- Liittynyt
- 24.10.2016
- Viestejä
- 1 025
Ehkä paras voimalinja löytyy raskaasta kalustosta, Sisu SA-240/241 "Rasi". Momentinmuuntimen ja manuaalivaihteiston yhdistelmä on lyömätön siinä ympäristössä, johon auto on tarkoitettu.
Tuo RaSin ratkaisu oli kyllä alkuu hämmentävä ajokokemus, mutta kun siihen tottui niin tuollaisen olisi omaankin auton halunnut. Manuaalin ja automaatin parhaat ominaisuudet yhdessä.
Itsellä eka auto jossa automaatti ja sillä kun on nyt tässä pari vuotta kurvaillut niin en kyllä hingu takaisin manuaalin pariin.
Toki kyseisen auton laatikosta on kyllä huonoakin sanottavaa. Laatikkona on Getragin valmistama 6-vaihteinen kaksoiskytkin vaihteisto, joka tuntuu joltain muinais jäänteeltä, kun ei ole oppivaa/mukautuvaa mallia. Aina vaihdetaan samalla kaavalla, oli tilanne mikä hyvänsä. Hyvä esimerkki on liikenneympyrä, johon hiljentäessä vauhti luonnollisesti putoaa ja loota pudottelee kolmosvaihteelle. Kesken ympyrässä ajon laatikko kuitenkin meinaa, että kolmonen on liian iso ja vaihdetaankin kakkoselle. Heti tämän perään loota toteaakin että ei, tämähän on liian pieni ja laitetaan kolmonen takasin. Ja tuollaista 2-3 vaihteen välistä renaamista tapahtuu usein. Se kolmosvaihde olisi ihan pätevä moneen paikkaan, mutta kiinteät kierrosrajat vaihdoille aiheuttaa tuollaista. Manuaali asennossa saa pidettyä oikean vaihteen päällä pidenpää, joskin siinäkin on rajansa jolloin laatikko vaihtaa itse.