VAG autojen monet ongelmat

1.6 TDI Passatissa tulee toisinaan Start Stop Error, jolloin tyhjäkäynnin kierrokset jäävät noin 10 minuutiksi korkealle, auton sammuttaessa radion näyttöön tulee "Battery low" ja vikakoodiksi antaa alhainen akun/latauksen jännite. Kerran sammuttamisen jälkeen radiota ja sisävaloja ei saanut ollenkaan päälle ja valitti vain tyhjää akkua, mutta lähti kuitenkin normaalisti käyntiin. Kerran taas huomasin valojen välähtävän, kun pimeää maantietä ajaessa autolle tuli paniikki ladata akkua. Akku on vuoden vanha Bosch, joka koodattiin varmuuden varalta uudelleen. Sekä akku että laturi tuntuivat toimivan isolla vastuksella rasittaessa. Latausjännite 14,6V ja levossa akun jännite 12,7V.

Omia teorioita:
- Joku jännitettä haisteleva anturi on sekoilee
- Laturi on kuitenkin viallinen, vaikka rasittaessa kone nosti kierroksia automaattisesti ja laturi reagoi
- Bluemotionin lataus on todella tyhmä ja päästää akun jännitteen liian matalaksi

Ideoita? Tuota tulee matka-ajossakin, eli ei ole kiinni siitä, ettei akku ehdi latautua pätkäajossa. Pitää varmaan ottaa yleismittari mukaan ja seuraavan kerran tuon tullessa äkkiä auto parkkiin ja jännitettä mittaamaan. Finntakuun piikkiin pitäisi jossain vaiheessa vähän rempata muuta, niin omassa lompakossa ei tunnu, vaikka vaihtaisivat samalla uuden laturinkin.
Mikä on passatin vuosimalli?
Jos alle 4 vuotta vanha niin tarkista akun soc% (state of charge) mittariston kautta.
Lukeman saa näkyviin kun sammutat auton ja sen jälkeen pidät mittaristossa olevaa jakoavaimen kuvalla varustettua nappia pohjassa n.3sekuntia, lukeman pitäisi tulla näytölle.
Bluemotionin lataus on hieman erikoinen jos ajon aikana mittaa, lataa 15,2V moottorijarrutuksen aikana, vastaavasti motaria voit ajaa latausjännitteen ollessa jotain 12-13V väliltä riippuen päivästä :)
 
Mikä on passatin vuosimalli?
Jos alle 4 vuotta vanha niin tarkista akun soc% (state of charge) mittariston kautta.
Lukeman saa näkyviin kun sammutat auton ja sen jälkeen pidät mittaristossa olevaa jakoavaimen kuvalla varustettua nappia pohjassa n.3sekuntia, lukeman pitäisi tulla näytölle.
Bluemotionin lataus on hieman erikoinen jos ajon aikana mittaa, lataa 15,2V moottorijarrutuksen aikana, vastaavasti motaria voit ajaa latausjännitteen ollessa jotain 12-13V väliltä riippuen päivästä :)
2011. Ei taida tuossa onnistua tuo.

Subbarin ja vahvistimen lisäämisen jälkeen tuntuu tulevan erroria useammin. Vaikka tuo hyötysuhde huomioiden kuluta kuin max 150W, niin kaipa sekin hiljalleen akkua tyhjentää matkaa ajaessa, kun latausjännite on matalampi. Olisi hyvä, jos latauksen saisi jotenkin koodattua tai huijattua tasaisemmaksi :think:
 
2011. Ei taida tuossa onnistua tuo.

Subbarin ja vahvistimen lisäämisen jälkeen tuntuu tulevan erroria useammin. Vaikka tuo hyötysuhde huomioiden kuluta kuin max 150W, niin kaipa sekin hiljalleen akkua tyhjentää matkaa ajaessa, kun latausjännite on matalampi. Olisi hyvä, jos latauksen saisi jotenkin koodattua tai huijattua tasaisemmaksi :think:

Onko subbari ja vahvistin kytketty suoraan akun napoihin? Epäilen että minulla on Caravelle T6 Bluemotionissa samaa vikaa, kytkin ledpaneelin suoraan akkuun.

Tuo lataussysteemi tarkkailee akun jännitettä (energy- and battery monitoring system tjms.) ja lataa akkua 100%. Kun kiihdyttää kovaa, "irroittaa" latauksen ja käyttää 100% -> 80% akkua, kunnes alkaa lataamaan moottorijarrutuksissa jne.

Nyt jos kytketään jotain ennen tuota tarkkailevaa järjestelmää, saattaa minun ymmärtämäni mukaan mennä sekaisin. Ei osaa laskea akun purkua ja latausta kunnolla, suoraan akussa olevat laitteet purkaa sitä hiljakseen.

Korjatkaa jos olen jotain ymmärtänyt väärin, vielä itsellä vaiheessa tuo systeemin tunteminen.

Edit. Huomasin tuon pitkällä ajomatkalla, ennen pitänyt akun latauksessa 14,8-15V, lisävalo päällä. Nyt kun se nappaa päälle, tippuu jännite 13,7-13,9V. Minusta tuota ei ole ennen tapahtunut, jännite pysynyt vakaana koko ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Onko subbari ja vahvistin kytketty suoraan akun napoihin? Epäilen että minulla on Caravelle T6 Bluemotionissa samaa vikaa, kytkin ledpaneelin suoraan akkuun.

Tuo lataussysteemi tarkkailee akun jännitettä (energy- and battery monitoring system tjms.) ja lataa akkua 100%. Kun kiihdyttää kovaa, "irroittaa" latauksen ja käyttää 100% -> 80% akkua, kunnes alkaa lataamaan moottorijarrutuksissa jne.

Nyt jos kytketään jotain ennen tuota tarkkailevaa järjestelmää, saattaa minun ymmärtämäni mukaan mennä sekaisin. Ei osaa laskea akun purkua ja latausta kunnolla, suoraan akussa olevat laitteet purkaa sitä hiljakseen.

Korjatkaa jos olen jotain ymmärtänyt väärin, vielä itsellä vaiheessa tuo systeemin tunteminen.

Edit. Huomasin tuon pitkällä ajomatkalla, ennen pitänyt akun latauksessa 14,8-15V, lisävalo päällä. Nyt kun se nappaa päälle, tippuu jännite 13,7-13,9V. Minusta tuota ei ole ennen tapahtunut, jännite pysynyt vakaana koko ajan.
Nyt testiksi uskalsin ottaa virran yhdestä vapaasta sulakepaikasta, kun ei tuo vedä kuin max 10A virtaa. Johdot ja välineet löytyy kyllä ja tarkoitus vetää lähipäivinä suoraan akulta virta ja siksi aikaa subbari irti. Akkuun on myös kytketty lisävalo ja eilen pimeää maantietä ajaessa subbarin soidessa ja lisävalon ollessa päällä tuli kahdesti tuo latauspaniikki.

Tosin muistan, että aiemmin syksyllä kahdesti tuli tuo error myös silloin, kun mitään ylimääräisiä laitteita ei ollut edes kytketty.
 
Jos sinne on jotain lisälaitteita kytketty suoraan akkuun, niin se akun tilanvalvonta menee sekaisin. Vahvistimet yms lisälaitteet pitää kytkeä sen virtamittausshuntin (tai miten onkaan toteutettu) jälkeen.

Nykyautoissa seurataan akun tilaa sen perusteella miten paljon sinne menee ja sieltä otetaan virtaa, ei pelkän jännitteen perusteella, joka ei käytännössä kerro sitä akun varausta.
 
Jos sinne on jotain lisälaitteita kytketty suoraan akkuun, niin se akun tilanvalvonta menee sekaisin. Vahvistimet yms lisälaitteet pitää kytkeä sen virtamittausshuntin (tai miten onkaan toteutettu) jälkeen.

Nykyautoissa seurataan akun tilaa sen perusteella miten paljon sinne menee ja sieltä otetaan virtaa, ei pelkän jännitteen perusteella, joka ei käytännössä kerro sitä akun varausta.

Tuosta oli jotain tietoa, jouduin vaan kytkemään lisävalon nopsaan ennen pitkää ajoreissua. Pitää etsiä tuo oikea kisko tuolta virtakeskuksesta, tuo virtakeskus on jo aika vaikuttavan näköinen T6ssa. :)

Edit. Oma valo oikein kytketty, se akun varaustilan anturi on miinuskengässä suoraan, kytkin valon plussaan ja erilliseen maapisteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi hyvä, jos latauksen saisi jotenkin koodattua tai huijattua tasaisemmaksi
Sen saa koodattua järkevämmäksi, eli sellaiseksi joka pitää akun koko ajan täynnä. Alkuperäinen systeemi jättää tahallaan akun vähän vajaaksi että sinne mahtuu aina moottorijarrutuksessa otettu täysi latausteho.
 
Sen saa koodattua järkevämmäksi, eli sellaiseksi joka pitää akun koko ajan täynnä. Alkuperäinen systeemi jättää tahallaan akun vähän vajaaksi että sinne mahtuu aina moottorijarrutuksessa otettu täysi latausteho.
Osaatko yhtään sanoa, mistä tuo onnistuu VCDS:llä tai OBDelevenillä? En ainakaan äkkiseltään löytänyt netistä mitään ohjetta.
 
Sen saa koodattua järkevämmäksi, eli sellaiseksi joka pitää akun koko ajan täynnä. Alkuperäinen systeemi jättää tahallaan akun vähän vajaaksi että sinne mahtuu aina moottorijarrutuksessa otettu täysi latausteho.
Liekö tuo nyt ihan hyvä vinkki? Eli sitten käyttäjän akku ladataan yli, kun tekee kunnon moottorijarrutuksen? Ei siellä tehtaalla huvikseen suojaominaisuuksia koodailla autoihin. Laren ongelma jotain muuta, eikä siihen tuollaisen purkan yrittäminen ole kunnollinen ratkaisu.
 
Liekö tuo nyt ihan hyvä vinkki? Eli sitten käyttäjän akku ladataan yli, kun tekee kunnon moottorijarrutuksen? Ei siellä tehtaalla huvikseen suojaominaisuuksia koodailla autoihin. Laren ongelma jotain muuta, eikä siihen tuollaisen purkan yrittäminen ole kunnollinen ratkaisu.
Eiköhän se moottorinohjaus pidä laturin tuossa tapauksessa normaalitilassa moottorijarrutuksen aikana, eikä näin ollen "ylilataa". Sama tilannehan on jos akku on latautunut täyteen ja moottorijarruttaa. Ainakin itse tahdon että akku on aina mahdollisimman täynnä, eikä missään 80% varaustasossa.
 
Liekö tuo nyt ihan hyvä vinkki? Eli sitten käyttäjän akku ladataan yli, kun tekee kunnon moottorijarrutuksen? Ei siellä tehtaalla huvikseen suojaominaisuuksia koodailla autoihin.
Ei, vaan tuon recuperationin poistaminen tekee latauksesta ihan perinteisen. Akku ladataan täyteen jonka jälkeen latausjännitettä tiputetaan eikä se siitä nouse vaikka miten moottorijarruttelisi jos akussa ei ole kysyntää.

Tuo recuperation ei ole mikään suojaominaisuus vaan yritys säästää muutama mikrolitra polttoainetta lataamalla akkua moottorijarrutusten aikana ja keventämällä laturin kuormaa hetkeksi sen jälkeen. Hintana tästä mitättömästä polttoaineen säästöstä on jatkuvasti vajaa akku.

Se on totta, että jotain muutakin ongelmaa saattaa tuossa Laren tapauksessa olla mutta saa kai tuon silti autostaan muuttaa, jos haluaa?
 
Löytyykö täältä minkäänlaisia kokemuksia GTE Golfista. Yhden Golfin omistaneena tekisi mieli palata siihen, mutta mahdollisuus ajaa työmatkat sähköllä yhdistettynä kohtuulliseen suorituskykyyn ja riippumattomuuteen latauspisteistä houkuttelee. Ihan täyssähköön en vielä ole valmis, eikä tuo e-Golf oikeastaan edes miellytä ominaisuuksiensa puolesta.

Lähinnä katsellut tommosia 30-50tkm ajettuja 7.5 koppasia vuoden 2017 malleja. Tarkoitus odottaa uuden golfin julkaisua (ja pahimman kuumeen laskemista), mutta paljon olen jo taustatutkimusta netissä tehnyt. Mitään varsinaisia käsitystä "tyyppivioista" en ole kuitenkaan onnistunut luomaan. Onko semmoisia? Akuilla taisi olla takuuta 8v/150tkm, eli niistä ei varmaan tarvitse hirveästi huolta kantaa ennen tuota?
 
Löytyykö täältä minkäänlaisia kokemuksia GTE Golfista. Yhden Golfin omistaneena tekisi mieli palata siihen, mutta mahdollisuus ajaa työmatkat sähköllä yhdistettynä kohtuulliseen suorituskykyyn ja riippumattomuuteen latauspisteistä houkuttelee. Ihan täyssähköön en vielä ole valmis, eikä tuo e-Golf oikeastaan edes miellytä ominaisuuksiensa puolesta.

Lähinnä katsellut tommosia 30-50tkm ajettuja 7.5 koppasia vuoden 2017 malleja. Tarkoitus odottaa uuden golfin julkaisua (ja pahimman kuumeen laskemista), mutta paljon olen jo taustatutkimusta netissä tehnyt. Mitään varsinaisia käsitystä "tyyppivioista" en ole kuitenkaan onnistunut luomaan. Onko semmoisia? Akuilla taisi olla takuuta 8v/150tkm, eli niistä ei varmaan tarvitse hirveästi huolta kantaa ennen tuota?
Aika vähän ollut vikoja, perus golffin vikoja noissa on ollut. 7.5-koppasissa ei noita kaiutin vuotojakaan enää ole.
Mm. Vaihteenvalitsimen asentoantureita on jonkun verran vaihdettu.

Noissahan on se laadunparannuskampanja käynnissä, missä tarkastetaan onko akun kotelointiin päässyt kosteutta. Jos ei ole kosteutta niin kotelot vaihdetaan. Jos taas on kosteutta niin akku vaihdetaan. Itellä muutama tiedossa joissa on tullut vika päälle ja mennyt akun vaihdoksi.
 
Uudemmissa ei tosiaan mitään ihmeempiä vikoja ole ollut. Tuo kampanjakin koskee hieman vanhempia GTE Golfeja.
 
2011 Passatin latausongelmat jatkuvat. Merkkihuollossa eivät saaneet mitään aikaan, kun vika ei ollut päällä. Ja eihän tuo vika ole kuin ehkä kerran pari kuukaudessa päällä.

Ostin 12V-pistokkeeseen laitettavan jännitemittarin ja yhäkkiä taas kesken ajon valot välähti, latausjännite tippui 15V -> alle 13V, tyhjäkäyntikierrokset nousivat ja tuli Start Stop Error. Sammutin auton ja löin uudestaan käyntiin ja kaikki palasi normaaliksi ja jännite takaisin 15V.

Onko muuta mahdollisuutta kuin lahoamassa oleva laturi? Lähinnä ihmetyttää, miten laturi korjaantuu heti uudelleenkäynnistyksellä. Autossa on Finntakuu, mutta merkkihuolto ei suostu pelkän alhaisen jännitteen vikakoodin perusteella laturia vaihtamaan, vaikka olivat sitä mieltä, ettei se oikein voi olla mikään muu.
 
Laturin lisäksi vialla voi periaatteessa olla myös pelkkä jännitteensäädin (joka on tavallaan toki osa laturia).

Myös väyläyhteys jännitteensäätimen ja can gatewayn välillä voisi pätkiä, mutta sellaisessa vikatilanteessa lataussäätimen pitäisi kaiketi nostaa latausjännite johonkin turvalliseen fail-safe arvoon tuollaisen tipahtamisen sijasta.
 
Aika vähän ollut vikoja, perus golffin vikoja noissa on ollut. 7.5-koppasissa ei noita kaiutin vuotojakaan enää ole.
Mm. Vaihteenvalitsimen asentoantureita on jonkun verran vaihdettu.

Noissahan on se laadunparannuskampanja käynnissä, missä tarkastetaan onko akun kotelointiin päässyt kosteutta. Jos ei ole kosteutta niin kotelot vaihdetaan. Jos taas on kosteutta niin akku vaihdetaan. Itellä muutama tiedossa joissa on tullut vika päälle ja mennyt akun vaihdoksi.
Pakko oli vaan sanoa että on noita kaiutin ongelmia vielä 7.5 golffissakin. Puolisolla viime keväällä tuli kuljettajan penkin taakse vedet lattialle. Sinänsä hauska vika että itellä oli omassa 2008 mallin passatissa sama. On se hyvä että volkkari jaksaa korjata näitä vikoja uusissa malleissa.;)
 
Onko kokemuksia vilkkujen toimintahäiriöstä? Kun vilkun viikseä laittaa alas niin vasemmat vilkut pelaavat toivotusti, kun viiksen nostaa ylös "lukkoon" niin silti vasemmat vilkut alkavat vilkkua eivätä oikean puolen vilkut. Ei varmaan auta kuin viedä johonkin autosähköön erikoistuneeseen pajaan korjattavaksi. Kyseessä siis 2.0tdi rs octavia
 
Vaggineissa vilkkurele on yleensä integroitu hätävilkkukytkimeen, tosin noilla oireilla lähtisin viikseä ensin tutkimaan.
 
Latausongelmainen Passat sai uuden vikakoodin, joka johdatti maakaapelin huonoon kontaktiin. Nyt korjauksen jälkeen ainakin lataus käyttäytyy eri tavalla kuin ennen, eli lämpöisenä lataa muuten 13,4V paitsi sähkölaitteita päälle kytkiessä tai moottorijarruttaessa 14,9V. Aiemmin latasi aika tasaisesti 14,5V-14,9V paitsi vian tullessa. Tuo on ilmeisesti nyt se normaali ekologinen Bluemotion-lataus, jossa ladataan vain moottorijarruttaessa ja säästetään dieseliä?

Toivottavasti vika ratkesi tuolla. Googlaamalla löysin yhden samasta ongelmasta kärsivän Skodan ja siinäkin oli maadoituksessa vika lopulta.
 
Latausongelmainen Passat sai uuden vikakoodin, joka johdatti maakaapelin huonoon kontaktiin. Nyt korjauksen jälkeen ainakin lataus käyttäytyy eri tavalla kuin ennen, eli lämpöisenä lataa muuten 13,4V paitsi sähkölaitteita päälle kytkiessä tai moottorijarruttaessa 14,9V. Aiemmin latasi aika tasaisesti 14,5V-14,9V paitsi vian tullessa. Tuo on ilmeisesti nyt se normaali ekologinen Bluemotion-lataus, jossa ladataan vain moottorijarruttaessa ja säästetään dieseliä?

Toivottavasti vika ratkesi tuolla. Googlaamalla löysin yhden samasta ongelmasta kärsivän Skodan ja siinäkin oli maadoituksessa vika lopulta.
Jos ajatellaan, että joku saman vian omaava lukee viestiäsi, niin avaisitko mistä viasta on kyse ja kuinka se korjataan.
 
Jos ajatellaan, että joku saman vian omaava lukee viestiäsi, niin avaisitko mistä viasta on kyse ja kuinka se korjataan.
Tuolla aiemmin jo käsittelin useammassakin viestissä. Eli kesken ajon tyhjäkäyntikierrokset nousevat, tulee start stop error, sähkölaitteet saattavat häröillä ja jättää vikakoodin alhaisesta jännitteestä. Ainakin toistaiseksi epäilen, että vian aiheutti juuri tuo löysä maajohto.
 
Tuolla aiemmin jo käsittelin useammassakin viestissä. Eli kesken ajon tyhjäkäyntikierrokset nousevat, tulee start stop error, sähkölaitteet saattavat häröillä ja jättää vikakoodin alhaisesta jännitteestä. Ainakin toistaiseksi epäilen, että vian aiheutti juuri tuo löysä maajohto.
Puhutko akun maajohdosta vai jostain muusta?
 
Puhutko akun maajohdosta vai jostain muusta?
Siitä joo. Täytyy sanoa, että en ole varma, kummasta päästä huono kontakti löytyi, kun joskus aiemmin akun kaapelit tuntuivat olevan tiukasti kiinni, mutta voi olla löystynyt. Vikakoodin antoi nyt ihan akun mekaanisesta viasta ja ilmeisesti miinuspuolelta, niin se johdatti tuon löytämiseen. Aiemmin antoi vain koodin matalasta jännitteestä.
 
Tiedä sitten onko oikea ketju mutta viitsi mokomalle omaakaan aloittaa, mutta mitenkäs 2015 Passatin karttapaketin päivitys?

Meneekö lataamalla ja päivittämällä muistikortin kautta vai kuinka? Periaatteessa samalla vois päivitellä kaikki viihdehommiin liittyvät.

Jostain syystä en saanut tuota We Connectia toimimaan kun homma tyrehtyi johonkin salasanaan tms.
 
Tiedä sitten onko oikea ketju mutta viitsi mokomalle omaakaan aloittaa, mutta mitenkäs 2015 Passatin karttapaketin päivitys?

Meneekö lataamalla ja päivittämällä muistikortin kautta vai kuinka? Periaatteessa samalla vois päivitellä kaikki viihdehommiin liittyvät.

Jostain syystä en saanut tuota We Connectia toimimaan kun homma tyrehtyi johonkin salasanaan tms.
SD kortti hanskalokerosta koneeseen ja täältä oikea softa päivitykseen.
 
Viime viikonloppuna päivitin tuolla softalla ja todella simppeli homma.

Kannattaa vaan huolella lukea mikä on se oikea karttapaketti, koska itse laitoin ensin "Eurooppa" paketin mutta eihän se sisältänyt muuta kuin Iso-Britannian, Ranskan ja Espanjan. Niillä on kokoa 3gb-15Gb jonka kirjoittamisessa siihen Volkkarin hitaalle SD-kortille menee helposti pari tuntia, joten mielellään sitä ei kovin montaa kertaa tee uudelleen.
 
Nopeammin sen sai kun katsoi olemassa olevan kansiorakenteen kortilta ja purkaa suoraan ladatun paketin kortille. Tuo ohjelma on vähän hidas, paketin saa ladattua jostain muualtakin.

Edit: Löytyikin T6-foorumin kautta:

Map Software Update - How We Did It -
 
Viimeksi muokattu:
VW Bora, vm 2003.

Vänkärin oven lukko alkanut temppuilemaan.
Ei siis inahdakaan kun ovet avaa avaimella "manuaalisesti" tai kaukosäätimellä. Jos ko. oven auki haluaa, niin edestakaisin pitää kabiinissa olevaa ovien lukitusnamiskaa painella. Joskus pari kertaa, joskus kymmenen kertaa. Ei myöskään välttämättä avaudu, jos vain sisäkahvasta käännät.

Keskuslukon moottori paskana? Suoraan uusi (jos, mistä VW osia kannattaa metsästää? Jos taas ei, korjausideoita?
Onko vaihto ns. simppeli? Ovipahvi irti ja suoraan pääsee keskuslukon moottoriin käsiksi?

Niin vähän VW vehkeitten kanssa pelannut... :eek:
 
VW Bora, vm 2003.

Vänkärin oven lukko alkanut temppuilemaan.
Ei siis inahdakaan kun ovet avaa avaimella "manuaalisesti" tai kaukosäätimellä. Jos ko. oven auki haluaa, niin edestakaisin pitää kabiinissa olevaa ovien lukitusnamiskaa painella. Joskus pari kertaa, joskus kymmenen kertaa. Ei myöskään välttämättä avaudu, jos vain sisäkahvasta käännät.

Keskuslukon moottori paskana? Suoraan uusi (jos, mistä VW osia kannattaa metsästää? Jos taas ei, korjausideoita?
Onko vaihto ns. simppeli? Ovipahvi irti ja suoraan pääsee keskuslukon moottoriin käsiksi?

Niin vähän VW vehkeitten kanssa pelannut... :eek:

Minä tarkastaisin ko. oven johtojen läpi viennin. Mahdollisestin johtoja poikki.
 
Todennäköisin vaihtoehto on oven lukkolaite. Ajan myötä tahtoo hajota. Kannattaa vaihtaa ennen kuin hajoaa ja ovi jää lukkoon. Sitten ei ole kiva homma.

Naisen boraan vaihdoin syksyllä uuden lukkolaitteen ja taas mennään. Samalla hommasin uudet kaket keskuslukolle, että sai rangen palautettua.
 
Todennäköisin vaihtoehto on oven lukkolaite. Ajan myötä tahtoo hajota. Kannattaa vaihtaa ennen kuin hajoaa ja ovi jää lukkoon. Sitten ei ole kiva homma.

Naisen boraan vaihdoin syksyllä uuden lukkolaitteen ja taas mennään. Samalla hommasin uudet kaket keskuslukolle, että sai rangen palautettua.

Oliko minkälainen homma tuo vaihto? Juutupesta koitin vähän katsella, ja jos oikeita videoita ihmettelin niin lasikin pitää irrottaa ko. operaation yhteydessä?
Ei varaosanumeroa satu olemaan tuolle "lukkolaitteelle"?
 
Olisi kysyttävää Skoda tietäjille:
On tullut hieman katseltua Octaviaa, suunnilleen vuosimalleja 2016-2018. Onko näissä malleissa, esim. 1.4TSI bensamoottorissa, yhä sitä kuuluisaa öljynsyöntiongelmaa? Murheellinen jakoketju näissä on tainnut jo vaihtua hihnaksi? Entä dieselmoottorit 1.6 ja 2.0TDI, koskeeko öljynkulutusongelmat dieseleitä ollenkaan?
Ymmärrän toki, että näissä vuosimalleissa tyyppiviat ei välttämättä ole vielä tulleet tietoon, mutta ajattelin silti kysäistä näkemystä asiaan. :think:
 
Olisi kysyttävää Skoda tietäjille:
On tullut hieman katseltua Octaviaa, suunnilleen vuosimalleja 2016-2018. Onko näissä malleissa, esim. 1.4TSI bensamoottorissa, yhä sitä kuuluisaa öljynsyöntiongelmaa? Murheellinen jakoketju näissä on tainnut jo vaihtua hihnaksi? Entä dieselmoottorit 1.6 ja 2.0TDI, koskeeko öljynkulutusongelmat dieseleitä ollenkaan?
Ymmärrän toki, että näissä vuosimalleissa tyyppiviat ei välttämättä ole vielä tulleet tietoon, mutta ajattelin silti kysäistä näkemystä asiaan. :think:

Itsellä vm. 2015 Octavia 1.4TSI, mitään öljynsyöntiongelmia ei ole ja moottori on hihnalla. Taisi vaihtua toi jatkoketju hihnaksi 2014 malleihin. Itse ollut ainakin siinä käsityksessä, että öljynsyöntiongelma saatu kuriin siinä 2012 paikkeilla ja pahimmat olisi olleet ne 1.8 ja 2.0TSFI.
 
Olisi kysyttävää Skoda tietäjille:
On tullut hieman katseltua Octaviaa, suunnilleen vuosimalleja 2016-2018. Onko näissä malleissa, esim. 1.4TSI bensamoottorissa, yhä sitä kuuluisaa öljynsyöntiongelmaa? Murheellinen jakoketju näissä on tainnut jo vaihtua hihnaksi? Entä dieselmoottorit 1.6 ja 2.0TDI, koskeeko öljynkulutusongelmat dieseleitä ollenkaan?
Ymmärrän toki, että näissä vuosimalleissa tyyppiviat ei välttämättä ole vielä tulleet tietoon, mutta ajattelin silti kysäistä näkemystä asiaan. :think:

Itelle firma antoi 2/2015 12km ajetun Octavian 1.4TSI+DSG, ja sillä pärryttelin 3/2019 mennessä noin 60kkm ilman mitään murheita. Öljyä tarkkailin ensimmäisen kevään silmä kovana huonon maineen takia, ja takakontissa oli luovutuksessa mukaan annettu öljykannu varmuuden vuoksi koko ajan. Joskus ensimmäisenä kesänä oli taso laskenut alareunan lähelle, jolloin kaadoin koko litran purkin sinne enkä sen jälkeen uhrannut ajatustakaan tuolle, välillä tikun tarkastin mutta mitään vajoamista ei huoltojen välillä enää näkynyt.

Kaikkiaan auto oli neljä vuotta ehkä paskimmalla mahdollisella käytöllä, pieniä 12-15km työmatkoja, talvella tolpassa ehkä viisi kertaa per talvi, ei webastoa, ja nöyrästi lähti aina kuin palmun alta. Kahdesti kävi huollossa, vaihdetut osat olivat kaukosäätimen paristot ja pyyhkijänsulat.

Se oli kaikkiaan mielestäni oiva auto. Ei se intohimoja herättänyt oikein suuntaan eikä toiseen, mutta vei aina perille ja toi kotiin. Excelin perusteella kulutus oli tuossa kylmässä nurkkapyörittelyssä noin 6.9 kesällä ja 7.4 talvella tankilta tankille itse laskettuna, mutta jos eksyi kerrankin maantielle niin kulutus alkoi aina vitosella vaikka ajoi motaria pitkin. Lainakuski sai kiltisti Kehä3:a rajoitusten mukaan ajaessa edestakasen matkan alle viiteen, mutta oman kaasujalan alla sinne asti ei ihan päästy, mutta se oli omaa syytä kun piiskasin Skodaa kuin vuokramuulia koska vieras rauta ei ruostu.
 
Tuon ikäisistä 1.4TSI manuaaleista mennyt aika paljon kytkimiä ja vauhtipyöriä pienilläkin kilsoilla, kannataa kylmäkäynnistellessä kuunnella minkä verran kolisee ja tuntuu polkimessa.
 
Oletko ollut tyytyväinen autoon? Jotain hyviä/huonoja puolia?

Ollut kyllä tyytyväinen autoon, mitään isoja ongelmia ei ole ollut. Takaluukku on erittäin tilava, eli jos tulee lähdettyä ostoksille tai johonkin reissuun, niin ei pitäisi jäädä siitä kiinni etteikö tavarat mahtuisi. Tuli meinaan haettua Octavialla Ikeasta vuodesohva ja se melkeinpä sujahti autoon kun kaadettiin penkit. Kylmänä ykkösvaihde ei "sujahda" sisään, mutta sekin poistuu kun auto lämpiää ja muutaman kerran pakki ei ole ensimmäisellä kerralla mennyt silmään. Omien kokemuksieni perusteella voin kyllä hyvin suositella autoa :tup:
 
Missä järjestyksessä näissä 2012-> Skoda Octavioissa (farkku) nuo varustelutasot menee?
 
Itelle firma antoi 2/2015 12km ajetun Octavian 1.4TSI+DSG, ja sillä pärryttelin 3/2019 mennessä noin 60kkm ilman mitään murheita. Öljyä tarkkailin ensimmäisen kevään silmä kovana huonon maineen takia, ja takakontissa oli luovutuksessa mukaan annettu öljykannu varmuuden vuoksi koko ajan. Joskus ensimmäisenä kesänä oli taso laskenut alareunan lähelle, jolloin kaadoin koko litran purkin sinne enkä sen jälkeen uhrannut ajatustakaan tuolle, välillä tikun tarkastin mutta mitään vajoamista ei huoltojen välillä enää näkynyt.
Öljynvaihtoväli noissa on 30tkm, mikä ainakin itselle tuntuu liian pitkältä pienelle turbokoneelle. Tämän lisäksi sammutus-automatiikka ei konetta säästele vaan sammuttaa heti kun auto pysähtyy vaikka olisit ajanut pitkän matkan motarilla kaasu pohjassa.
 
Öljynvaihtoväli noissa on 30tkm, mikä ainakin itselle tuntuu liian pitkältä pienelle turbokoneelle. Tämän lisäksi sammutus-automatiikka ei konetta säästele vaan sammuttaa heti kun auto pysähtyy vaikka olisit ajanut pitkän matkan motarilla kaasu pohjassa.
Tuota olen muuten ihmetellyt monessa muussakin merkissä. Samaa tekee myös oma Ford. 99% ajasta menee sport modessa joten start stop deaktivoituna mutta matka-ajossa normaalissa ja aina kun pääsee perille niin pitää muistaa joko kytkeä start/stop pois tai laittaa auto sport modeen koska muuten sammuu heti kun saat auton pysähdyksiin.
 
Öljynvaihtoväli noissa on 30tkm, mikä ainakin itselle tuntuu liian pitkältä pienelle turbokoneelle. Tämän lisäksi sammutus-automatiikka ei konetta säästele vaan sammuttaa heti kun auto pysähtyy vaikka olisit ajanut pitkän matkan motarilla kaasu pohjassa.
Ja tähän kun lisätään pätkäajo niin kyllä kone kiittää kuljettajaa koneremontilla hyvinkin nopeesti kun ajellaan sillä vesiöljylirulla 20-30 tonnia 2 vuodessa. :rolleyes: Jokanen toki tyylillään huoltaa niitä autoja.
 
Öljynvaihtoväli noissa on 30tkm, mikä ainakin itselle tuntuu liian pitkältä pienelle turbokoneelle. Tämän lisäksi sammutus-automatiikka ei konetta säästele vaan sammuttaa heti kun auto pysähtyy vaikka olisit ajanut pitkän matkan motarilla kaasu pohjassa.

Ainakin psa:n puretecheissä kun on s&s automaatio niin turbon jäähdytys hoituu sähköpumpulla liikennevaloissa ja myös normisammutuksen jälkeen kun öljy on ohjelämpöistä.
 
Ainakin psa:n puretecheissä kun on s&s automaatio niin turbon jäähdytys hoituu sähköpumpulla liikennevaloissa ja myös normisammutuksen jälkeen kun öljy on ohjelämpöistä.
On monessa muussakin mutta ei tuo ole ainoa kuumana käyvä osa. Etenkin hupia tuo jos ohjeissa erikseen mainitaan että kovemman ajon/motarin jälkeen ohjeistetaan jälkijäähdyttämään konetta tovi ennen sammuttamista ja silti auto itse vetää koneen seis heti kun pysähtyy. Anturit ja data tuon "kovemman ajon" toteamiseksi kyllä löytyvät autosta jo nykyisellään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 770
Viestejä
4 516 141
Jäsenet
74 469
Uusin jäsen
Peuzhi
Back
Ylös Bottom