Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vau. Tuolla tekosyyllä voisin helposti antaa Majora's Maskin erikoisuudet eli raivostuttavuudet anteeksi. Jäi aikoinaan 3DS:llä kesken mm. aikarajojen takia. Ne eivät sopineet tutkailevaan pelityylini, enkä kerta kaikkiaan jaksanut pelata samaa pitkää "juonipätkää" kovin montaa kertaa uudestaan.Olen myös nähnyt sen Game Theoryn videon missä Link olisi MM:ssa kuollut ja käy läpi kiirastulta, niin jotenkin tämä ajatus antoi tälle läpipeluulle jotenkin karmivan ja rauhattoman fiiliksen. Vaikka tuo onkin vaan teoria eikä kaanonia. Kuolema kuitenkin oli aika vahvana tässä pelissä.
Jatko-osa on monipuolisempi ja hienompi graafisesti. Enemmän vaihtoehtoja ratkaista tilanteet. Toki silti tarina on pääosissa ja paljon hiiviskelyä.Plaque Tale: Innosence sai alelaarista jollain 6-7€.
Varmaan helpoin peli mitä olen pelannut13h meni leppoisalla tyylillä mutta eipä tuo haitannut. Ei aina jaksa grindata veren maku suussa ja tarinaa oli ihan mukava seurata. Pitää ehkä pelata jatko-osakin. Taitaa kustantaa suurinpiirtein saman verran.
Olen vähän elitisti näiden "helppojen" pelien kohdalla joissa ei oikein ole "pelattavaa" ja usein väheksyn niitä tylsyydestä. Mutta suositukset nunnapeli INDIKAlle. Saman tyylinen ja sopii fiilistelyyn. Toisaalta sopii myös genrestä ei pitäville kuten minulle. Ihan rahan arvoiset suositukset.Plaque Tale: Innosence sai alelaarista jollain 6-7€.
Varmaan helpoin peli mitä olen pelannut13h meni leppoisalla tyylillä mutta eipä tuo haitannut. Ei aina jaksa grindata veren maku suussa ja tarinaa oli ihan mukava seurata. Pitää ehkä pelata jatko-osakin. Taitaa kustantaa suurinpiirtein saman verran.
Plaque Tale: Innosence sai alelaarista jollain 6-7€.
Varmaan helpoin peli mitä olen pelannut13h meni leppoisalla tyylillä mutta eipä tuo haitannut. Ei aina jaksa grindata veren maku suussa ja tarinaa oli ihan mukava seurata. Pitää ehkä pelata jatko-osakin. Taitaa kustantaa suurinpiirtein saman verran.
PS5:lla pelasin ja se oli helppo muuten paitsi se kärryntyöntelykohta jossa meinasi loppua pelaaminen kokonaan. Välillä nuolet tulee kärryn etuosasta läpi ja kuolee siihen. Lopuilla kerroilla tähtäys totaalisen rikki, ja lukittu pääosuma meneekin huti. Vihut juoksee kohti niin yhteen virheeseen on varaa, toinen tarkoittaa jo ettei kerkeä virittää sitä linkoa enää. Yhtäkkiä hiiviskelypeli haluaakin olla jotain muuta, ja vain tuon yhden kohtauksen ajan. Katsoin netistä niin aika paljon valitusta tuli juuri tuosta kohdasta ja tähtäyksestä jo kauan sitten, käsittämätöntä ettei sitä vieläkään ole korjattu. Nyt olen jo niin triggeröitynyt että näen saman tien punaista jos joku sanoisi sanan "portcullis". Onneksi se on erittäin epätodennäköistä.Plaque Tale: Innosence sai alelaarista jollain 6-7€.
Varmaan helpoin peli mitä olen pelannut13h meni leppoisalla tyylillä mutta eipä tuo haitannut. Ei aina jaksa grindata veren maku suussa ja tarinaa oli ihan mukava seurata. Pitää ehkä pelata jatko-osakin. Taitaa kustantaa suurinpiirtein saman verran.
Tämähän paljastui omaksi vuoden peliksi ja on tullut pelattua joka päivä matsi tai pari. En ole LoL:ia koskaan pelannut niin Riot Games oli oikeastaan täysin tuntematon, mutta nyt voi kyllä myöntää, että heidän pelisuunnittelijansa osaavat asiansa. Veikkaan että kilpailija Dota Underlords lopetti oman pelinsä päivittämisen, koska TFT on yksinkertaisesti niin paljon paremmin tehty.![]()
Teamfight Tactics (PC, mobiili)
Automaattishakki (auto-chess), tai pikemminkin automaattitaistelu (auto-battler) genre nousi suosioon 2019. Ostellaan, varustetaan, päivitellään ja sijoitellaan ukkeleita pelilaudalle, sitten katsotaan miten taistelussa käy. Yksi kokonainen turnaus kestää puolisen tuntia ja tämän genren pelit taitavat kaikki olla ilmaisia.
Olen pelannut toista genren peliä Dota Underlords aina silloin tällöin vuodesta 2019, mutta vähän aikaa sitten kyllästyin siihen useasta syystä. Suurin syy oli ettei peliä ole päivitetty enää vuosiin. Genre on kumminkin hauska ja kiinnostava, joten kokeilin tätä toista.
TFT on paljon parempi! Tyhjiä hetkiä on vähemmän ja kaikki on monipuolisempaa. Yksi vähäinen mutta viihdyttävä asia on karuselli, jossa ukkelit pyörivät rinkiä ja siitä saa käydä hakemassa ilmaiseksi minkä vain, mutta häviöllä aloittava pelaaja saa aloittaa. Varusteetkin on monipuolisempia ja niitä voi yhdistellä. Iso ja tärkeämpi ero on team planner, jonka avulla voi rauhassa ennen matsia valita listasta toivottuja ukkeleita ja tutkia niiden synergioita. Helpottaa rutkasti uuden pelaajan oppistaakkaa! Silti häviöitä tulee ekoina päivinä jatkuvasti, koska muuttujia on erittäin paljon ja kaikki outoa.
Tässä pelissä on yksinkertaisesti kaikki paremmin mitä pääkilpailijassa, tai no ei ihan kaikki. Team plannerissa ei pääse näkemään ukkelin statseja!?? Olisi tärkeää tietää kuka on jousiampuja ja kuka on lähitaistelija! Ehkä tekijät luulevat että kaikki tätä pelaavat tuntevat jo LoL:n hahmot joita peli käyttää? Jotkut hahmot ovat myös todella samannäköisiä 3D malliltaan ja värimaailmaltaan, myös pientä kasvokuva hahmoikonia on hankala erottaa hahmon koko kuvasta. Nuo asiat korjaantuvat kun peliä pelaa ja hahmot oppii tunnistamaan, mutta aloittelijalle tuo on ihan oikea ongelma. Onko tässä pelissä jotain ensyklopediaa josta näkisi kaikki hahmot ja niiden kyvyt & statsit? En kertakaikkiaan ole sellaista löytänyt!
Isot suositukset, 4/5. Melkein haluttais perustaa tälle pelille omaketju.
Kokeilin tätä taannoin ja oli tosiaan kiinnostava, mutta kun sain jatkuvasti pataan niin pelaaminen jäi ekaan vaiheeseen. Voisi joskus koittaa uudelleen mutta ensin pitänee katsoa muutama tunti "Näin pelaat Inscryptionia"-videoita...Inscryption (PC)
Tästä ei voi hirveästi kirjoittaa oikeastaan mitään, sillä peli on paras kokea niin, ettei siitä tiedä juuri mitään. Perusperiaatteeltaan kyseessä on tarinavetoinen roguelite-korttipeli miedoilla kauhuelementeillä. Pelaat alkuun yksinkertaista mutta lopulta yllättävän monipuolista korttipeliä, etenet tarinassa, ratkaiset salaisuuksia. Kummia tapahtuu.
Tämmösiä pelejä ei ihan joka vuosi tule vastaan. Tämä on kokemus, jota AAA-pelistudiot eivät kykene tarjoilemaan. Jos Daniel Mullins on pelintekijänä tuttu, niin saatat arvata, että mitä on luvassa. Peli otti aikaa vajaa 11 tuntia. Vankkumattomat suosittelut. 5/5.
Ei kannata kattoa muiden videoita. Siinä alussa on ihan normaalia ottaa turpiin koska se on vähän kuin tutoriaali. Näet siinä miten peli etenee, mitä vastustaja tekee ja miten se antaa sulle pataan. Muutamien epäonnistumisien jälkeen alkaa tulla ahaa elämyksiä ja ne on paljon hauskempia henkilökohtaisesti koettuna kuin jonkun toisen videolta kerrottuna.Kokeilin tätä taannoin ja oli tosiaan kiinnostava, mutta kun sain jatkuvasti pataan niin pelaaminen jäi ekaan vaiheeseen. Voisi joskus koittaa uudelleen mutta ensin pitänee katsoa muutama tunti "Näin pelaat Inscryptionia"-videoita...
Tietyssä määrin kyllä, mutta siinä nousi seinä vastaan eikä ollut mitään käsitystä, mitä tein väärin tai kuinka se pakka olisi kuulunut rakentaa. No, kuten sanoin niin voin joskus kokeilla uusiksi mutten kyllä jää jumittamaan vaan kaivan jonkun oppaan esiin. Ei tässä iässä enää muutenkaan suurempia ahaa-elämyksiä tule.Ei kannata kattoa muiden videoita. Siinä alussa on ihan normaalia ottaa turpiin koska se on vähän kuin tutoriaali. Näet siinä miten peli etenee, mitä vastustaja tekee ja miten se antaa sulle pataan. Muutamien epäonnistumisien jälkeen alkaa tulla ahaa elämyksiä ja ne on paljon hauskempia henkilökohtaisesti koettuna kuin jonkun toisen videolta kerrottuna.
Yakuza 0
Yakuza Kiwami
Yakuza Kiwami 2
Yakuza 3
Yakuza 4
Yakuza 5
Yakuza 6: The Song of Life
Japanin alamaailmaan sijoittuvia toimintaseikkailuja. Aloin pelata näitä kaksi vuotta sitten enkä viitsinyt kirjoittaa mitään parista ensimmäisestä pelistä, koska ne oli ihan vaan tasaista laatuviihdettä. Seitsemän pelin eli "Kiryu-saagan" jälkeen on kuitenkin pakko panna paperille jotain. Yakuza on elämää suurempi ja silti erittäin elämänmakuinen sarja, joka tavoittaa ihmisyyden koko kirjon kaikessa tragikoomisuudessaan. Peleillä on valtavasti sielua siihen nähden, millaisella vauhdilla näitä pukataan ulos.
![]()
Kazuma Kiryulla on kymmenen tiikerin voimat.
Ytimeltään kyse on melko simppelistä tappelupelistä. Systeemin sydän ja sielu ovat kadulta poimittavat esineet, jotka tuovat touhuun baaritappelun tuntua, ja brutaalin mielikuvitukselliset erikoisliikkeet. Peli ei vain itse aina tajua sitä. Kehnoimmissa tappeluissa osa leluista otetaan pois ja jäljelle jää tympeä raakile (terveisiä Komakille ja Colosseumille). Mäiskintä on kuitenkin hauskaa, kun on tarpeeksi vaihtoehtoja kokeiltavaksi. Turpaanveto on tylyä ja näyttävää. Päähenkilöt eivät muka tapa ketään, mitä ei pelikuvasta uskoisi.
![]()
Nuo ovat sellaisia ei-tappavia turvaräjähdyksiä.
Oikean Japanin Kabukichoon pohjaava Kamurocho on yksi eloisimmista pelimaailmoista, mitä olen nähnyt. Pelistä toiseen kierrätetty muutaman korttelin alue on lätäkön levyinen, mutta valtameren syvyinen. Kamurocho on pullollaan tekemistä, minipelejä, sivutehtäviä ja ennen kaikkea turpiinsa kerjääviä öykkäreitä. Kadulla ei voi kävellä kahta korttelinväliä joutumatta tappeluun. Sivutehtävissä taas ei voi koskaan tietää mitä saa: joskus luvassa on liikuttavaa draamaa, joskus pelkkää vitsailua, mutta aina jotain mielenkiintoista. Erinomainen dialogi pelastaa heikommatkin hakutehtävät. Peleissä on kourallinen muitakin kaupunkeja, joissa kontsa on pakattu yhtä tiukkaan, mutta Kamurochoon palaa aina kuin kotiinsa.
![]()
Romanttinen ilta katolla.
Pelien pääjuonet ovat melodramaattisia mafiatarinoita sotkuisten salaliittojen syövereissä. Matka tuntuu aina päättyvän nyrkkeilymatsiin kerrostalon katolla, ja järki unohtuu joskus, mutta asenne ei koskaan. Yakuzalla on tiukka kunniakäsitys, joka vaatii muun muassa jättämään voitetulle viholliselle ladatun aseen ja kääntämään sitten selän. Sen jälkeen imitoidaan yllättynyttä Pikachua, kun vihollinen nouseekin ja ampuu jonkun kavereista. "Kiryun manööveri" esiintyy tarinassa niin usein, että sille ei voi kuin nauraa.
Mukana on jonkun verran myös tylsää edestakaisin ramppaamista ja pelisuunnittelun aivopieruja. Ala-arvoiset koiran- ja vauvanruokkimistehtävät ja tallennuspisteiden kanssa perseily tulevat heti mieleen pelien heikoimpina osa-alueina. Valtavan monipuolisessa pelissä on vain hyväksyttävä, että jotkin minipelit ja tehtävälinjat on ihan vaan hanurista. Sekin on elämää.
![]()
Jaa että viime seivistä on tunteja ja haluat nyt automaattitallennuksen? Mikä se semmoinen on?
Pienistä puutteista huolimatta Yakuzat ovat erittäin mukaansatempaavia pelejä, joiden kanssa aika lentää huomaamatta. Ohjainta on todella vaikea laskea alas ennen aamuyötä. Yakuzat 0-6 muodostavat jotenkuten yhtenäisen, eeppisen tarinan, mutta ei tämä vielä tähän pääty - pelisarjasta on vielä yli puolet pelaamatta! Jokainen peli on ollut hyvä eikä niiden loppumista tarvitse pelätä. Yakuzoista on tullut minulle yksi koko harrastuksen kulmakivistä.
On PClle, osa versioista on remasteroitu tai remake. Yakuza 0 vaan tulille. Löytyy myös game passista jos se kiinnostaa.Olikos tämä sarja saatavilla PC:lle mitenkä laajasti? En tunne sarjaa muuta kuin sen, että osia on kuin Final Fantasyssa konsanaan ja pää on pyörällä jo lukumäärästä![]()
Senhän voi "juustoilla" niin helposti peruspelissä. On jopa vähän hassua näin nykypelien mittapuussa miten paljon tossa pelissä on noita "noh tää pahis kaatuu tällä yhellä kikalla ihan helposti" tyyppisiä ratkaisuja. Muistaa kyl aikanaan mitä kaikkia kikkoja sen kaatamiseksi piti keksiä. Sit kuitenkaa ei jaksa mitää vaikeutuksia tähän, ettei pelin flow katkea liialliseen save-load rumbaan.Ah, Baldur's Gate II... Vieläköhän kaatuisi Kangaxx?Edellisestä kerrasta on kuitenkin aikaa.
Lainasin kirjastosta. Laadukasta tavaraa, mutta yllätti se miten lyhyt peli oli. Alle 10h lopputeksteihin, jonka jälkeen voi jatkaa asioiden keräilyä jne
Oliskohan ollu joku 80%. Siellä oli kourallinen 5 tähden kenttiä mihin pääs käsiks, jota en ollu aiemmin nähnyt.Kuinka suuren osan kentistä tuo sisältää?
E. Olin itse melko tyytyväinen pelattavien kenttien määrään, ja lapsen kanssa jonkin verran pelannut kenttiä uudestaan, kun jäänyt väliin vaihtoehtoisia maaleja yms.
Wolfenstein: The Old Blood (PC)
MachineGamesin Blazkowicz trilogia seuraavaksi läpipeluuseen.
Jännä ku jotenki muistelin että tää olis jopa vähän huonohko peli, mutta eihän tää ollut. Jopa oma arvosana ja viimeksi kirjoittamani muutama lause oli eri mieltä tämän muiston kanssa. Mukavahan tätä oli pelata,
Wolfenstein 2: The New ColossusWolfenstein The New Order (PC)
Tämä se vaan paranee.
Outoja ongelmia sulle tullut. Pelasin New Colossus läpi joskus yli vuosi sitten. Ei kaatunut kertaakaan ja toimi tosi sujuvasti.Wolfenstein 2: The New Colossus
Ei se tämäkään huono ole, oikeastaan ihan positiivinen kokemus periaatteessa. Pelillisesti edelleen hauskaa, jos ei jopa hauskempaa kun variaatiota on tullut lisää. Toisaalta kentät tuntuu vähän toistuvilta ja yllättävän lyhyiltä. Olis jopa toivonut enemmän pelattavaa tähän ilman, että samoja ubercommando karttoja olis tarkotus nuohota. New Orleans ja Manhattan oli todella tylsiä raunioläjiä. Välivideot kävi välillä turhanki pitkäksi ja juonen seuraaminen loppuakohden lopahti kokonaan, varsinkin kun pelissä oli niin paljon teknisiä ongelmia. Hahmot oli vähän ylilyötyjä siinä mielessä, että hirvee expositio hahmolle jossain ku peliä on jälellä ehkä pari tuntia ja sit koko hahmoa ei enää näy. Oiskohan ollut DLC:ssä. Jotenki tuntui että peli on jäänyt kesken, varsinki ku pelin loppu on sit pelin alkutason menemistä väärään suuntaan.
Huonointa tässä oli kieltämättä tällä kertaa, että oli eniten teknisiä ongelmia pelissä aikoihin. Oikeastaa mikää peli ei oo itellä ollut tämmönen ongelmapesä. Paljolti peli kaatuili, varmaan 40 kertaa 10h aikana. Valitteli muistierroreista. Pahinta oli sit lähellä loppua kun yksi tämmönen kaatuminen johti siihen, että peli ilmoitti savefilessä olevan jonku ongelman ja "luotiin uusi". Noh sehän ei muuten ollut ongelma, mutta kaikki pelaamisen aikana kerätyt perkit nollaantu. Sentään aseupgradet säilyi, muuten olis ollut aika hapokasta mennä lopputaisteluihin ilman mitään pelin aikana kerättyjä apuja.
Vähän hapan maku jäi siis muuten ihan hyvästäkin pelistä. Toivoisi melkeempä että näistä tehtäis joku remaster trilogia, jossa korjattais nuo tekniset ja graafiset ongelmat. On tää kuitenki semmonen FPS pelisarja että tän pariin voi palata vielä kolmannenkin kerran taas muutaman vuoden päästä.
Edellinen peluu 1080gtxllä oli paljon jouhevampi kokemus, eikä sillon ollut tätä.Outoja ongelmia sulle tullut. Pelasin New Colossus läpi joskus yli vuosi sitten. Ei kaatunut kertaakaan ja toimi tosi sujuvasti.
The New Order taas oli hyvä peli mutta ihan hirvee teknisesti kun et voi pelata yli 60 fps kun fysiikat hajoaa. 60 fps on taas slideshow hiirellä pelatessa.
EDIT: tosiaan kyllä tota out of memory erroria osa ihmisistä saa ilmeisesti, tiedä sit mistä johtuu
Wolfenstein 2: The New Colossus
Ei se tämäkään huono ole, oikeastaan ihan positiivinen kokemus periaatteessa. Pelillisesti edelleen hauskaa, jos ei jopa hauskempaa kun variaatiota on tullut lisää. Toisaalta kentät tuntuu vähän toistuvilta ja yllättävän lyhyiltä. Olis jopa toivonut enemmän pelattavaa tähän ilman, että samoja ubercommando karttoja olis tarkotus nuohota. New Orleans ja Manhattan oli todella tylsiä raunioläjiä. Välivideot kävi välillä turhanki pitkäksi ja juonen seuraaminen loppuakohden lopahti kokonaan, varsinkin kun pelissä oli niin paljon teknisiä ongelmia. Hahmot oli vähän ylilyötyjä siinä mielessä, että hirvee expositio hahmolle jossain ku peliä on jälellä ehkä pari tuntia ja sit koko hahmoa ei enää näy. Oiskohan ollut DLC:ssä. Jotenki tuntui että peli on jäänyt kesken, varsinki ku pelin loppu on sit pelin alkutason menemistä väärään suuntaan.
Huonointa tässä oli kieltämättä tällä kertaa, että oli eniten teknisiä ongelmia pelissä aikoihin. Oikeastaa mikää peli ei oo itellä ollut tämmönen ongelmapesä. Paljolti peli kaatuili, varmaan 40 kertaa 10h aikana. Valitteli muistierroreista. Pahinta oli sit lähellä loppua kun yksi tämmönen kaatuminen johti siihen, että peli ilmoitti savefilessä olevan jonku ongelman ja "luotiin uusi". Noh sehän ei muuten ollut ongelma, mutta kaikki pelaamisen aikana kerätyt perkit nollaantu. Sentään aseupgradet säilyi, muuten olis ollut aika hapokasta mennä lopputaisteluihin ilman mitään pelin aikana kerättyjä apuja.
Vähän hapan maku jäi siis muuten ihan hyvästäkin pelistä. Toivoisi melkeempä että näistä tehtäis joku remaster trilogia, jossa korjattais nuo tekniset ja graafiset ongelmat. On tää kuitenki semmonen FPS pelisarja että tän pariin voi palata vielä kolmannenkin kerran taas muutaman vuoden päästä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.