Vaihteistot, eli automaatti/manuaali ja sen parhaus.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja elliV
  • Aloitettu Aloitettu
Laantumaan?? No ei varmasti ole. Toi on nykyajan standardi. Kulutus ja mukavuus aivan ylivertaisia perinteiseen verrattuna.
Nykyajan standardi tuntuu pikemminkin olevan ZF:n 9-vaihteinen muunninloota. Niitä tuntuu löytyvän vähän joka menopelistä kaikilta mantereilta.
Onko kaksoiskytkinvaihtiestoja edes enää kuin VAG:llä ja Fordilla?

Ja millä perusteella kaksoiskytkin on perinteistä automaattia mukavampi? :rofl:
 
Mistä teet mukavuuden. Tuollainen rykivä nykyaikainen on täysin muuta kuin mukava. Itse tuossa mainitsin turbiinilukituksen nykäisystä. Se on pieni verrattuna näihin kaksoiskytkimien normaali rykimisiin. Öljylingot on mukavuudes kyllä ylivoimaisia verrattuna näihin kaksoiskytkimiin. Mutta ei nii taloudellisia eikä vanhat niin nopeitakaan.

Tästä päästään taas aiheeseen Co2, kulutus ja muuta paskaa. Kaksoisrytkyttimistä ei niin paljoa kokemusta, taas priuksilla ajaneena toyotalla tuntuu olevan mukava vaihteisto. Itsellä ollut ja on vain mehulinkoja.
Voi vaan seurailla mikä se tulevaisuudessa tulee yleistymään. Samalla siinä ajan kanssa selviää miten kaksoiskytkimet kestää käyttöä kun kilsoja tulee.
 
Maastoon ja peräkärryllä peruutteluun perinteinen automaatti (tai ainakin turbiinikytkin levykytkimen sijasta), normaaliin ajoon manuaalivaihteisto. Kaksoiskytkinvaihteistot kuuluvat kilparadalle ja sinnekin vain manuaalikäyttöisinä.

Tuolla ylempänä joku puhui jatkuvasta rataskosketuksesta planeettapyörästön etuna. Onhan se rataskosketus perinteisessä manuaalivaihteistossakin jatkuva - niitä toisioakselin rattaitahan siinä vain valitsinmekanismilla lukitaan siihen toisioakseliin yksi kerrallaan, muut toisiorattaat sitten pyörivät vapaasti.

Kokoonsa nähdenhän planeettapyörästö on kyllä kestävä. Polkupyörien vaihdenavoista löytyy niitä myös ja väännönkestot ovat satojen newtonmetrien luokkaa. Taka-akseli niistä vääntyy ennen kuin rattaat ottavat itseensä. Rattaiden laakeritkin niissä fillareiden vaihteistoissa ovat vain pelkkiä liukutappeja.
 
2017 Kia Niro - First Drive Review

The starting point is a compact, low-friction dual-clutch six-speed automatic with hydraulically actuated dry multiplate clutches (001). Kia’s latest 1.6-liter Kappa engine, making 104 horsepower and 109 pound-feet of torque, is the other key component in this new setup. With a long-stroke design, separate cooling circuits for the head and block, a higher-rate exhaust-gas-recirculation system, and a 13.0:1 compression ratio, this Atkinson-cycle engine allegedly hits a lofty 40 percent thermal efficiency, rivaled only by Toyota’s efforts in the latest Prius (and now Camry hybrid) and by diesel engines.

A 1.6-kWh battery pack fits under the back seat, and a 43-hp AC synchronous electric motor/generator (002) mounts to the transmission’s input shaft. A third dry multiplate clutch (003) housed inside the motor/generator connects the combustion engine to the same shaft, allowing the engine to strategically add motive force. Through mind-bogglingly complex software maps and controls, the system coordinates when the engine decouples and whether the motor drives the wheels or acts as a generator.

Torque from the motor allows tall gearing and smooth, all-electric launches. The system is neatly packaged and improves the driver/car connection—though with real-world mileage yet to be proven and, perhaps, some drivability quirks yet to be addressed.

kia-niro-tech-highlight-photo-678642-s-original.jpg


VIEW PHOTOS

Kiitos, eli sähkömoottori on polttomoottorin ja vaihteiston välissä ja sillä on oma kytkin. Sen verran olen jo ajossa huomannutkin, että pelkällä sähköllä ajettaessakin käytetään vaihteistoa, jolla varmaan saadaan aikaiseksi se, ettei sähkömoottoria tarvitse käyttää kovin suurilla kierroksilla.

Valitettavasti tästä tulee mukaan se sama ongelma, mikä kaikilla kaksoiskytkinlootilla on, eli jos hidastustilanteesta haluaakin äkkiä kiihdyttää tulee pieni viive ennen kuin loota saa sopivan vaihteen sisään. Se syö vähän sähkömoottorin etua välittömästä väännöstä. TM:n vertailussa Toyotan ratkaisua kehuttiinkin, että se on sähäkämpi äkillisissä kiihdytyksissä kun kytkimiä tai ylipäänsä vaihteita ei ole.

Ylipäänsä olen kyllä voimansiirtoon erittäin tyytyväinen ja kulutus pysyy alle viidessä litrassa sekalaisessa ajossa.
 
Moni viisivaihteinen auto hyötyisi kuudennesta vaihteesta.

Esimerkkinä pikkuauto, jossa varsin vääntävä moottori, ohituksetkin pystyy yleensä tekemään vaihtamatta vaihdetta.
Kuitenkin sataa ajettaessa on kierroksia 3500. Kuudennella vaihteella saataisiin varmasti maantiekulutusta pienemmäksi, ohitukset tosin varmaan vaatisivat vaihteenvaihdon.

Toinen esimerkki: Jenkkimaasturi, johon Euroopan markkinoita varten laitettu pieni, alitehoinen ja pienivääntöinen kone, viisivaihteinen manuaali sekä pitkä perävälitys. Viitosella kierroksia reilut 2000 satasen vauhdissa ja jaksaa juuri ja juuri nousta loivat ylämäet, mutta vähänkin jyrkemmässä täytyy vaihtaa neloselle. Ohituksissa on pakko käyttää kolmosta ja kiihtyvyys nollasta sataan on varmasti luokkaa 15 sekuntia.
Kuusivaihteinen laatikko ja tiheämpi perä tekisivät kyseisestä keksinnöstä varmasti ihan erilaisen ajettavan ilman että polttoaineenkulutus kärsisi.
Oikea vaihtoehto tietysti olisi jenkkien ainoa moottorivaihtoehto, eli lähes 300 hv V6 ja automaatti.
 
Tuli koeajettua Skoda Rapid DSG, niillä herkuilla jotka siihen saa.
En tykännyt yhdistelmästä sammutusautomatiikka ja dsg. Usein kun oli kone autosammunut pikku parkissakin, joutuu sen käynnistamään käyttämällä keppiä parkkiasennossa. Liikennevaloissa saa jarrun vapauttamisella tai käsijarrulla kikkailla bottakset. Ylämäkilähdöissä laatikko päästää vähän takaisin, joka on myös kiusallista, jos toinen on lähes puskurissa takana.
Muuten tuo oli koneen ja laatikon puolesta huoletonta menoa. Jaksoi kulkea hyvin vakkarin nopeudella ja oli ns. älyvakkari.
Koeajomatka lähes 5000 km, myös aika paljon motariajoa. Maksimi 190 eli navin tosinopeus 180. Keskikulutus auton näytön mukaan 5,1 l/100 km. Hyvät penkit mutta en osta!
 
Mistä lähtien startstop-auto on pitänyt käynnistää käyttämällä keppiä parkkiasennossa? Nyt ei kyllä mene ihan tuo skenaario perille.
Tarkoitan sitä että se sammuttaa koneen heti kun pysäytttää ja lykkää kepin p- asentoon. Jotenkin on kai niin sähköautomatisoitunut, että odottaa koneen käynnistyvän myös automatic, kun kepille tarjoaa deetä! Eihän se noin toimikaaan.
 
Mukavuudessa, hiljaisuudessa ja mekaanisessa yksinkertaisuudessa ei ole Toyotan hybridi-CVT:n voittanutta. Olen ollut pirun tyytyväinen omaan Japanin-mersuun. Mielestäni mehulinkokin jää toiseksi.
 
Automaateilla olen ajanut jo parikymmentä vuotta. Osaan toki jotenkin yhä käyttää manuaaliakin, mutta helposti tulee stumpattua ensimmäisessä risteyksessä.
Nykyisessä autossa on myös tiptronic, eli manuaalinen vaihteenpakotus ja sitä olen myös ryhtynyt käyttämään eli syön rusinat molemmista pullista :)
Kaupungissa automaatti on ehdoton, samoin maantiellä. Jäljelle jää mökkitiet ja muut sellaiset, silloin valitsen pykälän itse.
 
Eihän tuota voi jättää d asentoon ja kässäri päälle, jos pysäyttää muutaman hetken kun hyppää ottamaan digikuvan maisemasta tai tilanteesta. Ei se ole ajon lopettamista, ainakaan minulle!
 
No lykkää N ja käsijarru päälle äläkä tee ongelmaa asiasta.
 
Kyllä se on millä tahansa autolla käyttövirhe jos sen jättää D:lle tempaa kässärin päälle ja loikkaa autosta ulos. D on se ajoasento. Jos seisoo auton ulkopuolella sitä ei silloin ajeta.

Kaksoiskytkinvaihteistossa ongelmathan ovat liikkeelle lähtö, ja siitä edelleen seuraava edes takaisen vekslauksen hankaluus, sekä äkilliset ajorytmin muutokset. Se nopea vaihto muuttuu hitaaksi jos seuraavaksi tarvittava vaihde onkin yllättäen pienempi eikä suurempi jota vaihteisto oli ennakoinut.

Normaaliajossa tapahtuvat vaihdothan eivät teknisesti eroa perinteisestä automaatista kuin luistopinnan muodon osalta. Vaihteenvaihdossa turbiini ei osallistu toimintaan.
 
Ei automaatin kanssa juurikaan edes tarvitse käsijarrua. Lähinnä jos pysäköi rinteeseen, niin on hyvä laittaa käsijarru ettei auton paino tule parkkilukon kannatukselle.

Kuulostaa tottumattomuudelta automaattiin ja siitä johtuvalta käyttövirheeltä.
 
Eihän tuota voi jättää d asentoon ja kässäri päälle, jos pysäyttää muutaman hetken kun hyppää ottamaan digikuvan maisemasta tai tilanteesta. Ei se ole ajon lopettamista, ainakaan minulle!

En tiedä mitä vuosimallia olet ajanut, mutta ainakin vm. 2016 DSG:n autostögäys käynnistää koneen, jos ei ole turvavyö päällä ja avaa kuskin oven. Tällä estetään se, että kuski luulee sammuttaneensa auton, mutta se onkin vain tuossa "valmiustilassa" ja käynnistyy siitä viimeistään akun varauksen käydessä vähiin.

En ole kokeillut (koska nappaan aina auto start-stopin pois päältä itse), mutta luulisin, että kun siirrät P:ltä D:lle, niin se kyllä käynnistyy itse? Viimeistään kun vapautat jarrun. Jos se on siis stögännyt itse, toki ajon aloittaessa moottori pitää käynnistää itse.
 
No lykkää N ja käsijarru päälle äläkä tee ongelmaa asiasta.
Kuulostaa tottumattomuudelta automaattiin ja siitä johtuvalta käyttövirheeltä.
No ei kyllä oo käyttävirhe. "P" on just oikea valinta @Willema mainitsemassa skenaariossa että käydään auton ulkopuolella ja tullaan takas. Käsijarrua tarvitaan todellisuudessa vain jos paikka mihin pysähdytään on todella jyrkkä, oikeissa laatikoissa se parkkilukko kyllä kestää (siihenhän ei kohdistu mitään iskua vaan tasainen paine sen jälkeen kun jarrun on vapauttanut) mutta huhupuheiden mukaan joissain ei jaksaisi vetää sitä lukkoa pois sieltä välistä...

@Diaz\ metodi toki on idioottivarma mutta täysin turhaa härväystä 99,9% kerroista, nimimerkillä "käytän käsijarrua kerran vuodessa pysäköintiin" ja katsastusinssi toisen kerran...

@salamoi selitys kuulostaa loogiselta, noin sen kaiken järjen mukana pitäisi toimia (onkohan jäänyt jarruvapauttamatta vai onko tuo oikeasti noin susi?) eli kuski käynnistää auton vain kerran...
 
Automaatilla ajaminen on varmaan vaikea jos käyttää kaiken energiansa siihen että taistelee vaihtestoa vastaan. Vaihteenvalitsimessa on yleensä minimissäänkin viisi asentoa ja voihan niitä ränkätä koko matkan ajan. Nimi "automaattivaihteisto" on kyllä hämäävä. Se kun ei osaa lukea ajatuksia, mihin ollaan menossa, vai että pitäisikö nyt jäädä tähän ottamaan selfiet (huom. auton pitää tietenkin jäädä käyntiin sillä aikaa ja olla valmiina lähtöön sillä nanosekunnilla kun autoon hypätään takaisin).

Useammankin kannattaisi lukea autonsa ohjekirja, jos automaatilla ajaminenkin tuottaa näin paljon vaikeuksia. 40-luvulta asti se vasta onkin ollut yleisesti käytössä.
 
No ei kyllä oo käyttävirhe. "P" on just oikea valinta
Onhan se nyt aivan selvä käyttövirhe, jos jätetään vaihteenvalitsin D:lle, laitetaan käsijarru päälle ja lähdetään huinimaan auton ulkopuolelle.

Käsijarru on tosiaan automaatin kanssa usimmiten aivan turha varuste. Sehän näkyy katsastustilastoissakin. Automallit, jotka ovat usein tai aina automaatteja, hylätään yleensä käsijarrun takia, koska se jumiutuu käyttämättömänä.

Joidenkin autojen ohjekirjassa mainitaan "torque lock". Sillä tarkoitetaan sitä, että parkkilukolle kohdistuva jännitys voi estää vaihteenvalitsimen siirtämisen pois P:ltä.
 
Onhan se nyt aivan selvä käyttövirhe, jos jätetään vaihteenvalitsin D:lle, laitetaan käsijarru päälle ja lähdetään huinimaan auton ulkopuolelle.
Tuo on käyttävirhe, mutta siitä ei ainakaan mielestäni voinut orkkis kommentissasi olla kyse, sanoit että "Kuulostaa tottumattomuudelta automaattiin ja siitä johtuvalta käyttövirheeltä.", tätä en voi vieläkään tulkita muuten kuin että viitaat että @Willema ei olisi osannut käyttää automaattia vaikka hän sitä ennen nimenomaan sanoi 19:20 että mitään D+kässäri kikkailua ei voi tehdä. Sitä ennen hän nimenomaan kuvaili 18:47 tuon "auto pysähdyksiin ja P päälle -> ei lähde käyntiin kun vetään D:lle". Tähän sitten tarjottiin N+kässäriä (joka sekin on automaatilla "tasamaalla" ihan järjetön kombo lyhytaikaista pysähdystä silmällä pitäen).
 
Itse laitan automaatissa käsijarrun, jos parkkipaikka ei ole tasainen vaan mäessä. Manuaalissa sitten jätän vain vaihteen päälle tai jos auto pitää olla käynnissä, niin vaihde toki vapaalle ja käsijarru päälle, niin pysyy auto varmasti paikallaan.
 
Järjetön miksi? Siksi kun on olemassa parkkilukko? Kumma kun se pysyy aivan nätisti paikallaan niin ja ei tarvitse erikseen kytkeä startstoppia pois.

Hassua miten ehdoton käsijarrun käyttökielto monella tuntuu olevan, ihankun siinä tapahtuisi jotain peruuttamatonta vahinkoa kun sitä käyttää.
Jos vaihtoehtona on siirtää vain keppiä (P) ja olla tekemättä muuta tai siirtää keppiä (N) ja vetää kässäristä, niin toisessa tehdään 2x työtä, mielummin valitsen tuon ekan joka on paljon simppelimpi ja toimii lähes joka paikassa. Pelkästään N:lle et voi vetää kun tasamaalla tuulenpuuska voi jo saada autonliikeelle sikäli/mikäli se siinä kitkavoimilla alunperin paikallaan pysyi.

Eihän siinä mitään vahinkoa tapahtu, mutta turha työ on turhaa työtä ja siksi "järjetöntä" ei siis muuten järjetöntä.
 
Et vieläkään ymmärrä että auto sammuu jos sen laittaa P:lle. N:llä se ei sammu. Ja juu, on kyllä tosi rankkaa työtä.
Tässähän ei ollut ongelma se että se auto sammui, vaan se että henkilö ei saanut mielestään autoa lähtemään itsestään uudelleen käyntiin. Jos se ei tuosta D:lle + jarruvapaaksi käynnisty niin kyseessä on vain ja ainoastaan paskaa insinöörisuunnittelua joka pitää sitten käyttäjän jollain "normaalista logiikasta/optimaalisesta polusta poikkeavalla tavalla kompensoida".

Mehän siis emme nyt tiedä että olisiko se auto lähtenyt siitä käyntiin vai ei kun sitä @salamoi esittämää skenaariota ei ole @Willema toimesta vahvistettu. Jos lähtee niin kyseessä ollut tietyntyyppinen user error, jos ei lähde niin VW laatua...
 
"Tässähän ei ollut ongelma se että se auto sammui, vaan se että henkilö ei saanut mielestään autoa lähtemään itsestään uudelleen käyntiin. Jos se ei tuosta D:lle + jarruvapaaksi käynnisty niin kyseessä on vain ja ainoastaan paskaa insinöörisuunnittelua joka pitää sitten käyttäjän jollain "normaalista logiikasta/optimaalisesta polusta poikkeavalla tavalla kompensoida"."
Juuri näin;-)
 
Ei se auto ajattele sitä s/s pysäytyksenä vaan sammuttamisena jos isketään keppi pysäköinnille, avaat turvavyön ja poistut autosta. Melkeinpä väittäisin, et useimmat autot tekee noin, muttei kiinnosta niin paljoa, että menisin ulos testaamaan.
 
Kyllähän se on ihan loogista, että se menee just noin (oikein) kun sen kohta kohdalta pureskelee läpi. Käyttäjä:

- Näkee kedolla perhosen ja jarruttaa DSG Skodan pysähdyksiin
- Skoda sammuu pysähtyessään kiitos s/s, koska olettaa "liikennevalopysäys"
- Käyttäjä jalka jarrulla tökkää vaihteen P pysäköintiasentoon ja avaa turvavyönsä
- Käyttäjä haahuilee ulos ottamaan kuvaa perhosesta ja palaa takaisin

Tottakai se auto ottaa tilanteen sammuttamisena eikä pysähdyksenä. Ei s/s pysäyksissä mennä automaatin keppiä liikutteleen minnekään pysäköintiasentoon, se heräis normaalisti horroksesta kun jarrulta nostetaan tennari pois, mutta ei silloin kun ollaan käyty P asennossa kone sammuksissa ja autosta ulkona.
 
Viimeksi muokattu:
Fiksummassa autossa olisi esim. joku "timeoutti" eli jos vaikka 5 minuuttiin ei tapahdu mitään se on "sammutus", tai jos keylessGO:ssa avaimet katoaa tuota 5 minuuttia aiemmin kantomatkan ulkopuolelle tms., aika/metodit voisi olla käyttäjän konffattavissa. Mahdollisuuksia olisi lähes rajattomasti tehdä tuosta fiksumpi, mutta onpahan taas yksi osoitus siitä että s/s on sitä itseään.

Oma kokemus s/s:stä rajoittuu sateiseen englantiin kun manchesterin ruuhkassa VW:n paske päätti sammuttaa auton ja minä puolestaan päätin odottaa että mitähän tästä syntyy kun huuru alkoi valtaamaan tuulilasia. Niinhän siinä kävi että liikkeelle lähtiessä ei tahtonut nähdä autosta enää mitään ulos ja sokkona sai seurata edessä menevien valoja hyvän tovin ennenkuin huuru häipyi, sen jälkeen etsein asetuksen josta koko härvelin sai pysyvästi huitsin nevadaan (ja jossain autoissa tuota ei taida saada pois kuin ko. ajokerraksi kerrallaan - mahtavaa räplätä joka kerta jotain vipua startissa)...
 
Pösössä siirto P:n heittää s/s pois päältä ja moottorin käyntiin. Käyttäjä saa itse päättää mitä tekee. N:ssä s/s pistää koneen pimeäksi kunnes käyttäjä taas koskee vaihdekeppiin. Viime aikaista ketjua lukiessa tulee väkisinkin mieleen, että mitä nämä käsijarruallergikot mahtaa tuumailla (käsijarrun) automaattisesta versiosta :D IMHO on silkkaa tyhmyyttä jättää sitä käyttämättä silloin tällöin ja sen takia joutua sitten korjauttaa joko ennen tai jälkeen katsastuksen. Ilman kun sitä ei täysin pärjää.
 
Helppoa kun ei tarvitse sitä käsijarrua aina nykiä :) Eipä ole ollut katsastuksessakaan silti vikaa, vaikka ei aina käppäriä laittaisikaan päälle.
 
Fiksummassa autossa olisi esim. joku "timeoutti" eli jos vaikka 5 minuuttiin ei tapahdu mitään se on "sammutus", tai jos keylessGO:ssa avaimet katoaa tuota 5 minuuttia aiemmin kantomatkan ulkopuolelle tms., aika/metodit voisi olla käyttäjän konffattavissa. Mahdollisuuksia olisi lähes rajattomasti tehdä tuosta fiksumpi, mutta onpahan taas yksi osoitus siitä että s/s on sitä itseään.

Oma kokemus s/s:stä rajoittuu sateiseen englantiin kun manchesterin ruuhkassa VW:n paske päätti sammuttaa auton ja minä puolestaan päätin odottaa että mitähän tästä syntyy kun huuru alkoi valtaamaan tuulilasia. Niinhän siinä kävi että liikkeelle lähtiessä ei tahtonut nähdä autosta enää mitään ulos ja sokkona sai seurata edessä menevien valoja hyvän tovin ennenkuin huuru häipyi, sen jälkeen etsein asetuksen josta koko härvelin sai pysyvästi huitsin nevadaan (ja jossain autoissa tuota ei taida saada pois kuin ko. ajokerraksi kerrallaan - mahtavaa räplätä joka kerta jotain vipua startissa)...
Ei näin. Kaveri ajelee huurusokkona "hyvän tovin" ulkomailla ruuhka-aikaan. Ja vielä ihan tietoista uuden laitteen testaamista, "...päätin odottaa että mitähän tästä syntyy...". Testata saa, mutta mielellään rauhallisessa paikassa.

Pysäytysautomatiikka oli aika hieno ominaisuus joskus yli 5 vuotta sitten. Lähinnä vaikutuksen teki käynnistymisnopeus turbiinilaatikkoisessa mersussa. Ennakkoon olin kuvitellut viiveen olevan tavallisen auton startin sahauksen kaltaista, jolloin olisi ollut tientukkeena valoista lähtiessä. Toinen huoli oli startin kestävyys. Se hälveni, kun mersupomokaveri sanoi, että osat on mitoitettu 300k startiin vs. normimesen 30k starttia.

Nykyään s/s tuntuu vähän kömpelöltä, kun vertaa oman hybridin sulavaan toimintaan. Lisäksi Toyotan hybrideissä ei ole ollenkaan apulaitehihnaa vaan ilmastoinnin kompura pyörii aina sähköllä. Ei siis tule huurua laseihin polttiksen stopatessa esim. valoissa tai mäkkärissä.
 
Ei näin. Kaveri ajelee huurusokkona "hyvän tovin" ulkomailla ruuhka-aikaan. Ja vielä ihan tietoista uuden laitteen testaamista, "...päätin odottaa että mitähän tästä syntyy...". Testata saa, mutta mielellään rauhallisessa paikassa.
Mitä sitten olisi pitänyt tehdä, kytkeä kunnon lampaan tavoin (alistunut elämään autotehtaan tahdon mukaisesti) s/s pois kun havaitsi "uhkaavan tilanteen"? Jos ei osaa pussi päässä autoa valuttaa eteenpäin niin saakin antaa kortin pois, ei tuossa nyt mitään kahtasataa ajettu jalankulkijoiden seassa, en koe vaarantaneeni turvallisuutta ainakaan mitenkään merkittävästi ja kun kolaria saati edes läheltä piti tilannetta tapahtunut niin mitä sitten... Ihan aidosti luulin että auto jossain kohtaa tajuaisi että lasi menee huuruun ja pakottaisi motin käyntiin, kun oma useita vuosia vanhempikin auto tämmöiset perus tuulilasin huuruntunnistamiset osaa ja kytkee automaattisesti fööniä isommalle...

Miten tuo tilanne eroaa siitä että saman vuokra-auton olisi vuokrannut joku muu 'ei niin tekniikkaan perehtynyt yksilö' että ei olisi löytänyt/tiennyt missä on s/s disable nappia/valikko (tuossa tuli 3 eri merkkistä vekotinta ajettua lyhyen ajan sisään ja muistaakseni pösöstä sitä nappia etsittiin hyvä tovi vaikka arvattiin sen jossain olevan), tismalleen sama tilanne olisi siis voinut tapahtua autotehtaan suosiolla pakottamisella henkilölle joka ei olisi asiaa ymmärtänyt lähtökohtaisesti noteerata, tällöin tilanne olisi ollut huomattavasti vaarallisempi kun lasi on odottamatta huurussa. Syytä autovalmistajaa äläkä minua, että noin paskan ominaisuuden ovat autoon laittaneet, tuollainen potentiaalisesti liikenneturvallisuutta vaarantava kikkula pitäisi olla by default disabloitu ja käyttäjän niin halutessaan mahdollista enabloida eikä niinpäin että se on pakkona päällä.
 
Eli, jos vedät perässä hotellia tai isoa venettä, niin perinteinen tomaatti on ehkä se paras valinta.

Ainakaan aiempi Aisinin lootalla varustettu ei tykännyt jos perässä oli muulia isompi kärry, meinasi öljyt kärytä ellei ajellut pakkokolmosella jolloin kierrokset olivat siellä kolmentonnin väärällä puolella (tällöin lukitsi momentinmuuntimen). ja kulutus pyöri silloin siinä 17-18l satasella (2.2i bensavapari)


Tuplakytkin laitteita en ole ikinä ymmärtänyt. Ne ovat vain hyviä 0-100 kiihdytyksissä, koska noissa tilanteissa vaihdot ylöspäin ovat nopeita, usein välittömiä, mutta arkielämässä tarvitaan useiden pykälien pikaisia alaspäin vaihtoja, esim kaupunkiliikenteessä johonkin väliin pujahtamisessa, koska laatikko menee kuitenkin normaaliajoa tyhjäkäyntikierroksilla ilman mitään voimaa. Siinä palaa hermo kun poljet kaasua syvemmälle ja laatikko arpoo pitkään että mikä niistä noin seitsemästä vaihteesta tähän sopisi. Planeettapyörästö voi olla jopa nopeampi arkielämän tilanteissa.

Itsellä ainakin toiminut VAGin DSG ilman moitteita, tai ainoa moite tosiaan nykäisy jos lähtee liikkeelle vähän varomattomasti (ripeästi). Kestävyydestäkään ei moitteita antaa, toimi kuin se kuuluisa junan vessa. Parempi kärryn vedossa kuin perinteinen automaatti. imo.

Esimerkiksi manuaalin kanssa tiedän että se laiskakin kone jaksaa kiivetä tuon mäen viitosella kunhan pidät poljinta pohjassa (tai vakkari päällä tietenkin yleensä), mutta automaatti ei sitä tiedä ja alkaa pudottelemaan pienempiä pykäliä sisään. Minulla on monta kokemusta kuinka automaatilla menen vakkari päällä esim. 110km/h asetettuna, tomaatti pitää isointa sisällä, seuraa ylämäki, vauhti hidastuu, tomaatti pudottaa viitoselle, sitten neloselle, tähän miettimiseen meni niin kauan aikaa että vauhti hidastui entisestään. Se taas tarkoittaa sitä että vakkari päätti että nyt mennään niin hitaasti, vaikka pyynti on 110, että nyt täysi kaasu.

Taitaa lootassa olla vikaa, tai sitten halintasoftassa, jos noin tekee. Itsellä DSG:llä heitti tarvittaessa pykälän pari pienemmälle jos perässä oli tarpeeksi iso vedettävä, ilman perässä hinattavaa ei koskaan vaihtanut pienemmälle jos vauhtia oli 80 tai yli.
 
Nykyään s/s tuntuu vähän kömpelöltä, kun vertaa oman hybridin sulavaan toimintaan. Lisäksi Toyotan hybrideissä ei ole ollenkaan apulaitehihnaa vaan ilmastoinnin kompura pyörii aina sähköllä. Ei siis tule huurua laseihin polttiksen stopatessa esim. valoissa tai mäkkärissä.
Kesäisin on mahtava ominaisuus tuo ilmastoinnin toimiminen hybridiakuston sähköllä. Auto vaan P-asentoon, virta pysyy päällä, kylmää ilmaa tulee ja moottori pysyy pois päältä. Matkustajat ja eläimet kiittävät.
 
Audilla oli aurinkokennolla toimiva ilmastointi jo 2000-luvun alkupuolella. Ehkä jopa 90-luvun puolella.
 
Audilla oli aurinkokennolla toimiva ilmastointi jo 2000-luvun alkupuolella. Ehkä jopa 90-luvun puolella.

Ei tasan ollut eikä ole vieläkään. Oli systeemi joka pyöritteli pientä ilmanvaihtoa aurinkosähkön voimalla, mutta ei se ulkoilmaa viileämpää ilmaa sinne auton sisälle saanut.

Ilmastointi on järjestelmä joka viilentää ilmaa, eikä sen vaatimaa tehoa taida saada tuotettua vaikka päällystäisi koko auton aurinkopaneelilla.
 
Ei tasan ollut eikä ole vieläkään. Oli systeemi joka pyöritteli pientä ilmanvaihtoa aurinkosähkön voimalla, mutta ei se ulkoilmaa viileämpää ilmaa sinne auton sisälle saanut.

Ilmastointi on järjestelmä joka viilentää ilmaa, eikä sen vaatimaa tehoa taida saada tuotettua vaikka päällystäisi koko auton aurinkopaneelilla.

Ai, kumma kun kaverin A8 piti +25 asteessa auton +20 asteisena.
 
Juu 94 tulleis A8 D2 malleissa oli aurinko kattoa. Vaihtamassa itsellekin sellaista tavallisen tilalle odottaen hakemista. Koirien takia.

Mutta eihän toi kompressoria pyöritä vaan ilmanvaihdon puhallinta. Tavallisissa akuissa ei riittäisi energia kompuran pyörittämiseen. Eikä moisia energioita aurinkokennolta oteta jollei koko auto aurinkokennoa. Kyse on kuitenkin useampien kilowattien energiasta vähimmilläänkin.

Sinällään hetken voidaan jäännnös kylmää kennolta ottaa ja rest toimintohan noissa jää puhalteleen 30 minuutiksi puhallinta muutenkin. Talvella ottaa veden lämmöstä energiat. Käytännössä menee joku 3-5 minuuttia ennenkuin kylmä loppuu täysin kompuran sammutuksesta.

Oho! Tulikin uutta tietoa. Todellakin, tuo ei pyöritä kompuraa. Se oli siis varmaan juurikin tuo jäännös kylmää, mikä piti pikaisen kauppareissun ajan auton viileänä.
 
Bemareissa ainakin näyttää olevan jokin lisäsäiliö tai jotain, joka puhaltelee sitten kylmää pidempään kun moottori sammuu s/s:n seurauksena.
"-To maintain the climate control of the passenger compartment when the engine is off, for vehicles with automatic start/stop function, a cold accumulator, known as the storage evaporator is installed."
 
Mulla ainakin auto kertoo miksi se käynnistää auton start/stopin kanssa. Tai sen infon saa kaivettua ja syy on aina ilmastoinnin takia. Kyllä se melko pitkään pitää pois päältä, mutta sitten ilmastointi tarvitsee virtaa ja auto käynnistyy hetkeksi.

Mitä tuon DSG:n ja start/stopin toimintaan tulee, niin niissä tuntuu olevan eroja. Omassa autossa toimii hyvin ja voin pysäyttää auton valoihin ja pitää sen käynnissä, jos niin haluan. Jarrupoljinta kun painaa kovemmin niin auto sammuu, mutta hieman kevyemmällä painamisella auto pysyy kyllä käynnissä. Maahantuoja oli unohtanu asentaa lohkolämmittimen, joten hetken oli diesel Octavia sijaisautona ja siinä oli turhan agressiivinen start/stop. Sitä ei ollut mitään mahdollisuutta pitää käynnissä halutessaan, itseasiassa se sammui jo vaikka auto vielä pienessä liikkeessä.

Näitä nykimisiä on myös aika vaikea allekirjoittaa. Ainoastaan kun on jarruttamassa liikennevaloihin ja valo vaihtuukin, niin saattaa nykäistä. Mutta tuo nyt on ihan loogista. Liikkeelle lähtiessä tai hitaasti ajaessa ei kyllä nyi yhtään. Enemmän perinteinen automaatti joustaa kun tuo nykii.

Automaattista huurunpoistoa ei minulla ole ollut yhdessäkään autossa ja sillä ei ole mitään tekemistä Start/stopin tai automaattivaihteiden kanssa. Jos se on päällä, niin auto osaa kyllä käynnistyä tarvittaessa.
 
Maahantuoja oli unohtanu asentaa lohkolämmittimen, joten hetken oli diesel Octavia sijaisautona ja siinä oli turhan agressiivinen start/stop. Sitä ei ollut mitään mahdollisuutta pitää käynnissä halutessaan, itseasiassa se sammui jo vaikka auto vielä pienessä liikkeessä.

Siinä vaihdekepin edessä olisi ollut nappi jolla tuon sammumisen olisi voinut estää.
 
Siinä vaihdekepin edessä olisi ollut nappi jolla tuon sammumisen olisi voinut estää.
Joo olen kyllä tietoinen tuosta. Kyllä sen omassa autossakin saa sammutettua, mutta en näe sille mitään tarvetta. Tuossa laina-autossa se vaan oli pakollista ottaa pois päältä, sillä se sammutti auton risteykseen kun olin kääntymässä. Eli toisin sanoen se oli käyttökelvoton. Olen myös kuulluut valitusta että auto sammuu kun vekslaa pakin ja d:n välillä.
 
Osallistun pieneen offtopiciin sen verran, että ainakin tuossa Mazdassa s/s on toiminut automaatin kanssa juuri kuten voisi olettaa, ilman mitään kummallisuuksia. Manuaalin kanssa kai noi toimii aina, kun taitaa jokaisessa mallissa edellytyksenä olla mm. vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä.
 
Osallistun pieneen offtopiciin sen verran, että ainakin tuossa Mazdassa s/s on toiminut automaatin kanssa juuri kuten voisi olettaa, ilman mitään kummallisuuksia. Manuaalin kanssa kai noi toimii aina, kun taitaa jokaisessa mallissa edellytyksenä olla mm. vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä.

Matukassa automaateilla voi jarrun painamisen kovuudella ottaa kantaa haluaako että s/s kytkeytyy päälle vai ei. Tästä syystä se myös toimii hyvin :tup: Samanlaista toimintoa ei löydy ainakaan omasta DSG:stä.
 
Matukassa automaateilla voi jarrun painamisen kovuudella ottaa kantaa haluaako että s/s kytkeytyy päälle vai ei. Tästä syystä se myös toimii hyvin :tup: Samanlaista toimintoa ei löydy ainakaan omasta DSG:stä.
Tämä on kyllä huomattu, ihan kiva ominaisuus. Mutta mukavasti on lisäksi toiminut niissä tapauksissa, mitä tässä on tullut esille. Vaikka kun vaihtaa D -> P ja takaisin pidempien odottelujen ajaksi. Tai jos kääntyy ahtaammassa tilassa, D-R-D-R-D, ei yritä turhaan sammua.
Ei ole ollut varsinaista tarvetta kytkeä tuota toimintoa pois päältä kertaakaan.

Vaihdevalinnan mukaan tapahtuvista toiminnoista kummallinen tuossa on mielestäni se, että DLR:t menee pois päältä, kun laittaa hanikan P-asentoon. Ei siis vaihda parkeille tms. vaan kaikki valot menee pois. Tämä tietysti vain jos valokytkin on automaattiasennossa ja on valoisaa. Hämärän aikaan ajovalot pysyvät sentään päällä myös P-asennossa :D
 
Matukassa automaateilla voi jarrun painamisen kovuudella ottaa kantaa haluaako että s/s kytkeytyy päälle vai ei. Tästä syystä se myös toimii hyvin :tup: Samanlaista toimintoa ei löydy ainakaan omasta DSG:stä.

Tuollaisen start-stop toiminnallisuuden muistan nähneeni myös muissa autoissa, muistaakseni ainankin Toyotalla on vastaava. Näytössä lukee että paina jarrua kovempaa jos haluat että moottori sammuu. Todella asiallinen toiminto, eikä ole mitään syytä kytkeä s/s:ää pois päältä, kun se ei varmastikaan ärsytä turhilla sammumisilla.

Mutta onhan tämä jo nähty että hybridit ovat tulevaisuutta (siis ennen 100% sähköautoja), ja hybrideissä s/s ei ole ikinä ongelma, kun aina lähdetään muutenkin ääneti sähköllä liikkeelle.
 
Automaattista huurunpoistoa ei minulla ole ollut yhdessäkään autossa ja sillä ei ole mitään tekemistä Start/stopin tai automaattivaihteiden kanssa. Jos se on päällä, niin auto osaa kyllä käynnistyä tarvittaessa.
No ei tuohon tarvita edes mitään huuru-anturia, tietotekniikka foorumilla kun ollaan niin tässä pseudokoodi jota ei ainakaan minun ajamassa vaggineessa ollut. Lasi kun kummasti alkoi aukeamaan heti pikkuhiljaa kun motti käynnistyi ja sammumiseen asti pysyi hienosti auki, puhaltimen asetuksiin en koskenut...
Koodi:
while
    if tuulilasinpyyhkijät käytössä
        älä anna s/s:n sammuttaa autoa tai ainakaan pitää sitä sammuksissa kovin kauan
        if kylmä kone
            jos nyt kuitenkin sw bugin/paskan insinööri suunnittelun tuloksena se s/s sammutti koneen niin käynnistä se ja vähän äkkiä kiitos että saadaan lämmintä ilmaa lasille
 
Matukassa automaateilla voi jarrun painamisen kovuudella ottaa kantaa haluaako että s/s kytkeytyy päälle vai ei. Tästä syystä se myös toimii hyvin :tup: Samanlaista toimintoa ei löydy ainakaan omasta DSG:stä.
Itsellä nimenomaan DSG ja toimii juuri noin.
 
Itsellä nimenomaan DSG ja toimii juuri noin.

Itsellä kevyellä painamisella DSG pitää kierrokset korkeammalla kuin normaalisti ja S/S ei kytkeydy, mutta haiskahtaa enemmän siltä että auto luulee että nyt voi liikkua ja luistatta kytkintä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 302
Viestejä
4 534 383
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom