VAG autojen monet ongelmat

korva kiinni tankkiin ja kuuntelemaan että pyöriikö polttoainepumppu ylipäätään ?

Tuo on hyvä halpa ja hyvä vinkki, josta tuli mieleeni myös eräs vastaava ongelmatapaus, kun lisälämmittimen asennuksen jälkeen oli paluu ja tuloputki kytkettu väärin päin tankin liittimiin.
 
Tankkia vielä koittaa koputella kättä pidemmällä, jos lähtee käyntiin ja pysyy käynnissä, niin bingo.
 
Tässähän ei ehdi autoa korjaamaan, ennen kuin seuraava paikka esittää toivetta korjaamisesta. :facepalm:

Huomasin pienen määrän vihreää väriä AC kompressorin akselilla, eli sieltähän on nyt lähtenyt vuotamaan. Tässä juuri auto menossa yli 1,5te remonttiin, niin kuinka vakavaa on, jos teettäisin tuon kompressorin vaihdon hieman myöhemmin, ei suoraan sanottuna kiinnosta ryhtyä sitä nyt tähän samaan saumaan korjaamaan? Kompressori ei äännä eikä mitään, mutta oletettavasti kaasut järjestelmästä kadonneet? Toki kuivaaja menee kompuran kanssa vaihtoon, mutta näin talvella ei kuitenkaan tarvetta ilmastoinnille. Juuri pari vuotta sitten viimeksi vaihdettu lauhdutin ja kuivain.
Ei se kompura kytkeydy päälle vapaakytkimen ansiosta josset käytä ilmastointia tai aineet on loppu. Eli voit ajaa tuolla kompuralla vaikka 10v ilman aineita, sulla ei vaan toimi ilmastointi.
 
Kiitos! Käytännössä autossa on 3C0906011C osa ja sitä on nyt kissojen ja koirien kanssa etsitty, että löytyisikö jostain käytettyä osaa tai uutena vähän huokeammin. Valitettavasti käytettynä en onnistunut löytämään, kuulemma erittäin kysyttyjä juurikin uuden osan hinnan vuoksi ja Virosta en oikein uskalla tuota tilata, kun näillä on paha taipumus hajota vanhemmiten, eikä välttämättä mitään toimivuustakuuta ole.

Tässä saatetaan saada sellainen kompromissi aikaiseksi, että autoon vaihdetaan uudempi Ventrexin alennin tilalle, mutta sekin maksaa 1250e + asennustyöt (ei käy sellaisenaan vanhan tilalle).

Muuten harkitsisin itse vaihtamista, mutta tarkoittaisi kajoamista korkeapainelinjaan (200 bar) ja se ei nyt tässä kohtaa houkuta. Pitäisi pystyä pullot sulkemaan ensiksi ja purkaa paine pois järjestelmästä. Sittenkin pitäisi etsiä jostain työkalut yhden uuden linjan askartelemiseksi, mikä vaaditaan tuon uudemman säätimen kanssa. Eli helppoa ja edullista ratkaisua tähän ei ole.

Uudempaa säädintä en onnistunut mistään löytämään alle 1230 euron +pk (1S0906011B).

Palaan vanhaan aiheeseen, kun asia tuli tänään päätökseensä.

Auto on katsastettu ja konepellin alla uusi paineenalennin. Koko homman hinnaksi tuli 1500€ töineen.

Aivan mutkattomasti asia ei mennyt, mutta asia saatiin järjestettyä niin kuin se oli sovittu. Käytännössä tässä kävi niin, että alkuperäisessä vikadiagnoonissa ehdotettiin ns. vanhemman mallista alenninta tilalle, mikä autossa olikin, mutta osan hinta n. 1950€. Asiaa selviteltyäni sovin korjaamon kanssa, että autoon vaihdetaan uudemman mallinen säädin, joka on hinnaltaan huokeampi (1250€) ja maksan siitä aiheutuneesta ylimääräisestä työstä, koska uudemman mallisessa säätimessä letkulähdöt ovat hieman eri tavalla kuin vanhassa ja kiinnitys poikkeaa myös hieman. Toiminnallista eroa ei ole. Näin ollen ne olisi pitänyt askarrella autoon sopivaksi. Harmillisesti korjaamon päässä oli ollut tietokatkoksia ja n. kuukauden odottelun jälkeen (odoteltiin uutta osaa saapuvaksi) auto meni tänään säätimen vaihtoon. Oletin asian menevän niin kuin sovittiin, mutta autoa hakiessa meinasi loppulasku olla jotain ihan muuta kuin oli sovittu ja alenninkin oli kaikesta huolimatta se vanhempi ja kalliimpi malli. Asia saatiin kuitenkin sovittua hyvässä hengessä ja säädintä eri ryhdytty enää purkamaan ja tilaamaan uusia osia, vaan veloittivat vain sen, mistä oli sovittu, vaikka autossa onkin nyt toinen säädin kuin piti.

Hankalasta ajankohdasta johtuen en nyt ryhtynyt tilaamaan käytettyä paineenalenninta Ruotsista tai Saksasta. Siinä olisi ollut pieni riski, että käytetty osa olisi vuotanut, kuten vanhakin, koska näissä kaasujärjestelmissä tuo on se heikko lenkki ja viimeinen mahdollinen jälkitarkastuspäivä konttorilla oli niin ikään tänään. Pitänee varmaan jatkossa aikaistaa katsastusajankohtaa, kun tämä joulukuu pyhien vuoksi on haastava, jos ongelmia tulee.
 
onko se vika huonoissa jousissa vai autossa, kun passat farkku b6 4motionissa katkeilee jouset edestä ja takaa. liian painava auto, suunnittelu vika?
 
Käytin puhalluksessa ja pistin jotain STP:n litkua tankkiin. Tuntui helpottavan, joskaan ei ihan vielä täysin poistanut ongelmaa. Tosin tankillisesta on vasta kolmannes ajettu, että kai se liuotin ottaa aikansa.
Eihän nuo sitä ongelman syytä poista.
 
140k ajettu. Kaipa siihen mahtuu kaikenlaista. Pakko myöntää etten kyllä tiedä autoista oikeasti juuri mitään.

TSI on suorasuihku eikä silloin tankkiin laitettavat lisäaineet vaikuta mitenkään, oikein mihinkään.
Suorasuihku = polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan. Menee siis ohi imusarjan ja venttiilien, eivät puhdistu millään lisäaineilla.
Sen takia noita pähkinärouhepuhallutetaan, ainakin niitä missä oli EGR myös lisänä kakkaamassa imusarjaa / venttiileitä (vai oliko näin, täsmentäköön joku paremmin tietävä)
 
TSI on suorasuihku eikä silloin tankkiin laitettavat lisäaineet vaikuta mitenkään, oikein mihinkään.
Suorasuihku = polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan. Menee siis ohi imusarjan ja venttiilien, eivät puhdistu millään lisäaineilla.
Sen takia noita pähkinärouhepuhallutetaan, ainakin niitä missä oli EGR myös lisänä kakkaamassa imusarjaa / venttiileitä (vai oliko näin, täsmentäköön joku paremmin tietävä)
Tältähän ne suorasuihkun venttiilit ja imukanavat näyttää 100-200tkm ajettuina. Lähinnä ihmettelen että miten dieseleissä ei tule ongelmaksi kun tdi koneilla työnnetään 500tkm ongelmitta, luulisi olevan aika möhnässä. EGR:thän niistä toki voi mennä tukkoon ja olen yhden itsekin puhdistanut.
1734808794779.webp
 
Tältähän ne suorasuihkun venttiilit ja imukanavat näyttää 100-200tkm ajettuina. Lähinnä ihmettelen että miten dieseleissä ei tule ongelmaksi kun tdi koneilla työnnetään 500tkm ongelmitta, luulisi olevan aika möhnässä. EGR:thän niistä toki voi mennä tukkoon ja olen yhden itsekin puhdistanut.
1734808794779.webp
Ymmärtääkseni dieselin imuventtiilien karstottuminen on ollut ongelma jo ennen kuin bensakoneisiin tuli suorasuihkutus.

Nyt menee ihan täysin arvuutteluksi, mutta joko sykleillä tai aineiden sisällöllä on tuossa vaikutusta asiaan. Imupuolellehan huohotetaan tuuletuskaasut, ja huohotettujen kaasujen öljy imuventtiilin pinnassa kerää tai auttaa keräämään enemmän palokaasuja kun imuventtiili aukeaa ja ennen kuin ilma virtaa tehokkaasti sylinteriin. Tämän varmaan tiesitkin, mutta muille kontekstia.

Täysin tietämättömänä, mikä tuon aiheuttaa bensakoneissa pahempana voisi olla vain, aineosien takia palokaasuista jää osa venttiilin pintaan kiinni. Netin kommenteissa mainntaan taasen syklin eri ajankohdassa tapahtuma suihkutus dieseleissä kuin bensakoneissa.

 
Viimeksi muokattu:
Tältähän ne suorasuihkun venttiilit ja imukanavat näyttää 100-200tkm ajettuina. Lähinnä ihmettelen että miten dieseleissä ei tule ongelmaksi kun tdi koneilla työnnetään 500tkm ongelmitta, luulisi olevan aika möhnässä. EGR:thän niistä toki voi mennä tukkoon ja olen yhden itsekin puhdistanut.
1734808794779.webp


Niin, toisaalta itse ainakin ihmettelen sitä, että miten tuo pähkinäpuhallus vaikuttaa venttiili-istukoihin. -> ei mitenkään. Ne voi olla silti aika rajussa kunnossa edelleen, joka sitten aiheuttaa käyntihäiriöitä ja sitä ei esim tuo kuva paljasta. En silti epäile etteikö puhalluksella ole saatu paljon paremmin toimimaan monia moottoreita.
 
Ymmärtääkseni dieselin imuventtiilien karstottuminen on ollut ongelma jo ennen kuin bensakoneisiin tuli suorasuihkutus.
Voi hyvinkin olla että on karstoittuneet niin kauan kuin ollut suoraruiskudieseleitä mutta sellainen tuntuma että käyntiongelma keskustelut ja puhaltelut liittyy ainoastaan uudempiin bensakoneisiin. Ja että pysytään aiheessa niin meidän GTE passatista hajosi ratin kellojousi (johtosarjaliitin) ja tämä on kuulemma tyyppivika. Kymmeniä autoja omistaneena ei olisi tullut mieleenkään että tuo johtosarja saattaa rapsahtaa poikki. Erikoisesti menee auton väylät koska keskikonsolin kellokin lakkasi toimimasta samalla ja mittaristo on kuin joulukuusi. Airbägit tai mitkään apujärjestelmät ei toimi.
 
Jaa Volkkari ei siis vieläkään mitoittanut johtosarjoja oikein. Yksi 2009 Golf Variantin lukuisista vioista oli kuskin oven liian lyhyt johtosarja, joka kesti x määrän (pari vuotta) oven aukaisuja ennen kuin osa karvoista napsahti poikki.
 
Käytin puhalluksessa ja pistin jotain STP:n litkua tankkiin. Tuntui helpottavan, joskaan ei ihan vielä täysin poistanut ongelmaa. Tosin tankillisesta on vasta kolmannes ajettu, että kai se liuotin ottaa aikansa.

Muista käyttää alkuun 98 ja jos on automaatti niin S-asennossa ajelet muutaman tankillisin
 
TSI on suorasuihku eikä silloin tankkiin laitettavat lisäaineet vaikuta mitenkään, oikein mihinkään.
Suorasuihku = polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan. Menee siis ohi imusarjan ja venttiilien, eivät puhdistu millään lisäaineilla.
Sen takia noita pähkinärouhepuhallutetaan, ainakin niitä missä oli EGR myös lisänä kakkaamassa imusarjaa / venttiileitä (vai oliko näin, täsmentäköön joku paremmin tietävä)

Juurikin tästä on kyse.

Myös pätkäajot karsoittavat imuventtiileitä jolloin moottori ei kuumene tarpeeksi. Longlife öljynvaihtoväli myös isossa roolissa.

Jokaisessa suorasuihkutus moottorissa on tätä vikaa.

Esim puretech PSA-moottoreissa ollut vikaa jo 60tkm kohdalla. Jolloin vaihtoivat takuuseen kokonaisia imuventtiileitä.

Pitäisi olla tosiaan suuttimet myös imusarjassa, jotta imuventtiilit pysyi puhtaana.
 
VAG-konsernin autoissa? Mielestäni aikamoinen purkkaviritys laittaa toinen kierros suuttimia, olkoonkin halvempia sellaisia.
Vag-konsernissa on muistaakseni muutamissa.

Minkä takia purkkaviritys?
Kylmäkäynnistys tehdään imusarjaruiskuttuisena jonka jälkee siirrytään palotilaruiskutukseen.
 
Vag-konsernissa on muistaakseni muutamissa.

Minkä takia purkkaviritys?
Kylmäkäynnistys tehdään imusarjaruiskuttuisena jonka jälkee siirrytään palotilaruiskutukseen.
Juu meillä oli Leon cuprassa EA888 gen3 koneessa, samaa myös S3 ja R-golffeissa. Harmi että tuli luovuttua kun yksi harvoista ongelmattomista koneista. Rakenteeltaan varsin yksinkertainen toteutus jossa yhdellä haaralla lisätty syöttö imusarjasuuttimille
1734976693754.png
 
VAG-konsernin autoissa? Mielestäni aikamoinen purkkaviritys laittaa toinen kierros suuttimia, olkoonkin halvempia sellaisia.
No miksi tämä on purkkaviritys? Niin kauan kun pakokaasuja ja kampikammion huohotusta johdetaan imukanavia ja imuventtiileitä karstoittamaan niin eikö imukanavan suuttimet ole ihan hyvä juttu vaikka niiden ensisijainen tarkoitus ei kenties olekkaan imuventtiilien puhtaana pitäminen?
 
No miksi tämä on purkkaviritys? Niin kauan kun pakokaasuja ja kampikammion huohotusta johdetaan imukanavia ja imuventtiileitä karstoittamaan niin eikö imukanavan suuttimet ole ihan hyvä juttu vaikka niiden ensisijainen tarkoitus ei kenties olekkaan imuventtiilien puhtaana pitäminen?
Lue ylempi viesti, kiitos.
 
Joka on ikinä tutkinut VW Phaetonin ratkaisuja, varmaan haukkuisi koko auton purkkaviritykseksi, mutta on kyllä melkoinen taidonnäyte. Se on täynnä tuollaisia ratkaisuja, taisi lasinpyyhkijöiden moottoreitakin olla kaksin kappalein, ihan vaan siksi, että yhden hajoaminen ei menoa estä.
 
Alkaa jurppimaan nämä kaiken maailman tyyppiviat kuten kakkosauton mekaanisen ahtimen magneettikytkimen jumitus ~1 vuoden välein jota en oikein osaa ehkäistäkään. Kummassakin autossa on yli kymppi rahoitusta maksamatta ja alkaa hiljalleen tehdä mieli katella itelle (=kakkosautoksi) joku 2000-2005 isommalla koneella esim. Audi A6 / VW Passat.

Mukavuussyistä preferoin automaattilaatikkoa, kustannussyistä ja pienistä vuosikilometreistä johtuen bensiiniä. Nuo 2000-2005 vaan alkaa olla kovasti ajettuja ja automaattilaatikoista en sitten tiedä kuinka luotettavia pelejä jossain 250-300tkm paikkeilla. Kahden tonnin ostohinta toki rohkaisee vaihtamaan pätkärahoitteisesta autosta tulevaisuudessa siintävän vaihteistorempankin uhalla.

Edit: Kokemuksia tiptroniceista?
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, nyt arvauksia äänestä. TDI Octavia kiinteällä vauhtipyörällä edelleen kyseessä.

Yöllä yli 20 astetta pakkasta ja aamulla puoli tuntia webastoa. Käynnistyksen jälkeen kuului sisälle asti kamalaa kolinaa. Sammutin auton ja käynnistin uudelleen ja kolina oli poissa. Menin avaamaan konepeltiä ja kuulin hetken ajan rääkyvän hihnan ääntä, joka loppui kuitenkin melkein heti.

Jakohihna tehty vähän yli vuosi sitten ja apulaitehihna, kiristin ja laturi uusittu ihan hiljattain. Nyt ääni on taas normaali ja auto käy ihan tasaisesti.

Konepellin avattua huomasin ainoastaan, että apulaitehihnan alue oli märkä. Epäilen, että puuterilumi on päässyt moottoritilaan, sulanut ja kenties jäätynyt. Mietin, voikohan siitä lähteä sisälle kuuluvat äänet. Märkä hihna ainakin voi pitää aika pahaa ääntä.
 
Vuoden vanha Octavia RS, mittarissa 25000 ja molemmat takaluukun nostimen moottorit rikki, kessyn toiminta riippuu päivästä (paristo vaihdettu) ja infotainment saattaa käynnistäessä lähteä päälle tai sitten olla lähtemättä pariin minuuttiin (uusin päivitys sisässä).

Seuraavat kolme vuotta vielä tämän kanssa ja sitten vaihtuu johonkin tyystin muuhun valmistajaan.
 
Isälläni ja minulla tuo 1.2 TSI ketjuvetoinen Jetta vm. 2011.
Omassani 166tkm. Ostin kun oli 139tkm mittarissa, olen toinen omistaja.
Isän omassa 222tkm. Hän osti auton kun mittarissa 129tkm, hän on nyt toinen omistaja.

Molemmissa autoissa kaikki remonttikuitit tallella aiempien omistajien toimesta.

Isoimmat remontit tähän mennessä 222tkm ajetussa:

Aiemman omistajan remontit
- Jakoketju vaihtoon 60tkm. Tässä oli juuri se heikko, 'ensimmäisen version' ketjusarja joka meni takuun piikkiin.
- Sytytyspuola + johdot vaihtoon 93tkm. Sylinteri 3:n johtoon kohdistuu eniten rasitusta, koska sijaitsee aivan turboahtimen lämpökilven vieressä. Päivitetyt johdot laitettu, jossa lämpösuojat.

Isäni omistuksen aikana
- Taka sekä etujarrulevyt + palat 161tkm.
- Etujouset vaihdettu 170tkm.
- Huohotinventtiili 175tkm. Paikkasin itse, helppo vaihtaa (5€ osa kyseessä ja n. 10min homma)
- Jakoketjusarja + öljypumpun ketju (sis. kaikki uudet rattaat, laahaimet yms.) + vesipumppu + moniurahihna 220tkm kohdilla. Vesipumppu muuten toimi, mutta tiiviste oli pettämässä. Tämän remontin tein itse. Kustannukset yhteensä n. 300€.
- Perus nesteiden/suodattimien vaihdot yms. ajallaan, öljynvaihtoväli 15tkm välein.


Isoimmat remontit tähän mennessä 166tkm ajetussa:

Aiemman omistajan remontit
- Jakoketju vaihtoon 62tkm. Sama kuin yllä, eli ensimmäisen version ketju joka meni takuun piikkiin vaihtoon.
- Etu + takajouset vaihdettu 130tkm kohdilla.

Minun omistuksen aikana
- Sytytyspuola + johdot 147tkm. Helppo remontti, tein itse. Boschin puola + NGK johdot 90€.
- Etujarrulevyt + palat 150tkm. Brembon jarrupalat + TRW levyt, sarja maksoi 80€ ja teetin itse.
- Huohotinventtiili 158tkm. Sama kuin yllä, remontin tein itse.
- Oikean akselin ulompi suojakumi repeytynyt, paikkasin itse. Motonetistä saa 'liimattavan' suojakumin, joka helpottaa huomattavasti remonttia. Toiminut hyvin toistaiseksi :)
- Jakoketjusarja + öljypumpun ketju (sis. kaikki uudet rattaat, laahaimet yms.) + moniurahihna 163tkm kohdilla. Tämän remontin tein myös itse. Kustannukset yhteensä n. 200€. Vesipumppua en vaihtanut koska oli vielä hyvässä kunnossa.
Jakoketjulla olisi voinut ajaa vielä ongelmitta, mutta lähinnä rupesi ahdistamaan öljypumpun ketjun väljyys.
- Perus nesteiden/suodattimien vaihdot yms. ajallaan, öljynvaihtoväli 15tkm välein.

Vahvat suositukset Aeromotors ja ak24, jos haluaa edullisesti varaosia. Aina tulleet perille ongelmitta, 5-7pv sisällä. Autodocista en enää tilaile.
Kiitos postauksesta ja varaosasivustoista!

Osaako joku fiksumpi sanoa, että miten täältä catcar.info-sivustolta kannattaisi lähteä etsimään esimerkiksi VW Golfiini (vm. 2010) varaosanumeroa sisäilmapuhaltimelle? Kävin läpi kaikki nämä kuvassa olevat kokonaisuudet mutta en vain jostain syystä mistään löytänyt...

ldKleij.png
 
Vuoden vanha Octavia RS, mittarissa 25000 ja molemmat takaluukun nostimen moottorit rikki, kessyn toiminta riippuu päivästä (paristo vaihdettu) ja infotainment saattaa käynnistäessä lähteä päälle tai sitten olla lähtemättä pariin minuuttiin (uusin päivitys sisässä).

Seuraavat kolme vuotta vielä tämän kanssa ja sitten vaihtuu johonkin tyystin muuhun valmistajaan.
Reklamaatio myyjälle on varmaankin tehty?
 
Kiitos postauksesta ja varaosasivustoista!

Osaako joku fiksumpi sanoa, että miten täältä catcar.info-sivustolta kannattaisi lähteä etsimään esimerkiksi VW Golfiini (vm. 2010) varaosanumeroa sisäilmapuhaltimelle? Kävin läpi kaikki nämä kuvassa olevat kokonaisuudet mutta en vain jostain syystä mistään löytänyt...

ldKleij.png
8 82010 air conditioning VALEO PR-KH6
8 82011 air conditioning DENSO lhd PR-KH6
8 82020 air-conditioning system with electronic regulation VALEO PR-9AK
8 82021 air-conditioning system with electronic regulation DENSO lhd PR-9AK
 
Reklamaatio myyjälle on varmaankin tehty?
Käyttöetuauto niin rahallisesti ei niin väliä ja ajallisesti eivät minun ajeluja marmorilla korvaa. Toki jos pahempia käytettävyyteen saati ajettavuuteen liittyviä ongelmia tulee lisää niin auto lähtee ennen sopimuskauden loppua vaihtoon.

Eilen siis käytetty liikkeessä ja nostimien moottorit tilauksessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 716
Viestejä
4 598 630
Jäsenet
75 695
Uusin jäsen
jurimiitri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom