Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Öljynvaihtoväli noissa on 30tkm, mikä ainakin itselle tuntuu liian pitkältä pienelle turbokoneelle. Tämän lisäksi sammutus-automatiikka ei konetta säästele vaan sammuttaa heti kun auto pysähtyy vaikka olisit ajanut pitkän matkan motarilla kaasu pohjassa.
Juuri näin, eipä tulis mieleenkäään ostaa käytettyä ajettu 30tkm öljynvaihtoväleillä...minkään merkkistä. Sääli kallista autoa "pilata" muutaman kympin vuosisäästöllä.Ja tähän kun lisätään pätkäajo niin kyllä kone kiittää kuljettajaa koneremontilla hyvinkin nopeesti kun ajellaan sillä vesiöljylirulla 20-30 tonnia 2 vuodessa. Jokanen toki tyylillään huoltaa niitä autoja.
Juuri näin, eipä tulis mieleenkäään ostaa käytettyä ajettu 30tkm öljynvaihtoväleillä...minkään merkkistä. Sääli kallista autoa "pilata" muutaman kympin vuosisäästöllä.
Tuohan on tavallaan juuri nurin päin, että ensimmäinen vaihto tehdään myöhemmin ja loput aiemmin. Ensimmäiset pari tuhatta kilometriä on kuitenkin moottorin sisäänajoa eli öljyn sekaan tulee tavallista enemmän metallia, joka olisi hyvä saada pois kierrosta mahdollisimman nopeasti. Toki hyvä sitä väliä on lyhentää tuosta 30tkm:stä vielä myöhemminkin, ei siinä.Skodassa tuo ei ole ihan täysin kiinteä 30kkm, vaan auto itse laskee jollain algoritmillaan sitä huollon tarvetta, ja itse huollatin auton 25kkm, 35kkm ja 48kkm kohdilla kun se sitä halusi. Eli ainoastaan ensimmäinen huolto oli pidempi väli. Octaviassa on kaksi laskuria, öljynvaihto ja huoltoväli, ja tuo 35kkm on "Skoda Inspection" huolto, jossa ohjelman mukaan ei kai tehdä muuta kuin tarkastetaan asioita, mutta firman autoon myivät lisäpalveluna öljynvaihdon koska pohjattomasta kassasta on hyvä niistää rahaa.
Vesipumppu on siis ilmeisesti sähköinen, kuten minullakin. Mutta öljypumppu tuskin on eli öljylle tuo on aika julmaa, kun se sama öljytilkka jää muhimaan sinne kuumaan turboon. Ihmekkös joissain aika vähänkin ajetuissa kuolee turbot, kun öljyn paluulinja turbolta on täynnä öljymönjää, jota nuo kuumat lämpötilat tuottaa. Tämä siis omaa spekulaatiota kuolemisen osalta, mutta kävisi järkeen. Nuo tukkoiset paluulinjat on kuitenkin ihan fakta. Itse ainakin jälkikäytän kovemman ajon jälkeen ihan suosiolla, enkä luota pelkkään vesikiertoon.Ainakin psa:n puretecheissä kun on s&s automaatio niin turbon jäähdytys hoituu sähköpumpulla liikennevaloissa ja myös normisammutuksen jälkeen kun öljy on ohjelämpöistä.
Tuo on uudemmissa Volkkareissa kyllä hyvä, kun ajotietokone kertoo, miksei konetta voi sammuttaa. Jää se oma arpominen vähemmälle, että miksei kone sammu. Itse en tosin S/S käytä, kun en tykkää parin kympin säästön takia riskeerata koneen kestoikää. Onneksi sen sai koodattua muistamaan tilansa, eli jos sen kerran laittaa napista pois, se myös pysyy poissa kunnes sen laittaa taas napista päälle.Omassa golfissa ainakin tuo ei suostu sammumaan ihan suoraan motarilta, ss Status on "engine must be running". Sitten jos tuollaisen tiukemman ajon jälkeen heittää parkkiin ja ovet lukkoon, niin flekti jää vielä pyörimään joksikin aikaa.
Sen syvemmin ottamatta kantaa koska en ymmärrä ryssää, en ihmistyyppiä enkä kieltä, mutta varsinkin tuolla idän suunnalla moottoriöljyjä väärennetään ihan riesaksi asti, niin kovin viivasuoria johtopäätöksiä en tekisi laadusta vaikka tönikässä lukeekin Neste tai Shell. Ne voi olla priimaa jalostamolta, tai ne voi olla Zilin peräöljyjä Uralin takaa.Kaikki öljyt ei mene karstaksi kiehuessaan, tuossa tuo venäläisten keittotesti: Масло VIII. Затмение. Тест моторных масел и результаты.
Varsinkin nuo longlife öljyjen tulokset suurilta osin on aika karmeeta katottavaa.
Joo kyllähän tämä toki kannattaa ottaa suolan kanssa osittain, tämähän olisi helppo testata itsekkin. Mutta sehän on kuitenkin fakta että niitä öljyputkia on mennyt karstasta tukkoon esim. juuri näissä vanhemmissa vw jakoketjullisissa tsi koneissa ja sehän johtui juuri tuosta kovasta lämmöstä kun oli niin lähellä pakosarjaa, eikös näitä korjattu jälkeenpäin niin että tuohon paluuputkeen laitettiin eristettä ettei se lämpenisi enää niin kovaa, toimiva systeemi joo tämäkin, mutta samalla kun olisivat myös vaihtaneet ei karstottuvaan öljyyn niin tulos olisi ollut vielä parempi, tässäkin koneessa varmaan on turbolle vesijäähdytys, mutta sekään ei ole auttanut. Oma suositus on että muistakaa se jälkikäyttö turbovehkeissä niin pysyy ne autot kunnossa ja joka vuosi öljyt vaihtoon max 15tkm välein.Sen syvemmin ottamatta kantaa koska en ymmärrä ryssää, en ihmistyyppiä enkä kieltä, mutta varsinkin tuolla idän suunnalla moottoriöljyjä väärennetään ihan riesaksi asti, niin kovin viivasuoria johtopäätöksiä en tekisi laadusta vaikka tönikässä lukeekin Neste tai Shell. Ne voi olla priimaa jalostamolta, tai ne voi olla Zilin peräöljyjä Uralin takaa.
Oma suositus on että muistakaa se jälkikäyttö turbovehkeissä niin pysyy ne autot kunnossa
Oliko tässä ketjussa vai toisessa, tuota jälkikäytöstä - kun autossa on S&S toiminto, niin sekin pitäisi muistaa tai osata naputella niin ettei kärry sammu samantien kun pysähtyy. Liittyy kaikkii merkkeihin ja malleihin missä moinen kötöstys pistetty. Itse jos hyppäisin tuntemattomaan autoon, niin ei ehkä heti ensimmäisenä tulisi tuota toimintoa etsittyä, jos sitä edes saa kaikista pois päältä. Tuosta en tosiaan tiedä.
Korjaamolta kuultua, niin sitten akku ei ole enää täydessä terässä, niin SS toiminto lakkaa olemasta.
Motari ja pitkälti turboon turvautuva moottori niin kyllä on väliä.Se mitä normi ihminen tuolla liikenteessä ajaa ei sillä ole mitään väliä sammuuko moottori heti vai 30s kuluttua. Rata-ajo sitten erikseen.
Sen syvemmin ottamatta kantaa koska en ymmärrä ryssää, en ihmistyyppiä enkä kieltä, mutta varsinkin tuolla idän suunnalla moottoriöljyjä väärennetään ihan riesaksi asti, niin kovin viivasuoria johtopäätöksiä en tekisi laadusta vaikka tönikässä lukeekin Neste tai Shell. Ne voi olla priimaa jalostamolta, tai ne voi olla Zilin peräöljyjä Uralin takaa.
Olisi kysyttävää Skoda tietäjille:
On tullut hieman katseltua Octaviaa, suunnilleen vuosimalleja 2016-2018. Onko näissä malleissa, esim. 1.4TSI bensamoottorissa, yhä sitä kuuluisaa öljynsyöntiongelmaa? Murheellinen jakoketju näissä on tainnut jo vaihtua hihnaksi? Entä dieselmoottorit 1.6 ja 2.0TDI, koskeeko öljynkulutusongelmat dieseleitä ollenkaan?
Ymmärrän toki, että näissä vuosimalleissa tyyppiviat ei välttämättä ole vielä tulleet tietoon, mutta ajattelin silti kysäistä näkemystä asiaan.
Näinpä, itsellä vaihdettiin ensimmäisessä öljynvaihdossa myös turboMotari ja pitkälti turboon turvautuva moottori niin kyllä on väliä.
Jos ei mitään muuta niin nelipyöräsuuntaus?Löytyisiköhän täältä tietäjää.
Potilas A6 Avant -16 3.0TDI sport alustalla ja tuplalaseilla 150tkm mittarissa. Vaivannut jo pidempään yliluonnolliset rengasäänet ts. "renkaat soivat" karhealla asvaltilla sisälle. Kokeiltu kitkoilla ja nastoilla, mutta kitkoillakin muuten äänettömässä menossa kuuluu naputus / resonoiva sointi karhealla asvaltilla. Kuuluu niin hiljaisessa vauhdissa kuin sitten motarilla. Jos on täysin sileä tie niin ääntä ei juuri kuule.
Alustasta on välyksiä etsitty kahdessa eri paikassa tuloksetta. Itse syynätty myös nosturilla tuloksetta. Iskarin yläpään laakerointi on OK, pyörien laakerit on todettu ehjiksi. Onko ajatuksia mistä tuo ääni voisi välittyä kabiiniin? Mielestäni ilmiö on jokseenki sellainen, että rengasäänet välittyvät jostain kautta koriin ja sitä kautta edelleen sisälle. Ajattelin seuraavaksi puslia lähteä kokeilemaan. Audilta on kyselty myös, mutta käsien heilutteluksi menee ja tällä viikolla huollossa eivät kuulleet koeajolla mitään epänormaalia...
Jos ei mitään muuta niin nelipyöräsuuntaus?
Siihen en osaa kyllä sanoa. Yleisesti kyllä, jos kaikki muu on kunnossa niin olisiko renkaat jo kovettumaan päin? Vaikka olisi sinulle uudet niin valmistuspäivä voi olla jo aikaa sitten.Renkaat on kaikki kuluneet tasaisesti. Voisihan tuota kokeilla, mutta ymmärtääkseni on melkoisen arvokasta puuhaa kun on tuo kaistavahti / avustin. Ilmeisesti vaatii myös kamera kalibroinnin?
Ei ne välttämättä antaudu kovin nopeasti saattaa mennä 10 tuhansia kilometrejä ennen kuin alkaa väljistyä.Eipä se kai auta kuin toiselle puolelle eteen vaihtaa myös. Vasemalle jo vaihdoinkin. Odotellut vaan, että jos laakerivika niin luulisi hiljalleen jo antautuvan.
Renkaat on kaikki kuluneet tasaisesti. Voisihan tuota kokeilla, mutta ymmärtääkseni on melkoisen arvokasta puuhaa kun on tuo kaistavahti / avustin. Ilmeisesti vaatii myös kamera kalibroinnin?
Kaistavahdin kamera ja ACC:n tutka pitää muistaakseni molemmat suunnata uudestaan jos pyörien suuntaukseen kosketaan. Molempien laitteiden kun pitää tietää auton kulkusuunta just eikä melkein, voidakseen toimia oikein.mites nuo siihen suuntaukseen vaikuttaa?
Löytyisiköhän täältä tietäjää.
Potilas A6 Avant -16 3.0TDI sport alustalla ja tuplalaseilla 150tkm mittarissa. Vaivannut jo pidempään yliluonnolliset rengasäänet ts. "renkaat soivat" karhealla asvaltilla sisälle. Kokeiltu kitkoilla ja nastoilla, mutta kitkoillakin muuten äänettömässä menossa kuuluu naputus / resonoiva sointi karhealla asvaltilla. Kuuluu niin hiljaisessa vauhdissa kuin sitten motarilla. Jos on täysin sileä tie niin ääntä ei juuri kuule.
Valitettavasti tääkään ei aina toimi. Kuten edellä jo kerroin, en saanut millään konstilla selville kumman puolen pyöränlaakeri Audissa huutaa. Vain sen, että ääni tulee takaa. Vaihdoin ensin toisen takalaakerin, ääni jatkui. Sitten toisen, ääni loppui.Jos on pyöränlaakeri niin ääni pitäisi pahentua loivassakin kurvissa jompaan kumpaan suuntaan
Pientähän tuo öljynkulutus on tuolle moottorille.
Mulla on A7:a (150tkm, VM14), hiukan samanlaista ongelmaa. Ääni niin vaimea että en ole tehnyt asian eteen mitään. Olen 99% varma että kyseessä on nimenomaan laakeri(t), parilla kaverilla ollut samaa ja vaihdolla korjaantunut
Outoa tuossa onkin se, että isommilla 19" kesäpyörillä ei ääntä kuulu. Jos on laakeri menossa niin pitäisi ääntää enemmän noilla isommilla ja raskaammilla pyörillä. Voi tottakai tehdä 1000e rempan ja vaihtaa laakerit joka nurkkaan, sen jälkeen huomata että ääni johtuikin jostain muusta
No passat on koriltaa yksi paskimmista vag autoista ruostumisen suhtee. En nyt ihan ulkoa muista mutta vaikuttaa että ulkokahvat on asennettu väärin minkä takia ei toimi niin kuin pitäisi. Täsmäisi hyvin kun on koritakuuna vaihdettu ovet ja kahva voitu asentaa väärin. Jos oikein muistan niin ulkokahvassa ei ole vaijeria vaan se kahva menee sellaisen vivun taakse.Taas on saanut nauttia kuinka hyvin VW toimii talvella (VW Passat 1.8TSI Tiptronic v.2009) .
Apumiehen ovi on nyt kettuillut jo monta vuotta, eli jos ulkokahvasta avaa niin vaijeri ei palauta ja näin ovea ei saa kiinni ennen kuin kiskasi sisäkahvasta.
No tähän tottu sitten muutamassa vuodessa, eli aina ovi sisäkahvasta auki.
Mutta tammikuussa kun vein tuo katsastukseen niin katsastuksen pihassa ovi ei sitten toiminut enää kummastakaan vaan oli ja pystyi auki.
No ovesta löyty juuri ennen katsastusmiehen tuloa kolo mistä käänsin avaimilla (kotiavaimillani) oven väkisin lukkoon ja sen jälkeen se on ollutkin aika kaput.
Pari viikkoa myöhemmin auto.... anteeksi kulkuneuvo meni huoltoon ja kysyinkin paljon maksaa korjaus, no noin 225€ per ovi. Ja samalla huollossa vaihdatin laturin hihnan kun siltä osastolta kuuluu ärsyttävää ulinaa kun nostaa koneeseen kierroksia.
No uusi hihna ei auttanut, eikä huollossakaan oikein tiedä mistä se tulee. Kuuluu nimittäin sisälle todella selvästi mutta vieressä seistessä kyllä kuulee että ääni tulee laturin puolelta. Lopputulos -> ajetaan vika ulos.
No nyt viikko sitten kuskin ovi aukes ja kanssa pysyi auki... olikin kiva heittää lapset soittoharkkoihin pitämällä ovesta kiinni samalla.
Lopulta oven sai kiinni kun painoi ovet lukkoon ja veti ovea kiinni samalla. Ja sen jälkeen sekään ovi ei ole enää toiminut ollenkaan ulkokautta, mutta sentään sisäkahvasta vielä pelaa.... vielä...
Kaivoin viimeisenä ideana tuossa esille suojamuovin alta kuskinovenlukon ja kääntelin sitä avaimella.
Outona siitä tapahtui vain silloin jotain jos ovet oli lukossa/auki ja käänsi kiinnipäin/aukipäin, mutta jos ovet olivatkin lukossa/ tai auki ja yritti avata/ tai sulkea niin ei mitään tapahtumaa vaikka kuinka avainta pesässä käänteli.
Että jotain häikkää tuossa on...
Kaipa tuo pitää TAAS kiikuttaa huoltoon että saan noi etuovet pelaamaan, kun alkaa jo pikkasen ärsyttämään takaoven kautta oven avaaminen
Eikä tässä kaikki. Vuonna 2013 tohon koritakuuna maalattiin etuovet uudestaan kun maalit kuprusi oven sisäpinnalta kun ovet RUOSTU sisältäpäin. No kappas kun autoa pesetin viikonloppuna... sama juttu nyt mutta vuorostaan ulkopuolelta ja aivan samasta kohtaa ja kummastakin ovesta identtisesti.
Että on se hienoa omistaa saksalaista osaamista... ja vielä hienompaa kun ei mahdollisuuksia päivittää sitä tuoreempaan.
Muita ongemia vuosien saatosta en jaksa tähän uudestaan kirjoittaa kun olen ne kirjoittanut aikaisemmin.
Tai no tässä joitain mitä tulee äkkiä mieleeni:
-Viimekesältä pysäköintti jarru levis kaupan pihaan
-Jakoketju
-Imusarja (sen sisällä olevat ilman ohjaus läpät olivat kypsät)
-Vasentakakulma ruostuu (koritaakuuseen meni tämäkin)
-Vasen taka LEDI umpio mykisty (oikeakin myöhemmin mutta se lähti toimimaan kun leikin läppärin kanssa hetken)
noi tuli ekana mieleeni + tietenkin kaikki kuluvat siihen päälle... mitä nyt jäähydytys nesteet pihalle ja viimetteiks tuulilasin pesunesteet pihalle (letku vuoti).
Hinurin lavalla ollaan oltu kolme kertaa... Että ei muuta kuin etiä päin
Ai niin öljyä tuo imee sen 1l/7000km kohden.
No passat on koriltaa yksi paskimmista vag autoista ruostumisen suhtee. En nyt ihan ulkoa muista mutta vaikuttaa että ulkokahvat on asennettu väärin minkä takia ei toimi niin kuin pitäisi. Täsmäisi hyvin kun on koritakuuna vaihdettu ovet ja kahva voitu asentaa väärin. Jos oikein muistan niin ulkokahvassa ei ole vaijeria vaan se kahva menee sellaisen vivun taakse.
2009-2013 se taitaa olla. Tietty jos noissakin vuosissa on 1.8 - 2.0 tai, johon on uusittu männät/moottori niin ihan soivia pelejä. Itellä ollut vastaava golf, jossa uusittu moottori, enkä lisännyt kertaakaan öljyä eikä ollut ongelmaa.Käytetyn auton osto ehkä edessä ja Skeida ehkä tässä nyt kiikarissa. Mitkä olikaan ne vuosimallit mitä pitää välttää joissa oli tätä ketjuongelmaa ja hajoitti moottorin näissä TSI moottreissa? Osaa skipata suorilta nuo vuosimallit...
Pariin vaggineeseen olen joutunut puhaltimen vaihdattamaan ja osa oli noin 250 automaatti-ilmastoinnilla olevaan ja satasen vähemmän jos manuaali-ilmastointi. Sijaitsee tosiaan hansikaslokeron alla/takana apukuskin jalkatilassa.
Huomasin että Passat 2015 1,4 ilmastointi / puhallus pitää pientä vikinää ja sirinää. Oisko jokin propelin laakeri kuivahko vai mistähän moinen tulee.
Jos siitä haluaa eroon niin pitääkö vaihtaa koko "puhallin" vai saako jonkun laakerin tms erikseen?
Onko hankalassa paikkaa, meneeköhän hoviasentajalta vai pitääkö huollon yhteydessä kysyä?
Muutoin suht hiljainen peli kun vähän akustointimattoa takapaksissa.