Vaihteistot, eli automaatti/manuaali ja sen parhaus.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja elliV
  • Aloitettu Aloitettu
Itseäni vähän kuumottaa, kun kiikarissa on 6-pykäläinen manuaali Audi S8. 14v ajanut 5-vaihteisella perinteisellä automaatilla, saa nähdä millainen tuo manuaali on jos siihen päädyn.

Jotenkin vaan himottaa kokeilla pientä V8:a (4,2L) ja manuaalivaihteistoa, että millaista sillä ajaminen on pidemmän päälle. Voihan sen auton vaihtaa sitten takaisin automaattivaihteiseen, jos ei itse vaihtamiselle lämpene.
Mielestäni tuollaiseen autoon ei kyllä manuaali kuulu, ihmettelen että sellaisen on siihen edes saanut. Kai se on vielä kangaspenkeillä? ;)
 
Ja perinteinen mekaanisesti toimiva automaattihan on ainoa järkevä automaattivaihteisto.

Ei, ainoa järkevä on Toyotan eCVT. Aina on oikea vaihde joka tilanteessa samantien eikä ole pykäliä. Liikkuvat osatkin puuttuu, kun on vain pyöriviä osia jotka eivät ikinä liiku paikaltaan.
 
Tammikuussa ajoin vuokratulla Toyota Avensiksella (-17) joka oli 1.8 bensiini automaatilla. En päässyt ihan kärryille miten sen laatikon tuli toimia kaasupoljin lattiassa kiihyttäessä kun se jäi huutamaan rajottimelle eikä vaihtanut vaihdetta seuraavalle. Kaasua tuli löysätä että se vaihtoi vaihteen. Muutenkin sen toiminta oli ihmeellinen. Vika, ominaisuus?
 
Tammikuussa ajoin vuokratulla Toyota Avensiksella (-17) joka oli 1.8 bensiini automaatilla. En päässyt ihan kärryille miten sen laatikon tuli toimia kaasupoljin lattiassa kiihyttäessä kun se jäi huutamaan rajottimelle eikä vaihtanut vaihdetta seuraavalle. Kaasua tuli löysätä että se vaihtoi vaihteen. Muutenkin sen toiminta oli ihmeellinen. Vika, ominaisuus?
Eikös noissa(kin) ole portaaton automaatti? (Edit: siis CVT) Eli toimii ihan kuten kuuluu. Mitään vaihtoja ei siis kuulu tapahtua.
 
Mielestäni tuollaiseen autoon ei kyllä manuaali kuulu, ihmettelen että sellaisen on siihen edes saanut. Kai se on vielä kangaspenkeillä? ;)

Joo ja edes vakkaria ei ole.. kunnon namibiamalli :D

Toisaalta jenkeissä jotkut maksaa 10000€+ auto->manu muunnoksista Chevroletteihin ym, joihin ei saa manuaaliaskeja muuten ollenkaan. Kaikilla makunsa..
 
Joo ja edes vakkaria ei ole.. kunnon namibiamalli :D

Toisaalta jenkeissä jotkut maksaa 10000€+ auto->manu muunnoksista Chevroletteihin ym, joihin ei saa manuaaliaskeja muuten ollenkaan. Kaikilla makunsa..
Toki omat perversionsa kullakin, enkä suinkaan tuomitse, ihmettelen vaan.
 
DSG-Audilla olen jokusen kymppitonnin ajanut. Mielestäni parhaimmillaan maantiellä. Lähdöt ovat nykiviä ja huonon jarrutuntuman takia ryömintäkin on välillä ikävää. Kunhan liikkeelle on päästy, vaihdot tapahtuvat kyllä siististi.

Manuaali on harvoin kovin huono, kunhan kytkintuntuma ei ole täysin surkea. Jossain Opelissa oli.

Perinteisellä automaatilla en ole montaa kilometriä ajanut. Busseissa näitä kai on, ja ne nykivät vaihdoissa ihan kunnolla.

Kuminauha-Volvon kun jostain vielä löytäisi... :smoke:
 
Kyllä siinä ihan vaihteet oli. Vauhti ei kiihtynyt.
Siinä saattoi näennäisesti olla vaihteet, kun manuaalisesti niitä pykäliä vaihtelee, mutta oikeasti mitään vaihteita ei ole ja automaatilla pitäisi mennä portaattomasti. Ainakin noissa uusissa on CVT. En avensiksen historiaa kyllä tiedä, eli 2017-mallissa saattoi ollakin perinteinen automaatti (en kyllä usko).
 
Siinä saattoi näennäisesti olla vaihteet, kun manuaalisesti niitä pykäliä vaihtelee, mutta oikeasti mitään vaihteita ei ole ja automaatilla pitäisi mennä portaattomasti. Ainakin noissa uusissa on CVT. En avensiksen historiaa kyllä tiedä, eli 2017-mallissa saattoi ollakin perinteinen automaatti (en kyllä usko).
Käyttäytyminen vain ihmetytti. Mikäli olisi portaaton niin eikö silloin olisi suotavaa parhaalla tehoalueella kiihdyttää kuin rajoitinta vasten?
 
Käyttäytyminen vain ihmetytti. Mikäli olisi portaaton niin eikö silloin olisi suotavaa parhaalla tehoalueella kiihdyttää kuin rajoitinta vasten?
En ole itse moisia (CVT) koskaan ajanut, mutta kyydissä kyllä istunut ja kyllähän ne konetta huolella huudattaa kun antaa kenkää. Sitä en tiedä, että mikä kyseisellä koneella on se optimialue ja saattoihan se keppikin olla väärässä asennossa?
 
En ole itse moisia (CVT) koskaan ajanut, mutta kyydissä kyllä istunut ja kyllähän ne konetta huolella huudattaa kun antaa kenkää. Sitä en tiedä, että mikä kyseisellä koneella on se optimialue ja saattoihan se keppikin olla väärässä asennossa?
Keppi oli asennossa D. Manuaalipuolelle vaihtoi ja pykälsi seuraavaa niin kyllä se vaihtoi ja liikkui taas. Kaavio oli samanlainen kuin kuvassa.
Automatic-01.jpg


Koska kyseessä japsibensa niin voihan se maksimiteho ollakkin aika liki rajotinta.
 
Nyt putosin kärryiltä teidän väittelystä. Eikös Fordin automaatti ole Getragin valmistama "Powershift", joka on nimenomaan kaksoiskytkinvaihteisto eikä mikään "mehumaija"?
Ilmeisesti Ford ajatteli tuon kaksoiskytkimen olevan liian heikko, tai jotain sellaista. Nyt uudessa Fiestassa on perinteinen A6 automaatti ja Focuksessa vähän parempi A8. Nuo perinteiset automaatit olisi luultavimmin aika kestäviä. VAG dsg on varmaan aika hyvä, mutta ainakin Fordilta löytyy siis ihan perinteisiä mehumaijoja.

Ehkä sitten joskus paljon myöhemmin näkee eron dsg:n ja Fordin vaihteiston välillä kestävyydessä.
 
Manuaalivaihteistolla kuski saa täyden hallinnan auton voimansiirtoon. Voimakaskin jarruttaminen moottorilla ja auton edestakaisin heijaaminen uppolumessa ovat asioita, joita ei automaattivaihteistolla voi tehdä..
Tuo ekahan ei pidä paikkaansa monienkaan nykyautomaattien kohdalla. Sen kun heittää käsivalintapuolelle ja hakee pienempää peliin moottorijarrusta varten. Muuten niin normikäytössä tuollaisilla ominaisuuksilla ei ole juuri merkitystä.
 
Keppi oli asennossa D. Manuaalipuolelle vaihtoi ja pykälsi seuraavaa niin kyllä se vaihtoi ja liikkui taas. Kaavio oli samanlainen kuin kuvassa.
Automatic-01.jpg


Koska kyseessä japsibensa niin voihan se maksimiteho ollakkin aika liki rajotinta.
Katsoitko mittarista ettei kiihdy, vai oliko vain tuntuma sellainen? Monet sanovat, ettei kiihtyvyyden tunnetta noilla laatikoilla tule, kun vaihteet ei vaihdu, mutta todellisuudessa auto kyllä liikkuu, tietysti sen moottorin tehojen rajoissa. Ilmeisesti tästä syystä noita ”pykäliäkin” sinne manuaalipuolelle on lisäilty.
 
Katsoitko mittarista ettei kiihdy, vai oliko vain tuntuma sellainen? Monet sanovat, ettei kiihtyvyyden tunnetta noilla laatikoilla tule, kun vaihteet ei vaihdu, mutta todellisuudessa auto kyllä liikkuu, tietysti sen moottorin tehojen rajoissa. Ilmeisesti tästä syystä noita ”pykäliäkin” sinne manuaalipuolelle on lisäilty.
Nopeusmittari ei enää kavunnut ylemmäs.
 
Guuglettelin lisää ja näkyy olevan CVT tuo automaatti mikä on 1.8 petroolin perässä. Jännä miksei nopeus kasvanut ollenkaan vaikka kaasua pietti pohjassa vaan sitä tuli löysätä että "vaihtoi" vaihteen ja nopeus alkoi taas kasvaa.
Mikäli pitää aivan pohjassa eli sen pienen napsahduksen jälkeen vieläkin pedaalia lattiaan niin silloin moottori huutaa rajoittimelle asti eikä välttämättä vaihda vaihdetta. Syynä kai korkeat kierrokset. Tämän takia kevennys vaihtoi vaihdetta. Mikäli painaa kaasun niin ettei sitä napsahdusta tule niin kierrokset nousee johonkin reiluun 4000rpm.

Sitä en tajua miksi ihmiset haluavat cvt:llä ajaessa painaa aina kaasun pohjaan niin pitkälle kuin vaan saa. Et ole ensimmäinen tai viideskään joka valittaa ettei cvt kiihdy. Itse pärjään ihan hyvin liikenteessä cvt:llä eikä kierrokset juurikaan nouse yli 3000rpm. Ja on tuo cvt mukava, kun pystyy helposti ajelemaan niin ettei auto nykäse tai hyökkää kertaakaan.
 
Ilmeisesti Ford ajatteli tuon kaksoiskytkimen olevan liian heikko, tai jotain sellaista. Nyt uudessa Fiestassa on perinteinen A6 automaatti ja Focuksessa vähän parempi A8. Nuo perinteiset automaatit olisi luultavimmin aika kestäviä. VAG dsg on varmaan aika hyvä, mutta ainakin Fordilta löytyy siis ihan perinteisiä mehumaijoja.

Ehkä sitten joskus paljon myöhemmin näkee eron dsg:n ja Fordin vaihteiston välillä kestävyydessä.

Ok! En ole ns. "Fordi-miehiä", joten tämä oli minulle uutta tietoa, että Fordilla on myös "oikeita" planeettapyörästöautomaatteja tarjolla. Powershiftin ongelmista ja joukkokanteista kyllä löytyy juttua.
 
Mikäli pitää aivan pohjassa eli sen pienen napsahduksen jälkeen vieläkin pedaalia lattiaan niin silloin moottori huutaa rajoittimelle asti eikä välttämättä vaihda vaihdetta. Syynä kai korkeat kierrokset. Tämän takia kevennys vaihtoi vaihdetta. Mikäli painaa kaasun niin ettei sitä napsahdusta tule niin kierrokset nousee johonkin reiluun 4000rpm.

Sitä en tajua miksi ihmiset haluavat cvt:llä ajaessa painaa aina kaasun pohjaan niin pitkälle kuin vaan saa. Et ole ensimmäinen tai viideskään joka valittaa ettei cvt kiihdy. Itse pärjään ihan hyvin liikenteessä cvt:llä eikä kierrokset juurikaan nouse yli 3000rpm. Ja on tuo cvt mukava, kun pystyy helposti ajelemaan niin ettei auto nykäse tai hyökkää kertaakaan.
Eka CVT jolla ajoin ja sain sen tietää 8kk jälkikäteen. Tiiämpähän seuraavalla kerralla. Omalla tiisselivolvolla tungen sen polkimen niin syvälle kuin saa aina kun lähden kiihyttämään, tästä tottumus.
 
Omassa nykyaudissa siis perinteinen automaatti tiptronicilla, eli voi itse myös vaihdattaa ylös ja alas vaihteita. Tekee silti mieli kokeilla jotain erilaista, ja saa niitä automaattiautoja aina ostettua, jos tuntuu ettei pidemmän päälle manuaali ole hyvä.
 
Guuglettelin lisää ja näkyy olevan CVT tuo automaatti mikä on 1.8 petroolin perässä. Jännä miksei nopeus kasvanut ollenkaan vaikka kaasua pietti pohjassa vaan sitä tuli löysätä että "vaihtoi" vaihteen ja nopeus alkoi taas kasvaa.
CVT:llä täytyy vain ajaa hieman erilailla. Kuten tossa joku sanoikin niin kickdowni päällä vinguttaa oikeasti punarajalle asti jolloin tuosta ko. koneesta loppuu puhti täysin. (Koko kickdowni muutenkin cvt lootassa yhtä hyödyllinen kuin nunnalla nännit). Tuo "pykäläkin" tossa tilanteessa on tod.näk. aiheutunut siitä että loota muutti kaasua keventäessä reilusti pidempää välitystä päälle. (Kaikissa CVT lootissa on myös monesti virtuaalivaihteet aka ennalta määritetyt kiinteät välityssuhteet manuaalipuolelle ohjelmoituna jos manuaali puoli on valittavissa).
Parhaaseen tulokseen näillä pääsee ihan vaan reilulla kaasun käytöllä jolloin loota pitää kierrokset parhaan väännön/tehon alueella riippuen ajotilanteesta.

Nuo CVT lodjut on ainakin mun mielestä parhaita ja mukavimpia laatikoita mitä voi käyttöautossa olla. Kulutus optimi, eikä turhia nykimisiä ja AINA optimi välitys sisässä. Toki se ajelu on sitten skootterimaista ja vauhtisokeus iskee helposti, mutta eipähän näitä lootia mihinkään 300hp vehkeisiin saakkaan...
Edellinen kikkare oli olympiavolkkari multitronicilla ja mukavuudessaan kyllä hakkase mennen tullen ja palatessa nykyisen vollen A6:sen. Palaisin takaisin Audiin ellei VAGgi tekisi nykyisin pelkkää paskaa noin muuten.
 
DSG-Audilla olen jokusen kymppitonnin ajanut. Mielestäni parhaimmillaan maantiellä. Lähdöt ovat nykiviä ja huonon jarrutuntuman takia ryömintäkin on välillä ikävää. Kunhan liikkeelle on päästy, vaihdot tapahtuvat kyllä siististi.
Ei ole mitään nykimistä kun opettelee ajamaan hieman Dsg:n ehdoilla. Täytyy opetella hieman tuntemaan miten vaihteisto toimii pysähtymis- ja lähtötilanteissa, niin ei mitään ongelmaa. Nytkähtämistä saa kyllä aikaan jos hätäilee tai käyttää kaasua liian paljon väärässä tilanteessa.
 
Nopeusmittari ei enää kavunnut ylemmäs.
Siinä tapauksessa se on ollut rikki.

CVT:llä täytyy vain ajaa hieman erilailla. Kuten tossa joku sanoikin niin kickdowni päällä vinguttaa oikeasti punarajalle asti jolloin tuosta ko. koneesta loppuu puhti täysin.
Mitä? Koneesta lähtee eniten puhtia juuri siinä punarajalla ja silloin myöskin CVT:llä oleva auto kiihtyy parhaiten. Sen takia se kickdownilla juuri pitää kierrokset punarajalla. CVT:llä ei tarvitse ajaa mitenkään eri tavalla kuin muillakaan automaateilla.

mutta eipähän näitä lootia mihinkään 300hp vehkeisiin saakkaan...
Saa, esim. Lexus GS 450h.

Miksi sitten jossain portaattomissa vaihteistoissa, kuten Audin Multitronicissa, on esiohjelmoidut kiinteät välitykset ja ikään kuin vaihteiden vaihtaminen, johtuu vain ja ainoastaan siitä, että eurooppalaiset asiakkaat eivät tykkää portaattomasta kuminauhamaisesta toiminnasta. Auto kuluttaisi vähemmän ja kiihtyisi paremmin, jos noita teennäisiä portaita ei olisi.
 
Mikäli pitää aivan pohjassa eli sen pienen napsahduksen jälkeen vieläkin pedaalia lattiaan niin silloin moottori huutaa rajoittimelle asti eikä välttämättä vaihda vaihdetta. Syynä kai korkeat kierrokset. Tämän takia kevennys vaihtoi vaihdetta. Mikäli painaa kaasun niin ettei sitä napsahdusta tule niin kierrokset nousee johonkin reiluun 4000rpm.

Sitä en tajua miksi ihmiset haluavat cvt:llä ajaessa painaa aina kaasun pohjaan niin pitkälle kuin vaan saa. Et ole ensimmäinen tai viideskään joka valittaa ettei cvt kiihdy. Itse pärjään ihan hyvin liikenteessä cvt:llä eikä kierrokset juurikaan nouse yli 3000rpm. Ja on tuo cvt mukava, kun pystyy helposti ajelemaan niin ettei auto nykäse tai hyökkää kertaakaan.
Ihme vekottimia, kun auto ei kiihdy kaasu pohjassa :rolleyes:
 
Ihme vekottimia, kun auto ei kiihdy kaasu pohjassa :rolleyes:
Toyota CVT kiihtyy parhaiten latta lattiassa. Ainoastaan perinteisemmistä laatikoista totuttu riuhtominen ja pykältäminen puuttuu. Tämän saa "takaisin" kun nostelee hiukan kaasua, tosin kiihtyvyyden kustannuksella. Moottori on vapari ja tehot tapissa lähellä punarajaa. Lootahan on metalliremmivetoinen, mutta välitys vaihtuu kompuutterin ohjaamana. 125 tkm tullut nyt tuolla sahattua, äkkiseltään tuntuu tosiaan että loota ja moottori sekoaa kun kaasun painaa pohjaan.
 
A4 1.8t ja 2.0 TDI multitroniceilla on aika paljon tullut ajettua. Mielestäni parhaimpia vaihteistoja normiajoon mitä voi olla. Ainoat miinukset oli kylmänä hiukan epämääräinen ryömintä välillä ja muistaakseni rajoitukset vetohommiin.

Joskus tuon bensavehkeen kanssa kokeiltiin kiihtyvyyksiä GPS mittarilla ja silloin hämmästytti se että vaihteisto S-asennossa oli 402 m aika parempi kuin D:llä. S-asennossa on siis nuo teennäiset pykälät. Mittauksia ei toistettu riittävästi että tieteellisestä kokeesta kävisi.
 
Yksi syy siihen ettei automaattipakuja pahmmin myyty oli se että automaattipakuja ei ollut myynnissä. Tai se automaattina markkinoitu oli oikeasti robottivaihteisto, jossa nyt lähinnä yhdistyy kummankin vaihteistotyypin huonoimmat puolet.

Pakuissa kuitenkin isossa osassa tapauksissa auton ostaja ei aja sillä itse joten manuaalit tulevat pysymään pääosassa niin pitkään kun löytyy ihmisiä jotka osaavat ajaa niillä.



Missä manuaalivaihteisessa on ollut käytännössä pienempi kulutus kuin automaatissa viimeisen 10 vuoden aikana? Sen virallisen eu kulutuksen saa joskus tiristettyä manuaalilla pienemmäksi, mutta käytännössä automaatit kyllä kuluttavat vähemmän.


Mmm... no lähinnä itse ajanut Vitolla, jonka ask oli ihan ok. sitten mersun jollaai KA:lla missä robovaiteisto, olinhan se melkoista nykimistä ja outoa. Ei kyllä jatkoon se vaihteisto, käsin vaihtaen ok, tomaattina ihan mitä sattuu. Joskaan ei ikinä täyttä lastia päällä, ni tiedä sitten.
 
Koneesta lähtee eniten puhtia juuri siinä punarajalla ja silloin myöskin CVT:llä oleva auto kiihtyy parhaiten. Sen takia se kickdownilla juuri pitää kierrokset punarajalla. CVT:llä ei tarvitse ajaa mitenkään eri tavalla kuin muillakaan automaateilla.
Kuten sanoin, ajotilanteesta riippuen. Tehoa saadaan punarajalta paras vääntö taas on jossain aivan muualla, varsinkin jos kone on paritettu CVTn kanssa, ja yleensä normiliikenteessä ajetaan jollain aivan muulla kuin piikkitehoilla.

Miksi sitten jossain portaattomissa vaihteistoissa, kuten Audin Multitronicissa, on esiohjelmoidut kiinteät välitykset ja ikään kuin vaihteiden vaihtaminen, johtuu vain ja ainoastaan siitä, että eurooppalaiset asiakkaat eivät tykkää portaattomasta kuminauhamaisesta toiminnasta. Auto kuluttaisi vähemmän ja kiihtyisi paremmin, jos noita teennäisiä portaita ei olisi.
Juu on esiohjelmoidut välit, mutta vain ja ainoastaan manuaalipuolella. Keppi D asennossa se hihna/ketju soljuu portaattomasti, eikä siellä ole mitään keinotekoisia pykäliä.
Joskus tuon bensavehkeen kanssa kokeiltiin kiihtyvyyksiä GPS mittarilla ja silloin hämmästytti se että vaihteisto S-asennossa oli 402 m aika parempi kuin D:llä. S-asennossa on siis nuo teennäiset pykälät. Mittauksia ei toistettu riittävästi että tieteellisestä kokeesta kävisi.
Minkä ikäinen kampe? Ainakin omassa A4:ssa veti Sllä ihan yhtä portaattomasti kuin Dllä.
 
Juu on esiohjelmoidut välit, mutta vain ja ainoastaan manuaalipuolella. Keppi D asennossa se hihna/ketju soljuu portaattomasti, eikä siellä ole mitään keinotekoisia pykäliä.
Minkä ikäinen kampe? Ainakin omassa A4:ssa veti Sllä ihan yhtä portaattomasti kuin Dllä.
Toyota CVT: pykälät myös D-puolella jos on melkein kiire --> tuntuu räyhäkäämmältä. Sitten kun lappu lattiassa mennään suurimman tehon kierroksilla portaattomasti. Portaaton myös normiajelussa rauhallisemmassa kiihdytyksessä. Nuo pykälät lisätty vain fiiliksen takia melkein kiireisiin tilanteisiin.
 
Noita CVT-vaihteistojakin on aika eri luonteisia. Subaru Levorgin laatikko on tuntunut omasta mielestä parhaimmalta noista. Uudessa Civicissä 1.5 turbon perässäkin oli ihan jees. Toki varmaan osansa tekee sekin, että noissa oli enemmän alavääntöä kuin Toyotoissa mitä ajanut.
 
Itsellä ollut automaatti vuodesta 1997, ja se on hyvä. Mutta seuraavassa autossani ei ole muita vaihteistoja kuin alennusvaihde moottorin ja pyörien välillä. Eli sähkäri.
 
Uudessa Ford Focuksessa automaatti kuluttaa 1.2 litraa enemmän kaupunkiajossa kuin manuaali. Kiihtyvyyskin on huonompi. Maantiellä ero jää 0.5 litraan.
Toisaalta VAG:in dsg vaihteistolla kulutus ei nouse. Autoveroakaan ei tarvitse maksaa Fordiin verrattuna niin paljoa.

Myös Ford Fiestassa on samoin eroa manuaalin ja automaatin välillä. Ehkä kaksoiskytkin olisi vähän taloudellisempi vaihtoehto? Kaksoiskytkin on myös todella nopea.

Screenshot_2018-08-03-11-42-13-215_com.google.android.apps.docs.png

Edit:
Seat Ibiza 115hv kulutus tosiaan sama. Mutta kaupungissa automaatilla jopa 0.2L pienempi kulutus.
M6 kaupunki 5.8L ja maantie 4.1
A7 5.6L ja 4.2

Siis kysymys oli että missä manuaalissa on _käytännössä_ pienempi kulutus. Yleensä "ammattilainen" pystyy ajamaan manuaalilla alle automaatin kulutuksen, mutta se edellyttää jatkuvasti täyttä keskittymistä siihen kulutukseen, käytännössä ihmiset harvoin jaksavat keskittyä pelkkään kulutuksen optimointiin liikenteessä.

Yksi tekijä joka on pitkään virallisessa kulutuksessa nostanut automaatin kulutusta on se start-stop järjestelmä jota ei automaattiin asennettu. Nyt ne S-S systeemit on sitten saatu automaattienkin riemuksi :(
 
S/S lakkaa olemasta ongelma kun hybridit astuu remmiin, ei enää starttimoottorin rasitusta. Nää 48V järjestelmät tuo ne ens vuoskymmenellä kaikkiin, joko mikro- tai täyshybridinä.
 
Fordilla todennäköisesti loppui kärsivällisyys kehittää Powershitistä toimivaa askia. Jenkeissähän nuo ei kovin kaksisessa maineessa olleet, enkä ihan liikaa ylistyspuheita ole Euroopan puoleltakaan lueskellut. Käytännössä vastaavaa kuraa, kuin VAG:n DSG-laatikot olivat alkuaikoina.

Nuo DSG:tkin ovat vaan kehittyneet ihan mielettömästi 2010-luvun aikana. 2012 ajoin ensimmäistä kertaa TSI+DSG kombinaatiota, ja siinä ei tuo laatikko toiminut sinnepäinkään hyvin. Helvetinmoista arpomista joka tilanteessa, ja liikkeellelähdöt olivat aivan jäätävän hitaita tai sitten lähdettiin renkaat vinkuen. Meni monta vuotta, että tuli edes ajateltua tuon jälkeen DSG:tä uudelleen. Välissä tuli koeajettua huvikseen BMW:n ja Audin toteutukset momentinmuuntimesta vähän tehokkaamman moottorin yhteydessä, ja kyllähän ne olivat aivan eri maailmasta kuin nuo alkupään DSG-kötöstykset. Varsinkin tämän vuoden kevään xDrive-kiertueella olin aivan täysin myyty BMW:n nykyisten 8-lovisten momentinmuuntimien suhteen. Toimii kuin ajatus ja ovat saaneet niistä erittäin nopeatoimisia. Nuo uusien Fordien momentinmuuntimet ovat koeajoraporttien perusteella taasen jostain 20 vuoden takaa ominaisuuksiltaan.

Vaan niinpä sitä itsekin tilasin tänä keväänä itselleni DSG:n, ja vielä 7-lovisena kuivilla kytkimillä. Kummasti noitakin on saatu kehitettyä ihan kunnolla, ja jo pari vuotta sitten pääsin kokeilemaan parin eri VAG:n mallin ja moottorin jatkeena noita erinäisiä DSG-laatikoita. Arpomiset ovat huomattavasti paljon vähemmässä mitä tuoreempiin autoihin mennään, ja liikkeellelähdötkin onnistuvat siististi. Joissakin autoissa joutuu tiputtamaan Auto Holdin pois käytöstä, mutta esimerkiksi omassa Golfissa sekään ei tunnu enää aiheuttavan nytkähtelyitä lähtöihin. S&S on tilanteesta riippuen joko toimiva, tai sitten iso kirosana. Onneksi sen saa napista pois, ja omistustasolla oppii tuntemaan tilanteet missä sitä voi käyttää ja missä ei.

Ja eipä itselläkään enää paluuta taida olla manuaaliin. Kyllä tuo tuore DSG vain toimii joka tilanteessa paljon paremmin, kuin mitä itse jaksaisi keppiä veivata. Maantielläkin riittää, kun länttää lapun lattiaan ja auto lähtee kiitämään just niin lujaa kuin pystyy. Manuaalin kanssa pitäisi olla koko ajan hereillä ja kytätä oikean vaihteen kanssa paikkoja - ei vain enää jaksa. Helsinkiin muuttamisen jälkeen ei paljoa kiinnosta valoista toisiinkaan vispata sitä vaihdetta ja polkea kytkinpoljinta. Harrasteautoon taasen manuaali olisi ainoa oikea vaihtoehto.
 
Niitä on montaa sorttia. DSG7 on kuivana ja märkänä saamaksilla. Noi perus-Golfiin saatavat starttimoottorit bensana (1.0 ja 1.5) ovat kaikki kuivakytkimillä.
 
Juu on esiohjelmoidut välit, mutta vain ja ainoastaan manuaalipuolella. Keppi D asennossa se hihna/ketju soljuu portaattomasti, eikä siellä ole mitään keinotekoisia pykäliä.
2006 A4:ssä (2.0 FSI) ja 2008 A6:ssa (2.0 TFSI) oli ns. pykälät D-asennossakin. Aika pehmeät sellaiset verrattuna S-troniciin, mutta pykälät kuitenkin.
 
Itsellä Volvossa laiska automaatti, se on hyvä rauhallisessa ajossa ruuhkissa yms. tosin välillä vähän arpoo ruuhkissa hidastellessa ja kiihdytellessä. Mielellään ottaisin tuollaisen uudemman 8 vaihteisen automaatin ja vakkarisäätimen etäisyyspidolla noihin ruuhka-ajoihin. Vapaalla ollessa ja hyvällä mutkapätkällä tuo Volvon automaatin "oppiminen" loistaa negatiivisesti, kun on ajanut pari tonnia työajoa siinä ennen sitä mutkapätkää, niin ei se automaatti osaa edes "sport" asennussa vaihtaa mitään järkevästi, vaihtaa välillä pykälän liian pienelle ja sitten taas liian isolle välillä.

Työmatka-ajoon en silti enää haluaisi manuaalia, mutta olisihan se kiva jollain mukavalla tienpätkällä olla manuaali, että saisi vaihdot kohdilleen.
 
Mikähän siinä että kun pystytään montaa asiaa säätämään autosta näytön kautta niin ei voi tuollaisia asioita antaa säädettäväksi. Toi pykällys päälle/pois mahdolliset pykällyksen omat asetukset ja oletuksiin nollaukset. Sekä herkkyden kuinka antaa kierroksia tallaa painaessa ja millä nopeudella painettuma. Sais kukin mieleisekseen laatikon kun pelkkää softaa.

Lovellisissakin laatikois olis noi herkkyyksien itse säätäminen ihan mukava juttu. Joku asia kun ärsyttäis sais sille tehtyä helposti jotain. Eikä opetella ajotyyliä sen mukaiseksi että teke haluamaansa.
Ehkä se on se, kun autovalmistajien pitää kuitenkin päästä päästötasoille, joiden saavuttaminen on aikamoista säätöä välillä, eli jos annettaisiin käyttäjän säätää moottoria ja vaihteistoa nuo päästötavoitteet ei välttämättä täyttyisi ja sitten tulisi katsastuksessa hylky.
 
Tuolla logiikalla automaateissa ei voisi olla edes manuaalimoodia tai S-moodia. Päästömittaukset ajetaan oletusasetuksilla, ja konffauksilla ei ole mitään vaikutusta niihin.
 
Olisi kyllä siisti ominaisuus jos pääsisi itse jollain selkeällä tavalla vaikuttamaan vaihteiston parametreihin. Itse tykkäisin audissa vaihteistomoodista, joka on normaalin ja s-asennon aikalailla puolivälissä.
 
Siis kysymys oli että missä manuaalissa on _käytännössä_ pienempi kulutus. Yleensä "ammattilainen" pystyy ajamaan manuaalilla alle automaatin kulutuksen, mutta se edellyttää jatkuvasti täyttä keskittymistä siihen kulutukseen, käytännössä ihmiset harvoin jaksavat keskittyä pelkkään kulutuksen optimointiin liikenteessä.

Yksi tekijä joka on pitkään virallisessa kulutuksessa nostanut automaatin kulutusta on se start-stop järjestelmä jota ei automaattiin asennettu. Nyt ne S-S systeemit on sitten saatu automaattienkin riemuksi :(
Ainakin Ford Fiestan mehumaijassa tuo start-stop toimi ihan siististi. Saahan sen tosiaan napista pois päältä, mutta oletuksena on tosiaan aina käytössä, jos moottori on lämmin.


Niin. Ja toki kulutukseen vaikuttaa se automalli. Vag:in dsg yhtenä hyvänä esimerkkinä ja Ford sitten vähän heikompana. Niitä vanhempia dsg-laatikoita en ole ajanutkaan, mutta ainakaan 2018 mallissa en huomannut yhtään nykimistä. Ehkä aika rauhallinen ajotyyli auttoi asiaan? Sitten kun taas kiihdytti enemmän, niin auto lähti oikein hyvin kiihtymään. Taisi olla Rapid 1.0 moottorilla, eli aika pienitehoinen auto.

Skodalla siis pääsee pienemmällä kulutuksella. Vähän valitettavaa Fordin kannalta.
Ford Focus 125hv A8, kaupunki 7.1L, maantie 4.7L, 0-100 11.1s
Skoda Octavia 115hv A7, kaupunki 5.6L, maantie 4.2L, 0-100 10.0s

Ero kaupungissa 1.5L ja maantiellä 0.5L A7 dsg:n hyväksi. Octavia myös kiihtyy paremmin vaikka on 10hv vähemmän tehoa. Toisaalta Skodassa on 30Nm enemmän vääntöä (170 vs 200).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 315
Viestejä
4 534 899
Jäsenet
74 789
Uusin jäsen
anykanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom