Vaihteistot, eli automaatti/manuaali ja sen parhaus.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja elliV
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
267
Aiheesta on ollut taistoa monessa ketjussa, monesti offtopiciksi asti.

Itse olen hyvin pitkälle manuaalin kannattaja, koska pidän ajamisesta ja se kepin kanssa sotkeminen tuo sopivasti haastetta suoritukseen. Vaippaan paskoessa oli upeaa, kun sai laitettua pyöreän palikan pyöreään reikään ja kolmikulmaisen omaansa. Onnistunut vaihtaminen tuo vähän samanlaisen tyydytyksen.

Harrasteautossa tuskin koskaan haluan manuaalista luopua, mutta käyttöautossa tekisin poikkeuksen. Vaihtaminen manuaalilla on yhtä paljon vaiva kuin nautinto, joten automaattilaatikon pitäisi pystyä suorittamaan vaihto kuljettajaa paremmin. Toistaiseksi olen törmännyt vain muutamaan laatikkoon jotka kelpuuttaisin.

Kolmi- ja nelivaihteiset automaatit ovat poikkeuksetta kuraa. Pykälien puute vaatii momentinmuuntimen luiston ja kaasupolkimen suora yhteys vetäviin pyöriin tuntuu katoavan. Hyötysuhde on monesti jotain kauheaa. Ehdottomasti paskin kokemus oli uudemman Neonin nelipykäläinen, johon oli laitettu tiptronic-tyyppinen manuaalimahdollisuus. Sen välityksillä ei ollut mihinkään ajotilanteeseen tarjolla kahta käyttökelpoista vaihdetta ja vaihto kesti monta sekuntia.

Volvon laatikot 2000-luvun alusta ovat myös kohtuullisen hirveitä. Vaihtoaika on tolkuton ja momentinmuunnin luistaa aivan tarpeettoman paljon. V70R jäi koeajon jälkeen kauppaan, koska automaattilaatikko söi kaiken hauskuuden autosta. Sama loota tuntuisi olevan myös pienempitehoisissa koneissa. 2004 9-5 Saabin automaatti taas on jäänyt mieleen huomattavasti parempana.

Kaksoiskytkinvehkeet ovat normaalissa ajossa asiallisia, mutta näiden ainoa selvä plussa on nopea vaihtotapahtuma. Muuten menevät samaan kategoriaan yksikytkimisten robottivaihteistojen kanssa. Edessä on siis väistämättä kytkinremontti, eikä erikoistilanteissa käytös ole koskaan perinteisen automaatin veroista. Peräkärryn kanssa peruuttamiseen ehdottomasti momentinmuunnin tai manuaaliloota.

Pariin vuoteen ei ole kokemusta uusista, mutta F11 koppaiseen Bemariin istutettu 8-vaihteinen oli ensimmäinen josta tykkäsin. Vaihtoi nopeasti, luisti hyvin vähän ja toiminta oli hyvin huomaamatonta eri tilanteissa. Toinen siedettävä laatikko on ollut Subarun käyttämä CVT. Variaattorin ja momentinmuuntimen yhdistelmä on käytössä todella toimiva, kun vaan tottuu kierrosluvun perinteisestä poikkeavaan vaihteluun.

Manuaaleista on parhaimpina jäänyt mieleen takavetovolvon M47 ja Cooper S Minin nokalla ollut Getragin kuusilovinen. Molemmat ovat ottaneet pykälää sisään mukisematta kuskin tahdon mukaan eri tilanteissa. Volvoon tietysti olisi kaivannut vähän lyhyempiä liikeratoja, mutta kai se pienellä muutoksella olisi onnistunut. Kaikki muut ajamani manuaalit ovat aina jollain tapaa tuntuneet huonommilta.
 
Kyllähä se manuaali on paras "ajamiseen", ainakin jos omaa toimivan vasemman jalan. Täydellinen auton hallinta, hyvä suorituskyky, luotettavuus ja taloudellisuus. Moni rattimies tietenkin allekirjoittaa manuaalin tarjoaman ajamisen hauskuuden.

Jos auto on vain pakko-tylsää matkustamista varten, niin sitten se on aivan sama millä etuveto-automaatti-diesel-romulla ajelee, mutta toiset tykkäävät ajaa itse.


Tietenkin fakta on että tulevaisuuden sähköautot ovat kaikki automaatteja (tai sähköauto ei yleensä tarvitse vaihteistoa lainkaan), joten kepittämisen hauskuus tulee väistämättä kuolemaan.


Ja mielipiteeni perusteeksi voin vielä korostaa että monenlaisia automaatteja olen omistanut ja ajanut.

Momentinmuunnin + planeettapyörästö on se ainoa automaatti jonka enää kelpuuttaisin. Juu, se on hidas, kuminauhamainen, tuhlaa bensaa, mutta hyvin tehtynä mukava matkavaunuun ja ihan luotettava automaatiksi, erityisesti jos mukana on kuormaa ja tarvitsee hitaita siirtymisiä, kuten venetrailerin parkkeeraus.

Yritä siinä jollain tuplakytkimellä siirtää konttausvauhtia usean tonnin peräkärryä, niin kytkinlevyt palavat hetkessä. Momentinmuunnin vain kierrättää hydrauliikkaöljyä, jonka luoman hukkalämmön jäähdytin toivottavasti eliminoi ennekuin tulee tuhoa.

Eli, jos vedät perässä hotellia tai isoa venettä, niin perinteinen tomaatti on ehkä se paras valinta. Tietenkin on hyvä muistaa, että nämä perinteisetkin tomaatit ovat toisilla merkeillä luotettavampia kuin toisilla. Kyllä siinä yksikin Volvo-kaverini meni hyvin hiljaiseksi kun korjaamo totesi että pistetään uusi automaatti tilaukseen, eikä ollut kovin paljon ajettu V70. Automaatin vaihtoremppa voi olla auton arvo, joten käytettynä se on aina riski.


Tuplakytkin laitteita en ole ikinä ymmärtänyt. Ne ovat vain hyviä 0-100 kiihdytyksissä, koska noissa tilanteissa vaihdot ylöspäin ovat nopeita, usein välittömiä, mutta arkielämässä tarvitaan useiden pykälien pikaisia alaspäin vaihtoja, esim kaupunkiliikenteessä johonkin väliin pujahtamisessa, koska laatikko menee kuitenkin normaaliajoa tyhjäkäyntikierroksilla ilman mitään voimaa. Siinä palaa hermo kun poljet kaasua syvemmälle ja laatikko arpoo pitkään että mikä niistä noin seitsemästä vaihteesta tähän sopisi. Planeettapyörästö voi olla jopa nopeampi arkielämän tilanteissa.

Tietenkin tuplakytkimen etu on sen energiatehokkuus, mikään pesulinko ei siellä syö tehoja, ei ole kuminauhamaisuutta, bensaa säästyy, mutta tuon nykivän kaupunkiajon takia en tuplakytkintä ottaisi. Ei myöskään ole paras vaihteisto kärryn vetoon, kun muistelee kuinka aina kytkin haisi peruutettaessa mäkeen. Eikä varmaan tarvitse kenellekään muistuttaa kuinka surullisen kuuluisa VW:n DSG paketti on ollut. Olisi kiva kuulla miten muiden valmistajien tuplakytkimet ovat toimineet pidemmässä ajossa.


CVT on monen merkin kohdalla ollut katastrofi, hidas kuminauha paska, joka leviää lopullisesti naurettavan pienillä kilometreillä. Näitä on monet merkit kokeilleet, ja useasti ongelmallisiksi todettu. Ehkä ongelma ei ole niin paha, jos autossa on pieni heikkotehoinen moottori. Vähäinen vääntömomentti ei ehkä hajota portaatonta ketjuvetoa kuten suurempi moottori.

Olen jopa sitä mieltä että heikkotehoiseen autoon portaaton vaihteisto sopii melko hyvin, koska CVT:ssä ei ole vaihtoviiveitä. Laiskan moottorin yhteydessä kaikki muut automaatit ovat todella ärsyttäviä, koska voiman puute tarkoittaa että laatikko joutuu pientäkin kiihdytystä varten vaihtamaan pienemmälle.

Esimerkiksi manuaalin kanssa tiedän että se laiskakin kone jaksaa kiivetä tuon mäen viitosella kunhan pidät poljinta pohjassa (tai vakkari päällä tietenkin yleensä), mutta automaatti ei sitä tiedä ja alkaa pudottelemaan pienempiä pykäliä sisään. Minulla on monta kokemusta kuinka automaatilla menen vakkari päällä esim. 110km/h asetettuna, tomaatti pitää isointa sisällä, seuraa ylämäki, vauhti hidastuu, tomaatti pudottaa viitoselle, sitten neloselle, tähän miettimiseen meni niin kauan aikaa että vauhti hidastui entisestään. Se taas tarkoittaa sitä että vakkari päätti että nyt mennään niin hitaasti, vaikka pyynti on 110, että nyt täysi kaasu. Sitten tomaatti pudottaa kakkoselle ja kierrättää punarajalle. Onpa sivistynyttä! Ja kyseessä oli ihan kunnon V6, eikä mikään mopo.

Eli, laiskaan moottoriin ei perinteinen automaatti sovi. Se on järkyttävää arpomista vaihteiden välillä, ennemmin otan manuaalin ja saan itse päättää mikä vaihde sisällä vaikka kaasupoljin olisi pohjassa. Tietenkin jos olet onnekas rikas ja sinulla on iso tehokas moottori, niin automaatti onkin jo paljon miellyttävämpi, kun jokaisella vaihteella on voimaa tarjolla. Mutta toisaalta, sitten jos sinulla on se iso vääntävä moottori, niin manuaali onkin aivan loistavan hauska laite tykkiin autoon!


Paras "automaatti" on mielestäni Toyotan Power Split Device, joka ei itseasiassa ole vaihteisto missään mielessä, koska siinä on kiinteä välitys, vaan se on enemmänkin yksinkertainen järjestelmä kolmen eri moottorin yhdistäminen vetopyörille siten että niiden suhteellisia nopeuksia muuttamalla vetopyörästön pyörimisnopeus muuttuu. Ajajalle se tuntuu kuin portaaton CVT vaihteisto, mutta siinä ei ole CVT:n vika-alttiutta, koska se ei todellakaan ole mikään "hihna" veto, vaikka CVT:ltä tuntuisikin. Oikeastaan siinä ei ole mitään vika-alttiutta, koska rakenne on niin yksinkertainen että on vaikea kuvitella miten sen saisi rikki. Toyotan hybridit ovatkin olleet todella luotettavia.
 
Manuaali tottakai!

Ei paljoa tarvitse autonvalintaani perustella: keulalla baijerilainen suora-kuutonen, 50-50 painojakauma, takaveto ja manuaalivaihteisto. Aika täydellinen paketti.
 
Esimerkiksi manuaalin kanssa tiedän että se laiskakin kone jaksaa kiivetä tuon mäen viitosella kunhan pidät poljinta pohjassa (tai vakkari päällä tietenkin yleensä), mutta automaatti ei sitä tiedä ja alkaa pudottelemaan pienempiä pykäliä sisään. Minulla on monta kokemusta kuinka automaatilla menen vakkari päällä esim. 110km/h asetettuna, tomaatti pitää isointa sisällä, seuraa ylämäki, vauhti hidastuu, tomaatti pudottaa viitoselle, sitten neloselle, tähän miettimiseen meni niin kauan aikaa että vauhti hidastui entisestään. Se taas tarkoittaa sitä että vakkari päätti että nyt mennään niin hitaasti, vaikka pyynti on 110, että nyt täysi kaasu. Sitten tomaatti pudottaa kakkoselle ja kierrättää punarajalle. Onpa sivistynyttä! Ja kyseessä oli ihan kunnon V6, eikä mikään mopo.
Mitä helvettiä? :confused2:
Mikä ja miltä aikakaudelta tuollainen tuotos on?
 
Mitä helvettiä? :confused2:
Mikä ja miltä aikakaudelta tuollainen tuotos on?

Useita eri merkkejä ja malleja, ainakin vuosimallista 2015 vielä löytynyt (Camry V6, viimeisin vuokra-automaatti kun USA:ssa ei muita ole vuokraamoissa).

Ilmiö riippuu toki auton kuormasta ja mäen jyrkkyydestä. Ehkä Suomessa ei niin suuri ongelma, enemmänkin maissa joissa pitkiä moottoritie nousuja.




Edit:
Tähän voisin tarinoida vielä vähän lisää kokemuksia. Joskus 90-luvun puolivälissä automainoksissa alettiiin mainostamaan älykkäitä oppivia automaatteja. Hieman tyhjäksi jäi ne puheet, monet niistä oli huonoja oppimaan. En tiedä miten automaatti loota ja vakkari ohjelmoidaan yhteen, jos ohjelmoidaan lainkaan. Monesti muistan kuinka oli mahdotonta mennä vakkarilla kun loota vaihtoi yhtenään vaihteiden välillä, jaksaa, ei jaksa.

Tuo 2015 Camry oli oppiva. Mutta tyhmä sellainen. Sen jälkeen kun se oli kakkosella kiihdyttänyt mäessä takaisin vauhtiin nii se vaihtoi taas isommalle,jota kone ei jaksanut taaskaan kiivetä. Se taisi antaa kolme kertaa käydä vaihteet läpi, sitten se mukautui tilanteeseen ja piti kakkosen sisällä, ja harmillisen kauan aikaa pitikin vaikka mäki oli jo ohi. Ekana luulin että laatikko hajosi ku ei vaihtanut millään ylöspäin.
 
Viimeksi muokattu:
Eka automaatti ja manuaaliin ei paluuta. Pitäisi olla oppiva, enpä tiedä, mutta kyllä käytös vähän muuttui kun nollasivat öljynvaihdon yhteydessä. Kun kaasua polkasee ohittaessa niin vaihtaa herkästi liian pienelle mielestäni. Ja kun ajaa noin mittari 90 niin ei vaihda kutoselle. Mutta kun vakkarin pistää päälle niin kutonen vaihtuu samantien. Muuten ei ongelmia.
2007 Mondeo, samaa lootaa lienee käytössä useilla merkeillä.
 
Harrasteautossa manuaali, tosin kelpuuttaisin kyllä jossain radalle sopivassa harrasteautossa myös jonkun f1 tyyppiset vaihteet, mitä nyt onkaan nimeltään. Käyttöautossa automaatti, siitä ei osaa enää luopua. Noi uudet 8 portaiset automaatit on kyllä hienoja ajaa ja sellainen tuosta nykyisestäkin kulkupelistä löytyy. En vaihtaisi pois.
 
Itselläni on rajallinen määrä kokemusta tomaateista, mutta jotain kuitenkin. Vähäisesti useasta, sekä enemmän yhdestä perinteisestä ja yhdestä kaksoiskytkimellisestä. Yksikään noista ei ole käyttäytynyt, kuten @Toiota kuvasi Camryn käytöstä. Aidosti mäkisiä teitä olen ajellut, vakionopeudensäätimen kanssa, vain C-Mersulla (-98), CRV:llä (-05), Octavialla (-07 ja -08), sekä Mazda 6:lla (-14), eli sen suhteen aika suppea otanta. Yksikään noista ei ole sekoillut, kuten jenkki-Camry. Jokaisella noista on tullut eteen tilanteita, joissa loota joutuu touhuamaan, mutta toiminta on ollut jouhevaa ja loogista, jopa tuon CR-V:n tapauksessa, vaikka 2.0 vaparibensan puhti loppuu heti jyrkemmän mäen alkuvaiheessa. Eikä tuo Mazdan vaparibensakaan taida vääntölukemissa kovin korkealle nousta.

Ainoa kerta, kun tomaatti on ollut, käytöksestä päätellen, lähellä hämmentyä, on ollut Vuokatin vaaran päälle kiipeäminen vakionopeudensäädin päällä (vakkari vain testin vuoksi). Siinä DSG vaihteli pykäliä jatkuvasti ja välillä tuli "pieniä" nykäisyjä, mutta toiminta oli silti loogista, kun huomioi sen, ettei loota tiedä tulevaa. Sama homma oli alas tullessa. Tällä ei ole sitten mitään tekemistä normaalien teiden kanssa, ainakaan meillä päin, tuskin missään.

Kokeilemani automaattivaihteiset autot ovat kaiken kaikkiaan olleet ihan ok. Tietynlaisissa harrastepeleissä manuaali on ehdottomasti oikea valinta, mutta käyttöpeliin imo automaatti on parempi. Saattaisin olla eri mieltä, jos kokemukset olisi jenkki-Camrysta ja vastaavista, mutta olen moisista onnellisen tietämätön. Ei kai tuollainen ole mahdollista, ellei suunnittelua ole tehnyt tasamaan asukki puhtaasti paperilla, ilman ensimmäistäkään käytännön testiä?
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
...
Ja sit jos on yrittäny ajella vähän semmoista performanssiajoa jossain takateillä, ni omat kokemukset ovat olleet vähän kehnoja, mm. '96 BMW 525tds oli aina väärä vaihde tuvassa ja hukkasi hyvän keskialueen väännön revittämällä konetta. Mutta, nämä toki ovat aina autokohtaisia ja varmasti uudempien autojen automaatit ovat jo paljon kehittyneempiä.
...
Lähtisin oletuksesta, että tuo automalli, ainakaan tuolta aikakaudelta, ei ole se sopivin vaihtoehto performanssiajoon. ;) Voisi kuvitella, että auton käytöksen suunnittelussa etusijan ovat saaneet aivan muut, jopa päinvastaiset, seikat.

Se lienee totta, että jos autoa haluaa toisinaan käyttää ihan muuhun, kuin sitä on alunperin suunnittelu, lienee manuaaliaski lähes välttämätön. (Ennenkuin joku ehtii, jätetään tämän ulkopuolelle pakasta vedetyt +150k€:n autot, varmaan menee ajossa kuin ajossa, vaihtoistolla kuin vaihteistolla.)
 
Miten kaksoiskytkinvaihteisto eroaa käytössä momentinmuuntimellisesta? En ole kaksoiskytkimellistä ikinä käyttänyt joten sikäli kiinnostaa koska noita on eniten tarjolla uusissa automalleissa.
Onnistuuko ongelmitta:

a) ryömintä jarrua käyttäen, vaikka hidas peruutusparkkeraus tai liikennevaloissa ryömintä
b) pysyykö valumatta paikallaan ylämäessa itsestään jos vaihde Deellä
 
Olisi hieno päästä kokeilemaan Rollsin gps-avusteista tomaattilaatikkoa. Se kun yrittää kartan avulla ennakoida ja valita joka mutkaan sopivimman vaihteen. Eiköhän se edessä olevat korkeuserotkin ota huomioon.
Itsellä oli 2002 S60 automaatti ja laatikko oli ihan loistava. Tehoa oli lastun jälkeen 235hp ja hyvin se laatikko toimi.
Aika jännä. 170hp vaparin keulalla laatikko on osakaasulla kaupungissa omituinen. Kevyessä kiihdytyksessä se luistattaa momentinmuunninta ja hyvin herkästi alkaa arpomaan pienempää vaihdetta, vaikka isommallakin riittäisi voimaa. Lähdöt ei ole pehmeitä ja vaihdot ovat turhan hitaita. Maantiellä vakkarilla ajaessa tai ohitellessa laatikko toimii järkevästi. Ärrää vaivasi ihan samanlaiset ongelmat. Olisiko mahdollista, että lastutuksen yhteydessä olisivat tehneet laatikon ohjauksellekin jotain?
Miten kaksoiskytkinvaihteisto eroaa käytössä momentinmuuntimellisesta? En ole kaksoiskytkimellistä ikinä käyttänyt joten sikäli kiinnostaa koska noita on eniten tarjolla uusissa automalleissa.
Onnistuuko ongelmitta:

a) ryömintä jarrua käyttäen, vaikka hidas peruutusparkkeraus tai liikennevaloissa ryömintä
b) pysyykö valumatta paikallaan ylämäessa itsestään jos vaihde Deellä
Kaksoiskytkinvaihteisto on käytännössä manuaalilaatikko, jota robotti käyttää. Kytkimiä on robotilla vaan yhden sijasta kaksi. Vaihteiston rattaat ovat kahdella akselilla eri kytkimien takana(esim. parilliset ja parittomat erikseen), jotta perättäisten vaihteiden vaihto voidaan tehdä todella nopeasti. Sitten jos pitääkin vaihtaa saman kytkimen takana olevien vaihteiden välillä(esim. vitoselta kolmoselle), on viive selvästi pidempi. Momentinmuunnin tekee käytännössä saman asian kuin kytkin, tosin paljon pehmeämmin ja kulumatta.

Ryömintä onnistuu, tosin jarrua vasten ne eivät minun tietääkseni suostu ryömimään. Joku jolla on tuoreita kokemuksia varmaan osaa sanoa. Peruutusparkkeeraus onnistuu sekin tasaisella. Ylämäkeen peruutellessa joutuu kaasua painamaan enemmän, johon laatikko ei välttämättä reagoi odotetusti. Näissä on varmasti eroja eri sukupolven laatikoiden välillä.
Ylämäessä ei vaihteisto pidä kaksoiskytkinvehkeissä autoa paikallaan. Niissä taitaa olla kaikissa mäkilähtöavustin, eli auto pysyy paikallaan jarrun avulla automaattisesti. Kannattaa koeajaa ja kokeilla eri tilanteissa ennen ostopäätöksiä.
 
Aina on ollut manuaaleja ja manuaalia viimevuonnakin hain kun autoa vaihdoin. Mutta automaatti tuli kuitenkin hommattua kun ei sopivaa yksilöä manuaalina löytynyt. Ei se varsinkaan alussa tuntunut pahalta mutta kyllä näin jälkeenpäin on tullut kirottu kun normaaliajossa olis manuaali kyllä kivempi. Hitaassa möyrinnässä ja kaupungissa ehkä automaatti ok. Kestävyyden kannalta näissä vanhoissa Volvoissa ilmeisesti ihan sama kumpi, toisesta menee levyt ja toisesta ventiilipöytä. Samaa hintaluokkaa korjaus jos ei anna automaateista ymmärtämättömän pajan vaihtaa koko askia. Tuo sama automaattihan on käytössä varmaan kymmenessä eri autossa.

Audin DSG tykkään maantiellä mutta kaupungissa en. Stop&go nylkytys on jotenkin epämääräinen.

Mersun Vito pakua automaatilla yritin viikolla peruttaa jäistä mäkeä ylös, en tiedä tekniikkaa mutta perseestä oli kun ei saanut mitään tuntumaa koska pyörät lähtee pyörimään ja millä momentilla.

Audin CVT vaihteisto on ollu ehkä se mukavin tuollaiseen perheautoon. Valitettavasti vaan pikkukoneiden yhteyteen saa.

Bemareissa käytetty perinteinen ZF laatikko on toimiessaan kyllä tuntunut kans hyvältä moneen muuhun verrattuna. E53, E61 ja E39
 
Miten kaksoiskytkinvaihteisto eroaa käytössä momentinmuuntimellisesta? En ole kaksoiskytkimellistä ikinä käyttänyt joten sikäli kiinnostaa koska noita on eniten tarjolla uusissa automalleissa.
Onnistuuko ongelmitta:

a) ryömintä jarrua käyttäen, vaikka hidas peruutusparkkeraus tai liikennevaloissa ryömintä
b) pysyykö valumatta paikallaan ylämäessa itsestään jos vaihde Deellä

...
Kaksoiskytkinvaihteisto on käytännössä manuaalilaatikko, jota robotti käyttää. Kytkimiä on robotilla vaan yhden sijasta kaksi. Vaihteiston rattaat ovat kahdella akselilla eri kytkimien takana(esim. parilliset ja parittomat erikseen), jotta perättäisten vaihteiden vaihto voidaan tehdä todella nopeasti. Sitten jos pitääkin vaihtaa saman kytkimen takana olevien vaihteiden välillä(esim. vitoselta kolmoselle), on viive selvästi pidempi. Momentinmuunnin tekee käytännössä saman asian kuin kytkin, tosin paljon pehmeämmin ja kulumatta.

Ryömintä onnistuu, tosin jarrua vasten ne eivät minun tietääkseni suostu ryömimään. Joku jolla on tuoreita kokemuksia varmaan osaa sanoa. Peruutusparkkeeraus onnistuu sekin tasaisella. Ylämäkeen peruutellessa joutuu kaasua painamaan enemmän, johon laatikko ei välttämättä reagoi odotetusti. Näissä on varmasti eroja eri sukupolven laatikoiden välillä.
Ylämäessä ei vaihteisto pidä kaksoiskytkinvehkeissä autoa paikallaan. Niissä taitaa olla kaikissa mäkilähtöavustin, eli auto pysyy paikallaan jarrun avulla automaattisesti. Kannattaa koeajaa ja kokeilla eri tilanteissa ennen ostopäätöksiä.
...
Omat kokemukseni kaksoiskytkinvaihteistosta perustuvat vain Octavia II:n TDI:n jatkona olevaan DSG:n toimintaan.

a) Jarrua vasten ryömitys kyllä onnistuu "pintajarrulla", joskaan ei niin jouhevasti, kuin momentinmuuntimellisella. Vähän jyrkempään mäkeen saattaa tarvita pientä kaasua, ei lähde niin helposti ylämäkeen ryömimään, kuin perinteinen tomaatti. Kuitenkin aivan riittävän jouhevasti, ts. ei ongelmia. Tottumattomalle kuitenkin helpompaa ja jouhevampaa, kuin manuaalilla.

b) Jyrkässä mäessä jarrun vapautuksen jälkeen inasen valahtaa, aavistuksen perinteistä enemmän. Ei kuitenkaan lähde ensivalahduksen jälkeen valumaan juuri perinteisestä tomaattia herkemmin.

Kokemukseni eivät välttämättä päde, jos perään laitetaan kärry, joka on suurempi kuin pieni ;) Ei kannata jättää noita koeajosta pois.

Itse tykkään nykykokemusten perusteella enemmän momentinmuuntimellisesta, mutta kokemukseni perustuvat käytännössä yhteen kaksoiskytkinmalliin. Tai kahteen; BMW:n SMG ei ole kaksoiskytkinvaihteisto, mutta käsittääkseni toimintaperiaate on samalla seinällä. Ei ollut senkään käytön kanssa ongelmia, ei valunut ja onnistui ryömitys ruutuun.
 
Bemarin käyttämä ZF 8HP on kyllä automaattien parhautta. Kaksoiskytkimet on kyllä kehittyneet paljon viime aikoina. VAG:n uusi 7v märkäkytkiminen oli mainio laatikko ja vanhempien 7v kuivakytkimisten ongelmat ja 6v märän viiveet loistivat poissaolollaan.

Itselläni on manuaali ja viikottain vituttaa.
 
Kokemusta automaattivaihteistosta on vain Ameriikan reissulta viime kesältä. Käytössä oli kaksi eri automaattivaihteistoautoa (Jetta ja Volvo C70). Kyllä mä niiden kokemusten perusteella vahvasti harkitsen seuraavaan omaan autoon automaattivaihteistoa. Tuo Jetta varsinkin teki vaikutuksen.
 
Kyllä se manuaali on oma valinta mutta silti kesäautossa on automaattilaatikko.
 
Kai se riippuu paljon siitäkin missä ajaa. Jossain Turengissa ja maanteillä yks ja sama, mutta en minä ainakaan tuosta kepin veivauksesta ja kytkimen polkemisesta aamuruuhkan jonossa saa mitään ajamisen fiiliksiä.
 
Arkiajoon ehdottomasti automaatti.

Muutama vuosi sitten automaattiin siirtyessäni kuvittelin, että yli 20 vuoden manuaaliautoilun jälkeen vaihteiden käyttö olisi niin selkäytimessä, että automaattilaatikko toisi lähinnä lisää mukavuutta kaupunkiajoon muttei sen kummempaa. Yllättäen kuitenkin huomasin, että automaatilla Helsingin kantakaupungin ruuhkissa ajellessa muun liikenteen havainnointi muuttui paljon helpomman tuntuiseksi kuin aiemmin. Näköjään vaihteiden käyttö kuitenkin syö aivokapasiteettia sen verran, että se vaikuttaa huomiokykyyn.
 
Kiitoksia vastauksista, ehkä nykypäivän kaksoiskytkimet eivät olekaan ihan niin leluja mitä luulin ja eittämättä kehittyvät miellyttävimmiksi vähitellen. VW vähäsen pilasi noitten mainetta. Ennakkoluulojen vuoksi taidan kuitenkin pitäytyä vanhanaikaisessa koska on se vaan niin helppo että ehtii ajamisestakin nauttia, sekä eteen- & taaksepäin. Ja onhan noissa vanhoissa momentimuuntimissa eroja myös, toisilla kiipeää vaikka puuhun tyhjäkäynnillä kun joku toinen voi hyytyä lähes männynkäpyyn.

Mitä tulee mäkilähtöihin niin näyttääpä monissa uusissa manuaaliautoissakin olevan jonkinlaista mäkipidätintä, Subaruissa jo vähän kauemmin ollut varuste.
 
Vuoden verran tuli automaattia kokeiltua. Onhan se tietty jollain tavalla helpompaa ja vaivattomampaa, mutta manuaali on vaan aina hauskempi ajaa.
 
Ehdottomasti automaattivaihteet kaikessa muussa paitsi ehkä harrasteautoissa. Ei hirveästi kiinnosta kytkimen polkeminen, mukavuus menee edelle. Joskus aikanaan jaksoi manuaalista innostua, mutta ei enää.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Manuaalilla mennään, mutta niin omat kuin muidenkin kokemukset automaateista vihjaavat, että seuraavasta kulkineesta löytynee tomaatti.
 
Manuaalilla olen ajanut viimeiset 30 vuotta, mutta nyt tuli vaihdettua automaattiin kun toi työmatka hieman piteni... CVT suht vaatimattomalla bensakoneella tuli valittua, tässä on momentinmuunnin josta en kyllä kauheasti tykkää koska liikkeelle lähdössä kierroksia on mielestäni turhan paljon. Paljon puhuttuja dsg vaihtoehtoja en kyllä ole kokeillutkaan, mutta ne ei mielestäni kaupunkiajoon oikein passaa kun siinähän ryömitään sitten kuin manuaalilla kytkintä luistatellen. Eikä nuo erään konsernin cvt:kään siitä tykännyt kun samaan tyylin kytkin hoiti ryöminnän. Eli nykyinen on cvt momentinmuuntimella, tosin minunkin mielestä nauris-tyylinen hybridi olisi ollut kokeilemisen arvoinen vaihtoehto, toki siinäkin kone huuta kun voimaa tarvitaan kuten tämä cvt:kin, mutta liikkelle se lähtee mukavammin ja kulutuskin lienee hieman kohtuullisempi, auris kokoluokka oli vaan hiukan pieni omiin tarpeisiini... Tähän asti suurin ei automaatille oli suurempi kulutus, mutta nyt sekin alkaa mennä tietyissä tapauksissa tomaatin eduksi..
 
Eikös tuo ole CVT:n ominaisuus tuo "luistaminen", se kun kiihdyttää aina täsmälleen parhaalla kierrosalueella ja pienellä bensakoneella se on helposti aika korkealla.

Kyllä, siis kiihdytettäsessä kierrokset on helposti tapissa ja ylämäissä kierrokset nousee huomaamatta... Mutta tarkoitin lähinnä tuota liikkellelähtöä momentinmuuntimella jossa kierrokset nousee helposti sinne pariin tonniin (joka on kierrosluku myös satasen marssivauhdissa) ja kun vauhtia tulee niin kierrokset laskee kun se lukittuu, eikä tämä ole varmaankaan ainoastaan cvt:ssä vaan myös perinteisen momentinmuunnin automaatin ominaisuus. Edellisellä nokilekamanuaalilla liikkelle lähdettäessä ei kaasua tasaiselta lähdettäessä tarvinnut ollenkaan, tyhjäkäynti riitti...
 
Harrasteauto: Minä ajan itse
Käyttöauto: Teleportaatioteknologiaa odotellessa tyydytään saatavilla oleviin automaatteihin :)
 
Kyllä, siis kiihdytettäsessä kierrokset on helposti tapissa ja ylämäissä kierrokset nousee huomaamatta... Mutta tarkoitin lähinnä tuota liikkellelähtöä momentinmuuntimella jossa kierrokset nousee helposti sinne pariin tonniin (joka on kierrosluku myös satasen marssivauhdissa) ja kun vauhtia tulee niin kierrokset laskee kun se lukittuu, eikä tämä ole varmaankaan ainoastaan cvt:ssä vaan myös perinteisen momentinmuunnin automaatin ominaisuus. Edellisellä nokilekamanuaalilla liikkelle lähdettäessä ei kaasua tasaiselta lähdettäessä tarvinnut ollenkaan, tyhjäkäynti riitti...
Kyllä ainakin vanhemmissa momentinmuunninlaatikoissa kierrokset lähtee nousemaan sieltä alle tonnista ja siinä sitten vauhdin ja kaasujalan mukaan nousevat.

Eli ei luista lähes lainkaan liikkeellelähdössä ainakaan omat, jonkun 200-300rpm saattaa nousta ennenkuin auto liikkuu.
 
Kyllä tämä mulla on ihan käyttötarkoituksen mukaan. En minä samalla suksellakaan mäkeä mene laskemaan, kuin millä tasasella hiihdän. Päämäärättömään harrasteajeluun valkkaisin manuaalin ja päämäärälliseen arkiajoon en täällä kaupungissa manuaalia edes mieti. Pöndellä asuessa suju vielä arkiajot manuaalilla ihan ok, mutta kaupunkiin muuttaessa vaihtui vaihteisto hyvin sukkelasti automaatiksi ja automaattina pysyy niin kauan kuin täällä asun.
 
Oma auto on manuaali, mut firman JDM-Yarikset (postin vanhat) on kaikki automaatteja ja niillä tulee ajettua muutamia satoja kilometrejä viikos.
Henkilökohtasesti mulle on se ja sama kuhan ei manuaaliloodas oo raskasta kytkintä (=Vito vm. 2011, isän 70-luvun massikassaki oli kevyempi kytkin). Kaupunkiajos meinaan polvi alkaa lahota jos joutuu koko ajan ryömimään kahen jalan kytkimellä.
 
Ehkä paras voimalinja löytyy raskaasta kalustosta, Sisu SA-240/241 "Rasi". Momentinmuuntimen ja manuaalivaihteiston yhdistelmä on lyömätön siinä ympäristössä, johon auto on tarkoitettu.

---

Mutta sitten tavallisempiin autoihin. On tullut ajettua Volkswagenin surullisenkuuluisalla 1,4 TSI + 7 DSG -yhdistelmällä. Vikoja ei tosin ole ollut. Vaihteistossa on ominaisuuksia sitäkin enemmän. Hyvää vaihteistossa on ripeä vaihtaminen kiihdytyksissä sekä maltillisissa hidastuksissa. Esimerkiksi jyrkän mäen päälle ajaessa tulee jossain vaiheessa 7-->5 tai 4 vaihdos, joka yleensä töksäyttää ikävästi. Yleensä aivan mäen huipulla, vaikka yrittäisi "neuvoa" vaihteistoa olemaan vaihtamatta hölläämällä kaasua. Pariin otteeseen sai marmoritiskillä naputtaa vaihteiston aggressiivisuudesta liikkeellelähdön yhteydessä. Löysivät kuin löysivätkin ohjelmiston, jolla liikkeellelähdöt maltillisempia. Välillä DSG nimittäin lähti kuin kytkinpommilla konsanaan, riippumatta kaasupolkimen käytöstä. Oma lukunsa on vaihteiston arpominen, eli parempi itse tiputtaa ennen ohitusta joko S-tilaan tai sitten pari pykälää alemmas jo hyvissä ajoin.

Nyt olen ajellut Toyotan Auris Hybridillä. E-CVT -vaihteistoa ei voi mitenkään verrata tuohon DSG:hen. Ei ole nykimistä, rykimistä ja arpomista esimerkiksi ohitustilanteissa. Kaasupolkimeen vastaavuus on ripeää ja ylimääräistä nyppimistä ei ole. Myös suunnanvaihdot ovat ripeitä - auto on välittömästi liikkumassa vastakkaiseen suuntaan, kun jarrun päästää ylös. Oman lukunsa toki tekee hybridijärjestelmä, varsinkin liikkeellelähdöissä, kun ei tarvitse kytkintä luisuttaa. Itse ainakin pidän vaihteiston toiminnasta, muistuttaa hyvin paljon perinteisellä mehulingolla ajamista - tosin löytyy moottorijarrutus.
 
Manuaali tottakai!

Ei paljoa tarvitse autonvalintaani perustella: keulalla baijerilainen suora-kuutonen, 50-50 painojakauma, takaveto ja manuaalivaihteisto. Aika täydellinen paketti.

Ja kokeiltuasi huomaat että suurinpiirtein sama kombo toimii myös jos voimanlähteen jatkeena on automaattiaski ;) Tosin kasihan on kuitenkin kasi ja sen jatkeeksi tomaatti sopii vielä mukavemmin.

Tosin toivottavasti se suora-6 ei ole pienimmästä päästä, koska silloin en automaatin puolesta puhuisi, ainakin esim. joku e39 520i vaikkakin on suora kutonen mutta manuaalinakaan ei kyllä liiku mihinkään, enkä tuommoisen perään kyllä automaattia edes ottaisi, tosin en ostaisi koko autoakaan tuolla koneella mutta joo :D
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
30tkm pääasiassa nurkka-ajoa, valitsen automaatin. Molempia ajan ja molemmat on, ei mikään ongelma
 
Automaatti yhdistettynä adaptiiviseen cruiseen on parhautta.

Tähän on kyllä pakko yhtyä, menee parhaimmillaan satoja kilometrejä kaasuun/jarruun koskematta. Nyt on usean manuaalivuoden jälkeen alla 6v Aisinin perinteinen momentinmuunnin joka toimii 99% vallan mainiosti. Aiemmin oli myös käytössä 5v ZF:n steppiloota E39 bemarissa, todella looginen ja miellyttävä käytökseltään.
 
Mutta sitten tavallisempiin autoihin. On tullut ajettua Volkswagenin surullisenkuuluisalla 1,4 TSI + 7 DSG -yhdistelmällä. Vikoja ei tosin ole ollut. Vaihteistossa on ominaisuuksia sitäkin enemmän. Hyvää vaihteistossa on ripeä vaihtaminen kiihdytyksissä sekä maltillisissa hidastuksissa. Esimerkiksi jyrkän mäen päälle ajaessa tulee jossain vaiheessa 7-->5 tai 4 vaihdos, joka yleensä töksäyttää ikävästi. Yleensä aivan mäen huipulla, vaikka yrittäisi "neuvoa" vaihteistoa olemaan vaihtamatta hölläämällä kaasua. Pariin otteeseen sai marmoritiskillä naputtaa vaihteiston aggressiivisuudesta liikkeellelähdön yhteydessä. Löysivät kuin löysivätkin ohjelmiston, jolla liikkeellelähdöt maltillisempia. Välillä DSG nimittäin lähti kuin kytkinpommilla konsanaan, riippumatta kaasupolkimen käytöstä. Oma lukunsa on vaihteiston arpominen, eli parempi itse tiputtaa ennen ohitusta joko S-tilaan tai sitten pari pykälää alemmas jo hyvissä ajoin.

Nyt olen ajellut Toyotan Auris Hybridillä. E-CVT -vaihteistoa ei voi mitenkään verrata tuohon DSG:hen. Ei ole nykimistä, rykimistä ja arpomista esimerkiksi ohitustilanteissa. Kaasupolkimeen vastaavuus on ripeää ja ylimääräistä nyppimistä ei ole. Myös suunnanvaihdot ovat ripeitä - auto on välittömästi liikkumassa vastakkaiseen suuntaan, kun jarrun päästää ylös. Oman lukunsa toki tekee hybridijärjestelmä, varsinkin liikkeellelähdöissä, kun ei tarvitse kytkintä luisuttaa. Itse ainakin pidän vaihteiston toiminnasta, muistuttaa hyvin paljon perinteisellä mehulingolla ajamista - tosin löytyy moottorijarrutus.

Ihmettelen vähän tuota VAG:n pakkomiellettä tuollaiseen nykivään ja hajoavaan DSG laatikkoon. Eivät luovuta ja tee tai osta jotain parempaa laatikkoa. Kehitystyöhön rahaa ei nyt ole, DSG8 on siirretty pöytälaakkoon, kun massit menee dieselhuijauksien korjauksiin (optimointiin) ja jenkkien korvauksiin epäkurantista tuotteesta.

Eiköhän ihan toimiviakin nykyaikaisia vaihteistoja ole yllinkyllin, mitä voi ostaa tai kopioida.
Varmaan kyllä löytyy joku selitys että DSG on taloudellisempi ja sitä kautta vähemmän päästöjä... Silti pitää tehdä sutta ja sekundaa, kun muut onnistuu paremmin samassa asiassa.
 
Ihmettelen vähän tuota VAG:n pakkomiellettä tuollaiseen nykivään ja hajoavaan DSG laatikkoon. Eivät luovuta ja tee tai osta jotain parempaa laatikkoa. Kehitystyöhön rahaa ei nyt ole, DSG8 on siirretty pöytälaakkoon, kun massit menee dieselhuijauksien korjauksiin (optimointiin) ja jenkkien korvauksiin epäkurantista tuotteesta.

Eiköhän ihan toimiviakin nykyaikaisia vaihteistoja ole yllinkyllin, mitä voi ostaa tai kopioida.
Varmaan kyllä löytyy joku selitys että DSG on taloudellisempi ja sitä kautta vähemmän päästöjä... Silti pitää tehdä sutta ja sekundaa, kun muut onnistuu paremmin samassa asiassa.
Tuo porukoiden Golf Variant, jossa DSG7 on 2013vm. Nyt uuden faceliftin myötä on kuulemma DSG7- vaihteisto uudistettu, ainakin joihinkin malleihin. En tiedä miten, mutta jotain on kuulemma tehty.

Itselleni ei ole osunut mitään suoranaista vikaa DSG:n osalta, mutta käyttäytyminen on omintakeista ja "ominaisuuksia" löytyy. Varsinkin rytminvaihdokset ovat myrkkyä tuolle, eli jos on valo punaisella, olet hitaasti lipunut valoihin ja muuttuukin vihreäksi, voi tulla todella nykäisevä kiihdytys. Erityisesti jos liikenteen rytmi on kumilankamainen, on meno pomppivaa. Ehkä häiritsevin tekijä oli liikkeellelähtöjen hyökkäily. Kesällä, hieman kostea asfaltti ja jokin katumaalaus renkaan alla niin jopa tuli varovaisella kaasun käytölläkin viivaa tiehen. Jälkimmäiseen auttoi kun Laakkoselle tarpeeksi purnasi takuuajan sisällä, niin "löytyi" vaihteisto-ohjelmiston päivitys, joka vähensi hyökkäilyä.

Kerran pari on muistaakseni jossain parkkipaikalla yllättävän pitkään ollut 1 vaihde silmässä, kunnes "paukahduksen" saattelemana on laatikko saanut 2 tai 3 silmään. Yleensä tähän yhdistettynä kylmäkäynnistys. Hieman kuin manuaalilootaan olisi väkisin yrittänyt työntää pykälää sisään.

Silloin kun ominaisuudet eivät tule esille, on DSG nautittava ajettava, kuin tyylikkäästi viimeistelty mekaaninen kello.

Tojon E-CVT vain kerta toisensa jälkeen osaa yllättää miellyttävyydellään. Vaikka meno on pehmeää, on kaasupolkimen vaste nopeaa. Erityisesti liikkeellelähdöissä DSG:n hyökkäävyyttä ei ole, kiitos tosin sähkömoottorin, jolla lähdetään pehmeästi liikkeelle.
 
Eihän sähköautossani edes ole vaihteistoa, vain alennusvaihde. Jo ennen sähkistä ajoin niin pitkään pelkillä automaateilla, että en edes osaa enää ajaa manuaalilla.

Esikoistyttäreni opetteli ajamaan ja ajoi inssin automaattivaihteisella autolla, eikä edes saa ajaa manuaalilla. Eikä 2020-luvun kovaa lähestyessä nuori nainen enää tarvitse keppivaihteita mihinkään.
 
Eiköhän ihan toimiviakin nykyaikaisia vaihteistoja ole yllinkyllin, mitä voi ostaa tai kopioida.
Varmaan kyllä löytyy joku selitys että DSG on taloudellisempi ja sitä kautta vähemmän päästöjä... Silti pitää tehdä sutta ja sekundaa, kun muut onnistuu paremmin samassa asiassa.
Taitaa olla aika iso kynnys VAG:lla ostaa askia esim. GM:ltä tai Aisinilta, jonka yksi suurimmista omistajista on Toyota. Tuossapa ne kaksi suurinta etuvetoisiin automaatteja tekevää taitaa ollakin. ZF:llä toki ois 9HP, mutta taitaa olla liian arvokas johonkin keskiluokan kotteroihin. ZF 8HP:tahan onkin isoissa Audeissa. Eikä nuo DSG:t enää nykyisellään niin hajoavia ja nykiviä ole. Suurimmista osasta ongelmia on päästy jo eroon. 7v märkä-DSG on oikein miellyttävä tapaus.
 
Niin pitkään kun en ole oikeasta kädestäni tai vasemmasta jalastani vammautunut, manuaali tulee olemaan ja polkimia jalkatilassa kolme. Nyky- ja tulevaisuuden autot vain näyttävät säälittävästi siltä, ettei manuaalivaihteita edes tarjota muuta kuin hinnat alkaen -malliin. Tästä syystä ehkä hyväkin omalta kannalta että suomen autokanta pysyy sitten vanhana, mutta onpahan aikaa nauttia ajamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä vanhemmaksi tulee sitä enempi automaatti tuntuu paremmalta

Juuri näin. Ilmeisesti manuaalin "hauskuus" on nuoremman väen juttu. Toki, nuorena kossina mitään parempaa tiennykään kun talvi, takapotku ja manuaalivaihteet.
Mutta nyt kun on 20 vuotta autoilua takana ja autoilusta on tullu enemmänkin pakollinen paha kuin jokapäiväinen nautinto, niin ennemmin kierin ruosteisissa nauloissa kuin ajan manuaalivaihteista autoa neljän ruuhkassa Tampereen ruuhkaisimmilla väylillä.
 
Taitaa olla aika iso kynnys VAG:lla ostaa askia esim. GM:ltä tai Aisinilta, jonka yksi suurimmista omistajista on Toyota. Tuossapa ne kaksi suurinta etuvetoisiin automaatteja tekevää taitaa ollakin. ZF:llä toki ois 9HP, mutta taitaa olla liian arvokas johonkin keskiluokan kotteroihin. ZF 8HP:tahan onkin isoissa Audeissa. Eikä nuo DSG:t enää nykyisellään niin hajoavia ja nykiviä ole. Suurimmista osasta ongelmia on päästy jo eroon. 7v märkä-DSG on oikein miellyttävä tapaus.

Kynnystä varmaan löytyy, mutta pitää vaan ampua itseään jalkaan. Vanhoja DSG vaggeja on tien päällä pilvin pimein, ja ne on niitä ei kovin hyviä joille ei voi pitkää käyttöikää ennustaa. Uusien kestävyydestä taas ei voi sanoa paljoakaan ennenkuin aika näyttää, vähän kuin ennustaisi ruostuuko uusi mazda tai mersu heti vai joskus:bored:

Mutta niinhän se menee, paremman luokan autot on vain automaatteja nykyään, manuaaleja ei kannata edes valmistaa jos kysyntä on niin marginaalissa. Ja ne automaatit tulee vielä syrjäyttämään manuaalit kunhan alkavat yleistymään edullisemman pään autoissa. Kehitysmaissa niille ehkä löytyy jatkossa kysyntää.

Sikäli muuten tulevaisuudessa kun (jos/ehkä) sallitaan vain hybridi ja sähköautoja, niin noissa ei pahemmin manuaalia ole tarjolla, tai siis ei yhtään.

Itse kyllästyin kepittämiseen jo kauan kauan sitten kun ensimmäisen jenkin ostin, sen jälkeen lähinnä vituttanut ajaa manuaalilla. Se on se mukavuus ja vaivattomuus.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Niin pitkään kun en ole oikeasta kädestäni tai vasemmasta jalastani vammautunut, manuaali tulee olemaan ja polkimia jalkatilassa kolme.
Tulipas mieleen että kahdesti on ollut oikeasti hyötyä automaatista sairastumisen vuoksi.

Ensimmäisellä kerralla oli tulehdus vähän arassa paikassa ja normaali istuminen aika mahdotonta. Autossa kevensin istumista oikealla kädellä kipujen hellittämiseksi heti liikkelle lähdettäessä. Toisella kerralla vasemman isovarpaan kynnestä leikattiin siivu juurta myöten pois. Pari viikkoa sekin oli aika hellänä eikä olisi ongelmitta kytkinpolkimen käyttö onnistunut. Seisontajarrun polkaisu vielä onnistui. Yksittäistapauksia tietysti eikä sitä nuorena kukaan mihinkään sairastukaan...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 288
Viestejä
4 534 155
Jäsenet
74 779
Uusin jäsen
lettu555

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom