VAG autojen monet ongelmat

Alkoi huoltokäynnin jälkeen ilmastointi kuulostamaan pieneltä turbiinilta varsinkin korkealla puhalluksella. Filtterin vaihdon yhteydessä oli pudonnut pari lehteä propelliin. Mahtaako VAGissa olla samantapainen konstruktio, että filtteri suoraan puhaltimen päällä?

20200210_162333.jpg
Ei toi nyt mitään - mulla oli Volvossa (V70) joku tiivisteen palanen samassa paikassa ja kuulosti suunnilleen siltä kuin koko kojelauta pärisisi pian irti.

Siellä on filltterin päältä / vierestä pudonneet lehdet kun ei ole puhalleltu pois ennen vaihtoa...
 
Sivutaan vähän aihetta. Onko 10tkm öljynvaihtovälistä loppujen lopuksi mitään hyötyä 15tkm vaihtoväliin verrattuna?

Autona 2011 1.6 TDI Passat 183tkm ajettuna ja edellisessä ohjelmoidussa TSI-koneessa vedin 10tkm vaihtovälillä, niin tein saman tässäkin nyt ekaa kertaa. Tuo Passat ei onneksi kuitenkaan ole pahemmin Longlife-huoltoväliä nähnyt ja muutenkin kestävämpää tekniikkaa kuin TSI ketjukone, niin mietin, että onko turhaa. Toisaalta kun kilsoja tulee 20tkm vuodessa niin näppärästi menee, kun vaihtaa kerran vuodessa vain öljyt ja öljynsuodattimen ja kerran lisäksi myös kaikki muut suodattimet.
 
Öljynvaihto on yleensä helppoa ja halpaa, ei tarvitse sitten miettiä, että olisiko pitänyt sittenkin..
Mutta vageissa on öljynvaihto on joko 30tkm mukautuva longlife tai 15tkm kiinteä, niin näkisin tuon 10tkm välin turhaksi kikkailuksi jo pelkästään huoltovalon suhteen.
 
Googlettamalla löytyy ohjeet huoltovälin nollaukseen, et ei nyt ainakaan tuon takia toinna öljynvaihtoa rukata.;)
 
Googlettamalla löytyy ohjeet huoltovälin nollaukseen, et ei nyt ainakaan tuon takia toinna öljynvaihtoa rukata.;)
Juu, löytyy kyllä. Mutta on hölmöä, nollailla sitä valoa, vaikka öljyä ei vaihdakaan. (Jos siis on 15tkm väli käytössä) tai sitten muistella millos ne öljyt pitikään vaihtaa, jos on longlife ohjelma päällä.
Tuo kiinteä 15tkm vaan VCDS:llä päälle ja sen mukaan vaihtelee öljyt.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, löytyy kyllä. Mutta on hölmöä, nollailla sitä valoa, vaikka öljyä ei vaihdakaan. (Jos siis on 15tkm väli käytössä) tai sitten muistella millos ne öljyt pitikään vaihtaa, jos on longlife ohjelma päällä.
Tuo kiinteä 15tkm vaan VCDS:llä päälle ja sen mukaan vaihtelee öljyt.
Jos nollaat mittaristosta niin aina on tuo lyhyt. Long lifen saa ainoastaan VCDS huoltovälivalikosta, sieltä saa myös manuaalisesti minkä tahansa muun välin käsin määriteltyä halutessaan.
 
Jos nollaat mittaristosta niin aina on tuo lyhyt. Long lifen saa ainoastaan VCDS huoltovälivalikosta, sieltä saa myös manuaalisesti minkä tahansa muun välin käsin määriteltyä halutessaan.
Okei, en tiennytkään, että saa minkä vaan välin määriteltyä. Sittenhän kannattaa se 10tkm väli asettaa, jos kokee tarpeelliseksi.
 
Okei, en tiennytkään, että saa minkä vaan välin määriteltyä. Sittenhän kannattaa se 10tkm väli asettaa, jos kokee tarpeelliseksi.
Tuollaiseen kisakierään tehokkaaseen turbokoneeseen kuten 1.6TDI luonnollisesti 5000km ja pelkästään Goodridgen Golfireä suoraan jenkeistä (>1000 dollaria litra). :facepalm:

Ellei halua LL:ää seurata (ihan hyvä idea noissa pikkokoneissa), niin mitä jos menisi sillä valmistajan suosittelemalla välillä ja aineilla? Ei tässä nyt enää olla 80-luvulla jollon moottoriöljyjen laatu ja moottorin koneistuksen väljyydet olivat hieman "eri luokkaa"... :D
 

Ja

Suurimmat kustannukset ovat tulleet Yhdysvalloissa, 23 miljardia euroa

Sitten teutoneilla on vielä 70k casea avoinna odottamassa käsittelyä aiheesta. Mitenkähän kun tuossa on kahden maan luvut, ja vaginaa on myyty käsittääkseni muissakin maissa:giggle:

Suomessahan tuollainen joukkokanne ei voisi mennä varmaan mitenkään läpi, kun voisi olla ikävä portti kaikenlaiseen muuhunkin, siitä viis että ollaan EU jäsenmaa joka noudattaa, ja ei noudata ihan kaikkia sääntöjä.
 
Tässä auton vaihto tulossa kohtapuoliin duunimatkan lyhennyttyä. Eli dieselista bensaan. Automaatti kiinnostaisi, ja noita Octavioita tullut silmäiltyä.
Lompakko ei veny ihmeisiin, joten rahallisesti katseet kohdistuu n. 2010 vm paikkeille.
Kireään iskostunut pelko tsi ja dsg avioliitto-ongelmista jäytää selkäpiitä sitkeästi.
Täällä varmasti ihmisiltä voisi saada totuudenmukaisia vastauksia, onko uhka vai mahdollisuus?
 
Tässä auton vaihto tulossa kohtapuoliin duunimatkan lyhennyttyä. Eli dieselista bensaan. Automaatti kiinnostaisi, ja noita Octavioita tullut silmäiltyä.
Lompakko ei veny ihmeisiin, joten rahallisesti katseet kohdistuu n. 2010 vm paikkeille.
Kireään iskostunut pelko tsi ja dsg avioliitto-ongelmista jäytää selkäpiitä sitkeästi.
Täällä varmasti ihmisiltä voisi saada totuudenmukaisia vastauksia, onko uhka vai mahdollisuus?
Pysy kaukana. Tsi jos pitää olla niin 2014 tai uudempi ja kuivasta dsg:stä pysyisin erossa.
 
Entäs jos jättää automaatista haaveilun sikseen, onko manuaali octaviat päteviä pelejä noissa ikäluokissa?
Kun ongelmia on tsi koneessa ja DSG vaihteistossa niin tietysti manuaalin valitseminen poistaa osan ongelmaa muttei tietenkään kaikkia. Edelleen sitten on tuo tsi kone ja makselet tuhansien eurojen ketjuremppoja siihen.

Itse valitsisin jotain muuta kun Skodan.
 
Tässä auton vaihto tulossa kohtapuoliin duunimatkan lyhennyttyä. Eli dieselista bensaan. Automaatti kiinnostaisi, ja noita Octavioita tullut silmäiltyä.
Lompakko ei veny ihmeisiin, joten rahallisesti katseet kohdistuu n. 2010 vm paikkeille.
Kireään iskostunut pelko tsi ja dsg avioliitto-ongelmista jäytää selkäpiitä sitkeästi.
Täällä varmasti ihmisiltä voisi saada totuudenmukaisia vastauksia, onko uhka vai mahdollisuus?

1.2 ja 1.4 tsi:t on venyvällä ketjulla joka ei vaihdettunakaan ole hyvä koska menee uusiksi vaihtokuntoon. Jos löydät 1.8tsi:n missä on koneremppa tehty öljynkukutuksen vuoksi niin sellaisen uskaltaisin ostaa. DSG versiota ostaisi ellei sen kuluvia osia (kytkin ja mekatroniikka) ole juuri vaihdettu.
 
Jotkut löytää, itse en ole :) Neljäs Tsi ocu alla.

Joskus kauan sitten otin nelivedon alle (celica), sen jälkeen en ole pystynyt muihin sortumaan. Tosin nykyäänhän DSG ongelmista päästy moderneissa eroon. Mutta jos on etuveto ku etuveto, niin en oikein näe eroa niissä. Noh, joillekin se ulkokuori lie tärkeintä ja nuhanen moottori riittää. Tehon (suorituskyvyn) näen suoraan turvallisuustekijänä. Uusista DSG (stronic) lodjullisista ajanut vain jonkin verran tollasella 2.0tdi 184hp quattrolla, ei oma. Itsehän olen tylsä ja 3.0tdi tippilootalla, ei tarvitse olla TSI-jännittäjä. :kahvi: Mieluiten ostaisin brändittömiä autoja, samoin bränditöntä ATK-komponenttia, teknisten seikkojen ja suorituskyvyn ratkaistaessa ostopäätöksen.

En pystyis tosin ostaan käytettyä asuntoa, joten DIY, mutta käytetty auto nyt vielä menee.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on taas mielenkiintoista.

Puoli vuotta ajellut 1.6 TDI 77kw Passatilla ja ihmetellyt, kun kaikki haukkuu, että liian pieni kone tuohon autoon ja on laiska. Omasta mielestä ihan kohtuullisesti löytyy voimaa, kun vähän kierrättää ja ohikin pääsee rekoista mukavasti. Muistan myös, että aikaanaan isän Passat samalla koneella ei jaksanut kiertää korkealle, mitä noista koneista haukutaankin, mutta omassa ei tuota ongelmaa ole ja vetää jonnekin 4500RPM saakka kevyesti.

Latasin piruuttain 0-100 sovelluksen kännykkään ja yhtä suoraa ajoin kahteen eri suuntaan ja 10,7s molemmilla kerroilla. Vielä uudestaan sekuntikellolla nopeusmittaria tuijottaen ja sama tulos. Nastarenkaat sutivat märällä asfaltilla vielä ihan huolella ja kesärenkailla lähtisi vielä varmaan muutama kymmenys pois. Tehdas ilmoittaa 12,4s tuolle, eli siihen verrattuna iso ero.

Onkohan tässä joku softa sisällä? Alavääntö samaa luokkaa isän Passatin kanssa ja käsittääkseni ohjelmalla näihin ei sitä hirveästi lisää saakkaan, eikä kannatakaan kaksoismassan takia. Kierroksia tämä kerää paljon herkemmin.
 
Nyt on taas mielenkiintoista.

Puoli vuotta ajellut 1.6 TDI 77kw Passatilla ja ihmetellyt, kun kaikki haukkuu, että liian pieni kone tuohon autoon ja on laiska. Omasta mielestä ihan kohtuullisesti löytyy voimaa, kun vähän kierrättää ja ohikin pääsee rekoista mukavasti. Muistan myös, että aikaanaan isän Passat samalla koneella ei jaksanut kiertää korkealle, mitä noista koneista haukutaankin, mutta omassa ei tuota ongelmaa ole ja vetää jonnekin 4500RPM saakka kevyesti.

Latasin piruuttain 0-100 sovelluksen kännykkään ja yhtä suoraa ajoin kahteen eri suuntaan ja 10,7s molemmilla kerroilla. Vielä uudestaan sekuntikellolla nopeusmittaria tuijottaen ja sama tulos. Nastarenkaat sutivat märällä asfaltilla vielä ihan huolella ja kesärenkailla lähtisi vielä varmaan muutama kymmenys pois. Tehdas ilmoittaa 12,4s tuolle, eli siihen verrattuna iso ero.

Onkohan tässä joku softa sisällä? Alavääntö samaa luokkaa isän Passatin kanssa ja käsittääkseni ohjelmalla näihin ei sitä hirveästi lisää saakkaan, eikä kannatakaan kaksoismassan takia. Kierroksia tämä kerää paljon herkemmin.

Eihän siihen tyhjästä ole tehoja tullut, eli softattu peli.
 
Eihän siihen tyhjästä ole tehoja tullut, eli softattu peli.
Jep, edellinen omistaja ei ainakaan tiennyt mitään, kun kysäisin. Täytyypä melkein huvikseen käväistä jollain virityspajalla. Tuohon on öljyjä vaihdeltu aiemmin 10-15tkm välein, mikä ehkä viittaa myös tehojen lisäykseen. Täytyy jatkaa 10tkm vaihtovälillä ja kaiken varalta voisi vielä laatikkoon heittää uudet öljyt.

Positiivinen asia tuo kylläkin on, kun ei tarvitse jäädä jalkoihin. Aika järkevältä softalta vaikuttaa, kun alavääntö on vakion tasoissa ja voimansiirto tykkää, mutta 2000RPM jälkeen teho tuntuu nousevan tasaisesti ja jaksaa vetää ihan loppuun saakka.
 
1.6 tdi ja passat korina vm12 koeajaneena voin sanoa että samaa luokkaa kun v70 ja 1.6tdi. Eteepäi pääsee mutta ei kovin mukava kone tuon kokoseen autoon. 2.0tdi huomattavasti mukavampi
 
Mites noi pumppusuutin TDI 1.9 koneet , mitkä niistä on parhaita ?
Ainakin BXE ja BLS myllyjä kannattaa väistellä. Työntelevät joissain tapauksissa kankia pihalle. Joku tasapainotus ongelma tms niissä oli. 2 litrasista BKD on todettu todella luotettavaksi.
 
Ainakin BXE ja BLS myllyjä kannattaa väistellä. Työntelevät joissain tapauksissa kankia pihalle. Joku tasapainotus ongelma tms niissä oli. 2 litrasista BKD on todettu todella luotettavaksi.

Oli syksyllä hetken mk2 octavia tuolla bkd koneella, reilusti yli 400tkm mittarissa ja koneen puolesta ei juuri uudesta eronnut. Auton sähköt oli perinteiseen vag tyyliin jo happamat ja niiden takia koko paska meni paaliin sitten.
 
Minulla oli 05 golf bkd:lla 336tkm mittarissa jakohihnan kiristimen pinnapultti napsahti poikki(kansiremppa tuli) sammutinläppä reistasi ja imunokka oli loppu, kovaa korppua oli tässäkin johtosarjat.
 
Minulla oli 05 golf bkd:lla 336tkm mittarissa jakohihnan kiristimen pinnapultti napsahti poikki(kansiremppa tuli) sammutinläppä reistasi ja imunokka oli loppu, kovaa korppua oli tässäkin johtosarjat.

Moottorin johtosarja oli skeidassakin ihan korppua ja eristeet monesta kohtaa murtuneet, vastaavan ikäisessä e90 ei mitään vastaavaa havaittavissa. Täysin ala-arvoisen surkeaa laatua koko johdotus noissa tuon ikäluokan vaggineissa.
 
Moottorin johtosarja oli skeidassakin ihan korppua ja eristeet monesta kohtaa murtuneet, vastaavan ikäisessä e90 ei mitään vastaavaa havaittavissa. Täysin ala-arvoisen surkeaa laatua koko johdotus noissa tuon ikäluokan vaggineissa.
Oliko siis kyseessä se suuttimien johtosarja mikä ui siellä öljyssä vai ihan moottorin ulkoinen johtosarja? Onko noissa mitään tyypillistä paikkaa jota voisi etukäteen kattella ja varmistella että on kunnossa? Ja kyllä, oon huomannu että moni muukin asia on aika huonosti tehty. Ihan maalipinnasta lähtien.
 
Oliko siis kyseessä se suuttimien johtosarja mikä ui siellä öljyssä vai ihan moottorin ulkoinen johtosarja? Onko noissa mitään tyypillistä paikkaa jota voisi etukäteen kattella ja varmistella että on kunnossa? Ja kyllä, oon huomannu että moni muukin asia on aika huonosti tehty. Ihan maalipinnasta lähtien.

Skeidassa pitkälti kaikki moottoritilan johdot oli helvetin happamia, muutamasta paikkaa korjailtiin että saatiin edes auto pysymään käynnissä. Akun allahan noissa on sellainen helvetin käärmeenpesä joka ui paskassa ja tulipellin läpivientien kohdalla kans riskipaikat.
 
Sama, mutta varsinkin ne suuttimien johtosarjat, aivan kuin keittämättömiä nuudelisuikeroita olisivat olleet.
 
Oliko siis kyseessä se suuttimien johtosarja mikä ui siellä öljyssä vai ihan moottorin ulkoinen johtosarja? Onko noissa mitään tyypillistä paikkaa jota voisi etukäteen kattella ja varmistella että on kunnossa? Ja kyllä, oon huomannu että moni muukin asia on aika huonosti tehty. Ihan maalipinnasta lähtien.
Tandempumppua kannattaa vilkasta että onko kovinki kostian näköne kiinnityksen kohalta,menenee jossaki välissä vaihtoon. itellä golfissa leipoa kiinni maantiellä ja repes kannesta irti-> hinurilla kotio arkipyhä iltana= 300€ kyyti.
 
Tandempumppua kannattaa vilkasta että onko kovinki kostian näköne kiinnityksen kohalta,menenee jossaki välissä vaihtoon. itellä golfissa leipoa kiinni maantiellä ja repes kannesta irti-> hinurilla kotio arkipyhä iltana= 300€ kyyti.
Tuohon omaan ritsaan on uusittu se jo. Alunperin turhaan, kun korjaamo luuli siinä olevan vikaa. Vaikka turbon siivet oli jumissa. Sekin luonnollisesti uusittu :D
 
Tuli hankittua heräteostoksena Audin Q5 2.0 TDi 125kW (CAHA). Yksilöön vaihdettu moottori, s-tronicin mekatroniikka ja urean siirtopumppu sekä jäähdytin, kaikki 100% Audin piikkiin. Pisti silmiin 1) ongelmien määrä, sekä 2) 100% audin piikkiin. Oli autolla ajettu 200tkm ja oli 7v vanha kun moottori ja mekatroniikka vaihdettiin. Hyvää palvelua siis Audilta. Todella tyytyväinen olen autoon.
 
Tuli hankittua heräteostoksena Audin Q5 2.0 TDi 125kW (CAHA). Yksilöön vaihdettu moottori, s-tronicin mekatroniikka ja urean siirtopumppu sekä jäähdytin, kaikki 100% Audin piikkiin. Pisti silmiin 1) ongelmien määrä, sekä 2) 100% audin piikkiin. Oli autolla ajettu 200tkm ja oli 7v vanha kun moottori ja mekatroniikka vaihdettiin. Hyvää palvelua siis Audilta. Todella tyytyväinen olen autoon.
Ei ollut vaihtoautona ostettu Audi-liikkeestä ja sen jälkeen vaihdettu?

Ei sen puoleen, Audilla on yleensä ihan asiallinen takuu - mullakin maalattiin yli 6 vuotiaasta kaikki ovet aikoinaan "varmuuden vuoksi" ja uusittiin facelift listaa ihan vain ettei tulevaisuudessa ruostu (kaverin kokemuksen vastaavasta Passatista ja VW-liikkeestä päinvastaiset :D )...
 
Ei ollut vaihtoautona ostettu Audi-liikkeestä ja sen jälkeen vaihdettu?

Ei sen puoleen, Audilla on yleensä ihan asiallinen takuu - mullakin maalattiin yli 6 vuotiaasta kaikki ovet aikoinaan "varmuuden vuoksi" ja uusittiin facelift listaa ihan vain ettei tulevaisuudessa ruostu (kaverin kokemuksen vastaavasta Passatista ja VW-liikkeestä päinvastaiset :D )...
En nyt ole kyllä 100% varma, että oliko vaihtoautona hankkinut edellinen omistaja. Ainakin oli pitkään ollut samalla omistajalla. Äkkiäkös tuon tosin trafilta selvittäisi.

Huippuauto kyllä. En olisi uskonut, että näin suuri harppaus olisi mukavuudessa A4 B7 -> Q5. Tulee todennäköisesti maastureita olemaan jatkossakin. On tuo korkealta ajaminen sen verran mukavampaa.

EDIT: Toisaalta monesti kuluttaja-asiamieskin suosittaa vanhalle autolle jotain 50% vastaantuloa, se kun uusi moottori tekee 200tkm ajetusta ns. paremman kuin se oli ennen remonttia.
 
Entäs jos jättää automaatista haaveilun sikseen, onko manuaali octaviat päteviä pelejä noissa ikäluokissa?
Kun ongelmia on tsi koneessa ja DSG vaihteistossa niin tietysti manuaalin valitseminen poistaa osan ongelmaa muttei tietenkään kaikkia. Edelleen sitten on tuo tsi kone ja makselet tuhansien eurojen ketjuremppoja siihen.

Mä olen vissiin muutaman kerran aiemminkin messunnut siitä että tuon volkkarin TSI koneen ketjuongelman saa selätettyä sillä että suhtautuu siihen kuten jakohihnaan.

ELi se tuhansien eurojen ketjuremppa muuttuu satojen eurojen ketjuhuolloksi, siinä missä alunperinkin huolto-ohjelmaan kuulunut jakohihnan vaihto. Monella peruste siihen että ketjua ei voi vaihtaa on se että sitä ei pitäisi joutua vaihtamaan. No Volkkarin ketju on paska, eikä siitä pääse mihinkään, mutta ei sen vaihtaminen (/vaihdattaminen) ole sen kalliimpi homma kuin hihnankaan vaihto, joka on ihan virallisessa huolto-ohjelmassa.

Sen ketjun vaihto ei ole vartin homma, niinkuin joissain (harvoissa) hihnakoneissa, mutta toisaalta, on autoja joissa hihnan vaihtaminen helyinen on huomattavasti kalliimpi ja työläämpi operaatio kuin tuo 1,4TSI:n ketjun vaihto.

Siitä ei oikein pääse mihinkään että tuo 1,4TSI on kuitenkin hyvä moottori muilta ominaisuuksiltaan, ja Octavia on hyvä auto.

DSG vaihteistolle ei oikein mitään sen kummempaa ennaltaehkäisevää voi tehdä, kuin öljynvaihdot, joka ei mitenkään erityisemmin pelasta sitä. Maantiepainotteisessa ajossa DSG askit kestää yleisesti ihan hyvin.
 
VAG ja DPF, eli hiukkasloukku. 2.0 TDI CR, 2010 eli päästöhuijausdieseli. Kohtuu paljon ajettu ajoneuvo kyseessä, eli noin 300tkm ja alkaa pönttö ilmeisesti olla finaalissa. Ei sytyttele vikavaloja, mutta polttoja tekee tiuhaan = polttoaineen kulutus korkea (7-9 litraa sataselle), varsinkin jos sattuu enemmän pätkäajoa ja ei saa polttoa tehtyä loppuun. Matka-ajossakin kestää melko pitkään ja pitää ajella pienemmällä vaihteella, että poltot suoriutuu loppuun. Näkyy tekevän noita jopa alle 400km välein. Toisaalta paine-ero anturi näyttää tasakaasulla satasen vauhdissa 6-vaihteella vain alle 50mbar paineita, täyskiihdytyksessä alle 200mbar. Ymmärtääkseni nuo arvot kertoisi, että pönttö ei vielä finaalissa. Mutta tuo kulutus aika huikea vag dieseliksi.

Nyt sitten tuolle pitäisi jotain alkaa tekemään. Yksi vaihtoehto olisi uusi dpf, mutta hitto kun on veemäisen oloinen homma vaihtaa. Ja päästöhuijauksen vuoksi tehty korjaus moottorinohjaukseen ilmeisesti tihentää noita polttoja... Pöntön tyhjääminenkin käynyt mielessä, mutta mitähän se katsastusmies tykkää? Kattikin vielä samassa paketissa. Hankala tyhjentääkin, kun pitää pönttö irroittaa ja avata rälläkällä, sisuskalut pois ja hitsailla kiinni. Ei siis oikein voi itse tehdä kun ei ole hitsausosaamista. Nosturinkin melkein tarvitsee, että saa dpf:n irti.

Millekkähän tässä oikein alkaisi? Ei viitsisi vaihtoon vielä laittaa kun auto muuten huippukunnossa. Ajatuksen vielä ajella muutama vuosi.
 
VAG ja DPF, eli hiukkasloukku. 2.0 TDI CR, 2010 eli päästöhuijausdieseli. Kohtuu paljon ajettu ajoneuvo kyseessä, eli noin 300tkm ja alkaa pönttö ilmeisesti olla finaalissa. Ei sytyttele vikavaloja, mutta polttoja tekee tiuhaan = polttoaineen kulutus korkea (7-9 litraa sataselle), varsinkin jos sattuu enemmän pätkäajoa ja ei saa polttoa tehtyä loppuun. Matka-ajossakin kestää melko pitkään ja pitää ajella pienemmällä vaihteella, että poltot suoriutuu loppuun. Näkyy tekevän noita jopa alle 400km välein. Toisaalta paine-ero anturi näyttää tasakaasulla satasen vauhdissa 6-vaihteella vain alle 50mbar paineita, täyskiihdytyksessä alle 200mbar. Ymmärtääkseni nuo arvot kertoisi, että pönttö ei vielä finaalissa. Mutta tuo kulutus aika huikea vag dieseliksi.

Nyt sitten tuolle pitäisi jotain alkaa tekemään. Yksi vaihtoehto olisi uusi dpf, mutta hitto kun on veemäisen oloinen homma vaihtaa. Ja päästöhuijauksen vuoksi tehty korjaus moottorinohjaukseen ilmeisesti tihentää noita polttoja... Pöntön tyhjääminenkin käynyt mielessä, mutta mitähän se katsastusmies tykkää? Kattikin vielä samassa paketissa. Hankala tyhjentääkin, kun pitää pönttö irroittaa ja avata rälläkällä, sisuskalut pois ja hitsailla kiinni. Ei siis oikein voi itse tehdä kun ei ole hitsausosaamista. Nosturinkin melkein tarvitsee, että saa dpf:n irti.

Millekkähän tässä oikein alkaisi? Ei viitsisi vaihtoon vielä laittaa kun auto muuten huippukunnossa. Ajatuksen vielä ajella muutama vuosi.

Jos moottori ja suuttimet on kunnossa niin ei katsastusmies huomaa, että pönttö on tyhjennetty, kun tehdään pelkkä savumittaus tuon ikäisille autoille. Itse fyysistä tyhjentämistä lisäksi tarvitaan moottoriohjauksen muuttaminen toimimaan tyhjällä pöntöllä, ettei tule vikavaloja, vikakoodeja ja limp-modea. Nykyään löytyy ympäri suomea firmoja jotka tekevät noita moottorin uudelleenohjelmointeja ja myös hoitavat fyysisesti pöntön tyhjentämisen. Ja samalla saa vielä voimaakin lisättyä koneeseen. Ei muutakuin kyselemään hintoja ja palveluja paikallisilta toimijoilta
 
Jos moottori ja suuttimet on kunnossa niin ei katsastusmies huomaa, että pönttö on tyhjennetty, kun tehdään pelkkä savumittaus tuon ikäisille autoille. Itse fyysistä tyhjentämistä lisäksi tarvitaan moottoriohjauksen muuttaminen toimimaan tyhjällä pöntöllä, ettei tule vikavaloja, vikakoodeja ja limp-modea. Nykyään löytyy ympäri suomea firmoja jotka tekevät noita moottorin uudelleenohjelmointeja ja myös hoitavat fyysisesti pöntön tyhjentämisen. Ja samalla saa vielä voimaakin lisättyä koneeseen. Ei muutakuin kyselemään hintoja ja palveluja paikallisilta toimijoilta
Juu, se ohjelmointi onnistuu omalla kohdalla melko helposti. Lähinnä tuo mekaaninen tyhjäys ongelmana kun ei ihan pelkkä rautakanki riitä, vaan vaatisi vähän enemmän osaamista. Täytyy kysellä lähialueelta minkähintainen homma olisi. Yksi vaihtoehto olisi toki tilata ebaysta putki mistä sisuskalut jo poistettu.
 
Juu, se ohjelmointi onnistuu omalla kohdalla melko helposti. Lähinnä tuo mekaaninen tyhjäys ongelmana kun ei ihan pelkkä rautakanki riitä, vaan vaatisi vähän enemmän osaamista. Täytyy kysellä lähialueelta minkähintainen homma olisi. Yksi vaihtoehto olisi toki tilata ebaysta putki mistä sisuskalut jo poistettu.
Tyhjä putki voisi olla esim. Darksidelta hyvä vaihtoehto. Saisit tuon vanhan dpf:n juuri ja juuri elossa ulos jos vaikka hankkiudut autosta eroon niin sen voisi lyödä takaisin kiinni.
 
Tyhjä putki voisi olla esim. Darksidelta hyvä vaihtoehto. Saisit tuon vanhan dpf:n juuri ja juuri elossa ulos jos vaikka hankkiudut autosta eroon niin sen voisi lyödä takaisin kiinni.
Tyhjä putki tosiaan hyvä vaihtoehto. Toki kun auto lähtee kiertoon, niin tehdään kyllä selväksi uudelle omistajalle että siellä sitä loukkua ole. Takaisin paikoilleen sitä kyllä rupea asentamaan, sen verran kova homma. Moottorinohjauskin pitäisi muuttaa entiselleen.
 
Tyhjä putki tosiaan hyvä vaihtoehto. Toki kun auto lähtee kiertoon, niin tehdään kyllä selväksi uudelle omistajalle että siellä sitä loukkua ole. Takaisin paikoilleen sitä kyllä rupea asentamaan, sen verran kova homma. Moottorinohjauskin pitäisi muuttaa entiselleen.
Huonopuoli noissa uusissa tyhjissä putkissa on se, että 300k ajettuun konehuoneseen kun sellasen iskee niin loistaa kyllä kilometrin päähän. Noitahan on myös feikkipöntöllä varustettuna.
 
Tuli vastaan mielenkiintoinen kolmoskoppanen neliveto Octavia 1.8tsi+DSG combolla ja mittarissa n. 130tkm. Autosta mainitaan että siihen on vaihdettu kytkin ja haldex-pumppu 3 vuotta sitten, onko nuo jotain yleisiä porsimiskohteita vai pitäiskö kiertää kaukaa?
 
Kävin syksyllä koeajamassa useampaa neliveto vagia vuosilta 2013-2015, jokaiseen oli vaihdettu haldex pumppu noin 150tkm kohdalla. Olikos se nyt gen5 mikä noissa on ja suodattimen puhdistus ei kuulu huolto-ohjelmaan(kuuluiko edes öljynvaihto?), suodatin menee tukkoon ja järjestelmä ei luonnollisesti toimi.

Kytkimenhän dsg:stä saa poltettua kun käyttää sitä kuten tavallista automaattia eli ryömittää risteyksissä ja mäissä jne. Voi olla myös ohjainlaitevika takana.

Monelle riittäisi jo pelkkä sanojen tsi+dsg sanominen että kiertäisivät kaukaa.
 
Vitosgeneraation haldexissa on tosiaan pumpulla imusihti, mutta sen putsaus ei kuulu huolto-ohjelmaan. Öljynvaihto kuuluu, mutta jos suodinta ei koskaan pyydä putsattavaksi tai itse putsaa, niin lopulta se on tukossa ja varmaan pumppu hajoaa siihen.

Omien havaintojen mukaan noissa on myös jotain softabugia alkupään tuotannossa. Pumppu hukkaa jostain syystä älynsä eikä takapää enää vedä. Omassa Audissa on tuo sama voimalinja ja kertaalleen se on muuttunut etuvetoiseksi vaikka pumpun sihtiä on putsattu. Veto palasi ihan sillä, että ajoi testerillä uudelleen pumpulle "opetuksen" jossa pumppu järkeilee millä ohjauksella (PWM) se tuottaa minkäkin verran öljynpainetta. Tiedän muitakin vastaavia tapauksia.

Mietin vaan silloin, että paljonkohan noihin on vaihdettu pumppuja turhaan, kun pelkkä sopeutus olisi korjannut toiminnan... Toki osa on varmaan rikottu oikeasti, kun ei ole koskaan putsattu sitä pumpun imupuolen sihtiä.
 
Monelle riittäisi jo pelkkä sanojen tsi+dsg sanominen että kiertäisivät kaukaa.
Tosin jos jaksaa enemmän perehtyä asiaan, niin huomaa että tuo kyseinen moottori on aivan toimiva kampe. TSI-nimen alla on jo niin paljon täysin eri tyyppisiä moottoreita, että sekaan on vahingossa sattunut ihan onnistuneitakin.
 
Onko multitrokista kuinka v..ittulua, koska VAGarena ja Auli sivut on hiljaa. Saab sivut sentään toimii, vaikka on väärä merkki. c
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 742
Viestejä
4 515 069
Jäsenet
74 463
Uusin jäsen
potemon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom