Koko automaatti vs manuaali -paremmuus on täysin tapauksesta riippuvaa. Jos pitäisi tavallisella perhekotterolla vatkata keppiä useampi kymppitonni sitä tavanomaista arkipyöritystä, niin kyllä se jossain ruuhkissa viimeistään alkaisi pidemmän päälle hajottamaan. Uusiin perheautoihin valinta automaatin puolesta on siis aika selvä. Jos aikoo ostaa vanhemman käytetyn auton ja pitää sitä hieman pidempään, niin siinä missä manuaalivaihteiston kunto selviää helposti koeajolla, saa automaatista vanhassa autossa itselleen vain yhden potentiaalisen vikakohteen lisää. Kaiken lisäksi nuo vanhemmat momentinmuuntimeen perustuvat automaattivaihteistot lisäävät tuntuvasti kulutusta ja ovat ylimäärinen huoltokohde, eli hieman vesittävät ajatusta edullisesta käyttöautosta halvempine kilometreineen.
Sitten on kokonaan toisenlainen autoilijoiden ryhmä, jotka tykkäävät ajamisesta ja ajotilanteista, joissa manuaali näyttää parhaat puolensa. Esimerkiksi urheiluautossa on syytä olla manuaalivaiheisto, jos haluaa oikeasti nauttia ajamisesta eikä körötellä. Edes mukavuudella ei tällöin kannata automaattia perustella, koska nuo autot ovat yleensä kaukana mistään mukavasta. Ehkä eniten manuaalin puolesta puhuu kuitenkin vetotapa yhdistettynä urheilulliseen ajotapaan. Taka- ja nelivetoautoissa en itse ainakaan osaa toistakseksi hallita luistoja riittävän hyvin ilman kaasu- ja kytkinpolkimen yhteiskäytön antamaa kontrollia, sekä manuaalivaihteiston välittämää lineaarista voimansiirtoa.