SS_Elite_Guard sanoi:
Miten kaksoiskytkinvaihteisto eroaa käytössä momentinmuuntimellisesta? En ole kaksoiskytkimellistä ikinä käyttänyt joten sikäli kiinnostaa koska noita on eniten tarjolla uusissa automalleissa.
Onnistuuko ongelmitta:
a) ryömintä jarrua käyttäen, vaikka hidas peruutusparkkeraus tai liikennevaloissa ryömintä
b) pysyykö valumatta paikallaan ylämäessa itsestään jos vaihde Deellä
Omat kokemukseni kaksoiskytkinvaihteistosta perustuvat vain Octavia II:n TDI:n jatkona olevaan DSG:n toimintaan.
a) Jarrua vasten ryömitys kyllä onnistuu "pintajarrulla", joskaan ei niin jouhevasti, kuin momentinmuuntimellisella. Vähän jyrkempään mäkeen saattaa tarvita pientä kaasua, ei lähde niin helposti ylämäkeen ryömimään, kuin perinteinen tomaatti. Kuitenkin aivan riittävän jouhevasti, ts. ei ongelmia. Tottumattomalle kuitenkin helpompaa ja jouhevampaa, kuin manuaalilla.
b) Jyrkässä mäessä jarrun vapautuksen jälkeen inasen valahtaa, aavistuksen perinteistä enemmän. Ei kuitenkaan lähde ensivalahduksen jälkeen valumaan juuri perinteisestä tomaattia herkemmin.
Kokemukseni eivät välttämättä päde, jos perään laitetaan kärry, joka on suurempi kuin pieni
Ei kannata jättää noita koeajosta pois.
Itse tykkään nykykokemusten perusteella enemmän momentinmuuntimellisesta, mutta kokemukseni perustuvat käytännössä yhteen kaksoiskytkinmalliin. Tai kahteen; BMW:n SMG ei ole kaksoiskytkinvaihteisto, mutta käsittääkseni toimintaperiaate on samalla seinällä. Ei ollut senkään käytön kanssa ongelmia, ei valunut ja onnistui ryömitys ruutuun.