Vaihteistot, eli automaatti/manuaali ja sen parhaus.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja elliV
  • Aloitettu Aloitettu
Eh, tajusin sen turhaksi yrittää perustella mitenkään, kun niin vahvasti näköjään ihmiset uskovat siihen että automaatti antaa ihan yhtä laajan hallinnan autosta kuin manuaalikin.
Olen muutenkin huono asioiden perusteellisemmassa selityksessä.
Päätin antaa asian olla, antaa ihmisten uskoa mitä uskovat. Ei tule turhaa viestitystä topikkiin.
Nyt on tuuheaa. Väittää ihan ihme tuubaa ja ei perustella mitenkään vaan itketään kuinka muut on väärässä uskomuksineen :D
 
Itsellä on perheen kaikki autot olleet tähän saakka manuaaleja, mutta automaagin varmaan ostaisin jos saisin sopuisaan hintaan. Parilla amöriikanmatkalla tullut ajeltua automaateilla, ja kyllähän se aika leppoisaa touhua vaan on. Ensimmäisellä kerralla alla oli Chevyn korealaistaustainen pikkukinneri Aveo, joka sekin (amerikkalaisella mittapuulla) perusmoottorilla meni automaattina sangen mukavasti. Toisella reissulla otettiinkin pykälää isompi pirssi, ja vuokraamo luovutti käyttöön Chevyn Captiva maasturin V6-koneella, ja sen kanssa automaattisurffailu oli kyllä ihan juhlaa.

Noissa taisi molemmissa olla perinteinen momentinmuunninloota, ainakin käytöksen perusteella se sellaiselta vaikutti kun kovin tasaista ja aavistuksen"kuminauhamaista" oli meno, mutta itse oikeastaan tykkään siitä fiiliksestä.

Omalla kohdalla automaatin hankintaa on rajoittanut lähinnä taloudelliset realiteetit, koska automaatteja on yleensä vain malliston arvokkaammassa päässä meillä Suomessa, ja itse joudun autoni katsomaan malliston edullisemmasta päästä...
 
Mistähän sinä tuommoisen keksit? Lähinnä en siedä essonbaarijuttujen viljelyä totena.

Olisit voinu suoraan yhdessä postauksessa kertoa kaikki tietosi, eikä kuumottaa vaan yhtä perustelemaan. Itsehän jo sanoit että tiedät asian laidat, mutta halusit härkkiä tuota erästä vastaamaan jotain, vaikka tiedät jo valmiiksi ilmotuksesi mukaan että se ei tule siinä onnistumaan.

Essonbaareja, tietämättömyyttä ja huhuja tulee aina olemaan, niihin jos jokaiseen rupeaa paljon energiaa uhraamaan niin, sanoisin että ei kannata, maailmaa et pysty muuttamaan yksin ;) Foorumin jälkeen kun ulostaudut IRL niin samat jutut tulee vastaan sen 3000 kertaa aina vain eri yhteisöissä.
 
Armeijankin kalusto on automaatteja, keppi on sitä neukkuaikaa, ei voi edes siihen vedota, että "mutku maasto, kiinnijuuttuminen ja offroad."
Tähän ny päätin tarttua, vaikka ehkä ois parasta pysyä syrjässä. Intissä tuli noita "ihania" automaattiihmemaastokuorma-autoja ajeltua ja jätän nyt muut sotakäyttöön soveltumattomat ratkaisut niissä kommentoimatta ja keskityn tuohon maastoajoon.
Se on vaan vallan mukavaa, kun "lukitusta" vaihteenvalinnasta huolimatta kesken alamäen ennen kierosten punarajaa rytkäyttää isompaa silmään ylättäen. Tulee vähän kiire jarruille (joita paineilmakäyttöisinä ei voi rajatta pumppailla mäkeä laskeutuessa).Tuo vielä kuormaamattomalla autolla; ei hirveästi houkuttaisi yrittää täydessä lastissa. Tokihan nuo kaikilla pyörillä vetävinä, alennusvaihteellisina ja lukollisina vehkeinä nousevat vaikka minne ja tekisivät sen millä vaihteistolla hyvänsä.
 
Oma valinta on automaatti, mieluiten yli 200 heppaa ja niin paljon huviajelua kuin ehtii. Puitteiksi alppitiet.

Automaatti on ylivertaisen mukava. Tajusin sen aikanaan, kun käytössä oli vanha Volvo 760 (V6:sen vääntö + automaatti) ja ajamiseen tuli uusi ulottuvuus sujuvuutena ja helppoutena.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Tähän ny päätin tarttua, vaikka ehkä ois parasta pysyä syrjässä. Intissä tuli noita "ihania" automaattiihmemaastokuorma-autoja ajeltua ja jätän nyt muut sotakäyttöön soveltumattomat ratkaisut niissä kommentoimatta ja keskityn tuohon maastoajoon.
Se on vaan vallan mukavaa, kun "lukitusta" vaihteenvalinnasta huolimatta kesken alamäen ennen kierosten punarajaa rytkäyttää isompaa silmään ylättäen. Tulee vähän kiire jarruille (joita paineilmakäyttöisinä ei voi rajatta pumppailla mäkeä laskeutuessa).Tuo vielä kuormaamattomalla autolla; ei hirveästi houkuttaisi yrittää täydessä lastissa. Tokihan nuo kaikilla pyörillä vetävinä, alennusvaihteellisina ja lukollisina vehkeinä nousevat vaikka minne ja tekisivät sen millä vaihteistolla hyvänsä.

Oliko kenties kyseessä 6x6 e-sarjan Sisu? :D Niissä ne allisonin lootat oli vähän ihmeellisiä, mutta toimivia kuitenkin. Alamäessä, hitaassa vauhdissa tuota pykälän renaamista isommalle tai yllättävää turbiinin lukitusta tapahtui liiankin useasti. Saipahan mortit lavalla sitä kuuluisaa sikaa sitten...
 
Huonosti toteutettu vaihteiston ohjaus on asia erikseen, se ei välttämättä ole vaihteiston vika. Automaatin saa myös ohjelmoinnissa pitämään valitun vaihteen päällä, senverran mitä Empuilla ja Pasilla tuli jyryytettyä niin pahassa paikassa tuli vedettyä "pakkokakkonen" päälle ja suurimman momentin kierrokset, ettei ollut edes tilannetta, että olis tullut ylös tai alaspäin vaihtoja.

Henkilöautossa tuo BMW:n useasti kehuttu ZF osaa, ainakin jos on valinnut sport + tilan, pitää valittu vaihde päällä, se mouruaa koneen kierrokset punaisella tai vetää kakoen tukehtumisen rajalla (en oo muuten koittanu saisko sammumaan ylämäkeen...) mutta ei vaihda ylöspäin kun käsivalinta on päällä.

Tuos kuljettajan työkalussa jolla olen muutamia kertoja ajanut on tämä "uuden aikakauden automaatti" eli kaksoiskytkin ja siitä on vaikea päästä käsitykseen onko se muna vai kana. Sen kanssa on oltava tarkkana liikkeellelähdössä ja suuntaa vaihtaessa ettei se hyökkää, mutta suurin "into" loppuu noin kuuteenkymppiin, sen jälkeen kaasun syvemmälle runttaaminen nostaa kyllä nopeutta, mutta vaihtoja ei hädintuskin tunne, se vaan... Etenee. Ikäänkuin kuminauhalla.

Momentinmuuntimella siinä on tuntuma, jos lähdet ohitukseen ja painat kaasua > alaspäin vaihto, tulee joku vastaan mutkan takaa, painat kaasua lisää > toinen alaspäinvaihto ja kiihtyvyys kasvaa. Tuo kaksoiskytkin vaan... "Kulkee." Turhankin eleettömästi omaan makuun.
 
Hassua, että tästäkin pitää käydä keskustelua herran vuonna 2017.
Manuaalivaihteisto on omien näkemysten mukaan tippumassa kokonaan pois. Ehkä 10 vuoden päästä joihinkin halpisautoihin sitä vielä saa, mutta ei yli 25k€ autoihin. Monesta premiumluokan autosta manuualivaihteisto on varustelistalta jo jäänyt pois ja varmasti tulevaisuudessa myös perusautoista moinen varuste jää pois.

Uudet 7+ vaihteiset automaatit on aika taloudellisia ja mukavia ajaa.
Itse olen automaatilla ajanut 6 vuotta, eikä puhettakaan manuaaliin vaihtamisesta.
Ajaminen on huoletonta varsinkin kaupunkiajossa.
Ja nyt kun eurooppalaisetkin autonvalmistajat on keksinyt, että vaihteenvalitsijan ei tarvitse sijaita keskikonsolissa, niin autoista on saatu esteettisesti kauniimman näköisiä.
 
Oliko kenties kyseessä 6x6 e-sarjan Sisu? :D Niissä ne allisonin lootat oli vähän ihmeellisiä, mutta toimivia kuitenkin. Alamäessä, hitaassa vauhdissa tuota pykälän renaamista isommalle tai yllättävää turbiinin lukitusta tapahtui liiankin useasti. Saipahan mortit lavalla sitä kuuluisaa sikaa sitten...
6x6 oli juu...ja sama 8x8ssa.

@Mariini Eihän se pahassa paikassa edetessä ole ongelma, vaan tosimaaston alamäessä, jossa auton kaatumiseen on aivan oikeasti mahdollisuudet. Siis silloin kun moottorijarrutusta tarvitsisi.
 
Muistutus säännöistä: Käyttöehdot ja säännöt | TechBBS

1. Asiaton käytös

Esimerkiksi:

  • Keskustelun häirintä, turhat ja asiaankuulumattomat viestit
  • Henkilökohtaiset loukkaukset ja hyökkäykset toista keskustelijaa kohtaan
  • Trollaus, provosoiminen, saarnaaminen, propaganda
Seuraavista rikkeistä jaellaan varoituksia, ennen kuin aloitetaan lomautukset.
 
Kylhän se 11 litranen Cummings senverran vastustaa, varsinkin alennusvaihde kytkettynä, ettei se ala kiihtymään alamäkeen? Senverran tuli maastoajoleireiltyä sekä ajettua ylös ja alas rinteitä ketjut renkaissa jossa saikin sitte roikkua turvavyössä ettei olisi mätkähtänyt tuulilasiin alaspäin tullessa. :tup:

Pitäis nähdä paikka, mutta en kokenut niitä ongelmiksi noille laitteille.
 
Omassa kaarassa ZF 6HP28 ja huonoja puolia kylmillä öljyillä hyvin kuminauhamainen veto normiasennossa, koska käyttää 2-vaihdetta liikkeelle lähtiessä ja siitä seuraa reilua luistatusta + momentinmuuntimen lukitsemattomuus alkuun lämmittääkseen öljyn nopeammin. Toinen huono puoli on vaihtoherkkyys pienemmälle, lyhyelläkin mutta nopealla kaasupolkimen liikkeellä vaihtaa pienempää vaikka reilun väännön takia kiihtyvyys olisi parempaa ilman alaspäin vaihdon tuomaa katkoa vetoon.
Muut puolet ovatkin sitten hyviä, nopeat vaihdot ja muutenkin manuaalimainen käytös sport-tilassa. Ja erityisesti mieleen on momentinmuuntimen ryömitysmahdollisuus liukkailla, takavetoisellakin on lähes mahdoton jäädä kiinni jäisellä kaltevalla pinnalla kun tyhjäkäynnillä+jarrulla valuttaa autoa liikkeelle siten että pyörät juuri ja juuri pyörii.
Ja toisaalta sitten kun oikein lapsettaa niin tavallaan sama asia toisinpäin, eli kuminpoltto automaatilla on pirullisen helppoa :lol: En haluaisi kokeilla minkälaista jalkarumbaa pitää kytkin+jarru+kaasu kombolla tehdä että onnistuisi auto paikoillaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kylhän se 11 litranen Cummings senverran vastustaa, varsinkin alennusvaihde kytkettynä, ettei se ala kiihtymään alamäkeen? Senverran tuli maastoajoleireiltyä sekä ajettua ylös ja alas rinteitä ketjut renkaissa jossa saikin sitte roikkua turvavyössä ettei olisi mätkähtänyt tuulilasiin alaspäin tullessa. :tup:

Pitäis nähdä paikka, mutta en kokenut niitä ongelmiksi noille laitteille.

Ei meillä ainakaan ollu maastossa ongelmia noiden kanssa. Alennusvaihteella ja pakkoykkösellä tuli nätisti jyrkätkin mäet alas ilman että koski polkimiin.

Normiajossa noita ongelmia ite ainakin kohtasin. Jyrkähköön alamäkeen 20-30km/h kun koitti pakkokakkosella jarrutella niin loota puuhas mitä sattui. Toki näissäkin oli yksilöitä, toiset nyki ja toiset toimi nätisti. Liekkö syynsä sillä, kun niitä mortit huolsi itse, ettei ihan ollu öljyjä kaikissa oikeaa määrää..

se 8x8:n ZF loota ei kiukutellu koskaan, mutta se tuntu tuohon 6x6 Allisonin lootaan verrattuna paljon alkeellisemmalta. Allisonissa sai kickdownin kytkettyä mode napilla pois joten oli paljon mukavampi ajella mäkisellä tiellä kuin tuolla toisella joka kelasi vaihteita ees sun taas.

Edit: ennenkuin joku sekottaa, puhun siis näistä vanhemmista E11 sarjan sisuista, en näistä uudemmista 2006-> malleista
 
Saatto olla myös se, että 8x8:lla (ainakin meillä) ajettiin vähemmän, nehän oli kauheita syömään polttoainetta kun 6x6:kin haukkas jo, joten ne oli paremmas kunnossa, äkkiseltään veikkaisin, et niissä on sama Allison molemmissa. Niiden vikavihkothan oli aika surullista luettavaa, joten ei ihme jos yksilötason juonitteluja olis ollut vaihteistojen toimivuudessakin.
 
Oli tosiaan järjettömänjyrkkiä paikkoja, joissa teki sen että heitti kakkosta tupaan pakkoykkösestä ja alennusvaihteesta huolimatta ja juuri siksi niin helvatun vaarallisen tuntuisia hetkiä (isot kivenmurkulat ajolinjalla ja ympäriinsä eivät tietysti parantaneet tunnelmaa:vihellys:).
 
Se on aivan sama mikä foorumi on kyseessä, niin aina syntyy hirveä vääntö vaihteisto asiasta. Monesti jää se kuva, että monelle automaattivaihteisto on auton tärkein ominaisuus. Tämän ymmärtää jos on invaliidi, jalka poikki, tai muuten sairas ihminen, mutta terveetkin.
Aivan oikeasti nyt, kuinka suuri osa autossa olo ajasta menee sen kepin vispaamiseen? Riippuu toki moottorin ominaisuuksista, mutta olisiko maantiellä noin 0% ja kaupungissa vähän enemmän. Itse pistäisin automaatin sijasta rahat ennemmin vaikka hyviin istuimiin, koska niiden päällä istutaan tasan 100% autossa olo ajasta. Ei se paljoa mieltä lämmitä automaatilla ajaa, jos perseen alla on jotkin kovat lattanat kalsaripenkit, ilman tukea ja huonoilla säätövaroilla.

Just äskettäin kävin potkimassa yhden Bemarin renkaita, oli ruksattu isompi bensakone, iDrive ja kaikkea kivaa himmeleitä, oli myös Automaatti, mutta sitten ne standardi lattanat kangaspenkit :(
 
Auton käynnistäminen tuuppaamalla ja sen hinaaminen vetävät pyörät maassa jos moottoria ei saa käyntiin. Siinäpä ne manuaalin "edut".
Ja hinaaminenkin autosta kiinni, tarvittaessa tsekattava ohjeesta. Voi olla että saa maltillisella nopeudella pienen matkan hinatakin. Esim. 50 km/h joitakin kilometrejä. Aikanaan yhtä automaatti-Calibraa hinattiin ihan köydellä vaan noita oppeja käyttäen, Kalikan ohjekirja oli ulkomaan kielellä joten siitä ei apua ollut. Autolle ei tapahtunut mitään. Mäkistartti tai tuuppausstartti ei sitten onnistukaan.
 
Toisaalta eräät meistä haluavat jättää polkuautot arjen liikennöinnistä sinne lapsuuteen, lykätä mukautuvaan vakkariin +10km/h rajoitukseen nähden, säätää automaattinen ilmastointi kohdalleen lämpötilaltaan ja nauttia matkanteosta muiden joukossa. :joy:

Onneks elämme kapitalismissa, jokainen saa ostaa sellaisen kun haluaa. Ei olla enää sidottu Neuvostoliittoon kalustokaupoissa. :tup:
 
Se on aivan sama mikä foorumi on kyseessä, niin aina syntyy hirveä vääntö vaihteisto asiasta. Monesti jää se kuva, että monelle automaattivaihteisto on auton tärkein ominaisuus. Tämän ymmärtää jos on invaliidi, jalka poikki, tai muuten sairas ihminen, mutta terveetkin.
Aivan oikeasti nyt, kuinka suuri osa autossa olo ajasta menee sen kepin vispaamiseen? Riippuu toki moottorin ominaisuuksista, mutta olisiko maantiellä noin 0% ja kaupungissa vähän enemmän. Itse pistäisin automaatin sijasta rahat ennemmin vaikka hyviin istuimiin, koska niiden päällä istutaan tasan 100% autossa olo ajasta. Ei se paljoa mieltä lämmitä automaatilla ajaa, jos perseen alla on jotkin kovat lattanat kalsaripenkit, ilman tukea ja huonoilla säätövaroilla.

Just äskettäin kävin potkimassa yhden Bemarin renkaita, oli ruksattu isompi bensakone, iDrive ja kaikkea kivaa himmeleitä, oli myös Automaatti, mutta sitten ne standardi lattanat kangaspenkit :(

Se on se mukavuus (automaatti siis).
Itse mielummin otan esim. 1.2tsi + automaatin kuin 1.4tsi + manuaalin.

Penkit ovat kyllä todella tärkeä juttu.
Vasta tossa ajelin melkein yhtä kyytiä n. 580km niin ei tuntunut missään kun istuskeli pasuunani sportti jakkaroilla jossa pirun hyvät ristiselän säädöt (pasuunan vakio penkit ovat littanat paskat).

Sitten taas isäni opel mokan vakio jakkaroilla 50km mökki matkan jälkeen alaselkä hemmetin kipeä.
 
Usein automaatin lisähinta on täysin olematon. Toki jossain japseissa ja korealaisissa hintaero voi olla tuhansia euroja ja luokkaa 25% hinnasta. :smoke:
Parin tonnin luokkaa se on monessa eurooppalaisessakin tuossa n. 30k€ hintaluokassa ilman kamppiksia.
 
Se on aivan sama mikä foorumi on kyseessä, niin aina syntyy hirveä vääntö vaihteisto asiasta. Monesti jää se kuva, että monelle automaattivaihteisto on auton tärkein ominaisuus. Tämän ymmärtää jos on invaliidi, jalka poikki, tai muuten sairas ihminen, mutta terveetkin.
Aivan oikeasti nyt, kuinka suuri osa autossa olo ajasta menee sen kepin vispaamiseen? Riippuu toki moottorin ominaisuuksista, mutta olisiko maantiellä noin 0% ja kaupungissa vähän enemmän. Itse pistäisin automaatin sijasta rahat ennemmin vaikka hyviin istuimiin, koska niiden päällä istutaan tasan 100% autossa olo ajasta. Ei se paljoa mieltä lämmitä automaatilla ajaa, jos perseen alla on jotkin kovat lattanat kalsaripenkit, ilman tukea ja huonoilla säätövaroilla.

Just äskettäin kävin potkimassa yhden Bemarin renkaita, oli ruksattu isompi bensakone, iDrive ja kaikkea kivaa himmeleitä, oli myös Automaatti, mutta sitten ne standardi lattanat kangaspenkit :(

Oheinen näkemys nyt ei voi syntyä kuin kokemattomuudesta automaattien kanssa. Pitkään olin itsekin manuaalin kannalla, mutta auton vaihdossa tuli huväkuntoinen automaatti vastaan. En näe enää mitään syytä tinkiä tuosta. Jos on valmis maksamaan sportti penkeistä, isommasta moottorista, lasikattoluukusta tms., niin miksei automaatti voi olla samalla tapaa kriteeri.
Ihan verrokkina mulla koostuu normi työpäivän ajot noin 20km kaupunki (tai vähintään taajama) suhailusta. Miksi ihmeessä sitä keppiä haluaisi hämmentää yhtään. Liikenteen nopeus vaihtelee ruuhkan mukaan ja valoja on 100-500m välein.
Vaihteita vaihtamatta pääsee vain teoreettisesti yöllä vihreiden valojen aallossa pidempään kuin 1km.

Enkä mä kyllä matka-ajossakaan näe mitää etua manuaalista.

Eikä tuo tehokkaassa autossa nykyaikaisella laatikolla edes syö sporttisuutta tai sen tuntua. Nopeammin se automaatti valoista irtoaa käytännössä, kuin teoreettisesti paremman maksimikiihtyvyyden omaava manuaali verrokki. Näin ainakin 90% kuskeista. Jos joki puristi nyt haluaa keppiä veivata, niin se hänelle suotakoon.
 
En noita nokilekoja ole koskaan katsonutkaan, mutta mikä järki esim. Hynyn tapauksessa verrata edes erikoisia koneita.

Mazda3 Premium eli käytännössä perusvarustelu ja 2.0 bensakone niin hintaero on n. 2k. Auris 1.2T Active vs. 1.2T Active Multidrive ero n. 1600 euroa. VW Golf Comfortline 1.0 vs. Comfortline 1.0 DSG n. 1800 euroa.
 
Ja hinaaminenkin autosta kiinni, tarvittaessa tsekattava ohjeesta. Voi olla että saa maltillisella nopeudella pienen matkan hinatakin. Esim. 50 km/h joitakin kilometrejä. Aikanaan yhtä automaatti-Calibraa hinattiin ihan köydellä vaan noita oppeja käyttäen, Kalikan ohjekirja oli ulkomaan kielellä joten siitä ei apua ollut. Autolle ei tapahtunut mitään. Mäkistartti tai tuuppausstartti ei sitten onnistukaan.

Katsoin juuri manuaalista että Mondeota saa hinata vetävät pyörät maassa 80km, 50km/h nopeudella. Eli ei taida tuokaan uskomus automaattien hinauskiellosta enää nykään päteä.
 
Tuli tässä mieleen, että onko jotain erityistä syytä siihen miksi kaikki sarjatuotantoautojen manuaalilaatikot taitavat olla h-kuviolla eikä sekventiaali laatikkoa löydy urheiluautoistakaan?
 
Hinauskielloista, mersun W126 tomaatin kuulemma pystyy hinaamaan käyntiin, jos jostain syystä hyytyy, ohjekirjassa tiettävästi lukee ohjeet. Ei sitten ikinä tullut luettua sitä manuskaa vaikka auto olikin käytössä, 380 SE. Entinen omistaja sanoi näin... Mersuforumilta vilkaisin niin jutussa voi olla jotain perääkin jos tuota nyt oikein tulkitsee. En jaksa etsiä vanhan mesen käyttiksiä.

Mersuforum.net • katso viestiketjua - Automaatin hinaaminen???

Jos tuo mersu homma on epäilyttävää, niin kuulin että -59 Cadillac olisi työnnetty käyntiin, kun akku loppui popittelusta. Tätä hieman kyllä epäilen legendaksi.

Muuten kerran joutunut narun päähän kun omassa GMC:ssa startti vittuili. TH700 N päälle ja hiljaa mentiin se lyhyt matka, ei hajonnut mitään.
 
Koska arki-ajossa olisi aika epäkätevää joutua sahaamaan aina kaikki vaihteet läpi järjestyksessä.
Riippu kai autosta ja vaihteistosta, mutta itse ainakin käyn aina kaikki vaihteet järjestyksessä läpi, koska niin on järkevintä. Ja pystyyhän sekventiaalillakin tavallaan hyppimään vaihteita. Luulisi, että edes jossain urheiluautossa olisi sekventiaali, mutta ei.
 
Kieltämättä olisi vähän veikeetä jossain 70 km/h tiellä moottorijarrutella 5. tai 6. vaihteelta vaihe kerrallaan pysähdyksiin asti. :D
Se olisi sitten kuin manuaalivaihteisella kuorma-autolla ajaisi, hyödynnetään moottorijarrua/pakokaasujarrua.
 
Eli esimerkiksi jos tulet liikennevaloihin ja joudut pysähtymään, niin käyt kaikki vaihteet 6-5-4-3-2-1-vapaa läpi, sen sijan, että painaisit kytkimen pohjaan ja jarrutteit valoihin ja vaihtaisit suoraan ykköselle?
Ja sama sitten toisinpäin, niin arkiajossa täysin turhaa häsläämistä ja kaikessa muussa kuin kilvanasossa turhaa.
Kyllä, lukuunottamatta sitä, että vaihteita ei ole kuin viisi ja vapaalle vaihdan vain jos joutuu odottomaan kauan. Riippuen vähän siitä kuinka nopeaa pitää hidastaa, hidastan moottorijarrutuksella vaihtamalla aina pienemmälle sekä vaihtelevalla määrällä jarrua ja tämä onnistuu luontevasti vaikka hidastettaisiin vähän kovempaakin. Periaatteessa näin ajaminen on myös taloudellisempaa, koska mottorijarrutuksen aikana ei kulu polttoainetta ja samalla moottorijarrutus vähentää jarrujen tarvetta niin nekin kuluvat vähemmän. Kiihdyttäessä taas näillä tehoilla ja välityksillä ei hyödy mitään vaihteiden hyppimisestä. Itseltä homma sujuu niin automaattisesti ja luonteenomaisesti, etten näe sitä minään ylimääräisenä vaivana.
 
Siinä tapauksessa voisin suositella sinulle kokeiltavaksi synkronoimatonta Fullerin vaihteistoa.
Siinä saa enemmän kuin riittävästi (ainakin ensialkuun) veivata keppiä ja polkea kytkintä.
Polkea kytkintä:confused:? Ainakin mitä intissä ollessa satuin samaan kuormuriin erään hiekkaa muutaman vuoden työkseen ajaneen kanssa (,joka siis tosiaan osasi fullerilla ajella); ei kytkintä käyttänyt kuin lähdössä ja sanoi, että pienessä rinteessä jossa saa hieman auton liikahtamaan jarrun vapauttamalla ei tarvitse edes lähdössä. Toki tuo "ainakin ensialkuun" kattanee sen, kun useimmat ensikertalaiset "sorvasivat" silläkin fuller laatikkoisella oikein antaumuksella:).
 
Kyllä mäkin ajan manuaalilla niin että alaspäin myös vaihteita suurinpiirtein järjestyksessä. Usein kylläkin lopetan 2. vaihteelle kun 1. on jo niin lyhyt ettei kannata kuin pysähdyksissä käyttää.

Edit: niin ja siis tietysti jarrua samaan aikaa ettei ihan lirutteluksi mene.
 
Kyllä ainakin moottoripyörän vaihteistolla onnistuu myös kerralla useampi pykälä vaihtoehto. Hiukan tietty laatikosta riippuen voi hiukan joutua kytkimellä avittamaan että loksahtaa paikalleen.
 
Välillä joutuu olemaan sellaisen kyydissä, joka nauttii vaihteiden vaihtelusta pienemmälle hidastaessa. Mikäs sen mukavampaa(nykivämpää). Autokoulussahan tuo taidettiin opettaa, mutta on se vaan perseestä.
 
Ja sit semmoinen, että jos käytätte moottorijarrua merkittävissä määrin nopeuden hidastamiseen, niin hivuttakaa jalkaa jarrulle edes sen verta, että jarruvalo syttyy. Se on merkki takana tulevalle, että olet hidastamassa.
Todella perseestä nuo ekohippeilijät, joiden nopeuden muutosta ei pysty arvioimaan kun mikään ei indikoi hidastamisesta. Ei nyt kolaria ole tullut, mutta väkisinkin turvavälit kutistuu ja jono alkaa nykimään. Ja kyllähän siihen on tottunut, mutta aina joskus se pääsee jonkun yllättämään. Jos se väli on vaikka kutistunut huomaamatta siten, että oikean jarrutuksen aikana tuleekin se peräänajo.

Nykykulttuurissa jopa jotenkin pelätään jarruvalon näyttöä kun sehän olisi kovin epädynaamista. Esim. taajamassa porukka painaa 70-80 kuuden kympin alueella, mutta kameran kohdalla pienempää silmään, ettei kukaan vain huomaa että hidastan poliisin pelossa. Kyllä sen nyt jumalauta kaikki silti näkee. Itse poltan surutta jarruvaloa aina jos nopeuteni oleellisesti muuttuu alaspäin, vaikkei jarrua itsessään tarvitakkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Nykykulttuurissa jopa jotenkin pelätään jarruvalon näyttöä kun sehän olisi kovin epädynaamista. Esim. taajamassa porukka painaa 70-80 kuuden kympin alueella, mutta kameran kohdalla pienempää silmään, ettei kukaan vain huomaa että hidastan poliisin pelossa. Kyllä sen nyt jumalauta kaikki silti näkee. Itse poltan surutta jarruvaloa aina jos nopeuteni oleellisesti muuttuu alaspäin, vaikkei jarrua itsessään tarvitakkaan.
Jos kameran kohdalla täytyy jarruttaa, on kyse epäonnistumisesta autoilijana ja ihmisenä.
 
Välillä joutuu olemaan sellaisen kyydissä, joka nauttii vaihteiden vaihtelusta pienemmälle hidastaessa. Mikäs sen mukavampaa(nykivämpää). Autokoulussahan tuo taidettiin opettaa, mutta on se vaan perseestä.

Varmaan kuskista kiinni mutta mua taas häiritsee nämä kytkin pohjassa liukujat. Usein vielä se perinteinen että oikeaa pykälää ei saada silmään ennen mutkaa vaan kytkin pohjassa kurviin ja keskellä kurvia kytkin ylös.
 
Siksi juurikin mainitsin tuon alussa.

Tuossa tuo "suurinpiirtein" tulikin.
Sekventiaalilla ei moista vaihtoehtoa ole.
Esimerkiksi jos jossain satasen rajoituksella maantiellä ajelet ja eteesi tulee taktori, niin ohituksessa joudut käymään ensiksi kaikki vaihteet läpi 6-5-3-2 että pääset koneen optimivetoalueelle.
Sitten kun lähdet ohittamaan, niin taas kaikki vaihteet läpi 2-3-4-5-6.
Sen sijaan, että tiputtaisit takana ollessasi suoraan kakkoselle, talla pohjaan ja nelosen kautta kutoselle.
Sekventiaalilla voi hyppiä vaihteet siten, että kytkin pohjassa naputtaa niin monta vaihdetta suuntaansa kuin haluaa. Kerta keppi liikkuu vain yhdessä suunnassa niin homma hoituu melko nopeasti. Ainakin moottoripyörällä pystyy hyppäämään ongelmitta ykköseltä kutoselle.

Välillä joutuu olemaan sellaisen kyydissä, joka nauttii vaihteiden vaihtelusta pienemmälle hidastaessa. Mikäs sen mukavampaa(nykivämpää). Autokoulussahan tuo taidettiin opettaa, mutta on se vaan perseestä.
Jos pienemmälle vaihtaessa nykii niin kyseinen henkilö ei osaa vaihtaa alas oikein. Vaihdon voi tehdä täysin sulavasti kun kytkimen nostaa rauhallisesti. Tällöin kierrokset eivät nouse äkillisesti ja auto ei nytkähdä.
 
Jos kameran kohdalla täytyy jarruttaa, on kyse epäonnistumisesta autoilijana ja ihmisenä.
Sitten sä löydät noita aika paljon tuolta liikenteestä. Luultavasti olet itsekin joskus niin tehnyt. Niin olen minäkin. En tosin jatkuvasti, mutta esim. maantieltä löytyy aika paljon paikkoja, joissa nopeusrajoitus putoaa esim. 100 --> 80. Jos et paikkaa tunne, saatat päästää vain vakkarin/kaasun pois ja ehkä hieman jarruttaa, mutta kameran nähdessäsi huomaatkin arvioineesi riskin väärin ja pitääkin sakon pelossa hidastaa reilummin.
Epäonnistuja on ihan joku muu, jos vältät ettei ole ikinä itse tullut liikenteessä "mokattua".
Pointtina oli kuitenkin se, että tutulla alueella porukka painaa aina tietäen ylinopeutta ja kameran kohdalla pudotetaan pienellä vaihteella reilusti nopeutta yrittäen samalla peitellä sitä faktista totuutta, että herran pelko oli kuitenkin suurempi. Itse painan taajamassa sen verta yli, kun alueella kantti kestää pitää vaikka maija tai kamera tulisi kohdalle. Jos joudun hidastamaan, niin ei mulla ota luonnon päälle näyttää sitä myös takana tulevalle. Oli se sitten ajatuksissaan liian kovaksi noussut nopeus tai muuttuvat olosuhteet. Monesti riittää edes takanatulevan huomion herätys väläyttämällä sitä valoa, että hei nyt jotain tapahtuu edessä. En siis tarkoita että jarrun päällä maataan aina kun nopeus vaihtelee normaalisti.
 
Kunnollisissa autoissa ehdottomasti automaatti. Huonosti toimiviin automaatteihin tähän mennessä olen törmännyt Hyundai Getzissä ja Opel Corsassa, ja kummassakin kyse saattoi olla vaihteiston huonon toteutuksen lisäksi/sijasta siitä, että moottori oli alitehoinen bensavapari.

Aika jännä. 170hp vaparin keulalla laatikko on osakaasulla kaupungissa omituinen. Kevyessä kiihdytyksessä se luistattaa momentinmuunninta ja hyvin herkästi alkaa arpomaan pienempää vaihdetta, vaikka isommallakin riittäisi voimaa. Lähdöt ei ole pehmeitä ja vaihdot ovat turhan hitaita. Maantiellä vakkarilla ajaessa tai ohitellessa laatikko toimii järkevästi. Ärrää vaivasi ihan samanlaiset ongelmat. Olisiko mahdollista, että lastutuksen yhteydessä olisivat tehneet laatikon ohjauksellekin jotain?

Voi olla että jotain tehtiin, mutta ehdin mä sillä ajamaan aika paljon ennen softaamistakin ja ihan loogisesti se minusta toimi. Ei tosiaankaan vaihtanut herkästi alaspäin vaan lähinnä jyrkemmässä mäessä tai jos laittoi oikeasti lapun lattiaan. Nykyinen tehoton D2 A vaihtaa jo vähän herkemmin alas. Se S60 oli tosiaan 2.4T:llä ja laatikko oli joku Aisinin 5-vaihteinen. Onko noissa sitten eri vaihteistoja, mene ja tiedä.

Jos kyse on geartronicista, kakkoskoppaiset V70:t ovat 5-vaihteisella AW55-51:lla, paitsi vm. 2006-2007 R:t ja D5:t 6-vaihteisella TF-80SC:llä. Käsittääkseni samat vaihteistot olivat käytössä myös S60:ssa. Itselläni on noista kokemusta bifuelista (turboton 140 hv), 2.5T:stä ja D5:stä. Oman kokemuksen perusteella se vaparikone on täysin väärä moottorivaihtoehto tuohon autoon, sen sijaan 2.5T ja D5 ovat mukavia ajaa eikä geartronicin toiminnassa ole juuri moitteen sanaa. Cruiseen asetettu nopeus pystyy myös ylämäissä eikä vaihteisto vaihda pienemmälle maantienopeuksissa. Nuo 2.5T ja D5 ovat tietenkin olleet nelivetoisia ja bifuel oli etuveto, mutta tuskin sillä nyt on merkitystä siihen, mihin tyyliin vaihteisto vaihtaa?

Itse pistäisin automaatin sijasta rahat ennemmin vaikka hyviin istuimiin, koska niiden päällä istutaan tasan 100% autossa olo ajasta. Ei se paljoa mieltä lämmitä automaatilla ajaa, jos perseen alla on jotkin kovat lattanat kalsaripenkit, ilman tukea ja huonoilla säätövaroilla.

Köyhä meininki, jos valinta on joko-tai eikä sekä-että :confused:
 
@nnh Ei ollut Geartronic, vaan ihan normi 5-vaihteinen. Joku Aisin se kai oli mutta en muista mikä. 2002 S60.
Sama aw55, geartronikki ilmeisesti vaan lisävaruste tuohon lootaan.

Täällä kanssa tuo itte vaihtava - 03 D5:n perässä, sulava toiminnaltaan ja itte tulee välillä painettua ukkovarpaalla inasen lisää kaasua, jos meinaa jyrryyttää jyrkässä mäessä.
Kesänopeuksilla kaipais vielä sitä kuudetta vaihdetta.
 
Köyhä meininki, jos valinta on joko-tai eikä sekä-että :confused:

Niin, se on jännä meininki, ilmeisesti kaikilla ei raha kasva puussa kun joutuu autonkin valitsemaan sen hinnan perusteella.

Eli, kuten kirjoitin esimerkkinä, Suomi on täynnä oikein tyylikkäitä vähänajettuja Bemareita, joissa vaikka mitä lisävarusteita, mukaanlukien automaatti, mutta sitten ne lättänät kangaspenkit jotka ovat huonommat kuin Corollan vakio jakkarat :grumpy:
 
Niin, se on jännä meininki, ilmeisesti kaikilla ei raha kasva puussa kun joutuu autonkin valitsemaan sen hinnan perusteella.

Eli, kuten kirjoitin esimerkkinä, Suomi on täynnä oikein tyylikkäitä vähänajettuja Bemareita, joissa vaikka mitä lisävarusteita, mukaanlukien automaatti, mutta sitten ne lättänät kangaspenkit jotka ovat huonommat kuin Corollan vakio jakkarat :grumpy:

Jos ei ole varaa ostaa uutta autoa haluamillaan varusteilla, silloin kannattaa etsiä sopivan ikäinen käytetty, josta halutut varusteet löytyy.
 
Niin, se on jännä meininki, ilmeisesti kaikilla ei raha kasva puussa kun joutuu autonkin valitsemaan sen hinnan perusteella.

Eli, kuten kirjoitin esimerkkinä, Suomi on täynnä oikein tyylikkäitä vähänajettuja Bemareita, joissa vaikka mitä lisävarusteita, mukaanlukien automaatti, mutta sitten ne lättänät kangaspenkit jotka ovat huonommat kuin Corollan vakio jakkarat :grumpy:

Niinkuin nnh jo sanoi..

Jos on koko ikänsä istunut lättänöillä ja ei paremmasta tiedä, niin ei se välttämättä ole kriteeri. Perheen isukki voi päättää etelän matkan olevan tärkeämpi kuin ne tonnin sporttipenkit.

Käytetyn auton ostajan on turha itkeä, että miksei se edellinen omistaja varustanut tätäkin autoa minua varten. Kävelee itse sinne kauppaan ja tilaa niillä osilla kuin haluaa, niin saa sen mitä tarvitsee. Muutamana kertana olen piruuttani valmistajan nettisivuilla varustellut auton sellaiseksi kuin "haluaisin". Siinä on äkkiä 40k auto muuttunut 65k autoksi. Kaikkea ei voi saada.
 
Jos ei ole varaa ostaa uutta autoa haluamillaan varusteilla, silloin kannattaa etsiä sopivan ikäinen käytetty, josta halutut varusteet löytyy.

Näinhän se on. Itsellä meni kyllä tovi siihen kun sopiva löytyi. Pari varustepuutetta on, mutta ne saa jälkiasennettua jos siltä tuntuu.
Ja olisihan niitä sopivia löytynyt, mutta kun on niin laiska ettei jaksa ajella ympäri suomea katselemassa mikä se käytetty oikeasti on, niin piti vaan odotella ja ajella sillä väliaikais manuaali vittukasalla. Kun ei siis ollut tarkoitus sijoittaa isoja summia autoon millä ajan noin 10tkm vuodessa. Ja halusin vähän ajetun, suht tuoreen, automaatin, ilmastoinnin, katsastetun jne..
 
Onko se automaatti kuitenkaan maastoajoon parempi?
Se että intin kalustossa käytetään automaattia ei tarkoita että se olisi parempi vaihteisto maastossa, vaan sitä että se on helpompi, joka on kuitenkin pääsääntöisesti tärkeämpää kuin se että jostain oikein hemmetin pahasta paikasta saattaisi taitava kuski manuaalilla päästä.

Käsittääkseni kuitenkin offroad harrastajat suosivat enemmän manuaalia?

Eli, kuten kirjoitin esimerkkinä, Suomi on täynnä oikein tyylikkäitä vähänajettuja Bemareita, joissa vaikka mitä lisävarusteita, mukaanlukien automaatti, mutta sitten ne lättänät kangaspenkit jotka ovat huonommat kuin Corollan vakio jakkarat :grumpy:

Syy voi olla myös sellainen että sen peruspenkin tilalle on tarjolla sitäkin huonompi peruspenkki nahkapinnalla, "sporttipenkki" joka ainakin mun mielestä on peruspenkkiä huonompi, tai sitten joku 10tonnin hierova übertuoli.

Mä en ola koskaan istunut "sport" istuimessa joka olisi parempi kuin perus istuin, mutta toisaalta en mitään sen kummempaa tutkmusta ole aiheesta tehnyt, mitä nyt istunut muutamassa autossa jossa tuollaiset tiukat sportti jakkarat ovat. Äkkiseltään voisi arvata että ne hieman varttuneemmat asiakkaat jotka uuden auton ostavat eivät sitä sporttipenkkiä arvosta. Osittain varmasti myös markkinonitupuolen vika, aikuisille "sport" ei ole autoaattisesti positiivisen mielleyhtymän antava määre.
 
Eikös jälkiasennusistuimia ole tarjolla myöskin jos tehdasasenteinen istuin ei miellytä. Luultavasti yksinkertaisempaa vaihtaa istuin tai istuimet kuin voimansiirron kanssa jumppailu. Arvaan että niitä kalliimpia tehdasasenteisiakin myydään myös irtotavarana jos joku semmoisen haluaa. Mulla ei tarvetta millekään autourheiluistuimelle, mukavassa arkiajossa pärjää täysin ongelmitta ilmankin. Ehkä joku kaipaa tai tarvitsisi ympärilleen putkirungonkin omaan arkeensa.
 
Onko se automaatti kuitenkaan maastoajoon parempi?
Se että intin kalustossa käytetään automaattia ei tarkoita että se olisi parempi vaihteisto maastossa, vaan sitä että se on helpompi, joka on kuitenkin pääsääntöisesti tärkeämpää kuin se että jostain oikein hemmetin pahasta paikasta saattaisi taitava kuski manuaalilla päästä.

Käsittääkseni kuitenkin offroad harrastajat suosivat enemmän manuaalia?
Momentinmuunninautomaatti saattaa mahdollistaa vaihteiden vaihdon veto päällä. Joillain merkeillä tämä on nimeltää "powershift". Eli koko ajan saadaan momenttia siirrettyä renkaille. Varsinkin työkonepuolella tämä on ihan toivottava ominaisuus.
 
Just äskettäin kävin potkimassa yhden Bemarin renkaita, oli ruksattu isompi bensakone, iDrive ja kaikkea kivaa himmeleitä, oli myös Automaatti, mutta sitten ne standardi lattanat kangaspenkit :(
Näin täysin offtopiccina olen samaa mieltä. Suomalaisilla on kummallinen perversio kiduttaa itseään premium-luokan autoissakin paskoilla karvalakkipenkeillä. Tämä on hyvin esillä Nettiauton ilmoituksissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 882
Viestejä
4 533 605
Jäsenet
74 688
Uusin jäsen
HAWKEY

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom