VAG autojen monet ongelmat

Isä kattelee sillä silmällä 2015 Jettaa (TSI). Onkos tuossa vuosikerrassa jotain tunnettuja tyyppivikoja, josta kannattais olla tietoinen (jakopää, automaagivaihteisto yms.)?

Tämä yksilö kyseessä - kuinka paljon ilmaa hinnassa?

Kilometreistä alkaisin hiukan tutkimaan. Katsastustodistukset ? sähköinen huoltokirja verrattuna kilometreihin. Jos eri paikoissa käynyt huolloissa niin suoraan huoltopaikkoihin kyselyt. 10 vuotiaasta kuitenkin puhutaan, 4000e liikaa pyyntiä. Ja katsastus hieman jo pitkällä tätä vuotta.

Vastaava iällään oleva jetta.
 
Viimeksi muokattu:
Kenelläkään tuoreehkoja kokemuksia Aten jarrupaloista? Mulla ollut nyt muutaman kuukauden ongelmana etujarrujen varsin ärsyttävä vinkuminen kevyessä jarrutuksessa. Kiva mennä OKT alueella kun se sirklaus kuuluu ympäri asuinaluetta. Levyt ja palat vaihdoin jo reilu pari vuotta sitten uusiin, mutta nyt nuo palat ovat alkaneet vinkua. Talvirenkaiden vaihdon yhteydessä huolsin jarrut, mm. voitelin liukutapit ja laitoin kuparitahnaa palojen päihin jne., miten olen jo vuosia tehnyt. Lisäksi hieman karhensin palojen kulutuspintaa, jottei vinkuminen johtuisi palojen lasittumisesta. Auttoi ehkä viikon pari ja taas vinkuu. Palat ovat vahvuudeltaan kuranttia tavaraa vielä vuosia. En keksi muuta kuin että joku ongelma noissa paloissa on. Ovat olleet myös aikamoisia jarrupölyttäjiä vs. vanhat TRW/VW palat.
 
Kenelläkään tuoreehkoja kokemuksia Aten jarrupaloista? Mulla ollut nyt muutaman kuukauden ongelmana etujarrujen varsin ärsyttävä vinkuminen kevyessä jarrutuksessa. Kiva mennä OKT alueella kun se sirklaus kuuluu ympäri asuinaluetta. Levyt ja palat vaihdoin jo reilu pari vuotta sitten uusiin, mutta nyt nuo palat ovat alkaneet vinkua. Talvirenkaiden vaihdon yhteydessä huolsin jarrut, mm. voitelin liukutapit ja laitoin kuparitahnaa palojen päihin jne., miten olen jo vuosia tehnyt. Lisäksi hieman karhensin palojen kulutuspintaa, jottei vinkuminen johtuisi palojen lasittumisesta. Auttoi ehkä viikon pari ja taas vinkuu. Palat ovat vahvuudeltaan kuranttia tavaraa vielä vuosia. En keksi muuta kuin että joku ongelma noissa paloissa on. Ovat olleet myös aikamoisia jarrupölyttäjiä vs. vanhat TRW/VW palat.

Pala lasittunut. Nykypalat tuntuu olevan epäkuranttia järjestäin.

TRW/Ate/Brembo/Bosch kaikki samaa laatua.

Koitas Googlettaa mutta jostain tuli vastaan kun joku testaili eri jarrupalojen metallipitoisuuksi ja olisko joku bremsa ollut paras.
 
Ei kai ne kovin helposti lasitu jos ei aja radalla kuumaksi tjms. Itsellä aina lähtenyt kitinä (hetkeksi) paineilma/jarrukliineri putsauksella, kai siellä joku pieni hiekanjyvä sitä aiheuttaa. Avossa se kitinä enemmän ärsyttää kuin umpikorisessa.
 
Kenelläkään tuoreehkoja kokemuksia Aten jarrupaloista? Mulla ollut nyt muutaman kuukauden ongelmana etujarrujen varsin ärsyttävä vinkuminen kevyessä jarrutuksessa. Kiva mennä OKT alueella kun se sirklaus kuuluu ympäri asuinaluetta. Levyt ja palat vaihdoin jo reilu pari vuotta sitten uusiin, mutta nyt nuo palat ovat alkaneet vinkua. Talvirenkaiden vaihdon yhteydessä huolsin jarrut, mm. voitelin liukutapit ja laitoin kuparitahnaa palojen päihin jne., miten olen jo vuosia tehnyt. Lisäksi hieman karhensin palojen kulutuspintaa, jottei vinkuminen johtuisi palojen lasittumisesta. Auttoi ehkä viikon pari ja taas vinkuu. Palat ovat vahvuudeltaan kuranttia tavaraa vielä vuosia. En keksi muuta kuin että joku ongelma noissa paloissa on. Ovat olleet myös aikamoisia jarrupölyttäjiä vs. vanhat TRW/VW palat.
Putsasitko länget kunnolla ruosteesta palojen vastinpinnoilta?
Kuparitahnan olen itse pitänyt kaukana jarruista, jarrupölyn kanssa tekee semmosta hankkia, että on kuin olisi sikaflexiä välissä. Jarru rasvaa olen sinnekin kevyesti pyyhkäissyt.
Jos längissä rosteripeltilipareet mitä pitkin pala liukuu, niin yleensä ruoste painaa ne niin tiukkaan, että ahdistaa palan liikettä. Tarvii se längen ura putsata oikeen huolella.
 
Putsasitko länget kunnolla ruosteesta palojen vastinpinnoilta?
Kuparitahnan olen itse pitänyt kaukana jarruista, jarrupölyn kanssa tekee semmosta hankkia, että on kuin olisi sikaflexiä välissä. Jarru rasvaa olen sinnekin kevyesti pyyhkäissyt.
Jos längissä rosteripeltilipareet mitä pitkin pala liukuu, niin yleensä ruoste painaa ne niin tiukkaan, että ahdistaa palan liikettä. Tarvii se längen ura putsata oikeen huolella.

Ja sen ruosteen putsaamisen lisäksi saa lähes aina näyttää aavistuksen verran viilaa myös sille uudelle jarrupalalle, niissä on usein niin paksu maali, että ei sen takia mahdu kunnolla kulkemaan edes uusissa neitseellisissä jarrusatuloissa, vanhoista ruosteisista puhumattakaan.
 
Palat ei ole paksussa maalissa ja satulan kannake on pitkälti ruosteeton. Huollan jarrut keskimäärin 3kk välein, joten minkäänlaisia jumeja ei oikeastaan pääse syntymään. Eli palat liikkuvat satulassa oikein mainiosti, eikä vinkuminen johdu siitä. Pitää kenties vaihtaa palat keraamisiin ja katsoa sitten. Näin ainakin maailmalla suositellaan.
 
Palat ei ole paksussa maalissa ja satulan kannake on pitkälti ruosteeton. Huollan jarrut keskimäärin 3kk välein, joten minkäänlaisia jumeja ei oikeastaan pääse syntymään. Eli palat liikkuvat satulassa oikein mainiosti, eikä vinkuminen johdu siitä. Pitää kenties vaihtaa palat keraamisiin ja katsoa sitten. Näin ainakin maailmalla suositellaan.
Jos jarrut joutuu huoltamaan neljä(4) kertaa vuodessa niin silloin siellä on kyllä jotain erittäin pahasti vialla.
 
Palat ei ole paksussa maalissa ja satulan kannake on pitkälti ruosteeton. Huollan jarrut keskimäärin 3kk välein, joten minkäänlaisia jumeja ei oikeastaan pääse syntymään. Eli palat liikkuvat satulassa oikein mainiosti, eikä vinkuminen johdu siitä. Pitää kenties vaihtaa palat keraamisiin ja katsoa sitten. Näin ainakin maailmalla suositellaan.
Miksi niitä pitää niin usein huoltaa :confused:
 
Jos jarrut joutuu huoltamaan neljä(4) kertaa vuodessa niin silloin siellä on kyllä jotain erittäin pahasti vialla.
Huollan vaan koska voin. Ei onneksi ole mitään pielessä. Toki huoltaminen ei aina tarkoita jarrujen täyttä purkamista jne, vaan välillä vaan tsekkaan ne läpi, että kaikki toimii. Useimmiten samalla jos olen ottanut vanteet irti puhdistamista varten.
 
S3:sta (2007) meni nelivedon kulmavaihde tuhannen päreiksi. Laakeri leikkasi kiinni kardaanin puoleisesta päästä ja sisältä kaikki hampaat sileenä. Vajaa 190 tkm, 10 tkm sitten oli vaihdettu ölpät.
 
S3:sta (2007) meni nelivedon kulmavaihde tuhannen päreiksi. Laakeri leikkasi kiinni kardaanin puoleisesta päästä ja sisältä kaikki hampaat sileenä. Vajaa 190 tkm, 10 tkm sitten oli vaihdettu ölpät.

Jotenkin tulis mieleen et olisko täyttötaso ollut oikea?
 
S3:sta (2007) meni nelivedon kulmavaihde tuhannen päreiksi. Laakeri leikkasi kiinni kardaanin puoleisesta päästä ja sisältä kaikki hampaat sileenä. Vajaa 190 tkm, 10 tkm sitten oli vaihdettu ölpät.

Jotenkin tulis mieleen et olisko täyttötaso ollut oikea?

Mulla kävi samat kun käytin 4motion passatin kytkinremontissa. Mutta ihan 10tkm ei päässy, vaan lähinnä 1tkm.

jokseenkin samanlainen loota + kulmavaihde kun S3:ssa.

Se välillä ihmeellisesti takerteli ja lopulta veti risteyksessä jumiin ja oli menny tuhannenpillunpäreiksi rattaat ja ihan solmussa.

Todella kova epäilys että jannu ottanu kulmavaihteesta öljyt ulos, mutta ei ole täyttänyt sinne öljyjä. Luullu että on sama öljytila vaihteiston kanssa. Vaihteistoöljyt oli velotettu, ilmeisesti kun öljyä otettu pois vetarin irrotuksen takia. Tai jotain. Aika vaikea todistaa, en sit ruvennu tappelemaan...
 
Mulla kävi samat kun käytin 4motion passatin kytkinremontissa. Mutta ihan 10tkm ei päässy, vaan lähinnä 1tkm.

jokseenkin samanlainen loota + kulmavaihde kun S3:ssa.

Se välillä ihmeellisesti takerteli ja lopulta veti risteyksessä jumiin ja oli menny tuhannenpillunpäreiksi rattaat ja ihan solmussa.

Todella kova epäilys että jannu ottanu kulmavaihteesta öljyt ulos, mutta ei ole täyttänyt sinne öljyjä. Luullu että on sama öljytila vaihteiston kanssa. Vaihteistoöljyt oli velotettu, ilmeisesti kun öljyä otettu pois vetarin irrotuksen takia. Tai jotain. Aika vaikea todistaa, en sit ruvennu tappelemaan...

Mullakin takerteli risteyksissä, varsinkin jos oli hitaampi vauhti ja 90 asteen risteys missä kääntyi hitaassa vauhdissa tiukasti ja nosti kytkintä, niin ihmeellisesti välillä nytkäytti. Ja vain risteyksissä. Mutta enpäs tajunnut mistä johtui silloin. Alkoi oireilemaan juuri kytkimen ja kaksoismassan vaihdon jälkeen, luulin eka, että johtuu tuosta uudesta tiukemmasta kytkimestä. Mutta siellä oli varmaan kuluneet kytkin ja kaksoismassa joustaneet jo melkoisesti ja peittäneet tuota ongelmaa. Laaksahti motarilla satasen vauhdista, nykäs aika rajusti, pikkasen säikähdin kun rakenneltu yksilö, että mitä kävi..

Itselläkin on vahva epäilys, että edellisen omistajan aikana jolloin oli noi ölpät oli vaihettu, niin varmaan täydetty vajaaksi.

Sulla ei varmaan itse laatikon puolelta hajonnut mitään?
 
Kyselin tuossa muutama viesti Amarok 3.0TDi mahdollisista ongelmista....

No niitä tuli ja isosti. Auto kun lähti kulkemaan pohjoisesta eteläänpäin, niin heitti öljyt pihalle ja siinä meni sitten vähän kaikenlaista samalla. Korjausarvio siinä 5-6ke. Ei kestänyt 600km ajoa, tarkalleen en tiedä mihin hyytyi.

Onneksi ei ollut tehnyt tuosta vielä kauppoja, jonkun varausmaksun maksanut - ja vielä yritti myyjäliike saada osallistumaan korjauskuluihin. Sehän ei tietenkään ostajalle käynyt vaan sai lopulta rahansa takaisin.
Saas nähdä meneekö huutikseen vai korjaavatko, ei voi tietää ennenkun jostain putkahtaa esiin - jos jaksaa seurata tai etsiä. Mutta se siitä ja sen kestävyydestä.
 
Kyselin tuossa muutama viesti Amarok 3.0TDi mahdollisista ongelmista....

No niitä tuli ja isosti. Auto kun lähti kulkemaan pohjoisesta eteläänpäin, niin heitti öljyt pihalle ja siinä meni sitten vähän kaikenlaista samalla. Korjausarvio siinä 5-6ke. Ei kestänyt 600km ajoa, tarkalleen en tiedä mihin hyytyi.

Onneksi ei ollut tehnyt tuosta vielä kauppoja, jonkun varausmaksun maksanut - ja vielä yritti myyjäliike saada osallistumaan korjauskuluihin. Sehän ei tietenkään ostajalle käynyt vaan sai lopulta rahansa takaisin.
Saas nähdä meneekö huutikseen vai korjaavatko, ei voi tietää ennenkun jostain putkahtaa esiin - jos jaksaa seurata tai etsiä. Mutta se siitä ja sen kestävyydestä.
Siis ihan tosissaan autoliike koitti jotta ostaja ostaisi auton joka juuri on hajonnut ja vielä osallistumaan korjauskuluihin? Kaikenlaisia myyjiä maa päällään kantaa.
 
Kyselin tuossa muutama viesti Amarok 3.0TDi mahdollisista ongelmista....

No niitä tuli ja isosti. Auto kun lähti kulkemaan pohjoisesta eteläänpäin, niin heitti öljyt pihalle ja siinä meni sitten vähän kaikenlaista samalla. Korjausarvio siinä 5-6ke. Ei kestänyt 600km ajoa, tarkalleen en tiedä mihin hyytyi.

Onneksi ei ollut tehnyt tuosta vielä kauppoja, jonkun varausmaksun maksanut - ja vielä yritti myyjäliike saada osallistumaan korjauskuluihin. Sehän ei tietenkään ostajalle käynyt vaan sai lopulta rahansa takaisin.
Saas nähdä meneekö huutikseen vai korjaavatko, ei voi tietää ennenkun jostain putkahtaa esiin - jos jaksaa seurata tai etsiä. Mutta se siitä ja sen kestävyydestä.
Älä huoli, kyllä ne vielä sen toisen yhtä luotettavan VAG:n ostaa
 
Kyselin tuossa muutama viesti Amarok 3.0TDi mahdollisista ongelmista....

No niitä tuli ja isosti. Auto kun lähti kulkemaan pohjoisesta eteläänpäin, niin heitti öljyt pihalle ja siinä meni sitten vähän kaikenlaista samalla. Korjausarvio siinä 5-6ke. Ei kestänyt 600km ajoa, tarkalleen en tiedä mihin hyytyi.

Onneksi ei ollut tehnyt tuosta vielä kauppoja, jonkun varausmaksun maksanut - ja vielä yritti myyjäliike saada osallistumaan korjauskuluihin. Sehän ei tietenkään ostajalle käynyt vaan sai lopulta rahansa takaisin.
Saas nähdä meneekö huutikseen vai korjaavatko, ei voi tietää ennenkun jostain putkahtaa esiin - jos jaksaa seurata tai etsiä. Mutta se siitä ja sen kestävyydestä.
Ihan mielenkiinnosta, oliko edes kauppakirjaa allekirjoitettu vielä tuossa vaiheessa, vai oliko kyse vain pelkästä varausmaksun suuruisesta lupauksesta ostaa auto? Melko surkuhupaisaa olisi joka tapauksessa tuossa tilanteessa yrittää saada ostajaa osallistumaan kuluihin autosta, jota ei vielä edes omista. Oletan, ettei ostaja ollut se, kenen käsissä auto levisi?
 
Kiitä korkeampia voimia, että auto levisi siirtoajossa. Asiat olisivat olleet varmasti tuon myyjän kanssa aika monimutkaisia jos olis ehtinyt maksaa koko kauppasumman.
 
Kai myyjä kokeili kepillä jäätä, jos on vielä ostokiima päällä lystin maksajalla :-)

Kaverilla kävi V6 TDI:n kanssa melkein samoin, monta vuotta ajeli vailla ongelmia, mutta kun kävi seuraavaa autoa koeajamassa, niin hajos myyjän ottaessa tyyppejä sillä. Tarkemmin ottaen turbo meni ja öljyt pihalle. No myyjä sai halvalla pikkuvikaisen vaihtoauton ja kaveri sai uudemman vastaaavan alle.
 
Ihan mielenkiinnosta, oliko edes kauppakirjaa allekirjoitettu vielä tuossa vaiheessa, vai oliko kyse vain pelkästä varausmaksun suuruisesta lupauksesta ostaa auto? Melko surkuhupaisaa olisi joka tapauksessa tuossa tilanteessa yrittää saada ostajaa osallistumaan kuluihin autosta, jota ei vielä edes omista. Oletan, ettei ostaja ollut se, kenen käsissä auto levisi?

Ei ollut kauppakirjaa tehty tai allekirjoitettu. Auto oli tulossa näytille ensin ja sitten vasta kauppoja hieromaan, joku varausmaksu tuossa kuitenkin oli, kun välimatkaa aikas paljon kuitenkin.

Liikkeen palkkaama kuski sitä oli ajamassa tännepäin, kun ei se Mäkisen kärryssä itsekseen hajoa. Ostaja ei ollut nähnyt autoa muuta kun kuvissa, ja sitten liikkeen myyjä oli kuvannut hyvin tarkasti kaiken autosta, pienet ruostevauriot, lommot, naarmut jne, ettei mitään tulisi yllätyksenä. Sen videon näin itsekin.


Siinähän tuo on. Ilmon mukaan oulussa, vaikka mun käsityksen mukaan tästä missä istun, niin viiiden kilsan päässä korjaamolla.

Summasummarum, eihän tuo toki myyjän vika ollut että auto leviää matkalla. Vähän toki erikoista että "jos se laitetaan kuntoon ja sä vähän maksat.."
 
Summasummarum, eihän tuo toki myyjän vika ollut että auto leviää matkalla.

No ei toki, mutta vielä vähemmän se on ostajan vika.

Ja se kenen vika se on ei liity siihen kenen vastuulle tuo menee. Eli 100% liikkeen vastuulle, liiketoiminnassa kun on olemassa riskejä ja nyt Kamux joutuu flippaamaan pari autoa enemmän kuitatakseen kulut tästä remontista(tai siitä että auto myydään huutokaupoissa pois eniten tarjonneelle hölmölle)
 
No ei toki, mutta vielä vähemmän se on ostajan vika.

Ja se kenen vika se on ei liity siihen kenen vastuulle tuo menee. Eli 100% liikkeen vastuulle, liiketoiminnassa kun on olemassa riskejä ja nyt Kamux joutuu flippaamaan pari autoa enemmän kuitatakseen kulut tästä remontista(tai siitä että auto myydään huutokaupoissa pois eniten tarjonneelle hölmölle)

No eipä joudu, vaan korjaus lisätään auton hintaan? Tai tietysti jos tulee tähtitieteellisiä summia, niin huutokauppaan vaan.
 
No eipä joudu, vaan korjaus lisätään auton hintaan? Tai tietysti jos tulee tähtitieteellisiä summia, niin huutokauppaan vaan.

Rohkenen kyllä väittää, että jos auto on 300tkm+ ajettu niin tehdyt rempat ei tosiaankaan siirry myyntihintaan ellei nyt kyse ole kuluvista osista, joilla on huoltoväli muutenkin.

Se perinteinen "kuitteja 5000e edestä" ei toimi viiden tonnin ruoskassa eikä 20 tonnin avolavassa. Ehkä tuossa autossa joku jakoketjun vaihto voisi olla hintaa "nostava" (säilyttävä) mutta aika harvassa ne tapaukset on joissa korjaukset pystyy ulosmittaamaan myyntihintaan.
 
Sehän tuossa just on, jos arvio on että korjaus 5-6k€, niin ei sitä oikein saa leivottua auton hintaan mitenkään, varsinkin noilla kilsoilla. Saa tosiaan muutaman muun flipata siinä välissä että saa edes omansa pois. Huutiksessa risasta tuollaisesta ei saa mitään. Yllättävintä oli että noin nopsaan tuli takaisin myyntiin vaikka on jossain täällä eikä oulussa, ja tuskin noin nopsaan sitä kukaan ole korjannut.
Sattuuhan noita työtapaturmia, toisaalta yhtä hyvin olisi voinut olla öljysyöppö bensa joku VAG, ja hintalappu korjaukseen samaa luokkaa.

Mitähän seuraavaksi, pitää olla double cab, iso diesel, tomaatti ja kaikilla mausteilla:psmoke:
 
Yllättävintä oli että noin nopsaan tuli takaisin myyntiin vaikka on jossain täällä eikä oulussa, ja tuskin noin nopsaan sitä kukaan ole korjannut.
Eiköhän sielä ole verkkokaupan järjestelmä automaattisesti pullauttanut pirssin takaisin (saman?) toimipisteen myyntilistalle, kun varaus on kuitattu peruutetuksi, eikä muista toimenpiteitä ole tehty kohteen poistamiseksi.

Kieltämättä hyvä että levisi ennen kauppaa. Jos olisi jälkeen levinnyt, olisi jotain maksettavaa tullut ostajallekin, "koska tulee myyntihetkeä parempaan kuntoon".
 
Eiköhän sielä ole verkkokaupan järjestelmä automaattisesti pullauttanut pirssin takaisin (saman?) toimipisteen myyntilistalle, kun varaus on kuitattu peruutetuksi, eikä muista toimenpiteitä ole tehty kohteen poistamiseksi.

Kieltämättä hyvä että levisi ennen kauppaa. Jos olisi jälkeen levinnyt, olisi jotain maksettavaa tullut ostajallekin, "koska tulee myyntihetkeä parempaan kuntoon".

Näköjään tuo on ilmestynyt nettiautoonkin, päivitetty 72h sitten. Itsehän en tiedä miten nuo systeemit tänäpäivänä toimii ja kuinka synkassa ovat. Eikä sillä väliä olekaan noin teknisesti. Kumpaakaan ilmoa en ole alkuperäisenä nähnyt, nyt vasta kun tuli takaisin myytäväksi.

Jos nyt kaveri olisi ehtinyt kaupoille asti ja volkkari sanonut kaput suunnilleen heti, niin voisi toivoa tai olettaa että kaupan purkukin olisi tullut kysymykseen, vielä kun mitään ei olisi tullut vaihdossa.
 
Lähti audi tänne. Tuntu homma kiinnostavan ja sano et ei noilla alkutiedoilla niin pahasti rikki oo ettei korjattua saa. Valmistaudutaan noin 5k remppaan mitä sano pahimman skenaarion hinnaks. Koitan muistaa päivitellä kun selviää mikä siellä sit lopulta rikki on.
Turbosta laakerit menny öljynkierohäiriön takia. Öljyn seassa metallia=28k ajettu motti virosta 3400e+1200e töitä. Korjaamo lunastaa vanhan moottorin 500e. 187k ajettu 190 heppanen tfsi. Noh seuraavan auton osto helpottuu kun jättää vag konsernin vaihtoehdoista pois 🫡
 
Turbosta laakerit menny öljynkierohäiriön takia. Öljyn seassa metallia=28k ajettu motti virosta 3400e+1200e töitä. Korjaamo lunastaa vanhan moottorin 500e. 187k ajettu 190 heppanen tfsi. Noh seuraavan auton osto helpottuu kun jättää vag konsernin vaihtoehdoista pois 🫡

Se, että öljyn seassa on metallia ei automaattisesti tarkoita koneen vaihtoa. Toki en tiedä tämän tapauksen yksityiskohtia, mutta esim. Kk-laakerin pettäminen vaatii kyllä alakertaremppaa, mutta tuosta syntyvä metallisilppu ei automaattisesti koko konetta tuhoa, vaikka suodattimessa voikin olla tavaraa.

Siltä osin kun kyse on noista vähän ajetuista vaihtomoottoreista, niin itse suhtaudun kilometreihin aina skeptisesti, ellei moottorin taustoja ole huolellisesti dokumentoitu ja selvitetty. Viimeistään mottia tutkimalla voi saada vihjeitä, onko kone ylipäätään niillä kilometreillä mitä väitetään ja 28tkm pitäisi vastata jo uutta, eli esim. kaikki pultit/mutterit mitä ei ole tarvinnut konetta irrottaessa avata, tulisi olla koskemattomia.

Tässä on myös sellainen klassinen esimerkki, että kun sattuu omalle kohdalle joku isompi remontin tarve, niin auto lähtee saman tien kiertoon. Se autohan tuli kuntoon ja voi kestää pitkäänkin. Auton vaihto ei ole tae huolettomista kilometreistä. Enkä tässä tarkoita puolustella Audia tai VW:tä, vaan tämä on aika tyypillinen reaktio monien merkkien kohdalla kun jotain ongelmaa tulee.
 
Auto laitetaan kiertoon myös silloin, kun alkaa tulla merkkejä tulevista isoista rempoista. Joku ääni tai käytös, mikä viittaa esim tyyppivian realisoitumiseen. Sitten joku onnellinen ostaa sen liikkeestä ja laukeaa hetikohta tai esim vie öljyä litratolkulla. Sitten alkaa vääntö liikkeen kanssa vaihtelevalla menestyksellä ja kohokohdat luetaan iltapäivälehdistä, kun joku ostanut vaikeasti monivammaisen auton ja liike ei tahdo korvata kaikkea.

Joskus asioin Rinta-Joupilla moottoripyörän hajonneen vaihdelaatikon tiimoilta ja myyjä kertoi esim tsi/dsg-hommien olevan ihan jokapäiväistä kauraa heillä.
 
Se, että öljyn seassa on metallia ei automaattisesti tarkoita koneen vaihtoa. Toki en tiedä tämän tapauksen yksityiskohtia, mutta esim. Kk-laakerin pettäminen vaatii kyllä alakertaremppaa, mutta tuosta syntyvä metallisilppu ei automaattisesti koko konetta tuhoa, vaikka suodattimessa voikin olla tavaraa.

Siltä osin kun kyse on noista vähän ajetuista vaihtomoottoreista, niin itse suhtaudun kilometreihin aina skeptisesti, ellei moottorin taustoja ole huolellisesti dokumentoitu ja selvitetty. Viimeistään mottia tutkimalla voi saada vihjeitä, onko kone ylipäätään niillä kilometreillä mitä väitetään ja 28tkm pitäisi vastata jo uutta, eli esim. kaikki pultit/mutterit mitä ei ole tarvinnut konetta irrottaessa avata, tulisi olla koskemattomia.

Tässä on myös sellainen klassinen esimerkki, että kun sattuu omalle kohdalle joku isompi remontin tarve, niin auto lähtee saman tien kiertoon. Se autohan tuli kuntoon ja voi kestää pitkäänkin. Auton vaihto ei ole tae huolettomista kilometreistä. Enkä tässä tarkoita puolustella Audia tai VW:tä, vaan tämä on aika tyypillinen reaktio monien merkkien kohdalla kun jotain ongelmaa tulee.
Niin eihän tässä satavarmuutta ole vieläkään vanhan koneen kunnosta. Unohtu ekaan viestiin laittaa et siellä on edellisen pajan savutestit antanu osviittaa et siellä mahdollisesti ois männänrenkaat menny. Nykyisen pajan kanssa päädyttiin siihen et kone on kustannustehokkain vaihtaa kun alkaa vanhaa purkaan ja todeta siihen käytetyn työn jälkeen ettei siitä kannata alkaa tekeen uutta. Moottorin luovuttajan tiedot haettu carverticalilla ja siellä kaikki täsmäs. Ei tässä niin paljoo löysää tilillä oo et noin isoja hankintoja alettais ilman taustatutkimusta tekeen.

Kiertoon laitosta sen verran ettei nyt millään kiirellä autoo olla vaihtamassa, oli vaan asia suunnitteilla jo ennen tätä keissiä. Jos tän ois vaan myyntimielessä tehny nii halvin turbo kiinni ja kotimatkalla autokaupoille.
 
Faijan -14 Octavia alkoi valittamaan low batteryä. Lätkäistiin uusi akku paikoilleen ja yritin netistä selvittää pitääkö se koodata. Kyseessä EFB akku eli ei ehkä/kai/mahdollisesti niin tarkkaa kuin AGM akulla. Sitten yrittää netistä kattoa niin hämmentävän sekavaa. Osa sanoo että ei tarvitse, osa että akku hajoaa jos ei koodata. Lisäksi jos ymmärsin oikein niin järjestelmiäkin on erilaisia useita... Noita geneerisiä bluetooth OBD mokkuloita löytyy. Saako niillä koodausta tehtyä ja onko se ylipäätään tarpeen?
 
Faijan -14 Octavia alkoi valittamaan low batteryä. Lätkäistiin uusi akku paikoilleen ja yritin netistä selvittää pitääkö se koodata. Kyseessä EFB akku eli ei ehkä/kai/mahdollisesti niin tarkkaa kuin AGM akulla. Sitten yrittää netistä kattoa niin hämmentävän sekavaa. Osa sanoo että ei tarvitse, osa että akku hajoaa jos ei koodata. Lisäksi jos ymmärsin oikein niin järjestelmiäkin on erilaisia useita... Noita geneerisiä bluetooth OBD mokkuloita löytyy. Saako niillä koodausta tehtyä ja onko se ylipäätään tarpeen?
Itse olen käsittänyt, että auto seuraa akun kapasiteetin heikentymistä ikääntyessä ja ei lataa sitä määräänsä enempää. Jos uuden akun vaihtaa ilman koodaamista, luulee auto, että siinä on yhä vanha akku, jonka kapasiteetti on jo heikentynyt. Silloin uutta akkua ei ladata täyteen.

Akkua koodatessa pitää syöttää akun tyyppi, kapasiteetti (Ah) ja sarjanumero. Sarjanumeron voi keksiä hatusta, mutta sen vaihto on tärkeää. Kun sarjanumero vaihtuu, tietää auto, että myös akku vaihtuu. Käsittääkseni pelkkä kapasiteetin ja akun tyypin vaihto ei riitä tuohon.

Vähän epäilen, että mikä tahansa geneerinen testeri ei riitä, kun pitää päästä Gatewaylle ja akun sopeutukseen kiinni. OBD11 ja VDCS ainakin pystyvät siihen ja on ihan muutaman minuutin homma.
 
Tästä tuli mieleen, että miksi autoon ei ole tehty sellaista toimintoa kuin vaikka rengaspainevahti. Sehän kysyy renkaanvaihdon yhteydessö, että nytkö on paineet kohdallaan. Miksi autossa ei vois olla vastavaa, onko autossa uusi akku ? Mikä sen kapasiteetti on ?

Olis varmaan liian helppoa....
 
Tästä tuli mieleen, että miksi autoon ei ole tehty sellaista toimintoa kuin vaikka rengaspainevahti. Sehän kysyy renkaanvaihdon yhteydessö, että nytkö on paineet kohdallaan. Miksi autossa ei vois olla vastavaa, onko autossa uusi akku ? Mikä sen kapasiteetti on ?

Olis varmaan liian helppoa....

Jäisi huollon tuloja ~valohoidosta pitkä penni saamatta. Tuskin on helppoudella mitään tekemistä asian kanssa, vaan ahneuden.
 
Tästä tuli mieleen, että miksi autoon ei ole tehty sellaista toimintoa kuin vaikka rengaspainevahti. Sehän kysyy renkaanvaihdon yhteydessö, että nytkö on paineet kohdallaan. Miksi autossa ei vois olla vastavaa, onko autossa uusi akku ? Mikä sen kapasiteetti on ?

Olis varmaan liian helppoa....
Akun vaihto on monessa autossa vielä ehkä helpoin käyttäjän suorittama toimenpide jos ei nyt tankkausta ja tuulilasin pyyhkijöiden vaihtoa lasketa. Siis tyyliin helpompaa kuin renkaiden vaihto.
 
Akun vaihto on monessa autossa vielä ehkä helpoin käyttäjän suorittama toimenpide jos ei nyt tankkausta ja tuulilasin pyyhkijöiden vaihtoa lasketa. Siis tyyliin helpompaa kuin renkaiden vaihto.
Pyyhkijöiden vaihdossa pitää osata ajaa pyyhkijät konepellin alta vaihtoasentoon. Sen jälkeen kun irrottaa sulan ja varsi rämpsähtää lasiin ja rikkoo 5000€ lämmitetyn anturikameratutkalasin…
 
Kyllä joissain autoissa osaa ne pyyhkijöiden kiinnitykset olla todella vittumaiset. En nyt nimeltä muista että missä muttta kyllä tuli joskus kirottua kun tuotiin auto pyyhkijöiden vaihtoon.
 
Kyllä joissain autoissa osaa ne pyyhkijöiden kiinnitykset olla todella vittumaiset. En nyt nimeltä muista että missä muttta kyllä tuli joskus kirottua kun tuotiin auto pyyhkijöiden vaihtoon.
Tuli taisteltua tuossa pari päivää sitten pyykimien vaihdon kanssa. Tuon toimenpiteen tekee niin harvoin, että joka kerta se unohtuu. Ihan saatan vaikeata. Sitten kun sen taas tajuaa , sen on maailman yksinkertaisin asia, mutta ainakin itselleäni joudun opetteleman sen joka kerta uudestaan ja uudestaan. Aluksi kiroamista ja sitten a-ahaa elämys. Ja a-haa elämyksellä en tarkoita mitään intiimiä take on me hetkeä autotallissa.
 
Octavia -15 vasen pitkä ei syty. Oletun että xenonpolttimo paskana ja vaihoin, ei lähde. Kävin öljypisteellä vaihattamassa ammattilaisen toimesta jos tuossa jotain mokasin niin ei syty sielläkään. Vikakoodit antaa
B121B15 vasemman lähivalon valolevy,
katkos tai oikosulku akku+

Öljypisteen kaveri sanoi että pitäisi umpiovaihtaa. Onko muilla ollut samanlaista ja onko mennyt umpiovaihdoksi vai voisiko tuo olla jostain korkeussäätimen moottorista tai akusta johtuvaa.

Kiitos
 
Octavia -15 vasen pitkä ei syty. Oletun että xenonpolttimo paskana ja vaihoin, ei lähde. Kävin öljypisteellä vaihattamassa ammattilaisen toimesta jos tuossa jotain mokasin niin ei syty sielläkään. Vikakoodit antaa
B121B15 vasemman lähivalon valolevy,
katkos tai oikosulku akku+

Öljypisteen kaveri sanoi että pitäisi umpiovaihtaa. Onko muilla ollut samanlaista ja onko mennyt umpiovaihdoksi vai voisiko tuo olla jostain korkeussäätimen moottorista tai akusta johtuvaa.

Kiitos

Tuosta vikakoodista tulkitsin, että kyseessä on bi-xenon ajovalot, jossa pitkät ja lyhyet valot toteutetaan samalla polttimolla avaamalla ja sulkemalla läppää(valolevyä) heijastimen ja projektorin välissä. Sitä läppää liikutetaan solenoidilla ja nyt olisi kyse sähköisestä häiriöstä sen solenoidin kanssa. Joko sinne menevä johto on poikki, liitin irti, johto on oikosulussa akun plussaan tai se solonoidi on rikki. Vaatisi vähän mittailua yleismittarilla, että missä se vika on. Uutta solenoidia ei taida saada, mutta voi koko projektoriyksikön vaihtaa, esim. näihin. Vaihto saattaa onnistua umpion takaluukustakin.
 
Tuosta vikakoodista tulkitsin, että kyseessä on bi-xenon ajovalot, jossa pitkät ja lyhyet valot toteutetaan samalla polttimolla avaamalla ja sulkemalla läppää(valolevyä) heijastimen ja projektorin välissä. Sitä läppää liikutetaan solenoidilla ja nyt olisi kyse sähköisestä häiriöstä sen solenoidin kanssa. Joko sinne menevä johto on poikki, liitin irti, johto on oikosulussa akun plussaan tai se solonoidi on rikki. Vaatisi vähän mittailua yleismittarilla, että missä se vika on. Uutta solenoidia ei taida saada, mutta voi koko projektoriyksikön vaihtaa, esim. näihin. Vaihto saattaa onnistua umpion takaluukustakin.
Kiitos vastauksesta, täytyy koittaa saada mittailtua.
 
Tuolle audille olisi pitänyt tehdä sama kuin sille öljyä syövälle A5(?):lle, jonka omistaja parkkeerasi teippauksin varustettuna autoliikkeen eteen.

Olisi saattanut löytyä sopuratkaisu vähän nopeammin ja halvemmalla.
13-3-8020581
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 706
Viestejä
4 580 295
Jäsenet
75 497
Uusin jäsen
RWV

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom