Tällainen "sotateknologiankin kehitykseen liittyy tarinoita ihmisten hyvyydestä"-juttu:
Lentokonetehtailija Jack Northrop oli toisen maailmansodan aikoihin ottanut elämäntyökseen "lentävien siipien" kehittämisen. Toisen maailmansodan aikana hänen firmansa kehitti lentävä siipi-tyyppisiä protokoneita, ja sodan jälkeen hänen firmansa kehitti mm. XB/YB-35- ja YB-49-pommikoneet, mutta ilmavoimat ei kuitenkaan lopulta halunnut ottaa kumpaakaan käyttöön.
Koneiden prototyypeillä oli ongelmia, joilla perusteltiin ilmavoimien haluttomuus koneen käyttöön mutta Jackin mielestä kaikki ongelmat oli pienellä vaivalla ratkaistavissa ja niitä käytettiin vaan tekosyynä, jack väitti että todelliset motiivit koneiden hylkäämiseen olivat poliittisia, ja hän katkeroitui ja lähti varhaiseläkkeelle ja myi kaikki firmansa osakkeet pois.
Pari vuosikymmentä myöhemmin kun oltiin saatu idea siitä, että koneista voidaan ja kannattaa tehdä huonosti tutkassanäkyviä, tajuttiin myös, että lentävä-siipi-tyyppinen rakenne on tämän osalta selvästi parempi kuin perinteinen rakenne. USAF käynnisti (salaisen) kilpailun uudesta pommikoneesta, jonka tutka-poikki-pinta-ala pitäisi olla mahdollisimman pieni, ja Northrop alkoi (salassa) kehittää uutta lentävää siipeä, "Senior Ice"ä, jolla otti osaa kilpailuun.
Jack Northrop ei ollut enää pitkään aikoihin ollut missään yhteyksissä firmaansa (joka oli tällä välillä tehnyt lähinnä F-5-kevythävittäjiä) ja hän alkoi olla hyvin lähellä kuolemaansa, eikä tiennyt mitään koneesta.
Jackille hankittiin kuitenkin turvaluokitukset, että hänelle voitiin kertoa kehitteillä olevasta pommikoneesta. Hänet tuotiin Northrop-yhtiön toimistolle. Ensin hänelle kerrottiin koneen yleisiä suorituskykylukemia, sitten hänen käsiinsä annettiin suljettu laatikko. Avattuaan laatikon Jack puhkesi kyyneliin, ja sanoi "Now I know why God has kept me alive for the last 25 years.". Laatikossa oli koneen pienoismalli, joka oli lentävä siipi-mallinen.
n. kuukautta myöhemmin (monta vuotta ennen koneen esilentoa) hän kuoli, mutta kuoli onnellisena tietäen että hänen unelmansa lentävästä siivestä elää ja on vihdoin saanut mahdollisuuden todistaa kykynsä reilussa kisassa.
Ja Northropin "Senior Ice" sitten voitti sen kisan ja meni tuotantoon nimellä B-2. Ja sen seuraaja B-21, joka myös on lentävä siipi, on juuri nyt menossa tuotantoon.
Tämä on mielestäni oiva esimerkki siitä, että turvaluokitus annettiin "turhaan" ihmisille, joka ei sitä oikeasti tarvinnut, mutta se turvaluokituksen antaminen oli ehdottomasti oikein tehty. Jack Nothrop ansaitsi tietää että hänen unelmaansa ei ole unohdettu, Northrop-yhtiön silloinen pomo joka turvaluokitusta Jackille pyysi ja ne pentagonin päättäjät ketkä sen luvan myönsivät tekivät todella hyvän teon.