VAG autojen monet ongelmat

Itselläni hankaava ääni oli sen verran raju sekä kylmällä että lämpimällä koneella TPI:n mukaisesta balsamoinnista huolimatta, että päädyin vaihdattamaan jakopään.

Auto on juuri liikkeestä ostettu niin sain pienellä omalla panoksella uuden jakopään vesipumppuineen merkkarilla tehtynä.

Lueskelin vauvan kanssa valvoessa kaikki mahdolliset tsekkiläiset, puolalaiset jne. foorumit aiheesta ja niistä muodostui sellainen kuva, että INAn sarja olisi paras. Sellaisen siis pyysin merkkarin laittamaan. Siinä oli Litensin kiristinrulla ja ilmeisesi Contin hihna ("INA made in Germany"). Loput rullat INA:n omia tekeleitä.

Jos samoja netin mutuilijoita on uskominen, Gatesin (OEM) kiristinrulla on se ongelmien juurisyy suurimmassa osassa tapauksista. Myös Daycon hihnaan ja "apurulliin" liittyen esitettiin jonkin sortin kritiikkiä parissa tapauksessa.

Mutta älkää nyt vaan kukaan yllä esittämääni ottako todesta. Itse päädyin tekemään ratkaisuni noiden juttujen perusteella ja aika näyttää menikö nappiin vai ei.

Hävisikö ääni?

Havaitsin että oma 2.0 tdi pitää tota samaa. (kuin tossa sun videossa). BKD moottori Audi A3:ssa.
 
Ei näköjään Trodon erillisellä tarkistuksellakaan tule näihin sopivia varaosia. Raitisilmansuodatin ei ollut lähimaillekaan sopiva. Myös pa-suodattimen sopivuudesta on epäilys. Täytyykin ottaa yhteyttä myyjään... :think:

EDIT: Öljyproppu on tarkoitettu Mazda 121 -malliin. Vaihtoivat vielä siihen, kun olin muka valinnut aluksi väärän. Pakko käyttää vanha uudestaan.
 
Viimeksi muokattu:
IMG_20240929_181850.jpg


Työn alla cabrioletin taka-ikkunan nostin, joka lienee ihan kulutustavaraa kuttaperkasta valmistettuine osineen.

Kahden vaijerin systeemi jotka valmiiksi niin kireällä että soi kuin kitaran paksuin kieli. Jouset aivan pohjassa.

Ei ihme että noita menee rikki.

Kuvassa myös upea 18-pinninen liitin jossa kytkettynä 4 johtoa. Koska miksei.

Ei nämä ranskalaisille häviä, ihme kikottimia.

Mistähän materiaalista nämä on kasattu, konehuone täynnä muoviputkia jotka hapertuu ilmaan jos aivastaa kohti.

Jakohihnaremppaa tutkin myös. Pura lokarit, puskurit, irrota koko vitun moottori kannakkeistaan.

Kamalia keksintöjä.
 
Ei sattuisi jollain olemaan tietoa missä vika/miten korjata 2007 1.4TDI 9N3 VW Polon ilmastoinnin puhallin? Lopetti puhaltamisen kokonaan, eli ei puhalla millään nopeudella. Esivastus vaihdettu, mutta ei korjannut ongelmaa. Puhaltimelle menevä liitin antaa ulos vain 4V (puhaltimen asennoilla 1-4). Ilmastoinnin puhallin kyllä pyörii ihan normaalisti jos sinne virtaa syöttää, eli sekin on kunnossa. Aluksi edes AC valo ei keskikonsolissa syttynyt palamaan kytkintä painamalla, mutta alkoi tänään pelittämään kun konehuoneessa yritti vikaa paikantaa johtoja ronkkimalla.
 
Viimeksi muokattu:
Siis ihan ku noi vag autot ihan tahallaan kiusais ihmisiä. Oli tarkotus tehä pieni matka itäsuomeen niin meillä jätti Seatti keskelle risteystä voimakkaalla nykäsyllä ja sammu liikennevaloihin. 2 kuukautta kuunneltu sitä järjetöntä voimakasta ulinaa niin lopulta jätti tielle. Noh hinattiin huoltoon ja nyt kappas vain se lähtiki heti siellä käyntiin että ei vaan saatas selville mikä autoa vaivaa. Noh eipä ne huollossakaan mitään voi ku se yhtäkkiä toimii ka vikakoodeja ei ole. Noi kikottimet osaa vielä peittää viansa nii että ei vaa sais selville mikä niitä vaivaa. Kysymys vielä autokansalle että onko tuommone itselataava hybrid corolla 2022 yhtä luotettava auto kuin itselataava Hybrid Prius 2022? Minua kiinnostaisi Prius koska se on niitä harvoja jotka vielä kasataan Japanissa, mutta se on joitakin tuhansia kalliimpi nii ois kiva tietää saako niille rahoille vastinetta, että mitä parempaa siinä Toyotan Priuksessa on verrattuna Corollaan?? Miten voi luottaa näihin suomalaisessa talvessa? 26k sais tollasen 2022 Priuksen ja 2022 corollan sais noin 20k. Kumpaa suosittelette? Hyvät ja huonot puolet?
 
Ei sattuisi jollain olemaan tietoa missä vika/miten korjata 2007 1.4TDI 9N3 VW Polon ilmastoinnin puhallin? Lopetti puhaltamisen kokonaan, eli ei puhalla millään nopeudella. Esivastus vaihdettu, mutta ei korjannut ongelmaa. Puhaltimelle menevä liitin antaa ulos vain 4V (puhaltimen asennoilla 1-4). Ilmastoinnin puhallin kyllä pyörii ihan normaalisti jos sinne virtaa syöttää, eli sekin on kunnossa. Aluksi edes AC valo ei keskikonsolissa syttynyt palamaan kytkintä painamalla, mutta alkoi tänään pelittämään kun konehuoneessa yritti vikaa paikantaa johtoja ronkkimalla.

Millä ton 4V mittasit?

Huomioitko että puhallin voi olla PWM:llä ohjattu joten ei auta mitata perus yleismittarilla kun se näyttää huuhaata.
 
Siis ihan ku noi vag autot ihan tahallaan kiusais ihmisiä. Oli tarkotus tehä pieni matka itäsuomeen niin meillä jätti Seatti keskelle risteystä voimakkaalla nykäsyllä ja sammu liikennevaloihin. 2 kuukautta kuunneltu sitä järjetöntä voimakasta ulinaa niin lopulta jätti tielle. Noh hinattiin huoltoon ja nyt kappas vain se lähtiki heti siellä käyntiin että ei vaan saatas selville mikä autoa vaivaa. Noh eipä ne huollossakaan mitään voi ku se yhtäkkiä toimii ka vikakoodeja ei ole. Noi kikottimet osaa vielä peittää viansa nii että ei vaa sais selville mikä niitä vaivaa.
2 kuukautta ulissu ja sitten tulee yllätyksenä että on jotain vikaa?
 
No kun huollossa ei tehä asialle mitään. Välttävät ilmeisesti että ei tarvis vaihtaa bensapumppua uudestaan takuuseen
 
Siis ihan ku noi vag autot ihan tahallaan kiusais ihmisiä. Oli tarkotus tehä pieni matka itäsuomeen niin meillä jätti Seatti keskelle risteystä voimakkaalla nykäsyllä ja sammu liikennevaloihin. 2 kuukautta kuunneltu sitä järjetöntä voimakasta ulinaa niin lopulta jätti tielle. Noh hinattiin huoltoon ja nyt kappas vain se lähtiki heti siellä käyntiin että ei vaan saatas selville mikä autoa vaivaa. Noh eipä ne huollossakaan mitään voi ku se yhtäkkiä toimii ka vikakoodeja ei ole. Noi kikottimet osaa vielä peittää viansa nii että ei vaa sais selville mikä niitä vaivaa. Kysymys vielä autokansalle että onko tuommone itselataava hybrid corolla 2022 yhtä luotettava auto kuin itselataava Hybrid Prius 2022? Minua kiinnostaisi Prius koska se on niitä harvoja jotka vielä kasataan Japanissa, mutta se on joitakin tuhansia kalliimpi nii ois kiva tietää saako niille rahoille vastinetta, että mitä parempaa siinä Toyotan Priuksessa on verrattuna Corollaan?? Miten voi luottaa näihin suomalaisessa talvessa? 26k sais tollasen 2022 Priuksen ja 2022 corollan sais noin 20k. Kumpaa suosittelette? Hyvät ja huonot puolet?
Priuksen katsot jos halpoja kilometrejä etsit, lähes kokonaan japanilaisista osista kunnon automaattilinjastolla koottu. Katso vielä sellainen yksilö että saat sen toyotan lisäturvan voimaan. Ja kaivelet tietoja ettei kolaroitu tai pohjasta ajettu huonoksi. Ja jos jollain tapaa saisi vielä kilometrit jostain kaivettua.
Siinä on juurikin tuhansien heitto syystä.
 
No kun huollossa ei tehä asialle mitään. Välttävät ilmeisesti että ei tarvis vaihtaa bensapumppua uudestaan takuuseen

Jos vaikuttaa että juuri vaihdettu sähkölaite hajoaa uudestaan, niin kannattaa ottaa sen sähkölaitteen johto irti ja katsoa sinne johdon liittimeen. Nimimerkillä yhdestä bemarista meni 3 siirtopumppua, ennenkuin joku tajusi, että se eka pumpun hajoaminen poltti myös sen johdon liittimen paskaksi.
 
Tämä onkin ihan huippu juttu. Volkkari kun ei saanut ketjuja kestämään ja vaihtoi hihnakoneisiin niin nythän siellä on uusi ongelma. Hihnakoneen jakopää menee sekaisin kun pultit irtoaa VVT-nokka-akselin ajoituspyöristä. Ai hitsi kun naama sulaa näihin VAG-vehkeisiin. 🤦‍♂️

 
Tämä onkin ihan huippu juttu. Volkkari kun ei saanut ketjuja kestämään ja vaihtoi hihnakoneisiin niin nythän siellä on uusi ongelma. Hihnakoneen jakopää menee sekaisin kun pultit irtoaa VVT-nokka-akselin ajoituspyöristä. Ai hitsi kun naama sulaa näihin VAG-vehkeisiin. 🤦‍♂️


Just olin tulossa kirjottamaan samaa. Joo kyllä jokasen vagin omistajan jolla on autossa tuo ea211 kone, (1.0l 1.2l tai 1.4l) kannattaa ehdottomasti tarkistuttaa nuo vvt pyörän pultit.
 
Tämä onkin ihan huippu juttu. Volkkari kun ei saanut ketjuja kestämään ja vaihtoi hihnakoneisiin niin nythän siellä on uusi ongelma. Hihnakoneen jakopää menee sekaisin kun pultit irtoaa VVT-nokka-akselin ajoituspyöristä. Ai hitsi kun naama sulaa näihin VAG-vehkeisiin. 🤦‍♂️


Volkkari ei selviä yhdestäkään sukupolvesta ilman tyyppivikaa, tämäkään vika ei näy yhdessäkään katsastustilastossa kuten esim rellun 20€ alapallonivel näkyy.

Säälin vag omistajia
 
Milläs autolla ei ole tyyppivikoja ?
Tyyppivikoja löytyy varmasti joka autosta, mutta läheskään kaikissa autoissa tyyppivian realisoituminen ei aiheuta useiden tuhansien korjaustarvetta. Eipä tulisi mieleenkään lähteä kokeilemaan tuuriaan vaikkapa tuon esimerkin Passat GTE:n kanssa, kun mekatroniikkaruletin lisäksi saa jännittää näköjään jakopäänkin puolesta.
 
Tyyppivikoja löytyy varmasti joka autosta, mutta läheskään kaikissa autoissa tyyppivian realisoituminen ei aiheuta useiden tuhansien korjaustarvetta. Eipä tulisi mieleenkään lähteä kokeilemaan tuuriaan vaikkapa tuon esimerkin Passat GTE:n kanssa, kun mekatroniikkaruletin lisäksi saa jännittää näköjään jakopäänkin puolesta.
Itellä GTE passatin motti hajos sillon 170tkm ilmeisesti tämän tyyppivian takia ja kuulemma ei kuulunut huolto-ohjelmaan näiden pulttien tarkistus että vaan hihnanvaihdon yhteydessä kattellaan.. Olis ehkä saattanu pelastaa, mutta kun ei tuota sillon itekään vielä tienny. On kyl melkosia kasoja paskaa saksalaiset "insinöörit" osanneet suunnitella näissä VAG vehkeissä. Ottaisivat edes vastuun tekemisistään mutta kun on niin alaluokkasta jälkimarkkinointia etteivät edes sitä pysty tekemään. Eniten itteä harmittaa se että ei tullu kuunneltua useampia neuvoja siitä että kiertää VAG:t kaukaa, vaan piti ite kantapään kautta se tilanne itsekin oppia...
 
Tämä onkin ihan huippu juttu. Volkkari kun ei saanut ketjuja kestämään ja vaihtoi hihnakoneisiin niin nythän siellä on uusi ongelma. Hihnakoneen jakopää menee sekaisin kun pultit irtoaa VVT-nokka-akselin ajoituspyöristä. Ai hitsi kun naama sulaa näihin VAG-vehkeisiin. 🤦‍♂️


Katsot videon loppuun, niin porsimisen alkuperäinen syy oli luultavasti hajonnut kiristin, eikä ne löystyneet pultit. Toki tuo pulttien aukeaminenkin on aika käsittämätön ongelma.
 
kuinka paljon näitä jakopäitä remmillä on hajonnut? Jos tyyppivika niin pitäs löytyy juttua joka puolelta.
No itse näitä googlailin silloin kun omassa GTE:ssä tuo vika todettiin ja ei jäänyt ihan yksittäistapauksiksi nuo keskustelut, jostain syystä suomalaisilla foorumeilla vain asiasta ei ole puhuttu. Ja tiesivät kyllä Vaasan käyttöautolla mistä vikaa etsiä kun auto sinne hinurilla päätyi. Eikä ilmeisesti ollut ensimmäinen kerta heilläkään tämän vian parissa. Silti sanoivat sielläkin että ei kuulu huolto-ohjelmaan näiden tarkistus kun noudattavat kaikessa VW:n linjausta ja näissä tapauksissa VW ei ole tullut korjauksissa vastaan, ei suomessa eikä maailmalla.
 
Kysyin noin vuosi sitten paristakin K-Autosta tuon pulttien löystymisvian ennakoivasta korjauksesta, toisesta sai tarjouksen jostain parin tonnin jakopäärempasta jossa olisivat ilmeisesti vaihtaneet koko tuon säätimen ja toisesta luvattiin palata asiaan mutta ei palattu. Molemmista jäi sellainen kuva että hyvin kyllä tiesivät ongelman olemassaolon mutta haluavat puhua siitä mahdollisimman vähän.

Facebookissa jollekin jolla oli tuo ongelma jo realisoitunut olivat ilmeisesti todenneet, että pulttien vaihto lukitteellisiin olisi estänyt täystuhon mutta jostain syystä eivät halua tällaista suurellle yleisölle myydä, olisiko se sitten ongelman myöntämistä jota haluavat viimeiseen asti välttää vai mitä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
254 903
Viestejä
4 428 543
Jäsenet
73 454
Uusin jäsen
-SähköJänis-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom