kaikki vastaan tullet roistot Taigassakin tosin, eli ne saakin pistää lihoiksi!
Tuohon liittyen, kannattaa laittaa pelin asetuksista subtitlet ja Speaker Name päälle. Silloin dialogia kuunnellessa voi päätellä tuosta nimestä, onko vastassa roistoja (Thug, Bandit) vai jotain muuta.
Kaikki Thugit ja Banditit on vapaata riistaa karmasysteemin puolesta, mutta muiden kohdalla kannattaa pyrkiä ei-kuolettaviin keinoihin.
Tosin antautuvia vihollisia ei pitäisi tappaa, mutta nyrkillä kanveesiin ne toki saa ja kannattaakin laittaa.
Tuon karmasysteemin itse asiassa havaitsee jo pelatessa. Jos asiat tekee oikein, näyttö käy hetken sellaisena sinivaalean sävyisenä ja kuuluu heleähkö ääniefekti.
Jos taas teet jotain huonoa, näyttö käy punertavana ja kuuluu pahaenteisempi ääniefekti.
Sitä en tiedä edellyttääkö paras loppu täysin puhdasta karmaa, päätellen edellisestä läpipeluusta oletan, että ei, koska varsinkin Volgassa oli liipaisinsormi herkässä ja vaikka Duke sen myötä menikin, jäin käsitykseen, että muuten loppu oli hyvä kun Anna jäi henkiin.
Exoduksessa tekojen vaikutukset olikin yllättävän konkreettiset lopulta nähtävästi; mikäli miehistöstä puuttuu Duke tai Alyosha, saati molemmat, ei verenluovuttajia riitä tarpeeksi ja Artyom kuolee säteilyyn.
Lääke Annalle löytyi, sitä en tosin tiedä vaikuttaako karmapisteet siihen onko lääke edes löydettävissä vai ei, olettaisin, että vaikuttaa.
Pelissä on muuten mahdollisesti pieni plothole tuon suhteen: hieman ennen labraa löytyy viesti, jossa on mainittu saapuneita lähetyksiä ja nimenomaan sen tarvitun lääkkeen kohdalla lukee SHIPMENT CANCELLED.
OK voinhan tuon tulkita niin, että jokin lisälähetys oli peruttu ja varastossa oli edellisiä vielä ja tässä olikin vaan tarkoitus säikäyttää pelaajaa, mutta olettaen, että lääkettä joko on tai ei ole riippuen karmasta, niin tuo on vähän särö uskottavuudessa.
Damirhan jää Kaspianille omasta tahdostaan eikä siihen voine vaikuttaa, Damir näkee kansansa kärsimyksen joka tapauksessa ja minä tietääkseni vapautin kaikki mahdolliset orjatkin Kaspianissa.
Tai sitten ratkaisu on olla menemättä siinä loppukohtauksessa ihan ylös asti ja avatakin tuli jo matkalla (näinkin voi tehdä btw, kokeilin), mutta en tiedä vaikuttaako tuokaan siihen miten lopulta käy, kuvittelisin, että ei vaikuta, tai sitten vaikuttaa niin, että Damirkin saa luodista.
Koska joka tapauksessa lopussa puhkeaa taistelu ja Paroni saa luodin otsaansa, sekä selvästi ylös asti meneminen on se "ajateltu" tapa pelata.
Minulta puuttui Duke kun menin Volgassa tappamaan (köh, kaikki....) kirkossa olleet kultin jäsenet ja siksihän sitten tämä Silantius tekee hälytyksen lopussa, jonka tuoksinassa Duke saa osuman ja joutuu jäämään pois junasta.
Oletettavasti pelaamalla toisin tätä ei tapahdu ja Duke säilyy völjyssä. Silantius tekee selväksi, että ei voi koskaan antaa anteeksi "lastensa murhaamista", mutta muuten kai olisi voinutkin neuvotella.
Alyosha selvisi karhutappelusta Taigassa kun sen alueen taas pelasin tappamatta ketään ns. metsän lapsista läpi. Muistan ekalta läpipeluulta, että Alyosha haavoittui tuossa kohti.
Tapoin kaikki vastaan tullet roistot Taigassakin tosin, eli ne saakin pistää lihoiksi!
Tuohon liittyen, kannattaa laittaa pelin asetuksista subtitlet ja Speaker Name päälle. Silloin dialogia kuunnellessa voi päätellä tuosta nimestä, onko vastassa roistoja (Thug, Bandit) vai jotain muuta.
Kaikki Thugit ja Banditit on vapaata riistaa karmasysteemin puolesta, mutta muiden kohdalla kannattaa pyrkiä ei-kuolettaviin keinoihin.
Tosin antautuvia vihollisia ei pitäisi tappaa, mutta nyrkillä kanveesiin ne toki saa ja kannattaakin laittaa.
Tuon karmasysteemin itse asiassa havaitsee jo pelatessa. Jos asiat tekee oikein, näyttö käy hetken sellaisena sinivaalean sävyisenä ja kuuluu heleähkö ääniefekti.
Jos taas teet jotain huonoa, näyttö käy punertavana ja kuuluu pahaenteisempi ääniefekti.
Sitä en tiedä edellyttääkö paras loppu täysin puhdasta karmaa, päätellen edellisestä läpipeluusta oletan, että ei, koska varsinkin Volgassa oli liipaisinsormi herkässä ja vaikka Duke sen myötä menikin, jäin käsitykseen, että muuten loppu oli hyvä kun Anna jäi henkiin.
Viimeksi muokattu: