F-16 auttaa siihen että se integroituu länsimaisiin tutkiin (esim. IFF) ja siihen saa tehokkaamman tutkan kuin itälaitteisiin, eli voi lentää turvallisemmin oman IT:n yläpuolella ja näkee pidemmälle. Sillä voi ampua ohjuksia paljon pidemmälle kuin SU-27:lla (uudemmat amraamit ja meteorit).
Meteoria ei tosin F-16een saa. Mutta AIM-120D:llä on melko kiva kantomatka myös, ja ylivoimaisesti tärkeintä siinä on, että se on fox-3 (omalla aktiivihakupäällä varustettu) eli ampuvan koneen ei ole pakko valaista ohjusta perille asti.
Ja F-16sta löytyy monenlaisia eri tutkia. Alkuperäinen AN/APG-66 oli itseasiassa melko heikkotehoinen ja rajoittunut, eikä tuo sen päivitetty V2-mallikaan (mikä todennäköisimmin noista Tanskan, Norjan, Hollannin ja Belgian koneista löytyy) mikään hirveän tehokas ole, vaikkakin ominaisuudet tuo pois 1970-luvulta. Alunperinhän "fighter mafia" ei halunnut F-16een tutkaa ollenkaan, koska tutka lisäsi koneen painoa ja kevyempi kone on ketterämpi.
Keskivanhoista F-16sta (pääosin C/D) löytyy sitten AN/APG-68ia, joka on vähän parempi muttei edelleenkään mikään hirveän tehokas tai kehittynyt.
Ja sitten uusissa V-malleissa on AN/APG-83sta, joka on hyvin kehittynyt(mutta ei järeä/tehokas), mutta jos sen asentaa vanhaan F-16een päivityksenä jälkikäteen, joutuu sitä ajamaan vajaateholla virransyötön ja/tai jäähdytyksen rajoittuneisuuden takia.
AN/APG-83 on siis käytännössä kevytversio F-35n AN/APG-81-tutkasta, samoja lähetin-vastaanotin-elementtejä mutta pienempi määrä, sekä elementeissä yleensä tehorajoitus päällä.
Teoriassa olisi mahdollista, että noihin koneisiin olisi ennen Ukrainalle antamista päivitelty noita AN/APG-83-tutkia, mutta en pidä tätä todennäköisenä; Se uusi tutka tulisi kalliiksi ja USA ei varmaan halua, että noita AN/APG-83n lähetin-vastaanotin-elementtejä päätyy venäjän käsiin, ja riski tähän olisi suuri, mikäli Ukrainalle annettu F-16 putoisi venäjän miehittämälle alueelle.
Ja järein mistään F-16sta löytyvä tutka on E/F-mallien AN/APG-80, joka kuten AN/APG-83 on myös AESA-tutka, mutta sitä ei tule saamaan päivityksenä millekään A-D/V-malleille, se toimii vain E/F-malleissa. E/F-mallit ovat siis F-16n selvästi kallein malli, UAE:lle tehty "desert falcon"-erikoismalli jossa löytyy muutakin kalliita herkkuja joita muista malleista ei löydy, mm. yli tonnin verran tehokkaampi F110-GE132-moottori ja sisäänrakennettu infrapunasensori.
Mutta ylipäätään Ukrainan ilmavoimat tarvitsee lisää koneita. Tärkeintä Ukrainalle annettavissa F-16-koneissa ei mielestäni ole se, että ne on läntisiä koneita, vaan että Ukrainan ilmavoimat saa lisää jotain käyttökelpoisia koneita menettämiensä tilalle. Ja toiseksi tärkeintä on fox3-ohjukset (AIM-120 AMRAAM).