Silent Hill -uutisointia seuranneet saattoivat bongata
f:n trailerista oudon nimimerkin. "Ryukishi07" on japanilainen dekkarikirjailija, jonka visual noveleja olen lukenut nyt muutaman vuoden. Normaalitkin VN:t ovat pelejä vain hyvin löyhän määritelmän mukaan, mutta näissä ei ole edes valintoja tai haarautuvaa tarinaa. Jos
apinan opettaa hakkaamaan välilyöntiä kärsivällisesti, se "pelaa" Ryukishin tuotokset läpi - lukuunottamatta ihan loppuja, joissa on pieniä pelillisiä elementtejä. Näitä kuitenkin myydään pelikaupoissa ja kirjailija itse väittää kivenkovaan, että kaikki murhamysteerit ovat pelejä, joten kaipa tämä ketjuun kuuluu.
Higurashi When They Cry
Poika muuttaa idylliseen tuppukylään keskelle vuoria. Kavereita löytyy nopeasti ja elämä on alkuun seesteistä, mutta pikkuhiljaa alkaa valjeta että kylässä on jotain karmivaa. Synkät salaisuudet ja salaliitot pilkahtelevat ja kaverit alkavat käyttäytyä oudosti. Keneenkään ei kannata luottaa, ei ainakaan silloin kun toisella on terävä esine kourassaan.
Tarina on hidas ja vaatii jonkin verran animensietokykyä, mutta kauhu on ihan toimivaa ja mysteeri on mielenkiintoinen. Tunnelmaa luodaan taitavasti ja hyppysäikkyjä käytetään hyvin säästeliäästi. Taisin kuitenkin bongata lopusta ison juoniaukon.
Mikseivät Hanyuu ja Rika vain seuranneet Takanoa Watanagashin iltana? Heillä oli siihen erittäin hyvä syy (Takano kuolee joka silmukassa), täydellinen toteutuskeino (Hanyuu on näkymätön aave) ja loputtomasti mahdollisuuksia (aikasilmukka).
Umineko When They Cry
Kuka pelkää noitia? Hullu pohatta pitää sukukokouksen syrjäisellä saarella. Vieraita kiinnostaa lähinnä perinnöstä neuvottelu, mutta äkkiä ihmisiä alkaa kuolla. Saarella asuva noita on päättänyt tappaa kaikki murharituaalissa, mikä suututtaa päähahmon, joka ei usko taikuuteen. Legenda kertoo myös kätketystä kulta-aarteesta. Tiukasti Japaniin sidotun Higurashin jälkeen Umineko on yllättävän länsimaistyylinen ja on selvästi ottanut inspiraatiota murhamysteerien klassikoista, kuten Agatha Christien tuotannosta. Fanipalvelua sun muuta japanilaisperseilyä on todella vähän, joten Uminekoa kehtaa suositella paljon laajemmalle joukolle kuin Higurashia. Sitä voi myös pelata tietämättä Higurashista mitään, spoilaa lähinnä että yhdessä sen hahmoista on jotain outoa.
Sekä Higurashi että Umineko ovat visuaalisesti todella karun näköisiä, koska kirjailija ei osaa piirtää. Molemmista kirjoista on kuitenkin tehty Playstation 3:lle remaket, jolloin grafiikkaa paranneltiin joka osa-alueella ja niihin lisättiin paljon elämänlaatuparannuksia, kuten ääninäyttely. Nämä parannukset pystyy lisäämään
modilla myös PC-versioon. Homma ei toimi täydellisesti: peli kaatuilee skipatessa pitkiä tekstipätkiä ja jotkin konsoliversion ominaisuudet, kuten huulisynkka, jäävät puuttumaan. Modattu kirja on PC:llä ylivoimaisesti perusversiota parempi kokemus, mutta
paras tapa kokea nämä on epäilemättä PS3.
Epäluotettava kertoja on murhamysteereissä harvinaisuus hyvästä syystä. Umineko puhuu välillä läpiä päähänsä, mutta noudattaa omia sääntöjään, jotka selitetään alkupuolella. Omaperäinen ratkaisu sallii pelin käyttää kerronnassa kaikenlaista älytöntä ja mysteeri tuntuu silti reilulta. Tarina on yksi parhaita, mitä olen koskaan nähnyt peleissä... eikun siis kirjoissa... no, ylipäätään missään. Myös musiikki on aivan uskomattoman hyvää. Tämä on korkeakulttuuria, jota kuuluu nauttia kädessä lasi punaviiniä tai ainakin Dr. Pepperiä.
Haluaisin suositella Uminekoa jokaiselle kaverille, sukulaiselle ja kadulla vastaan tulijalle. Matkassa on kuitenkin yksi mutka.
Ei keneltäkään voi pyytää tällaista aikainvestointia. Kumpikin "peli" on periaatteessa yli sadan tunnin välinäytös, ja se on todella pitkä aika istua kliksuttamassa seuraavaa repliikkiä. Molempien kirjojen kerronta on hidasta, asioita selitetään pitkästi ja jaaritellaan, eikä käännöskään ole ihan huippuluokkaa. Umineko on mestariteos, mutta siinä on paljon ilmaa joka saattaa tulla lukunautinnon tielle. Higurashi taas... sekin on hyvä, mutta sen kanssa on vielä vaikeampi perustella kirjaan käytettyä aikaa.
No, onko Silent Hill sitten hyvissä käsissä? En tiedä. Ryukishi osaa kirjoittaa pelottavia tilanteita ja rakentaa hyytävää tunnelmaa, ja kirjojen hyppysäikytkin on tehty hyvällä maulla, mutta tarinankerronta pitkän kaavan kautta voi karkottaa pelaajat.
Murhamysteerien suhteen mies on nero.