Vaihteistot, eli automaatti/manuaali ja sen parhaus.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja elliV
  • Aloitettu Aloitettu
Vaihdevalinnan mukaan tapahtuvista toiminnoista kummallinen tuossa on mielestäni se, että DLR:t menee pois päältä, kun laittaa hanikan P-asentoon. Ei siis vaihda parkeille tms. vaan kaikki valot menee pois. Tämä tietysti vain jos valokytkin on automaattiasennossa ja on valoisaa. Hämärän aikaan ajovalot pysyvät sentään päällä myös P-asennossa :D

Meni hetki tuota toiminnallisuutta ihmetellessä kun ripustin peräkärryn vaimon Mazdan perään ekan kerran. Auto käyntiin ja tsekkaamaan että kärryssä toimii valot. No eihän siellä pala mikään tuikku. Pienen päänraapimisen jälkeen älysin pistää valot pakkosyötölle...
 
Kesäisin on mahtava ominaisuus tuo ilmastoinnin toimiminen hybridiakuston sähköllä. Auto vaan P-asentoon, virta pysyy päällä, kylmää ilmaa tulee ja moottori pysyy pois päältä. Matkustajat ja eläimet kiittävät.

Uudemmissa hybrideissä tuo on toteutettu vielä ilmalämpöpumpulla, joka toimii talvella lämmittimenä.
 
Miten niin ei ole polttiksessa hyötyä ILPistä? Onhan niissä polttoainetoimisia lämmittimiäkin (Webasto ja Eberi) ja sähkövastuksia pitämässä matkustamoa lämpimänä. Luulisi ILPin olevan halvempi ratkaisu, jos yksi venttiili on oikeasti ainoa ero ilmastointiin. Joku syy kai siinä on, että noita on vaan hybrideissä?
 
Miten niin ei ole polttiksessa hyötyä ILPistä? Onhan niissä polttoainetoimisia lämmittimiäkin (Webasto ja Eberi) ja sähkövastuksia pitämässä matkustamoa lämpimänä. Luulisi ILPin olevan halvempi ratkaisu, jos yksi venttiili on oikeasti ainoa ero ilmastointiin. Joku syy kai siinä on, että noita on vaan hybrideissä?

Hybrideissä enemmän akkua ja virtaa vs. polttis? Ei normaaliakulla kauaa mitään pyöritetä. Mutu.
 
ILP:illä ei saa lämmitettyä moottoria, niin ehkä on parempi laittaa sitten webasto? ILP:in hinta varmaan on esteenä, muutenhan se kannattaisi tavallisessakin autossa olla.


Niin ja polttishan pitäisi olla käynnissä, että se ilmastointi toimii? Eli ei ole hyvä tai käyttökelpoinen juttu?
 
Manuaali paras, koska maksaa vähiten.

Ei vaan. Silloin kun joku muu maksoi ajamiseni, oli alla automaatti ja ottaisin uudelleenkin. Omista rahoista ei huvita maksaa siitä ilosta 50% lisää nykyiseen verrattuna. (Nykyliisari 150e/kk, halvin automaatin liisari mitä löytyi kun otin omaa oli about 220e/kk).

Miten nämä virransyötöt ja muut liittyvät topikin aiheeseen?
 
Ei näin. Kaveri ajelee huurusokkona "hyvän tovin" ulkomailla ruuhka-aikaan. Ja vielä ihan tietoista uuden laitteen testaamista, "...päätin odottaa että mitähän tästä syntyy...". Testata saa, mutta mielellään rauhallisessa paikassa.

Pysäytysautomatiikka oli aika hieno ominaisuus joskus yli 5 vuotta sitten. Lähinnä vaikutuksen teki käynnistymisnopeus turbiinilaatikkoisessa mersussa. Ennakkoon olin kuvitellut viiveen olevan tavallisen auton startin sahauksen kaltaista, jolloin olisi ollut tientukkeena valoista lähtiessä. Toinen huoli oli startin kestävyys. Se hälveni, kun mersupomokaveri sanoi, että osat on mitoitettu 300k startiin vs. normimesen 30k starttia.

Nykyään s/s tuntuu vähän kömpelöltä, kun vertaa oman hybridin sulavaan toimintaan. Lisäksi Toyotan hybrideissä ei ole ollenkaan apulaitehihnaa vaan ilmastoinnin kompura pyörii aina sähköllä. Ei siis tule huurua laseihin polttiksen stopatessa esim. valoissa tai mäkkärissä.
Tuosta se varmaan lähti. Eli Toyotan hybridissä ilmastoinnin kompuraa pyöritetään sähkömoottorilla?

Start/Stop vs hybridi?
 
Joo. Eli sama käynnistää moottori ja sillä saa sitten joko jäähdytettyä auton tai webasto taas voi surrata periaatteessa kokoajan, mutta jos webastoa ei ole, niin moottori vain käyntiin ja lämpöä koppiin.
 
Hybrideissä enemmän akkua ja virtaa vs. polttis? Ei normaaliakulla kauaa mitään pyöritetä. Mutu.

ILP:illä ei saa lämmitettyä moottoria, niin ehkä on parempi laittaa sitten webasto? ILP:in hinta varmaan on esteenä, muutenhan se kannattaisi tavallisessakin autossa olla.


Niin ja polttishan pitäisi olla käynnissä, että se ilmastointi toimii? Eli ei ole hyvä tai käyttökelpoinen juttu?

Menee jo offtopicin puolelle, mutta en siis ajatellutkaan, että ILPillä hoidettaisiin kokonaan lämmitys vaan se olisi lisänä, kuten nyt on sähkövastus ilmakanavassa. Eipä parin kilowatin vastustakaan kauaa lämmitellä, jos moottori ei pyöritä laturia. Ja ymmärtääkseni joissain uusissa autoissa Webasto saattaa lämmittää pelkkää matkustamoa eikä moottoria lainkaan.
 
SS_Elite_Guard sanoi:
Miten kaksoiskytkinvaihteisto eroaa käytössä momentinmuuntimellisesta? En ole kaksoiskytkimellistä ikinä käyttänyt joten sikäli kiinnostaa koska noita on eniten tarjolla uusissa automalleissa.
Onnistuuko ongelmitta:

a) ryömintä jarrua käyttäen, vaikka hidas peruutusparkkeraus tai liikennevaloissa ryömintä
b) pysyykö valumatta paikallaan ylämäessa itsestään jos vaihde Deellä

Omat kokemukseni kaksoiskytkinvaihteistosta perustuvat vain Octavia II:n TDI:n jatkona olevaan DSG:n toimintaan.

a) Jarrua vasten ryömitys kyllä onnistuu "pintajarrulla", joskaan ei niin jouhevasti, kuin momentinmuuntimellisella. Vähän jyrkempään mäkeen saattaa tarvita pientä kaasua, ei lähde niin helposti ylämäkeen ryömimään, kuin perinteinen tomaatti. Kuitenkin aivan riittävän jouhevasti, ts. ei ongelmia. Tottumattomalle kuitenkin helpompaa ja jouhevampaa, kuin manuaalilla.

b) Jyrkässä mäessä jarrun vapautuksen jälkeen inasen valahtaa, aavistuksen perinteistä enemmän. Ei kuitenkaan lähde ensivalahduksen jälkeen valumaan juuri perinteisestä tomaattia herkemmin.

Kokemukseni eivät välttämättä päde, jos perään laitetaan kärry, joka on suurempi kuin pieni ;) Ei kannata jättää noita koeajosta pois.

Itse tykkään nykykokemusten perusteella enemmän momentinmuuntimellisesta, mutta kokemukseni perustuvat käytännössä yhteen kaksoiskytkinmalliin. Tai kahteen; BMW:n SMG ei ole kaksoiskytkinvaihteisto, mutta käsittääkseni toimintaperiaate on samalla seinällä. Ei ollut senkään käytön kanssa ongelmia, ei valunut ja onnistui ryömitys ruutuun.

Vanha viesti, mutta mitä mahtaa käydä kytkimelle, jos autoa pitää mäessä paikallaan ilman jarrua? Eihän manuaalikytkimellä varustettua autoakaan niin pidetä... vai onko robotti-/kaksoiskytkinlaatikon kytkin jotenkin kestävämpi tai paremmin jäähdytetty? Audi A3:n käsikirjassa se kielletään ihan erikseen.

Ryömiminen onnistuu ja nopeutta pystyy jossain määrin säätelemään jarrulla, mutta jarrun tuntuma on huono.


Omasta mielestäni tuollainen DSG-Audi on parhaimmillaan maantiellä, hitaasti ajaminen ja lähdöt ovat enemmän tai vähemmän nykiviä. Voin myös kuvitella, millaista jonkun kärryn kanssa soheltaminen on tuollaisella.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin tehokkaammissa TSI-moottoreissa taidetaan käyttää märkäkytkintä DSG:ssä. Ei sitäkään kuitenkaan ole tarkoitus pitää kytkimen varassa ylämäessä.

Samaa mieltä, että pysäytys ja liikkeellelähtö on DSG:n heikointa antia, liikkeellähän se vaihtaa hienosti. Pysäytys ontuu siis ainakin omasta mielestä siksi, että jos jarrua painaa yhtään enemmän pysäyttäessä, niin laatikko vapauttaa kytkimen kokonaan ennen pysäytystä. Hieno homma muuten, mutta itse tykkään höllätä jarrua juuri ennen pysähdystä, jolloin DSG tulkitsee jarrun hölläämisen että kohta taas mennään ja nappaa kytkimen tuntumalle. Eli jarrua pitääkin taas painaa enemmän, jotta moottorin voiman saa kumottua. Näin pysäytyksestä tulee helposti epätasainen ja lisäksi en tykkää turhasta kytkimen kulutuksesta jokaisessa pysäytyksessä. Hetken kun on paikallaan, niin se vapauttaa taas kytkimen.

Perinteinen mehulinko taas vetää tasaisesti koko ajan, joten jarrun annostelu on helpompaa. Helpointa se kuitenkin on manuaalilla ja sähköautolla.
 
Vanha viesti, mutta mitä mahtaa käydä kytkimelle, jos autoa pitää mäessä paikallaan ilman jarrua? Eihän manuaalikytkimellä varustettua autoakaan niin pidetä... vai onko robotti-/kaksoiskytkinlaatikon kytkin jotenkin kestävämpi tai paremmin jäähdytetty? Audi A3:n käsikirjassa se kielletään ihan erikseen.

Ryömiminen onnistuu ja nopeutta pystyy jossain määrin säätelemään jarrulla, mutta jarrun tuntuma on huono.


Omasta mielestäni tuollainen DSG-Audi on parhaimmillaan maantiellä, hitaasti ajaminen ja lähdöt ovat enemmän tai vähemmän nykiviä. Voin myös kuvitella, millaista jonkun kärryn kanssa soheltaminen on tuollaisella.
En usko, että siitä oli kyse, että autoa pidettäisiin sen kummemmin mäessä ilman jarrua. Ainakin oletin, että tuossa haettiin takaa sitä, tarvitseeko käsijarrun tai vasemman jalan jarrun kanssa pelata, jos lähtee vaikka ahtaasta, mäessä olevasta taskuparkista liikkeelle.

Tarkoitus ei ollut rohkaista ketään pitämään autoa vaihteen varassa mäessä.
 
En tiedä ekoista ja karvalakeimmista mutta kaikissa DSG-autoissa mitä oon ajanut on automaattinen mäkilähtöavustin.

Jopa omassa momentinmuunninvolvossa on, ja se myös toimii todella hyvin. Ei valu milliäkään jyrkässäkään mäessä ja toimii todella sulavasti. Volkkarin vastaava antaa ikävästi valua taaksepäin. Tai en tiedä jos sitä käyttäis manuaalisesti.
Ainoissa, joita itse olen yli 100km ajanut, ei ollut. Vuosimallit oli kyllä -07 ja -08, on varmaan sen jälkeen yksi jos toinenkin varuste tullut vakioksi. Nyt ajelen Mazdalla ja siinäkin on mäkilähtöavustin momentinmuuntimesta huolimatta. Voisin kyllä kyseenalaistaa sen hyödyn tällaisessa tapauksessa, mutta kai siitä joskus voi hyötyäkin olla. Ehkä kärryn kanssa...
 
Ei valu vanha öljyvatkain yhtään kun jarrua pitää vasemmalla jalalla. Multa onnistuu ihan luonnostaan molemmilla koivilla jarruttelu tilanteesta riippuen.
 
Itsellä ei onnistu, ehkä harjoittelemalla menis mutta turha nähdä vaivaa kun näissä poikkeustapauksissa voi käyttää vaikka kässäriä.

Kaikkeen tottuu. Kerran oli oikea jalka paskana ja kävely sujui kepeillä. Kyllä siinä oppi jo ajamaan kokonaan vasemmalla koivella:D
Taustoina vielä että onnettomuuden jälkeen jouduin ajamaan manuaalilla tyyliin ensin pakki, sitten kakkonen - mietintä missä ei takuulla joudu pysähtymään tai mitään tekemään - ja nelosella perille. Sitten tomaatti alle ja lekurille. Oli vähän tuskaa se ajaminen kun kytkytintä käytti pari kertaa:beye:
 
Mulla on ihan hyvin toimivat hill start assistant manuaalilootaisessa autossakin.

2s kun on pitänyt mäessä jarrua pohjassa, niin ajotietokone ECS mikälienee tajuaa pitää jarrun painettuna kunnes kytkintä aletaan nostaa vaihde päällä. Toimii ihan hyvin, eipä ole juuri valittamista.
 
Nyt on 55tkm tullut ajeltua Subarun CVT Foresterilla. Ensimmäinen automaattiauto mikä on ollut, mutta kyllä taitaa minun osalta manuaalit olla nyt nähty. Vanhuus varmaan iskenyt kun on ihan mukavaa vaan kuunnella moottorin tasaista hyrinää ilmän minkäänlaisia nykäyksiä vaihtamisessa.

Toki jos lyö lapun lattiaan niin sitten tuo loota käyttää niitä esiasetettuja "pykäliä" ja nykäykset tulevat peliin, mutta sekin lähinnä ohitustilanteissa. Monet on tainneet haukkua CVT:tä sieluttomaksi ajaa, mutta eipä tuo ainakaan itseä ole haitannut.

Pitää vaan toivoa että tuo loota olisi kestävä eikä olisi tarvettan kalliisiin remppoihin.
 
Nyt on 55tkm tullut ajeltua Subarun CVT Foresterilla. Ensimmäinen automaattiauto mikä on ollut, mutta kyllä taitaa minun osalta manuaalit olla nyt nähty. Vanhuus varmaan iskenyt kun on ihan mukavaa vaan kuunnella moottorin tasaista hyrinää ilmän minkäänlaisia nykäyksiä vaihtamisessa.

Toki jos lyö lapun lattiaan niin sitten tuo loota käyttää niitä esiasetettuja "pykäliä" ja nykäykset tulevat peliin, mutta sekin lähinnä ohitustilanteissa. Monet on tainneet haukkua CVT:tä sieluttomaksi ajaa, mutta eipä tuo ainakaan itseä ole haitannut.

Pitää vaan toivoa että tuo loota olisi kestävä eikä olisi tarvettan kalliisiin remppoihin.

Itse olen käsityksessä, että useimmat CVT-lootat on ohjelmoitu "pykälällisiksi" koska ihmiset vieroksuivat niitä ja pitivät sitä outona ettei autossa ole "vaihteita". Järkevintähän sitä olisi käyttää portaattomana moottori aina parhaalla kierrosalueella, mutta a(a)siakashan on aina oikeassa. Hyvä jos Subaru käyttää tekniikkaa sen täydessä toiminnallisuudessaan eikä ole turhaan tehnyt siihen tarpeettomia pykäliä lisäämään polttoaineenkulutusta.
 
Toyotan versio CVT pykällyksestä ( Avensis -16 1.8 ja remmi CVT + momentin muunnin ). Rauhallisessa ajossa toimii ilman pykäliä. Muka kiire ( kaasua jotain 75-90 % ) --> Loota vaihtaa pykälittäin. Oikeasti kiire eli lappu lattiaan --> Kierrokset melkein punarajaan ja portaaton vaihtaminen.
 
Hybridi-CVT omassa Lexuksessa toimii täysin portaattomasti. Moottori näissä on niin hiljainen että juuri ja juuri kevyessä kiihdytyksessä jotain murinaa kuuluu, aika nopeasti tähän tottuu, ja pirun mukava ja sulava. Kova kiihdytys ei tietenkään ole mikään ääninautinto.
 
Tässä kuussa kesälomalla tuli näköjään poljettua noin 4500 km ristiinrastiin Ilomantsista Nordkappiin, eikä kyllä manuaalilaatikkoa kaivannut edelleenkään missään. Lopulta Norjassa tuli jotain käyttöä eCVT:n B-vaihteellekin (moottorijarrutus) vuorilta laskeutuessa, Suomessa sitä ei vielä missään ole ikinä tarvinu. Ihan ei moottorijarrutusteho riittänyt Nordkapin tunnelissa eteläänpäin, kun alkuvauhtia oli 70 km/h. Pohjalla nopeus oli jo 100 km/h.

Ketjua lukiessa kyllä ihan ihmetyttää, että miten noin huonoja automaattivaihteistoja edes kehdataan myydä. 7 vuotta nyt on takana eCVT:tä ensin Toyotan ja sitten Lexuksen kyydissä ja edelleen on aina oikea välityssuhde koko ajan mäestä ja nopeudesta riippumatta, eikä mitään nykimisiä missään välissä (no ok, jos kylmänä lähtee sähköllä pakotetusti liikkeelle ja painaa reilusti kaasua, niin kyllähän se polttomoottorin startissa vähän nyökkää, mutta ihan hakemalla joutuu hakemaan).
 
Kyllä se auton luonne ja käyttötarkoitus vaan vaikuttaa aivan helvetisti siihen, kumpi onpi parempi. Kaverin BMW F20 120d:tä tyypitin ja siinä oli 8-lovinen automaatti (ZF 8HP45). Vaihtoi oikein nätisti maantienopeuksissa eikä sen toiminnassa ollut oikein muuta ihmeellistä kuin töksähtelevät lähdöt ajotilasta riippuen. Rivakkaa ja vaivatonta liikkumista isoilla ja pienemmilläkin teillä yhdistettynä 184-kaakkiseen dieselpataan.

Allekirjoittaneella on vastaavasti Mazda MX-5 NC 1.8 (126 hv) 5-lovisella manuaalilla ja sellaisen auton kanssa ei tulisi mieleenkään mikään automaattilaatikko vaikka olisi mitkä hyvänsä vaihtohanikat ratissa. Vapaasti hengittävä bensiinikäyttöinen lähemmäs 7krpm asti huudatettava kierroskone, jossa alavääntöä ei ole ihan samalla tavalla kuin yllä mainitussa. Se laitos on kuulkaas ihan silkkaa viihdettä mutkaisella asfalttitiellä kun laskee terävään kurviin ja heittää pienempää tupaan päästäkseen mutkasta pihalle rivakammin.
 
Nuista dsg-laatikoiden hajoamisista jäänyt itselle aika vahvasti olo että urpot niillä ajelee kuin momentinmuuntimella varustetuilla. Eli ryömityttää ja pitää pikku ylämäessä ilman jarrua paikallaan. Kenelle tulisi manuaalilla mieleen pitää autoa paikallaan kytkintä luistattamalla tai edetä ruuhkassa kytkin puolessa välissä?

Syyskuun alussa tulossa pikku Volvo 8 portaisella automaatilla. Liekkö minkälainen jos jollain kokemuksia? Koeajossakaan ollut tarjota kuin sitä vanhaa 6 portaista.

Ps. Dsg:stä on kyllä kokemusta. Appi-ukolla on Yeti mistä moinen löytyy ja kokeilun perusteella oikein toimiva laite.
 
Nuista dsg-laatikoiden hajoamisista jäänyt itselle aika vahvasti olo että urpot niillä ajelee kuin momentinmuuntimella varustetuilla. Eli ryömityttää ja pitää pikku ylämäessä ilman jarrua paikallaan. Kenelle tulisi manuaalilla mieleen pitää autoa paikallaan kytkintä luistattamalla tai edetä ruuhkassa kytkin puolessa välissä?

Syyskuun alussa tulossa pikku Volvo 8 portaisella automaatilla. Liekkö minkälainen jos jollain kokemuksia? Koeajossakaan ollut tarjota kuin sitä vanhaa 6 portaista.
Ei ruuhkassa ajoittainen kytkimen luistatus manuaalilla ole lainkaan niin paha kuin dsg:llä koska kuski kuitenkin tietää, luistaako kytkin vai ei. DSG laatikolla tuota luistatusta saattaa täysin tietämättään tehdä ja siihen kun lisätään muu väärinkäyttö niin ongelmia tulee taatusti. Harvoin sitä manuaalilla luistattaa pitkiä matkoja kuitenkaan. Omat kokemukset erilaisista vaihteistoista on sellaiset, että momentinmuunnin automaatti automaattia suosivaan ajoon ja hyvällä kytkintuntumalla oleva manuaali sitten sporttisempaan autoon. Omassa kesäautossa on sintterikytkin ja alun totuttelun jälkeen on kyllä paskaa ajaa meidän käyttiksellä, joka on uudempi manuaalirenault, jossa kytkintuntumaa ei käytännössä ole.
 
Noin automaatin kuuluisi toimia. Se on vaihteiston vika, jos ei ole suunniteltu kestämään normaalia käyttöä.
Huono kuski, jos ei osaa painaa jarrua sitä vertaa että auto pysyisi paikallaan jarrujen avulla. Onneksi itse olen keskitasoa parempi kuski :smoke:
 
Noin automaatin kuuluisi toimia. Se on vaihteiston vika, jos ei ole suunniteltu kestämään normaalia käyttöä.
Itseasiassa noin momentinmuunnin toimii, vaihtojen automatisointiin se ei liity.

Mutta onko noista DSG askeista sitten kytkimiä kovin usein poltettu? Mä en ole kuullut yhdestäkään poltetusta kytkimesta DSG lootasta.

Joskus 80-luvulla autokouluissa opetettiin aika yleisesti pitämään manuaaliauto mäessä juurikin kytkimellä paikallaan. Tuollainen tietysti kuluttaa kytkintä, mutta ei sillä kytkintä poltettua saa normaalissa liikenteessä, kyllä se edellyttää jotain muuta perseilyä.
 
No jos sillä lootalla ei saa edes ryömittää jarrua vasten niin se on joku semiautomaatti sitten.
Siis tuo ryömitysominaisuushan on sen turbiinin ansiota, joka on ihan kiva ominaisuus ei siinä mitään, mutta ei sillä ole varsinaisesti mitään tekemistä automaattisen vaihteen vaihdon kanssa. Aikanaan kun ekat automaatit tulivat, niin tuo turbiini oli yksinkertaisin tapa toteuttaa vedon kytkentä. Alunperin sitä tietysti käytettiin myös kompensoimaan harvoja välityssuhteita, mutta muuta varsinaista yhteyttä siihen automaattiseen vaihteenvaihtoon ei ole.

Noita semi eli puoliautomaattivaihteistoksi kutsuttuja on kyllä paljon myös turbiinilla. Varsinainen vaihteenvaihto tapahtuu manuaalisesti, mutta kytkin on korvattu turbiinilla.

Siltikin kiinnostaisi tietää, onko niitä DSG askeja sitten rikottu tuolla ryömittämisellä? Mä en ole koskaan sellaisesta kuullut.
 
Itseasiassa noin momentinmuunnin toimii, vaihtojen automatisointiin se ei liity.
Toki, mutta mielestäni automaattivaihteisto on enemmän, kuin vain se, ettei vaihdetta tarvitse vaihtaa. Helpon ryöminnän pitäisi kuulua myös automaatin ominaisuuksiin, olipa totetutustapa mikä tahansa.
 
Kyllä jarrua vasten ryömittäminen on perustoiminto automaattiaskille. Milläs muuten hidastat nätisti? Manuaalilla voit laittaa kytkimen pohjaan. DSG:llä on sitten tarkoitus härvätä D:n ja N:n välillä vaihdekepillä? :D

Ei tarvitse koskea keppiin. Nätisti hidastaessa se loota irrottaa kytkimen kun vauhti laskee tarpeeksi. Mitä tekemistä sillä on jarrua vasten ryömittämisen kanssa? Jos on joku perversio saada pitää autoa paikallaan ylämäessä jarrun sijasta vedättämällä moottorilla, tai pakkomielle voida edetä pitkiä matkoja alle kävelyvauhtia niin silloin tosiaan momentinmuunnin tai sähkömoottori on ainoa oikea vaihtoehto.
 
Niin, onhan se aika perseestä jos ei voi mennä tiettyä vauhtia hiljempaa rikkomatta laatikkoa. Manuaalilla ja momentinmuuntimella onnistuu kyllä.

Hajooko se laatikko siitä?

Kaikkihan sitä täällä mutuilee, mutta onko niitä kytkimiä oikeasti hajotettu tuolla käytöllä?
 
Kyllä sillä DSG:llä voi ryömittää "jarrua vasten", ei se siitä rikki mene, kytkinpinnat vain kuluvat nopeammin.

Moniko kommentoijista on oikeasti ajanut DSG:llä enemmän kuin sen koeajon verran?
 
Ainakin omassa dsg:ssä ykkösvaihde on erittäin lyhyt ja on käytännössä tarkoitettu nimenomaan tuohon ryömimiseen. Ryömimisessä kytkin ei luista juuri ollenkaan, koska ryömiminen tapahtuu ilman luistamista lyhyellä ykkösvaihteella.

Vaikea kuvitella, että normaalissa ruuhkassa ryömimisessä mitään todellista rasittumista tulisi.
 
Noin 3 vikkoa sitten tuli hommattua uusi vw T6 dsg laatikolla ja hyvin on toiminut toistaiseksi.
Ainoa moita on peruttaessa joutuu käyttämään hieman enemmän kierroksia että saa auton liikkelle mutta kun peruutusvaihteet ovat joka autoissa aivan liian suuret ymmärtää tilanteen.
Saa nähdä miten hyvin talvella tuo laatikko toimii mutta ainakin edellinen vw T5Gp manuaali askilla harmitti toi jatkuva vaihtaminen 80km/h nopeudessa kun välitys ei ollut sopiva jos nopeus edes vähän tippui.
Kulutus on aika sama sekalaisessa ajossa jos vertaa vanhaa autoa ja uutta.
Myös Transporterin valikosta löytyy dsg laatikolle vapaa rullaus toiminto jos haluaa käyttää.
Perävaunu vedosta en ole vielä ehtinyt testata mutta luultavasti saa n1000kg venepaketin helpommin ylös vedestä.
 
Ainakin omassa dsg:ssä ykkösvaihde on erittäin lyhyt.

Katselin pikaisesti joitakin vanhoja TM:n vertailuja, joissa perinteisiä mehulinkoautomaatteja, DSG-laatikoita ja manuaaleja, ja TM:n taulukoista vertailin ajonopeuksia 1.vaihteella @ 1000 rpm. Melko keskikastiin ainakin Volkkarin DSG autot sijoittuvat (noin 8km/h), on muita autoja joissa pidempi ykkönen, mutta myös DSG:tä lyhyempiä välityksiä löytyy.
 
Talouden toisessa autossa on DSG-laatikko, parittomien vaihteiden kytkin on fine, mutta parillisten vaihteiden kytkin on kulunut sen verran että jotakin ohjelmistopäivitystä ei saatu ajettua siihen. Auto ryömittää kakkosvaihteella ei vaihda ykköselle pienissä vauhdeissa josta josta johtuu tämä turha kuluminen. Auto on jotakin 135k ajettu alkuperäisillä kytkimillä. Aivan idiooittimainenhan tuo on, ehkä siihen sen takia tarjottiin ilmaista vaihteiston öljynvaihtoa ja ohjelmistopäivitystä.

Asia mikä itseäni häiritsee tuossa DSG-autossa on moottorijarrutuksen puute, manuaalissa on paljon voimakkaampi jarrutus. Saattaa tosin olla moottorinkin puolella tuo asia.
 
Samalla lailla toi dsg moottorijarruttaa kuin manuaalikin ainakin itellä. Käytössä suunnilleen samalla moottorikoolla tuoreet dsg (s-tronic) ja manuaalivaihteistot.
 
Ainakin Transporterissa manuaali version moottorijarrutus oli tehokkaampi mutta kun on eri mottoriversio ei voi verrata suoraan.
 
Mitä itse juttelin volkswagen centerillä tuosta DSG hajoamisista niin huollon työntekijä sanoi, että kaikki hänellä vastaan tulleet olivat aina johtuneet siitä kun kytkin oli loppunut ja silti oli vaan painettu menemään. Tämän takia sitten mekatroniikka antanut periksi kun yrittää kompensoida sitä lahoa kytkintä. Jollain jopa kyltin kulunut loppuun ennen 100tkm kun himmaillaan Helsingin ruuhkissa.
 
Mitä itse juttelin volkswagen centerillä tuosta DSG hajoamisista niin huollon työntekijä sanoi, että kaikki hänellä vastaan tulleet olivat aina johtuneet siitä kun kytkin oli loppunut ja silti oli vaan painettu menemään. Tämän takia sitten mekatroniikka antanut periksi kun yrittää kompensoida sitä lahoa kytkintä. Jollain jopa kyltin kulunut loppuun ennen 100tkm kun himmaillaan Helsingin ruuhkissa.

Jeejee... työkaverilla meni Seatin DSG ekan kerran 20tkm ja alkoi oirehtimaan uudelleen jossain 40tkm. Tuossa kohtaa auto meni vaihtoon. Takuu siinä oli voimassa, mutta ei jaksanut pitää lahoavaa autoa. Onhan siinä kaupunkiajoa mukana ihan normaalissa Etelä-Suomessa asuvan tapaan, mutta ihan luvattoman paska suoritus tuo on silti laatikolta.

Mistä ihmeestä käyttäjän pitäis tietää milloin kytkin on loppu, kun ei laatikko sitä kerro ennenkuin meno alkaa oirehtimaan.
 
Jeejee... työkaverilla meni Seatin DSG ekan kerran 20tkm ja alkoi oirehtimaan uudelleen jossain 40tkm. Tuossa kohtaa auto meni vaihtoon. Takuu siinä oli voimassa, mutta ei jaksanut pitää lahoavaa autoa. Onhan siinä kaupunkiajoa mukana ihan normaalissa Etelä-Suomessa asuvan tapaan, mutta ihan luvattoman paska suoritus tuo on silti laatikolta.

Mistä ihmeestä käyttäjän pitäis tietää milloin kytkin on loppu, kun ei laatikko sitä kerro ennenkuin meno alkaa oirehtimaan.
En tiedä muista mutta jos oma autoni alkaa nykiä ja kierrokset nousta ilman vaikutusta nopeuteen niin lottoan jonkun olevan pielessä.
 
En tiedä muista mutta jos oma autoni alkaa nykiä ja kierrokset nousta ilman vaikutusta nopeuteen niin lottoan jonkun olevan pielessä.

Niin, mutta tässä kohtaa meni jo laatikko vaihtoon, eikä kytkimet riittäneet...

Tätä ennen maahantuoja kokeili päivittää ohjelmiston, mutta siitä ei ollut mitään apua. Oisko kollegan pitänyt vaatia omaan laskuun kytkimien uusiminen vai mitä helvettiä?

Edit: Vielä lisään... ei nuo dsg kytkimien ongelman yleensä tule luistamisesta vaan rytkytyksinä ja epämiellyttävinä vaihtoina.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, mutta tässä kohtaa meni jo laatikko vaihtoon, eikä kytkimet riittäneet...

Tätä ennen maahantuoja kokeili päivittää ohjelmiston, mutta siitä ei ollut mitään apua. Oisko kollegan pitänyt vaatia omaan laskuun kytkimien uusiminen vai mitä helvettiä?

Edit: Vielä lisään... ei nuo dsg kytkimien ongelman yleensä tule luistamisesta vaan rytkytyksinä ja epämiellyttävinä vaihtoina.
Jos alle sadan tonnin lahoaa eikä selkeää käyttäjä virhettä niin itse ainakin vaatisin takuuseen. Liikkeenhän tuo käyttövirhe tulee osoittaa jos siihen vetoavat.
 
Jeejee... työkaverilla meni Seatin DSG ekan kerran 20tkm ja alkoi oirehtimaan uudelleen jossain 40tkm. Tuossa kohtaa auto meni vaihtoon. Takuu siinä oli voimassa, mutta ei jaksanut pitää lahoavaa autoa. Onhan siinä kaupunkiajoa mukana ihan normaalissa Etelä-Suomessa asuvan tapaan, mutta ihan luvattoman paska suoritus tuo on silti laatikolta.

Mistä ihmeestä käyttäjän pitäis tietää milloin kytkin on loppu, kun ei laatikko sitä kerro ennenkuin meno alkaa oirehtimaan.
Näistä olisi hyvä kertoa minkä vuosimallin autosta on kyse. Onko noita 2010 vuoden tienoon vehkeitä, vai kenties tuoreempi.
 
En muista tarkkaan. Uutena se sen osti ja vaihtoi tuossa alkuvuodesta. Olisko ollut siis joku 2014.
 
Asia mikä itseäni häiritsee tuossa DSG-autossa on moottorijarrutuksen puute, manuaalissa on paljon voimakkaampi jarrutus. Saattaa tosin olla moottorinkin puolella tuo asia.

DSG:stä ei ole kauheasti kokemusta, mutta eikös s-tronic ole aika lähelle sama? Uudessa s-tronicissa tuo toimii ainakin varsin mukavasti, sillä auto katsoo navista ja ilmeisesti keulan eri tutkista, miten vaihteistoa kannattaa ohjata. Esim. alamäessä pyrkii vaihtaan kokonaan vapaalle intelligent coasting moodiin ja pitää siten vauhtia yllä ilman kaasua. Jarrua vähän näpäyttämällä saa kytkettyä sitten moottorijarrutuksen päälle ja jos moottorijarrutusta haluaa lisätä, niin ratin vaihteenvalitsimesta saa kätevästi napautettua pienempää. Samoin esim. risteykseen hidastessa auton start/stoppi kytkee moottorin stop tilaan hieman ennen pysähdystä ja auto rulaa lopun matkaa moottori sammuksissa. Itse tykkään tästä kovasti ja en ikipäivänä voisi kuvitella enää palaavani manuaalin käyttäjäksi. Toisaalta ei myöskään ole ikävä vanhemman generaation versiota, sillä esim 2014 mallinen oli todella vanhanaikainen tähän uusimpaan generaation nähden.

Saattaa kuulostaa monimutkaiselta, mutta kun kerran lukaisee ohjekirjasta miten tuo oikeasti toimii, niin ihan simppeli systeemi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 309
Viestejä
4 534 628
Jäsenet
74 786
Uusin jäsen
JokkesPappa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom