VAG autojen monet ongelmat

Tosin jos jaksaa enemmän perehtyä asiaan, niin huomaa että tuo kyseinen moottori on aivan toimiva kampe. TSI-nimen alla on jo niin paljon täysin eri tyyppisiä moottoreita, että sekaan on vahingossa sattunut ihan onnistuneitakin.

Perehtymistä vaatii tosiaan. Itse jos edes miettisin niin pitäisi tietää kaikki moottorikoodit, vuosimallit jne, tyyppiviat ja muut ongelmat - ja siinä sitä olikisin selvitettävää, itse en ainakaan ulkoa muista juuri mitään. Jotain korjausjuttujen hintoja kyllä muistan ja oireet mitkä kuulostaa rahan menolle.

Itseasiassa mulla oli tällä viikolla käytössä VAG tuote, kun oma auto huollossa. Vaikutelma ihan laadukas, TDi motissa voimaa enemmän kun numeroista uskoisi. Ajoasento erinomaisen hyvä, kyllä sillä heittäisi pidemmänkin matkan ongelmitta, joten ergonomiassa e mitään valittamista. Ja paljon nippelinappelia mihin en jaksanut perehtyä. Eikä kyseessä ollut mikään myyntimenestysmalli, mutta hyväksi totesin.

Kuitenkin muistin koko ajan että minkä valmistajan vehje on kyseessä ja ongelmia voi tulla koska vaan, ja sitten voi olla kallista lystiä. Tai koska vaan, mutta jossain kohtaa kyllä. No sähköpeili vähän temppuili säädössä, enkä ollut ihan varma olisiko sen pitänyt kääntyä sivuun autoa lukittaessa vai mitä? Takapaksin aukaisu vähän ehkä jotain user error emt.
 
Tosin jos jaksaa enemmän perehtyä asiaan, niin huomaa että tuo kyseinen moottori on aivan toimiva kampe. TSI-nimen alla on jo niin paljon täysin eri tyyppisiä moottoreita, että sekaan on vahingossa sattunut ihan onnistuneitakin.
Silläpä kirjoitinkin että monelle riittäisi nuo kirjaimet, tuon ikäisessä 1.8 tsi:ssähän ei pitäisi enää isompia ongelmia olla.
 
Kävin syksyllä koeajamassa useampaa neliveto vagia vuosilta 2013-2015, jokaiseen oli vaihdettu haldex pumppu noin 150tkm kohdalla. Olikos se nyt gen5 mikä noissa on ja suodattimen puhdistus ei kuulu huolto-ohjelmaan(kuuluiko edes öljynvaihto?), suodatin menee tukkoon ja järjestelmä ei luonnollisesti toimi.
Aika paljon näemmä löytyy juttua automerkistä riippumatta kun haki googlesta hakusanoilla "gen 5 haldex pump fail". Kuulostaa kyllä uskomattomalta suunnittelumokalta tuollainen. Tosin haldexien vioista on saanut kuulla jo kohta 20 vuotta ja kaverinkin vm2013 Insigniaan tehtiin pari vuotta sitten vajaa 2000 euron remontti kun kyseinen värkki lopetti toiminnan (ei onneksi itse joutunut maksamaan kun oli sen juuri ostanut), että on se kumma kun ongelmat vaan jatkuu generaatiosta toiseen varsinkin kun niin moni nelivetoautoista tuota nykyään käyttää.

Ilmeisesti kuitenkin sellainen tapaus, että sitä vältellessä jonkun verran saa tiputtaa pois vaihtoehtoja, jos alle 20 kilolla haluaa kohtuu ajetun modernin bensanelikon Suomessa..

Kytkimenhän dsg:stä saa poltettua kun käyttää sitä kuten tavallista automaattia eli ryömittää risteyksissä ja mäissä jne. Voi olla myös ohjainlaitevika takana.

Monelle riittäisi jo pelkkä sanojen tsi+dsg sanominen että kiertäisivät kaukaa.
Mihin kannattaa kiinnittää huomiota jos tuommosta DSG:tä lähtee koeajamaan? Onko ajotuntumassa jotain selviä merkkejä, että kampe on heikossa hapessa?

Vitosgeneraation haldexissa on tosiaan pumpulla imusihti, mutta sen putsaus ei kuulu huolto-ohjelmaan. Öljynvaihto kuuluu, mutta jos suodinta ei koskaan pyydä putsattavaksi tai itse putsaa, niin lopulta se on tukossa ja varmaan pumppu hajoaa siihen.
Mitenköhän mahtaa huollossa suhtautua, jos tuommosta pyytää? Välillä tuntuu varsinkin merkkihuolloissa olevan niin vaikea saada mitään ylimäärästä tehtyä, jos siihen liittyy olettamus, että vika on auton suunnittelussa eikä käyttäjässä.

Onko haldexiin liittyvissä vikatilanteissa odotettavissa minkäännäköistä vastaantuloa?
 
Opeleissa haldex ei kuulu käsittääkseni lainkaan huolto-ohjelmaan minkä takia niitä paukahtelee, sitä en tiedä miksi se korjaus on niin älyttömän kallis, haldex pumppu kun ei itsessään maksa kuin 200-300€ ja on parilla pultilla kiinni joten työtuntejakaan ei tule, ainakaan vageissa, samasta syystä sihdin puhdistus+öljynvaihto ei pitäisi olla kallis operaatio. En ole viallisella dsg:llä itse ajanut mutta googlesta ei ole vaikea kaivaa oireita.
 
Mitenköhän mahtaa huollossa suhtautua, jos tuommosta pyytää? Välillä tuntuu varsinkin merkkihuolloissa olevan niin vaikea saada mitään ylimäärästä tehtyä, jos siihen liittyy olettamus, että vika on auton suunnittelussa eikä käyttäjässä.

Onko haldexiin liittyvissä vikatilanteissa odotettavissa minkäännäköistä vastaantuloa?

Kyllä ne huollossa sen lisätöinä tekee pyydettäessä, ei siinä mitään ongelmaa ole.

En tiedä vastaantuloista, mutta se haldexin pumppu ei maksa kuin muutaman satasen ja vaihdon tekee noin varttitunnissa vaikka itsekin (jos vaan on paikka missä pääsee auton alle) niin en mä osaisi tota kauheasti jännittää. Vanhimmatkin kyseisellä vitosgeneraation haldexilla varustetut autot on vielä sen verran hintavia, että muutaman satasen pumppu ei mun kirjoissa kovin kallis vika ole vaikka kohdalle osuisikin. Eri asia olisi jossain tonnipommissa, mihin ei enää aleta 500€ remppaa teettämään.
 
Mä olen vissiin muutaman kerran aiemminkin messunnut siitä että tuon volkkarin TSI koneen ketjuongelman saa selätettyä sillä että suhtautuu siihen kuten jakohihnaan.

ELi se tuhansien eurojen ketjuremppa muuttuu satojen eurojen ketjuhuolloksi, siinä missä alunperinkin huolto-ohjelmaan kuulunut jakohihnan vaihto. Monella peruste siihen että ketjua ei voi vaihtaa on se että sitä ei pitäisi joutua vaihtamaan. No Volkkarin ketju on paska, eikä siitä pääse mihinkään, mutta ei sen vaihtaminen (/vaihdattaminen) ole sen kalliimpi homma kuin hihnankaan vaihto, joka on ihan virallisessa huolto-ohjelmassa.

Sen ketjun vaihto ei ole vartin homma, niinkuin joissain (harvoissa) hihnakoneissa, mutta toisaalta, on autoja joissa hihnan vaihtaminen helyinen on huomattavasti kalliimpi ja työläämpi operaatio kuin tuo 1,4TSI:n ketjun vaihto.

Siitä ei oikein pääse mihinkään että tuo 1,4TSI on kuitenkin hyvä moottori muilta ominaisuuksiltaan, ja Octavia on hyvä auto.

DSG vaihteistolle ei oikein mitään sen kummempaa ennaltaehkäisevää voi tehdä, kuin öljynvaihdot, joka ei mitenkään erityisemmin pelasta sitä. Maantiepainotteisessa ajossa DSG askit kestää yleisesti ihan hyvin.

Ostettiin tuossa rouvalle 2014 VW Polo 1.2 TSI:n ketjukoneella, ajettu reippaasti 185 tkm. No tinkasin heti ketjunvaihdon hinnasta pois. Asiaa kun tutkin, niin 2012-2014 malleihin on jo tullut hiukan leveämpi ketju ja ketjupyörät (2014 loppupään ovat jo taas hihnalla).

Nyt tulee se kummallisin osuus hommassa. Leveämpää ketjusarjaa (siis joka vakiona 2012>) saa kittinä, jossa ihan kaikki tarpeellinen mukana. VW ei tunne tätä sarjaa ollenkaan ja ei myy sitä, mutta Skoda myy. Hinta ulkomailta 100€, ja siis siinä ketju, pyörät, ohjaimet, kiristin, pultit jne. Tämä uudempi sarja käy myös vanhempiin koneisiin, paitsi jos vie VW:lle, niin he vaihtavat vielä heikompaa vanhempaa sarjaa tilalle. Kuka tietää miksi? Eli olisi paremmat osat, mutta ei vaihdeta niitä.

Varmuuden vuoksi kuitenkin vaihdoin rouvan autoon ketjusarjan, kun sitä ei ollut koskaan vaihdettu vaikka isompia oireita ei ollut. Aikaa meni n. työpäivän verran, ja aikaavievin osuus oli vanhojen liimojen putsaus. Ilokseni totesin kuitenkin, että vanhassa ketjussa/pyörissä ei ollut mitään vikaa vaikka siis autolla reilusti ajettu. Muutenkin kone oli todella puhdas sisältä, vaikka noudatettu long-life huolto-ohjelmaa. Ehkä autolla on ajettu pitkää matkaa, niin lietettä ei pääse kerääntymään samalla lailla kun pätkäajossa.

Täällä hommasta infoa vanhemman koneen osalta, eli uusi sarja kiinni vanhanmallisen tilalle. (Google kääntää)
 
Viimeksi muokattu:
Joo, eihän tuo ketju oikeasti 100% autoista paukahda, mutta sen hajoamistiheys on vaan niin kova että on järkevämpää vaihtaa sitä, tai vähintään tarkastaa sen kunto säännöllisesti..

Tosin ei ne mun mielestä erityisen kuluneelta näytä, lähinnä siinä kuluneessa ketjussa on pari milliä enemmän löysää kuin ehjässä, joka riittää kun siellä ei ole esikiristintä.
Osa ongelmaahan on se hammasrakenne, jos ketju olisikin kuten fillarinketju jossa hammaspyörän piikit menee sinne taitoskohtien väliin, ne tuskin mitään tuhoja aiheuttaisivat, mutta tuossa volkkarin ketjussa sen hammaspyörän piikit ei ole sen korkeammat kuin hihanpyörässäkään remmikoneissa, joten jo pieni väljä riittää siihen loikkaan.
 
Joo, eihän tuo ketju oikeasti 100% autoista paukahda, mutta sen hajoamistiheys on vaan niin kova että on järkevämpää vaihtaa sitä, tai vähintään tarkastaa sen kunto säännöllisesti..

Tosin ei ne mun mielestä erityisen kuluneelta näytä, lähinnä siinä kuluneessa ketjussa on pari milliä enemmän löysää kuin ehjässä, joka riittää kun siellä ei ole esikiristintä.
Osa ongelmaahan on se hammasrakenne, jos ketju olisikin kuten fillarinketju jossa hammaspyörän piikit menee sinne taitoskohtien väliin, ne tuskin mitään tuhoja aiheuttaisivat, mutta tuossa volkkarin ketjussa sen hammaspyörän piikit ei ole sen korkeammat kuin hihanpyörässäkään remmikoneissa, joten jo pieni väljä riittää siihen loikkaan.

Näinhän se on, mutta tuon loppupään koneiden ketjun leventäminen ja ketjun voitelun parannukset, auttavat ongelmaan huomattavasti. Näin ainakin maailmalla puhutaan. Mutta miksi VW jatkaa vanhempaan konemalliin kapean ketjun asentamista, on aika kyseenalaista mielestäni. No olen ollut VW:n merkkihuollossa aikoinaan 7 vuotta hommissa, eli ei pitäisi ihmetellä tuota.

Joka tapauksessa, ketjusarja maksaa sen 100€, joka on vähemmän kuin rouvan edellisen Polon hihnasarjan hinta. Työtä on enemmän, mutta ei mikään amerikan temppu
 
Näinhän se on, mutta tuon loppupään koneiden ketjun leventäminen ja ketjun voitelun parannukset, auttavat ongelmaan huomattavasti. Näin ainakin maailmalla puhutaan.

Mutta miksi VW jatkaa vanhempaan konemalliin kapean ketjun asentamista, on aika kyseenalaista mielestäni. No olen ollut VW:n merkkihuollossa aikoinaan 7 vuotta hommissa, eli ei pitäisi ihmetellä tuota.

Joka tapauksessa, ketjusarja maksaa sen 100€, joka on vähemmän kuin rouvan edellisen Polon hihnasarjan hinta. Työtä on enemmän, mutta ei mikään amerikan temppu

Merkkihuolto saa enemmän rahaa kun jakopää ei kestä ja pitää tulla tekemään se uusiksi vielä toisenkin kerran?

Hah, mun vanhassa Nissanissa on alkuperäinen ketjujakopää ja mittarissa 380tkm.
 
Viimeiset pari viikkoa on menneet kuntoilun merkeissä. Omassa 2003 Passatista on jo pidempään ollut ongelmana akun tyhjeneminen, vika mitä todennäköisimmin liittyy johonkin mukavuusboksin tai ovimoduulien toimintahäiriöihin jolloin se mukavuusboksi ei ikinä mene lepotilaan. Ongelma ei kuitenkaan ole ollut niin kriittinen että olisi jaksanut ruveta purkamaan autoa osiin kerrostalon parkkipaikalla, sillä kun tuli ajeltua sentään semisäännöllisesti ja virtaa riitti aina starttimoottorille.

Kunnes nyt sitten äskettäin, pidennetyn etätyöviikon muodossa, akku on pariin otteeseen päässyt taas valahtamaan alle 10 voltin. Päätin ostaa uuden akun tilalle ja ruveta käyttämään vanhaa sitten kannettavana latausasemana invertterin + C-tekin laturin kera. Tässä on ravattu kerrostalon rappusia ylös alas 30kg painava akku kourassa ja latailtu akkuja vuoron perään sisällä ja ulkona.

Eilen sitten tuli vielä todettua että rouvan 2001 Audi tekee aivan samaa. Tyhjäkäyntikulutus mitattu siitä äsken 140mA joka ryystää sen pienemmän akun kuivaksi myös parin viikon aikana. Ei riemulla rajaa kun saa nyt sitten kahta autoa lataa :tup:


edit. nyt kun kaksi autoa on samalla tavalla rikki niin pitää ilmeisesti vihdoin aktivoitua repimään noita sulakkeita irti ja mittailemaan kulutuksia ja pähkäilemään että missä tuo vika voisi olla. :(
 
repimään noita sulakkeita irti ja mittailemaan kulutuksia
Jos käytössä on yleismittari jolla saa luotettavasti mittailtua millivoltin kymmenyksen tarkkuudella, niin virtasyöppöä voi etsiä suoraan sulakkeilta mittaamalla jännitehäviön sulakkeen yli. Usein se sulakkeiden irrottelu herättelee autoa, tällä konstilla auton omaa toimintaa ei tarvitse mittauksessa häiritä millään tavalla. :)

 
Jos käytössä on yleismittari jolla saa luotettavasti mittailtua millivoltin kymmenyksen tarkkuudella, niin virtasyöppöä voi etsiä suoraan sulakkeilta mittaamalla jännitehäviön sulakkeen yli. Usein se sulakkeiden irrottelu herättelee autoa, tällä konstilla auton omaa toimintaa ei tarvitse mittauksessa häiritä millään tavalla. :)

Ei tuo sulakkeen yli menevän jännitteen mittaus kerro sinulle muuta kuin että onko sulake ehjä.
1586854268352.png
 
Ei tuo sulakkeen yli menevän jännitteen mittaus kerro sinulle muuta kuin että onko sulake ehjä.
1586854268352.png

Kyllä se tarpeeksi tarkalla mittarilla toimii shunttivastuksen tavoin, eli jännitehäviötä mittaamalla saadaan epäsuorasti mitattua sulakkeen läpi kulkeva virta.
Ongelma vaan on siinä että vaatii vähän paremman mittarin kuin automarketin 9.90e maksavan kiinapaskan. :wtf:
 
Omassa -03 Passatissa peräluukun mikrokytkin aiheutti jatkuvan 130mA virrankulutuksen. Se vaihtamalla kulutus nyt 11,4mA. Samalla huomasin, että ovet lukossa virrankulutus on hieman suurempi kuin lukitsematta, ilmeisestikin hälyttimen takia, mutta erotus on marginaalinen.
 
Omassa -03 Passatissa peräluukun mikrokytkin aiheutti jatkuvan 130mA virrankulutuksen. Se vaihtamalla kulutus nyt 11,4mA. Samalla huomasin, että ovet lukossa virrankulutus on hieman suurempi kuin lukitsematta, ilmeisestikin hälyttimen takia, mutta erotus on marginaalinen.


Jooh, kiitoksia vinkistä, pitää kaivella taas ross-techin johto naftaliinista ja korkata kalja ja alkaa seurailemaan mittauskanavia mitä jokaikinen auton kytkin ja kahva tekee tai sanoo tekevänsä, kokeillaan ensin saada tuo A2 takasin elävien kirjoihin
:sdarra:
 
Ei tuo sulakkeen yli menevän jännitteen mittaus kerro sinulle muuta kuin että onko sulake ehjä.
1586854268352.png
No ei se välttämättä kerro sitäkään, mutta kyllä noissa sulakkeissa on väkisinkin pieni vastus, jolloin sen virrankulutuksen voi todeta jännite-erosta, mutta en usko että tuo käytännössä toimii auton sähköissä, luotettavan kontaktin saaminen siitä sulakkeen päältä ei ole kovin helppoa.
 
Jännitehäviön mittaukseen sulakkeen yli vaikuttaa myös eri sulakekokojen poikkeavat kylmäresistanssit, kuormittamattomana 10A sulakkeella on noin kaksinkertainen resistanssi 20A sulakkeeseen verrattuna.
 
Jännitehäviön mittaukseen sulakkeen yli vaikuttaa myös eri sulakekokojen poikkeavat kylmäresistanssit, kuormittamattomana 10A sulakkeella on noin kaksinkertainen resistanssi 20A sulakkeeseen verrattuna.
Pelkkä jännitehäviön mittaus ei tosiaan riitä, vaan lisäksi tarvitaan esimerkiksi nimimerkki @Meisselinkin linkittämällä sivustolla oleva taulukko, johon on jo valmiiksi laskettu jännitehäviön osoittama virta eri kokoisille sulakkeille. Googlella lisää: "parasitic draw fuse chart".
 
Mukavuusboksivialtahan tuo haisee. Sen sulakkeen irrottamalla kulutus tippuu paskamittarin mukaan 0.04A tasolle, eli suhteellinen muutos on jotain 100mA luokkaa. Auto ei kyllä tunnista muiden ovien kuin kuskin aukaisuja ollenkaan, eli voihan se olla että jonkin oven mikrokytkin pitää tuota boksia hereillä... lääh ja puuh näitä :wtf:
 
Mukavuusboksivialtahan tuo haisee. Sen sulakkeen irrottamalla kulutus tippuu paskamittarin mukaan 0.04A tasolle, eli suhteellinen muutos on jotain 100mA luokkaa. Auto ei kyllä tunnista muiden ovien kuin kuskin aukaisuja ollenkaan, eli voihan se olla että jonkin oven mikrokytkin pitää tuota boksia hereillä... lääh ja puuh näitä :wtf:
Kannattaa katsoa myös ne johdot ovien läpivienneistä samalla jos alkaa niitä ovia ja mikrokytkimiä rukkaamaan; mulla ainakin oli pre-facelift 3B:ssä ne aikanaan jo 10v ikäisenä ihan hapertuneet - varsinkin takaovista.

Olikohan tuossa 3BG:ssä sama kuin vanhemmassa että nopeasti kaksi kertaa kun painoi lukitusta kaukosäätimestä niin meni "normaalilukkoon", ei tuplalukitukseen ovet. Tiedä sitten vaikuttaisiko tuo virtoihin mitenkään...
 
Joo nyt siis ropaan A2 audia, mutta hyvinkin pitkälle identtistä teknologiaa nuo tämän aikakauden vaginat ovat. Takaovien läpivientien johtoja korjailin tuosta audista jo kertaalleen, mutta siellä ei ole sähköikkunoita joten ei pitäisi olla erillisiä väylämoduuleitakaan.

Koitin vetää molemmat ovetkin virrattomiksi sulakkeet irroittamalla, mutta ei vaikuttanut tuohon ylimääräiseen 100mA kulutukseen millään tavalla.
 
Tarkoituksena olis tehdä parin päivän päästä kaupat vm 2016 Golfista 1.2 TSI -koneella. Kyseisellä yksilöllä on ajettu 86 tkm ja siinä on täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja. Huollot tehty LL-ohjelman mukaan n. 25 tkm välein.

Kysymys kuuluu: onko Golf 1.2 TSI:llä noilla kilometreillä enää järkevä ostos? Onko mahdollista (l. liian todennäköistä), että jotain ongelmia tiedossa? Öljynkulutusta tms?
 
Mitä nyt oon ymmärtänyt foorumeilta niin nämä uudemmat hihna tsi koneet on kuulemma hyviä laitoksia? Mitää erikoista en oo näistä kuullut, jos kaupat teet, niin ensimmäiseksi ll vaihto pois käytöstä ja öljyt vaihtoon joka vuosi ja max. 15tkm välein + käyttää vain oem tason öljynsuodattimia, muistaa jälki käyttö ja vain kuumalla koneella kenkimistä, niin pysyy koneet kunnossa.
 
Mites noi pumppusuutin TDI 1.9 koneet , mitkä niistä on parhaita ?

Parhaasta tiedä, mutta täällä 1.9 TDI awx:llä menty pian 560tkm. Itse ajanut 160tkm.
Moottorissa ei vikoja ole ollut, öljyt on yhtä kertaa lukuunottamatta vaihdettu 20-30tkm välein.

Viime aikoina tullut sellainen, että parin päivän seisonnan jälkeen täytyy antaa polttoaineen siirtopumpun käydä useampaan kertaan ennen käynnistystä, kun ilmeisesti järjestelmään pääsee ilmaa. Vanhat letkut ehkä syynä.

Varsin tyytyväinen olen -03 superbiin ollut ja verrattuna 2014 vuosimalliin niin parempi on mielestäni tuo eka malli ajella.
 
Tarkoituksena olis tehdä parin päivän päästä kaupat vm 2016 Golfista 1.2 TSI -koneella. Kyseisellä yksilöllä on ajettu 86 tkm ja siinä on täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja. Huollot tehty LL-ohjelman mukaan n. 25 tkm välein.

Kysymys kuuluu: onko Golf 1.2 TSI:llä noilla kilometreillä enää järkevä ostos? Onko mahdollista (l. liian todennäköistä), että jotain ongelmia tiedossa? Öljynkulutusta tms?
Öljynkulutusta on käsittääkseni ollut noiden hihnakoneiden alkupään versioiden kanssa. Eli sitä ei pitäisi olla.

Tarkasta ovien kaiuttimet. Päästävät vettä sisään. Varsinkin takakaiuttimet.
Näkee kätevästi takaoven alaosassa olevan heijastimen reijästä. Heijastin lähtee ihan ruuvimeisselillä tms kampeemalla.
Näkee hyvin, että onko kaiuttimen tiiviste vaurioitunut/kaiuttimen kaulus haljennut.
 
En tiedä onko tästä apua

Dear All
Problem has been sorted now, found the sensor on the exhaust manifold near DPF, easy 20 Minute job to change sensor. Many thanks to all.
Best Regards
Caesar
 
Juu Googlella löysin tuon, siinä on mun mielestä kaksi, tumman punaista liitintä epäilen

E: workshop manuali auttoi

E:eri asia mikä se sitten on , D, PE, FG loppuinen onkohan FG vain uusin versio?

 
Viimeksi muokattu:
Vm. 2017 1.6 TDI passatteja tässä katsellut. Ei kai tossa padassa pitäis olla mitään? DSG jatkona toki. Tiedossa on että DSG varsinkaan kuivana mallina ei ole nurkkapyörittelyssä se mukavin laatikko, mutta sen kanssa pystyy elämään kyllä kun enimmäkseen maantietä ajellaan. Kakkosautoksi tulossa tämä. Kilsoja 90-110 tkm vähän vaihtoehdosta riippuen.

esim: Volkswagen PASSAT - Secto Vaihtoautot

Minullla oli 2014 Golf 1.6 tdi manuaalina eikä siinä mitään valittamista ollut muuta kuin oli vakiona hieman laiska. Ohjelmalla tuosta sai 140hp (vääntöjä en muista). Ohjelman jälkeen oli ihan mukava peruskulkine. Oli minulla melkein kaksi vuotta, eikä mitään ylimääräistä tarvinnut huoltojen lisäksi tehdä.

Itse en VAG automaatteihin koskisi.
 
Minullla oli 2014 Golf 1.6 tdi manuaalina eikä siinä mitään valittamista ollut muuta kuin oli vakiona hieman laiska.

Harva lähtee tuollaista alle kymmenvuotiasta tänä päivänä manuaalina ostamaan, automaatti on se juttu. Ainakin jos autoliikkeitä on uskominen :D
 
Vagin automaatit on samanlaista syöpää niin ku niiden ketjujakopäätkin, kestää ehkä nippanappa sen 100tkm, sit saaki jo alkaa tekeen helvetin kalliita laatikkoremppoja, en ikipäivänä ottais vw:ltä muuta ku manuaalilaatikon.
 
Vagin automaatit on samanlaista syöpää niin ku niiden ketjujakopäätkin, kestää ehkä nippanappa sen 100tkm, sit saaki jo alkaa tekeen helvetin kalliita laatikkoremppoja, en ikipäivänä ottais vw:ltä muuta ku manuaalilaatikon.
Ai VW tekee omia laatikoita?

Touaregissa oli ZF:n loota. Sitä käyttää ainakin BMW ja MB. Onko toi ZF joku VW:n pöytälaatikkofirma?
 
Ei noissa märkäkytkimellisissä DSG-lootissa ole pahasti ymmärtääkseni ongelmia ollut. Ja itsekin useammalla melkeen 200 tkm rullatulla kuivalla DSG:llä ajanut ja ei niissä ongelmia ole ollut keston suhteen.

Kuivassa DSG:ssä (ainakin se edellinen iteraatio) oli ongelmana lähinnä se että ihan hanurista valuttaa sitä verrattuna perinteiseen automaattiin tai jopa manuaaliin. Sen sijaan joku jatkuva koneen remppaaminen ei kiinnosta niin siksi tosta motista kyselin. Esim. noin 10v vanhoista 1.6 TDI padoista pakussa on kokemuksia, että suuttimet menee lähempänä 100 tkm kohdalla jo vaihtoon. Muutaman sellaisen laskun maksaneena kiinnostaisi tietää onko nämä esim. 2017 tienoilta olevat 1.6 TDI padat parempia.

Ja suurin osa dsg ongelmista on ajajan vika, dsg:llä ei saa ryömiä tai pitää paikallaan valoissa kuten perinteisellä momenttimuunnin automaatilla, polttaa kytkinlevyt hyvin nopeasti tai jos ei polta niin kuluttaa.

Jarrulla aina auto selvästi seis ja ollaan paikoillaan ja sitten selvästi liikkeelle, märkä kytkin kestää paremmin luistattamista mutta siinä menee öljyt paskaseksi kun paljon luistattaa tai ryömittää mikä sitten aiheuttaa muita ongelmia.

Mutta kuten kaikissa automaateissa, öjyn vaihto 60tkm välein niin tule ongelmia! Pätee ihan mihin vain missä on jotain nestettä tekemässä jotain työtä.
 
Ai VW tekee omia laatikoita?

Touaregissa oli ZF:n loota. Sitä käyttää ainakin BMW ja MB. Onko toi ZF joku VW:n pöytälaatikkofirma?
Lähinnä meinasin näitä dsg vaihteistoja, mitä näissä vageissa on paljon käytetty. Ja näin yleisestikkin, onhan nuo automaattilootat paljon vikaherkempiä kuin manuaalit, kyllä vaiheiston pitäisi kestää ilman aukomisia sen 300tkm, niin kuin ketjunkin.
 
Ja suurin osa dsg ongelmista on ajajan vika, dsg:llä ei saa ryömiä tai pitää paikallaan valoissa kuten perinteisellä momenttimuunnin automaatilla, polttaa kytkinlevyt hyvin nopeasti tai jos ei polta niin kuluttaa.

Jarrulla aina auto selvästi seis ja ollaan paikoillaan ja sitten selvästi liikkeelle, märkä kytkin kestää paremmin luistattamista mutta siinä menee öljyt paskaseksi kun paljon luistattaa tai ryömittää mikä sitten aiheuttaa muita ongelmia.

Mutta kuten kaikissa automaateissa, öjyn vaihto 60tkm välein niin tule ongelmia! Pätee ihan mihin vain missä on jotain nestettä tekemässä jotain työtä.

Ihan mielenkiinnosta, kuinka tuolla sitten ruuhkassa pitää ajaa, kun mahdottoman tuntuista olla ryömittämättä?
 
Edellisessa dsg:llä ajoin 100-180tkm ilman ongelmia. Nykyisellä vasta 67-83tkm ja toki ilman ongelmia. Edellisen auton aikana asuin muutaman vuoden Turun seudulla ja sieltä sen ostinkin, joten itselläni ja todennäköisesti edelliselläkin omistajalla tuli ruuhkaryömittelyä ainakik jonkun verran. Jos jono liikkuu tarpeeksi nopeasti (yleensä liikkuu, jopa hesessä), niin jarru vain ylös, tällöin ei luistatusta tapahdu normi liikkeellelähtä enempää, vaan auto ryömii kytkin kiinni tyhjäkäyntikierrosten nopeutta. Molemmat kokemukset itselläni märästä versiosta.
 
Lähinnä meinasin näitä dsg vaihteistoja, mitä näissä vageissa on paljon käytetty. Ja näin yleisestikkin, onhan nuo automaattilootat paljon vikaherkempiä kuin manuaalit, kyllä vaiheiston pitäisi kestää ilman aukomisia sen 300tkm, niin kuin ketjunkin.
Ei ne tavallisen kytkinrempatkaan ilmaisia ole. Tuota 300tkm luokkaahan noi ZF laatikot kestääkin ilman kertaakaan koskematta. Meneekö sitten paineregu jumiin ja halkaisee venttiilistön vai pumppu väljäksi. Saa rääkätä rajusti et saa turbiinin tai planeettojen jarrut paskaksi. Onhan näit jotka kaasu pohjaan ja D päälle et saadaan kumia palaan seuraavaksi ollenkin turbiinia rikki tai joku muu pettää. Kun sen sijaan pitäis D päällä ja jarrulla pidätellen kierrokset nostaa eikä viivytellä turhia jottei paista öljyjä. Joihin niihinkin olemas vaihtosarjoja puuttuen vaan työntekijät. Toki jos laatikon sallitut momentit ylitetään lastulla niin eihän se pitkää ikää laatikolle tiedä. Nykyturboista kun helposti käy toi vaihtoehto mielessä unohtaen ettei se moottorin perässä oleva laatikko riitä. Vageis noi laatikot on olleet aika lähellä laatikon valmistajan suositusrajoja.
 
Oli pari kuukautta Polo 1.0t 7 lovisella dsgllä minileasing autona. Parkkipaikkamme oli sellainen, missä piti kääntää auto tiukassa vähän kaltevalla paikalla 180 astetta kallion päälle. Kyllä siinä pari kertaa kytkinlevyt haistoi kun autoa pyöritti parkkiruutuun.

Tässä Ioniqissa on myös DSG-tyyppinen kuivakytkin vaihteisto, mutta kaikki ryömitykset tehdään sähkömoottorilla DSGn 1-vaihde/pakki kytkettynä. Erillinen polttomoottorin kytkin yhdistetään sitten liikkeestä, kun luistatukselle ei ole enää tarvetta.
 
Voikohan Polossa olla joku vielä tuhnumpi vaihteisto? Passatilla olen pari kertaa joutunut luistattamaan pitkän matkan jyrkkään mäkeen pakilla, ihmettelin hajua kunnes tajusin että niin tässähän on kytkimet.

Käsittääkseni ne 7-vaihteiset ovat kuivakytkimellä ja 6-vaihteiset märkäkytkimellä?

Pakilla ylämäkeen liikkeelle renkaat melkein linkussa kaasua ja sitten heti himmailla jarrulla ettei aidat tai naapurin autot kolisseet. Osittain varmaan käyttäjästäkin kiinni, mutta aika rauhaton tuo tuollaisessa tiukassa parkkipyörityksessä oli.

Muuten taajamassa ja maantiellä toi vaihteisto oli hyvä yhdistelmä pikkuturbolle. Pintakaasulla se vaihtoi hyvin alhaalla verrattuna miten olisin manuaalia ajanut mutta ei kuitenkaan vedättänyt liian alhaalla rasituksessa.
 
Kyllä ne niitä DSGitä omilla tehtaillaan valmistavat ja jakelevat sitten alabrändien tehtaille. Kysyntäpiikkejä varmaan tasataan lisenssivalmistajilla. DSG kuitenkin ollut VAG:lle coretuote vähän kuin Toyotalla Hybridi HSD.

"Area: 3,400,000 m²

Production: About 3.6 million gearboxes, about 2.9 million exhaust systems per year
"


ZF kuitenkin ottaa omista laatikoistaan katteet välistä, joten ei ole niin kannattavaa VAGille niitä myydä voluumilla. Joissain tehokkaammissa Audeissa ZFää kuitenkin näyttää olevan.

250Nm asti 7-vaihteinen on kuivakytkin. Nykyisin myös suuremman momenttikeston 7-vaihteisia märkäkytkimiä

 
Työkaveri laski DSG Octavialla yli 500tkm, eikä sekään vaihteiston takia sitä hävittänyt, mutta päivittäinen ajo oli pääasiassa maantieajoa, eikä ruuhkissa ryömimistä. Tosin taisi olla se vahvempi aski kun oli jokin RS (vai mikä se skodan tehoputkimalli nyt onkaan).

Ei ne Volkkarin DSG askit niin paskoja ole mitä maine antaa odottaa, mutta ei ne kyllä ole hyvä ratkaisukaan, jos joutuu säännöllisesti ruuhkissa ajelemaan.. Ruuhka-ajoon paras "vaihteisto" taitaa tällähetkellä olla Toyotan hybridi.
 
Työkaveri laski DSG Octavialla yli 500tkm, eikä sekään vaihteiston takia sitä hävittänyt, mutta päivittäinen ajo oli pääasiassa maantieajoa, eikä ruuhkissa ryömimistä. Tosin taisi olla se vahvempi aski kun oli jokin RS (vai mikä se skodan tehoputkimalli nyt onkaan).

Ei ne Volkkarin DSG askit niin paskoja ole mitä maine antaa odottaa, mutta ei ne kyllä ole hyvä ratkaisukaan, jos joutuu säännöllisesti ruuhkissa ajelemaan.. Ruuhka-ajoon paras "vaihteisto" taitaa tällähetkellä olla Toyotan hybridi.
Sähkö yleisesti taitaa tuohon olla paras ja sen jälkeen se uudelleen tulon tekevä momentinmuunnin. En mitään merkkiä erikseen siihen muuten osoittelis et tää just. Kytkin kuin kytkin niin ruuhka-ajo mateluineen myrkkyä ja/tai epämiellyttävää rytkytystä. Nykyvaihdemäärillä momentinmuuntimenkin rooli ja suunnittelulähtökohta on täysin eri kuin puolet harvemmilla vaihdemäärällä jossa paikattiin vaihteiden määrää sillä hukaten samalla energiaa enempi. Entisestä muuntimen osasta enemmän kytkimen rooliin siirtynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Sähkö yleisesti taitaa tuohon olla paras ja sen jälkeen se uudelleen tulon tekevä momentinmuunnin. En mitään merkkiä erikseen siihen muuten osoittelis et tää just. Kytkin kuin kytkin niin ruuhka-ajo mateluineen myrkkyä ja/tai epämiellyttävää rytkytystä. Nykyvaihdemäärillä momentinmuuntimenkin rooli ja suunnittelulähtökohta on täysin eri kuin puolet harvemmilla vaihdemäärällä jossa paikattiin vaihteiden määrää sillä hukaten samalla energiaa enempi. Entisestä muuntimen osasta enemmän kytkimen rooliin siirtynyt.
Sähköautoissa ei yleensä ole varsinaista vaihteistoa, siksi tuon toyotan hybridin vedin tuohon.. Tosin mun mielestä ruuhka-ajossa se tojon hybridi kyllä pieksee mehumaijalaatikonkin ihan kevyesti.
 
Kuinka huono arpa olisi Passat GTE -16 tai -17? TSI, DSG ja päälle vielä sähköpuolen mahdolliset ongelmat.
- Noissa on kaiketi 6-pykäläinen DSG, eli ilmeisesti märkä eikä erityisen herkkä ongelmille jos öljyt vaihdettu 60tkm välein?
- Mites tuo 1.4 TSI, onko siinä vielä ongelmia tiedossa?
 
Viimeksi muokattu:
Eikai VAG ole tehnyt itse ainuttakaan automaatilaatikkoa?

On tehnyt, 3-v. laatikot joita on ollut 70-luvun pakuista 80-luvun turboaudiin käytettynä, ja yksinkertaisuudesta johtuen hyvä laatikko. Sen seuraajaksi tullut 4v laatikko ei ollut niin hyvä, mutta varaosia katsellessa huomaan samojen osien käyvän Renaultin 4v lootaan (mikä kai on ja ihan paska). Kyseessä lienee melko hiljaiseksi vaiettu yhteistyöyritys ranskalaisten kanssa.

Sen sijaan volkkarin ketjujakopäästä ja vw:n toimittamasta automaatista hyviä kokemuksia. Touareg V6 TDI lähes 500tkm ajettuna toimii kuin unelma Aisinin automaatilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 724
Viestejä
4 514 307
Jäsenet
74 459
Uusin jäsen
Jutilanpoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom