VAG autojen monet ongelmat

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 106
Entäs jos jättää automaatista haaveilun sikseen, onko manuaali octaviat päteviä pelejä noissa ikäluokissa?
Kun ongelmia on tsi koneessa ja DSG vaihteistossa niin tietysti manuaalin valitseminen poistaa osan ongelmaa muttei tietenkään kaikkia. Edelleen sitten on tuo tsi kone ja makselet tuhansien eurojen ketjuremppoja siihen.
Mä olen vissiin muutaman kerran aiemminkin messunnut siitä että tuon volkkarin TSI koneen ketjuongelman saa selätettyä sillä että suhtautuu siihen kuten jakohihnaan.

ELi se tuhansien eurojen ketjuremppa muuttuu satojen eurojen ketjuhuolloksi, siinä missä alunperinkin huolto-ohjelmaan kuulunut jakohihnan vaihto. Monella peruste siihen että ketjua ei voi vaihtaa on se että sitä ei pitäisi joutua vaihtamaan. No Volkkarin ketju on paska, eikä siitä pääse mihinkään, mutta ei sen vaihtaminen (/vaihdattaminen) ole sen kalliimpi homma kuin hihnankaan vaihto, joka on ihan virallisessa huolto-ohjelmassa.

Sen ketjun vaihto ei ole vartin homma, niinkuin joissain (harvoissa) hihnakoneissa, mutta toisaalta, on autoja joissa hihnan vaihtaminen helyinen on huomattavasti kalliimpi ja työläämpi operaatio kuin tuo 1,4TSI:n ketjun vaihto.

Siitä ei oikein pääse mihinkään että tuo 1,4TSI on kuitenkin hyvä moottori muilta ominaisuuksiltaan, ja Octavia on hyvä auto.

DSG vaihteistolle ei oikein mitään sen kummempaa ennaltaehkäisevää voi tehdä, kuin öljynvaihdot, joka ei mitenkään erityisemmin pelasta sitä. Maantiepainotteisessa ajossa DSG askit kestää yleisesti ihan hyvin.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
VAG ja DPF, eli hiukkasloukku. 2.0 TDI CR, 2010 eli päästöhuijausdieseli. Kohtuu paljon ajettu ajoneuvo kyseessä, eli noin 300tkm ja alkaa pönttö ilmeisesti olla finaalissa. Ei sytyttele vikavaloja, mutta polttoja tekee tiuhaan = polttoaineen kulutus korkea (7-9 litraa sataselle), varsinkin jos sattuu enemmän pätkäajoa ja ei saa polttoa tehtyä loppuun. Matka-ajossakin kestää melko pitkään ja pitää ajella pienemmällä vaihteella, että poltot suoriutuu loppuun. Näkyy tekevän noita jopa alle 400km välein. Toisaalta paine-ero anturi näyttää tasakaasulla satasen vauhdissa 6-vaihteella vain alle 50mbar paineita, täyskiihdytyksessä alle 200mbar. Ymmärtääkseni nuo arvot kertoisi, että pönttö ei vielä finaalissa. Mutta tuo kulutus aika huikea vag dieseliksi.

Nyt sitten tuolle pitäisi jotain alkaa tekemään. Yksi vaihtoehto olisi uusi dpf, mutta hitto kun on veemäisen oloinen homma vaihtaa. Ja päästöhuijauksen vuoksi tehty korjaus moottorinohjaukseen ilmeisesti tihentää noita polttoja... Pöntön tyhjääminenkin käynyt mielessä, mutta mitähän se katsastusmies tykkää? Kattikin vielä samassa paketissa. Hankala tyhjentääkin, kun pitää pönttö irroittaa ja avata rälläkällä, sisuskalut pois ja hitsailla kiinni. Ei siis oikein voi itse tehdä kun ei ole hitsausosaamista. Nosturinkin melkein tarvitsee, että saa dpf:n irti.

Millekkähän tässä oikein alkaisi? Ei viitsisi vaihtoon vielä laittaa kun auto muuten huippukunnossa. Ajatuksen vielä ajella muutama vuosi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
133
VAG ja DPF, eli hiukkasloukku. 2.0 TDI CR, 2010 eli päästöhuijausdieseli. Kohtuu paljon ajettu ajoneuvo kyseessä, eli noin 300tkm ja alkaa pönttö ilmeisesti olla finaalissa. Ei sytyttele vikavaloja, mutta polttoja tekee tiuhaan = polttoaineen kulutus korkea (7-9 litraa sataselle), varsinkin jos sattuu enemmän pätkäajoa ja ei saa polttoa tehtyä loppuun. Matka-ajossakin kestää melko pitkään ja pitää ajella pienemmällä vaihteella, että poltot suoriutuu loppuun. Näkyy tekevän noita jopa alle 400km välein. Toisaalta paine-ero anturi näyttää tasakaasulla satasen vauhdissa 6-vaihteella vain alle 50mbar paineita, täyskiihdytyksessä alle 200mbar. Ymmärtääkseni nuo arvot kertoisi, että pönttö ei vielä finaalissa. Mutta tuo kulutus aika huikea vag dieseliksi.

Nyt sitten tuolle pitäisi jotain alkaa tekemään. Yksi vaihtoehto olisi uusi dpf, mutta hitto kun on veemäisen oloinen homma vaihtaa. Ja päästöhuijauksen vuoksi tehty korjaus moottorinohjaukseen ilmeisesti tihentää noita polttoja... Pöntön tyhjääminenkin käynyt mielessä, mutta mitähän se katsastusmies tykkää? Kattikin vielä samassa paketissa. Hankala tyhjentääkin, kun pitää pönttö irroittaa ja avata rälläkällä, sisuskalut pois ja hitsailla kiinni. Ei siis oikein voi itse tehdä kun ei ole hitsausosaamista. Nosturinkin melkein tarvitsee, että saa dpf:n irti.

Millekkähän tässä oikein alkaisi? Ei viitsisi vaihtoon vielä laittaa kun auto muuten huippukunnossa. Ajatuksen vielä ajella muutama vuosi.
Jos moottori ja suuttimet on kunnossa niin ei katsastusmies huomaa, että pönttö on tyhjennetty, kun tehdään pelkkä savumittaus tuon ikäisille autoille. Itse fyysistä tyhjentämistä lisäksi tarvitaan moottoriohjauksen muuttaminen toimimaan tyhjällä pöntöllä, ettei tule vikavaloja, vikakoodeja ja limp-modea. Nykyään löytyy ympäri suomea firmoja jotka tekevät noita moottorin uudelleenohjelmointeja ja myös hoitavat fyysisesti pöntön tyhjentämisen. Ja samalla saa vielä voimaakin lisättyä koneeseen. Ei muutakuin kyselemään hintoja ja palveluja paikallisilta toimijoilta
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Jos moottori ja suuttimet on kunnossa niin ei katsastusmies huomaa, että pönttö on tyhjennetty, kun tehdään pelkkä savumittaus tuon ikäisille autoille. Itse fyysistä tyhjentämistä lisäksi tarvitaan moottoriohjauksen muuttaminen toimimaan tyhjällä pöntöllä, ettei tule vikavaloja, vikakoodeja ja limp-modea. Nykyään löytyy ympäri suomea firmoja jotka tekevät noita moottorin uudelleenohjelmointeja ja myös hoitavat fyysisesti pöntön tyhjentämisen. Ja samalla saa vielä voimaakin lisättyä koneeseen. Ei muutakuin kyselemään hintoja ja palveluja paikallisilta toimijoilta
Juu, se ohjelmointi onnistuu omalla kohdalla melko helposti. Lähinnä tuo mekaaninen tyhjäys ongelmana kun ei ihan pelkkä rautakanki riitä, vaan vaatisi vähän enemmän osaamista. Täytyy kysellä lähialueelta minkähintainen homma olisi. Yksi vaihtoehto olisi toki tilata ebaysta putki mistä sisuskalut jo poistettu.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
610
Juu, se ohjelmointi onnistuu omalla kohdalla melko helposti. Lähinnä tuo mekaaninen tyhjäys ongelmana kun ei ihan pelkkä rautakanki riitä, vaan vaatisi vähän enemmän osaamista. Täytyy kysellä lähialueelta minkähintainen homma olisi. Yksi vaihtoehto olisi toki tilata ebaysta putki mistä sisuskalut jo poistettu.
Tyhjä putki voisi olla esim. Darksidelta hyvä vaihtoehto. Saisit tuon vanhan dpf:n juuri ja juuri elossa ulos jos vaikka hankkiudut autosta eroon niin sen voisi lyödä takaisin kiinni.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Tyhjä putki voisi olla esim. Darksidelta hyvä vaihtoehto. Saisit tuon vanhan dpf:n juuri ja juuri elossa ulos jos vaikka hankkiudut autosta eroon niin sen voisi lyödä takaisin kiinni.
Tyhjä putki tosiaan hyvä vaihtoehto. Toki kun auto lähtee kiertoon, niin tehdään kyllä selväksi uudelle omistajalle että siellä sitä loukkua ole. Takaisin paikoilleen sitä kyllä rupea asentamaan, sen verran kova homma. Moottorinohjauskin pitäisi muuttaa entiselleen.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
610
Tyhjä putki tosiaan hyvä vaihtoehto. Toki kun auto lähtee kiertoon, niin tehdään kyllä selväksi uudelle omistajalle että siellä sitä loukkua ole. Takaisin paikoilleen sitä kyllä rupea asentamaan, sen verran kova homma. Moottorinohjauskin pitäisi muuttaa entiselleen.
Huonopuoli noissa uusissa tyhjissä putkissa on se, että 300k ajettuun konehuoneseen kun sellasen iskee niin loistaa kyllä kilometrin päähän. Noitahan on myös feikkipöntöllä varustettuna.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Tuli vastaan mielenkiintoinen kolmoskoppanen neliveto Octavia 1.8tsi+DSG combolla ja mittarissa n. 130tkm. Autosta mainitaan että siihen on vaihdettu kytkin ja haldex-pumppu 3 vuotta sitten, onko nuo jotain yleisiä porsimiskohteita vai pitäiskö kiertää kaukaa?
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 370
Kävin syksyllä koeajamassa useampaa neliveto vagia vuosilta 2013-2015, jokaiseen oli vaihdettu haldex pumppu noin 150tkm kohdalla. Olikos se nyt gen5 mikä noissa on ja suodattimen puhdistus ei kuulu huolto-ohjelmaan(kuuluiko edes öljynvaihto?), suodatin menee tukkoon ja järjestelmä ei luonnollisesti toimi.

Kytkimenhän dsg:stä saa poltettua kun käyttää sitä kuten tavallista automaattia eli ryömittää risteyksissä ja mäissä jne. Voi olla myös ohjainlaitevika takana.

Monelle riittäisi jo pelkkä sanojen tsi+dsg sanominen että kiertäisivät kaukaa.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Vitosgeneraation haldexissa on tosiaan pumpulla imusihti, mutta sen putsaus ei kuulu huolto-ohjelmaan. Öljynvaihto kuuluu, mutta jos suodinta ei koskaan pyydä putsattavaksi tai itse putsaa, niin lopulta se on tukossa ja varmaan pumppu hajoaa siihen.

Omien havaintojen mukaan noissa on myös jotain softabugia alkupään tuotannossa. Pumppu hukkaa jostain syystä älynsä eikä takapää enää vedä. Omassa Audissa on tuo sama voimalinja ja kertaalleen se on muuttunut etuvetoiseksi vaikka pumpun sihtiä on putsattu. Veto palasi ihan sillä, että ajoi testerillä uudelleen pumpulle "opetuksen" jossa pumppu järkeilee millä ohjauksella (PWM) se tuottaa minkäkin verran öljynpainetta. Tiedän muitakin vastaavia tapauksia.

Mietin vaan silloin, että paljonkohan noihin on vaihdettu pumppuja turhaan, kun pelkkä sopeutus olisi korjannut toiminnan... Toki osa on varmaan rikottu oikeasti, kun ei ole koskaan putsattu sitä pumpun imupuolen sihtiä.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Monelle riittäisi jo pelkkä sanojen tsi+dsg sanominen että kiertäisivät kaukaa.
Tosin jos jaksaa enemmän perehtyä asiaan, niin huomaa että tuo kyseinen moottori on aivan toimiva kampe. TSI-nimen alla on jo niin paljon täysin eri tyyppisiä moottoreita, että sekaan on vahingossa sattunut ihan onnistuneitakin.
 

Sepek

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 165
Onko multitrokista kuinka v..ittulua, koska VAGarena ja Auli sivut on hiljaa. Saab sivut sentään toimii, vaikka on väärä merkki. c
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Tosin jos jaksaa enemmän perehtyä asiaan, niin huomaa että tuo kyseinen moottori on aivan toimiva kampe. TSI-nimen alla on jo niin paljon täysin eri tyyppisiä moottoreita, että sekaan on vahingossa sattunut ihan onnistuneitakin.
Perehtymistä vaatii tosiaan. Itse jos edes miettisin niin pitäisi tietää kaikki moottorikoodit, vuosimallit jne, tyyppiviat ja muut ongelmat - ja siinä sitä olikisin selvitettävää, itse en ainakaan ulkoa muista juuri mitään. Jotain korjausjuttujen hintoja kyllä muistan ja oireet mitkä kuulostaa rahan menolle.

Itseasiassa mulla oli tällä viikolla käytössä VAG tuote, kun oma auto huollossa. Vaikutelma ihan laadukas, TDi motissa voimaa enemmän kun numeroista uskoisi. Ajoasento erinomaisen hyvä, kyllä sillä heittäisi pidemmänkin matkan ongelmitta, joten ergonomiassa e mitään valittamista. Ja paljon nippelinappelia mihin en jaksanut perehtyä. Eikä kyseessä ollut mikään myyntimenestysmalli, mutta hyväksi totesin.

Kuitenkin muistin koko ajan että minkä valmistajan vehje on kyseessä ja ongelmia voi tulla koska vaan, ja sitten voi olla kallista lystiä. Tai koska vaan, mutta jossain kohtaa kyllä. No sähköpeili vähän temppuili säädössä, enkä ollut ihan varma olisiko sen pitänyt kääntyä sivuun autoa lukittaessa vai mitä? Takapaksin aukaisu vähän ehkä jotain user error emt.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 370
Tosin jos jaksaa enemmän perehtyä asiaan, niin huomaa että tuo kyseinen moottori on aivan toimiva kampe. TSI-nimen alla on jo niin paljon täysin eri tyyppisiä moottoreita, että sekaan on vahingossa sattunut ihan onnistuneitakin.
Silläpä kirjoitinkin että monelle riittäisi nuo kirjaimet, tuon ikäisessä 1.8 tsi:ssähän ei pitäisi enää isompia ongelmia olla.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Kävin syksyllä koeajamassa useampaa neliveto vagia vuosilta 2013-2015, jokaiseen oli vaihdettu haldex pumppu noin 150tkm kohdalla. Olikos se nyt gen5 mikä noissa on ja suodattimen puhdistus ei kuulu huolto-ohjelmaan(kuuluiko edes öljynvaihto?), suodatin menee tukkoon ja järjestelmä ei luonnollisesti toimi.
Aika paljon näemmä löytyy juttua automerkistä riippumatta kun haki googlesta hakusanoilla "gen 5 haldex pump fail". Kuulostaa kyllä uskomattomalta suunnittelumokalta tuollainen. Tosin haldexien vioista on saanut kuulla jo kohta 20 vuotta ja kaverinkin vm2013 Insigniaan tehtiin pari vuotta sitten vajaa 2000 euron remontti kun kyseinen värkki lopetti toiminnan (ei onneksi itse joutunut maksamaan kun oli sen juuri ostanut), että on se kumma kun ongelmat vaan jatkuu generaatiosta toiseen varsinkin kun niin moni nelivetoautoista tuota nykyään käyttää.

Ilmeisesti kuitenkin sellainen tapaus, että sitä vältellessä jonkun verran saa tiputtaa pois vaihtoehtoja, jos alle 20 kilolla haluaa kohtuu ajetun modernin bensanelikon Suomessa..

Kytkimenhän dsg:stä saa poltettua kun käyttää sitä kuten tavallista automaattia eli ryömittää risteyksissä ja mäissä jne. Voi olla myös ohjainlaitevika takana.

Monelle riittäisi jo pelkkä sanojen tsi+dsg sanominen että kiertäisivät kaukaa.
Mihin kannattaa kiinnittää huomiota jos tuommosta DSG:tä lähtee koeajamaan? Onko ajotuntumassa jotain selviä merkkejä, että kampe on heikossa hapessa?

Vitosgeneraation haldexissa on tosiaan pumpulla imusihti, mutta sen putsaus ei kuulu huolto-ohjelmaan. Öljynvaihto kuuluu, mutta jos suodinta ei koskaan pyydä putsattavaksi tai itse putsaa, niin lopulta se on tukossa ja varmaan pumppu hajoaa siihen.
Mitenköhän mahtaa huollossa suhtautua, jos tuommosta pyytää? Välillä tuntuu varsinkin merkkihuolloissa olevan niin vaikea saada mitään ylimäärästä tehtyä, jos siihen liittyy olettamus, että vika on auton suunnittelussa eikä käyttäjässä.

Onko haldexiin liittyvissä vikatilanteissa odotettavissa minkäännäköistä vastaantuloa?
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 370
Opeleissa haldex ei kuulu käsittääkseni lainkaan huolto-ohjelmaan minkä takia niitä paukahtelee, sitä en tiedä miksi se korjaus on niin älyttömän kallis, haldex pumppu kun ei itsessään maksa kuin 200-300€ ja on parilla pultilla kiinni joten työtuntejakaan ei tule, ainakaan vageissa, samasta syystä sihdin puhdistus+öljynvaihto ei pitäisi olla kallis operaatio. En ole viallisella dsg:llä itse ajanut mutta googlesta ei ole vaikea kaivaa oireita.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Mitenköhän mahtaa huollossa suhtautua, jos tuommosta pyytää? Välillä tuntuu varsinkin merkkihuolloissa olevan niin vaikea saada mitään ylimäärästä tehtyä, jos siihen liittyy olettamus, että vika on auton suunnittelussa eikä käyttäjässä.

Onko haldexiin liittyvissä vikatilanteissa odotettavissa minkäännäköistä vastaantuloa?
Kyllä ne huollossa sen lisätöinä tekee pyydettäessä, ei siinä mitään ongelmaa ole.

En tiedä vastaantuloista, mutta se haldexin pumppu ei maksa kuin muutaman satasen ja vaihdon tekee noin varttitunnissa vaikka itsekin (jos vaan on paikka missä pääsee auton alle) niin en mä osaisi tota kauheasti jännittää. Vanhimmatkin kyseisellä vitosgeneraation haldexilla varustetut autot on vielä sen verran hintavia, että muutaman satasen pumppu ei mun kirjoissa kovin kallis vika ole vaikka kohdalle osuisikin. Eri asia olisi jossain tonnipommissa, mihin ei enää aleta 500€ remppaa teettämään.
 
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
429
Mä olen vissiin muutaman kerran aiemminkin messunnut siitä että tuon volkkarin TSI koneen ketjuongelman saa selätettyä sillä että suhtautuu siihen kuten jakohihnaan.

ELi se tuhansien eurojen ketjuremppa muuttuu satojen eurojen ketjuhuolloksi, siinä missä alunperinkin huolto-ohjelmaan kuulunut jakohihnan vaihto. Monella peruste siihen että ketjua ei voi vaihtaa on se että sitä ei pitäisi joutua vaihtamaan. No Volkkarin ketju on paska, eikä siitä pääse mihinkään, mutta ei sen vaihtaminen (/vaihdattaminen) ole sen kalliimpi homma kuin hihnankaan vaihto, joka on ihan virallisessa huolto-ohjelmassa.

Sen ketjun vaihto ei ole vartin homma, niinkuin joissain (harvoissa) hihnakoneissa, mutta toisaalta, on autoja joissa hihnan vaihtaminen helyinen on huomattavasti kalliimpi ja työläämpi operaatio kuin tuo 1,4TSI:n ketjun vaihto.

Siitä ei oikein pääse mihinkään että tuo 1,4TSI on kuitenkin hyvä moottori muilta ominaisuuksiltaan, ja Octavia on hyvä auto.

DSG vaihteistolle ei oikein mitään sen kummempaa ennaltaehkäisevää voi tehdä, kuin öljynvaihdot, joka ei mitenkään erityisemmin pelasta sitä. Maantiepainotteisessa ajossa DSG askit kestää yleisesti ihan hyvin.
Ostettiin tuossa rouvalle 2014 VW Polo 1.2 TSI:n ketjukoneella, ajettu reippaasti 185 tkm. No tinkasin heti ketjunvaihdon hinnasta pois. Asiaa kun tutkin, niin 2012-2014 malleihin on jo tullut hiukan leveämpi ketju ja ketjupyörät (2014 loppupään ovat jo taas hihnalla).

Nyt tulee se kummallisin osuus hommassa. Leveämpää ketjusarjaa (siis joka vakiona 2012>) saa kittinä, jossa ihan kaikki tarpeellinen mukana. VW ei tunne tätä sarjaa ollenkaan ja ei myy sitä, mutta Skoda myy. Hinta ulkomailta 100€, ja siis siinä ketju, pyörät, ohjaimet, kiristin, pultit jne. Tämä uudempi sarja käy myös vanhempiin koneisiin, paitsi jos vie VW:lle, niin he vaihtavat vielä heikompaa vanhempaa sarjaa tilalle. Kuka tietää miksi? Eli olisi paremmat osat, mutta ei vaihdeta niitä.

Varmuuden vuoksi kuitenkin vaihdoin rouvan autoon ketjusarjan, kun sitä ei ollut koskaan vaihdettu vaikka isompia oireita ei ollut. Aikaa meni n. työpäivän verran, ja aikaavievin osuus oli vanhojen liimojen putsaus. Ilokseni totesin kuitenkin, että vanhassa ketjussa/pyörissä ei ollut mitään vikaa vaikka siis autolla reilusti ajettu. Muutenkin kone oli todella puhdas sisältä, vaikka noudatettu long-life huolto-ohjelmaa. Ehkä autolla on ajettu pitkää matkaa, niin lietettä ei pääse kerääntymään samalla lailla kun pätkäajossa.

Täällä hommasta infoa vanhemman koneen osalta, eli uusi sarja kiinni vanhanmallisen tilalle. (Google kääntää)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 106
Joo, eihän tuo ketju oikeasti 100% autoista paukahda, mutta sen hajoamistiheys on vaan niin kova että on järkevämpää vaihtaa sitä, tai vähintään tarkastaa sen kunto säännöllisesti..

Tosin ei ne mun mielestä erityisen kuluneelta näytä, lähinnä siinä kuluneessa ketjussa on pari milliä enemmän löysää kuin ehjässä, joka riittää kun siellä ei ole esikiristintä.
Osa ongelmaahan on se hammasrakenne, jos ketju olisikin kuten fillarinketju jossa hammaspyörän piikit menee sinne taitoskohtien väliin, ne tuskin mitään tuhoja aiheuttaisivat, mutta tuossa volkkarin ketjussa sen hammaspyörän piikit ei ole sen korkeammat kuin hihanpyörässäkään remmikoneissa, joten jo pieni väljä riittää siihen loikkaan.
 
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
429
Joo, eihän tuo ketju oikeasti 100% autoista paukahda, mutta sen hajoamistiheys on vaan niin kova että on järkevämpää vaihtaa sitä, tai vähintään tarkastaa sen kunto säännöllisesti..

Tosin ei ne mun mielestä erityisen kuluneelta näytä, lähinnä siinä kuluneessa ketjussa on pari milliä enemmän löysää kuin ehjässä, joka riittää kun siellä ei ole esikiristintä.
Osa ongelmaahan on se hammasrakenne, jos ketju olisikin kuten fillarinketju jossa hammaspyörän piikit menee sinne taitoskohtien väliin, ne tuskin mitään tuhoja aiheuttaisivat, mutta tuossa volkkarin ketjussa sen hammaspyörän piikit ei ole sen korkeammat kuin hihanpyörässäkään remmikoneissa, joten jo pieni väljä riittää siihen loikkaan.
Näinhän se on, mutta tuon loppupään koneiden ketjun leventäminen ja ketjun voitelun parannukset, auttavat ongelmaan huomattavasti. Näin ainakin maailmalla puhutaan. Mutta miksi VW jatkaa vanhempaan konemalliin kapean ketjun asentamista, on aika kyseenalaista mielestäni. No olen ollut VW:n merkkihuollossa aikoinaan 7 vuotta hommissa, eli ei pitäisi ihmetellä tuota.

Joka tapauksessa, ketjusarja maksaa sen 100€, joka on vähemmän kuin rouvan edellisen Polon hihnasarjan hinta. Työtä on enemmän, mutta ei mikään amerikan temppu
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 280
Näinhän se on, mutta tuon loppupään koneiden ketjun leventäminen ja ketjun voitelun parannukset, auttavat ongelmaan huomattavasti. Näin ainakin maailmalla puhutaan.

Mutta miksi VW jatkaa vanhempaan konemalliin kapean ketjun asentamista, on aika kyseenalaista mielestäni. No olen ollut VW:n merkkihuollossa aikoinaan 7 vuotta hommissa, eli ei pitäisi ihmetellä tuota.

Joka tapauksessa, ketjusarja maksaa sen 100€, joka on vähemmän kuin rouvan edellisen Polon hihnasarjan hinta. Työtä on enemmän, mutta ei mikään amerikan temppu
Merkkihuolto saa enemmän rahaa kun jakopää ei kestä ja pitää tulla tekemään se uusiksi vielä toisenkin kerran?

Hah, mun vanhassa Nissanissa on alkuperäinen ketjujakopää ja mittarissa 380tkm.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Viimeiset pari viikkoa on menneet kuntoilun merkeissä. Omassa 2003 Passatista on jo pidempään ollut ongelmana akun tyhjeneminen, vika mitä todennäköisimmin liittyy johonkin mukavuusboksin tai ovimoduulien toimintahäiriöihin jolloin se mukavuusboksi ei ikinä mene lepotilaan. Ongelma ei kuitenkaan ole ollut niin kriittinen että olisi jaksanut ruveta purkamaan autoa osiin kerrostalon parkkipaikalla, sillä kun tuli ajeltua sentään semisäännöllisesti ja virtaa riitti aina starttimoottorille.

Kunnes nyt sitten äskettäin, pidennetyn etätyöviikon muodossa, akku on pariin otteeseen päässyt taas valahtamaan alle 10 voltin. Päätin ostaa uuden akun tilalle ja ruveta käyttämään vanhaa sitten kannettavana latausasemana invertterin + C-tekin laturin kera. Tässä on ravattu kerrostalon rappusia ylös alas 30kg painava akku kourassa ja latailtu akkuja vuoron perään sisällä ja ulkona.

Eilen sitten tuli vielä todettua että rouvan 2001 Audi tekee aivan samaa. Tyhjäkäyntikulutus mitattu siitä äsken 140mA joka ryystää sen pienemmän akun kuivaksi myös parin viikon aikana. Ei riemulla rajaa kun saa nyt sitten kahta autoa lataa :tup:


edit. nyt kun kaksi autoa on samalla tavalla rikki niin pitää ilmeisesti vihdoin aktivoitua repimään noita sulakkeita irti ja mittailemaan kulutuksia ja pähkäilemään että missä tuo vika voisi olla. :(
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
repimään noita sulakkeita irti ja mittailemaan kulutuksia
Jos käytössä on yleismittari jolla saa luotettavasti mittailtua millivoltin kymmenyksen tarkkuudella, niin virtasyöppöä voi etsiä suoraan sulakkeilta mittaamalla jännitehäviön sulakkeen yli. Usein se sulakkeiden irrottelu herättelee autoa, tällä konstilla auton omaa toimintaa ei tarvitse mittauksessa häiritä millään tavalla. :)

 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
598
Jos käytössä on yleismittari jolla saa luotettavasti mittailtua millivoltin kymmenyksen tarkkuudella, niin virtasyöppöä voi etsiä suoraan sulakkeilta mittaamalla jännitehäviön sulakkeen yli. Usein se sulakkeiden irrottelu herättelee autoa, tällä konstilla auton omaa toimintaa ei tarvitse mittauksessa häiritä millään tavalla. :)

Ei tuo sulakkeen yli menevän jännitteen mittaus kerro sinulle muuta kuin että onko sulake ehjä.
1586854268352.png
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Ei tuo sulakkeen yli menevän jännitteen mittaus kerro sinulle muuta kuin että onko sulake ehjä.
Kyllä se tarpeeksi tarkalla mittarilla toimii shunttivastuksen tavoin, eli jännitehäviötä mittaamalla saadaan epäsuorasti mitattua sulakkeen läpi kulkeva virta.
Ongelma vaan on siinä että vaatii vähän paremman mittarin kuin automarketin 9.90e maksavan kiinapaskan. :wtf:
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
365
Omassa -03 Passatissa peräluukun mikrokytkin aiheutti jatkuvan 130mA virrankulutuksen. Se vaihtamalla kulutus nyt 11,4mA. Samalla huomasin, että ovet lukossa virrankulutus on hieman suurempi kuin lukitsematta, ilmeisestikin hälyttimen takia, mutta erotus on marginaalinen.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Omassa -03 Passatissa peräluukun mikrokytkin aiheutti jatkuvan 130mA virrankulutuksen. Se vaihtamalla kulutus nyt 11,4mA. Samalla huomasin, että ovet lukossa virrankulutus on hieman suurempi kuin lukitsematta, ilmeisestikin hälyttimen takia, mutta erotus on marginaalinen.

Jooh, kiitoksia vinkistä, pitää kaivella taas ross-techin johto naftaliinista ja korkata kalja ja alkaa seurailemaan mittauskanavia mitä jokaikinen auton kytkin ja kahva tekee tai sanoo tekevänsä, kokeillaan ensin saada tuo A2 takasin elävien kirjoihin
:sdarra:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 106
Ei tuo sulakkeen yli menevän jännitteen mittaus kerro sinulle muuta kuin että onko sulake ehjä.
No ei se välttämättä kerro sitäkään, mutta kyllä noissa sulakkeissa on väkisinkin pieni vastus, jolloin sen virrankulutuksen voi todeta jännite-erosta, mutta en usko että tuo käytännössä toimii auton sähköissä, luotettavan kontaktin saaminen siitä sulakkeen päältä ei ole kovin helppoa.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 878
Jännitehäviön mittaukseen sulakkeen yli vaikuttaa myös eri sulakekokojen poikkeavat kylmäresistanssit, kuormittamattomana 10A sulakkeella on noin kaksinkertainen resistanssi 20A sulakkeeseen verrattuna.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
365
Jännitehäviön mittaukseen sulakkeen yli vaikuttaa myös eri sulakekokojen poikkeavat kylmäresistanssit, kuormittamattomana 10A sulakkeella on noin kaksinkertainen resistanssi 20A sulakkeeseen verrattuna.
Pelkkä jännitehäviön mittaus ei tosiaan riitä, vaan lisäksi tarvitaan esimerkiksi nimimerkki @Meisselinkin linkittämällä sivustolla oleva taulukko, johon on jo valmiiksi laskettu jännitehäviön osoittama virta eri kokoisille sulakkeille. Googlella lisää: "parasitic draw fuse chart".
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Mukavuusboksivialtahan tuo haisee. Sen sulakkeen irrottamalla kulutus tippuu paskamittarin mukaan 0.04A tasolle, eli suhteellinen muutos on jotain 100mA luokkaa. Auto ei kyllä tunnista muiden ovien kuin kuskin aukaisuja ollenkaan, eli voihan se olla että jonkin oven mikrokytkin pitää tuota boksia hereillä... lääh ja puuh näitä :wtf:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 727
Mukavuusboksivialtahan tuo haisee. Sen sulakkeen irrottamalla kulutus tippuu paskamittarin mukaan 0.04A tasolle, eli suhteellinen muutos on jotain 100mA luokkaa. Auto ei kyllä tunnista muiden ovien kuin kuskin aukaisuja ollenkaan, eli voihan se olla että jonkin oven mikrokytkin pitää tuota boksia hereillä... lääh ja puuh näitä :wtf:
Kannattaa katsoa myös ne johdot ovien läpivienneistä samalla jos alkaa niitä ovia ja mikrokytkimiä rukkaamaan; mulla ainakin oli pre-facelift 3B:ssä ne aikanaan jo 10v ikäisenä ihan hapertuneet - varsinkin takaovista.

Olikohan tuossa 3BG:ssä sama kuin vanhemmassa että nopeasti kaksi kertaa kun painoi lukitusta kaukosäätimestä niin meni "normaalilukkoon", ei tuplalukitukseen ovet. Tiedä sitten vaikuttaisiko tuo virtoihin mitenkään...
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Joo nyt siis ropaan A2 audia, mutta hyvinkin pitkälle identtistä teknologiaa nuo tämän aikakauden vaginat ovat. Takaovien läpivientien johtoja korjailin tuosta audista jo kertaalleen, mutta siellä ei ole sähköikkunoita joten ei pitäisi olla erillisiä väylämoduuleitakaan.

Koitin vetää molemmat ovetkin virrattomiksi sulakkeet irroittamalla, mutta ei vaikuttanut tuohon ylimääräiseen 100mA kulutukseen millään tavalla.
 

Sekundaattori

Tukijäsen
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
89
Tarkoituksena olis tehdä parin päivän päästä kaupat vm 2016 Golfista 1.2 TSI -koneella. Kyseisellä yksilöllä on ajettu 86 tkm ja siinä on täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja. Huollot tehty LL-ohjelman mukaan n. 25 tkm välein.

Kysymys kuuluu: onko Golf 1.2 TSI:llä noilla kilometreillä enää järkevä ostos? Onko mahdollista (l. liian todennäköistä), että jotain ongelmia tiedossa? Öljynkulutusta tms?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 765
Mitä nyt oon ymmärtänyt foorumeilta niin nämä uudemmat hihna tsi koneet on kuulemma hyviä laitoksia? Mitää erikoista en oo näistä kuullut, jos kaupat teet, niin ensimmäiseksi ll vaihto pois käytöstä ja öljyt vaihtoon joka vuosi ja max. 15tkm välein + käyttää vain oem tason öljynsuodattimia, muistaa jälki käyttö ja vain kuumalla koneella kenkimistä, niin pysyy koneet kunnossa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
129
Mites noi pumppusuutin TDI 1.9 koneet , mitkä niistä on parhaita ?
Parhaasta tiedä, mutta täällä 1.9 TDI awx:llä menty pian 560tkm. Itse ajanut 160tkm.
Moottorissa ei vikoja ole ollut, öljyt on yhtä kertaa lukuunottamatta vaihdettu 20-30tkm välein.

Viime aikoina tullut sellainen, että parin päivän seisonnan jälkeen täytyy antaa polttoaineen siirtopumpun käydä useampaan kertaan ennen käynnistystä, kun ilmeisesti järjestelmään pääsee ilmaa. Vanhat letkut ehkä syynä.

Varsin tyytyväinen olen -03 superbiin ollut ja verrattuna 2014 vuosimalliin niin parempi on mielestäni tuo eka malli ajella.
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
412
Tarkoituksena olis tehdä parin päivän päästä kaupat vm 2016 Golfista 1.2 TSI -koneella. Kyseisellä yksilöllä on ajettu 86 tkm ja siinä on täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja. Huollot tehty LL-ohjelman mukaan n. 25 tkm välein.

Kysymys kuuluu: onko Golf 1.2 TSI:llä noilla kilometreillä enää järkevä ostos? Onko mahdollista (l. liian todennäköistä), että jotain ongelmia tiedossa? Öljynkulutusta tms?
Öljynkulutusta on käsittääkseni ollut noiden hihnakoneiden alkupään versioiden kanssa. Eli sitä ei pitäisi olla.

Tarkasta ovien kaiuttimet. Päästävät vettä sisään. Varsinkin takakaiuttimet.
Näkee kätevästi takaoven alaosassa olevan heijastimen reijästä. Heijastin lähtee ihan ruuvimeisselillä tms kampeemalla.
Näkee hyvin, että onko kaiuttimen tiiviste vaurioitunut/kaiuttimen kaulus haljennut.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
En tiedä onko tästä apua

Dear All
Problem has been sorted now, found the sensor on the exhaust manifold near DPF, easy 20 Minute job to change sensor. Many thanks to all.
Best Regards
Caesar
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
633
Juu Googlella löysin tuon, siinä on mun mielestä kaksi, tumman punaista liitintä epäilen

E: workshop manuali auttoi

E:eri asia mikä se sitten on , D, PE, FG loppuinen onkohan FG vain uusin versio?

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.05.2018
Viestejä
31
Vm. 2017 1.6 TDI passatteja tässä katsellut. Ei kai tossa padassa pitäis olla mitään? DSG jatkona toki. Tiedossa on että DSG varsinkaan kuivana mallina ei ole nurkkapyörittelyssä se mukavin laatikko, mutta sen kanssa pystyy elämään kyllä kun enimmäkseen maantietä ajellaan. Kakkosautoksi tulossa tämä. Kilsoja 90-110 tkm vähän vaihtoehdosta riippuen.

esim: Volkswagen PASSAT - Secto Vaihtoautot
Minullla oli 2014 Golf 1.6 tdi manuaalina eikä siinä mitään valittamista ollut muuta kuin oli vakiona hieman laiska. Ohjelmalla tuosta sai 140hp (vääntöjä en muista). Ohjelman jälkeen oli ihan mukava peruskulkine. Oli minulla melkein kaksi vuotta, eikä mitään ylimääräistä tarvinnut huoltojen lisäksi tehdä.

Itse en VAG automaatteihin koskisi.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 353
Minullla oli 2014 Golf 1.6 tdi manuaalina eikä siinä mitään valittamista ollut muuta kuin oli vakiona hieman laiska.
Harva lähtee tuollaista alle kymmenvuotiasta tänä päivänä manuaalina ostamaan, automaatti on se juttu. Ainakin jos autoliikkeitä on uskominen :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 765
Vagin automaatit on samanlaista syöpää niin ku niiden ketjujakopäätkin, kestää ehkä nippanappa sen 100tkm, sit saaki jo alkaa tekeen helvetin kalliita laatikkoremppoja, en ikipäivänä ottais vw:ltä muuta ku manuaalilaatikon.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Vagin automaatit on samanlaista syöpää niin ku niiden ketjujakopäätkin, kestää ehkä nippanappa sen 100tkm, sit saaki jo alkaa tekeen helvetin kalliita laatikkoremppoja, en ikipäivänä ottais vw:ltä muuta ku manuaalilaatikon.
Ai VW tekee omia laatikoita?

Touaregissa oli ZF:n loota. Sitä käyttää ainakin BMW ja MB. Onko toi ZF joku VW:n pöytälaatikkofirma?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Ei noissa märkäkytkimellisissä DSG-lootissa ole pahasti ymmärtääkseni ongelmia ollut. Ja itsekin useammalla melkeen 200 tkm rullatulla kuivalla DSG:llä ajanut ja ei niissä ongelmia ole ollut keston suhteen.

Kuivassa DSG:ssä (ainakin se edellinen iteraatio) oli ongelmana lähinnä se että ihan hanurista valuttaa sitä verrattuna perinteiseen automaattiin tai jopa manuaaliin. Sen sijaan joku jatkuva koneen remppaaminen ei kiinnosta niin siksi tosta motista kyselin. Esim. noin 10v vanhoista 1.6 TDI padoista pakussa on kokemuksia, että suuttimet menee lähempänä 100 tkm kohdalla jo vaihtoon. Muutaman sellaisen laskun maksaneena kiinnostaisi tietää onko nämä esim. 2017 tienoilta olevat 1.6 TDI padat parempia.
Ja suurin osa dsg ongelmista on ajajan vika, dsg:llä ei saa ryömiä tai pitää paikallaan valoissa kuten perinteisellä momenttimuunnin automaatilla, polttaa kytkinlevyt hyvin nopeasti tai jos ei polta niin kuluttaa.

Jarrulla aina auto selvästi seis ja ollaan paikoillaan ja sitten selvästi liikkeelle, märkä kytkin kestää paremmin luistattamista mutta siinä menee öljyt paskaseksi kun paljon luistattaa tai ryömittää mikä sitten aiheuttaa muita ongelmia.

Mutta kuten kaikissa automaateissa, öjyn vaihto 60tkm välein niin tule ongelmia! Pätee ihan mihin vain missä on jotain nestettä tekemässä jotain työtä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 765
Ai VW tekee omia laatikoita?

Touaregissa oli ZF:n loota. Sitä käyttää ainakin BMW ja MB. Onko toi ZF joku VW:n pöytälaatikkofirma?
Lähinnä meinasin näitä dsg vaihteistoja, mitä näissä vageissa on paljon käytetty. Ja näin yleisestikkin, onhan nuo automaattilootat paljon vikaherkempiä kuin manuaalit, kyllä vaiheiston pitäisi kestää ilman aukomisia sen 300tkm, niin kuin ketjunkin.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Ja suurin osa dsg ongelmista on ajajan vika, dsg:llä ei saa ryömiä tai pitää paikallaan valoissa kuten perinteisellä momenttimuunnin automaatilla, polttaa kytkinlevyt hyvin nopeasti tai jos ei polta niin kuluttaa.

Jarrulla aina auto selvästi seis ja ollaan paikoillaan ja sitten selvästi liikkeelle, märkä kytkin kestää paremmin luistattamista mutta siinä menee öljyt paskaseksi kun paljon luistattaa tai ryömittää mikä sitten aiheuttaa muita ongelmia.

Mutta kuten kaikissa automaateissa, öjyn vaihto 60tkm välein niin tule ongelmia! Pätee ihan mihin vain missä on jotain nestettä tekemässä jotain työtä.
Ihan mielenkiinnosta, kuinka tuolla sitten ruuhkassa pitää ajaa, kun mahdottoman tuntuista olla ryömittämättä?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
319
Edellisessa dsg:llä ajoin 100-180tkm ilman ongelmia. Nykyisellä vasta 67-83tkm ja toki ilman ongelmia. Edellisen auton aikana asuin muutaman vuoden Turun seudulla ja sieltä sen ostinkin, joten itselläni ja todennäköisesti edelliselläkin omistajalla tuli ruuhkaryömittelyä ainakik jonkun verran. Jos jono liikkuu tarpeeksi nopeasti (yleensä liikkuu, jopa hesessä), niin jarru vain ylös, tällöin ei luistatusta tapahdu normi liikkeellelähtä enempää, vaan auto ryömii kytkin kiinni tyhjäkäyntikierrosten nopeutta. Molemmat kokemukset itselläni märästä versiosta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 495
Viestejä
4 192 882
Jäsenet
70 744
Uusin jäsen
Dunlop

Hinta.fi

Ylös Bottom