Jeps, eli R*Ta = Tb eli sama kaava jonka tuonne kirjotin.
Jeps, eli korjaathan kiltisti virheesi.
Kun R > 1, niin kyseessä on alennusvaihde. Puhuit välityssuhteesta 2:1, eli alennusvaihteesta. Lisäksi puhe oli henkilöautoista, joissa kyseessä on käytännössä aina alennusvaihde. Toisaalta väitit väännön renkailla olevan puolet, jolloin kyseessä olisi ylennysvaihde. Näetkö nyt ristiriidan puheissasi? Ei se voi olla yhtaikaa alennus- ja ylennysvaihde.
Kaksi vastaan yksi, joten varmaankin tarkoitit alennusvaihdetta, ja virhe on tuossa väännön puolittumisessa? Korjaa siihen, että vääntö renkailla kaksinkertaistuu (miinus tietty häviöt).
Anteeksi vastauksen tylyhkö sävy, mutta esiinnyit niin ylimielisesti toisia kohtaan. "Te olette väärässä ja minä oikeassa."
Puhe oli CVT-Toyotan parhaan kiihtyvyyden kierrosluvusta. Avensis 1.8 nostaa lähdössä kiekat noin 3000 rpm tai vähän alle, jolloin ollaan jo riittävän lähellä vääntöhuippua. Tämä vääntö välitetään momentinmuuntimella eteenpäin. Suunnilleen 20-30 nopeudessa olisi pakko alkaa kasvattaa variaattorin välitystä, jos edelleen haluttaisiin pitää kierrokset siinä vakiossa alle 3000 rpm. Näin ei kiihtyvyyden kannalta kannata tehdä, vaan tuosta nopeudesta lähtien kierrosluku alkaa kasvaa suoraan verrannollisesti suhteessa nopeuteen, kunnes ollaan huipputehossa@6400 rpm. Huipputeho saavutetaan, kun todellinen nopeus on 63 km/h, ja siellä pysytäänkin sitten huippunopeuteen asti.
Tuo nopeus 63 tulee variaattorin pienimmästä välityksestä 2,386:1, sekä 5,356:1 alennusvaihteesta Avensiksen 215/55R17-renkain.
Tehoa pitää saada mahdollisimman paljon pyörille, jahka on ensin päästy kunnolla liikkeelle, ja ollaan variaattorin toiminta-alueella. Tällöin kierrokset tulee pitää huipputehon kohdalla, kun halutaan paras kiihtyvyys.
Tässä Avensiksen kiihdytys malliksi: