VAG autojen monet ongelmat

Kyselin tuossa muutama viesti Amarok 3.0TDi mahdollisista ongelmista....

No niitä tuli ja isosti. Auto kun lähti kulkemaan pohjoisesta eteläänpäin, niin heitti öljyt pihalle ja siinä meni sitten vähän kaikenlaista samalla. Korjausarvio siinä 5-6ke. Ei kestänyt 600km ajoa, tarkalleen en tiedä mihin hyytyi.

Onneksi ei ollut tehnyt tuosta vielä kauppoja, jonkun varausmaksun maksanut - ja vielä yritti myyjäliike saada osallistumaan korjauskuluihin. Sehän ei tietenkään ostajalle käynyt vaan sai lopulta rahansa takaisin.
Saas nähdä meneekö huutikseen vai korjaavatko, ei voi tietää ennenkun jostain putkahtaa esiin - jos jaksaa seurata tai etsiä. Mutta se siitä ja sen kestävyydestä.
Siis ihan tosissaan autoliike koitti jotta ostaja ostaisi auton joka juuri on hajonnut ja vielä osallistumaan korjauskuluihin? Kaikenlaisia myyjiä maa päällään kantaa.
 
Kyselin tuossa muutama viesti Amarok 3.0TDi mahdollisista ongelmista....

No niitä tuli ja isosti. Auto kun lähti kulkemaan pohjoisesta eteläänpäin, niin heitti öljyt pihalle ja siinä meni sitten vähän kaikenlaista samalla. Korjausarvio siinä 5-6ke. Ei kestänyt 600km ajoa, tarkalleen en tiedä mihin hyytyi.

Onneksi ei ollut tehnyt tuosta vielä kauppoja, jonkun varausmaksun maksanut - ja vielä yritti myyjäliike saada osallistumaan korjauskuluihin. Sehän ei tietenkään ostajalle käynyt vaan sai lopulta rahansa takaisin.
Saas nähdä meneekö huutikseen vai korjaavatko, ei voi tietää ennenkun jostain putkahtaa esiin - jos jaksaa seurata tai etsiä. Mutta se siitä ja sen kestävyydestä.
Älä huoli, kyllä ne vielä sen toisen yhtä luotettavan VAG:n ostaa
 
Kyselin tuossa muutama viesti Amarok 3.0TDi mahdollisista ongelmista....

No niitä tuli ja isosti. Auto kun lähti kulkemaan pohjoisesta eteläänpäin, niin heitti öljyt pihalle ja siinä meni sitten vähän kaikenlaista samalla. Korjausarvio siinä 5-6ke. Ei kestänyt 600km ajoa, tarkalleen en tiedä mihin hyytyi.

Onneksi ei ollut tehnyt tuosta vielä kauppoja, jonkun varausmaksun maksanut - ja vielä yritti myyjäliike saada osallistumaan korjauskuluihin. Sehän ei tietenkään ostajalle käynyt vaan sai lopulta rahansa takaisin.
Saas nähdä meneekö huutikseen vai korjaavatko, ei voi tietää ennenkun jostain putkahtaa esiin - jos jaksaa seurata tai etsiä. Mutta se siitä ja sen kestävyydestä.
Ihan mielenkiinnosta, oliko edes kauppakirjaa allekirjoitettu vielä tuossa vaiheessa, vai oliko kyse vain pelkästä varausmaksun suuruisesta lupauksesta ostaa auto? Melko surkuhupaisaa olisi joka tapauksessa tuossa tilanteessa yrittää saada ostajaa osallistumaan kuluihin autosta, jota ei vielä edes omista. Oletan, ettei ostaja ollut se, kenen käsissä auto levisi?
 
Kiitä korkeampia voimia, että auto levisi siirtoajossa. Asiat olisivat olleet varmasti tuon myyjän kanssa aika monimutkaisia jos olis ehtinyt maksaa koko kauppasumman.
 
Kai myyjä kokeili kepillä jäätä, jos on vielä ostokiima päällä lystin maksajalla :-)

Kaverilla kävi V6 TDI:n kanssa melkein samoin, monta vuotta ajeli vailla ongelmia, mutta kun kävi seuraavaa autoa koeajamassa, niin hajos myyjän ottaessa tyyppejä sillä. Tarkemmin ottaen turbo meni ja öljyt pihalle. No myyjä sai halvalla pikkuvikaisen vaihtoauton ja kaveri sai uudemman vastaaavan alle.
 
Ihan mielenkiinnosta, oliko edes kauppakirjaa allekirjoitettu vielä tuossa vaiheessa, vai oliko kyse vain pelkästä varausmaksun suuruisesta lupauksesta ostaa auto? Melko surkuhupaisaa olisi joka tapauksessa tuossa tilanteessa yrittää saada ostajaa osallistumaan kuluihin autosta, jota ei vielä edes omista. Oletan, ettei ostaja ollut se, kenen käsissä auto levisi?

Ei ollut kauppakirjaa tehty tai allekirjoitettu. Auto oli tulossa näytille ensin ja sitten vasta kauppoja hieromaan, joku varausmaksu tuossa kuitenkin oli, kun välimatkaa aikas paljon kuitenkin.

Liikkeen palkkaama kuski sitä oli ajamassa tännepäin, kun ei se Mäkisen kärryssä itsekseen hajoa. Ostaja ei ollut nähnyt autoa muuta kun kuvissa, ja sitten liikkeen myyjä oli kuvannut hyvin tarkasti kaiken autosta, pienet ruostevauriot, lommot, naarmut jne, ettei mitään tulisi yllätyksenä. Sen videon näin itsekin.


Siinähän tuo on. Ilmon mukaan oulussa, vaikka mun käsityksen mukaan tästä missä istun, niin viiiden kilsan päässä korjaamolla.

Summasummarum, eihän tuo toki myyjän vika ollut että auto leviää matkalla. Vähän toki erikoista että "jos se laitetaan kuntoon ja sä vähän maksat.."
 
Summasummarum, eihän tuo toki myyjän vika ollut että auto leviää matkalla.

No ei toki, mutta vielä vähemmän se on ostajan vika.

Ja se kenen vika se on ei liity siihen kenen vastuulle tuo menee. Eli 100% liikkeen vastuulle, liiketoiminnassa kun on olemassa riskejä ja nyt Kamux joutuu flippaamaan pari autoa enemmän kuitatakseen kulut tästä remontista(tai siitä että auto myydään huutokaupoissa pois eniten tarjonneelle hölmölle)
 
No ei toki, mutta vielä vähemmän se on ostajan vika.

Ja se kenen vika se on ei liity siihen kenen vastuulle tuo menee. Eli 100% liikkeen vastuulle, liiketoiminnassa kun on olemassa riskejä ja nyt Kamux joutuu flippaamaan pari autoa enemmän kuitatakseen kulut tästä remontista(tai siitä että auto myydään huutokaupoissa pois eniten tarjonneelle hölmölle)

No eipä joudu, vaan korjaus lisätään auton hintaan? Tai tietysti jos tulee tähtitieteellisiä summia, niin huutokauppaan vaan.
 
No eipä joudu, vaan korjaus lisätään auton hintaan? Tai tietysti jos tulee tähtitieteellisiä summia, niin huutokauppaan vaan.

Rohkenen kyllä väittää, että jos auto on 300tkm+ ajettu niin tehdyt rempat ei tosiaankaan siirry myyntihintaan ellei nyt kyse ole kuluvista osista, joilla on huoltoväli muutenkin.

Se perinteinen "kuitteja 5000e edestä" ei toimi viiden tonnin ruoskassa eikä 20 tonnin avolavassa. Ehkä tuossa autossa joku jakoketjun vaihto voisi olla hintaa "nostava" (säilyttävä) mutta aika harvassa ne tapaukset on joissa korjaukset pystyy ulosmittaamaan myyntihintaan.
 
Sehän tuossa just on, jos arvio on että korjaus 5-6k€, niin ei sitä oikein saa leivottua auton hintaan mitenkään, varsinkin noilla kilsoilla. Saa tosiaan muutaman muun flipata siinä välissä että saa edes omansa pois. Huutiksessa risasta tuollaisesta ei saa mitään. Yllättävintä oli että noin nopsaan tuli takaisin myyntiin vaikka on jossain täällä eikä oulussa, ja tuskin noin nopsaan sitä kukaan ole korjannut.
Sattuuhan noita työtapaturmia, toisaalta yhtä hyvin olisi voinut olla öljysyöppö bensa joku VAG, ja hintalappu korjaukseen samaa luokkaa.

Mitähän seuraavaksi, pitää olla double cab, iso diesel, tomaatti ja kaikilla mausteilla:psmoke:
 
Yllättävintä oli että noin nopsaan tuli takaisin myyntiin vaikka on jossain täällä eikä oulussa, ja tuskin noin nopsaan sitä kukaan ole korjannut.
Eiköhän sielä ole verkkokaupan järjestelmä automaattisesti pullauttanut pirssin takaisin (saman?) toimipisteen myyntilistalle, kun varaus on kuitattu peruutetuksi, eikä muista toimenpiteitä ole tehty kohteen poistamiseksi.

Kieltämättä hyvä että levisi ennen kauppaa. Jos olisi jälkeen levinnyt, olisi jotain maksettavaa tullut ostajallekin, "koska tulee myyntihetkeä parempaan kuntoon".
 
Eiköhän sielä ole verkkokaupan järjestelmä automaattisesti pullauttanut pirssin takaisin (saman?) toimipisteen myyntilistalle, kun varaus on kuitattu peruutetuksi, eikä muista toimenpiteitä ole tehty kohteen poistamiseksi.

Kieltämättä hyvä että levisi ennen kauppaa. Jos olisi jälkeen levinnyt, olisi jotain maksettavaa tullut ostajallekin, "koska tulee myyntihetkeä parempaan kuntoon".

Näköjään tuo on ilmestynyt nettiautoonkin, päivitetty 72h sitten. Itsehän en tiedä miten nuo systeemit tänäpäivänä toimii ja kuinka synkassa ovat. Eikä sillä väliä olekaan noin teknisesti. Kumpaakaan ilmoa en ole alkuperäisenä nähnyt, nyt vasta kun tuli takaisin myytäväksi.

Jos nyt kaveri olisi ehtinyt kaupoille asti ja volkkari sanonut kaput suunnilleen heti, niin voisi toivoa tai olettaa että kaupan purkukin olisi tullut kysymykseen, vielä kun mitään ei olisi tullut vaihdossa.
 
Lähti audi tänne. Tuntu homma kiinnostavan ja sano et ei noilla alkutiedoilla niin pahasti rikki oo ettei korjattua saa. Valmistaudutaan noin 5k remppaan mitä sano pahimman skenaarion hinnaks. Koitan muistaa päivitellä kun selviää mikä siellä sit lopulta rikki on.
Turbosta laakerit menny öljynkierohäiriön takia. Öljyn seassa metallia=28k ajettu motti virosta 3400e+1200e töitä. Korjaamo lunastaa vanhan moottorin 500e. 187k ajettu 190 heppanen tfsi. Noh seuraavan auton osto helpottuu kun jättää vag konsernin vaihtoehdoista pois 🫡
 
Turbosta laakerit menny öljynkierohäiriön takia. Öljyn seassa metallia=28k ajettu motti virosta 3400e+1200e töitä. Korjaamo lunastaa vanhan moottorin 500e. 187k ajettu 190 heppanen tfsi. Noh seuraavan auton osto helpottuu kun jättää vag konsernin vaihtoehdoista pois 🫡

Se, että öljyn seassa on metallia ei automaattisesti tarkoita koneen vaihtoa. Toki en tiedä tämän tapauksen yksityiskohtia, mutta esim. Kk-laakerin pettäminen vaatii kyllä alakertaremppaa, mutta tuosta syntyvä metallisilppu ei automaattisesti koko konetta tuhoa, vaikka suodattimessa voikin olla tavaraa.

Siltä osin kun kyse on noista vähän ajetuista vaihtomoottoreista, niin itse suhtaudun kilometreihin aina skeptisesti, ellei moottorin taustoja ole huolellisesti dokumentoitu ja selvitetty. Viimeistään mottia tutkimalla voi saada vihjeitä, onko kone ylipäätään niillä kilometreillä mitä väitetään ja 28tkm pitäisi vastata jo uutta, eli esim. kaikki pultit/mutterit mitä ei ole tarvinnut konetta irrottaessa avata, tulisi olla koskemattomia.

Tässä on myös sellainen klassinen esimerkki, että kun sattuu omalle kohdalle joku isompi remontin tarve, niin auto lähtee saman tien kiertoon. Se autohan tuli kuntoon ja voi kestää pitkäänkin. Auton vaihto ei ole tae huolettomista kilometreistä. Enkä tässä tarkoita puolustella Audia tai VW:tä, vaan tämä on aika tyypillinen reaktio monien merkkien kohdalla kun jotain ongelmaa tulee.
 
Auto laitetaan kiertoon myös silloin, kun alkaa tulla merkkejä tulevista isoista rempoista. Joku ääni tai käytös, mikä viittaa esim tyyppivian realisoitumiseen. Sitten joku onnellinen ostaa sen liikkeestä ja laukeaa hetikohta tai esim vie öljyä litratolkulla. Sitten alkaa vääntö liikkeen kanssa vaihtelevalla menestyksellä ja kohokohdat luetaan iltapäivälehdistä, kun joku ostanut vaikeasti monivammaisen auton ja liike ei tahdo korvata kaikkea.

Joskus asioin Rinta-Joupilla moottoripyörän hajonneen vaihdelaatikon tiimoilta ja myyjä kertoi esim tsi/dsg-hommien olevan ihan jokapäiväistä kauraa heillä.
 
Jatkoa Amarokiin:


"Pieni öljyvuoto"

Edit, huutis näköjään päättynyt 27.10.

Tänään kärry hävinnyt kamuxin sivuilta ja nettiautosta.

EOH-628 rekkarilla varmaan jostain tulee taas vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Se, että öljyn seassa on metallia ei automaattisesti tarkoita koneen vaihtoa. Toki en tiedä tämän tapauksen yksityiskohtia, mutta esim. Kk-laakerin pettäminen vaatii kyllä alakertaremppaa, mutta tuosta syntyvä metallisilppu ei automaattisesti koko konetta tuhoa, vaikka suodattimessa voikin olla tavaraa.

Siltä osin kun kyse on noista vähän ajetuista vaihtomoottoreista, niin itse suhtaudun kilometreihin aina skeptisesti, ellei moottorin taustoja ole huolellisesti dokumentoitu ja selvitetty. Viimeistään mottia tutkimalla voi saada vihjeitä, onko kone ylipäätään niillä kilometreillä mitä väitetään ja 28tkm pitäisi vastata jo uutta, eli esim. kaikki pultit/mutterit mitä ei ole tarvinnut konetta irrottaessa avata, tulisi olla koskemattomia.

Tässä on myös sellainen klassinen esimerkki, että kun sattuu omalle kohdalle joku isompi remontin tarve, niin auto lähtee saman tien kiertoon. Se autohan tuli kuntoon ja voi kestää pitkäänkin. Auton vaihto ei ole tae huolettomista kilometreistä. Enkä tässä tarkoita puolustella Audia tai VW:tä, vaan tämä on aika tyypillinen reaktio monien merkkien kohdalla kun jotain ongelmaa tulee.
Niin eihän tässä satavarmuutta ole vieläkään vanhan koneen kunnosta. Unohtu ekaan viestiin laittaa et siellä on edellisen pajan savutestit antanu osviittaa et siellä mahdollisesti ois männänrenkaat menny. Nykyisen pajan kanssa päädyttiin siihen et kone on kustannustehokkain vaihtaa kun alkaa vanhaa purkaan ja todeta siihen käytetyn työn jälkeen ettei siitä kannata alkaa tekeen uutta. Moottorin luovuttajan tiedot haettu carverticalilla ja siellä kaikki täsmäs. Ei tässä niin paljoo löysää tilillä oo et noin isoja hankintoja alettais ilman taustatutkimusta tekeen.

Kiertoon laitosta sen verran ettei nyt millään kiirellä autoo olla vaihtamassa, oli vaan asia suunnitteilla jo ennen tätä keissiä. Jos tän ois vaan myyntimielessä tehny nii halvin turbo kiinni ja kotimatkalla autokaupoille.
 
Faijan -14 Octavia alkoi valittamaan low batteryä. Lätkäistiin uusi akku paikoilleen ja yritin netistä selvittää pitääkö se koodata. Kyseessä EFB akku eli ei ehkä/kai/mahdollisesti niin tarkkaa kuin AGM akulla. Sitten yrittää netistä kattoa niin hämmentävän sekavaa. Osa sanoo että ei tarvitse, osa että akku hajoaa jos ei koodata. Lisäksi jos ymmärsin oikein niin järjestelmiäkin on erilaisia useita... Noita geneerisiä bluetooth OBD mokkuloita löytyy. Saako niillä koodausta tehtyä ja onko se ylipäätään tarpeen?
 
Faijan -14 Octavia alkoi valittamaan low batteryä. Lätkäistiin uusi akku paikoilleen ja yritin netistä selvittää pitääkö se koodata. Kyseessä EFB akku eli ei ehkä/kai/mahdollisesti niin tarkkaa kuin AGM akulla. Sitten yrittää netistä kattoa niin hämmentävän sekavaa. Osa sanoo että ei tarvitse, osa että akku hajoaa jos ei koodata. Lisäksi jos ymmärsin oikein niin järjestelmiäkin on erilaisia useita... Noita geneerisiä bluetooth OBD mokkuloita löytyy. Saako niillä koodausta tehtyä ja onko se ylipäätään tarpeen?
Itse olen käsittänyt, että auto seuraa akun kapasiteetin heikentymistä ikääntyessä ja ei lataa sitä määräänsä enempää. Jos uuden akun vaihtaa ilman koodaamista, luulee auto, että siinä on yhä vanha akku, jonka kapasiteetti on jo heikentynyt. Silloin uutta akkua ei ladata täyteen.

Akkua koodatessa pitää syöttää akun tyyppi, kapasiteetti (Ah) ja sarjanumero. Sarjanumeron voi keksiä hatusta, mutta sen vaihto on tärkeää. Kun sarjanumero vaihtuu, tietää auto, että myös akku vaihtuu. Käsittääkseni pelkkä kapasiteetin ja akun tyypin vaihto ei riitä tuohon.

Vähän epäilen, että mikä tahansa geneerinen testeri ei riitä, kun pitää päästä Gatewaylle ja akun sopeutukseen kiinni. OBD11 ja VDCS ainakin pystyvät siihen ja on ihan muutaman minuutin homma.
 
Tästä tuli mieleen, että miksi autoon ei ole tehty sellaista toimintoa kuin vaikka rengaspainevahti. Sehän kysyy renkaanvaihdon yhteydessö, että nytkö on paineet kohdallaan. Miksi autossa ei vois olla vastavaa, onko autossa uusi akku ? Mikä sen kapasiteetti on ?

Olis varmaan liian helppoa....
 
Tästä tuli mieleen, että miksi autoon ei ole tehty sellaista toimintoa kuin vaikka rengaspainevahti. Sehän kysyy renkaanvaihdon yhteydessö, että nytkö on paineet kohdallaan. Miksi autossa ei vois olla vastavaa, onko autossa uusi akku ? Mikä sen kapasiteetti on ?

Olis varmaan liian helppoa....

Jäisi huollon tuloja ~valohoidosta pitkä penni saamatta. Tuskin on helppoudella mitään tekemistä asian kanssa, vaan ahneuden.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Tästä tuli mieleen, että miksi autoon ei ole tehty sellaista toimintoa kuin vaikka rengaspainevahti. Sehän kysyy renkaanvaihdon yhteydessö, että nytkö on paineet kohdallaan. Miksi autossa ei vois olla vastavaa, onko autossa uusi akku ? Mikä sen kapasiteetti on ?

Olis varmaan liian helppoa....
Akun vaihto on monessa autossa vielä ehkä helpoin käyttäjän suorittama toimenpide jos ei nyt tankkausta ja tuulilasin pyyhkijöiden vaihtoa lasketa. Siis tyyliin helpompaa kuin renkaiden vaihto.
 
Akun vaihto on monessa autossa vielä ehkä helpoin käyttäjän suorittama toimenpide jos ei nyt tankkausta ja tuulilasin pyyhkijöiden vaihtoa lasketa. Siis tyyliin helpompaa kuin renkaiden vaihto.
Pyyhkijöiden vaihdossa pitää osata ajaa pyyhkijät konepellin alta vaihtoasentoon. Sen jälkeen kun irrottaa sulan ja varsi rämpsähtää lasiin ja rikkoo 5000€ lämmitetyn anturikameratutkalasin…
 
Kyllä joissain autoissa osaa ne pyyhkijöiden kiinnitykset olla todella vittumaiset. En nyt nimeltä muista että missä muttta kyllä tuli joskus kirottua kun tuotiin auto pyyhkijöiden vaihtoon.
 
Kyllä joissain autoissa osaa ne pyyhkijöiden kiinnitykset olla todella vittumaiset. En nyt nimeltä muista että missä muttta kyllä tuli joskus kirottua kun tuotiin auto pyyhkijöiden vaihtoon.
Tuli taisteltua tuossa pari päivää sitten pyykimien vaihdon kanssa. Tuon toimenpiteen tekee niin harvoin, että joka kerta se unohtuu. Ihan saatan vaikeata. Sitten kun sen taas tajuaa , sen on maailman yksinkertaisin asia, mutta ainakin itselleäni joudun opetteleman sen joka kerta uudestaan ja uudestaan. Aluksi kiroamista ja sitten a-ahaa elämys. Ja a-haa elämyksellä en tarkoita mitään intiimiä take on me hetkeä autotallissa.
 
Octavia -15 vasen pitkä ei syty. Oletun että xenonpolttimo paskana ja vaihoin, ei lähde. Kävin öljypisteellä vaihattamassa ammattilaisen toimesta jos tuossa jotain mokasin niin ei syty sielläkään. Vikakoodit antaa
B121B15 vasemman lähivalon valolevy,
katkos tai oikosulku akku+

Öljypisteen kaveri sanoi että pitäisi umpiovaihtaa. Onko muilla ollut samanlaista ja onko mennyt umpiovaihdoksi vai voisiko tuo olla jostain korkeussäätimen moottorista tai akusta johtuvaa.

Kiitos
 
Octavia -15 vasen pitkä ei syty. Oletun että xenonpolttimo paskana ja vaihoin, ei lähde. Kävin öljypisteellä vaihattamassa ammattilaisen toimesta jos tuossa jotain mokasin niin ei syty sielläkään. Vikakoodit antaa
B121B15 vasemman lähivalon valolevy,
katkos tai oikosulku akku+

Öljypisteen kaveri sanoi että pitäisi umpiovaihtaa. Onko muilla ollut samanlaista ja onko mennyt umpiovaihdoksi vai voisiko tuo olla jostain korkeussäätimen moottorista tai akusta johtuvaa.

Kiitos

Tuosta vikakoodista tulkitsin, että kyseessä on bi-xenon ajovalot, jossa pitkät ja lyhyet valot toteutetaan samalla polttimolla avaamalla ja sulkemalla läppää(valolevyä) heijastimen ja projektorin välissä. Sitä läppää liikutetaan solenoidilla ja nyt olisi kyse sähköisestä häiriöstä sen solenoidin kanssa. Joko sinne menevä johto on poikki, liitin irti, johto on oikosulussa akun plussaan tai se solonoidi on rikki. Vaatisi vähän mittailua yleismittarilla, että missä se vika on. Uutta solenoidia ei taida saada, mutta voi koko projektoriyksikön vaihtaa, esim. näihin. Vaihto saattaa onnistua umpion takaluukustakin.
 
Tuosta vikakoodista tulkitsin, että kyseessä on bi-xenon ajovalot, jossa pitkät ja lyhyet valot toteutetaan samalla polttimolla avaamalla ja sulkemalla läppää(valolevyä) heijastimen ja projektorin välissä. Sitä läppää liikutetaan solenoidilla ja nyt olisi kyse sähköisestä häiriöstä sen solenoidin kanssa. Joko sinne menevä johto on poikki, liitin irti, johto on oikosulussa akun plussaan tai se solonoidi on rikki. Vaatisi vähän mittailua yleismittarilla, että missä se vika on. Uutta solenoidia ei taida saada, mutta voi koko projektoriyksikön vaihtaa, esim. näihin. Vaihto saattaa onnistua umpion takaluukustakin.
Kiitos vastauksesta, täytyy koittaa saada mittailtua.
 
Tuolle audille olisi pitänyt tehdä sama kuin sille öljyä syövälle A5(?):lle, jonka omistaja parkkeerasi teippauksin varustettuna autoliikkeen eteen.

Olisi saattanut löytyä sopuratkaisu vähän nopeammin ja halvemmalla.
13-3-8020581
 
1,3 kWh:n akusta 20k€, ei se tyhmä joka pyytää!

Toyotalla puhutaan parista tonnista akun vaihto ja plugareissa hieman enemmän.

Toisaalta kun tarvikkeena ei saa ja jos käytettyäkään ei pysty asentamaan niin minkäs tekee. Vaikka auto liikkuisi ilman hybridiakkua niin varmaan katsastuksesta ei läpi pääse vikavalolla.
 
Toisaalta kun tarvikkeena ei saa ja jos käytettyäkään ei pysty asentamaan niin minkäs tekee. Vaikka auto liikkuisi ilman hybridiakkua niin varmaan katsastuksesta ei läpi pääse vikavalolla.
Noiden plugarihybridien kanssa porukka on vielä kusessa kun kilometrejä tulee ja auton arvo tippuu. Akku kun hajoaa jossain ~5-10ke arvoisessa pirssissä niin siinä on paalituomio lähellä.
 
Noiden plugarihybridien kanssa porukka on vielä kusessa kun kilometrejä tulee ja auton arvo tippuu. Akku kun hajoaa jossain ~5-10ke arvoisessa pirssissä niin siinä on paalituomio lähellä.

Käytettyä plugaria hankittaessa kannattaa mahdollisuuksien mukaan selvittää paljonko autolla on rullattu sähkön voimalla, käsittääkseni mahdollista ainakin osassa autoista. Tämä siis sen vuoksi, että osalle plugariautoilijoista sähköllä liikkuminen ja polttomoottorin käytön välttely tuntuu olevan melkeinpä ideologinen ellei jopa uskonnollinen asia.

Vähän veikkaan, että akun syklimäärät ovat aika kovia vaikkapa 150tkm rullatussa plugarissa, jos edellinen omistaja on ollut tämmöinen desin kymmenyksiä kyttäävä arjen moottoriurheilija.
 
Vähän veikkaan, että akun syklimäärät ovat aika kovia vaikkapa 150tkm rullatussa plugarissa, jos edellinen omistaja on ollut tämmöinen desin kymmenyksiä kyttäävä arjen moottoriurheilija.
Sitähän tuo naapurin ukkokin harrastaa. Sähköllä sihistelee menemään joka päivä ja aina kun auto on parkissa on myös letku kiinni autossa. Siis aina. Päivässä tulee helposti kaksi latauskertaa.
 
Vaikka auto liikkuisi ilman hybridiakkua niin varmaan katsastuksesta ei läpi pääse vikavalolla.
Ei valitettavasti liiku ilman. Kyllä se on kaikissa plugareissa sama riippumatta miten voimalinja on toteutettu.

En kylllä ihan usko tuohon ettei käytettyä saisi koodattua jossain nyrkkipajassa. Ei siitä tarvi Mr Audille kertoa.
 
Onkohan kukaan törmännyt vastaavaan ongelmaan. Auto on Passat B8 1.6 TDI DSG kuivakytkin. 3. vaihteella kiihdyttäessä kierrokset pysähtyy hetkeksi ja nytkähtää eteenpäin. Kierrokset jatkavat hetken normaalisti eteenpäin kunnes tulee uusi pysähdys ja nytkähdys noin 100-300 kierrosta ylöspäin. Myös 5. vaihteella vastaavaa, mutta huomattavasti lievemmässä määrin. Ylämäkeen vika korostuu ja tulee myös värinää, kun kierrokset nytkähtää eteenpäin. Ensimmäiseksi vaihdettiin vaihteistoon ja mekatroniikkaan öljyt, tähän vaihteistoonhan ei huolto-ohjelman mukaisesti vaihdeta öljyjä. Vika ei korjaantunut. Kytkintä epäiltiin. Ongelmana, että vika ei ole koko ajan. Huomattu, että kun auto täysin kylmä esim. yön jälkeen, vika alkaa esiintymään pahimmillaan kun moottorin öljynlämpötila lähellä 60 ja vika alkaa hiipua, kun ajettu esim. 20km ja kunnolla lämmin. Sitten jos auto seisoo muutaman tunnin, eikä varmaan kaikki osat ole ihan jäähtyneet, niin tämä vian ilmaantuminen tuon moottorin lämpötilan seuraamisen avulla ei päde. No kytkin ja vauhtipyörä vaihdettiin. Vika poistui muutamaksi tuhanneksi kilometriksi, kunnes palasi. Sitten vaihdettiin mekatroniikka ja siinä selvisi, että uudessa kytkimessä olisi palamisen merkkejä, mutta toiminta pitäisi olla kunnossa. No vika ei poistunut mekatroniikan vaihdon jälkeen. Auto on menossa jälleen tarkistettavaksi, mutta löytyisiköhän täältä kokemuksia tai mielipiteitä asiaan?
 
Voiko tehdaswebaston ajastus mennä jotenkin sekaisin? -18 OCU kyseessä.

Kahdesti yrittänyt ajastaa webaston ja lähtiessä on odottanut kylmä auto. Eli laitan päivän ja kellonajan lähtöön, painan aktivoi ja varmistan vielä, että tuuletuksen sijaan lämmitys on päällä.

Nyt yritin ajastaa Webaston 2 tunnin päähän. Webasto lähtee heti päälle, kun ottaa autolta virrat pois. Kokeilin myös ajastaa Webaston 2 päivän päähän ja Webasto lähti heti päälle, kun käänsin taas virrat pois. Kello on oikeassa ajassa, vikakoodeja ei ole ja Webasto toimii kaukosäätimestä ja napista normaalisti.

Mietin myös, teinkö jonkun käyttäjävirheen ja piti lukea ohjekirjaakin. Viime talvena käytin kerran ajastusta ja silloin onnistui hyvin.

EDIT: Käyttäjä oli vain idiootti :facepalm:

Webaston nappiin syttyy valo, kun ajastus on tehty ja virrat kääntää pois. Tämä ei tarkoita sitä, että webasto lähtee heti päälle, vaan kertoo onnistuneesta ajastuksesta. Hurina tuli siitä, kun luulin webaston lähtevänkin heti päälle ja painoin nappia kytkeäkseni sen pois, jolloin webasto vasta oikeasti lähtikin päälle.

Ajastukseen myös ei näköjään vaikuta itse määritelty käyttöaika. Aika on itselläni 30 minuuttia ja kun yritin nollakelissä ajastaa auton, ajattelin 10 minuuttia riittävän ja laitoin lähtöajaksi 20 minuuttia lähdön jälkeen. Todellisuudessa auto päättää lämpötilan mukaan, kauan webaston pitää hurista. Tuolla kelillä webasto ei varmaan ehtinytkään vielä käynnistyä.
 
Viimeksi muokattu:
Voiko tehdaswebaston ajastus mennä jotenkin sekaisin? -18 OCU kyseessä.

Kahdesti yrittänyt ajastaa webaston ja lähtiessä on odottanut kylmä auto. Eli laitan päivän ja kellonajan lähtöön, painan aktivoi ja varmistan vielä, että tuuletuksen sijaan lämmitys on päällä.

Nyt yritin ajastaa Webaston 2 tunnin päähän. Webasto lähtee heti päälle, kun ottaa autolta virrat pois. Kokeilin myös ajastaa Webaston 2 päivän päähän ja Webasto lähti heti päälle, kun käänsin taas virrat pois. Kello on oikeassa ajassa, vikakoodeja ei ole ja Webasto toimii kaukosäätimestä ja napista normaalisti.

Mietin myös, teinkö jonkun käyttäjävirheen ja piti lukea ohjekirjaakin. Viime talvena käytin kerran ajastusta ja silloin onnistui hyvin.

EDIT: Käyttäjä oli vain idiootti :facepalm:

Webaston nappiin syttyy valo, kun ajastus on tehty ja virrat kääntää pois. Tämä ei tarkoita sitä, että webasto lähtee heti päälle, vaan kertoo onnistuneesta ajastuksesta. Hurina tuli siitä, kun luulin webaston lähtevänkin heti päälle ja painoin nappia kytkeäkseni sen pois, jolloin webasto vasta oikeasti lähtikin päälle.

Ajastukseen myös ei näköjään vaikuta itse määritelty käyttöaika. Aika on itselläni 30 minuuttia ja kun yritin nollakelissä ajastaa auton, ajattelin 10 minuuttia riittävän ja laitoin lähtöajaksi 20 minuuttia lähdön jälkeen. Todellisuudessa auto päättää lämpötilan mukaan, kauan webaston pitää hurista. Tuolla kelillä webasto ei varmaan ehtinytkään vielä käynnistyä.
Juuri näin. Se valittu käyttöaika vaikuttaa siihen kun webaston laittaa manuaalisesti päälle joko kaukosäätimestä tai auton napista.
 
Oli muuten myös yhden päivän heitto auton kalenterissa. Johtui varmaan akun irroituksesta kesällä. Ei ihme, ettei ajastus tietylle päivälle toiminut.
 
Onkohan kukaan törmännyt vastaavaan ongelmaan. Auto on Passat B8 1.6 TDI DSG kuivakytkin. 3. vaihteella kiihdyttäessä kierrokset pysähtyy hetkeksi ja nytkähtää eteenpäin. Kierrokset jatkavat hetken normaalisti eteenpäin kunnes tulee uusi pysähdys ja nytkähdys noin 100-300 kierrosta ylöspäin. Myös 5. vaihteella vastaavaa, mutta huomattavasti lievemmässä määrin. Ylämäkeen vika korostuu ja tulee myös värinää, kun kierrokset nytkähtää eteenpäin. Ensimmäiseksi vaihdettiin vaihteistoon ja mekatroniikkaan öljyt, tähän vaihteistoonhan ei huolto-ohjelman mukaisesti vaihdeta öljyjä. Vika ei korjaantunut. Kytkintä epäiltiin. Ongelmana, että vika ei ole koko ajan. Huomattu, että kun auto täysin kylmä esim. yön jälkeen, vika alkaa esiintymään pahimmillaan kun moottorin öljynlämpötila lähellä 60 ja vika alkaa hiipua, kun ajettu esim. 20km ja kunnolla lämmin. Sitten jos auto seisoo muutaman tunnin, eikä varmaan kaikki osat ole ihan jäähtyneet, niin tämä vian ilmaantuminen tuon moottorin lämpötilan seuraamisen avulla ei päde. No kytkin ja vauhtipyörä vaihdettiin. Vika poistui muutamaksi tuhanneksi kilometriksi, kunnes palasi. Sitten vaihdettiin mekatroniikka ja siinä selvisi, että uudessa kytkimessä olisi palamisen merkkejä, mutta toiminta pitäisi olla kunnossa. No vika ei poistunut mekatroniikan vaihdon jälkeen. Auto on menossa jälleen tarkistettavaksi, mutta löytyisiköhän täältä kokemuksia tai mielipiteitä asiaan?

Tässä kohdassa kannattaa jo varmaan maksaa jollekin vianselvityksestä tuhansien eurojen varaosarumban jatkamisen sijaan. Yksi vaihtoehto on ainakin tässä: Vagen
 
Käytettyä plugaria hankittaessa kannattaa mahdollisuuksien mukaan selvittää paljonko autolla on rullattu sähkön voimalla, käsittääkseni mahdollista ainakin osassa autoista. Tämä siis sen vuoksi, että osalle plugariautoilijoista sähköllä liikkuminen ja polttomoottorin käytön välttely tuntuu olevan melkeinpä ideologinen ellei jopa uskonnollinen asia.

Vähän veikkaan, että akun syklimäärät ovat aika kovia vaikkapa 150tkm rullatussa plugarissa, jos edellinen omistaja on ollut tämmöinen desin kymmenyksiä kyttäävä arjen moottoriurheilija.
Kyllä. Ja näiden sähköllä ajavien plugariautoilijoiden ajoprofiilin sopisi täyssähköauto kuin nenä päähän. Mutta ideologista syistä pitää raahata myös polttomoottoria mukana.😀
Itse ketjun aiheeseen. Isäukolla ollut Volkswagen Transporter(T4, 2.5TDI) koko syksyn remontissa: ei käynnisty. Oli nyt lopulta merkkiliikkeessä saatu kuntoon: syöttöpumpun ajoitus oli ollut hukassa ja merkit ei kohdillaan. Lopulta oli saatu kuntoon.
 
Nonni, tämän päivän reissu keskeytyi GTE passatilla hybridivikaan, ei suostunut bensakonetta käynnistämään. VCDS kiinni ja surullisen kuuluisa P2884 odotti siellä, eli olisikohan täälläkin sihdin palasia solenoidissa? Katsotaan mitä huollossa tuumaavat kun soittelen maanantaina.

Auto -18, 160tkm ja hyvin huollettu. Kerkesi olemaan minulla hieman päälle 2kk, eli jotain myyjän (yritys) kanssa tässä voisi koittaa keskustella, koska mielestäni vaihteiston pitäisi kestää enemmän kuin 160tkm. Kirjallisen reklamaation jo tein, mutta onko kokemuksia tai ideoita mitä voisi odottaa?
 
2012 vuosimallia oleva Skoda Superb II Combi 1.4 TSI joka tyhjää akkua ärsyttävän nopeasti. Akku itsessään on kunnossa, samaten auton laturi, mutta tyhjää tosiaan akun talvikeleillä 2-3 vuorokaudessa tai kesälläkin viikossa jos sattuu olemaan sen pituinen ajamaton jakso. Akun miinuskenkää kun käyttää irti niin uudelleen akun napaan koskiessa antaa napakan räpsyn. Testattu on mm. jokaisen sulakkeen irroitus vuorollaan jonka jälkeen aina akkukenkää akun napaan kiinni että räpsyttääkö, ja kyllä, räpsyttää jokaisen sulakkeen (yksitellen) irti ollessa, sekä myös kun autossa ei ollut kiinni yhden yhtä sulaketta. Päällisin puolin en mistään keksi mikä tuota aiheuttaisi mutta ei kellään sattuisi valistunutta arvausta olla mistä lähteä mokomaa aiheuttajaa etsimään :x3:

Tällä hetkellä siis joko iskettävä akku aina lataukseen tai irroitettava miinuspuolelta kenkä jos tietää ettei ole ajoa, eipä tuokaan kovin käytännöllistä nyt viimepeleissä ole..

Muuten ei myöskään auton sähkölaitteiden toiminnassa mitään häikkää ole eli kaikki asiat tietääkseni toimivat normaalisti, joku tuolla kuitenkin nyt akun varausta syö kovaan tahtiin.
 
2012 vuosimallia oleva Skoda Superb II Combi 1.4 TSI joka tyhjää akkua ärsyttävän nopeasti. Akku itsessään on kunnossa, samaten auton laturi, mutta tyhjää tosiaan akun talvikeleillä 2-3 vuorokaudessa tai kesälläkin viikossa jos sattuu olemaan sen pituinen ajamaton jakso. Akun miinuskenkää kun käyttää irti niin uudelleen akun napaan koskiessa antaa napakan räpsyn. Testattu on mm. jokaisen sulakkeen irroitus vuorollaan jonka jälkeen aina akkukenkää akun napaan kiinni että räpsyttääkö, ja kyllä, räpsyttää jokaisen sulakkeen (yksitellen) irti ollessa, sekä myös kun autossa ei ollut kiinni yhden yhtä sulaketta. Päällisin puolin en mistään keksi mikä tuota aiheuttaisi mutta ei kellään sattuisi valistunutta arvausta olla mistä lähteä mokomaa aiheuttajaa etsimään :x3:

Tällä hetkellä siis joko iskettävä akku aina lataukseen tai irroitettava miinuspuolelta kenkä jos tietää ettei ole ajoa, eipä tuokaan kovin käytännöllistä nyt viimepeleissä ole..

Muuten ei myöskään auton sähkölaitteiden toiminnassa mitään häikkää ole eli kaikki asiat tietääkseni toimivat normaalisti, joku tuolla kuitenkin nyt akun varausta syö kovaan tahtiin.

Eikai tuossa oikein muu auta kuin yleismittarilla mittaat akulta lähtevää virtaa. Sitten otat yksitellen sulakkeita irti jos löytyisi joku joka vie sen 90% kulutuksesta. Eihän se helpoksi sittenkään muutu jos on sulake jonka takana on paljon toimintoja mutta vähän antaa suuntaa että onko vaikka joku valaistuksen juttu tai moottorissa tms.
 
2012 vuosimallia oleva Skoda Superb II Combi 1.4 TSI joka tyhjää akkua ärsyttävän nopeasti. Akku itsessään on kunnossa, samaten auton laturi, mutta tyhjää tosiaan akun talvikeleillä 2-3 vuorokaudessa tai kesälläkin viikossa jos sattuu olemaan sen pituinen ajamaton jakso. Akun miinuskenkää kun käyttää irti niin uudelleen akun napaan koskiessa antaa napakan räpsyn. Testattu on mm. jokaisen sulakkeen irroitus vuorollaan jonka jälkeen aina akkukenkää akun napaan kiinni että räpsyttääkö, ja kyllä, räpsyttää jokaisen sulakkeen (yksitellen) irti ollessa, sekä myös kun autossa ei ollut kiinni yhden yhtä sulaketta. Päällisin puolin en mistään keksi mikä tuota aiheuttaisi mutta ei kellään sattuisi valistunutta arvausta olla mistä lähteä mokomaa aiheuttajaa etsimään :x3:

Tällä hetkellä siis joko iskettävä akku aina lataukseen tai irroitettava miinuspuolelta kenkä jos tietää ettei ole ajoa, eipä tuokaan kovin käytännöllistä nyt viimepeleissä ole..

Muuten ei myöskään auton sähkölaitteiden toiminnassa mitään häikkää ole eli kaikki asiat tietääkseni toimivat normaalisti, joku tuolla kuitenkin nyt akun varausta syö kovaan tahtiin.

Virtamittausta täällä jo ehdotettinkin, se on oikea tapa edetä. Jos autoon on vaihdettu joku afternarket soitin, niin siinä on kuultavat syyllinen.
 
Nonni, tämän päivän reissu keskeytyi GTE passatilla hybridivikaan, ei suostunut bensakonetta käynnistämään. VCDS kiinni ja surullisen kuuluisa P2884 odotti siellä, eli olisikohan täälläkin sihdin palasia solenoidissa? Katsotaan mitä huollossa tuumaavat kun soittelen maanantaina.

Auto -18, 160tkm ja hyvin huollettu. Kerkesi olemaan minulla hieman päälle 2kk, eli jotain myyjän (yritys) kanssa tässä voisi koittaa keskustella, koska mielestäni vaihteiston pitäisi kestää enemmän kuin 160tkm. Kirjallisen reklamaation jo tein, mutta onko kokemuksia tai ideoita mitä voisi odottaa?

Kannattanee tutustua kkv:n ratkaisuihin ja suosituksiin, mutta ei ehkä myyjäliikkeelle kannata siitä mainita koska yleensä siellä sitten lähdetään heti puolustuskannalle jos edes mainitsee kuluttajariitalautakunnan tms.

Eikä kannata antaa myyjän sumuttaa vetoamalla takuuseen tai mahdollisten takuuehtojen heikennyksiin, että tämä ei kuulu takuuseen. Virhevastuu on aina olemassa kaikille osille ja siitä ei voi millään takuuehdoilla päästä irti. Takuu on lisäturva ja virhevastuu on lain pakottama minimivaatimus.

Kun ostosta on kulunut noin vähän aikaa alkaa olla lähellä se tulkinta, että vika on ollut autossa jo ostohetkellä, ellei nyt muuta voida todistaa. Itse lähtisin siitä liikkeelle, että liike korjaa vian täysin veloituksetta mukaanlukien sijaisauton toimittaminen.
 
2012 vuosimallia oleva Skoda Superb II Combi 1.4 TSI joka tyhjää akkua ärsyttävän nopeasti. Akku itsessään on kunnossa, samaten auton laturi, mutta tyhjää tosiaan akun talvikeleillä 2-3 vuorokaudessa tai kesälläkin viikossa jos sattuu olemaan sen pituinen ajamaton jakso. Akun miinuskenkää kun käyttää irti niin uudelleen akun napaan koskiessa antaa napakan räpsyn. Testattu on mm. jokaisen sulakkeen irroitus vuorollaan jonka jälkeen aina akkukenkää akun napaan kiinni että räpsyttääkö, ja kyllä, räpsyttää jokaisen sulakkeen (yksitellen) irti ollessa, sekä myös kun autossa ei ollut kiinni yhden yhtä sulaketta. Päällisin puolin en mistään keksi mikä tuota aiheuttaisi mutta ei kellään sattuisi valistunutta arvausta olla mistä lähteä mokomaa aiheuttajaa etsimään :x3:

Tällä hetkellä siis joko iskettävä akku aina lataukseen tai irroitettava miinuspuolelta kenkä jos tietää ettei ole ajoa, eipä tuokaan kovin käytännöllistä nyt viimepeleissä ole..

Muuten ei myöskään auton sähkölaitteiden toiminnassa mitään häikkää ole eli kaikki asiat tietääkseni toimivat normaalisti, joku tuolla kuitenkin nyt akun varausta syö kovaan tahtiin.
Vikakoodit katsoisin läpi voi olla joku väylän koodi siellä mikä antaisi vähän suuntaa mistä etsiä vikaa
 
Nonni, tämän päivän reissu keskeytyi GTE passatilla hybridivikaan, ei suostunut bensakonetta käynnistämään. VCDS kiinni ja surullisen kuuluisa P2884 odotti siellä, eli olisikohan täälläkin sihdin palasia solenoidissa? Katsotaan mitä huollossa tuumaavat kun soittelen maanantaina.

Auto -18, 160tkm ja hyvin huollettu. Kerkesi olemaan minulla hieman päälle 2kk, eli jotain myyjän (yritys) kanssa tässä voisi koittaa keskustella, koska mielestäni vaihteiston pitäisi kestää enemmän kuin 160tkm. Kirjallisen reklamaation jo tein, mutta onko kokemuksia tai ideoita mitä voisi odottaa?

Todennäköisesti olet oikeassa. Hinta Simolammikolla taisi olla 1800€ korjaukselle, mutta tässä tapauksessa tuo on saatava liikkeen piikkiin, kuten mainittu.

Periaatteessa auto voisi tullakin aiempaa ”parempaan” kuntoon, mutta 2kk käyttöä on mielestäni siihen liian lyhyt aika. Ostopaikasta riippuen taistelun määrä vaihtelee? :)
 
Kannattanee tutustua kkv:n ratkaisuihin ja suosituksiin, mutta ei ehkä myyjäliikkeelle kannata siitä mainita koska yleensä siellä sitten lähdetään heti puolustuskannalle jos edes mainitsee kuluttajariitalautakunnan tms.

Eikä kannata antaa myyjän sumuttaa vetoamalla takuuseen tai mahdollisten takuuehtojen heikennyksiin, että tämä ei kuulu takuuseen. Virhevastuu on aina olemassa kaikille osille ja siitä ei voi millään takuuehdoilla päästä irti. Takuu on lisäturva ja virhevastuu on lain pakottama minimivaatimus.

Kun ostosta on kulunut noin vähän aikaa alkaa olla lähellä se tulkinta, että vika on ollut autossa jo ostohetkellä, ellei nyt muuta voida todistaa. Itse lähtisin siitä liikkeelle, että liike korjaa vian täysin veloituksetta mukaanlukien sijaisauton toimittaminen.
Autoliikkeeltä ostaessa on laissa
6kk virheolettama eli jos vika esiintyy ostosta tuon ajan sisään, voidaan olettaa vian olleen autossa ostohetkellä ellei myyjä pysty osoittamaan auton olleen virheetön myyntihetkellä. Tosin tämäkään ei sisällä normaalia kulumaa jne.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 396
Viestejä
4 511 259
Jäsenet
74 361
Uusin jäsen
liam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom