VAG autojen monet ongelmat

Päällisin puolin en mistään keksi mikä tuota aiheuttaisi mutta ei kellään sattuisi valistunutta arvausta olla mistä lähteä mokomaa aiheuttajaa etsimään
Etsipä lämpökamera käsiisi. Anna auton seisoa sammuksissa akku kiinnitettynä ja etsi sitten kameralla missä on lämmin paikka. Sinne se akku purkautuu.
 
Autoliikkeeltä ostaessa on laissa
6kk virheolettama eli jos vika esiintyy ostosta tuon ajan sisään, voidaan olettaa vian olleen autossa ostohetkellä ellei myyjä pysty osoittamaan auton olleen virheetön myyntihetkellä. Tosin tämäkään ei sisällä normaalia kulumaa jne.
Virheolettama taitaa nykyään olla 12kk.
 
Palautin tehdasasetuksille ajoneuvon ja järjestelmän asetukset. Tämä korjasi ongelman ainakin toistaiseksi.

Webasto on kyllä toiminut normaalisti kaukosäätimestä, mutta pitää seurata tilannetta.
Onko toiminut tuon palautuksen jälkeen? Itselle iski Kodiaqiin sama ongelma "Vika: seisontalämmitys".
 
Itsellä vuoden 2010 1.2 TSI Golf ja katsoin huolto-kirjauksista että ilmeisesti jakoketjua ei vielä ole kertaakaan vaihdettu (ajettu 137tkm).

Mitään jakoketjun kulumiseen viittaavaa ääntä en ole havainnut ja auto toimii täysin moitteetta toistaiseksi. Kannattaisiko ketjun vaihtoa miettiä vasta kun jotain siihen viittaavaa alkaa näkymään/kuulumaan vai suosiolla vaihdattaa tässä vaiheessa jo varmuuden vuoksi?
 
Itsellä vuoden 2010 1.2 TSI Golf ja katsoin huolto-kirjauksista että ilmeisesti jakoketjua ei vielä ole kertaakaan vaihdettu (ajettu 137tkm).

Mitään jakoketjun kulumiseen viittaavaa ääntä en ole havainnut ja auto toimii täysin moitteetta toistaiseksi. Kannattaisiko ketjun vaihtoa miettiä vasta kun jotain siihen viittaavaa alkaa näkymään/kuulumaan vai suosiolla vaihdattaa tässä vaiheessa jo varmuuden vuoksi?

Ei nyt mitään faktaa, mutta omien havaintojen perusteella tuo ei ole niin altis hajottamaan itseään kuin 1.4 koneet. Ketju kiertää vain kahden rattaan välillä, ja sillä on asiallisempi kiristin kuin 1.4 koneissa. Sen sijaan öljypumpun ketjulla ei ole mitään kiristimiä ja se voi alkaa äännellä.
 
Itsellä vuoden 2010 1.2 TSI Golf ja katsoin huolto-kirjauksista että ilmeisesti jakoketjua ei vielä ole kertaakaan vaihdettu (ajettu 137tkm).

Mitään jakoketjun kulumiseen viittaavaa ääntä en ole havainnut ja auto toimii täysin moitteetta toistaiseksi. Kannattaisiko ketjun vaihtoa miettiä vasta kun jotain siihen viittaavaa alkaa näkymään/kuulumaan vai suosiolla vaihdattaa tässä vaiheessa jo varmuuden vuoksi?
Sitten kun ketju alkaa rallattamaan, on aika vaihtaa.. mutta autoa käynnistettäessä kuuluva parin sekunnin pärähdys ei vielä haittaa, eikä aiheuta vielä toimenpiteitä. Näin olen lukenut/kokenut.

Täällä on hieman keskustelua aiheesta. :)

 
Onko toiminut tuon palautuksen jälkeen? Itselle iski Kodiaqiin sama ongelma "Vika: seisontalämmitys".
Ei auttanut n. kuukauden toimii ja taas pitää resetoida. Viime vuonna tuohon päivitettiin lisälämmittimen ohjaimen ohjelmisto uudempaan versioon. Tuo ei auttanut viime talvella. Vikakoodeja ei löytynyt, joten itse webasto on kunnossa.

Nyt syksyllä ajattelin, että voisiko ongelma kuitenkin olla näytön ohjelmistossa. Kyselin huollosta, että onko saatavilla uudempaa versiota. No oli uudempaa versiota ja kävin huollossa päivittämässä siihen. Nyt taas seurataan. että poistuuko ongelma...
 
Huomannut nyt, että pakkasella kylmänä käynnistäessä on kuulunut ihan hetken ajan epätasaista vikinää/kirskuntaa, joka saattaa muuttua tasaiseksi säksäytykseksi. Välillä myös lämpöisellä koneella kuuluu tasainen "whirrrr" apulaitehihnan kiristimen suunnalta ja välillä ei mitään. Hihnan kastelu ei vaikuta ääneen. Varmaan kiristintä vaihtoon?

Jakohihna ja moniurahihna vaihdettu vuosi sitten ja laturi viime kesällä. Jonkun verran lukenut jakohihnan ääntelyistä näissä EA288-dieseleissä, mutta en usko olevan siitä kyse. Apulaitehihnaa ei myöskään ihan testiksi pudota pois, kun pitää pujottaa alakautta takaisin.

Edellisessä Passatissa myös säksätti moniurahihnan kiristin kylmänä. Senkin sai korvalla aika hyvin paikannettua kiristimen suuntaan, vaikka korjaamo epäili jakohihnaa ensin. Sen kiristin tosin kesti yli 200tkm, kun nyt alkoi ääntely 187tkm kohdalla. Onneksi SKF:n kiristin ei maksa Aeromotorsilta kuin 28€ :think:
 
Viimeksi muokattu:
Naapurin Octavian (1.2tsi hihnakone) DSG reistailee ja vikakoodien mukaan mekatroniikka antaa vikakoodia, joten se pitäisi kuulemma vaihtaa.

Suositelkaa järkevän hintaista ja osaavaa ei merkkiliikettä?
 
Naapurin Octavian (1.2tsi hihnakone) DSG reistailee ja vikakoodien mukaan mekatroniikka antaa vikakoodia, joten se pitäisi kuulemma vaihtaa.

Suositelkaa järkevän hintaista ja osaavaa ei merkkiliikettä?

Kuten aiemminkin tähän triidiin kirjoitin, niin kannattaa nyt kuulemma-tason analyysien ja varaosien vaihtelun sijaan selvittää onko nykyinen mekatroniikka korjattavissa. Tässä yksi vaihtoehto: Vagen
 
Passatti päätti järjestää mukavan joululahjan ja nyt kustannusarvio n. 2500e kaikkinensa. Kyseessä 2014 ecofuel, jossa kaasupainesäädin alkoi vuotaa. Pelkkä osa 2te. :poop:
 
Passatti päätti järjestää mukavan joululahjan ja nyt kustannusarvio n. 2500e kaikkinensa. Kyseessä 2014 ecofuel, jossa kaasupainesäädin alkoi vuotaa. Pelkkä osa 2te. :poop:
Älä usko ensimmäistä hinta-arviota. Selvitä ensin mikä osa kyseessä. Jos se on esim 3C0906011C / 1S0906011B, purkuosan saa alkaen parilla sadalla ja uudenkin alta tonnin. Vaikka ei välttämättä kiinnostaisi itseä (ehkä kuitenkin kiinnostaa, kun tänne kirjoitat?) tuossa pääsee omalla taustatyöllä kyllä hyvin tuntipalkoille. Ei ole tuttu osa, mutta jos se on tuo edellä mainittu, on se kuvien mukaan myös hyvin helppo vaihtaa, heti moottorin yläpuolella tarjolla.
 
Viimeksi muokattu:
Älä usko ensimmäistä hinta-arviota. Selvitä ensin mikä osa kyseessä. Jos se on esim 3C0906011C / 1S0906011B, purkuosan saa alkaen parilla sadalla ja uudenkin alta tonnin. Vaikka ei välttämättä kiinnostaisi itseä (ehkä kuitenkin kiinnostaa, kun tänne kirjoitat?) tuossa pääsee omalla taustatyöllä kyllä hyvin tuntipalkoille. Ei ole tuttu osa, mutta jos se on tuo edellä mainittu, on se kuvien mukaan myös hyvin helppo vaihtaa, heti moottorin yläpuolella tarjolla.
Kiitos! Käytännössä autossa on 3C0906011C osa ja sitä on nyt kissojen ja koirien kanssa etsitty, että löytyisikö jostain käytettyä osaa tai uutena vähän huokeammin. Valitettavasti käytettynä en onnistunut löytämään, kuulemma erittäin kysyttyjä juurikin uuden osan hinnan vuoksi ja Virosta en oikein uskalla tuota tilata, kun näillä on paha taipumus hajota vanhemmiten, eikä välttämättä mitään toimivuustakuuta ole.

Tässä saatetaan saada sellainen kompromissi aikaiseksi, että autoon vaihdetaan uudempi Ventrexin alennin tilalle, mutta sekin maksaa 1250e + asennustyöt (ei käy sellaisenaan vanhan tilalle).

Muuten harkitsisin itse vaihtamista, mutta tarkoittaisi kajoamista korkeapainelinjaan (200 bar) ja se ei nyt tässä kohtaa houkuta. Pitäisi pystyä pullot sulkemaan ensiksi ja purkaa paine pois järjestelmästä. Sittenkin pitäisi etsiä jostain työkalut yhden uuden linjan askartelemiseksi, mikä vaaditaan tuon uudemman säätimen kanssa. Eli helppoa ja edullista ratkaisua tähän ei ole.

Uudempaa säädintä en onnistunut mistään löytämään alle 1230 euron +pk (1S0906011B).
 
Tuolta Bildelsbasenilta on joskus tullut ostettua peilin moottori ja tuntui toimivan ihan hyvin. Tosin palautuskäytäntöjä ei ole testattu vaikka taisivat antaa toimivuustakuun sielläkin.
Itsekin olen onnistuneesti tuolta kautta osien jäljille päässyt. Tuohan on enemmänkin oikeastaan hakukone, kaupat sitten tehdään myyjän kanssa erikseen.
Ylipäätään on sanottava purkaamoista ympäri eurooppaa se, että joitakin kertoja on tullut toimimaton tai huonosti toimiva osa, joka kerta on mitään kyselemättä tullut rahat takaisin, oli tilauspaikka mikä tahansa. Että siinä mielessä ei liikaa kannata jännittää ulkomailta käytetyn tilaamista.
 
Kiitos paljon!

Tuo lagabasen sinänsä ehkä houkuttelevin paikka. Tässä pitää nyt hetki miettiä, koska tämä auton korjaus sattui osumaan huonoon saumaan:

- Kyseessä viisihenkisen perheen ainoa auto
- Vika tuli ilmi katsastuksessa, jonka seurauksena auto meni välittömästi ajokieltoon (kaasuautoissa ilmeisesti pieninkin vuoto aiheuttaa tämän)
- Pitäisi omakotitalotyömaa saada viimeisteltyä, että päästäisiin muuttamaan (mielellään ennen vuodenvaihdetta)
- Joulu painaa päälle ja riski, että jos venyy korjaus, niin tässä menee pian ensi vuoden puolelle, ennen kuin auto on taas ajossa

Sinänsä tuo alennusventtiilin hinta on täysi vitsi uutena, kun osa ei sinänsä monimutkainen, mutta maksaa DSG:n mekatroniikan verran rahaa. :poop:

Pakko varmaan jatkossa muuttaa tuota auton katsastusajankohtaa, kun tähän asti se on ollut aina joulukuussa eikä se ole ollut ongelma, mutta jos tulee tällaisia yllätyksiä, niin joulukuu on pyhien vuoksi aika haastava kuukausi saada tällaisia hoideltua...
 
Kiitos paljon!

Tuo lagabasen sinänsä ehkä houkuttelevin paikka. Tässä pitää nyt hetki miettiä, koska tämä auton korjaus sattui osumaan huonoon saumaan:

- Kyseessä viisihenkisen perheen ainoa auto
- Vika tuli ilmi katsastuksessa, jonka seurauksena auto meni välittömästi ajokieltoon (kaasuautoissa ilmeisesti pieninkin vuoto aiheuttaa tämän)
- Pitäisi omakotitalotyömaa saada viimeisteltyä, että päästäisiin muuttamaan (mielellään ennen vuodenvaihdetta)
- Joulu painaa päälle ja riski, että jos venyy korjaus, niin tässä menee pian ensi vuoden puolelle, ennen kuin auto on taas ajossa

Sinänsä tuo alennusventtiilin hinta on täysi vitsi uutena, kun osa ei sinänsä monimutkainen, mutta maksaa DSG:n mekatroniikan verran rahaa. :poop:

Pakko varmaan jatkossa muuttaa tuota auton katsastusajankohtaa, kun tähän asti se on ollut aina joulukuussa eikä se ole ollut ongelma, mutta jos tulee tällaisia yllätyksiä, niin joulukuu on pyhien vuoksi aika haastava kuukausi saada tällaisia hoideltua...
Haet jonkun tonnin tilapäisauton itsellesi siksi aikaa ja myyt myöhemmin pois. Muutenkin ei välttämättä huono idea pitää jotain halpista koko ajan toisena autona rinnalla jos on perhettä ja auto on välttämättömyys. Jotakin kulujahan kakkosautosta tulee väistämättä, vaikka sillä ei ajaisikaan, mutta esimerkiksi juuri tällaisissa tilanteissa, ne on ihan karkkirahoja.
 
Haet jonkun tonnin tilapäisauton itsellesi siksi aikaa ja myyt myöhemmin pois. Muutenkin ei välttämättä huono idea pitää jotain halpista koko ajan toisena autona rinnalla jos on perhettä ja auto on välttämättömyys. Jotakin kulujahan kakkosautosta tulee väistämättä, vaikka sillä ei ajaisikaan, mutta esimerkiksi juuri tällaisissa tilanteissa, ne on ihan karkkirahoja.
Sen verran paljon kokemuksia autoista, että nuo kakkosautoratkaisut ovat loppupeleissä aika arvokkaita nekin. Normitilanteessa meillä ei edes maailmaa kaatava juttu ole se, jos oma auto hetken pois käytöstä, mutta toki sitten yksittäisellä kriittisellä hetkellä tällainen realisoituu. Siihen varautuminen kakkosautolla tässä kohtaa kuitenkin vähän turhan järeä ratkaisu. Käytännössä se kakkosauto syö kuitenkin koko ajan tavalla tai toisella rahaa.
 
Sen verran paljon kokemuksia autoista, että nuo kakkosautoratkaisut ovat loppupeleissä aika arvokkaita nekin. Normitilanteessa meillä ei edes maailmaa kaatava juttu ole se, jos oma auto hetken pois käytöstä, mutta toki sitten yksittäisellä kriittisellä hetkellä tällainen realisoituu. Siihen varautuminen kakkosautolla tässä kohtaa kuitenkin vähän turhan järeä ratkaisu. Käytännössä se kakkosauto syö kuitenkin koko ajan tavalla tai toisella rahaa.

Itsellä tuli tilanne syksyllä eteen jossa 1.6tdi skodasta meni yksi suutin pimeäksi ja auto sitämyöden ajokelvoton.

Otin hetkeksi gomoren kautta "sijaisauton" itselle, että sain tuon korjattua. Tietysti riippuu paikkakunnasta, että onko gomoressa paljon tarjontaa mutta täällä Tampereella saa halvimmillaan 20e/pv jotain perus kinnereitä ja jos haluaa niin löytyy tuolta Teslasta lähtien autoa.

Tilanne meni tosin niin että auton vaihto oli muutenkin ollut mielessä niin pihaan tuli kokonaan uusi(käytetty) auto ja myin tuon aiemman korjattuna sitten pikkuliikkeeseen. Ei siitä paljoa ehjänäkään saanut, mutta korjaus todennäköisesti silti kannatti kun uusi suutin maksoi reilu 400e Virosta tilattuna.
 
Laitetaan tänne puolelle vain linkkaus toisen ketjun viestiin, jos sattuisi VAG-kohtalontovereilla olevan tietoa asiasta.

 
Nonni, tämän päivän reissu keskeytyi GTE passatilla hybridivikaan, ei suostunut bensakonetta käynnistämään. VCDS kiinni ja surullisen kuuluisa P2884 odotti siellä, eli olisikohan täälläkin sihdin palasia solenoidissa? Katsotaan mitä huollossa tuumaavat kun soittelen maanantaina.

Auto -18, 160tkm ja hyvin huollettu. Kerkesi olemaan minulla hieman päälle 2kk, eli jotain myyjän (yritys) kanssa tässä voisi koittaa keskustella, koska mielestäni vaihteiston pitäisi kestää enemmän kuin 160tkm. Kirjallisen reklamaation jo tein, mutta onko kokemuksia tai ideoita mitä voisi odottaa?
Tälle päivitystä. Pari viikkoa tähän nyt mennyt, mutta nyt alkaa olla kuviot selvät. Mekatroniikassa tosiaan vika ja on vaihdon tarpeessa. Sen vaihdolle jää minulle maksettavaksi pelkät vaihteistoöljyt, ne tuskin montaa kymppiä kustantaa. Sijaisauton haen tänään korjauksen ajaksi, ei maksa mitään. Harmillisesti tähänkin päätökseen meni pari viikkoa.

Valtuutettu merkkikorjaamo arvioi kustannukset +5000€ ja myyjä kilpailuttaa nyt tätä, eli saattaa mennä hetki kunnes oma auto on taas kunnossa. Päivittelen vertailun vuoksi lopullista hintaa kun saan sen tietooni.
 
Tälle päivitystä. Pari viikkoa tähän nyt mennyt, mutta nyt alkaa olla kuviot selvät. Mekatroniikassa tosiaan vika ja on vaihdon tarpeessa. Sen vaihdolle jää minulle maksettavaksi pelkät vaihteistoöljyt, ne tuskin montaa kymppiä kustantaa. Sijaisauton haen tänään korjauksen ajaksi, ei maksa mitään. Harmillisesti tähänkin päätökseen meni pari viikkoa.

Valtuutettu merkkikorjaamo arvioi kustannukset +5000€ ja myyjä kilpailuttaa nyt tätä, eli saattaa mennä hetki kunnes oma auto on taas kunnossa. Päivittelen vertailun vuoksi lopullista hintaa kun saan sen tietooni.
Ei taida DSG öljynvaihdosta kympeillä selvitä, jos kyse ihan työstä kokonaisuudessaan eikä vain nesteistä, K-Auton oma esimerkki hinnoittelusta (GTE Golfiin)
1733133750626.png

Edit: Kannattanee katsoa, että DSG:n öljynsuodatin tulee vaihdettua samalla, sillä ainakaan Golfissa tämä ei kuulu huolto-ohjelmaan.
Kaikessa viisaudessaan VW on tuumannut kyseisen suodattimen olevan "huoltovapaa", koska sijaitsee niin pirullisen hankalassa paikassa, että pitää pudottaa koko vaihteisto alas vaihtoa varten.

Mikolle varmaan itse tuon kiikuttaisin, jos tulisi tuo sihtivika, mutta ~188tkm mittarissa eikä ainakaan vielä merkkejä porsimisesta *koputtaa puuta* :whistling:
 
Viimeksi muokattu:
Edit: Kannattanee katsoa, että DSG:n öljynsuodatin tulee vaihdettua samalla, sillä ainakaan Golfissa tämä ei kuulu huolto-ohjelmaan.
Kaikessa viisaudessaan VW on tuumannut kyseisen suodattimen olevan "huoltovapaa", koska sijaitsee niin pirullisen hankalassa paikassa, että pitää pudottaa koko vaihteisto alas vaihtoa varten.

Riittää että ottaa vaihteiston kuskin puoleisen kannakkeen auki ja pudottaa tunkin varassa 8cm - jos on muutenkin mekatroniikaa vaihtamassa. Muuten tulee lisäksi invertterin irroitus.

Mutta en ole kyllä yhtään vaihteistoa nähnyt mistä tuo olisi oikeasti vaihdettu (mutta kuitenkin asiakkaalta muistettu laskuttaa!, pois lukien tietysti itse vaihtamani :) ).
 
Tossa alkoi Skoda hieman vinkumaan kun oikealle kääntää rattia. Ääni tuntuu tulevan jostain sieltä oikean eturenkaan kohdilta, joskus kovempaa ja joskus hiljaisempaa. Aamulla piti kovempaa ääntä kuulemma mut nyt kun kävin kokeilemassa niin ei pitänyt juuri ääntä. Mikä voisi olla? Joku laakeri tms?
 
Tossa alkoi Skoda hieman vinkumaan kun oikealle kääntää rattia. Ääni tuntuu tulevan jostain sieltä oikean eturenkaan kohdilta, joskus kovempaa ja joskus hiljaisempaa. Aamulla piti kovempaa ääntä kuulemma mut nyt kun kävin kokeilemassa niin ei pitänyt juuri ääntä. Mikä voisi olla? Joku laakeri tms?
Ihan vain kivi päässyt jarrukilven väliin, kuten tässä tapauksessa?
 
Tossa alkoi Skoda hieman vinkumaan kun oikealle kääntää rattia. Ääni tuntuu tulevan jostain sieltä oikean eturenkaan kohdilta, joskus kovempaa ja joskus hiljaisempaa. Aamulla piti kovempaa ääntä kuulemma mut nyt kun kävin kokeilemassa niin ei pitänyt juuri ääntä. Mikä voisi olla? Joku laakeri tms?
Vinkuu kun kääntää rattia vai kun kääntyy oikealle? Jos ensimmäinen niin omassa oli koiranluu joka vinku ja narisi, välillä kovaa ja välillä ei ollenkaan.
 
Audi A4 2.0 tdi B7 170hv BRD kanssa ongelmia. Auto ei lähde enää käyntiin. Ei ole vikakoodeja tai vikavaloja taulussa. Startatessa pyörittää hyvin, kierrokset käy noin 900rpm kieppeillä, ja sitten sammuu heti.

Oireita ennen tätä tilannetta oli se, että auton sai käyntiin ja pystyi jotenkuten ajamaan kunhan antoi kierroksia yli 1800rpm jotta koneessa oli tehoa ja vääntöä tarpeeksi liikkeelle lähtöön. Ylemmillä kierroksilla auto kulki myös ihan hyvin.

Vaihdettu PA-suodatin ja se olikin vaihdon tarpeessa, näkyviä roskia polttoaineessa, diesel oli kuitenkin kirkasta eikä sakeaa. Hehkut on vaihdettu aiemmin. Tarkistan tänään vielä ECU-boksilta silmämääräisesti miltä releet näyttää tai onko kosteutta. Myös imuläppä pitää tarkistaa ettei ole jumahtanut kiinni. Tarkistettu sulakkeet sisältä ok.

Olisiko tästä ajatuksia millä vikaa selvittää tarkemmin? En haluaisi lähteä vaihdattamaan osia summan mutikassa, ja korjaamolla missä auto kävi tarkistuksessa silloin kun se vielä lähti käyntiin, nostivat kädet ylös koska ei ollut vikakoodeja.. Oisko tandem-pumppu tai suuttimet?
 
Tässähän ei ehdi autoa korjaamaan, ennen kuin seuraava paikka esittää toivetta korjaamisesta. :facepalm:

Huomasin pienen määrän vihreää väriä AC kompressorin akselilla, eli sieltähän on nyt lähtenyt vuotamaan. Tässä juuri auto menossa yli 1,5te remonttiin, niin kuinka vakavaa on, jos teettäisin tuon kompressorin vaihdon hieman myöhemmin, ei suoraan sanottuna kiinnosta ryhtyä sitä nyt tähän samaan saumaan korjaamaan? Kompressori ei äännä eikä mitään, mutta oletettavasti kaasut järjestelmästä kadonneet? Toki kuivaaja menee kompuran kanssa vaihtoon, mutta näin talvella ei kuitenkaan tarvetta ilmastoinnille. Juuri pari vuotta sitten viimeksi vaihdettu lauhdutin ja kuivain.
 
Audi A4 2.0 tdi B7 170hv BRD kanssa ongelmia. Auto ei lähde enää käyntiin. Ei ole vikakoodeja tai vikavaloja taulussa. Startatessa pyörittää hyvin, kierrokset käy noin 900rpm kieppeillä, ja sitten sammuu heti.

Oireita ennen tätä tilannetta oli se, että auton sai käyntiin ja pystyi jotenkuten ajamaan kunhan antoi kierroksia yli 1800rpm jotta koneessa oli tehoa ja vääntöä tarpeeksi liikkeelle lähtöön. Ylemmillä kierroksilla auto kulki myös ihan hyvin.

Vaihdettu PA-suodatin ja se olikin vaihdon tarpeessa, näkyviä roskia polttoaineessa, diesel oli kuitenkin kirkasta eikä sakeaa. Hehkut on vaihdettu aiemmin. Tarkistan tänään vielä ECU-boksilta silmämääräisesti miltä releet näyttää tai onko kosteutta. Myös imuläppä pitää tarkistaa ettei ole jumahtanut kiinni. Tarkistettu sulakkeet sisältä ok.

Olisiko tästä ajatuksia millä vikaa selvittää tarkemmin? En haluaisi lähteä vaihdattamaan osia summan mutikassa, ja korjaamolla missä auto kävi tarkistuksessa silloin kun se vielä lähti käyntiin, nostivat kädet ylös koska ei ollut vikakoodeja.. Oisko tandem-pumppu tai suuttimet?
korva kiinni tankkiin ja kuuntelemaan että pyöriikö polttoainepumppu ylipäätään ?
 
korva kiinni tankkiin ja kuuntelemaan että pyöriikö polttoainepumppu ylipäätään ?

Tuo on hyvä halpa ja hyvä vinkki, josta tuli mieleeni myös eräs vastaava ongelmatapaus, kun lisälämmittimen asennuksen jälkeen oli paluu ja tuloputki kytkettu väärin päin tankin liittimiin.
 
Tankkia vielä koittaa koputella kättä pidemmällä, jos lähtee käyntiin ja pysyy käynnissä, niin bingo.
 
Tässähän ei ehdi autoa korjaamaan, ennen kuin seuraava paikka esittää toivetta korjaamisesta. :facepalm:

Huomasin pienen määrän vihreää väriä AC kompressorin akselilla, eli sieltähän on nyt lähtenyt vuotamaan. Tässä juuri auto menossa yli 1,5te remonttiin, niin kuinka vakavaa on, jos teettäisin tuon kompressorin vaihdon hieman myöhemmin, ei suoraan sanottuna kiinnosta ryhtyä sitä nyt tähän samaan saumaan korjaamaan? Kompressori ei äännä eikä mitään, mutta oletettavasti kaasut järjestelmästä kadonneet? Toki kuivaaja menee kompuran kanssa vaihtoon, mutta näin talvella ei kuitenkaan tarvetta ilmastoinnille. Juuri pari vuotta sitten viimeksi vaihdettu lauhdutin ja kuivain.
Ei se kompura kytkeydy päälle vapaakytkimen ansiosta josset käytä ilmastointia tai aineet on loppu. Eli voit ajaa tuolla kompuralla vaikka 10v ilman aineita, sulla ei vaan toimi ilmastointi.
 
Kiitos! Käytännössä autossa on 3C0906011C osa ja sitä on nyt kissojen ja koirien kanssa etsitty, että löytyisikö jostain käytettyä osaa tai uutena vähän huokeammin. Valitettavasti käytettynä en onnistunut löytämään, kuulemma erittäin kysyttyjä juurikin uuden osan hinnan vuoksi ja Virosta en oikein uskalla tuota tilata, kun näillä on paha taipumus hajota vanhemmiten, eikä välttämättä mitään toimivuustakuuta ole.

Tässä saatetaan saada sellainen kompromissi aikaiseksi, että autoon vaihdetaan uudempi Ventrexin alennin tilalle, mutta sekin maksaa 1250e + asennustyöt (ei käy sellaisenaan vanhan tilalle).

Muuten harkitsisin itse vaihtamista, mutta tarkoittaisi kajoamista korkeapainelinjaan (200 bar) ja se ei nyt tässä kohtaa houkuta. Pitäisi pystyä pullot sulkemaan ensiksi ja purkaa paine pois järjestelmästä. Sittenkin pitäisi etsiä jostain työkalut yhden uuden linjan askartelemiseksi, mikä vaaditaan tuon uudemman säätimen kanssa. Eli helppoa ja edullista ratkaisua tähän ei ole.

Uudempaa säädintä en onnistunut mistään löytämään alle 1230 euron +pk (1S0906011B).

Palaan vanhaan aiheeseen, kun asia tuli tänään päätökseensä.

Auto on katsastettu ja konepellin alla uusi paineenalennin. Koko homman hinnaksi tuli 1500€ töineen.

Aivan mutkattomasti asia ei mennyt, mutta asia saatiin järjestettyä niin kuin se oli sovittu. Käytännössä tässä kävi niin, että alkuperäisessä vikadiagnoonissa ehdotettiin ns. vanhemman mallista alenninta tilalle, mikä autossa olikin, mutta osan hinta n. 1950€. Asiaa selviteltyäni sovin korjaamon kanssa, että autoon vaihdetaan uudemman mallinen säädin, joka on hinnaltaan huokeampi (1250€) ja maksan siitä aiheutuneesta ylimääräisestä työstä, koska uudemman mallisessa säätimessä letkulähdöt ovat hieman eri tavalla kuin vanhassa ja kiinnitys poikkeaa myös hieman. Toiminnallista eroa ei ole. Näin ollen ne olisi pitänyt askarrella autoon sopivaksi. Harmillisesti korjaamon päässä oli ollut tietokatkoksia ja n. kuukauden odottelun jälkeen (odoteltiin uutta osaa saapuvaksi) auto meni tänään säätimen vaihtoon. Oletin asian menevän niin kuin sovittiin, mutta autoa hakiessa meinasi loppulasku olla jotain ihan muuta kuin oli sovittu ja alenninkin oli kaikesta huolimatta se vanhempi ja kalliimpi malli. Asia saatiin kuitenkin sovittua hyvässä hengessä ja säädintä eri ryhdytty enää purkamaan ja tilaamaan uusia osia, vaan veloittivat vain sen, mistä oli sovittu, vaikka autossa onkin nyt toinen säädin kuin piti.

Hankalasta ajankohdasta johtuen en nyt ryhtynyt tilaamaan käytettyä paineenalenninta Ruotsista tai Saksasta. Siinä olisi ollut pieni riski, että käytetty osa olisi vuotanut, kuten vanhakin, koska näissä kaasujärjestelmissä tuo on se heikko lenkki ja viimeinen mahdollinen jälkitarkastuspäivä konttorilla oli niin ikään tänään. Pitänee varmaan jatkossa aikaistaa katsastusajankohtaa, kun tämä joulukuu pyhien vuoksi on haastava, jos ongelmia tulee.
 
onko se vika huonoissa jousissa vai autossa, kun passat farkku b6 4motionissa katkeilee jouset edestä ja takaa. liian painava auto, suunnittelu vika?
 
140k ajettu. Kaipa siihen mahtuu kaikenlaista. Pakko myöntää etten kyllä tiedä autoista oikeasti juuri mitään.

TSI on suorasuihku eikä silloin tankkiin laitettavat lisäaineet vaikuta mitenkään, oikein mihinkään.
Suorasuihku = polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan. Menee siis ohi imusarjan ja venttiilien, eivät puhdistu millään lisäaineilla.
Sen takia noita pähkinärouhepuhallutetaan, ainakin niitä missä oli EGR myös lisänä kakkaamassa imusarjaa / venttiileitä (vai oliko näin, täsmentäköön joku paremmin tietävä)
 
TSI on suorasuihku eikä silloin tankkiin laitettavat lisäaineet vaikuta mitenkään, oikein mihinkään.
Suorasuihku = polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan. Menee siis ohi imusarjan ja venttiilien, eivät puhdistu millään lisäaineilla.
Sen takia noita pähkinärouhepuhallutetaan, ainakin niitä missä oli EGR myös lisänä kakkaamassa imusarjaa / venttiileitä (vai oliko näin, täsmentäköön joku paremmin tietävä)
Tältähän ne suorasuihkun venttiilit ja imukanavat näyttää 100-200tkm ajettuina. Lähinnä ihmettelen että miten dieseleissä ei tule ongelmaksi kun tdi koneilla työnnetään 500tkm ongelmitta, luulisi olevan aika möhnässä. EGR:thän niistä toki voi mennä tukkoon ja olen yhden itsekin puhdistanut.
1734808794779.webp
 
Tältähän ne suorasuihkun venttiilit ja imukanavat näyttää 100-200tkm ajettuina. Lähinnä ihmettelen että miten dieseleissä ei tule ongelmaksi kun tdi koneilla työnnetään 500tkm ongelmitta, luulisi olevan aika möhnässä. EGR:thän niistä toki voi mennä tukkoon ja olen yhden itsekin puhdistanut.
1734808794779.webp
Ymmärtääkseni dieselin imuventtiilien karstottuminen on ollut ongelma jo ennen kuin bensakoneisiin tuli suorasuihkutus.

Nyt menee ihan täysin arvuutteluksi, mutta joko sykleillä tai aineiden sisällöllä on tuossa vaikutusta asiaan. Imupuolellehan huohotetaan tuuletuskaasut, ja huohotettujen kaasujen öljy imuventtiilin pinnassa kerää tai auttaa keräämään enemmän palokaasuja kun imuventtiili aukeaa ja ennen kuin ilma virtaa tehokkaasti sylinteriin. Tämän varmaan tiesitkin, mutta muille kontekstia.

Täysin tietämättömänä, mikä tuon aiheuttaa bensakoneissa pahempana voisi olla vain, aineosien takia palokaasuista jää osa venttiilin pintaan kiinni. Netin kommenteissa mainntaan taasen syklin eri ajankohdassa tapahtuma suihkutus dieseleissä kuin bensakoneissa.

 
Viimeksi muokattu:
Tältähän ne suorasuihkun venttiilit ja imukanavat näyttää 100-200tkm ajettuina. Lähinnä ihmettelen että miten dieseleissä ei tule ongelmaksi kun tdi koneilla työnnetään 500tkm ongelmitta, luulisi olevan aika möhnässä. EGR:thän niistä toki voi mennä tukkoon ja olen yhden itsekin puhdistanut.
1734808794779.webp


Niin, toisaalta itse ainakin ihmettelen sitä, että miten tuo pähkinäpuhallus vaikuttaa venttiili-istukoihin. -> ei mitenkään. Ne voi olla silti aika rajussa kunnossa edelleen, joka sitten aiheuttaa käyntihäiriöitä ja sitä ei esim tuo kuva paljasta. En silti epäile etteikö puhalluksella ole saatu paljon paremmin toimimaan monia moottoreita.
 
Ymmärtääkseni dieselin imuventtiilien karstottuminen on ollut ongelma jo ennen kuin bensakoneisiin tuli suorasuihkutus.
Voi hyvinkin olla että on karstoittuneet niin kauan kuin ollut suoraruiskudieseleitä mutta sellainen tuntuma että käyntiongelma keskustelut ja puhaltelut liittyy ainoastaan uudempiin bensakoneisiin. Ja että pysytään aiheessa niin meidän GTE passatista hajosi ratin kellojousi (johtosarjaliitin) ja tämä on kuulemma tyyppivika. Kymmeniä autoja omistaneena ei olisi tullut mieleenkään että tuo johtosarja saattaa rapsahtaa poikki. Erikoisesti menee auton väylät koska keskikonsolin kellokin lakkasi toimimasta samalla ja mittaristo on kuin joulukuusi. Airbägit tai mitkään apujärjestelmät ei toimi.
 
Jaa Volkkari ei siis vieläkään mitoittanut johtosarjoja oikein. Yksi 2009 Golf Variantin lukuisista vioista oli kuskin oven liian lyhyt johtosarja, joka kesti x määrän (pari vuotta) oven aukaisuja ennen kuin osa karvoista napsahti poikki.
 
Käytin puhalluksessa ja pistin jotain STP:n litkua tankkiin. Tuntui helpottavan, joskaan ei ihan vielä täysin poistanut ongelmaa. Tosin tankillisesta on vasta kolmannes ajettu, että kai se liuotin ottaa aikansa.

Muista käyttää alkuun 98 ja jos on automaatti niin S-asennossa ajelet muutaman tankillisin
 
TSI on suorasuihku eikä silloin tankkiin laitettavat lisäaineet vaikuta mitenkään, oikein mihinkään.
Suorasuihku = polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan. Menee siis ohi imusarjan ja venttiilien, eivät puhdistu millään lisäaineilla.
Sen takia noita pähkinärouhepuhallutetaan, ainakin niitä missä oli EGR myös lisänä kakkaamassa imusarjaa / venttiileitä (vai oliko näin, täsmentäköön joku paremmin tietävä)

Juurikin tästä on kyse.

Myös pätkäajot karsoittavat imuventtiileitä jolloin moottori ei kuumene tarpeeksi. Longlife öljynvaihtoväli myös isossa roolissa.

Jokaisessa suorasuihkutus moottorissa on tätä vikaa.

Esim puretech PSA-moottoreissa ollut vikaa jo 60tkm kohdalla. Jolloin vaihtoivat takuuseen kokonaisia imuventtiileitä.

Pitäisi olla tosiaan suuttimet myös imusarjassa, jotta imuventtiilit pysyi puhtaana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 472
Viestejä
4 553 018
Jäsenet
74 989
Uusin jäsen
Verri_T

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom