Vaihteistot, eli automaatti/manuaali ja sen parhaus.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja elliV
  • Aloitettu Aloitettu
DSG:stä ei ole kauheasti kokemusta, mutta eikös s-tronic ole aika lähelle sama? Uudessa s-tronicissa tuo toimii ainakin varsin mukavasti, sillä auto katsoo navista ja ilmeisesti keulan eri tutkista, miten vaihteistoa kannattaa ohjata. Esim. alamäessä pyrkii vaihtaan kokonaan vapaalle intelligent coasting moodiin ja pitää siten vauhtia yllä ilman kaasua. Jarrua vähän näpäyttämällä saa kytkettyä sitten moottorijarrutuksen päälle ja jos moottorijarrutusta haluaa lisätä, niin ratin vaihteenvalitsimesta saa kätevästi napautettua pienempää. Samoin esim. risteykseen hidastessa auton start/stoppi kytkee moottorin stop tilaan hieman ennen pysähdystä ja auto rulaa lopun matkaa moottori sammuksissa. Itse tykkään tästä kovasti ja en ikipäivänä voisi kuvitella enää palaavani manuaalin käyttäjäksi. Toisaalta ei myöskään ole ikävä vanhemman generaation versiota, sillä esim 2014 mallinen oli todella vanhanaikainen tähän uusimpaan generaation nähden.

Saattaa kuulostaa monimutkaiselta, mutta kun kerran lukaisee ohjekirjasta miten tuo oikeasti toimii, niin ihan simppeli systeemi.

Joo, uusissa laitteissa on vähän fiksumpi tuo logiikka, tuo talouden laite on vaan surullisen kuuluisa vm.2010 laite niin ei ole noin fiksuja virityksiä.

Itselläkin on manuaali vain ja ainoastaan sen takia että oppisi ajamaan niillä, seuraava oma auto on oltava automaatti.
 
VAG logiikka noiden vaihteistojen kans on hämmentävää. 05 alkaneesa Passatin bensakoneisa 2.0fsi ja vastaava turbolla on tippilooda ja samoihin aikoihin muuttuneesa A6 bensakoneiden kaverina on se Multitronic. Kansanvaunuun pannaan oikea automaatti ja premiumiin CVT.

Oma robotti vaihteinen Töijötä on ollu huollosa nyt jtn 140 päivää. Asiantunteva merkkikorjaako tekee merkin maineelle hyvää
 
VAG logiikka noiden vaihteistojen kans on hämmentävää. 05 alkaneesa Passatin bensakoneisa 2.0fsi ja vastaava turbolla on tippilooda ja samoihin aikoihin muuttuneesa A6 bensakoneiden kaverina on se Multitronic. Kansanvaunuun pannaan oikea automaatti ja premiumiin CVT.
Mikäs siinä on hämmentävää, että kallimpaan laitetaan mukavempi laatikko:confused:
 
Mikäs siinä on hämmentävää, että kallimpaan laitetaan mukavempi laatikko:confused:

No se että tuo Multitronic miellyttää lähinnä Audi-korjaamoa. Tai sellainen johtopäätökseen on helppo päätyä juttujen pohjalta. Toki internetistä löytää sitä mitä hakeeki.
 
Multitronic oli Audilla vain niissä hinnat alkaen etuvetomalleissa, eikä se ole yhteensopiva nelivedon kanssa... quattroista löytyy sitten ne oikeat lootat tiptroniccia ja s-troniccia.
 
Ukolla oli 2 kpl noita multitronic A4 audeja ja sitä ennen 2 kpl manuaalia. Viimeisin multitronic oli 2.0 tdi muut oli 1.8t. Bensoilla ajoi noin 0-150tkm ja diisselillä 0-200tkm. Ainoa vika oli yhden manuaalin syncrot kun alkoi rutisemaan vaihdoissa. Siihen taidettiin takuuna vaihtaa koko aski. Multitroniceissa ei mitään vikaa, parhaita laatikoita mitä mä olen ajanut.

Samalla papalla nyt A6 3.0tdi dsg ja on kaupungissa ihan perseestä verrattuna multiin. Maantiellä sitten ok.
 
Itsekin olen siirtynyt automaatilla rullailuun (n. 5000 km takana). i40 alla eli ilmeisesti perinteinen automaatti tässä. Manuaalista jää kaipamaan voimakkaampaa moottorijarrutusta (V50 D2.0), koska yleensä sillä pärjäsi hyvin mennessä käännöksiin eikä jarrua tarvinnut paljon koskea. Tämä automaatti D1.7 rullailee melkein liiankin hyvin ja moottorijarrutuksen saa aloittaa aika kaukaa ennen kuin alkaa jotain tapahtumaan. Yllä keskusteltiin että jarrua hieman painamalla jotkut automaatit vaihtaa voimakkaampaan moottorijarrutukseen. Voisihan tuota kokeilla, jos onkin vaan käyttäjävika. :shy: Onneksi tässä on ratissa viikset, josta voi lyödä pienempää vaihdetta silmään. Norjan reissulla oli varsinkin tarvetta, kun siellä oli sen verran noita pitkiä alamäkiä. Käsin pienemmälle vaihtamalla kierrättää vaan käännöksen jälkeen hetken aikaa sitä valittua vaihdetta ennen kuin vaihtaa takaisin automaattimoodiin ja heittää isompaa silmään. Ihan tyytyväinen kuitenkin automaatilla ajoon enkä kyllä manuaalin perään haikaile.

Citroen C4 Cactuksella ajelin ulkomailla automaattina vuokrakärrynä muutaman päivän. Siinä oli kyllä jäätävän hidas automaatti. Varmaan joku robottivaihtaja? Semmoisella ei kyllä jaksaisi ajella.
 
Eikös se noissa uusissa Huihaissakin ole jo kaksoiskytkin, eli tuo 7DCT? Vanha 6AT saattaa varmaan olla perinteinen automaatti.

Näin olen itsekin ymmärtänyt. Se vanha 6 pykäläinen on perinteinen, sikälimikäli sama on i30:ssa jollainen löytyy pihasta.
 
Muutamia kokemuksia

Chevrolet Caprice 4v 1989 automaatti:
Vaihtaa TODELLA nätisti vielä tämänpäivänkin standardeilla. Vaihtotapahtuma on äärimmäisen sulava. Vaikka tämän ajan autoissa oli luistatusta, niin sitä ei huomaa häiritsevänä. Jotenkin luistatus hukkuu ja ei ole yhtään häiristsevää versus saman aikakauden saksalaiset. Ja vertailukohtaa on myös tuoreemmista automaateista..

BMW E39 facelift
Normaaliajossa täysin kelpo vaihteisto ja nykimätön kaikissa tilanteissa. Vie kaiken tehon tunnun pois. Auto muutamaa astetta laiskemman tuntuinen kuin manuaali.

DSG
Sporttiseen ajoon oikein hyvä, mutta pysäköinti turhan epätarkkaa (mm. Audi TT).

BMW 2-sarjan Aisin? 8-vaihteinen
Sulava muuten mutta pysäköinti DSG kaltainen. Tarkkuuta ei ole ryömityksessä ja ryntäilyä.

BMW F10, F30, G30, 8-vaihteinen automaatti
Normaaliajossa loistava. Liikkellelähdöt sulavia. Ongelmana kun kiihdyttää valoista ripeästi esim. 50km/h asti, niin laatikko ei älyä vaihtaa heti isompaa vaan miettii 3-6s (Ohjeimoija on tietysti tavoitellut sporttista vastetta jos kuljettaja olisikin halunnut jatkaa kiihdytystä). Ei löydy moodia, millä saisi nopean lähdön ja heti iso pykälä sisään. Läpysköistä voi toki itse naputella isomman sisään. Vuosi vuodelta vaihteisto hieman kehittynyt. Alkupään malleissa ei antanut vaihtaa kahta pykälää kerralla alaspäin vaan vivuista piti vetää yksitellen välillä odottaen vaihtoa. G30 kohdalla vaihtonopeus taas hiukan nopeampi f10 verrattuna. Marginaalinen ero.

MB E 7*vaihteinen
Vaihtotapahtuma pitkä. Ei oikein sporttinen

MB E 9 vahteinen
Tämän hetken paras vaihteisto. Nopeampi alaspäinvaihto kuin bemarissa.

Näistäkin huolimatta manuaali on oma valinta:) Mikään ei voita sitä tunnetta kun saa täydellisen välikaasulla tehdyn alaspäin vaihdon (kierroksen matsaa 100%sti) ennen mutkaa ja vaparin terävyydellä ulos mutkasta. Myös lähdössä on kiva yrittää 1500rpm kierroksella saada kytkin osumaan siten, että ei ole luistatusta yhtään vaan lähtee suoraan liikkeelle nyykäkähtämättä (onnistuu harvoin). Manuaalin "advanced" kikkojen hallinta on haastavaa, mutta moninkerroin palkitsevampaa kuin automaatin helppous.
 
Kyllä tuo BMW:n ZF:n 8-vaihteinen vaihtaa heti isompaa kun vaan löysäät sen kaasun (sporttimoodissa ei). Eli jos ei muuten, niin kaasu pois ja laatikko pykältelee isommat heti viiveettä. Ainakin G30:sessä millä itse ajan. Tosin meillä ei ole Sport-automaattivaihteistoa, kyseinen lisävaruste voi aiheuttaa tuon käytöksen.

DSG on ihan kauheata kuraa hitaassa ajossa. Toimii hyvin kun saa auton liikkeelle. Muuten hirveä rytkyttelijä ainakin kahdessa Skodassa (2017 1.4TSI Octavia ja 2008 Superb) millä olen ajanut. Audin S-Tronic on huomattavasti sivistyneempi.

Vanha ZF:n 6-vaihteinen BMW:ssä on perushyvä perusautomaatti ilman kummempia ihmetyksiä, toimii niinkuin momentinmuunninautomaatin pitääkin.

Volvon Aisinin 6-vaihteinen on kyllä älytön kuminauhalaatikko, myös erittäin laiska pykältämään pienempää vaikka kuinka polkaset. Toimii kuitenkin nykimättä ja sivistyneesti muuten.

Mersun 5-pykäläinen vanhemmissa on vähän hidas ja välillä arpoo, mutta pääsääntöisesti toimii ihan ok.

A-mallin (180 bensa) 7-vaihteinen taas ei tiennyt yhtään mitä vaihdetta käyttää, kun pikkasenkin painoi kaasua meni koko loota ihan sekaisin. Vaihtoi eka pienempää ja sitten isompaa ja taas pienempää. Surkea tekele.

Edelleenkin ylivoimaisesti paras laatikko on BMW:ssä käytettävä ZF:n 8-vaihteinen. Lähes täydellisesti toimiva laatikko automaateista omaan makuun, toimii kaikissa tilanteissa ja helppo ohjata laatikon käytöstä kaasupolkimella.

Manuaaleista paras oli kyllä Type-R:n manuaali. Ihanan tarkka tuntuma ja lyhyet vaihdot. BMW:n manuaalit on ihan hyviä ja ajavat asiansa, mutta siirtotapahtuma on pitkähkö ja tuntuma vähän "kuminen".

Opelissa käytettävä parjattu M32 ei kyllä tykkää nopeasta käytöstä yhtään, ajaa asiansa normaalissa ajossa. Herkästi kuuluu varpusia.
 
Viimeksi muokattu:
Suurin osa testaamistani laatikoista on olleet ihan jees, huonoin ehkä Jaguar S-type 3.0l 5-nop laatikko joka vaihtoi koko ajan heti kun tiessä oli pienikin nyppylä ja oli todella raskas vetää pykäliä päälle, esim P->D. Nissan March 1.0l automaatti oli aika erikoinen kokemus myös, jotenkin on mielikuva että se olis ollut ihan perinteinen automaatti eikä cvt, ainakin se ryömi eteenpäin d:llä ja vaihtoi niinkuin normiautomaatti.
 
kuuluuko e12 corollan automaattilootan olla sellainen ryntäilevä, että ryömintänopeudesta ampuu yhtäkkiä tosi herkästi niin että kumit vinkuu? :D Muuten kyllä tuntui toimivan ihan niinkuin mikä muukin automaattiloota.
 
kuuluuko e12 corollan automaattilootan olla sellainen ryntäilevä, että ryömintänopeudesta ampuu yhtäkkiä tosi herkästi niin että kumit vinkuu? :D Muuten kyllä tuntui toimivan ihan niinkuin mikä muukin automaattiloota.

Se on vissiin se paska robottilaatikko, eli siellä on periaatteessa perus manuaali, mutta kone hoitaa kytkimen ja vaihtamisen ja kun kytkintä ei luistateta on meno juuri tuollaista, mä en viikon ja 2000km aikana oppinut tuolla paskalla ajamaan. Liikkeelle lähtö oli sutimista ja kun vaihde vaihtui niin kierrokset karkas ja sit nykäs kun isompi vaihde meni päälle.:facepalm:
 
En tiiä onko noin vanhasa mallisa MMT. Jos on niin noin se äkkinäiselle toimii. Mää oon ajanu tuommosella nyt 90tkm ja tottuuhan siihen. Ykköseltä kakkoselle vaihdon hitauteen ei totu ikinä. Uudella kytkimellä nyt parempi. Tuli heti ekalla ajolla mieleen Mersun pakusa 2000- luvun alussa ollu SprintShift mikä oli mulla työautosa.
 
Ei ole paljoa kokemusta automaateista aiemmin mitä nyt joskus n 50 km ajanut Sprinteriä automaatilla. Vaimolle etsittiin käytettyä pikkuautoa automaatilla ja kokeiltiin 2008 Yarista tuolla multimode robotilla. Liikkeellelähtö ja peruutus takaisin ruutuun todella hankalaa. Hitaassa ajossa tuntui vaihtavan liian aikaisin ja väärässä paikassa isompaa vaihdetta. Reippaampi kiihdytys ja vaihdot todella nykiviä. Oli niin kamala se automaatti että loput koeajosta menin manuaalisesti vaihtamalla. Ehkä joku robotti on parempi mutta mieluummin ajan manuaalilla kuin tuolla. Jos haluan automaatin niin en ala kaasupolkimella aavistella koska vaihto tapahtuu.

Tuli myös kokeiltua uusi Hyundai i30 ja siitäkään en pitänyt. Koeajo päättyi pieneen ylämäkeen autoliikkeen pihassa ja peruutus ruutuun. Jotenkin hankala siinäkin hitaassa vauhdissa ryömiä. Nopea kiihdytys 80->100 niin tuntui että kesti pari sekuntia ennenkuin auto tajusi vaihtaa pienempää vaihdetta sieltä 7 vaihteelta ja kiihdytys oikeasti alkoi. Tässäkin tuli tunne että mieluummin otan manuaalin.

Ennen näitä kokeiltiin Auris hybridiä ja sen jälkeen nuo kaikki tuntui huonolta.

Päädyttiin sitten käytettyyn Yaris hybridiin juuri tuon miellyttävän vaihteiston takia.

Pitäisi kyllä käydä mielenkiinnosta koeajamassa Dsg että olisi vertailukohta tuohon Hyundain kaksoiskytkinautomaattiin.
 
Ainoa oma DSG-kokemus viime ajoilta on uusi octavia 1,4TSI + DSG (takavuosien legendaarinen combo muuten :D). Ihan järkyttävää nykimistä kaupunkiajossa. Kai tuolla nyt mieluummin ajaa kun turpaan ottaa..
 
Viimeksi muokattu:
Omassa bemussa kun on xhp softat, niin sehän on ihan kohtuu pätevä 6-lovinen automaagi. Karuin ylläri on kyllä ollu M5 ja SMG-loota. Ihan hieno peli kun ajaa lappu lattiassa, mutta voi ristus sitä kaupunkiajoa. Joutu bemarimies viikkaamaan ostohousut takas kaappiin. Ei siitä käyttöautoksi ollu.
 
Joo kyllä tulee talvella ajettua manuaaalina tätäki paljo. Muuten mun mielestä tää sopii rauhalliseen ajoo rauhalliselle kuskille ihan hyvin. Opetteluttaa, mutta mää kyllä liikun tällä paljo ennemmin kun vastaavalla koslalla manuaalina. Siitä on monen tuhannen kilsan kokemus myös. Erittäin vittumainen ja raskas kytkin. Joka päivä työmatkalla säästyy 40-50 kytkimen painallusta.
 
Jos kehitys on tälläistä niin voisi kuvitella, että manuaali on pitkä miinus joskus 2-4v päästä, kun yrittää tyrkyttää vaihdossa nyt ostettua autoa.
 
Tässä on nyt tullut puolisen vuotta ajeltua automaatilla varustetulla autolla, ja voin heti kertoa, etten ikinä enää osta autoa manuaalilootalla. Itse kun en mitään kiksejä enää nykyään saa kepin vatkaamisesta, niin eipä sitä keppiä kannata enää autoon hankkia. Joskus nuorna poikana vielä olin ehdottomasti manuaalin kannalla, mutta vanhemmaksi tullessa on tullut muututtua myös mukavuudenhaluisemmaksi...
 
Lieneekö enää niissäkään kun tuplakytkimellä kiihdyttäminen on hitosti helpompaa ja nopeampaa.
Sitä mä tossa vähän haeskelin.

@kjns vähän samoilla linjoilla, tosin ysäri kesäsportissa mulla on manuaali ja siitä tavallaan nauttii silloin kun auto on muuten aika manuaalinen ja radalla ajellessa automaatti ei tietenkään oikein käyttäjää palvele..
 
Sitä mä tossa vähän haeskelin.

@kjns vähän samoilla linjoilla, tosin ysäri kesäsportissa mulla on manuaali ja siitä tavallaan nauttii silloin kun auto on muuten aika manuaalinen ja radalla ajellessa automaatti ei tietenkään oikein käyttäjää palvele..

Tuossa ne melkein manuaalin paikat tuleekin. Leikkikaluihin nostalgiasyistä tai hassuttelua varten, mutta käyttöautoon ei kyllä enää ikinä :D
 
Iltasanomissa typerä klikkiotsikko:
Enää vain joka kolmas autoilija valitsee hiipuvan vaihteistoratkaisun

Asia on kuitenkin merkittävä. Alkuvuonna vain kolmasosassa rekisteröidyistä uusista autoista on ollut manuaalivaihteisto. Kuulemma 5 vuotta sitten 55% oli manuaalivaihteisia. Itsekin olen kyllä automaattivaihteiseen kallistumassa, vaikka B-segmentissä se rajaa valikoimaa jonkin verran ja nostaa hintaa.

Uutisessa myös mainittu pakut, tätä pidän positiivisena kehityksenä. Jos ja kun hakee pakua tomaattina, niin tarjonta on tyyliin vanhat jenkit, ja vitot. Ja en nyt ole aikoihin jaksanut etsiä edes mitään tosissani. Suunta on silti oikea. Manuaalia jaksaa hämmentää vähän aikaa, mutta ei siitä päivittäiseen ajoon oikeasti - ainakaan mulle mitään ole mitään iloa.
 
Vaikka ZF:n 8-pykäläinen bemarin softalla on maailman paras automaatti, silti pidän enemmän manuaalivaihteisesta. Manuaalivaihteisella on vain kivempi ajaa, automaatilla tylsää.
 
Kaupungin keskustassa pyörimiseen ei ikinä manuaalia. Pystyy keskittymään täysin muun liikenteen havainnointiin ja kuka sitä keppiä jaksaa koko ajan vatkata. Neliveto ja automaatti on niin paljon mukavampi myös talvella.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Automaatista manuaaliin ja 2v myöhemmin vieläkin manuaali tuntuu aika tyhmältä keksinnöltä. Varsinkin perusajossa en ymmärrä että mitä iloa siitä oikein on, no ehkä säästää vähän bensakuluissa verrattuna perinteisempään automaattiin.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Kyllähän se näin on että manuaalilootan hyödyt alkaa olee aikaslailla loppusuoralla. Ainut oikeestaan on enää sen verrattain yksinkertainen rakenne, huoltovapaus ja primitiivinen autoilufiilis.
...ja hinta.

Itse päädyin vielä manuuaaliin ihan vaan sen takia, että budjetti loppui kesken ja manuaaliloota oli n. 3000€ halvempi haluttuun automalliin. Tokihan tuo riippuu autosta. Tuo yhdistettynä siihen, että kilometrin kertyy enimmäkseen maantiellä, jossa ne automaatin hyödyt ovat aika paljon kaupunkia pienemmät.
 
Uutisessa myös mainittu pakut, tätä pidän positiivisena kehityksenä. Jos ja kun hakee pakua tomaattina, niin tarjonta on tyyliin vanhat jenkit, ja vitot.

Yksi syy siihen ettei automaattipakuja pahmmin myyty oli se että automaattipakuja ei ollut myynnissä. Tai se automaattina markkinoitu oli oikeasti robottivaihteisto, jossa nyt lähinnä yhdistyy kummankin vaihteistotyypin huonoimmat puolet.

Pakuissa kuitenkin isossa osassa tapauksissa auton ostaja ei aja sillä itse joten manuaalit tulevat pysymään pääosassa niin pitkään kun löytyy ihmisiä jotka osaavat ajaa niillä.

Automaatista manuaaliin ja 2v myöhemmin vieläkin manuaali tuntuu aika tyhmältä keksinnöltä. Varsinkin perusajossa en ymmärrä että mitä iloa siitä oikein on, no ehkä säästää vähän bensakuluissa verrattuna perinteisempään automaattiin.

Missä manuaalivaihteisessa on ollut käytännössä pienempi kulutus kuin automaatissa viimeisen 10 vuoden aikana? Sen virallisen eu kulutuksen saa joskus tiristettyä manuaalilla pienemmäksi, mutta käytännössä automaatit kyllä kuluttavat vähemmän.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Itseäni vähän kuumottaa, kun kiikarissa on 6-pykäläinen manuaali Audi S8. 14v ajanut 5-vaihteisella perinteisellä automaatilla, saa nähdä millainen tuo manuaali on jos siihen päädyn.

Jotenkin vaan himottaa kokeilla pientä V8:a (4,2L) ja manuaalivaihteistoa, että millaista sillä ajaminen on pidemmän päälle. Voihan sen auton vaihtaa sitten takaisin automaattivaihteiseen, jos ei itse vaihtamiselle lämpene.
 
Jotenkin vaan himottaa kokeilla pientä V8:a (4,2L) ja manuaalivaihteistoa, että millaista sillä ajaminen on pidemmän päälle. Voihan sen auton vaihtaa sitten takaisin automaattivaihteiseen, jos ei itse vaihtamiselle lämpene.
Tuollainen moottori ainakin jaksaa vääntää, joten ei sen puolesta tarvitse olla jatkuvasti veivaamassa vaihdekeppiä. Tuollaisella moottorilla bensaa kulunee muutenkin hirvittävästi, joten samoin liian pieni vaihde ei niin haittaa. ;)
 
Pikkuautoissa manuaali on usein siinä mielessä "ainoa järkevä" vaihtoehto, että usein niiden automaatit on niin helvetin huonosti toimivia ettei pää kestä semmosella ajaa. Monissa isommissakin autoissa huomaa selvästi sen vaihtamisen mikä pistää ärsyttämään jos on joskus ajanut autoa mikä vaihtaa aivan huomaamatta.
 
^noihan se oli vielä tovi sitten, kun pikkuautoihin työnnettiin kaikenmaailman robottia jne. paskaa. Nykyään tilanne aika eri.
 
Yksi syy siihen ettei automaattipakuja pahmmin myyty oli se että automaattipakuja ei ollut myynnissä. Tai se automaattina markkinoitu oli oikeasti robottivaihteisto, jossa nyt lähinnä yhdistyy kummankin vaihteistotyypin huonoimmat puolet.

Pakuissa kuitenkin isossa osassa tapauksissa auton ostaja ei aja sillä itse joten manuaalit tulevat pysymään pääosassa niin pitkään kun löytyy ihmisiä jotka osaavat ajaa niillä.



Missä manuaalivaihteisessa on ollut käytännössä pienempi kulutus kuin automaatissa viimeisen 10 vuoden aikana? Sen virallisen eu kulutuksen saa joskus tiristettyä manuaalilla pienemmäksi, mutta käytännössä automaatit kyllä kuluttavat vähemmän.
Uudessa Ford Focuksessa automaatti kuluttaa 1.2 litraa enemmän kaupunkiajossa kuin manuaali. Kiihtyvyyskin on huonompi. Maantiellä ero jää 0.5 litraan.
Toisaalta VAG:in dsg vaihteistolla kulutus ei nouse. Autoveroakaan ei tarvitse maksaa Fordiin verrattuna niin paljoa.

Myös Ford Fiestassa on samoin eroa manuaalin ja automaatin välillä. Ehkä kaksoiskytkin olisi vähän taloudellisempi vaihtoehto? Kaksoiskytkin on myös todella nopea.

Screenshot_2018-08-03-11-42-13-215_com.google.android.apps.docs.png

Edit:
Seat Ibiza 115hv kulutus tosiaan sama. Mutta kaupungissa automaatilla jopa 0.2L pienempi kulutus.
M6 kaupunki 5.8L ja maantie 4.1
A7 5.6L ja 4.2
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen moottori ainakin jaksaa vääntää, joten ei sen puolesta tarvitse olla jatkuvasti veivaamassa vaihdekeppiä. Tuollaisella moottorilla bensaa kulunee muutenkin hirvittävästi, joten samoin liian pieni vaihde ei niin haittaa. ;)

Nojoo ja ei se ero nykyiseen oo kun 10-20%. 2,4L V6 Audissa automaatilla vie maantieajossa yli 9L/100, motarilla yli 10. Kevyttä kaupunkiajoa sekaan niin viime tankkaus tänä aamuna 10,7L/100. Paperilla bensaa menee tolla V8:lla 10% maantiellä ja 20% kaupungissa enemmän, mutta tehoja paperilla 195hp enemmän. Mielestäni ok vaihtokauppa.

Tossa V6:ssa on uus maf, tulpat ja lambdat.. imutiet voi toki olla vielä karstasia ja suuttimissa heittoa, jotka lisää kulutusta. Paperilla ton pitäis viedä 8,5L/100 maantiellä, ehkä se on sitten tasaisella alangllla tasakaasulla ilman ohituksia tai ilmastointia. 14v aikana 2 tankkausta on mennyt alle ysin lukemiin.
 
Missä manuaalivaihteisessa on ollut käytännössä pienempi kulutus kuin automaatissa viimeisen 10 vuoden aikana? Sen virallisen eu kulutuksen saa joskus tiristettyä manuaalilla pienemmäksi, mutta käytännössä automaatit kyllä kuluttavat vähemmän.

No vertasin lähinnä keskenään vuoden 1998 Volvo S40 malleja, ihan noista uusimmista ihmeistä ei ole edes ajokokemuksia, mutta ihan tuollainen perinteinen automaattikin oli paljon miellyttävämpi ajella, tosin kulutuksessa oli Volvojen välillä eroa n. 2l sadalla (10/12l). Uudet automaatit on sitten toki jotain ihan muuta.
 
Tärkein tehtävä vaihdelaatikolla on pitää moottorin kierrosalue optimaalisena suhteutettuna vauhtiin, jolloin polttoainetalous paranee. Vielä 2000-luvun alussa manuaalivaihteistolla saavutettiin se parhain hyöty, mutta sittemmin automaatti ynnä muut askit on saavuttanu saman tason. Se ei silti tarkoita etteikö manuaaliaski olisi edelleen taloudellinen vaihtoehto, se vaan vaatii enemmän töitä ylläpitää sitä optimaalista ajoa. Eli loppupeleissä kyseessä on mukavuudenhaluisuus. Ja toki, oikeesti hyviä manuaaliaskeja ei loppupeleissä niin paljoa ole, niissä kaikissa on omat jipponsa ja tuntumansa. Jotkut laatikot on välityksien suhteen huonoja taikka kankeita käyttää.
Aiemminhan automaattivaihteistoissa oli melko vähän vaihteita. Nykyään manuaalivaihteistot alkavat jäädä kakkoseksi vaihteiden määrässä. Siksikin ihmetyttää, että miksi Ford ei ole saanut Focuksen uudesta 8-vaihteisesta automaatista taloudellisempaa kuin manuaalivaihteistosta.
 
Uudessa Ford Focuksessa automaatti kuluttaa 1.2 litraa enemmän kaupunkiajossa kuin manuaali. Kiihtyvyyskin on huonompi. Maantiellä ero jää 0.5 litraan.
Toisaalta VAG:in dsg vaihteistolla kulutus ei nouse. Autoveroakaan ei tarvitse maksaa Fordiin verrattuna niin paljoa.

Tuo Fordin automaattilaatikko on kyllä iso pettymys kokonaisuutena.
 
Lol. Eli luotettava mehumaija on huono koska väärin ajamalla se kuluttaa enemmän?

Ok. :tup:
Automaatilla ei tosiaan pysty ajamaan väärin. Manuaalilla se ekoajo vaatii vähän harjoittelua ja keskittymistä.

Mutta autoissa on eroja. Varsinkin noissa moottori/automaatti komboissa.

Volvon V60 dieselissä ei juuri eroa ole kulutuksessa. Helposti siis pääsee automaatilla pienemmällä kulutuksella.
D3 117 vs 120 co2 manuaalin hyväksi. D4 117 vs 119.

Screenshot_2018-08-03-16-14-33-947_com.google.android.apps.docs.png

Ford Focus farkku. 150hv diesel, 117 vs 116 co2 automaatin hyväksi. Eli ei tuo vaihteisto huono ole, jos valitsee oikean moottorin, eli tehokkaimman dieselin :)

Screenshot_2018-08-03-16-21-42-650_com.google.android.apps.docs.png
 
Sepä. Ja sitten sotkee vielä tuo uusi kulutuksen mittaustapa. Eli nyt uusia autoja optimoidaan uudelleen uudelle mittaustavalle. Tuo testihän on raskaampi ja pitempi, eli pitäisi kuvata paremmin oikeaa ajamista.

Edit:
Tuossa vielä Ford Focus 2.0 150hv diesel. Kaupungissa automaatti kuluttaa 0.4L vähemmän ja maantiellä 0.1L enemmän. Eli kyllä mittaustenkin mukaan automaatti on parempi. Onhan siinä 8 vaihdetta ja manuaalissa on vain 6.

Screenshot_2018-08-03-17-05-37-422_com.google.android.apps.docs.png
 
Viimeksi muokattu:
Nojoo ja ei se ero nykyiseen oo kun 10-20%. 2,4L V6 Audissa automaatilla vie maantieajossa yli 9L/100, motarilla yli 10. Kevyttä kaupunkiajoa sekaan niin viime tankkaus tänä aamuna 10,7L/100. Paperilla bensaa menee tolla V8:lla 10% maantiellä ja 20% kaupungissa enemmän, mutta tehoja paperilla 195hp enemmän. Mielestäni ok vaihtokauppa.

Tossa V6:ssa on uus maf, tulpat ja lambdat.. imutiet voi toki olla vielä karstasia ja suuttimissa heittoa, jotka lisää kulutusta. Paperilla ton pitäis viedä 8,5L/100 maantiellä, ehkä se on sitten tasaisella alangllla tasakaasulla ilman ohituksia tai ilmastointia. 14v aikana 2 tankkausta on mennyt alle ysin lukemiin.
Sipilä tykkää bensakrematorioista :D Nykyisillä bensan hinnoilla jo nykyisen menopelin 6-litran keskikulutus jo tympii.

Mitä tulee tuohon vaihteistoasiaan niin olen kyllä automaatin puoleen kallistumassa. Vähän harmittaa kun tuli syksyllä ostettua "varmuuden vuoksi" manuaalikikotin vaikka automaatti oli harkinnassa. Nykivässä kaupunkiajelussa ei ole hääviä kun joutuu veivaamaan vaihteistoa kokoajan. Seuraava auto tulee varmuudella olemaan automaatti ja mieluusti ei kaksoiskytkinloota.
 
Viimeksi muokattu:
Manuaalivaihteistolla kuski saa täyden hallinnan auton voimansiirtoon. Voimakaskin jarruttaminen moottorilla ja auton edestakaisin heijaaminen uppolumessa ovat asioita, joita ei automaattivaihteistolla voi tehdä. Toisaalta joku pelkkänä kehonsiirtimenä kaupunkiajossa toimiva auto voi aivan hyvin olla automaattivaihteistollakin käyttöarvon kärsimättä, ja jossain lehdenjaossa tms. työssä automaattivaihteisto on melkeinpä välttämättömyys. Pitemmän päälle kyllä automaatilla ajaminen käy tylsäksi.

Ja perinteinen mekaanisesti toimiva automaattihan on ainoa järkevä automaattivaihteisto. Nuo robottivaihteistot ovat täyttä skeidaa ja kaksoiskytkinautomaattikin on downgradetus verrattuna perinteiseen automaattivaihteistoon, jossa on omat monilevykytkimensä joka vaihteelle ja turbiinilukolle vielä niiden lisäksi. Eikä se turbiinilukollinen automaatti juuri manuaalivaihteistoa polttoainesyöpömpi ole, jos sillä ajaa oikein. Pieni kaasun keventäminen saa vaihteen vaihtumaan isommalle, eikä turbiinilukkokaan kytkeytymisen rajanopeuksissa kytkeydy muuten päälle kuin kaasupoljinta hetkeksi nostamalla.

EDIT: Niin ja tietysti myöskin auton työntäminen käyntiin on automaatilla mahdotonta, ja koska useimmissa automaattivaihteistoissa on paineöljyvoidellut liukulaakerit niin myös hinaaminen on hankalampaa kuin manuaalivaihteisen auton.
 
Viimeksi muokattu:
Myös Ford Fiestassa on samoin eroa manuaalin ja automaatin välillä. Ehkä kaksoiskytkin olisi vähän taloudellisempi vaihtoehto? Kaksoiskytkin on myös todella nopea.

Lol. Eli luotettava mehumaija on huono koska väärin ajamalla se kuluttaa enemmän?

Ok. :tup:

Nyt putosin kärryiltä teidän väittelystä. Eikös Fordin automaatti ole Getragin valmistama "Powershift", joka on nimenomaan kaksoiskytkinvaihteisto eikä mikään "mehumaija"?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 309
Viestejä
4 534 654
Jäsenet
74 786
Uusin jäsen
JokkesPappa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom