Vaihteistot, eli automaatti/manuaali ja sen parhaus.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja elliV
  • Aloitettu Aloitettu
Nettiautoa ja auto-data.nettiä kaivoin. Nuo kyseiset arvot on nettiautosta. Autowiki taas osaa kertoa, että 180 hp versio on T4, mutta tämä on tietysti voinut muuttua jonkin mallivuoden perusteella. Joskaan yhtään 180 hp T3 versiota ei näytä mistään löytyvän.
Jep, tarkistin ja T4:n se olikin. My bad.
 
Paperillahan bensan pitäisi karata selvästi ... Toki tässä tapauksessa diisseli on tomaatilla ja bensa manuaalilla

Eiköhän se tasaisuus ihan tuosta tule, harva vaihtaa niin virheettömästi ja nopeasti manuaalilla, etteikö automaatti hoitaisi homman nopeammin. Tai oikeastaan väkisinhän se automaatti hanskaa sen paremmin, kun siinä veto ei katkea lainkaan. Samaan pääsisi manuaalilla vain, jos kytkintä ei painaisi ollenkaan.
 
Vielä tuohon väittelyyn pyörän maksimaalisesta väännöstä ja sen suhteesta kiihtyvyyteen. Tässä kuva, jossa on ensin moottorin teho-vääntökäyrä ja toisena kuvana pyörälle välittyvä vääntömomentti, kun vauhti on vakio. Pyörän pyörimisnopeudeksi on oletettu 400 RPM, mutta akselilla lukee moottorin kierrokset, jotta kuva olisi helpompi suhteuttaa moottorin tehokäyrään. Kuten näkyy, pyörälle menevä vääntö seuraa moottorin tehoa ei vääntöä.

Toisessa kuvassa olisi siis vauhti vakio, mutta välitystä muuttamalla saadaan aikaan eri kierrokset moottorille.

Teho.png
 
Manuaalivaihteistolla kuski saa täyden hallinnan auton voimansiirtoon. Voimakaskin jarruttaminen moottorilla ja auton edestakaisin heijaaminen uppolumessa ovat asioita, joita ei automaattivaihteistolla voi tehdä. Toisaalta joku pelkkänä kehonsiirtimenä kaupunkiajossa toimiva auto voi aivan hyvin olla automaattivaihteistollakin käyttöarvon kärsimättä, ja jossain lehdenjaossa tms. työssä automaattivaihteisto on melkeinpä välttämättömyys. Pitemmän päälle kyllä automaatilla ajaminen käy tylsäksi.

Ja perinteinen mekaanisesti toimiva automaattihan on ainoa järkevä automaattivaihteisto. Nuo robottivaihteistot ovat täyttä skeidaa ja kaksoiskytkinautomaattikin on downgradetus verrattuna perinteiseen automaattivaihteistoon, jossa on omat monilevykytkimensä joka vaihteelle ja turbiinilukolle vielä niiden lisäksi. Eikä se turbiinilukollinen automaatti juuri manuaalivaihteistoa polttoainesyöpömpi ole, jos sillä ajaa oikein. Pieni kaasun keventäminen saa vaihteen vaihtumaan isommalle, eikä turbiinilukkokaan kytkeytymisen rajanopeuksissa kytkeydy muuten päälle kuin kaasupoljinta hetkeksi nostamalla.

EDIT: Niin ja tietysti myöskin auton työntäminen käyntiin on automaatilla mahdotonta, ja koska useimmissa automaattivaihteistoissa on paineöljyvoidellut liukulaakerit niin myös hinaaminen on hankalampaa kuin manuaalivaihteisen auton.

Annan sulle tämän auton käyntiin työntämisen. Olen kuitenkin heijannut bemaria uppolumessa ZF:n 8-vaihteisella laatikolla ongelmitta, oli jopa nopeampaa kuin manuaalilla. Kytkin vain DSC:n kokonaan pois päältä ja heijasin edestakaisin. Hyvin onnistui. Lisäksi kyseisellä laatikolla onnistuu aika voimakaskin moottorijarrutus kun pykältää vain pienempää vaihdetta kehiin ja niissä vaihteissahan löytyy sopivaa välitystä kun niitä on kahdeksan. Muista asioista olen kanssasi samaa mieltä.
 
Juu, ihan peruskauraahan tuo on, että tomaateilla pystyy heijailemaan edes takaisin ja vaihtamaan pienemmälle moottorijarrutuksen tehostamiseksi. Aika kujalla saa olla nykyautomaattien toiminnasta, jos tätä ei tiennyt.
 
Voihan sitä ajaa vaikka puoliautomaattina melkein kaikilla nykytomaateilla jos haluaa sen "täyden kontrollin". Sillä että näin ei oikein kukaan tee ns. normiautoilla (urheiluvehkeet erikseen) vaan kertoo siitä, että harva siitä kontrollista oikeasti kokee hyötyvänsä jos on vaihtoehtona antaa automatiikan hoitaa (pl. poikkeustilanteet, kuten vaikka se moottorijarrutus tai muu selvä lukkovaihteen tarve).
 
Ikinä en ole manuaalivaihteista autoa omistanut enkä ajatellut aloittaa. Se kepin venputtaminen on omasta mielestä aivan dorka harrastus.

Kai Yuropoorit historiallisesti vemputtaa koska ei oo varaa kunnon autoihin tms?
 
Aika voimakkaat on kyllä mielipiteet kun heti haukutaan köyhäksi ihmisiä, jotka ajaa käsivaihteisella autolla. Kaikki ei pidä automaattivaihteisista autoista, ei sille tarvitse edes erillistä syytä varsinaisesti perustella. On olemassa esimerkiksi automalleja, jotka menevät täysin pilalle automaattivaihteistolla, esimerkkinä Toyota GT-86. Kyseiseen ajoneuvoon kun ei saa siihen sopivaa automaattia, eikä siihen auton ideaan edes sovi automaattivaihteisto.
 
Jeps, eli korjaathan kiltisti virheesi.
Puhe oli CVT-Toyotan parhaan kiihtyvyyden kierrosluvusta. Avensis 1.8 nostaa lähdössä kiekat noin 3000 rpm tai vähän alle, jolloin ollaan jo riittävän lähellä vääntöhuippua.

eCVT nostaa kierrokset huomattavasti hitaammin tappiin. 120:n kieppeillä vasta pysyy kierrosluku kiinteänä. Anjovis-videossa kyllä himmaillaan alussa siinä kolmen tonnin kohdilla kun renkaat luistaa, joten ihan vertailukelpoinen suorituskaan se ei ole.

 
eCVT nostaa kierrokset huomattavasti hitaammin tappiin. 120:n kieppeillä vasta pysyy kierrosluku kiinteänä. Anjovis-videossa kyllä himmaillaan alussa siinä kolmen tonnin kohdilla kun renkaat luistaa, joten ihan vertailukelpoinen suorituskaan se ei ole.


Auriksessa tuntuu että heittää heti kierrokset tappiin, meteli on ainaki sen mukaista eikä juuri mihinkään muutu siitä. Kierroslukumittariahan ei taida missään Toyotan hybridissä olla. Pitäisi obd-portista sitten katsella. Youtubestakaan ei löytynyt videota jossa näkisi miten kierrokset menee.
 
eCVT nostaa kierrokset huomattavasti hitaammin tappiin. 120:n kieppeillä vasta pysyy kierrosluku kiinteänä. Anjovis-videossa kyllä himmaillaan alussa siinä kolmen tonnin kohdilla kun renkaat luistaa, joten ihan vertailukelpoinen suorituskaan se ei ole.
Tuossa videon lopussa saa selvää kojelaudan oikeasta alanurkasta josta näkyy että sähkömoottori avustaa. Sen takia polttiksen kierrosluku ei hyppää heti tappiin vaan kierrokset nousevat sitä mukaa kun sähkömoottorin avustus hiipuu.
 
Vähän vanha video, mutta mielestäni ihan mielenkiintoinen testi. Ei se CVT sitten niin nopea vissiin olekaan, kun voisi kuvitella. Liekkö sitten häviöt niin paljon suuremmat kuin manuaalilla.
Lyhyesti siis, autot ovat identtiset, mutta toinen on manuaalilla ja toinen CVT:llä. Manuaali voitti kaikki kolme kiihdytystä.
 
Vähän vanha video, mutta mielestäni ihan mielenkiintoinen testi. Ei se CVT sitten niin nopea vissiin olekaan, kun voisi kuvitella. Liekkö sitten häviöt niin paljon suuremmat kuin manuaalilla.
Lyhyesti siis, autot ovat identtiset, mutta toinen on manuaalilla ja toinen CVT:llä. Manuaali voitti kaikki kolme kiihdytystä.

Tossa videossa varmaankin tolla manuaalilla on erilailla toimiva luistonestojärjestelmä tai ei luistonestoa lainkaan. Ero tulee varmaankin siitä enimmäkseen.
 
Myös Toyota Auris Hybrid kiihtyy huonommin kuin manuaali malli. En tiedä sitten mistä johtuu.
 
Vaihteiden välitykset voi olla erilaiset. CVT:ssäkin voi olla "perävälitys" eri kuin automaatti- tai manuaaliversioissa.

Lisäksi moottorin ohjelmointi voi olla eri, auton paino on eri, yms.

Ei ihan simppeliä ole siis samaakaan autoa vertailla keskenään eri vaihteistoilla, koska niissä on todennäköisesti muutakin eroa kuin se pelkkä vaihdelaatikko.
 
Viimeksi muokattu:
CVT:ssä ainakin aikoinaan jouduttiin rajoittamaan vääntöä, se "hihna" kun ei pysty samalla tavalla voimaa siirtämään kuin rattaat.
 
CVT häviää lähdössä. Momentinmuunnin tarraa matalilla kierroksilla, eikä viivalta lähtö ole niin hyvä.
 
CVT:ssä ainakin aikoinaan jouduttiin rajoittamaan vääntöä, se "hihna" kun ei pysty samalla tavalla voimaa siirtämään kuin rattaat.
eikös Toyotalla ollu / tulossa just ton takia hammasratasvetoinen "ykkönen" cvt'n kylkeen. kestää paremmin paikaltaan kiihdyttämistä ja kuminauha pääsee paremmin toimimaan optimialueella kun ei tuu liian jyrkkiä välityksiä.
 
No onhan se hybridi painavampi ja muutenkin ihan eri tekniikka niin ihan turha vertailla tuossa kohtaa manuaali vs. automaatti.
Totta. Mutta ilmeisesti tuo hybridi toimii vähän samalla periaatteella kuin CVT vaihteisto. Vaikka hihnan tilalla onkin rattaita ja sähkömoottori. Jo tuo painoero voi olla syynä ja bensamoottoritkin on erilaisia.
 
Totta. Mutta ilmeisesti tuo hybridi toimii vähän samalla periaatteella kuin CVT vaihteisto. Vaikka hihnan tilalla onkin rattaita ja sähkömoottori. Jo tuo painoero voi olla syynä ja bensamoottoritkin on erilaisia.
Niin siis molemmat on portaattomia vaihteistoja. Teknisesti eCVT on sitten täysin erilainen kuin CVT.
 
Niin siis molemmat on portaattomia vaihteistoja. Teknisesti eCVT on sitten täysin erilainen kuin CVT.
Jep. Käytännössä ilmeisesti samanlaisia. Itse olen vain hybridillä ajanut ja mukavahan tuo on, kun vaihteen vaihtoja ei ole ollenkaan.

Teknisesti sitten eri, kun CVT:ssä hihna, kuten skootterissa ja hybridissä vain rattaita. Hybridi kyllä todella fiksua suunnittelua :)
 
Koko automaatti vs manuaali -paremmuus on täysin tapauksesta riippuvaa. Jos pitäisi tavallisella perhekotterolla vatkata keppiä useampi kymppitonni sitä tavanomaista arkipyöritystä, niin kyllä se jossain ruuhkissa viimeistään alkaisi pidemmän päälle hajottamaan. Uusiin perheautoihin valinta automaatin puolesta on siis aika selvä. Jos aikoo ostaa vanhemman käytetyn auton ja pitää sitä hieman pidempään, niin siinä missä manuaalivaihteiston kunto selviää helposti koeajolla, saa automaatista vanhassa autossa itselleen vain yhden potentiaalisen vikakohteen lisää. Kaiken lisäksi nuo vanhemmat momentinmuuntimeen perustuvat automaattivaihteistot lisäävät tuntuvasti kulutusta ja ovat ylimäärinen huoltokohde, eli hieman vesittävät ajatusta edullisesta käyttöautosta halvempine kilometreineen.

Sitten on kokonaan toisenlainen autoilijoiden ryhmä, jotka tykkäävät ajamisesta ja ajotilanteista, joissa manuaali näyttää parhaat puolensa. Esimerkiksi urheiluautossa on syytä olla manuaalivaiheisto, jos haluaa oikeasti nauttia ajamisesta eikä körötellä. Edes mukavuudella ei tällöin kannata automaattia perustella, koska nuo autot ovat yleensä kaukana mistään mukavasta. Ehkä eniten manuaalin puolesta puhuu kuitenkin vetotapa yhdistettynä urheilulliseen ajotapaan. Taka- ja nelivetoautoissa en itse ainakaan osaa toistakseksi hallita luistoja riittävän hyvin ilman kaasu- ja kytkinpolkimen yhteiskäytön antamaa kontrollia, sekä manuaalivaihteiston välittämää lineaarista voimansiirtoa.
 
Koko automaatti vs manuaali -paremmuus on täysin tapauksesta riippuvaa. Jos pitäisi tavallisella perhekotterolla vatkata keppiä useampi kymppitonni sitä tavanomaista arkipyöritystä, niin kyllä se jossain ruuhkissa viimeistään alkaisi pidemmän päälle hajottamaan. Uusiin perheautoihin valinta automaatin puolesta on siis aika selvä. Jos aikoo ostaa vanhemman käytetyn auton ja pitää sitä hieman pidempään, niin siinä missä manuaalivaihteiston kunto selviää helposti koeajolla, saa automaatista vanhassa autossa itselleen vain yhden potentiaalisen vikakohteen lisää. Kaiken lisäksi nuo vanhemmat momentinmuuntimeen perustuvat automaattivaihteistot lisäävät tuntuvasti kulutusta ja ovat ylimäärinen huoltokohde, eli hieman vesittävät ajatusta edullisesta käyttöautosta halvempine kilometreineen.

Sitten on kokonaan toisenlainen autoilijoiden ryhmä, jotka tykkäävät ajamisesta ja ajotilanteista, joissa manuaali näyttää parhaat puolensa. Esimerkiksi urheiluautossa on syytä olla manuaalivaiheisto, jos haluaa oikeasti nauttia ajamisesta eikä körötellä. Edes mukavuudella ei tällöin kannata automaattia perustella, koska nuo autot ovat yleensä kaukana mistään mukavasta. Ehkä eniten manuaalin puolesta puhuu kuitenkin vetotapa yhdistettynä urheilulliseen ajotapaan. Taka- ja nelivetoautoissa en itse ainakaan osaa toistakseksi hallita luistoja riittävän hyvin ilman kaasu- ja kytkinpolkimen yhteiskäytön antamaa kontrollia, sekä manuaalivaihteiston välittämää lineaarista voimansiirtoa.
Jep, urheiluautoissa manuaalin puolesta puhuu myös se, että on vähän auton luonteelle sopivampaa päästä vetämään kiekat nollasta tappiin, eikä niin että momentinmuunnin luistaa siinä alussa (toki esim viivalta lähtö on sillä helpompaa)
 
En nyt ihan ymmärtänyt mitä tarkoitat kiekat nollasta tappiin. Manuaalisentoinen automaatti antaa tuon tehdä ja sport asennot jonkin verran nekin. Lähdöissä momentinmuunninta voi pidätellä jarrulla jolloin ampasee kuin kytkinpommilla sillä erolla että moottorilla oli jo oikeaa kuormaa valmiina ennen jarrun vapautusta.
Kun lähdet liikkeelle, niin momentinmuunninhan nostaa kierroksia ennen kuin auto suoralla vaihteella niille kierroksille pääsisi. Tämä siksi, että paremmalle vääntöalueelle päästään nopeammin, vaikka momentinmuunnin hukkaisikin osan tästä väännöstä.
 
Niin.. miten toi huonompaa. Soralla jos haluat kytkinpommin kaltaista suttausta niin kytkimen irrotuksen sijasta automaatilla jarrun kanssa niin siellä se 4krpm kierroksilla momentinmuunninta kaasulla ja jarrulla esiviritetty ampasee ihan yhtälailla kuin moottorin/vauhtipyörän hitausmomentilla kytkimeltä vapautettu. Asfaltilla et taas halua sitä holtitonta suttaamista niin momentinmuunninhan tuos tilantees antaa sen tehon paremmin pitoa säilyttäen ilman kytkimen luistatusta.
Tiedän kyllä kuinka momentinmuunnin toimii. Totesinkin, että urheiluautoon se ei sovi. Tiedän, että sulla on suuri ja mahtava A8 suurella ja mahtavalla padalla ja että tällanen keskustelu voi tuntua uhkaavalta, mutta sun auto ei ole urheiluauto. Urheilullisella autolla se momentinmuunnin syö ajonautintoa, kun kuski ei yhtäkkiä päätäkään kierroksia vaan laatikko.
 
Totas.. miten täs mun auto liittyi asiaan. Se on toki momentinmuuntimella kuten moni muukin.

Eikä se momentinmuuunin yhtäkkiä irrottele manuaaliasennossa. Vasta kierrosten laskies liikaa vaihteelle jolloin riippuen laatikonohjelmasta joko vaan irroittaa tai vaihtaa myös pienemmälle. Manuaaliasennossa momentin muunnin toimii hyvin kytkimen oloisesti.
Niin että manuaalisessa asennossa siellä on lukko päällä vai kaikenaikaa paitsi vaihteen vaihtuessa?
 
Tiedän kyllä kuinka momentinmuunnin toimii. Totesinkin, että urheiluautoon se ei sovi. Tiedän, että sulla on suuri ja mahtava A8 suurella ja mahtavalla padalla ja että tällanen keskustelu voi tuntua uhkaavalta, mutta sun auto ei ole urheiluauto. Urheilullisella autolla se momentinmuunnin syö ajonautintoa, kun kuski ei yhtäkkiä päätäkään kierroksia vaan laatikko.
Tässä autossa oli 5-pykäläinen automaatti. Mutta ei ehkä olekaan urheiluauto.
Mercedes-Benz SLR McLaren - Wikipedia
 
Kun lähdet liikkeelle, niin momentinmuunninhan nostaa kierroksia ennen kuin auto suoralla vaihteella niille kierroksille pääsisi. Tämä siksi, että paremmalle vääntöalueelle päästään nopeammin, vaikka momentinmuunnin hukkaisikin osan tästä väännöstä.
Riippuu pitkälti siitä miten se laatikko on koodattu toimimaan. Mulla on autossa tommonen perinteinen mehumaija ja kun siihen on vaihdettu vähän agressiivisempi softa, niin aika vähiin jää luistatukset. Varmaan varovasti paikaltaan lähtiessä luistattelee, mutta softan valmistaja kieltää ton jarrua vasten lähdön juuri sen takia että sitä öljyn lämmitystä ei harrasteta. Vastapainoksi sitten vaihteet vaihtuu jonkun verran nopeammin ja maksimiväännönkesto (pitäisi) olla selkeesti isompi kuin vakiona.

Varmaan suurin osa noista perinteisistä automaateista toimii aika raukeasti, mutta ei se mikään tekninen välttämättömyys ole.
 
Jälleen pitää kyllä kehua BMW:n softalla olevaa ZF:n 8-vaihteista. Kyseinen laatikko ei luistattele turhia muuten kuin oikein varovaisessa hyssyttelyssä. Normaalisti ajettaessa luisto on hyvin vähäistä, jolloin kyseinen laatikko ei polttoaineenkulutusta nosta ja vähällä mennään. 5.4 litraa sataselle isohkolla nelivetoisella autolla sekalaisessa taksiajossa mielestäni on hyvä suoritus (ekomoodit päällä, ilmastointi päällä) ja ilman ekomoodeja 6.3 litraa sataselle.

Itse käytettynä laatikko vaihtaa isommalle vasta kierrosluvun rajoittimen tullessa vastaan ja pienemmälle pykältelee tyhjäkäynnin tuntumassa manuaalipuolella.
 
Hyvin aiheutti keskustelua tuo linkkaamani CVT video. Tiedän etteivät autot tietenkään ole oikeasti identtisiä, vaan paino ja ehkä moottorinohjaus ovat erilaisia, mutta jos CVT olisi niin paljon ylivoimaisempi kuin sen luulisi olevan, niin luulisi sen silti voittavan useamman testin. Sitä en kiistä etteikö se olisi mukava, mutta niin on moni muukin nykyaikainen automaatti.

Jälleen pitää kyllä kehua BMW:n softalla olevaa ZF:n 8-vaihteista. Kyseinen laatikko ei luistattele turhia muuten kuin oikein varovaisessa hyssyttelyssä. Normaalisti ajettaessa luisto on hyvin vähäistä, jolloin kyseinen laatikko ei polttoaineenkulutusta nosta ja vähällä mennään. 5.4 litraa sataselle isohkolla nelivetoisella autolla sekalaisessa taksiajossa mielestäni on hyvä suoritus (ekomoodit päällä, ilmastointi päällä) ja ilman ekomoodeja 6.3 litraa sataselle.

Itse käytettynä laatikko vaihtaa isommalle vasta kierrosluvun rajoittimen tullessa vastaan ja pienemmälle pykältelee tyhjäkäynnin tuntumassa manuaalipuolella.

Tuo uusi 8-vaihteinen on kyllä minustakin miellyttävä. Normaalisti vaihdot eivät tunnu ja kuitenkin niin halutessa, se vaihtaa kuin kaksoiskytkin automaatti eli pienellä potkulla (vaatii myös sport-automaatin (lisävaruste) autoon). Laatikossa on kaksi ihan eri luonnetta, jota voi itse säätää valitsemalla ajotilan ja laatikon S ja D-asentojen välillä.

Tähän liittyen, laatikko ei vaihda manuaaliasennossa isommalle punarajan tullessa vastaan, jos autossa on sport-automaatti ja ajotila on sport+. Tällöin myöskään kickdown ei vaihda itsestään pienemmälle.

Sitten siihen väitteeseen, ettei momentinmuunnin sovi urheilulliseen autoon, niin kaikki testaajat ovat kehuneet uuden M5:n vaihteistoa, joka on nimenomaan momentinmuunnin. Sitä pääsee säätäämään vielä vapaammin itse, kuin näitä perus sukankuluttajille tarjkoitettuja malleja. Aggresiivisimmassa tilassa sen momentinmuunnin lukittuu, kun pyörät ovat pyörähtäneet 30cm ja pysyy sen jälkeen lukittuna. Vaihtaa kuulemma nopemmin kuin edellisessä M5:ssä ollut kaksoiskytkin automaatti.
 
^Ihan mielenkiintoinen video, joskin suurin osa olikin jo tuttua kauraa. Pitää kuitenkin huomata, että tuossa vertailtiin korkeaviritteistä vaparia, joka tekee tehonsa vasta yli 6000rpm kierroksilla. Katsotaan josko myöhemmässä videossa verrataan turbollista ja/tai superchrgerilla varustettua autoa sähkikseen. Ahtamalla kun saa maksimiväännön jo käytännössä tyhjäkäynniltä asti.

Itse olen ajanut sähköautoista vain alkuperäistä Leafia ja ainakin se tuntui paljon laiskemmalta kuin perus 320i bemari. Ihan siis liikkeellelähdöstä saakka.
 
Itse olen ajanut sähköautoista vain alkuperäistä Leafia ja ainakin se tuntui paljon laiskemmalta kuin perus 320i bemari. Ihan siis liikkeellelähdöstä saakka.
1. gen Leaf (110 hp) onkin selvästi laiskempi kuin uusi (148 hp). En ole ajanut Leafiä, mutta omistin i3:n (170 hp), joka tuntuu siinä 0-80 km/h välillä suurin piirtein yhtä nopealta kuin 330d, mutta sen jälkeen kiihtyvyys hiipuu. Ei sillä että huippunopeuden (150 km/h) saavuttamiseen silti kauaa menisi, helposti se moottoritiellä sen kelaa mittariin.

320i:ssä on ollut turbo jo viisi vuotta, joten se ei ole vertailukelpoinen S2000:een.
 
Olen itsekkin kokeillut BMW i3:sta ja ei se kyllä tuntunut lähellekkään yhtä ärhäkältä kuin esim. Ihan 520d G30. Tosin en tiedä mikä versio oli kyseessä, kun oli Wetterin koeajovekotin.
 
@salamoi @heyrst

Jos olette seuranneet tuota kanavaa (tai jos katsotte hondan moottoritilaa) havaitsette, että hondassahan on remmiahdin. :facepalm:

Joku bemari (oli sitten turbokone tai vapari) momentinmuuntimella on hieman eriasia liikkeellelähdössä kuin manuaalivaihteinen auto. Näin tuon videon jokunen päivä sitten ja eilen duunista skylinellä lähtiessä jäin tokaksi autoksi valoihin, kun edessä oli toyotan auris hybridifarkku. Lähti muuten valoista todella ripeästi vaikuttamatta mitenkään siltä, että kuski hakisi kovaa kiihdytystä. Kun päästiin kehälle, nii siellähän oli vähän alinopeutta ajeleva kuski ratissa jolla ei ollut mikään kiire siinä kehällä eli varmaan se hyvä vääntö ja kiihdytyksen vaivattomuus olivat tuossa taustalla.
 
Millaista automaattilaatikkoa Honda on käyttänyt näissä Accordeissa? Kokemuksia, kommentteja?

Honda Accord Tourer 2.4 i Aut.

Bilteman varaosahaku ko. autolle: Biltema.fi

Edit.
Näyttäisi olevan perinteinen 5-pykäläinen laatikko, jossa lisäksi vaihdeviikset ratissa. Tarkempaa tietoa ei vielä löytynyt, mutta ilmeisen toimiva ja luotettava loota joka tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
@salamoi @heyrst

Jos olette seuranneet tuota kanavaa (tai jos katsotte hondan moottoritilaa) havaitsette, että hondassahan on remmiahdin. :facepalm:

Joku bemari (oli sitten turbokone tai vapari) momentinmuuntimella on hieman eriasia liikkeellelähdössä kuin manuaalivaihteinen auto. Näin tuon videon jokunen päivä sitten ja eilen duunista skylinellä lähtiessä jäin tokaksi autoksi valoihin, kun edessä oli toyotan auris hybridifarkku. Lähti muuten valoista todella ripeästi vaikuttamatta mitenkään siltä, että kuski hakisi kovaa kiihdytystä. Kun päästiin kehälle, nii siellähän oli vähän alinopeutta ajeleva kuski ratissa jolla ei ollut mikään kiire siinä kehällä eli varmaan se hyvä vääntö ja kiihdytyksen vaivattomuus olivat tuossa taustalla.
Ja tiheämmän välityksen perä.

Hauska kyllä että ns. "kauppakassi" sähköauto vetää viritettylle sportille noin hyvin kampoihin erityisesti noissa "normaalin" tieliikennekäytön skenaarioissa.
 
Ja tiheämmän välityksen perä.

Hauska kyllä että ns. "kauppakassi" sähköauto vetää viritettylle sportille noin hyvin kampoihin erityisesti noissa "normaalin" tieliikennekäytön skenaarioissa.
Jeps, omakohtainen kokemus oli täysin sama. 270 hevosta eivät tollasessa alaväännöttömässä turbopadassa ilman kytkimen dumppaamista riitä mitenkään tuolle auris hybridille sillä ekalla parilla kymmenellä metrillä. :D Sitten kun saa kiekat kolmentonnin yli niin polttaa toki loppuvaihteen kumiakin jos kaasuauki menee, että kyllä tollanen sähköauto/hybridi siinä sitten jo aika pian jääkin. Ihan validi pointti kuitenkin tossa engineering explainedin videossa tuo todellinen liikkeellelähtötilanne.
 
Voisin heyrstille yrittää etsiä kuvan jostain, kun omistin tuollaisen 0,8l Matizin Irlannissa, mutta olen kyllä aktiivisesti pyrkinyt unohtamaan koko kotteron. Mutta joo, kun moottoritiellä tuli lieväkin ylämäki niin kyllä alkoi huumori loppua aika nopeasti.

Mutta kuten aihepiiriin hyvin sopii, niin Matizista on käsittääkseni myös 0,8l automaatti olemassa:)
 
Sama kokemus sit jatkuu sinne maantielle vähemmän hauskana kun ei kuljekaan enää maantiellä tuollainen cityhärveli tehojen puutteesta. Liikennevaloissa antaa tiheävaihteinen manuaalikin tehokkaimmille pitkän ykkösen padoille pataan kun saa vaihdella neljättä silmään toisen vaihtaessa kakkosta, mutta toi 50-60 kun tulee niin onkin lootaa vatkattu isoimmalle vaihteelle eikä enää kiihdytä.

Ennen kuin joku taas alkaa jostain muusta vouhottaan niin puhun tän kaltaisista jossa videolla vitosella eli isoimmalla kiihdytystä.. Tuolla ei tosin anneta pataan kenellekkään vaikka useimmiten edessä olijat ne valois aina olikin jalois.

Jep, ajoin kaverin opel amperaa ja toihan lähti paikaltaan hyvinkin ripeästi liikkeelle, mutta sit maantiellä se kiihdytys siitä 40->100 oli piinallisen hidasta etenkin verrattuna siihen 0-40 vauhtiin vaikka todennäköisesti toi kuitenkin kiihtyi vaikkapa 0-100 ihan yhtä "nopeasti" kuin jotkut viimevuosien pre turbo - pikkupadat. Meidän edellinen käyttis oli esimerkiksi chevrolet aveo ls 1,4 litrasella bensavaparilla ja siihen nähden toi ampera oli kyllä ripeämpi vaikka amperassa todella kankeaa oli se nopeuden nosto siellä +100km nopeudessa. Nyt kun kesäisin tottuu ajelemaan tollasella bensaturbolla joka ottaa kakkosella sen 100kmh vauhtia sinne kuuden sekunnin pintaan inhimillisillä vaihteenvaihtotekniikoilla, niin oikein vituttaa ajella tolla nykyisellä käyttisrellulla ja 1,4tce koneella vaikka se ihan hyvin liikenteessä pärjääkin sillä n. 120 hepalla mitä siinä oletettavasti pellin alla on.
 
Eka automaatti alla ja hyvältähän tuo tuntuu(7G DCT). Ei ole ikävä keppiä. Läpillä voi leikkiä ns. Manuaalia, jos haluaa itse päättää minkä vaihteen haluaa.
 
Perustelkaa matemaattisesti, koska tiedän olevani oikeassa.
Toivottavasti jo myönnät olleesi väärässä. Mistä tulee voima renkaille? Ehkäpä poltetun polttoaineen myötä? Huono arvio on, että riippumatta kierrosluvusta voidaan sylinteriin syöttää saman verran polttoainetta/kierros. Jos kierrosluku on esim. tupla verrattuna maksimiväännön kierroslukuun, voidaan käyttää kaksinkertainen määrä polttoainetta/aika. Muuttuuko tuo "ylimääräinen" määrä polttoaine vain lämmöksi vai saadaanko siitä autoa kiihdyttävää voimaa?
 
Toivottavasti jo myönnät olleesi väärässä. Mistä tulee voima renkaille? Ehkäpä poltetun polttoaineen myötä? Huono arvio on, että riippumatta kierrosluvusta voidaan sylinteriin syöttää saman verran polttoainetta/kierros. Jos kierrosluku on esim. tupla verrattuna maksimiväännön kierroslukuun, voidaan käyttää kaksinkertainen määrä polttoainetta/aika. Muuttuuko tuo "ylimääräinen" määrä polttoaine vain lämmöksi vai saadaanko siitä autoa kiihdyttävää voimaa?
Joo, takerruin hieman liikaa siihen ajatukseen väännöstä vaikka miettiessä ihan manuaalinkin kiihtyvyyttä saadaan pienemmällä vaihteella huonomman väännön alueella enemmän voimaa tiehen johtuen paremmasta välityksestä, kuin seuraavan vaihteen vääntöhuipussa. Tehoalueella kiihtyy kuminauhalaatikot, kuten kaikki muutkin.
 
Manuaalivaihteistolla kuski saa täyden hallinnan auton voimansiirtoon. Voimakaskin jarruttaminen moottorilla ja auton edestakaisin heijaaminen uppolumessa ovat asioita, joita ei automaattivaihteistolla voi tehdä.

Tuo ekahan ei pidä paikkaansa monienkaan nykyautomaattien kohdalla. Sen kun heittää käsivalintapuolelle ja hakee pienempää peliin moottorijarrusta varten. Muuten niin normikäytössä tuollaisilla ominaisuuksilla ei ole juuri merkitystä.
Vastaan vanhaan ihmetellen, pitääkö sitten viimeinen paikkansa nykytomaattien kohdalla, poislukien DSG?
Ainakin Mazda neuvoo ohjekirjassaan, mikäli on juututtu lumeen tai mutaan, heijaamaan (terminä käytetään suomennoksessa juuri heijaamista) automaatilla. Pintakaasulla vaihdetaan D:n ja R:n välillä. Lisävaroituksena tosin muistutetaan, ettei tätä pidä tehdä putkeen liian pitkään, koska mahdollinen damage vaihteistolle, moottorille(!?) ja renkaille(!?). Joskus jouduin kokeilemaan ja ongelmitta lähti parilla siirrolla.
 
Ei yleensä tarvi bemarissa kuin heittää DS päälle eli tökätä keppi vasemmalle niin moottorijarrutusta tulee kunnolla. Joskus sitten pykältää vaan pienempää tökkäämällä keppiä. Kyllä, bemarissa menee isompi vaihde vetämällä ja pienempi työntämällä, niinkuin pitääkin. Toisin kuin monessa muussa autossa pitää työntää isompaa ja vetää pienempää, mikä jotenkin minulle on itseasiassa väärin, kun tottunut BMW:n tapaan.
 
Pystyy myös DSG:llä heijailemaan siinä missä muillakin.
Ok. Minun viimeisin kokemus DSG:stä on -08 Octavian 6-pykäläinen aski. Siinä ei kunnolla heijailtu, kun pakin kytkeytyminen otti yli sekunnin, jona aikana oli veto täysin pois.
 
Kyllä, bemarissa menee isompi vaihde vetämällä ja pienempi työntämällä, niinkuin pitääkin. Toisin kuin monessa muussa autossa pitää työntää isompaa ja vetää pienempää, mikä jotenkin minulle on itseasiassa väärin, kun tottunut BMW:n tapaan.

Tätä mä ihmettelin itse kun tuon Opelin automaatin otin manuaalitilaan, työntämällä meni ylöspäin ja vetämällä alas. Ehkä siellä on ajateltu jotain ylös-on-ylös-alas-on-alas-logiikka, mutta mun autoilijan logiikka sanois intuitiivisesti, että ylhäällä pieni ja alhaalla suuri ihan niinkuin manuaalissakin.

Enpä tosin käytä manuaalitilaa juuri koskaan niin koko homma on aika moot point, mutta olishan senkin voinu loogiseksi tehdä kuitenkin...
 
Peruskäyttäjälle ei vaan tuo logiikka valitettavasti yleensä aukea. Joten siksi valmistajat ajattelee et ylös = + = isompi ja alas taas päinvastoin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 307
Viestejä
4 534 478
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom