Onko jakaa kokemuksia miten eri valmistajien kaksoiskytkinautomaatit käyttäytyy seuraavassa tilanteessa?
Tullaan risteykseen josta jatketaan suoraan mutta on hidastettava että ehtii katsoa sivuille molempiin suuntiin. Nostetaan jalka kaasulta ja ehkä hipaistaan hieman jarrupoljinta. Nähdään että oikealta on tulossa auto mutta risteyksen yli ehtii sopivasti. Painetaan kaasu puoleenväliin että ehditään tulevan auton alta pois. Laatikko alkaakin arpomaan sekunnin verran jonka jälkeen renkaat kuopaisee kun laatikko päättää lähteä hakemaan vaihteita ykköseltä asti eikä pidä nykyistä vaihdetta (siinä vauhdissa ehkä just kolmonen).
Sama skenaario pitäisi toistaa vaihteet manuaaliasennossa ja katsoa pääseekö tekemään vastaavan äkkiliikkeen yhtään sulavammin.
Manuaaliaskeissa on juuri tämä hyvä puoli että auto tottelee ja tekee niin kuin kuljettaja on sen mielessään ajatellut. Vaikka vaihde ei olisikkaan paras tiettyyn tilanteeseen niin kaasua survaisemalla auto kuitenkin vastaa johdonmukaisesti.
Samat kokemukset. Kaksoiskytkimet miettivät ja nykivät. Tuplakytkin on hyvä 0-100kmh vaihteisto, ja myös radalle, jossa mennään aina maksimi kierroksilla, mutta arkielämän tilanteisiin usein häiritsevää miettimistä. Se on siinä rakenteessa, se on nopea vain jos siellä toisen kytkimen takana on oikeat rattaat valittuna, muuten se on hidas vaihtamaan "oikeasti" vaihdetta.
Joskus olen automyyjien kanssa keskustellut vaihteistoista ja hekin ovat myöntäneet (vastentahtoisesti), että tuplakytkimellä meno on monesti nykivää. Kuulemma tuplakytkimen sujuva ajaminen vaatii ennakointia ja opettelua. Täytyy kokoajan miettiä että mitä se vaihteisto nyt meinaa seuraavaksi tehdä ja itse ennakoida sen seuraukset, ettei tule niitä renkaat sutien lähtöjä.
Tämä taas ei kuulosta yhtään automaattivaihteistolta, jos kuljettaja joutuu kuitenkin kokoajan miettimään, että mikä vaihde siellä tuplakytkinvaihteistossa nyt onkaan sisällä ja sen perusteella polkemaan kaasua. Ennemmin otan sitten sen rehellisen manuaalin, jolloin voin itse pistää haluamani vaihteen sisään, riippumatta kaasupolkimen asennosta.
Tunnen yhden vanhemman herrasmiehen, kenelle työn puolesta kilometrejä tulee todella paljon, muutenkin tosi autoharrastaja ollut koko ikänsä, ajanut jopa ihan kilpaa, hänellä on todella vaativa maku autojen suhteen. Rahaa löytyy, joten autot ovat vaihtuneet tiheään, eivätkä ole olleet halvimmasta päästä. Nyt kun ikää äijälle tullut enemmän, niin tykästynyt myös automaatteihin. Hänen edellinen auto oli BMW sillä kehutulla 8-pykäläisellä ZF:llä. Välillä hän senkin toimintaa moitti tyhmäksi, mutta ylisti kuitenkin parhaaksi automaatiksi. Nyt hänellä on muuten manuaalivaihteinen ykkösautona.
Jokatapauksessa, hänkin haukkuu kaikki tuplakytkimet niin maan rakoon kuin mahdollista. Hän on monesti ihmetellyt kuinka kukaan ihminen voi tuollaisen ostaa. Ja miksei autolehdet niitä enemmän hauku.