Unohdat kaikki venkslaamiset valoissa ja jonoissa ja pysähdyt jarrulla, liikkeelle lähdet vapauttamalla jarrun ja antamalla kaasua. Varmaan sun Astrassa on "hill hold" toiminto koska mun vanhemmassa 6-vaihteisessa automaatti-Astrassakin sellainen on, eli ei tarvi värkätä mitään käsijarruja kun jarru jää päälle mäkilähdöissä ja vapautuu automaattisesti kun lähdet liikkeelle. Automaatit on suunniteltu toimimaan noin niin mitään etua kestävyydessä et saa sillä että ränkläät sitä D:ltä N:lle normaaliliikenteessä. Itse laitan vain jossain pitkään seisoessa N tai P päälle ja käppäri pitämään autoa paikalleen ettei tarvitse jarrua painella koko ajan.
Start-stop laittaa olosuhteiden (ulkolämpötila, moottori lämmin jne) ollessa sopivat moottorin sammuksiin kun pysähdyt autolla ja käynnistää sen automaattisesti kun vapautat jarrun/painat kaasua. Nykyään kuulemma toimii jo loogisemmin, omassa 2016 mallissa tuo sammutteli autoa heti kun rengas lakkasi liikkumasta mikä oli ihan tosi kivaa etenkin kaupungissa ajaessa, samaten auto sammui jo parkkiruutuun ajaessa ennen kuin sai vaihdetta P:lle autoa sammuttaakseen aiheuttaen turhia sammutus-käynnistys syklejä, joten olen ottanut tavakseni kytkeä sen aina pois päältä kun lähden liikkeelle. Mun autossa on sille nappi keskikonsolissa niin siitä helppo ottaa pois.
Mukavuudesta ja tottumuksestahan tuossa on paljon kyse, jalan roikuttaminen jarrulla + manuaalissa kytkimellä vaikka puolenkin minuutin seisahduksessa tuntuu omituiselta itselle. Ja kun se operaatio vapaalle ja taas vaihde päälle oli manuaalilla ns. selkäytimessä, en kokenut siitä minkäänlaista vaivaa. Ja kuten yllä kommentoitiin, teen samaan vapaalle vaihdon aina myös moottoripyörällä. Koska kuitenkin seuraan liikennettä ja valosykliä, se ei käytännössä hidasta liikkeellelähtöä, kun homma tosiaan tulee selkäytimestä.
Automaatin kanssa joudun joka tapauksessa opettelemaan tuohon uudet tavat ja lisänä tosiaan vielä se start-stop tuo oman lisänsä hommaan. Oletuksena ehkä lähden opettelemaan vain siihen, että D päällä ja jalka jarrulla on uusi normaali. Jossain jenkkioppaissa puhuttiin tuosta, että vaihde päällä seisoessa laatikon lämmöt voi nousta liikaa, mutta oletin että koskee lähinnä jotain suurakaupunkiruuhkia, joissa voi joutua seisomaan päivittäin vaikka tunteja.