- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 750
Onneksi on suljetut alueet, moottoriradat yms?Ajoratamerkintöjä ei myöskään saa tuhria kumia polttamalla (eikä muullakaan tavalla). Muuten se nyt on yksi lysti, mitä omilla renkaillaan tekee.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onneksi on suljetut alueet, moottoriradat yms?Ajoratamerkintöjä ei myöskään saa tuhria kumia polttamalla (eikä muullakaan tavalla). Muuten se nyt on yksi lysti, mitä omilla renkaillaan tekee.
Näinhän se on. Toki ihmiset voivat harrastella mitä huvittaa, mutta normaalin käyttöauton vaihteiston kannalta renkaiden pilaaminen mahdollisimman coolisti ei liene kovin tärkeä suunnittelukriteeri.Kumin polttaminen ihan millävain vaihteistolla on äärimmäisen vammaista touhua.
Mutta se on exstra vammasta automaatilla, niinkuin seuraava video osoittaa.
Tuon videon katsomisen jälkeen ei enää yhtään ihmettele miksi jenkit torppailee
niitä automaattejaan pusikkoon, tuotahan ei tarvitse pitää paikallaan vaan siinä pystyy lähtemään liikkeelle kanssa kun samalla polttaa kumia.
Jos joku neuvoo sinulle tuon tyylin polttaa kumia. Älä kokeile, olette nopeasti pusikossa. (tää nyt oli yleinen neuvo kaikille)
Kaverilla on ollut 5,7 litranen v8 ja 7,5l ja 8,1l ja nykynen on joku 6litran vortec.
Joskus kun on "pitänyt" polttaa kumia ja omistaja on yllyttänyt siihen niin ei oikeen onnistu. Koko ajan on tunne että tämä laite menee jostain paskaksi tai rikki.
Automaatilla kumin polttaminen on vain vammasta touhua ja siinä menettää auton hallinnan helposti sen onnistuessa. Jos et ole koskaan yrittänyt polttaa kumia automaatilla niin ihan turha lässyttää. Tämä nyt vain oli helpoin esimerkki asiasta.
Manuaalilla on vaan parempi kontrolli.
Ihmiset valitsemassa vaihteistoa perusteena kumin polttaminen? Kai sä nyt itsekin tajuat tuon olevan melkoisen kaukaa haettua.
Onnittelut, että osasit esittää todella relevantin "ilmiön". Varmaan alkaa Amerikoissakin lisääntyä manuaalit, kun joukot tajuavat tämän tärkeän seikan.Skenaario ei ole se että kummalla vaihteistolla kannattaa auto hankkia, vaan.
Jos sattumalta joudut/pääset ajamaan kaverin monenkymmenentuhannen jenkkiprojektiautoa,
ja sinua yllytetään polttamaan kumia, niin neuvo on että älä polta kumia.
Autosta voi hajota voimansiirrosta jarruihin ihan mitä tahansa ihan paikallaan ollessaan,
tai se voi syttyä tuleen tai ollaan pusikossa. (kumia voi polttaa vaikka auto ei liikkuisikaan)
Tämä nyt oli vaan tälläinen yksittäiskommentti siittä että:
Lainaus:
Itelle ei kyllä tule mieleen yhtään tilannetta missä manuaali olisi yhtään sen parempi vaihtoehto kuin automaatti.
Tuo kumin polttaminen on se tilanne, vaikka kyseessä on ihan täysin auton käytössä rajatapaus
ja vammasta toimintaa. Se on silti olemassa, voitte jatkaa väittelyä siittä vaikka että onko tuo makuasia
vai todellinen ilmiö...
..ei oikeen onnistu..
..
Ei tarvi kummoinen ruudinkeksijä olla että tässä onnistuu.
Hetkinen? Miten manuaalilla edes poltetaan kumia? Täytyisi painaa yhtä aikaa kaasua ja jarrua ja nostaa vielä samalla kytkintäkin.
Hetkinen? Miten manuaalilla edes poltetaan kumia? Täytyisi painaa yhtä aikaa kaasua ja jarrua ja nostaa vielä samalla kytkintäkin.
No kummassa on mielestäsi isompi riskiä syöksyä pusikkoon, tuolla tavalla manuaalilla kikkaillessa vai automaatilla jossa on jarru pohjassa alusta lähtien? Kyllähän tässä nyt kovasti näyttää siltä että nimimerkki oc pelko perseessä kaverin autolla ei uskaltanut sitä käskyttää niinkuin kuuluu, ja siinä vaiheessa homma varmaan menee niin sanotusti puihin. Eikä automaattivaihteinen auto tuosta hajoa jos on voimansiirron palikat samalla tasalla moottorin kanssa.Kaasua reilusti, kytkin ylös ja äkkiä vasen jalka jarrulle. Auto kerkeää pikkuisen nytkähtämään eteenpäin mutta muuten varsin helppoa kunhan on edes hitusen potkua koneessa. 120hv 2.0i dohc sierrallakin onnistui, tosin lukottomana melko harvoin poltti molemmilla renkailla.
No kummassa on mielestäsi isompi riskiä syöksyä pusikkoon, tuolla tavalla manuaalilla kikkaillessa vai automaatilla jossa on jarru pohjassa alusta lähtien? Kyllähän tässä nyt kovasti näyttää siltä että nimimerkki oc pelko perseessä kaverin autolla ei uskaltanut sitä käskyttää niinkuin kuuluu, ja siinä vaiheessa homma varmaan menee niin sanotusti puihin. Eikä automaattivaihteinen auto tuosta hajoa jos on voimansiirron palikat samalla tasalla moottorin kanssa.
Samaa mieltäAinakin perintesellä momentinmuunnin automaatilla on todella helppo poltella, esim. thm700r4 + L98 yhdistelmällä sai kyllä naurettavan helposti savustettua renkaita. Manuaalilla on huomattavasti suurempi riski lipsauttaa lepikkoon, jos jarrulle ei kerkeä äkkiä niin aika helposti saattaa ensikertalaisella karata käsistä.
Liikkuvalla autolla on ehkä vähän helpompi saada donitsin polttelu aikaan manuaalilla kun voi kytkin pommilla saada sen luistoon..
Veijoesson ritsanraiskaajat taas.. Kyllä mun auto sutii kaupunkinopeuksissa ihan kaasusta, vaikka onkin tomaatilla.
Sinulla taitaa olla moottorilla kokoa vähän enemmänkin? Nimittäin, jos siellä takarenkailla on oikeasti yhtään enemmän leveyttä ja auton painojakauma takapainoinen tai edes 50:50, niin kuivalla asfaltilla pitoa on monesti niin pirusti, ettei ihan heti vauhdista jaksa sutaista veto päällä..
Omassa automaatti takavedossa on myös 275 takana eikä oikeastaan sudi 365hv/700nm tehoilla kuivalla asfaltilla kaasun pohjaan runtatessa. Mutkassa kyllä pienessä vauhdissa pyörähtää helposti auto ympäri jos on varomaton kaasun kanssa, mutta jos suunta suoraan eteenpäin niin huoletta saa kaasua survoa ja pitoa riittää.Saattaa olla.. Renkaat on vain 275, eikä ole etuveto.
Ilmeisesti autossasi on reilua piikkiä vääntökäyrässä tms. jos helpolla pito irtoaa?
Mikäs auto sit löytyy?Bensakone.
BMW-pomo: Kaksoiskytkinautomaatin päivät ovat luetut – huonosti käy manuaalivaihteistollekin
– Kaksoiskytkinvaihteistossa oli kaksi etua: keveys ja vaihtonopeus.
– Nyt vaihtonopeuden edusta on kadonnut, kun automaatit kehittyvät aiempaa paremmiksi ja älykkäämmiksi, Quintus sanoo.
Lukasin itsekin tuon jutun että bemarilla ennustetaan manuaalin tai ylipäänsä kytkimen poistumista autoista ja niiden korvaamista momentinmuuntimella. Eiköhän manuaali perus pikkukinnereissä pysy suht pitkään, mutta ymmärrän, että kalliimmista premium autoista se tulee häviämään. Syynähän tuossa mainittiin huono väännön/tehonkesto ja se, että kytkin on järjestelmän heikoin komponentti. Oikeastihan kytkimiä, joilla on väännönkestoa löytyy helposti, mutta eriasia sitten, onko ne tollasia liukuhihnalta peruskuskille
Mitä tällä on vaihteiston kanssa tekemistä?Veijoesson ritsanraiskaajat taas.. Kyllä mun auto sutii kaupunkinopeuksissa ihan kaasusta, vaikka onkin tomaatilla.
Mitä tällä on vaihteiston kanssa tekemistä?
Niin, siis eihän sille kytkinpommille ole mitään tarvetta manuaalillakaan jos auto pelkällä kaasunpainalluksella lähtee kirjoittamaan, sikäli kun koko hommassa nyt on mitään järkeä.Kysy tuolta kytkinpommilta.
EDIT: se olitki sinä
Niin, siis eihän sille kytkinpommille ole mitään tarvetta manuaalillakaan jos auto pelkällä kaasunpainalluksella lähtee kirjoittamaan, sikäli kun koko hommassa nyt on mitään järkeä.
Siis, kyllähän donitseja voi pyöritellä oikeastaan millä tahansa takavetoisella henkilöautolla.. Tai no jos nyt jätetään pois jotkut capricet cedrikin koneella tai kytkinvikaiset.Ymmärrät sitten kun sulla on semmoinen auto, millä voi kirjoitella.
Kestävyydessä momentinmuunninlaatikoiden sekä manuaalien ja automaattien välillä viitataan varmaan kestävyyteen suhteessa kokoon.
Muunninlaatikot käyttävät planeettapyörästöjä, jotka ovat kompakteja, mutta vahvoja. Manuaaleissa ja kaksoiskytkinlaatikoissa on tavalliset hammaspyöräparit, jotka yhtä kestävinä vievät paljon enemmän tilaa.
Manuaalissa laakerit ja synkrot kuluu, rattaat sileenä kun akselit erkanee toisistaan ja hammaskosketus menee pieleen. Mahdolliset siirtäjäviat, irronneet mutterit ja muut suunnitteluviat.
.
Ison bemarin getragit ja zf kyllä kestää. Manuaaleista ja automaateista löytyy tasasesti hyviä ja huonoja malleja.Mikään mekaaninen ei ole ikuista, mutta aika harvinaisia nuo hajoamiset ovat auton eliniän aikana , poislukien tietenkin joidenkin mallien selvät suunnittelu viat.
Laadukkaasti tehdyllä manuaalivaihteisella kytkin uusitaan joskus 500tkm jälkeen, vaihteisto kestää monta miljoonaa.
Minulla manuaalivaihteinen E39 Bemari, joka on ihan oikeasti saanut armotta hanaa, rääkkäystä ja kuminpolttoa. 300tkm mittarissa ja alkuperäinen kytkin ei luista, vaihteisto on tuntumaltaan kuin uusi, pykälät ei takertelee yhtään edes kylmänä .
ZF 5HP transmission - Wikipedia1992–1995 BMW E34 — 540i M60/B40
1995–1997 BMW E39 — 540i M62/B44
1998–2001 BMW E39 — 540i M62/B44TU
1992–1994 BMW E32 — 740i M60/B40
1994–1995 BMW E38 — 740i M60/B40
1996–1997 BMW E38 — 740i M62/B44
1992–1994 BMW E32 — 740iL M60/B40
1994–1995 BMW E38 — 740iL M60/B40
1996–1997 BMW E38 — 740iL M62/B44
1994–2001 BMW E38 — 750iL M73/B54
1993–1995 BMW E31 — 840i M60/B40
1995–1996 BMW E31 — 840Ci M62/B44
1994–1997 BMW E31 — 850Ci M73/B54
1998–2003 Rolls-Royce Silver Seraph 5.4 V12
1998–2000 Bentley Arnage 4.4 V8
1999–2003 Aston Martin DB7 Vantage 6.0 V12
1999–2003 Aston Martin DB7 Vantage Volante 6.0 V12
1. Pidä mäessä auto paikallaan jarrulla, älä kytkimellä
Mekaanisesti katsottuna kaksoiskytkinautomaatti on lähempänä tavallista manuaalivaihteistoa kuin perinteisesti turbiiniautomaattia. Siksi vaikkapa loivassa ylämäessä auto on pidettävä paikallaan jarrulla, eikä sitä saa päästää ”kytkintä vasten” pitämään itseään paikallaan. Tavallisessa momentinmuunninautomaatissa tämä ei ole niinkään suuri ongelma, mutta kaksoiskytkinlaatikossa se kuluttaa kytkinlevyä ja lämmittää laatikkoa.
2. Älä ryömitä autoa, jos vain pystyt välttämään sen
Auton ryömittämistä pitäisi myös välttää, samasta syystä kuin ykköskohdassa. Hidas ryömittäminen varsinkin jarrua vasten kuluttaa kytkinlevyjä hurjasti, aivan kuten kytkimen luistattaminen manuaalilaatikkoisessa autossa. Märkälevyversiot eivät kuumene tai kulu niin pahasti kuin kuivat tai yksilevyiset kytkimet, mutta niidenkin turhaa ryömittämistä on viisasta välttää.
3. Vaihda viisaasti, vältä häiritsemästä automatiikan toimintaa
Älä vaihda käsin pienemmälle kun painat kaasua, äläkä isolle kun jarrutat. Kaksoiskytkinlaatikossa on vaihteiston ”aavistama” seuraava vaihde jo kytkettynä: tähän perustuu sen vaihtonopeus, joka nopeimmissa laatikoissa on vain 8 millisekuntia. Auto myös tulkitsee ajotilanteita ja laittaa vaihteita sen mukaan päälle: esimerkiksi jarrulle mentäessä se valmistautuu vaihtamaan pienemmälle vaihteelle, joten samaan aikaan käsin suuremmalle vaihteelle vaihtaminen aiheuttaa turhaa edestakaisin vaihtamista. Tämä vie aikaa ja kuluttaa vaihteensiirtomekanismia.
4. Launch control liikennevaloista – jarrulla seisominen on myrkkyä
Jos kaksoiskytkimellä varustettu autosi on pakko syöksäyttää liikennevaloista niin nopeasti kuin mahdollista, tee se pienimmällä mahdollisella haitalla: älä seiso jarrulla pitkään. Perinteisellä automaattivaihteistolla ”jarrua vasten” kierrosten kerääminen ei ole niin iso ongelma sillä nestekytkin pyörii joka tapauksessa. Kaksoiskytkinlaatikolla varustetut autot on yleensä varustettu turvajärjestelmällä joka pudottaa kierrokset alas jos autoa pyritään pitämään väkisin jarrulla paikallaan – silti tämä kuluttaa turhaan kytkinlevyjä.
Onneksi on noita mehulinkoja vielä tarjolla.
Hyundai-Kia konsernin hybrideissä on DCT-lootat. Aika näyttää miten ne kestää.
Mihinkohtaa noissa on se sähkömoottori laitettu? Eli onko se ennen vai jälkeen kytkimien? Teknisestihän se on paljon helpompi laittaa ennen kytkintä vauhtipyörän yhteyteen kuten honda on tehnyt.
ZF 5HP30[edit]
Introduced in 1992, it was produced through 2003, and has been used in a variety of cars from Aston Martin, Bentley, BMW, and Rolls Royce.
Input torque maximum is 560 newton metres (410 lb·ft)
ZF 5HP transmission - Wikipedia
Jees. Eipä ole ikinä ollut tavallisella laatikolla mitään ongelmia. Taitaa harvalla valmistajalla enää olla automaattilaatikoita ollenkaan. Kaksoiskytkin-robotteja ne on joka on aivan erilainen systeemi. Volkkarilla nämä eivät ainakaan kestä kuten perinteiset.Kaiken saa väärällä käytöllä rikki. Perinteinen momentinmuunnin-automaatti on hyvin tehtynä kestävä, jenkit ovat sitä tekniikkaa käyttäneet jo puoli ikuisuutta menestyneesti. Silti niitä hajoaa uusissakin autoissa, mutta kuinka paljon on käyttäjän syytä? Mitä olen nettiä lukenut, niin esim. BMW ja Volvo palstoilla tarinoissa uudehkot automaatit porsivat yleensä dieseleissä. Onkohan niitä dieseleitä kuinka paljon lastutettu, vai onko ison vakiodiiselin vääntö jo ihan lootan ylärajoilla?
Turvallisin on tietenkin katsoa jokin automalli, jossa pieni kone, mutta loota on sama kuin isompien moottorien kanssa. Eikös esim. Saabilla jossain 9-5:ssa ollut kaikissa sama automaatti, eli jos loota mitoitettu Aeron voimalle, niin jokin 2.0 matalapaineturbo ei sitä hajota ikupäivänä.
Laantumaan?? No ei varmasti ole. Toi on nykyajan standardi. Kulutus ja mukavuus aivan ylivertaisia perinteiseen verrattuna.On kyllä mukavaa nähdä, että kaksoiskytkinhömpötys alkaa laantumaan ja perinteiset automaatit ovat tekemässä paluuta. Kyllä se vain niin on, ettei momentinmuuntimen etuja voida muutoin saavuttaa.
Mikähän tossa on pointtina. Manuaalithan ovat olleet nopeasti katoava luonnonvara jo pitkään. Ilmeisesti eurooppalaisilla ei ole ollut varaa ajella tarpeeksi suurilla autoilla jotta automaatin hävikki olisi ollut siedettävä. Nyt kaksoiskytkimet tekevät automaateista mahdollisia eurokipoissakin.Ja koska moottoritkin menee tuohon sähköhömpötykseen enemmän ja enemmän mukaan, on kiva että joku on sitten keksinyt tällaisen vaihtoehdon, ettei kaikki pyöri vain automaattilaatikoiden ympärillä: New clutch allows hybrids to run manual gearboxes | Autocar
Sen kun tietäis. Yritin asiaa googlailla tuossa jokin aika sitten, enkä löytänyt yhtään hyvää räjäytyskuvaa tai muuta tietoa asiasta. Itselle on Niro tulossa, että sinänsäkin olisi mukava tietää, vaikkei se mun kilsoilla ehdi millään ongelmia aiheuttaa.