VAG ja DPF, eli hiukkasloukku. 2.0 TDI CR, 2010 eli päästöhuijausdieseli. Kohtuu paljon ajettu ajoneuvo kyseessä, eli noin 300tkm ja alkaa pönttö ilmeisesti olla finaalissa. Ei sytyttele vikavaloja, mutta polttoja tekee tiuhaan = polttoaineen kulutus korkea (7-9 litraa sataselle), varsinkin jos sattuu enemmän pätkäajoa ja ei saa polttoa tehtyä loppuun. Matka-ajossakin kestää melko pitkään ja pitää ajella pienemmällä vaihteella, että poltot suoriutuu loppuun. Näkyy tekevän noita jopa alle 400km välein. Toisaalta paine-ero anturi näyttää tasakaasulla satasen vauhdissa 6-vaihteella vain alle 50mbar paineita, täyskiihdytyksessä alle 200mbar. Ymmärtääkseni nuo arvot kertoisi, että pönttö ei vielä finaalissa. Mutta tuo kulutus aika huikea vag dieseliksi.
Nyt sitten tuolle pitäisi jotain alkaa tekemään. Yksi vaihtoehto olisi uusi dpf, mutta hitto kun on veemäisen oloinen homma vaihtaa. Ja päästöhuijauksen vuoksi tehty korjaus moottorinohjaukseen ilmeisesti tihentää noita polttoja... Pöntön tyhjääminenkin käynyt mielessä, mutta mitähän se katsastusmies tykkää? Kattikin vielä samassa paketissa. Hankala tyhjentääkin, kun pitää pönttö irroittaa ja avata rälläkällä, sisuskalut pois ja hitsailla kiinni. Ei siis oikein voi itse tehdä kun ei ole hitsausosaamista. Nosturinkin melkein tarvitsee, että saa dpf:n irti.
Millekkähän tässä oikein alkaisi? Ei viitsisi vaihtoon vielä laittaa kun auto muuten huippukunnossa. Ajatuksen vielä ajella muutama vuosi.