Vaihteistot, eli automaatti/manuaali ja sen parhaus.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja elliV
  • Aloitettu Aloitettu
Näin täysin offtopiccina olen samaa mieltä. Suomalaisilla on kummallinen perversio kiduttaa itseään premium-luokan autoissakin paskoilla karvalakkipenkeillä. Tämä on hyvin esillä Nettiauton ilmoituksissa.

Tekisi melkeen mieli sanoa että suomalaisilla on kummallinen perversio ylipäätään karvalakkiautoihin, mistään ei makseta ellei ole pakko. Perkele. Kunhan merkki näkyy naapuriin, se on pääasia.
 
Tekisi melkeen mieli sanoa että suomalaisilla on kummallinen perversio ylipäätään karvalakkiautoihin, mistään ei makseta ellei ole pakko. Perkele. Kunhan merkki näkyy naapuriin, se on pääasia.
Myös peräkoukku pitää olla joka perkeleen automallissa, vaikka muuten olisi miten sporttisempaa linjaa kosla.
No onneks uusimmissa löytyy jo näitä kokonaan sähköllä piiloon meneviä koukkuja, niin ei ole rumentamassa jatkuvasti.
 
Tämä video laitettiin jokin aika sitten tuonne sähköautokeskusteluun. Sopii tännekkin aika mainiosti.
 
Omalle perseelle ainakin sopi Volvon vakiopenkit hyvin.

Köyhiä kun ollaan niin autossa on vaan ne itselle tärkeimmät eli dieselkone (pienin), automaatti ja paremmat ajovalot. Muut handsfreet ja perushimmelit tais olla vakiona mutta niinhän ne on kai melkein kaikissa.
Olen huomannut saman, minun kokoiselle on hyvältä tuntunut myös joidenkin merkkien vakiopenkit. Volvo on yksi sellaisista merkeistä, joissa vakiojakkara tuntui hyvältä takamuksen alla. Kilsoja tulee vuodessa 25-35tkm, ettei ole pelkkää kauppareissua ajot jolloin on ihan sama millaisella jakkaralla sen parin kilsan siirtymän istuu.. Tärkeimmät autoa hankittaessa on tätä nykyä: automaatti, hyvät valot, neliveto ja pirteä kone.
 
Normiajeluun automaagi on kyllä mielestäni voittamaton. Tulee nykyään rullattua sen 35tkm/a ja on se vaan miellyttävä. Oli tosta hallittavuudesta puhe ja mulla tollanen -00 w203 mese ja sillä saa kyllä keppiä veivatessa oikean pykylän silmään mutta ainakaa talviliukkailla pienen kikkailun hallinta on sellasta kuminauhamaista (esim jos pääsee suljetulle jääalueelle kokeilemaan, ei tietenkään liikenteessä..). Tollaisessa luistatteluhommissa, ainakin omaan maattiin verrattuna, on manuaali pali paree.
 
Kuiva DSG7 omassa autossa bensamoottorin parina. Parhaita puolia on nopeat ylöspäin vaihdot, tehon hukkaamattomuus ja yhdistelmä adaptiivisen vakkarin kanssa.

En silti pidä vaihteistoa kovin hyvänä. Liikkeellelähdöt oppii tekemään suhteellisen sulavasti, mutta kaupunkiajossa alasvaihtojen nykiminen ja rampeissa liian isojen vaihteiden käyttäminen vituttaa usein. Pahinta on tuo kaupunkiajo: Jos ajaa niin, että hidastaa nopeutta, mutta ei pysähtymiseen saakka ja haluaakin jatkaa matkaa, menee kolmoselta kakkoselle vaihtamisessa niin kauan, että veto lakkaa selvän tuntuvasti hetkeksi. Tekee kaupunkiajosta todella rasittavaa joskus kun oikein tietää, että tässäkin hidastuksessa kohta veto katkeaa ja joskus ripeät kaistanvaihdot menevät persiilleen. ZF:n 8-pykäläinen vaihteisto on paras millä olen itse koeajon suorittanut.
 
Omalle perseelle ainakin sopi Volvon vakiopenkit hyvin.

Toisaalta johonkin bemariin nyt ei volvon vakiopenkin veroista jakkaraa saa edes rahalla. Tai tietysti laittamalla siihen volvon penkit.

/Provo

On jotenkin naurettavaa kuinka jotkut viitsii itkeä että keytetyissä autoissa ei ole jotain varusteita. Jokainen saa ihan vapaasti käydä kaupasta ostamassa uuden auton valitsemillaan varusteilla. Mikään ei ole sen typerämpää kuin ostaa uusi auto ajatellen mitäköhän se seuraava omistaja tästä tuumaa (eräs tuttu perusteli uuden autonsa värivalinnan tuon peruseella).
 
On jotenkin naurettavaa kuinka jotkut viitsii itkeä että keytetyissä autoissa ei ole jotain varusteita. Jokainen saa ihan vapaasti käydä kaupasta ostamassa uuden auton valitsemillaan varusteilla. Mikään ei ole sen typerämpää kuin ostaa uusi auto ajatellen mitäköhän se seuraava omistaja tästä tuumaa (eräs tuttu perusteli uuden autonsa värivalinnan tuon peruseella).

Ei tartte edes uutta ostaa, senkun laajentaa hakua Ruotsiin / Saksaan, taaai hyvällä lykyllä löytää tsättiautosta hyvän tuontipelin.

Toki kannattaa seuraavaakin omistajaa miettiä sen kannalta, kuinka helppo auto on jälleenmyydä.

Ihan sama mitä jokainen autoonsa valkkaa, kunhan on automaatti, vakkari, ilmastointi, ne parhaat nahkajakkarat ja tietty se finlandia 2000 vuotavalla tiivisteellä.:D
 
Toki kannattaa seuraavaakin omistajaa miettiä sen kannalta, kuinka helppo auto on jälleenmyydä.

Aika poikkeuksellinen tilanne että uuden auton ostaja myy sen itse, yleensähän ne menevät vaihdossa, ja taas vaihtohyvitykseen varusteilla ei ole juurikaan merkitystä, oikeastaan ainoa hieman vaihtohyvitystä parantava varuste on punainen (tai muu vastaava erottuva) väri.
 
Tekisi melkeen mieli sanoa että suomalaisilla on kummallinen perversio ylipäätään karvalakkiautoihin, mistään ei makseta ellei ole pakko. Perkele. Kunhan merkki näkyy naapuriin, se on pääasia.

Tehdasasenteisten lisävarusteiden puutetta selittää pitkälti se, että niistä on joutunut Suomessa uutena ostetussa autossa maksamaan varusteen hinnan ja ALV:n lisäksi myös autoveroa. Sen sijaan käsittämätöntä on se, että jos rahasta on pulaa, ostetaan mieluummin samalla rahalla uusi karvalakkiversio kuin vaikkapa pari-kolme vuotta vanha, huomattavasti paremmin varusteltu malli samasta autosta käytettynä. Jos ei aivan välttämättä tarvitse jotain todella kummallista lisävarustetta, jonka saa autoon vain tehdasasenteisena, mitkä ihmeen kicksit siitä saa, että häviää tuhansia euroja ostamansa auton jälleenmyyntihinnasta samalla hetkellä, kun ajaa sen ulos liikkeestä?
 
Toistaiseksi parasta itse koettua: turbiiniautomaatti maasturissa, "ylitehoinen" sähkömoottorointi henkilöautossa, manuaali shifterillä moottoripyöräisessä. Jokainen tuntuu hyvältä ja sopii käyttötarkoitukseen.

DSG ei puhutellut, kun vedän venettä usein. CVT oli kiva ruuhkassa madellessa, mutta lopulta epäluonteva seka-ajossa, vaikka 2-litraisessa bensakoneessa periaatteessa ruutiakin löytyi kohtuullisesti. Yhden kytkimen robotit... jepjep.

Sähköautojen yleistyminen ja yksityisautoilijoiden oppressio sammuttanevat tämän keskustelun muutamassa vuosikymmenessä.
 
Bemarihan toimii automaatilla tai manuaalilla kummallakin loistavasti. Tavalliseen arkiajoon varsinkin ruuhka-aikaan automaatti on mukavampi.

Bemarin peruspenkki sen sijaan on melkoinen persepuudutin. Vasta sporttipenkillä pääsee oikeaan tunnelmaan.

Kyllähän asiantuntijafoorumilla bemarin ostosuositus on aina kutoskone ja sporttipenkit. Se on suomalaiselle tojo-kuskille jo käsittämätöntä pröystäilyä.

Volvossa on vakiona ok-penkit. Muuten se on elämyksenä yhtä mielenkiintoinen kun sosiaalidemokratia.
 
Viimeksi muokattu:
Se ratkaisuhan käytettyjen puutteelliseen varustukseen on ostaa itse uusi auto niillä halutuilla varusteilla. Se vaan, että yleensä nämä valittajatkin alkaa sitten miettimään että josko kuitenkin jättäisi osan varusteista pois kun tulee niin kalliiksi. Jos siis on ylipäätään varaa ostaa uutta.
 
Onko jakaa kokemuksia miten eri valmistajien kaksoiskytkinautomaatit käyttäytyy seuraavassa tilanteessa?

Tullaan risteykseen josta jatketaan suoraan mutta on hidastettava että ehtii katsoa sivuille molempiin suuntiin. Nostetaan jalka kaasulta ja ehkä hipaistaan hieman jarrupoljinta. Nähdään että oikealta on tulossa auto mutta risteyksen yli ehtii sopivasti. Painetaan kaasu puoleenväliin että ehditään tulevan auton alta pois. Laatikko alkaakin arpomaan sekunnin verran jonka jälkeen renkaat kuopaisee kun laatikko päättää lähteä hakemaan vaihteita ykköseltä asti eikä pidä nykyistä vaihdetta (siinä vauhdissa ehkä just kolmonen).
Sama skenaario pitäisi toistaa vaihteet manuaaliasennossa ja katsoa pääseekö tekemään vastaavan äkkiliikkeen yhtään sulavammin.

Manuaaliaskeissa on juuri tämä hyvä puoli että auto tottelee ja tekee niin kuin kuljettaja on sen mielessään ajatellut. Vaikka vaihde ei olisikkaan paras tiettyyn tilanteeseen niin kaasua survaisemalla auto kuitenkin vastaa johdonmukaisesti.
 
Onko jakaa kokemuksia miten eri valmistajien kaksoiskytkinautomaatit käyttäytyy seuraavassa tilanteessa?

Tullaan risteykseen josta jatketaan suoraan mutta on hidastettava että ehtii katsoa sivuille molempiin suuntiin. Nostetaan jalka kaasulta ja ehkä hipaistaan hieman jarrupoljinta. Nähdään että oikealta on tulossa auto mutta risteyksen yli ehtii sopivasti. Painetaan kaasu puoleenväliin että ehditään tulevan auton alta pois. Laatikko alkaakin arpomaan sekunnin verran jonka jälkeen renkaat kuopaisee kun laatikko päättää lähteä hakemaan vaihteita ykköseltä asti eikä pidä nykyistä vaihdetta (siinä vauhdissa ehkä just kolmonen).
Sama skenaario pitäisi toistaa vaihteet manuaaliasennossa ja katsoa pääseekö tekemään vastaavan äkkiliikkeen yhtään sulavammin.

Manuaaliaskeissa on juuri tämä hyvä puoli että auto tottelee ja tekee niin kuin kuljettaja on sen mielessään ajatellut. Vaikka vaihde ei olisikkaan paras tiettyyn tilanteeseen niin kaasua survaisemalla auto kuitenkin vastaa johdonmukaisesti.

Kaksoiskytkinlaatikkohan ei ole varsinainen automaattilaatikko ollenkaan, vaan kaksi vaihdelaatikkoa, joissa on esivalittuna "seuraava" vaihde toisella askilla jolle vaihdetaan sitten kytkimen avulla. Valitettavasti tuo automatiikka ei pysty ennakoimaan mainitsemaasi tilannetta, jolloin sen sijaan, että siellä olisi se kolmonen esivalittuna siellä onkin ykkönen ja siksi kestää hetken, ennen kuin saadaan sopiva pykälä silmään.
 
Minusta sinänsä hyvä ajatus on jätetty puolitiehen, tietty tuo olisi pitänyt toteuttaa kolmella kytkimellä niin aina olisi viereiset pykälät melkein silmässä.... No silti se ryömii kytkintä lämmittämällä. Johonkin hybridiin noi voisi istua jossa liikkeelle lähdetään tai ryömitään sähköllä ja kytkin lyödään sitten kerralla kiinni.

Lähetetty minun thor laitteesta Tapatalkilla
 
Johonkin hybridiin noi voisi istua jossa liikkeelle lähdetään tai ryömitään sähköllä ja kytkin lyödään sitten kerralla kiinni.
Kia/Hyundai-konsernin hybrideissähän on kaksoiskytkinaski. Eipä ole tullut perehdyttyä miten nuo toimii.
 
Vagginaattorin jossain gte tms hipridissähän on sähkömoottori ilmeisesti dsg/tsi riskiryhmän välissä, mutta erotettu tsistä ylimääräisellä kytkimellä, tai jotenkin sinne päin...

Lähetetty minun thor laitteesta Tapatalkilla
 
Kia/Hyundai-konsernin hybrideissähän on kaksoiskytkinaski. Eipä ole tullut perehdyttyä miten nuo toimii.
Eikös näissä sähkömoottori ole usein moottorin ja askin välissä samalla akselilla jolloin tapahtuu samanlaista sekoilua, lähdettiin sitten sähköllä tai ei.
 
Bemarin peruspenkki sen sijaan on melkoinen persepuudutin. Vasta sporttipenkillä pääsee oikeaan tunnelmaan.

Kyllähän asiantuntijafoorumilla bemarin ostosuositus on aina kutoskone ja sporttipenkit. Se on suomalaiselle tojo-kuskille jo käsittämätöntä pröystäilyä.

Volvossa on vakiona ok-penkit. Muuten se on elämyksenä yhtä mielenkiintoinen kun sosiaalidemokratia.

Bemarista samaa mieltä, M-Sport nahat olla pitää ja silkinpehmeä suora-bensa-kuutonen :)

Mutta Volvosta puheenollen...kun sitä tässä monet tuntuivat kehuvan. Kävin tuossa uutta ysikymppiä potkimassa (joka muuten on pirun hieno), mutta siinä samalla kun istuin niissä halvemmissa Volvoissa (en edes muista malleja, kun ei kiinnosta, jokin V40 tai V60 täytyi olla), niin en voi kehua niitä vakio istuimia. Ei säätöjä, erityisesti etureunan kippi puuttuu, kova, ei tue reisiä ja muutenkin istuimet tuntui aivan samalta kuin missä tahansa halvimmassa Nissanissa, Mazdassa tai pikkukylän puukirkossa... Siihen vielä se ämpärimuovi kojelauta :confused:

En ikinä ole ollut kova Volvo-fani, mutta muistelen että kyllä niissä takavuosina (S60, V70, S80) oli ihan perusmalleissakin loistavat sohvat.
 
No ei kyllä puutu etureunan kippi, tai kaipa se sitten on poistettu jostain aivan täysin karvalakista varutelusta?

Tjaaa... no sitten en sitä säätöä sieltä löytänyt :tdown:.
Täytyy käydä joskus uudestaan kokeilemassa paremmin.


Edit: jos meinaat sitä etureunassa olevaa palaa jota voi säätää sisään tai ulos

En tarkoita. Se on tosiaan harvinaisempi varuste, yleensä löytyy (lisärahalla) kaikista sportti-penkeistä, kuten bemarini m-sporteissa.


Tuota ämpärimuovia en nyt ihan ymmärrä. Jokainen volkkari, audi, bemari ja volvo mitä on tullut kokeiltua on aika samalla tavalla sisustettu: kojelauta jotain pehmeää muovin tapaista mössöä ja sitten somisteet on joko muovia, alumiinia tai jotain muovipuuta. Mitä tällä kommentilla siis oikein meinaat? Ymmärrän että joku Fiestan kovamuovinen kojelauta on vähän halvan oloinen, mutta eipä ole semmoista tullut vielä Volvossa vastaan.

2-v40-interior.jpg


Mielestäni enemmänkin muovin materiaalin ja fyysisen tuntuman sijaan sen muotoilu ja ulkonäkö. Tuollaista tylsän harmaata kiiltävää tasaista pintaa kaikki, jonka keskelle isketty sotkuinen pieni nappulaviidakko.
Ehkä tuo häiritsee itseäni enemmän kuin keskivertoautoilijaa, kun olen jo tottunut omassa autossani että sisusta on kojelautaa myöten oikeasti jonkin värinen.
 
Tuo ankean harmaa muovikojelauta on jokin hemmetin muotijuttu. "Kaikkien" autojen kojelaudat on nykyään ankean harmaita, eikä erilaisia puu somisteita enää saa edes rahalla (ellei siitten teetä), se "parempi" kojelauta on somistettu sitten alumiinin harmaalla, sen muovinharmaan sijaan.


Jo 70-luvun volvoissa oli penkissä "kippi" toteutettuna penkin etu- ja takareunan korkeussäädöllä.. Säätää ei tosin voinut kun siinä penkillä istui (tai no ehkä etureunan joku notkea), vapautuskahva oli suoraan siinä lukitustangossa penkin alla. Eli takapään säätö tapahtui käytännössä takajalkatilasta.

Voi olla ollut jo 60-luvulla, mutta en ole niitä sen kummemmin tutkinut.
 
Tällä hetkellä on alla automaatti, Volvo S70 '00. Ihan luotettavan oloinen laitos, kun mittarissakin on jo 471tkm. Muutaman kerran edelliset omistajat vaihdattaneet öljyjä lootaan ja itse vaihdatin nyt syksyllä huuhtelemalla.

Manuaalissa ja automaatissa on omat hyvät puolensa, oikeastaan mielestäni riippuu autosta että kummalla ottaisin. Tuplakytkimiäkin taitaa olla erilaisia, kaverin Bmw 335i dct:llä ja Mersun A220 4maticilla olen ajanut, enkä niistä kyllä mitään huonoa löytänyt.
 
Onko jakaa kokemuksia miten eri valmistajien kaksoiskytkinautomaatit käyttäytyy seuraavassa tilanteessa?

Tullaan risteykseen josta jatketaan suoraan mutta on hidastettava että ehtii katsoa sivuille molempiin suuntiin. Nostetaan jalka kaasulta ja ehkä hipaistaan hieman jarrupoljinta. Nähdään että oikealta on tulossa auto mutta risteyksen yli ehtii sopivasti. Painetaan kaasu puoleenväliin että ehditään tulevan auton alta pois. Laatikko alkaakin arpomaan sekunnin verran jonka jälkeen renkaat kuopaisee kun laatikko päättää lähteä hakemaan vaihteita ykköseltä asti eikä pidä nykyistä vaihdetta (siinä vauhdissa ehkä just kolmonen).
Sama skenaario pitäisi toistaa vaihteet manuaaliasennossa ja katsoa pääseekö tekemään vastaavan äkkiliikkeen yhtään sulavammin.

Manuaaliaskeissa on juuri tämä hyvä puoli että auto tottelee ja tekee niin kuin kuljettaja on sen mielessään ajatellut. Vaikka vaihde ei olisikkaan paras tiettyyn tilanteeseen niin kaasua survaisemalla auto kuitenkin vastaa johdonmukaisesti.


Samat kokemukset. Kaksoiskytkimet miettivät ja nykivät. Tuplakytkin on hyvä 0-100kmh vaihteisto, ja myös radalle, jossa mennään aina maksimi kierroksilla, mutta arkielämän tilanteisiin usein häiritsevää miettimistä. Se on siinä rakenteessa, se on nopea vain jos siellä toisen kytkimen takana on oikeat rattaat valittuna, muuten se on hidas vaihtamaan "oikeasti" vaihdetta.

Joskus olen automyyjien kanssa keskustellut vaihteistoista ja hekin ovat myöntäneet (vastentahtoisesti), että tuplakytkimellä meno on monesti nykivää. Kuulemma tuplakytkimen sujuva ajaminen vaatii ennakointia ja opettelua. Täytyy kokoajan miettiä että mitä se vaihteisto nyt meinaa seuraavaksi tehdä ja itse ennakoida sen seuraukset, ettei tule niitä renkaat sutien lähtöjä.

Tämä taas ei kuulosta yhtään automaattivaihteistolta, jos kuljettaja joutuu kuitenkin kokoajan miettimään, että mikä vaihde siellä tuplakytkinvaihteistossa nyt onkaan sisällä ja sen perusteella polkemaan kaasua. Ennemmin otan sitten sen rehellisen manuaalin, jolloin voin itse pistää haluamani vaihteen sisään, riippumatta kaasupolkimen asennosta.

Tunnen yhden vanhemman herrasmiehen, kenelle työn puolesta kilometrejä tulee todella paljon, muutenkin tosi autoharrastaja ollut koko ikänsä, ajanut jopa ihan kilpaa, hänellä on todella vaativa maku autojen suhteen. Rahaa löytyy, joten autot ovat vaihtuneet tiheään, eivätkä ole olleet halvimmasta päästä. Nyt kun ikää äijälle tullut enemmän, niin tykästynyt myös automaatteihin. Hänen edellinen auto oli BMW sillä kehutulla 8-pykäläisellä ZF:llä. Välillä hän senkin toimintaa moitti tyhmäksi, mutta ylisti kuitenkin parhaaksi automaatiksi. Nyt hänellä on muuten manuaalivaihteinen ykkösautona.
Jokatapauksessa, hänkin haukkuu kaikki tuplakytkimet niin maan rakoon kuin mahdollista. Hän on monesti ihmetellyt kuinka kukaan ihminen voi tuollaisen ostaa. Ja miksei autolehdet niitä enemmän hauku.
 
Jokatapauksessa, hänkin haukkuu kaikki tuplakytkimet niin maan rakoon kuin mahdollista. Hän on monesti ihmetellyt kuinka kukaan ihminen voi tuollaisen ostaa. Ja miksei autolehdet niitä enemmän hauku.

Vielä jonkun konsernin vikaherkkyys tähän päälle. Ei millä arpalaatikko nytkyttimellä ole kovin mielekästä ajaa.
Itse en siis montaa kertaa ole moisella ajanut, kyydissa ollut joitain kertoja, ja kyllä ne nykäisyt huomaa väkisinkin. Nyt kun vielä näyttää yleistyvän useilla merkeillä nuo kaksoiskytkin viritelmät, ja ostajat sietää moisia.
Vai onko se sitten desin verran taloudellisempi muihin verrattuna, halvempi valmistaa vai mikä lienee ideana? Mieluummin perinteistä mukavampaa tekniikkaa, tai muita vaihtoehtoja.
 
Kaksoiskytkin on taloudellinen ja sillä saadaan siis CO2 lukemat alas ja autoverot samalla. Mehumaija hukkaa väkisin hieman taloudellisuutta, koska se "luistaa" aina vähän. Nykyään pykäliä on sen verran paljon, että luistatusta ei tarvita paljoa, mutta silti enemmän kuin kaksoiskytkimellä.

Taloudellisin ja arkikäytössä mukavin vaihteisto on CVT, mutta moni ei tykkää sen tuntumasta sen "räväkkyyden" totaalisen puutteen vuoksi.
 
Ajan kaksoiskytkimellä koska dieselin tiheiden välien veivaus on yhtä tuskaa. Manuaali on nautinto vain bensalla.
 
Itse suosin automaattia. Lortto oli täysin automaattia vastaan kunnes kokeili mun autoa. Noh hänenkin uusi autonsa on nyt automaatti. Toki radalla manuaali on kiva, mutta esim tollaseen gt-luokan autoon automaatti sopii kuin nyrkki hanuriin. Ja toki käyttöautossa ehdoton.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Tuo ankean harmaa muovikojelauta on jokin hemmetin muotijuttu. "Kaikkien" autojen kojelaudat on nykyään ankean harmaita, eikä erilaisia puu somisteita enää saa edes rahalla (ellei siitten teetä), se "parempi" kojelauta on somistettu sitten alumiinin harmaalla, sen muovinharmaan sijaan.


Jo 70-luvun volvoissa oli penkissä "kippi" toteutettuna penkin etu- ja takareunan korkeussäädöllä.. Säätää ei tosin voinut kun siinä penkillä istui (tai no ehkä etureunan joku notkea), vapautuskahva oli suoraan siinä lukitustangossa penkin alla. Eli takapään säätö tapahtui käytännössä takajalkatilasta.

Voi olla ollut jo 60-luvulla, mutta en ole niitä sen kummemmin tutkinut.

Ostat vain oikean merkkisen auton niin kyllä sitä puuta rupeaa halutessaan löytymään, mutta taitaa noiden autojen hintalaput olla siellä 100 000 paremmalla puolella.
 
Tämä on vain ja ainoastaan hyvä asia. Jos koittaa ostaa vähänkään parempaa käytettyä autoa, niin siellä on aina tuo jäätävä eläkeläisverhoilu. Hyi stna..
Ja tässä yksi syy miksi ainoat vaihtoehdot on harmaa tai harmaampi muovi.

Paskaako se kenellekään kuuluu millaisia vaariverhoiluja kukin autoonsa haluaa. Jos haluaa ostaa käytetyn auton niin turha sitä on nillittää että sitä ei saa niillä varusteilla ja niin harmaana kun sen haluaisi.
 
.. ankean harmaita, eikä erilaisia puu somisteita enää saa edes rahalla (ellei siitten teetä)..

Ostat vain oikean merkkisen auton niin kyllä sitä puuta rupeaa halutessaan löytymään..

Ja tässä yksi syy miksi ainoat vaihtoehdot on harmaa tai harmaampi muovi.

Paskaako se kenellekään kuuluu millaisia vaariverhoiluja kukin autoonsa haluaa. Jos haluaa ostaa käytetyn auton niin turha sitä on nillittää että sitä ei saa niillä varusteilla ja niin harmaana kun sen haluaisi.

Kuvan auto on 2017 -mallia.
2017-bentley-mulsanne_100556525_m.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Premiumien lisävarusteluetteloista löytyy eri puulajikkeet. :cigar2:
Mieluummin puuta kuin alumiinia... Saati hiilikuidun näköistä. :wtf:
 
Premiumien lisävarusteluetteloista löytyy eri puulajikkeet. :cigar2:
Mieluummin puuta kuin alumiinia... Saati hiilikuidun näköistä. :wtf:

Mielummin alumiini kuin piano black villitys mitä moni merkki on harrastanut viime vuosina. Kun tuossa näkyy kaikki paska eikä koskaan näytä puhtaalta.
 
Itselläni on nyt muutaman vuoden ollut ensimmäinen tomaattiauto (terrano). Vain neljä pykälää + turbiinilukko. Melkoinen öljyvispilä ja mistään kovin hienostuneesta toiminnasta ei voi puhua. Kaikista puutteistaan huolimatta pidän tästä enemmän kuin manuaalista. Maaston puolella ajaessa meno on pehmeämpää ja etenemiskyky on parempaa kun on pieni pehmeä veto koko ajan päällä vaikka kaasun nostaisi pois. Ei mitään nykymisiä siis. Perävaunun peruuttaminen on myös mukavampaa ja samoin mäkilähdöt. Turbiinilukko varmistaa ettei maantieajossa soppaa käytännössä kulu manuaalia enempää. Huonona puolena kustannukset...syyläri vuotaa hieman mutta uusi maksaisi triplasti manuaaliversioon verrattuna kun samassa menee lootan jäähdytysputket. Sitten öljyjen kanssa saa lutrata 60tkm välein eikä ole ihan halpaa. Välillä kun tulee hypättyä manuaalin puikkoihin niin koko kepin vispaaminen tuntuu täysin turhalta touhulta.
 
Tällä nyt ei ole nykymaailmassa sijaa, mutta mielenkiintoinen tuulahdus 60 vuoden takaa: Chevrolet Turboglide-vaihteisto.

Vaihteita ei vaihdeta kytkimillä ja jarrupannoilla, kuten normaaleissa muunninvaihteistoissa, vaan momentinmuuntimessa on oma turbiinipyörä jokaiselle kolmelle vaihteelle erikseen. Koko vaihteisto perustuu momentinmuuntimen luistoon ja veto vaihtuu täysin portaattomasti vaihteelta toiselle.
 
Mulla on käsitys että joissain traktoreissa, dumppereissa yms hieman nopeammissa työkoneissa käytetään jotain tuontyyppistä vaihteistoa.
 
Eli myönnät siis, ettei automaatilla ja manuaalilla ole mitään eroa ja kyse on vain makuasiasta, kummalla haluaa ajaa.

Itelle ei kyllä tule mieleen yhtään tilannetta missä manuaali olisi yhtään sen parempi vaihtoehto kuin automaatti.

Kaverilla on ollut 5,7 litranen v8 ja 7,5l ja 8,1l ja nykynen on joku 6litran vortec.
Joskus kun on "pitänyt" polttaa kumia ja omistaja on yllyttänyt siihen niin ei oikeen onnistu. Koko ajan on tunne että tämä laite menee jostain paskaksi tai rikki.

Automaatilla kumin polttaminen on vain vammasta touhua ja siinä menettää auton hallinnan helposti sen onnistuessa. Jos et ole koskaan yrittänyt polttaa kumia automaatilla niin ihan turha lässyttää. Tämä nyt vain oli helpoin esimerkki asiasta.

Manuaalilla on vaan parempi kontrolli.
 
Mulla on käsitys että joissain traktoreissa, dumppereissa yms hieman nopeammissa työkoneissa käytetään jotain tuontyyppistä vaihteistoa.

Juurikin näin. Kaikissa traktoreissa, joissa on automaatti, tai portaaton vaihteisto kuten puhutaan, se toimii näin.
Tämän tarkoitus on se, että traktorin koko kierrosalue on käytettävissä kaikilla nopeuksilla.
Jotkin työkoneet tarvitsevat voimaa traktorin voiman ulosotosta, ja tällaisella vaihteistolla traktorin moottori pyörii aina samaa nopeutta, mutta ajonopeus saattaa muuttua.
Portaattomalla traktorilla kun ajaa, siinä tulee mielenkiintoinen kuminauhaefekti : moottorin kierrokset on koko ajan tasaiset, mutta nopeus vaan kiihtyä, eikä vaihteen vaihtoa huomaa ollenkaan.
 
Juurikin näin. Kaikissa traktoreissa, joissa on automaatti, tai portaaton vaihteisto kuten puhutaan, se toimii näin.
Tämän tarkoitus on se, että traktorin koko kierrosalue on käytettävissä kaikilla nopeuksilla.
Jotkin työkoneet tarvitsevat voimaa traktorin voiman ulosotosta, ja tällaisella vaihteistolla traktorin moottori pyörii aina samaa nopeutta, mutta ajonopeus saattaa muuttua.
Portaattomalla traktorilla kun ajaa, siinä tulee mielenkiintoinen kuminauhaefekti : moottorin kierrokset on koko ajan tasaiset, mutta nopeus vaan kiihtyä, eikä vaihteen vaihtoa huomaa ollenkaan.
Traktoreiden portaattomat eivät ole ollenkaan tuollaisia. Työkoneiden portaattomat vaihteistot toimivat säätyvätilavuuksisen hydraulipumpun ja hydraulimoottorin yhdistelmällä. Vähän laitteesta riippuen siinä voi sitten olla muutakin ympärillä. Leikkuupuimureissa ja muissa laitteissa, joiden pääasiallinen tarkoitus ei ole vetää, siirtyy kaikki voima yleensä hydraulisesti.
Kuitenkin esimerkiksi traktoreissa voimaa siirtyy aina mekaanisesti mahdollisimman paljon. Mekaanisen ja hydraulisen osan kautta siirtyvä voima yhdistetään planeettavaihteistolla, jonka ulostulon nopeutta voidaan säätää laajalla alueella hydraulisen osan välityssuhdetta muuttamalla. Uudemmissa traktoreiden portaattomissa on lisäksi 2-4 mekaanista vaihdetta, jotka häivytetään olemattomiin. Syynä tähän on tietysti hyötysuhde, mikä on muutenkin huonotunut takavuosien keppivaihteistoista.
 
Mulla on 1996 Volvo 855 automaatilla ja on ollut uudesta asti. Koska en paremmasta tiedä niin olen tähän täydellisen tyytyväinen. Mitään keppijumppaa en ole halunnut sen jälkeen tehdä enää kun mulla oli ennen tuota 1989 Golf jonka vaihdekeppi ja sen systeemit oli todella takapuolesta.

70-luvun tojotissa oli hyvät manuaalivaihteet.
 
Esim. jos jäät jumiin lumeen/mutaan, niin automaatilla et kyllä pääse irti juuri sen takia että et saa kierroksia tarpeeksi alhaalle.

Kyllä omassani on nappi tuota varten. Se kytkee vaihteen isolle ja ei vaihda turhaan, eli luistattamalla sillä pääsee irti lumesta ja mudasta. Volvo 855 1996.
 
Yhtä vammaista touhua kuin haukkua toisten harrastuksia? Niin kauan kun se munkkien polttaminen ei tapahdu asuinalueella muita häiriten, niin ei pitäisi olla keneltäkään pois.

Ajoratamerkintöjä ei myöskään saa tuhria kumia polttamalla (eikä muullakaan tavalla). Muuten se nyt on yksi lysti, mitä omilla renkaillaan tekee.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Kumin polttaminen ihan millävain vaihteistolla on äärimmäisen vammaista touhua.

Mutta se on exstra vammasta automaatilla, niinkuin seuraava video osoittaa.
Tuon videon katsomisen jälkeen ei enää yhtään ihmettele miksi jenkit torppailee
niitä automaattejaan pusikkoon, tuotahan ei tarvitse pitää paikallaan vaan siinä pystyy lähtemään liikkeelle kanssa kun samalla polttaa kumia.
Jos joku neuvoo sinulle tuon tyylin polttaa kumia. Älä kokeile, olette nopeasti pusikossa. (tää nyt oli yleinen neuvo kaikille)

 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 300
Viestejä
4 534 315
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom