VAG autojen monet ongelmat

Itselläni hankaava ääni oli sen verran raju sekä kylmällä että lämpimällä koneella TPI:n mukaisesta balsamoinnista huolimatta, että päädyin vaihdattamaan jakopään.

Auto on juuri liikkeestä ostettu niin sain pienellä omalla panoksella uuden jakopään vesipumppuineen merkkarilla tehtynä.

Lueskelin vauvan kanssa valvoessa kaikki mahdolliset tsekkiläiset, puolalaiset jne. foorumit aiheesta ja niistä muodostui sellainen kuva, että INAn sarja olisi paras. Sellaisen siis pyysin merkkarin laittamaan. Siinä oli Litensin kiristinrulla ja ilmeisesi Contin hihna ("INA made in Germany"). Loput rullat INA:n omia tekeleitä.

Jos samoja netin mutuilijoita on uskominen, Gatesin (OEM) kiristinrulla on se ongelmien juurisyy suurimmassa osassa tapauksista. Myös Daycon hihnaan ja "apurulliin" liittyen esitettiin jonkin sortin kritiikkiä parissa tapauksessa.

Mutta älkää nyt vaan kukaan yllä esittämääni ottako todesta. Itse päädyin tekemään ratkaisuni noiden juttujen perusteella ja aika näyttää menikö nappiin vai ei.

Hävisikö ääni?

Havaitsin että oma 2.0 tdi pitää tota samaa. (kuin tossa sun videossa). BKD moottori Audi A3:ssa.
 
Ei näköjään Trodon erillisellä tarkistuksellakaan tule näihin sopivia varaosia. Raitisilmansuodatin ei ollut lähimaillekaan sopiva. Myös pa-suodattimen sopivuudesta on epäilys. Täytyykin ottaa yhteyttä myyjään... :think:

EDIT: Öljyproppu on tarkoitettu Mazda 121 -malliin. Vaihtoivat vielä siihen, kun olin muka valinnut aluksi väärän. Pakko käyttää vanha uudestaan.
 
Viimeksi muokattu:
IMG_20240929_181850.jpg


Työn alla cabrioletin taka-ikkunan nostin, joka lienee ihan kulutustavaraa kuttaperkasta valmistettuine osineen.

Kahden vaijerin systeemi jotka valmiiksi niin kireällä että soi kuin kitaran paksuin kieli. Jouset aivan pohjassa.

Ei ihme että noita menee rikki.

Kuvassa myös upea 18-pinninen liitin jossa kytkettynä 4 johtoa. Koska miksei.

Ei nämä ranskalaisille häviä, ihme kikottimia.

Mistähän materiaalista nämä on kasattu, konehuone täynnä muoviputkia jotka hapertuu ilmaan jos aivastaa kohti.

Jakohihnaremppaa tutkin myös. Pura lokarit, puskurit, irrota koko vitun moottori kannakkeistaan.

Kamalia keksintöjä.
 
Ei sattuisi jollain olemaan tietoa missä vika/miten korjata 2007 1.4TDI 9N3 VW Polon ilmastoinnin puhallin? Lopetti puhaltamisen kokonaan, eli ei puhalla millään nopeudella. Esivastus vaihdettu, mutta ei korjannut ongelmaa. Puhaltimelle menevä liitin antaa ulos vain 4V (puhaltimen asennoilla 1-4). Ilmastoinnin puhallin kyllä pyörii ihan normaalisti jos sinne virtaa syöttää, eli sekin on kunnossa. Aluksi edes AC valo ei keskikonsolissa syttynyt palamaan kytkintä painamalla, mutta alkoi tänään pelittämään kun konehuoneessa yritti vikaa paikantaa johtoja ronkkimalla.
 
Viimeksi muokattu:
Siis ihan ku noi vag autot ihan tahallaan kiusais ihmisiä. Oli tarkotus tehä pieni matka itäsuomeen niin meillä jätti Seatti keskelle risteystä voimakkaalla nykäsyllä ja sammu liikennevaloihin. 2 kuukautta kuunneltu sitä järjetöntä voimakasta ulinaa niin lopulta jätti tielle. Noh hinattiin huoltoon ja nyt kappas vain se lähtiki heti siellä käyntiin että ei vaan saatas selville mikä autoa vaivaa. Noh eipä ne huollossakaan mitään voi ku se yhtäkkiä toimii ka vikakoodeja ei ole. Noi kikottimet osaa vielä peittää viansa nii että ei vaa sais selville mikä niitä vaivaa. Kysymys vielä autokansalle että onko tuommone itselataava hybrid corolla 2022 yhtä luotettava auto kuin itselataava Hybrid Prius 2022? Minua kiinnostaisi Prius koska se on niitä harvoja jotka vielä kasataan Japanissa, mutta se on joitakin tuhansia kalliimpi nii ois kiva tietää saako niille rahoille vastinetta, että mitä parempaa siinä Toyotan Priuksessa on verrattuna Corollaan?? Miten voi luottaa näihin suomalaisessa talvessa? 26k sais tollasen 2022 Priuksen ja 2022 corollan sais noin 20k. Kumpaa suosittelette? Hyvät ja huonot puolet?
 
Ei sattuisi jollain olemaan tietoa missä vika/miten korjata 2007 1.4TDI 9N3 VW Polon ilmastoinnin puhallin? Lopetti puhaltamisen kokonaan, eli ei puhalla millään nopeudella. Esivastus vaihdettu, mutta ei korjannut ongelmaa. Puhaltimelle menevä liitin antaa ulos vain 4V (puhaltimen asennoilla 1-4). Ilmastoinnin puhallin kyllä pyörii ihan normaalisti jos sinne virtaa syöttää, eli sekin on kunnossa. Aluksi edes AC valo ei keskikonsolissa syttynyt palamaan kytkintä painamalla, mutta alkoi tänään pelittämään kun konehuoneessa yritti vikaa paikantaa johtoja ronkkimalla.

Millä ton 4V mittasit?

Huomioitko että puhallin voi olla PWM:llä ohjattu joten ei auta mitata perus yleismittarilla kun se näyttää huuhaata.
 
Siis ihan ku noi vag autot ihan tahallaan kiusais ihmisiä. Oli tarkotus tehä pieni matka itäsuomeen niin meillä jätti Seatti keskelle risteystä voimakkaalla nykäsyllä ja sammu liikennevaloihin. 2 kuukautta kuunneltu sitä järjetöntä voimakasta ulinaa niin lopulta jätti tielle. Noh hinattiin huoltoon ja nyt kappas vain se lähtiki heti siellä käyntiin että ei vaan saatas selville mikä autoa vaivaa. Noh eipä ne huollossakaan mitään voi ku se yhtäkkiä toimii ka vikakoodeja ei ole. Noi kikottimet osaa vielä peittää viansa nii että ei vaa sais selville mikä niitä vaivaa.
2 kuukautta ulissu ja sitten tulee yllätyksenä että on jotain vikaa?
 
No kun huollossa ei tehä asialle mitään. Välttävät ilmeisesti että ei tarvis vaihtaa bensapumppua uudestaan takuuseen
 
Siis ihan ku noi vag autot ihan tahallaan kiusais ihmisiä. Oli tarkotus tehä pieni matka itäsuomeen niin meillä jätti Seatti keskelle risteystä voimakkaalla nykäsyllä ja sammu liikennevaloihin. 2 kuukautta kuunneltu sitä järjetöntä voimakasta ulinaa niin lopulta jätti tielle. Noh hinattiin huoltoon ja nyt kappas vain se lähtiki heti siellä käyntiin että ei vaan saatas selville mikä autoa vaivaa. Noh eipä ne huollossakaan mitään voi ku se yhtäkkiä toimii ka vikakoodeja ei ole. Noi kikottimet osaa vielä peittää viansa nii että ei vaa sais selville mikä niitä vaivaa. Kysymys vielä autokansalle että onko tuommone itselataava hybrid corolla 2022 yhtä luotettava auto kuin itselataava Hybrid Prius 2022? Minua kiinnostaisi Prius koska se on niitä harvoja jotka vielä kasataan Japanissa, mutta se on joitakin tuhansia kalliimpi nii ois kiva tietää saako niille rahoille vastinetta, että mitä parempaa siinä Toyotan Priuksessa on verrattuna Corollaan?? Miten voi luottaa näihin suomalaisessa talvessa? 26k sais tollasen 2022 Priuksen ja 2022 corollan sais noin 20k. Kumpaa suosittelette? Hyvät ja huonot puolet?
Priuksen katsot jos halpoja kilometrejä etsit, lähes kokonaan japanilaisista osista kunnon automaattilinjastolla koottu. Katso vielä sellainen yksilö että saat sen toyotan lisäturvan voimaan. Ja kaivelet tietoja ettei kolaroitu tai pohjasta ajettu huonoksi. Ja jos jollain tapaa saisi vielä kilometrit jostain kaivettua.
Siinä on juurikin tuhansien heitto syystä.
 
No kun huollossa ei tehä asialle mitään. Välttävät ilmeisesti että ei tarvis vaihtaa bensapumppua uudestaan takuuseen

Jos vaikuttaa että juuri vaihdettu sähkölaite hajoaa uudestaan, niin kannattaa ottaa sen sähkölaitteen johto irti ja katsoa sinne johdon liittimeen. Nimimerkillä yhdestä bemarista meni 3 siirtopumppua, ennenkuin joku tajusi, että se eka pumpun hajoaminen poltti myös sen johdon liittimen paskaksi.
 
Luulisi, että on itsestäänselvyys, mutta VAG-autojen ongelmaketju on hyvin väärä paikka Toyota Priuksesta keskustelemiseen. Offtopicia poistettu.
 
Tämä onkin ihan huippu juttu. Volkkari kun ei saanut ketjuja kestämään ja vaihtoi hihnakoneisiin niin nythän siellä on uusi ongelma. Hihnakoneen jakopää menee sekaisin kun pultit irtoaa VVT-nokka-akselin ajoituspyöristä. Ai hitsi kun naama sulaa näihin VAG-vehkeisiin. 🤦‍♂️

 
Tämä onkin ihan huippu juttu. Volkkari kun ei saanut ketjuja kestämään ja vaihtoi hihnakoneisiin niin nythän siellä on uusi ongelma. Hihnakoneen jakopää menee sekaisin kun pultit irtoaa VVT-nokka-akselin ajoituspyöristä. Ai hitsi kun naama sulaa näihin VAG-vehkeisiin. 🤦‍♂️


Just olin tulossa kirjottamaan samaa. Joo kyllä jokasen vagin omistajan jolla on autossa tuo ea211 kone, (1.0l 1.2l tai 1.4l) kannattaa ehdottomasti tarkistuttaa nuo vvt pyörän pultit.
 
Muistakaa vaihtaa myös kiristin kun kiristelette VVT:n pultteja.
Vittu mitä paskaa.

Olikin jo.
 
Tämä onkin ihan huippu juttu. Volkkari kun ei saanut ketjuja kestämään ja vaihtoi hihnakoneisiin niin nythän siellä on uusi ongelma. Hihnakoneen jakopää menee sekaisin kun pultit irtoaa VVT-nokka-akselin ajoituspyöristä. Ai hitsi kun naama sulaa näihin VAG-vehkeisiin. 🤦‍♂️


Volkkari ei selviä yhdestäkään sukupolvesta ilman tyyppivikaa, tämäkään vika ei näy yhdessäkään katsastustilastossa kuten esim rellun 20€ alapallonivel näkyy.

Säälin vag omistajia
 
Milläs autolla ei ole tyyppivikoja ?
Tyyppivikoja löytyy varmasti joka autosta, mutta läheskään kaikissa autoissa tyyppivian realisoituminen ei aiheuta useiden tuhansien korjaustarvetta. Eipä tulisi mieleenkään lähteä kokeilemaan tuuriaan vaikkapa tuon esimerkin Passat GTE:n kanssa, kun mekatroniikkaruletin lisäksi saa jännittää näköjään jakopäänkin puolesta.
 
Tyyppivikoja löytyy varmasti joka autosta, mutta läheskään kaikissa autoissa tyyppivian realisoituminen ei aiheuta useiden tuhansien korjaustarvetta. Eipä tulisi mieleenkään lähteä kokeilemaan tuuriaan vaikkapa tuon esimerkin Passat GTE:n kanssa, kun mekatroniikkaruletin lisäksi saa jännittää näköjään jakopäänkin puolesta.
Itellä GTE passatin motti hajos sillon 170tkm ilmeisesti tämän tyyppivian takia ja kuulemma ei kuulunut huolto-ohjelmaan näiden pulttien tarkistus että vaan hihnanvaihdon yhteydessä kattellaan.. Olis ehkä saattanu pelastaa, mutta kun ei tuota sillon itekään vielä tienny. On kyl melkosia kasoja paskaa saksalaiset "insinöörit" osanneet suunnitella näissä VAG vehkeissä. Ottaisivat edes vastuun tekemisistään mutta kun on niin alaluokkasta jälkimarkkinointia etteivät edes sitä pysty tekemään. Eniten itteä harmittaa se että ei tullu kuunneltua useampia neuvoja siitä että kiertää VAG:t kaukaa, vaan piti ite kantapään kautta se tilanne itsekin oppia...
 
Tämä onkin ihan huippu juttu. Volkkari kun ei saanut ketjuja kestämään ja vaihtoi hihnakoneisiin niin nythän siellä on uusi ongelma. Hihnakoneen jakopää menee sekaisin kun pultit irtoaa VVT-nokka-akselin ajoituspyöristä. Ai hitsi kun naama sulaa näihin VAG-vehkeisiin. 🤦‍♂️


Katsot videon loppuun, niin porsimisen alkuperäinen syy oli luultavasti hajonnut kiristin, eikä ne löystyneet pultit. Toki tuo pulttien aukeaminenkin on aika käsittämätön ongelma.
 
Ne jotka vaihtaa parin vuoden välein uutta autoa tilalle.
Voihan näitä toki kutsua edelleen yksittäistapauksiksi, jos niin haluaa uskoa.
kuinka paljon näitä jakopäitä remmillä on hajonnut? Jos tyyppivika niin pitäs löytyy juttua joka puolelta.
 
kuinka paljon näitä jakopäitä remmillä on hajonnut? Jos tyyppivika niin pitäs löytyy juttua joka puolelta.
No itse näitä googlailin silloin kun omassa GTE:ssä tuo vika todettiin ja ei jäänyt ihan yksittäistapauksiksi nuo keskustelut, jostain syystä suomalaisilla foorumeilla vain asiasta ei ole puhuttu. Ja tiesivät kyllä Vaasan käyttöautolla mistä vikaa etsiä kun auto sinne hinurilla päätyi. Eikä ilmeisesti ollut ensimmäinen kerta heilläkään tämän vian parissa. Silti sanoivat sielläkin että ei kuulu huolto-ohjelmaan näiden tarkistus kun noudattavat kaikessa VW:n linjausta ja näissä tapauksissa VW ei ole tullut korjauksissa vastaan, ei suomessa eikä maailmalla.
 
Kysyin noin vuosi sitten paristakin K-Autosta tuon pulttien löystymisvian ennakoivasta korjauksesta, toisesta sai tarjouksen jostain parin tonnin jakopäärempasta jossa olisivat ilmeisesti vaihtaneet koko tuon säätimen ja toisesta luvattiin palata asiaan mutta ei palattu. Molemmista jäi sellainen kuva että hyvin kyllä tiesivät ongelman olemassaolon mutta haluavat puhua siitä mahdollisimman vähän.

Facebookissa jollekin jolla oli tuo ongelma jo realisoitunut olivat ilmeisesti todenneet, että pulttien vaihto lukitteellisiin olisi estänyt täystuhon mutta jostain syystä eivät halua tällaista suurellle yleisölle myydä, olisiko se sitten ongelman myöntämistä jota haluavat viimeiseen asti välttää vai mitä.
 
Ne jotka vaihtaa parin vuoden välein uutta autoa tilalle.
Voihan näitä toki kutsua edelleen yksittäistapauksiksi, jos niin haluaa uskoa.
Itse näkisin tämän toisinpäin, ne jotka ostaa vanhempia vaggineita, joista jo tiedetään mitkä on tyyppivikoja ja mitä kannattaa välttää. Itsekin kuulun tähän kerhoon. 200tkm(10v vanha) ja 260tkm(8v vanha) ollu edellisissä mittarissa oston hetkellä. Uudempaa en menisi kyl ostamaan ihan helpolla.
 
Itse näkisin tämän toisinpäin, ne jotka ostaa vanhempia vaggineita, joista jo tiedetään mitkä on tyyppivikoja ja mitä kannattaa välttää. Itsekin kuulun tähän kerhoon. 200tkm(10v vanha) ja 260tkm(8v vanha) ollu edellisissä mittarissa oston hetkellä. Uudempaa en menisi kyl ostamaan ihan helpolla.
Oikeastaan oon siirtymässä ihan samoille linjoille. Harrastin kans ennen näitä 200tkm ajettuja, mutta kyllästyin siihen kun saa kuluvia osia olla autotallissa kassillinen mm. etuakselistossa ja jarruissa. Nyt kun on muutama vuosi ajettu kahdella alle 10v vanhalla mallilla joissa oli mittarissa 100-120tkm ostaessa, alan hylätä ajatuksen näin vähän ajetuista sekä noista alle 1.6l TSI-/TFSI-koneista. Toki tässä nyt sekoittui kaksi asiaa auton vuosimalli (tyyppiviat tiedossa/ei tiedossa) ja tekniikka, mutta itselle ainakin seuraavaksi halvempaa (vanha) ja varmempaa (isommasta lohkosta liikkeelle) tekniikkaa alle.
 
Minua ei lähtökohtaisesti nuo tyyppiviat paljoa haittaa, jos ennakoivalla huollolla voi välttää isommat ongelmat ja asian ratkaiseminen etukäteen ei maksa maltaita. Hankalimpia on ne ongelmat, joiden osat ja/tai vaihtotyö itsessään maksaa useita tuhansia ja/tai ongelma voi ennakoivasta huollosta huolimatta iskeä päälle milloin tahansa tai korjaustoimenpiteistä huolimatta.

Esim. BMW:n M-sarjalaisissa oli aikanaan ongelmia kk-laakerien kanssa, joka vikaantuessaan aiheutti kalliita vaurioita, mutta ennakoivilla toimenpiteillä nuo eivät koskaan ehtineet ongelmaksi asti. Sen sijaan joidenkin Audien V10 koneet olivat niin ongelmallisia, että huolellisellakaan pidolla ei välttämättä voinut välttää koneenvaihtoa tai ainakaan merkittävää koneremonttia.
 
Minua ei lähtökohtaisesti nuo tyyppiviat paljoa haittaa, jos ennakoivalla huollolla voi välttää isommat ongelmat ja asian ratkaiseminen etukäteen ei maksa maltaita. Hankalimpia on ne ongelmat, joiden osat ja/tai vaihtotyö itsessään maksaa useita tuhansia ja/tai ongelma voi ennakoivasta huollosta huolimatta iskeä päälle milloin tahansa tai korjaustoimenpiteistä huolimatta.

Esim. BMW:n M-sarjalaisissa oli aikanaan ongelmia kk-laakerien kanssa, joka vikaantuessaan aiheutti kalliita vaurioita, mutta ennakoivilla toimenpiteillä nuo eivät koskaan ehtineet ongelmaksi asti. Sen sijaan joidenkin Audien V10 koneet olivat niin ongelmallisia, että huolellisellakaan pidolla ei välttämättä voinut välttää koneenvaihtoa tai ainakaan merkittävää koneremonttia.

En kyllä suoraan vertaisi peruskiesien ongelmia performance malleihin. Niissähän on aina riskit huomattavasti suuremmat helvetin kalliisiin remontteihin, ja perushuollotkin ovat huomattavan kalliita, jopa Japseissa näin.
 
En kyllä suoraan vertaisi peruskiesien ongelmia performance malleihin. Niissähän on aina riskit huomattavasti suuremmat helvetin kalliisiin remontteihin, ja perushuollotkin ovat huomattavan kalliita, jopa Japseissa näin.

Ehkä vertailukohta oli huono, mutta esim. GTE Passatin kohdalla DSG ongelmat monessa tapauksessa juontuvat huonoon 12v akkuun ja siihen erääseen surullisen kuuluisaan sihtiin, joka lähtee liikkeelle solenoidien suuntaan jossain vaiheessa. Toisin sanoen akun vaihtamalla ja tuon tiivistesarjan vaihtamalla voi välttää isommat murheet ainakin tuon tyyppivian kanssa. Tämän toimenpiteen kustannus ei kuitenkaan päätä huimaa.

Toinen vertailukohta vanhemmasta B7 Passatista, jossa käytännössä kuluitta pystyi ennaltaehkäisemään erään merkittävän tyyppivian, joka liittyi ECU:n uimiseen ja rikkoutumiseen. Tämä sijaitsi rintapellin edessä konehuoneessa ja vedenpoistokanavien n. kerran vuoteen puhdistus piti huolen siitä, ettei tarvinnut lähteä parin tonnin ecu kaupoille koodaamisineen. Tuon "kaukalon" puhdistaminen ei kuitenkaan kuulunut mihinkään huolto-ohjelmaan.
 
Ehkä vertailukohta oli huono, mutta esim. GTE Passatin kohdalla DSG ongelmat monessa tapauksessa juontuvat huonoon 12v akkuun ja siihen erääseen surullisen kuuluisaan sihtiin, joka lähtee liikkeelle solenoidien suuntaan jossain vaiheessa. Toisin sanoen akun vaihtamalla ja tuon tiivistesarjan vaihtamalla voi välttää isommat murheet ainakin tuon tyyppivian kanssa. Tämän toimenpiteen kustannus ei kuitenkaan päätä huimaa.

Toinen vertailukohta vanhemmasta B7 Passatista, jossa käytännössä kuluitta pystyi ennaltaehkäisemään erään merkittävän tyyppivian, joka liittyi ECU:n uimiseen ja rikkoutumiseen. Tämä sijaitsi rintapellin edessä konehuoneessa ja vedenpoistokanavien n. kerran vuoteen puhdistus piti huolen siitä, ettei tarvinnut lähteä parin tonnin ecu kaupoille koodaamisineen. Tuon "kaukalon" puhdistaminen ei kuitenkaan kuulunut mihinkään huolto-ohjelmaan.

Kai siinä on lähinnä se että noi pitäis takaisinkutsulla merkkarin korjata mukisematta kun ihan varmasti ovat tietoisia ongelmista.
 
Kai siinä on lähinnä se että noi pitäis takaisinkutsulla merkkarin korjata mukisematta kun ihan varmasti ovat tietoisia ongelmista.
Tätä en kiistä. Kokemuksen kautta vaan todennut, ettei näitä kaikkia saa goodwillina tai edes takaisinkutsuna läpi, jolloin vaan parempi olla itse kartalla tyyppivioista ja niiden kanssa elämisestä. Kuten sanottua, itsekään en sellaista autoa suostuisi hankkimaan, jossa esim. moottorivaurio on todennäköinen lopputulos ja sen ajoittumisesta ei pysy sanomaan mitään. Sen sijaan yksittäiset jakopään tms. ongelmat, jos ne vaan pystyy järkevällä rahalla katsomaan ennakollisesti kuntoon ja niitä ei tarvitse joka vuosi uusia, niin sellainen kanssa pystyy jo luultavasti elämään.
 
Terve. 16 vuoden audi a4 b9 2.0tfsi 190hv, ensimmäisen diagnoosin mukaan moottori kaput. Kilahdus, turbo pois pelistä ja Valkonen savupilvi pakoputkesta, nykyinen korjaamo päällisin puolin todennu, että turbo ehjä. Savutestillä sylinterit vuotaa läpi, mutta kummastusta herätti et puristuspaineet ok. Simolammikolla 3vk jono, tammerdiesel arvio koneen vaihdosta 6-8k€. Onko muita hyviä vaihtoehtoja Pirkanmaan alueella, jotka tietää audeista?
 
Terve. 16 vuoden audi a4 b9 2.0tfsi 190hv, ensimmäisen diagnoosin mukaan moottori kaput. Kilahdus, turbo pois pelistä ja Valkonen savupilvi pakoputkesta, nykyinen korjaamo päällisin puolin todennu, että turbo ehjä. Savutestillä sylinterit vuotaa läpi, mutta kummastusta herätti et puristuspaineet ok. Simolammikolla 3vk jono, tammerdiesel arvio koneen vaihdosta 6-8k€. Onko muita hyviä vaihtoehtoja Pirkanmaan alueella, jotka tietää audeista?
Ihan ekana tuli mieleen, että turbon akseli poikki, mutta jos kerran kunnossa. Oliko lastutettu ?
 
Ihan ekana tuli mieleen, että turbon akseli poikki, mutta jos kerran kunnossa. Oliko lastutettu ?
Turbon akseli oli kans vahvin vaihtoehto ennen korjaamon diagnoosia. Heidän vastaus oli ilman purkua että turbo on ehjä ja kone sökö ku päästää savut läpi. Sit kun saa mustaa valkosella esim vikakoodeista niin ollaan vähä viisaampia. Auto on 187tkm ajettu ja vakio.
 
Turbon akseli oli kans vahvin vaihtoehto ennen korjaamon diagnoosia. Heidän vastaus oli ilman purkua että turbo on ehjä ja kone sökö ku päästää savut läpi. Sit kun saa mustaa valkosella esim vikakoodeista niin ollaan vähä viisaampia. Auto on 187tkm ajettu ja vakio.

Olisiko saatavilla tarkastuskameraa joka osaa kääntyä katsomaan tulpanreiästä kohti sylinterinkantta.

Olikos tuo hihna- vai ketjukone? Ajoituksen tarkistus myös, jos on pielessä ja/tai merkkejä mäntien osumisesta venttiileihin niin tietää alkaa katsomaan vaihtokonetta tai auton paalaamista.
 
Näissä tilanteissa marssijärjestys on lähes aina sama:

- purkaa jakopään esiin ja katsoa onko siinä pintapuolisesti mitään pielessä
- irrottaa tulpat ja katsoa kameralla, näkyykö sylintereissä tai männissä mitään
- koneen pyörittäminen käsin ja varmistaminen että kone pyörii vapaasti
- puristuspaineiden mittaaminen
- jos mikään näistä ei tuota tulosta, niin sitten venttiilikoppaa auki jne.

Toki ensimmäisinä toimenpiteinä on katsoa nesteet ja ettei koneessa nyt visuaalisesti ole mitään pielessä. Myös vikakoodit voivat auttaa eteenpäin että mistä moottorinohjaus ajatteli ongelmien johtuvan
 
Ja koska koneesta tarvii nesteet rempan yhteydessä todennäköisesti vaihtaa joka tapauksessa niin öljynsuodattimen irroitus ja suodatinmateriaalin tutkiminen.
Jos sieltä vaikka löytyy metallijauhoa niin tietää varautua isompaan remppaan/koneen vaihtoon.
 
MK7 Golfin peruutuskamera jäi jumiin. Huomasin että toinen puoli oli eri asennossa kuin toinen, siis korkeammalla. Pystyiskö joku Golf-mies ottamaan kuvan, että kummassa asennossa tuon pitäisi olla? Ylemmässä vai alemmassa? Ja joo pitää varmaan muutenkin putsata tuo, kun aika paskaiselta näyttää :D

1728656881537.png
 
Onkos jollakulla hyviä arvauksia: VW Polo bensakone ja kaasutinpuola mysteeri.

Tuossa alkuvuodesta vaihdettiin sytytystulpat, koska alkoivat olla 60k välin ehtoopuolella. Mielestäni kuukauden verran tän jälkeen kone alkoi nykiä, kokoajan ehkä hieman enemmän. Huollossa ajotietokone näytti että puolat 2 ja 4 rikki. Noi sitten vaihdettiin ja hetken kaikki ok. Pari viikkoa ja taas alkoi nykiä. Takaisin liikkeeseen, ajotietokone näyttää että samat puolat taas rikki. Eikun uudet puolat sisään (tällä kertaa ei tarvinnut maksaa vaan menivät takuussa). Taas pari kolme viikkoa ja nyt kone taas nykii.

Ei toi nyt taida puolista johtua. Googlen perusteella vika voi olla tulpissa, johdotuksissa, ties missä. Tulppien vaihtoajankohta hieman epäilyttää. Moottori myös tuntuu tärisevän tyhjäkäynnillä hieman korostetusti käynnistyksen jälkeen. Onko täällä arvauksia?
 
Onkos jollakulla hyviä arvauksia: VW Polo bensakone ja kaasutinpuola mysteeri.

Tuossa alkuvuodesta vaihdettiin sytytystulpat, koska alkoivat olla 60k välin ehtoopuolella. Mielestäni kuukauden verran tän jälkeen kone alkoi nykiä, kokoajan ehkä hieman enemmän. Huollossa ajotietokone näytti että puolat 2 ja 4 rikki. Noi sitten vaihdettiin ja hetken kaikki ok. Pari viikkoa ja taas alkoi nykiä. Takaisin liikkeeseen, ajotietokone näyttää että samat puolat taas rikki. Eikun uudet puolat sisään (tällä kertaa ei tarvinnut maksaa vaan menivät takuussa). Taas pari kolme viikkoa ja nyt kone taas nykii.

Ei toi nyt taida puolista johtua. Googlen perusteella vika voi olla tulpissa, johdotuksissa, ties missä. Tulppien vaihtoajankohta hieman epäilyttää. Moottori myös tuntuu tärisevän tyhjäkäynnillä hieman korostetusti käynnistyksen jälkeen. Onko täällä arvauksia?

Kerro nyt ihmeessä mistä polosta on kyse.
 
Kerro nyt ihmeessä mistä polosta on kyse.
Aivan: vm2016, Polo Allstar 1,2 TSI 66 kW BlueMotion, viistoperä.

Se ehkä pitää ehkä vielä mainita, että nykii pahiten taajamanopeuksissa. Kun mennään päälle 70:n, niin mitään nykimistä ei huomaa.
 
Toinen vertailukohta vanhemmasta B7 Passatista, jossa käytännössä kuluitta pystyi ennaltaehkäisemään erään merkittävän tyyppivian, joka liittyi ECU:n uimiseen ja rikkoutumiseen. Tämä sijaitsi rintapellin edessä konehuoneessa ja vedenpoistokanavien n. kerran vuoteen puhdistus piti huolen siitä, ettei tarvinnut lähteä parin tonnin ecu kaupoille koodaamisineen. Tuon "kaukalon" puhdistaminen ei kuitenkaan kuulunut mihinkään huolto-ohjelmaan.
Merkistä riippumatta ongelma koskee autoja joita on säilytetty lähellä havupuita. Hitto ne neulaset menee ihan joka paikkaan ja niitä löytyy vielä vuosienkin jälkeen. Ei ihme että kanavat tukossa. Lehtipuut eivät ole ihan niin pahoja.
 
Aivan: vm2016, Polo Allstar 1,2 TSI 66 kW BlueMotion, viistoperä.

Se ehkä pitää ehkä vielä mainita, että nykii pahiten taajamanopeuksissa. Kun mennään päälle 70:n, niin mitään nykimistä ei huomaa.
Vaihdettiinko sytytysjohdot? Eli puolasta tulppiin menevät? Taisi muistaakseni olla varsinkin 4.sylinterin johto, johon tulee läpilyöntejä.
 
Vaihdettiinko sytytysjohdot? Eli puolasta tulppiin menevät? Taisi muistaakseni olla varsinkin 4.sylinterin johto, johon tulee läpilyöntejä.

TSI:ssä ei ole erikseen sytkäjohtoja.

edit: ei kun paskaa puhuin, ne tötteröt kyllä on irrotettavat, joissain niistä. mut ne tulee puolien mukana uudet. Tietysti mahdollista että ollu tötsät jumissa ja vaihdettu vain puolat. mutta tötsät lyö läpi.
 
Onkos jollakulla hyviä arvauksia: VW Polo bensakone ja kaasutinpuola mysteeri.

Tuossa alkuvuodesta vaihdettiin sytytystulpat, koska alkoivat olla 60k välin ehtoopuolella. Mielestäni kuukauden verran tän jälkeen kone alkoi nykiä, kokoajan ehkä hieman enemmän. Huollossa ajotietokone näytti että puolat 2 ja 4 rikki. Noi sitten vaihdettiin ja hetken kaikki ok. Pari viikkoa ja taas alkoi nykiä. Takaisin liikkeeseen, ajotietokone näyttää että samat puolat taas rikki. Eikun uudet puolat sisään (tällä kertaa ei tarvinnut maksaa vaan menivät takuussa). Taas pari kolme viikkoa ja nyt kone taas nykii.

Ei toi nyt taida puolista johtua. Googlen perusteella vika voi olla tulpissa, johdotuksissa, ties missä. Tulppien vaihtoajankohta hieman epäilyttää. Moottori myös tuntuu tärisevän tyhjäkäynnillä hieman korostetusti käynnistyksen jälkeen. Onko täällä arvauksia?

Pähkinärouhepuhallukseen imuventtiilit
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 487 766
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom