- Liittynyt
- 03.03.2017
- Viestejä
- 1 835
Ne on ihan samoja laatikoita, eri nimellä.DSG:stä ei ole kauheasti kokemusta, mutta eikös s-tronic ole aika lähelle sama?
Ne on ihan samoja laatikoita, eri nimellä.DSG:stä ei ole kauheasti kokemusta, mutta eikös s-tronic ole aika lähelle sama?
Joo, uusissa laitteissa on vähän fiksumpi tuo logiikka, tuo talouden laite on vaan surullisen kuuluisa vm.2010 laite niin ei ole noin fiksuja virityksiä.DSG:stä ei ole kauheasti kokemusta, mutta eikös s-tronic ole aika lähelle sama? Uudessa s-tronicissa tuo toimii ainakin varsin mukavasti, sillä auto katsoo navista ja ilmeisesti keulan eri tutkista, miten vaihteistoa kannattaa ohjata. Esim. alamäessä pyrkii vaihtaan kokonaan vapaalle intelligent coasting moodiin ja pitää siten vauhtia yllä ilman kaasua. Jarrua vähän näpäyttämällä saa kytkettyä sitten moottorijarrutuksen päälle ja jos moottorijarrutusta haluaa lisätä, niin ratin vaihteenvalitsimesta saa kätevästi napautettua pienempää. Samoin esim. risteykseen hidastessa auton start/stoppi kytkee moottorin stop tilaan hieman ennen pysähdystä ja auto rulaa lopun matkaa moottori sammuksissa. Itse tykkään tästä kovasti ja en ikipäivänä voisi kuvitella enää palaavani manuaalin käyttäjäksi. Toisaalta ei myöskään ole ikävä vanhemman generaation versiota, sillä esim 2014 mallinen oli todella vanhanaikainen tähän uusimpaan generaation nähden.
Saattaa kuulostaa monimutkaiselta, mutta kun kerran lukaisee ohjekirjasta miten tuo oikeasti toimii, niin ihan simppeli systeemi.
Mikäs siinä on hämmentävää, että kallimpaan laitetaan mukavempi laatikkoVAG logiikka noiden vaihteistojen kans on hämmentävää. 05 alkaneesa Passatin bensakoneisa 2.0fsi ja vastaava turbolla on tippilooda ja samoihin aikoihin muuttuneesa A6 bensakoneiden kaverina on se Multitronic. Kansanvaunuun pannaan oikea automaatti ja premiumiin CVT.
No se että tuo Multitronic miellyttää lähinnä Audi-korjaamoa. Tai sellainen johtopäätökseen on helppo päätyä juttujen pohjalta. Toki internetistä löytää sitä mitä hakeeki.Mikäs siinä on hämmentävää, että kallimpaan laitetaan mukavempi laatikko
Näin olen itsekin ymmärtänyt. Se vanha 6 pykäläinen on perinteinen, sikälimikäli sama on i30:ssa jollainen löytyy pihasta.Eikös se noissa uusissa Huihaissakin ole jo kaksoiskytkin, eli tuo 7DCT? Vanha 6AT saattaa varmaan olla perinteinen automaatti.
Se on vissiin se paska robottilaatikko, eli siellä on periaatteessa perus manuaali, mutta kone hoitaa kytkimen ja vaihtamisen ja kun kytkintä ei luistateta on meno juuri tuollaista, mä en viikon ja 2000km aikana oppinut tuolla paskalla ajamaan. Liikkeelle lähtö oli sutimista ja kun vaihde vaihtui niin kierrokset karkas ja sit nykäs kun isompi vaihde meni päälle.kuuluuko e12 corollan automaattilootan olla sellainen ryntäilevä, että ryömintänopeudesta ampuu yhtäkkiä tosi herkästi niin että kumit vinkuu? Muuten kyllä tuntui toimivan ihan niinkuin mikä muukin automaattiloota.
Manuaali on positiivinen ainoastaan sporteissa, niissäkin dct tekee tuloaan tosin.Jos kehitys on tälläistä niin voisi kuvitella, että manuaali on pitkä miinus joskus 2-4v päästä, kun yrittää tyrkyttää vaihdossa nyt ostettua autoa.
Lieneekö enää niissäkään kun tuplakytkimellä kiihdyttäminen on hitosti helpompaa ja nopeampaa.Manuaali on positiivinen ainoastaan sporteissa, niissäkin dct tekee tuloaan tosin.
Sitä mä tossa vähän haeskelin.Lieneekö enää niissäkään kun tuplakytkimellä kiihdyttäminen on hitosti helpompaa ja nopeampaa.
Tuossa ne melkein manuaalin paikat tuleekin. Leikkikaluihin nostalgiasyistä tai hassuttelua varten, mutta käyttöautoon ei kyllä enää ikinäSitä mä tossa vähän haeskelin.
@kjns vähän samoilla linjoilla, tosin ysäri kesäsportissa mulla on manuaali ja siitä tavallaan nauttii silloin kun auto on muuten aika manuaalinen ja radalla ajellessa automaatti ei tietenkään oikein käyttäjää palvele..
Uutisessa myös mainittu pakut, tätä pidän positiivisena kehityksenä. Jos ja kun hakee pakua tomaattina, niin tarjonta on tyyliin vanhat jenkit, ja vitot. Ja en nyt ole aikoihin jaksanut etsiä edes mitään tosissani. Suunta on silti oikea. Manuaalia jaksaa hämmentää vähän aikaa, mutta ei siitä päivittäiseen ajoon oikeasti - ainakaan mulle mitään ole mitään iloa.Iltasanomissa typerä klikkiotsikko:
Enää vain joka kolmas autoilija valitsee hiipuvan vaihteistoratkaisun
Asia on kuitenkin merkittävä. Alkuvuonna vain kolmasosassa rekisteröidyistä uusista autoista on ollut manuaalivaihteisto. Kuulemma 5 vuotta sitten 55% oli manuaalivaihteisia. Itsekin olen kyllä automaattivaihteiseen kallistumassa, vaikka B-segmentissä se rajaa valikoimaa jonkin verran ja nostaa hintaa.
...ja hinta.Kyllähän se näin on että manuaalilootan hyödyt alkaa olee aikaslailla loppusuoralla. Ainut oikeestaan on enää sen verrattain yksinkertainen rakenne, huoltovapaus ja primitiivinen autoilufiilis.
Yksi syy siihen ettei automaattipakuja pahmmin myyty oli se että automaattipakuja ei ollut myynnissä. Tai se automaattina markkinoitu oli oikeasti robottivaihteisto, jossa nyt lähinnä yhdistyy kummankin vaihteistotyypin huonoimmat puolet.Uutisessa myös mainittu pakut, tätä pidän positiivisena kehityksenä. Jos ja kun hakee pakua tomaattina, niin tarjonta on tyyliin vanhat jenkit, ja vitot.
Missä manuaalivaihteisessa on ollut käytännössä pienempi kulutus kuin automaatissa viimeisen 10 vuoden aikana? Sen virallisen eu kulutuksen saa joskus tiristettyä manuaalilla pienemmäksi, mutta käytännössä automaatit kyllä kuluttavat vähemmän.Automaatista manuaaliin ja 2v myöhemmin vieläkin manuaali tuntuu aika tyhmältä keksinnöltä. Varsinkin perusajossa en ymmärrä että mitä iloa siitä oikein on, no ehkä säästää vähän bensakuluissa verrattuna perinteisempään automaattiin.
Tuollainen moottori ainakin jaksaa vääntää, joten ei sen puolesta tarvitse olla jatkuvasti veivaamassa vaihdekeppiä. Tuollaisella moottorilla bensaa kulunee muutenkin hirvittävästi, joten samoin liian pieni vaihde ei niin haittaa.Jotenkin vaan himottaa kokeilla pientä V8:a (4,2L) ja manuaalivaihteistoa, että millaista sillä ajaminen on pidemmän päälle. Voihan sen auton vaihtaa sitten takaisin automaattivaihteiseen, jos ei itse vaihtamiselle lämpene.
Uudessa Ford Focuksessa automaatti kuluttaa 1.2 litraa enemmän kaupunkiajossa kuin manuaali. Kiihtyvyyskin on huonompi. Maantiellä ero jää 0.5 litraan.Yksi syy siihen ettei automaattipakuja pahmmin myyty oli se että automaattipakuja ei ollut myynnissä. Tai se automaattina markkinoitu oli oikeasti robottivaihteisto, jossa nyt lähinnä yhdistyy kummankin vaihteistotyypin huonoimmat puolet.
Pakuissa kuitenkin isossa osassa tapauksissa auton ostaja ei aja sillä itse joten manuaalit tulevat pysymään pääosassa niin pitkään kun löytyy ihmisiä jotka osaavat ajaa niillä.
Missä manuaalivaihteisessa on ollut käytännössä pienempi kulutus kuin automaatissa viimeisen 10 vuoden aikana? Sen virallisen eu kulutuksen saa joskus tiristettyä manuaalilla pienemmäksi, mutta käytännössä automaatit kyllä kuluttavat vähemmän.
Nojoo ja ei se ero nykyiseen oo kun 10-20%. 2,4L V6 Audissa automaatilla vie maantieajossa yli 9L/100, motarilla yli 10. Kevyttä kaupunkiajoa sekaan niin viime tankkaus tänä aamuna 10,7L/100. Paperilla bensaa menee tolla V8:lla 10% maantiellä ja 20% kaupungissa enemmän, mutta tehoja paperilla 195hp enemmän. Mielestäni ok vaihtokauppa.Tuollainen moottori ainakin jaksaa vääntää, joten ei sen puolesta tarvitse olla jatkuvasti veivaamassa vaihdekeppiä. Tuollaisella moottorilla bensaa kulunee muutenkin hirvittävästi, joten samoin liian pieni vaihde ei niin haittaa.
No vertasin lähinnä keskenään vuoden 1998 Volvo S40 malleja, ihan noista uusimmista ihmeistä ei ole edes ajokokemuksia, mutta ihan tuollainen perinteinen automaattikin oli paljon miellyttävämpi ajella, tosin kulutuksessa oli Volvojen välillä eroa n. 2l sadalla (10/12l). Uudet automaatit on sitten toki jotain ihan muuta.Missä manuaalivaihteisessa on ollut käytännössä pienempi kulutus kuin automaatissa viimeisen 10 vuoden aikana? Sen virallisen eu kulutuksen saa joskus tiristettyä manuaalilla pienemmäksi, mutta käytännössä automaatit kyllä kuluttavat vähemmän.
Aiemminhan automaattivaihteistoissa oli melko vähän vaihteita. Nykyään manuaalivaihteistot alkavat jäädä kakkoseksi vaihteiden määrässä. Siksikin ihmetyttää, että miksi Ford ei ole saanut Focuksen uudesta 8-vaihteisesta automaatista taloudellisempaa kuin manuaalivaihteistosta.Tärkein tehtävä vaihdelaatikolla on pitää moottorin kierrosalue optimaalisena suhteutettuna vauhtiin, jolloin polttoainetalous paranee. Vielä 2000-luvun alussa manuaalivaihteistolla saavutettiin se parhain hyöty, mutta sittemmin automaatti ynnä muut askit on saavuttanu saman tason. Se ei silti tarkoita etteikö manuaaliaski olisi edelleen taloudellinen vaihtoehto, se vaan vaatii enemmän töitä ylläpitää sitä optimaalista ajoa. Eli loppupeleissä kyseessä on mukavuudenhaluisuus. Ja toki, oikeesti hyviä manuaaliaskeja ei loppupeleissä niin paljoa ole, niissä kaikissa on omat jipponsa ja tuntumansa. Jotkut laatikot on välityksien suhteen huonoja taikka kankeita käyttää.
Tuo Fordin automaattilaatikko on kyllä iso pettymys kokonaisuutena.Uudessa Ford Focuksessa automaatti kuluttaa 1.2 litraa enemmän kaupunkiajossa kuin manuaali. Kiihtyvyyskin on huonompi. Maantiellä ero jää 0.5 litraan.
Toisaalta VAG:in dsg vaihteistolla kulutus ei nouse. Autoveroakaan ei tarvitse maksaa Fordiin verrattuna niin paljoa.
Väärin ajamalla? Eikö noi ihan valmistajan ilmoittamia lukemia ole.Lol. Eli luotettava mehumaija on huono koska väärin ajamalla se kuluttaa enemmän?
Ok.
Automaatilla ei tosiaan pysty ajamaan väärin. Manuaalilla se ekoajo vaatii vähän harjoittelua ja keskittymistä.Lol. Eli luotettava mehumaija on huono koska väärin ajamalla se kuluttaa enemmän?
Ok.
Niin. Ei pysty ajamaan liian isoilla kierroksilla automaatilla.Ei pysty?
Juuh.
Sipilä tykkää bensakrematorioista Nykyisillä bensan hinnoilla jo nykyisen menopelin 6-litran keskikulutus jo tympii.Nojoo ja ei se ero nykyiseen oo kun 10-20%. 2,4L V6 Audissa automaatilla vie maantieajossa yli 9L/100, motarilla yli 10. Kevyttä kaupunkiajoa sekaan niin viime tankkaus tänä aamuna 10,7L/100. Paperilla bensaa menee tolla V8:lla 10% maantiellä ja 20% kaupungissa enemmän, mutta tehoja paperilla 195hp enemmän. Mielestäni ok vaihtokauppa.
Tossa V6:ssa on uus maf, tulpat ja lambdat.. imutiet voi toki olla vielä karstasia ja suuttimissa heittoa, jotka lisää kulutusta. Paperilla ton pitäis viedä 8,5L/100 maantiellä, ehkä se on sitten tasaisella alangllla tasakaasulla ilman ohituksia tai ilmastointia. 14v aikana 2 tankkausta on mennyt alle ysin lukemiin.
Myös Ford Fiestassa on samoin eroa manuaalin ja automaatin välillä. Ehkä kaksoiskytkin olisi vähän taloudellisempi vaihtoehto? Kaksoiskytkin on myös todella nopea.
Nyt putosin kärryiltä teidän väittelystä. Eikös Fordin automaatti ole Getragin valmistama "Powershift", joka on nimenomaan kaksoiskytkinvaihteisto eikä mikään "mehumaija"?Lol. Eli luotettava mehumaija on huono koska väärin ajamalla se kuluttaa enemmän?
Ok.