VAG autojen monet ongelmat

Omassa golfissa ainakin tuo ei suostu sammumaan ihan suoraan motarilta, ss Status on "engine must be running". Sitten jos tuollaisen tiukemman ajon jälkeen heittää parkkiin ja ovet lukkoon, niin flekti jää vielä pyörimään joksikin aikaa.
 
Öljynvaihtoväli noissa on 30tkm, mikä ainakin itselle tuntuu liian pitkältä pienelle turbokoneelle. Tämän lisäksi sammutus-automatiikka ei konetta säästele vaan sammuttaa heti kun auto pysähtyy vaikka olisit ajanut pitkän matkan motarilla kaasu pohjassa.
Ja tähän kun lisätään pätkäajo niin kyllä kone kiittää kuljettajaa koneremontilla hyvinkin nopeesti kun ajellaan sillä vesiöljylirulla 20-30 tonnia 2 vuodessa. :rolleyes: Jokanen toki tyylillään huoltaa niitä autoja.
Juuri näin, eipä tulis mieleenkäään ostaa käytettyä ajettu 30tkm öljynvaihtoväleillä...minkään merkkistä. Sääli kallista autoa "pilata" muutaman kympin vuosisäästöllä.
 
Juuri näin, eipä tulis mieleenkäään ostaa käytettyä ajettu 30tkm öljynvaihtoväleillä...minkään merkkistä. Sääli kallista autoa "pilata" muutaman kympin vuosisäästöllä.

Itse katselin rellun luokituksen öljyjä, jos käytetään RN-luokituksen mukaisia öljyjä, niin noilla pystyisi ajamaan sen 30tkm/2v. Mutta käytettäessä ilman rellun omia luokituksia, niin öljynvaihtoväli on puolitettava eli max 15tkm/1v. Mielummin se 10tkm kun 30tkm.
 
Skodassa tuo ei ole ihan täysin kiinteä 30kkm, vaan auto itse laskee jollain algoritmillaan sitä huollon tarvetta, ja itse huollatin auton 25kkm, 35kkm ja 48kkm kohdilla kun se sitä halusi. Eli ainoastaan ensimmäinen huolto oli pidempi väli. Octaviassa on kaksi laskuria, öljynvaihto ja huoltoväli, ja tuo 35kkm on "Skoda Inspection" huolto, jossa ohjelman mukaan ei kai tehdä muuta kuin tarkastetaan asioita, mutta firman autoon myivät lisäpalveluna öljynvaihdon koska pohjattomasta kassasta on hyvä niistää rahaa.
 
Skodassa tuo ei ole ihan täysin kiinteä 30kkm, vaan auto itse laskee jollain algoritmillaan sitä huollon tarvetta, ja itse huollatin auton 25kkm, 35kkm ja 48kkm kohdilla kun se sitä halusi. Eli ainoastaan ensimmäinen huolto oli pidempi väli. Octaviassa on kaksi laskuria, öljynvaihto ja huoltoväli, ja tuo 35kkm on "Skoda Inspection" huolto, jossa ohjelman mukaan ei kai tehdä muuta kuin tarkastetaan asioita, mutta firman autoon myivät lisäpalveluna öljynvaihdon koska pohjattomasta kassasta on hyvä niistää rahaa.
Tuohan on tavallaan juuri nurin päin, että ensimmäinen vaihto tehdään myöhemmin ja loput aiemmin. Ensimmäiset pari tuhatta kilometriä on kuitenkin moottorin sisäänajoa eli öljyn sekaan tulee tavallista enemmän metallia, joka olisi hyvä saada pois kierrosta mahdollisimman nopeasti. Toki hyvä sitä väliä on lyhentää tuosta 30tkm:stä vielä myöhemminkin, ei siinä.

Itsellä ei ole VAGia, mutta toisessa kolmikirjaimisessa saksalaisessa on myös tuo vaihtuva öljynvaihtoväli. Omassakin on ensimmäinen vaihto tehty 25tkm kohdalla ensiomistajan toimesta, mutta itse olisin sen tehnyt aiemmin. Nykyään vaihdan öljyt itse aina 15tkm välein ja 30tkm välein vien liikkeeseen huoltokirjan merkintää varten. Teen siis välivaihdon itse merkkaamatta sitä minnekkään.

Tällä hetkellä tietokone arpoo vaihtoväliksi 34tkm ja seuraava vaihto siis 3400km kuluttua. En tiedä onko välivaihdoilla ollut väliä vai ei, mutta mitään vikoja ei ainakaan ole ollut ja mittarissa nyt jo 181tkm. Öljyä ei kulu lainkaan tuolla 15tkm vaihtovälillä. Ei siis edes desiä, vaikka kokeilin nyt talveksi 0W-30 öljyä normaalin 5W-40 sijaan. Vettä ja bensaakaan tuskin on öljyn seassa, kun ajan koneen usein kuumaksi ja öljy käy siinä 115C paikkeilla (talvella ehkä lähempänä 100C tosin).

Ainakin psa:n puretecheissä kun on s&s automaatio niin turbon jäähdytys hoituu sähköpumpulla liikennevaloissa ja myös normisammutuksen jälkeen kun öljy on ohjelämpöistä.
Vesipumppu on siis ilmeisesti sähköinen, kuten minullakin. Mutta öljypumppu tuskin on eli öljylle tuo on aika julmaa, kun se sama öljytilkka jää muhimaan sinne kuumaan turboon. Ihmekkös joissain aika vähänkin ajetuissa kuolee turbot, kun öljyn paluulinja turbolta on täynnä öljymönjää, jota nuo kuumat lämpötilat tuottaa. Tämä siis omaa spekulaatiota kuolemisen osalta, mutta kävisi järkeen. Nuo tukkoiset paluulinjat on kuitenkin ihan fakta. Itse ainakin jälkikäytän kovemman ajon jälkeen ihan suosiolla, enkä luota pelkkään vesikiertoon.
Omassa golfissa ainakin tuo ei suostu sammumaan ihan suoraan motarilta, ss Status on "engine must be running". Sitten jos tuollaisen tiukemman ajon jälkeen heittää parkkiin ja ovet lukkoon, niin flekti jää vielä pyörimään joksikin aikaa.
Tuo on uudemmissa Volkkareissa kyllä hyvä, kun ajotietokone kertoo, miksei konetta voi sammuttaa. Jää se oma arpominen vähemmälle, että miksei kone sammu. Itse en tosin S/S käytä, kun en tykkää parin kympin säästön takia riskeerata koneen kestoikää. Onneksi sen sai koodattua muistamaan tilansa, eli jos sen kerran laittaa napista pois, se myös pysyy poissa kunnes sen laittaa taas napista päälle.
 
Kaikki öljyt ei mene karstaksi kiehuessaan, tuossa tuo venäläisten keittotesti: Масло VIII. Затмение. Тест моторных масел и результаты.

Varsinkin nuo longlife öljyjen tulokset suurilta osin on aika karmeeta katottavaa.
Sen syvemmin ottamatta kantaa koska en ymmärrä ryssää, en ihmistyyppiä enkä kieltä, mutta varsinkin tuolla idän suunnalla moottoriöljyjä väärennetään ihan riesaksi asti, niin kovin viivasuoria johtopäätöksiä en tekisi laadusta vaikka tönikässä lukeekin Neste tai Shell. Ne voi olla priimaa jalostamolta, tai ne voi olla Zilin peräöljyjä Uralin takaa.
 
Sen syvemmin ottamatta kantaa koska en ymmärrä ryssää, en ihmistyyppiä enkä kieltä, mutta varsinkin tuolla idän suunnalla moottoriöljyjä väärennetään ihan riesaksi asti, niin kovin viivasuoria johtopäätöksiä en tekisi laadusta vaikka tönikässä lukeekin Neste tai Shell. Ne voi olla priimaa jalostamolta, tai ne voi olla Zilin peräöljyjä Uralin takaa.
Joo kyllähän tämä toki kannattaa ottaa suolan kanssa osittain, tämähän olisi helppo testata itsekkin. Mutta sehän on kuitenkin fakta että niitä öljyputkia on mennyt karstasta tukkoon esim. juuri näissä vanhemmissa vw jakoketjullisissa tsi koneissa ja sehän johtui juuri tuosta kovasta lämmöstä kun oli niin lähellä pakosarjaa, eikös näitä korjattu jälkeenpäin niin että tuohon paluuputkeen laitettiin eristettä ettei se lämpenisi enää niin kovaa, toimiva systeemi joo tämäkin, mutta samalla kun olisivat myös vaihtaneet ei karstottuvaan öljyyn niin tulos olisi ollut vielä parempi, tässäkin koneessa varmaan on turbolle vesijäähdytys, mutta sekään ei ole auttanut. Oma suositus on että muistakaa se jälkikäyttö turbovehkeissä niin pysyy ne autot kunnossa ja joka vuosi öljyt vaihtoon max 15tkm välein.
 
Oma suositus on että muistakaa se jälkikäyttö turbovehkeissä niin pysyy ne autot kunnossa

Oliko tässä ketjussa vai toisessa, tuota jälkikäytöstä - kun autossa on S&S toiminto, niin sekin pitäisi muistaa tai osata naputella niin ettei kärry sammu samantien kun pysähtyy. Liittyy kaikkii merkkeihin ja malleihin missä moinen kötöstys pistetty. Itse jos hyppäisin tuntemattomaan autoon, niin ei ehkä heti ensimmäisenä tulisi tuota toimintoa etsittyä, jos sitä edes saa kaikista pois päältä. Tuosta en tosiaan tiedä.
Korjaamolta kuultua, niin sitten akku ei ole enää täydessä terässä, niin SS toiminto lakkaa olemasta.
 
Oliko tässä ketjussa vai toisessa, tuota jälkikäytöstä - kun autossa on S&S toiminto, niin sekin pitäisi muistaa tai osata naputella niin ettei kärry sammu samantien kun pysähtyy. Liittyy kaikkii merkkeihin ja malleihin missä moinen kötöstys pistetty. Itse jos hyppäisin tuntemattomaan autoon, niin ei ehkä heti ensimmäisenä tulisi tuota toimintoa etsittyä, jos sitä edes saa kaikista pois päältä. Tuosta en tosiaan tiedä.
Korjaamolta kuultua, niin sitten akku ei ole enää täydessä terässä, niin SS toiminto lakkaa olemasta.

Se mitä normi ihminen tuolla liikenteessä ajaa ei sillä ole mitään väliä sammuuko moottori heti vai 30s kuluttua. Rata-ajo sitten erikseen.
 
Sen syvemmin ottamatta kantaa koska en ymmärrä ryssää, en ihmistyyppiä enkä kieltä, mutta varsinkin tuolla idän suunnalla moottoriöljyjä väärennetään ihan riesaksi asti, niin kovin viivasuoria johtopäätöksiä en tekisi laadusta vaikka tönikässä lukeekin Neste tai Shell. Ne voi olla priimaa jalostamolta, tai ne voi olla Zilin peräöljyjä Uralin takaa.

Ostaa halpaa öljyä ja vaihtaa usein. Halpiksia ei kannata väärentää.

Niin no, ehkä suomessa on vähemmän väärennöksiä..
 
Olisi kysyttävää Skoda tietäjille:
On tullut hieman katseltua Octaviaa, suunnilleen vuosimalleja 2016-2018. Onko näissä malleissa, esim. 1.4TSI bensamoottorissa, yhä sitä kuuluisaa öljynsyöntiongelmaa? Murheellinen jakoketju näissä on tainnut jo vaihtua hihnaksi? Entä dieselmoottorit 1.6 ja 2.0TDI, koskeeko öljynkulutusongelmat dieseleitä ollenkaan?
Ymmärrän toki, että näissä vuosimalleissa tyyppiviat ei välttämättä ole vielä tulleet tietoon, mutta ajattelin silti kysäistä näkemystä asiaan. :think:

Oma 2012 superb 1.6tdi:stä porsi EGR 140tkm kohdalla. Kuulemma tyyppivikaa näissä pikkudieseleissä.
 
Löytyisiköhän täältä tietäjää.

Potilas A6 Avant -16 3.0TDI sport alustalla ja tuplalaseilla 150tkm mittarissa. Vaivannut jo pidempään yliluonnolliset rengasäänet ts. "renkaat soivat" karhealla asvaltilla sisälle. Kokeiltu kitkoilla ja nastoilla, mutta kitkoillakin muuten äänettömässä menossa kuuluu naputus / resonoiva sointi karhealla asvaltilla. Kuuluu niin hiljaisessa vauhdissa kuin sitten motarilla. Jos on täysin sileä tie niin ääntä ei juuri kuule.

Alustasta on välyksiä etsitty kahdessa eri paikassa tuloksetta. Itse syynätty myös nosturilla tuloksetta. Iskarin yläpään laakerointi on OK, pyörien laakerit on todettu ehjiksi. Onko ajatuksia mistä tuo ääni voisi välittyä kabiiniin? Mielestäni ilmiö on jokseenki sellainen, että rengasäänet välittyvät jostain kautta koriin ja sitä kautta edelleen sisälle. Ajattelin seuraavaksi puslia lähteä kokeilemaan. Audilta on kyselty myös, mutta käsien heilutteluksi menee ja tällä viikolla huollossa eivät kuulleet koeajolla mitään epänormaalia...
 
Löytyisiköhän täältä tietäjää.

Potilas A6 Avant -16 3.0TDI sport alustalla ja tuplalaseilla 150tkm mittarissa. Vaivannut jo pidempään yliluonnolliset rengasäänet ts. "renkaat soivat" karhealla asvaltilla sisälle. Kokeiltu kitkoilla ja nastoilla, mutta kitkoillakin muuten äänettömässä menossa kuuluu naputus / resonoiva sointi karhealla asvaltilla. Kuuluu niin hiljaisessa vauhdissa kuin sitten motarilla. Jos on täysin sileä tie niin ääntä ei juuri kuule.

Alustasta on välyksiä etsitty kahdessa eri paikassa tuloksetta. Itse syynätty myös nosturilla tuloksetta. Iskarin yläpään laakerointi on OK, pyörien laakerit on todettu ehjiksi. Onko ajatuksia mistä tuo ääni voisi välittyä kabiiniin? Mielestäni ilmiö on jokseenki sellainen, että rengasäänet välittyvät jostain kautta koriin ja sitä kautta edelleen sisälle. Ajattelin seuraavaksi puslia lähteä kokeilemaan. Audilta on kyselty myös, mutta käsien heilutteluksi menee ja tällä viikolla huollossa eivät kuulleet koeajolla mitään epänormaalia...
Jos ei mitään muuta niin nelipyöräsuuntaus?
 
Renkaat on kaikki kuluneet tasaisesti. Voisihan tuota kokeilla, mutta ymmärtääkseni on melkoisen arvokasta puuhaa kun on tuo kaistavahti / avustin. Ilmeisesti vaatii myös kamera kalibroinnin?
Siihen en osaa kyllä sanoa. Yleisesti kyllä, jos kaikki muu on kunnossa niin olisiko renkaat jo kovettumaan päin? Vaikka olisi sinulle uudet niin valmistuspäivä voi olla jo aikaa sitten.
 
Ehkä se kaikista tärkein kysymys: Onko auto ollut joskus hiljainen? Ja jos on niin miten tämä alkoi?
 
Varsinaisesti ongelman tiedostin syksyllä kun vaihtui talvikumit alle(255/40/19 -> 225/55/17). Viime talvena en moista ilmiötä huomannut. Hakka9 oli muistaakseni 17 paistettu ja nykyiset Hakka R3 on 18 paistettu. Kokeilin jopa välissä vaihtaa takaisin kesärenkaisiin ja ero oli huomattava. Äänen kyllä erotti, mutta se oli niin hiljainen, että ei häirinnyt.
 
Mun veikkaus on, että Audista on pyöränlaakeri tai useampi antautunut. Ei niitä voi millään järjellisellä konstilla todeta varmasti ehjäksi, paitsi vaihtamalla uusiin ja toteamalla ettei auttanut... Kokemusta on, kaikki mahdolliset ja mahdottomat temput tein saadakseni kiinni mikä laakeri ujeltaa (A4 B8). Sain paikallistettua sen verran että takalaakeri, mutta vaihdoin silti ensin väärän. Sitten vaihdoin toisenkin puolen ja jo helpotti.

Välyksiä ei niissä risoissakaan tunnu eikä ainakaan quattrossa saa pyöriä niin vapaasti pyörimään, että voisi mitään värinöitä jousesta tunnustella tms.
 
Eipä se kai auta kuin toiselle puolelle eteen vaihtaa myös. Vasemalle jo vaihdoinkin. Odotellut vaan, että jos laakerivika niin luulisi hiljalleen jo antautuvan.
 
Eipä se kai auta kuin toiselle puolelle eteen vaihtaa myös. Vasemalle jo vaihdoinkin. Odotellut vaan, että jos laakerivika niin luulisi hiljalleen jo antautuvan.
Ei ne välttämättä antaudu kovin nopeasti saattaa mennä 10 tuhansia kilometrejä ennen kuin alkaa väljistyä.
 
Renkaat on kaikki kuluneet tasaisesti. Voisihan tuota kokeilla, mutta ymmärtääkseni on melkoisen arvokasta puuhaa kun on tuo kaistavahti / avustin. Ilmeisesti vaatii myös kamera kalibroinnin?

mites nuo siihen suuntaukseen vaikuttaa?
 
mites nuo siihen suuntaukseen vaikuttaa?
Kaistavahdin kamera ja ACC:n tutka pitää muistaakseni molemmat suunnata uudestaan jos pyörien suuntaukseen kosketaan. Molempien laitteiden kun pitää tietää auton kulkusuunta just eikä melkein, voidakseen toimia oikein.

Toki voihan pyörien suuntaukselle teettää pelkän tarkastuksen ihan perinteisin menoin, niin ettei säätöihin kosketa lähtökohtaisesti ollenkaan. Vasta jos siellä alkaa olla enemmän säädettävää alkaa hintalappukin kasvaa. En tosin itse usko, että syy tähän vaivaan löytyisi tuolta.
 
Löytyisiköhän täältä tietäjää.

Potilas A6 Avant -16 3.0TDI sport alustalla ja tuplalaseilla 150tkm mittarissa. Vaivannut jo pidempään yliluonnolliset rengasäänet ts. "renkaat soivat" karhealla asvaltilla sisälle. Kokeiltu kitkoilla ja nastoilla, mutta kitkoillakin muuten äänettömässä menossa kuuluu naputus / resonoiva sointi karhealla asvaltilla. Kuuluu niin hiljaisessa vauhdissa kuin sitten motarilla. Jos on täysin sileä tie niin ääntä ei juuri kuule.

Paheneeko ääni selvästi kun vauhti nousee sinne satasen hujakoille? Jos on pyöränlaakeri niin ääni pitäisi pahentua loivassakin kurvissa jompaan kumpaan suuntaan
 
Jos on pyöränlaakeri niin ääni pitäisi pahentua loivassakin kurvissa jompaan kumpaan suuntaan
Valitettavasti tääkään ei aina toimi. Kuten edellä jo kerroin, en saanut millään konstilla selville kumman puolen pyöränlaakeri Audissa huutaa. Vain sen, että ääni tulee takaa. Vaihdoin ensin toisen takalaakerin, ääni jatkui. Sitten toisen, ääni loppui.
 
Itsekin ajattelin tosiaan aluksi, että laakerivika. Se voi olla, että vaihtui väärä laakeri ensiksi, mutta tosiaan ääni ei tahdo muuttua mutkitellessa tai kovempaa ajettaessa ja korjaamolla on pyöritelty ja ihmetelty. Ensi viikolla pitäisi lappiin lähteä, mutta tuskinpa tuo nyt laukeaa. Hermot toki ovat kovilla tuon 950km aikana.
 
Eikö pyöränlaakerin pitäisi sitten ujeltaa kesärenkaillakin? Jos olet kerran kokeillut, että ulinaa ei kuulu kuin talvirenkailla, niin voiko vaikka jokin talvivanne olla kiero ja/tai epätasapainossa, joka sitten saa jonkin paikan resonoimaan?
 
Niinhän sen pitäisi. Marraskuussa koitin kesäkumeilla ja ääni kuului, mutta se oli niin hiljainen, että ei häirinnyt. Rengaskoolla voisi olla siis vaikutusta asiaan. Harvemmin sitä toivoo, että auto hajoaisi, mutta nyt saisi kyllä levitä tuo äänen aiheuttaja niin löytyisi..

Olen myös koittanut vaihtaa etukumit taakse ja ei vaikutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on A7:a (150tkm, VM14), hiukan samanlaista ongelmaa. Ääni niin vaimea että en ole tehnyt asian eteen mitään. Olen 99% varma että kyseessä on nimenomaan laakeri(t), parilla kaverilla ollut samaa ja vaihdolla korjaantunut
 
Taas on saanut nauttia kuinka hyvin VW toimii talvella (VW Passat 1.8TSI Tiptronic v.2009) .
Apumiehen ovi on nyt kettuillut jo monta vuotta, eli jos ulkokahvasta avaa niin vaijeri ei palauta ja näin ovea ei saa kiinni ennen kuin kiskasi sisäkahvasta.
No tähän tottu sitten muutamassa vuodessa, eli aina ovi sisäkahvasta auki.

Mutta tammikuussa kun vein tuo katsastukseen niin katsastuksen pihassa ovi ei sitten toiminut enää kummastakaan vaan oli ja pysyi auki.
No ovesta löyty juuri ennen katsastusmiehen tuloa kolo mistä käänsin avaimilla (kotiavaimillani) oven väkisin lukkoon ja sen jälkeen se on ollutkin aika kaput.

Pari viikkoa myöhemmin auto.... anteeksi kulkuneuvo meni huoltoon ja kysyinkin paljon maksaa korjaus, no noin 225€ per ovi. Ja samalla huollossa vaihdatin laturin hihnan kun siltä osastolta kuuluu ärsyttävää ulinaa kun nostaa koneeseen kierroksia.
No uusi hihna ei auttanut, eikä huollossakaan oikein tiedä mistä se tulee. Kuuluu nimittäin sisälle todella selvästi mutta vieressä seistessä kyllä kuulee että ääni tulee laturin puolelta. Lopputulos -> ajetaan vika ulos.

No nyt viikko sitten kuskin ovi aukes ja kanssa pysyi auki... olikin kiva heittää lapset soittoharkkoihin pitämällä ovesta kiinni samalla.

Lopulta oven sai kiinni kun painoi ovet lukkoon ja veti ovea kiinni samalla. Ja sen jälkeen sekään ovi ei ole enää toiminut ollenkaan ulkokautta, mutta sentään sisäkahvasta vielä pelaa.... vielä...
Kaivoin viimeisenä ideana tuossa esille suojamuovin alta kuskinovenlukon ja kääntelin sitä avaimella.
Outona siitä tapahtui vain silloin jotain jos ovet oli lukossa/auki ja käänsi kiinnipäin/aukipäin, mutta jos ovet olivatkin lukossa/ tai auki ja yritti avata/ tai sulkea niin ei mitään tapahtumaa vaikka kuinka avainta pesässä käänteli.
Että jotain häikkää tuossa on...

Kaipa tuo pitää TAAS kiikuttaa huoltoon että saan noi etuovet pelaamaan, kun alkaa jo pikkasen ärsyttämään takaoven kautta oven avaaminen :mad:

Eikä tässä kaikki. Vuonna 2013 tohon koritakuuna maalattiin etuovet uudestaan kun maalit kuprusi oven sisäpinnalta kun ovet RUOSTU sisältäpäin. No kappas kun autoa pesetin viikonloppuna... sama juttu nyt mutta vuorostaan ulkopuolelta ja aivan samasta kohtaa ja kummastakin ovesta identtisesti.

Että on se hienoa omistaa saksalaista osaamista... ja vielä hienompaa kun ei mahdollisuuksia päivittää sitä tuoreempaan.

Muita ongemia vuosien saatosta en jaksa tähän uudestaan kirjoittaa kun olen ne kirjoittanut aikaisemmin.
Tai no tässä joitain mitä tulee äkkiä mieleeni:
-Viimekesältä pysäköintti jarru levis kaupan pihaan
-Jakoketju
-Imusarja (sen sisällä olevat ilman ohjaus läpät olivat kypsät)
-Vasentakakulma ruostuu (koritaakuuseen meni tämäkin)
-Vasen taka LEDI umpio mykisty (oikeakin myöhemmin mutta se lähti toimimaan kun leikin läppärin kanssa hetken)

noi tuli ekana mieleeni + tietenkin kaikki kuluvat siihen päälle... mitä nyt jäähydytys nesteet pihalle ja viimetteiks tuulilasin pesunesteet pihalle (letku vuoti).
Hinurin lavalla ollaan oltu kolme kertaa... Että ei muuta kuin etiä päin :)

Ai niin öljyä tuo imee sen 1l/7000km kohden.
 
Viimeksi muokattu:
Pientähän tuo öljynkulutus on tuolle moottorille.

Juu tiedän, mutta mainitsin kun niistä on aina puhetta.
Ja tuo moottori plus tuo TipTronic loota on hieno yhdistelmä... aina kun se (moottori) vaan toimii kuten pitääkin.
Harmi kun ne korvas tuon TipTronicin melkein heti kun se tulikin, kun paljon mukavempi ajaa kuin DSG:n paskat joista en ole tykännyt yhtään.
 
Mulla on A7:a (150tkm, VM14), hiukan samanlaista ongelmaa. Ääni niin vaimea että en ole tehnyt asian eteen mitään. Olen 99% varma että kyseessä on nimenomaan laakeri(t), parilla kaverilla ollut samaa ja vaihdolla korjaantunut

Outoa tuossa onkin se, että isommilla 19" kesäpyörillä ei ääntä kuulu. Jos on laakeri menossa niin pitäisi ääntää enemmän noilla isommilla ja raskaammilla pyörillä. Voi tottakai tehdä 1000e rempan ja vaihtaa laakerit joka nurkkaan, sen jälkeen huomata että ääni johtuikin jostain muusta :D
 
Outoa tuossa onkin se, että isommilla 19" kesäpyörillä ei ääntä kuulu. Jos on laakeri menossa niin pitäisi ääntää enemmän noilla isommilla ja raskaammilla pyörillä. Voi tottakai tehdä 1000e rempan ja vaihtaa laakerit joka nurkkaan, sen jälkeen huomata että ääni johtuikin jostain muusta :D

Quattro? Onko renkaissa yhtä paljon kulutuspintaa edessä ja takana ja malliltaan samanlaiset, ts. Jokainen rengas pyörii kierroksella yhtä pitkän matkan?
 
Juu on quattro ja renkaissa saman verran pintaa. Laakerijumppaan on kyllä tullut totuttua VAGineiden kanssa :D Josko seuraava olis E-mersu.
 
Taas on saanut nauttia kuinka hyvin VW toimii talvella (VW Passat 1.8TSI Tiptronic v.2009) .
Apumiehen ovi on nyt kettuillut jo monta vuotta, eli jos ulkokahvasta avaa niin vaijeri ei palauta ja näin ovea ei saa kiinni ennen kuin kiskasi sisäkahvasta.
No tähän tottu sitten muutamassa vuodessa, eli aina ovi sisäkahvasta auki.

Mutta tammikuussa kun vein tuo katsastukseen niin katsastuksen pihassa ovi ei sitten toiminut enää kummastakaan vaan oli ja pystyi auki.
No ovesta löyty juuri ennen katsastusmiehen tuloa kolo mistä käänsin avaimilla (kotiavaimillani) oven väkisin lukkoon ja sen jälkeen se on ollutkin aika kaput.

Pari viikkoa myöhemmin auto.... anteeksi kulkuneuvo meni huoltoon ja kysyinkin paljon maksaa korjaus, no noin 225€ per ovi. Ja samalla huollossa vaihdatin laturin hihnan kun siltä osastolta kuuluu ärsyttävää ulinaa kun nostaa koneeseen kierroksia.
No uusi hihna ei auttanut, eikä huollossakaan oikein tiedä mistä se tulee. Kuuluu nimittäin sisälle todella selvästi mutta vieressä seistessä kyllä kuulee että ääni tulee laturin puolelta. Lopputulos -> ajetaan vika ulos.

No nyt viikko sitten kuskin ovi aukes ja kanssa pysyi auki... olikin kiva heittää lapset soittoharkkoihin pitämällä ovesta kiinni samalla.

Lopulta oven sai kiinni kun painoi ovet lukkoon ja veti ovea kiinni samalla. Ja sen jälkeen sekään ovi ei ole enää toiminut ollenkaan ulkokautta, mutta sentään sisäkahvasta vielä pelaa.... vielä...
Kaivoin viimeisenä ideana tuossa esille suojamuovin alta kuskinovenlukon ja kääntelin sitä avaimella.
Outona siitä tapahtui vain silloin jotain jos ovet oli lukossa/auki ja käänsi kiinnipäin/aukipäin, mutta jos ovet olivatkin lukossa/ tai auki ja yritti avata/ tai sulkea niin ei mitään tapahtumaa vaikka kuinka avainta pesässä käänteli.
Että jotain häikkää tuossa on...

Kaipa tuo pitää TAAS kiikuttaa huoltoon että saan noi etuovet pelaamaan, kun alkaa jo pikkasen ärsyttämään takaoven kautta oven avaaminen :mad:

Eikä tässä kaikki. Vuonna 2013 tohon koritakuuna maalattiin etuovet uudestaan kun maalit kuprusi oven sisäpinnalta kun ovet RUOSTU sisältäpäin. No kappas kun autoa pesetin viikonloppuna... sama juttu nyt mutta vuorostaan ulkopuolelta ja aivan samasta kohtaa ja kummastakin ovesta identtisesti.

Että on se hienoa omistaa saksalaista osaamista... ja vielä hienompaa kun ei mahdollisuuksia päivittää sitä tuoreempaan.

Muita ongemia vuosien saatosta en jaksa tähän uudestaan kirjoittaa kun olen ne kirjoittanut aikaisemmin.
Tai no tässä joitain mitä tulee äkkiä mieleeni:
-Viimekesältä pysäköintti jarru levis kaupan pihaan
-Jakoketju
-Imusarja (sen sisällä olevat ilman ohjaus läpät olivat kypsät)
-Vasentakakulma ruostuu (koritaakuuseen meni tämäkin)
-Vasen taka LEDI umpio mykisty (oikeakin myöhemmin mutta se lähti toimimaan kun leikin läppärin kanssa hetken)

noi tuli ekana mieleeni + tietenkin kaikki kuluvat siihen päälle... mitä nyt jäähydytys nesteet pihalle ja viimetteiks tuulilasin pesunesteet pihalle (letku vuoti).
Hinurin lavalla ollaan oltu kolme kertaa... Että ei muuta kuin etiä päin :)

Ai niin öljyä tuo imee sen 1l/7000km kohden.
No passat on koriltaa yksi paskimmista vag autoista ruostumisen suhtee. En nyt ihan ulkoa muista mutta vaikuttaa että ulkokahvat on asennettu väärin minkä takia ei toimi niin kuin pitäisi. Täsmäisi hyvin kun on koritakuuna vaihdettu ovet ja kahva voitu asentaa väärin. Jos oikein muistan niin ulkokahvassa ei ole vaijeria vaan se kahva menee sellaisen vivun taakse.
 
No passat on koriltaa yksi paskimmista vag autoista ruostumisen suhtee. En nyt ihan ulkoa muista mutta vaikuttaa että ulkokahvat on asennettu väärin minkä takia ei toimi niin kuin pitäisi. Täsmäisi hyvin kun on koritakuuna vaihdettu ovet ja kahva voitu asentaa väärin. Jos oikein muistan niin ulkokahvassa ei ole vaijeria vaan se kahva menee sellaisen vivun taakse.

On siellä kaksi vaijeria.. tuossa paikallisessa ex-vw huollossa passatti huollatan ja siellä kolme hyvää tyyppiä töissä. Ja niiden kanssa kun oli puhetta niistä ovista niin se esitteli niitä vaijereita mitkä sinne menee.
Sen verran hyvin osaavat VW konsernin autot että muut paikalliset huoltamot soittavat niiltä neuvoja kuinka joku puretaan.

Itselleni vielä osuu hyvin kun kotia on kävelymatka, että voi vaan jättää auton siihen ja lähteä kotia. Tai jos nopea juttu niin käy viereisessä kuppilassa kahvilla, niin ne jo tuo avaimia että tehty ois.
Tosin kun tekivät tuolle Tiptronicilleni huollon, niin naureskelivat että aluksi ihmettelivät että mikäs tää on kun mm avaimet eivät käy. Oli sitten ZF loota eli tuumasilla...
Kysyivät vielä että mistä sä tämmöisen olet löytänyt kun varaosa listoilta ei meinaa löytyä mitään.
 
Onpas täällä negatiivista porukkaa:rofl2:
Itse selvinnyt joillain samoilla pikkuvioilla oli merkki mikä hyvänsä minkä omistanut 20 vuoden aikana.

Noin 5 peugeottia mm. omistanut ja viimeistä lukuunottamatta kaikki olleet toimivia pelejä, muttei kumminkaan viattomia.

50-150tkm ostettaessa taulussa kaikissa merkeissä.
Koskee siis osaltani Volvoa, Audia, jokusta VW:tä, jotain avensista, ja niitä pösöjä.

Kaikissa on aina jotain jos ei takuuta / liisari/+50tkm taulussa.
 
Muutama ledi VW tullut vastaan joissa ajovalon vasen umpio on suunnattu vastaantulijan tuulilasin yläreunaan. Ja takaledejä myös nähty "kiilumassa" kuin vanhat hehkulangat diesel autojen ohjaamoissa. Mahtaako Ledien laatu olla iham kohdallaan näissä?
 
Käytetyn auton osto ehkä edessä ja Skeida ehkä tässä nyt kiikarissa. Mitkä olikaan ne vuosimallit mitä pitää välttää joissa oli tätä ketjuongelmaa ja hajoitti moottorin näissä TSI moottreissa? Osaa skipata suorilta nuo vuosimallit...
 
Käytetyn auton osto ehkä edessä ja Skeida ehkä tässä nyt kiikarissa. Mitkä olikaan ne vuosimallit mitä pitää välttää joissa oli tätä ketjuongelmaa ja hajoitti moottorin näissä TSI moottreissa? Osaa skipata suorilta nuo vuosimallit...
2009-2013 se taitaa olla. Tietty jos noissakin vuosissa on 1.8 - 2.0 tai, johon on uusittu männät/moottori niin ihan soivia pelejä. Itellä ollut vastaava golf, jossa uusittu moottori, enkä lisännyt kertaakaan öljyä eikä ollut ongelmaa.
 
Huomasin että Passat 2015 1,4 ilmastointi / puhallus pitää pientä vikinää ja sirinää. Oisko jokin propelin laakeri kuivahko vai mistähän moinen tulee.

Jos siitä haluaa eroon niin pitääkö vaihtaa koko "puhallin" vai saako jonkun laakerin tms erikseen?

Onko hankalassa paikkaa, meneeköhän hoviasentajalta vai pitääkö huollon yhteydessä kysyä?

Muutoin suht hiljainen peli kun vähän akustointimattoa takapaksissa.
 
Lexus LS autossa sain kyllä korjattua tuollaisen ihan vaan voitelemalla sen puhaltimen, jotain erikoisempaa ainetta se muistaakseni oli kuin crc:tä ja hyvä tuli. Aika ikävä homma oli kyllä, riippuu toki missä se puhallin sijaitsee. Omassa tapauksessani se oli hansikaslokeron alla ihan siellä jalkotilassa, ikävä paikka kumarrella ja purkaa liitoksia auki.
 
Näin vähän oletinkin, onko minkä hintaisia nuo puhaltimet?

Vaikkei osa niin kallis olisikaan, niin teetetty työ kyllä on. Pitää katella jos kaverilla olis aikaa/intoa ja tekis samalla vaikka extra öljyn vaihdon.
 
Pariin vaggineeseen olen joutunut puhaltimen vaihdattamaan ja osa oli noin 250 automaatti-ilmastoinnilla olevaan ja satasen vähemmän jos manuaali-ilmastointi. Sijaitsee tosiaan hansikaslokeron alla/takana apukuskin jalkatilassa.
 
Pariin vaggineeseen olen joutunut puhaltimen vaihdattamaan ja osa oli noin 250 automaatti-ilmastoinnilla olevaan ja satasen vähemmän jos manuaali-ilmastointi. Sijaitsee tosiaan hansikaslokeron alla/takana apukuskin jalkatilassa.

Okei. Kiitti vinkeistä. Ei mikään halvin osa kuitenkaan.
 
Huomasin että Passat 2015 1,4 ilmastointi / puhallus pitää pientä vikinää ja sirinää. Oisko jokin propelin laakeri kuivahko vai mistähän moinen tulee.

Jos siitä haluaa eroon niin pitääkö vaihtaa koko "puhallin" vai saako jonkun laakerin tms erikseen?

Onko hankalassa paikkaa, meneeköhän hoviasentajalta vai pitääkö huollon yhteydessä kysyä?

Muutoin suht hiljainen peli kun vähän akustointimattoa takapaksissa.

Alkoi huoltokäynnin jälkeen ilmastointi kuulostamaan pieneltä turbiinilta varsinkin korkealla puhalluksella. Filtterin vaihdon yhteydessä oli pudonnut pari lehteä propelliin. Mahtaako VAGissa olla samantapainen konstruktio, että filtteri suoraan puhaltimen päällä?

20200210_162333.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 749
Viestejä
4 515 416
Jäsenet
74 466
Uusin jäsen
riku888

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom