VAG autojen monet ongelmat


Jos on oikeasti poppeja ja tehontarvetta, niin varmaan tältä suunnalta lähtisin kyselemään, että sopiiko ja sytyttääkö vikavaloja: VAG
Kun noissa normi latureissa on sitä ongelmaa, että sillä normaalilla moottorin kierrosnopeusalueella millä säkin tolla TDI:llä todennäköisesti jurnutat menemään, niin OEM VAG:n vähän isommalla laturilla (jos sellaista nyt olisi) et paljoa enempää tee. Myös SGR briteissä muistaakseni valmistaa noita "high idle output" latureita. Noillakin sitten tarkkana, isommissa kuin 270A pitää vaihtaa lyhkäisempää hihnaa yms.
Ja nämä oli normi vag harrastajan tietämyksellä, loput suosittelen kaivelemaan briteistä tai rapakon takaa autohifi-foorumeilta.
 
Jos on oikeasti poppeja ja tehontarvetta, niin varmaan tältä suunnalta lähtisin kyselemään, että sopiiko ja sytyttääkö vikavaloja: VAG
Kun noissa normi latureissa on sitä ongelmaa, että sillä normaalilla moottorin kierrosnopeusalueella millä säkin tolla TDI:llä todennäköisesti jurnutat menemään, niin OEM VAG:n vähän isommalla laturilla (jos sellaista nyt olisi) et paljoa enempää tee. Myös SGR briteissä muistaakseni valmistaa noita "high idle output" latureita. Noillakin sitten tarkkana, isommissa kuin 270A pitää vaihtaa lyhkäisempää hihnaa yms.
Ja nämä oli normi vag harrastajan tietämyksellä, loput suosittelen kaivelemaan briteistä tai rapakon takaa autohifi-foorumeilta.
Juu. Äsken kävin yleimittaril mittaamassa niin laturiin menee se 2pin liitin. Se pin 1 vissii se johon pitäs se heräte tulla ja pin 2 on mittariston valo yms. Pin 1 ei tullut mitään signaalia, vaikka auto oli sammutettuna tai käynnissä. Pin 2 tuli kokoajan 12v. Eli vissiin heräte vika? Johdot katki tai vastaavaa.

ja vielä lisäyksenä kyl ton 140A laturin pitäs riittää kun tehonkulutus maksamissaan hetkellisesti 3kw paikkeilla. Jos jännitteet tippuu liikaa niin parantaa vaa akustoa.
 
Juu. Äsken kävin yleimittaril mittaamassa niin laturiin menee se 2pin liitin. Se pin 1 vissii se johon pitäs se heräte tulla ja pin 2 on mittariston valo yms. Pin 1 ei tullut mitään signaalia, vaikka auto oli sammutettuna tai käynnissä. Pin 2 tuli kokoajan 12v. Eli vissiin heräte vika? Johdot katki tai vastaavaa.

ja vielä lisäyksenä kyl ton 140A laturin pitäs riittää kun tehonkulutus maksamissaan hetkellisesti 3kw paikkeilla. Jos jännitteet tippuu liikaa niin parantaa vaa akustoa.

Heräte eli D+ on yleensä se 12v, joka on perinteisesti tullut mittaristolta hehkulampun lävitse. Kun laturi ei lataa, niin lamppu maadoittuu laturin kautta ja lamppu syttyy. kun laturi lataa, molemmilla puolella on sama jännite ja lamppu EI sytyy.

muoks. lamppu ei siis syty!
 
Viimeksi muokattu:
Heräte eli D+ on yleensä se 12v, joka on perinteisesti tullut mittaristolta hehkulampun lävitse. Kun laturi ei lataa, niin lamppu maadoittuu laturin kautta ja lamppu syttyy. kun laturi lataa, molemmilla puolella on sama jännite ja lamppu syttyy.
Hmm. Ehkä mittarin sen sit väärä taval :D ei oo ollu ku vajaa vuoden kortti sen ajan oon opetellu noit hifi asennuksia ja auton huoltoja yms niin vähän opettelua on:)
 
Itse lähtisin siitä, että jos jostain lähtee sellaista ääntä, joka aiheutuu hinkkaamisesta niin se hinkkaaminen yleensö kuluttaa myös jotain. Se ääni ei vaan kuulu sinne. Jossain vaiheessa jotain irtoaa liikaa jostain ja seurauksena on täystuho.

Kuten olen kirjoittanut, omaan DFSD koneeseen on nyt vaihdettu kaksi kertaa jakohihna ja ääni on edelleen läsnä kylmällä hihnalla/rullalla. Lämmetessään häviää. Osassa tapauksia kuuluu myös lämmettyään. Ne, joilla toi menee takuuseen niin ei muuta kun vaihdattaa sitä hihnaa niin kauan kunnes homma selkiää ja ääni lakkaa. Alkaa marmoritiskin miehetkin selvittää asiaa vähän toisella tarmolla, kun työtunteja hukkuu takuutöihin.

Tästä ei edes merkkiliikkeellä ole hyvää tietoa. Pelkkää mutuilua ja purkkapaikkaa. Vielä.
Itselläni hankaava ääni oli sen verran raju sekä kylmällä että lämpimällä koneella TPI:n mukaisesta balsamoinnista huolimatta, että päädyin vaihdattamaan jakopään.

Auto on juuri liikkeestä ostettu niin sain pienellä omalla panoksella uuden jakopään vesipumppuineen merkkarilla tehtynä.

Lueskelin vauvan kanssa valvoessa kaikki mahdolliset tsekkiläiset, puolalaiset jne. foorumit aiheesta ja niistä muodostui sellainen kuva, että INAn sarja olisi paras. Sellaisen siis pyysin merkkarin laittamaan. Siinä oli Litensin kiristinrulla ja ilmeisesi Contin hihna ("INA made in Germany"). Loput rullat INA:n omia tekeleitä.

Jos samoja netin mutuilijoita on uskominen, Gatesin (OEM) kiristinrulla on se ongelmien juurisyy suurimmassa osassa tapauksista. Myös Daycon hihnaan ja "apurulliin" liittyen esitettiin jonkin sortin kritiikkiä parissa tapauksessa.

Mutta älkää nyt vaan kukaan yllä esittämääni ottako todesta. Itse päädyin tekemään ratkaisuni noiden juttujen perusteella ja aika näyttää menikö nappiin vai ei.
 
Mitä täällä on palstalaiset mieltä ku tosiaa vaihdettiin polttoainepumppu tuoho seattiin koska edellinen hajos ja nyt tää uus pumppu pitäny alusta lähtien 50 - 60 km/h ja 80kmh vauhdin hujakoilla kovaa huminaa.. (toimii muuten täysin normaalisti) Tosiaan tarvikepumppuhan siihen vaihdettiin koska alkuperäinen ois ollu nii julmetun kallis. Huollossa sanottiin että tarvikepumput pitää kovempaa mekkalaa ku alkuperäinen pumppu. Ja se ääni tulee ku se nostattaa polttoainepaineet. Onko tosiaa asia näin?
 
Mitä täällä on palstalaiset mieltä ku tosiaa vaihdettiin polttoainepumppu tuoho seattiin koska edellinen hajos ja nyt tää uus pumppu pitäny alusta lähtien 50 - 60 km/h ja 80kmh vauhdin hujakoilla kovaa huminaa.. (toimii muuten täysin normaalisti) Tosiaan tarvikepumppuhan siihen vaihdettiin koska alkuperäinen ois ollu nii julmetun kallis. Huollossa sanottiin että tarvikepumput pitää kovempaa mekkalaa ku alkuperäinen pumppu. Ja se ääni tulee ku se nostattaa polttoainepaineet. Onko tosiaa asia näin?

Tuskinpa ääni tulee bensapumpusta. Ei sen ääntä pitäis kuulua mitenkään auton sisälle. Vai onko nyt kyse 80-luvun volkkarista? Oisko sielä jäänyt joku laittamatta paikoilleen ja humina tulee ihan muualta..
 
Tuskinpa ääni tulee bensapumpusta. Ei sen ääntä pitäis kuulua mitenkään auton sisälle. Vai onko nyt kyse 80-luvun volkkarista? Oisko sielä jäänyt joku laittamatta paikoilleen ja humina tulee ihan muualta..

2004 Seat Cordoba on. Kyllä se bensapumpun humina on. Sen verran autoista tiedän että sen tunnistan. Ei mikään muu osa autossa humise tolleen ja kuuluukin oikeasta osoitteesta takapenkin alta. Minunkin mielestä vähän erikoista ku pitää niin kovaa ääntä mutta pumppu on uusi niin ehkä se vaan kuuluu asiaan en tiiä. Tämmösiä nä vagit on. Aina saa ihmetellä jotaki eikä huollotkaa välttämättä oireita poista =D
 
2004 Seat Cordoba on. Kyllä se bensapumpun humina on. Sen verran autoista tiedän että sen tunnistan. Ei mikään muu osa autossa humise tolleen ja kuuluukin oikeasta osoitteesta takapenkin alta. Minunkin mielestä vähän erikoista ku pitää niin kovaa ääntä mutta pumppu on uusi niin ehkä se vaan kuuluu asiaan en tiiä. Tämmösiä nä vagit on. Aina saa ihmetellä jotaki eikä huollotkaa välttämättä oireita poista =D
Sen enempää VAG:ta puolustelematta pitää sanoa, että 20 vuotta vanhan auton kanssa saa varautua just tuollaiseen. Oli merkki sit mikä tahansa.

Kannattaa varmaan jossain kohdin miettiä, miten paljon rahaa ja vaivaa kannattaa tuollaiseen kotteroon kaataa. Siinä säästää omaa mielenrauhaakin aika paljon, kun on joku tuoreempi auto alla.

Itse ajaisin turhia murehtimatta niin kauan kuin liikkuu ja sitten vaan paaliin.
 
Joo mää en oo ihan vielä vaa valmis luopumaan tuosta yksilöstä ku se on muuten tosi hyvässä kunnossa. Mitään vikavaloja oo palsnu aikoihin ja obd muisti ollu pitkään ihan tyhjä vikakoodeista. Ja pelleiltään käsittämättömän hyvässä kunnossa tuon ikäiseksi autoksi. Laitan pari kuvaa nii epäilen että ei kukaan mielellään paalais vielä tätä yksilöä.
IMG_20240901_143235.jpg
IMG_20240901_143515.jpg
 
Joo mää en oo ihan vielä vaa valmis luopumaan tuosta yksilöstä ku se on muuten tosi hyvässä kunnossa. Mitään vikavaloja oo palsnu aikoihin ja obd muisti ollu pitkään ihan tyhjä vikakoodeista. Ja pelleiltään käsittämättömän hyvässä kunnossa tuon ikäiseksi autoksi. Laitan pari kuvaa nii epäilen että ei kukaan mielellään paalais vielä tätä yksilöä.
IMG_20240901_143235.jpg
IMG_20240901_143515.jpg
Ainaki etulokari vaihdettu/maalattu?
 
Joo mää en oo ihan vielä vaa valmis luopumaan tuosta yksilöstä ku se on muuten tosi hyvässä kunnossa. Mitään vikavaloja oo palsnu aikoihin ja obd muisti ollu pitkään ihan tyhjä vikakoodeista. Ja pelleiltään käsittämättömän hyvässä kunnossa tuon ikäiseksi autoksi. Laitan pari kuvaa nii epäilen että ei kukaan mielellään paalais vielä tätä yksilöä.
IMG_20240901_143235.jpg
IMG_20240901_143515.jpg

Kannattaa tarkistaa eturoiskeläppien takaa komposti, että onko missä tilassa. Eli roiskeläppä irti, sisälokasuojan raottaminen/irroitus ja putsaus/pesu.
 
Ainaki etulokari vaihdettu/maalattu?
Joo siinä kävi semmonen hommavuonna 2021 että autohuollossa automekaanikoksi opiskelevan harjottelijan annettii vaihtaa nuo sivuvilkku-umpiot nii se oli sotkenu koko pellin jollai liima mönjällä ja ne joutu maalauttamaan mulle molemmat lokarit ilmaseksi en valita kyllä
 
Joo siinä kävi semmonen hommavuonna 2021 että autohuollossa automekaanikoksi opiskelevan harjottelijan annettii vaihtaa nuo sivuvilkku-umpiot nii se oli sotkenu koko pellin jollai liima mönjällä ja ne joutu maalauttamaan mulle molemmat lokarit ilmaseksi en valita kyllä
Joutu myllyttämään/ hiomaan ja maalas ruiskullakummatki lokarit automaalaamossa. Mulle tuli maksamaan 0€
 
Täällä oli puhetta jakohihnan ääntelystä. Itsellä kuuluu apulaitehihnan luota korkeataajuuksinen "whirrrr". Ääni kuulostaisi tulevan aika alhaalta, eli ilmastoinnin kompuran tai hihnankiristimen luota. Muistelen talvella joskus kuulleeni äänen, mutta se unohtui sen jälkeen. Jakohihna tehty alle vuosi sitten ja laturi uusittu aiemmin kesällä, jolloin pyörittelin sormilla kaikki rullat läpi. Ääni erottuu vain lämpöisenä, kun ympärillä ei ole muuta melua.

Yritin ottaa videota, mutta ei tuo korkea ääni hirveän tarkkaan erotu. Ehkä lopussa kuuluu paremmin, kun kamera siirtyy ylöspäin. Kiristimen rullaa näyttäisi saavan kympillä, eli ei olisi kallis kokeilu vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä, kun pitää muutenkin kaivaa pohjamuovi pois. Edellisessä Passatissa hihnankiristin äänsi kylmänä ja aika hyvin korvalla paikansi, mistä osasta ääni tulee.

Tai sitten tuo on vain normaali ääni hihnalle ja rullille. Satuin vain huomaamaan, kun auto oli käynnissä parkissa :D

 
Tulipa tutkittua internetin ihmeellistä maailmaa ja etsittyä englanniksi tuota ongelmaa miksi tuo uusikin bensapumppu on niin epäilyttävän äänekäs niin minä epäilen nyt erittäin vahvasti bensansuodatinta. Kaikki tuossa artikkelissa täsmää. "Oletko käyttänyt aktiivisesti tankkiin kaadettavia bensiinijärjestelmän puhdistusaineita? Tämä voi aiheuttaa polttoainesuodattimen ennenaikaista tukkeutumista. " Olen kerran vuodessa aina ennen katsastusta käyttänyt niitä. "Ruiskupumppu joutuu työskentelemään kovemmin aiheuttaen voimakasta matalataajuista ulinaa" Siis mää sanon että voi vittu jos menin turhaan vaihtamaan sen bensapumpun ja vika olisikin tuossa suodattimessa! Outoa että huollossa ei missään vaiheessa ehdotettu vaihtamaan ensin polttoainesuodatinta? Minä olen tuon bensansuodattimen vaihtanu kyllä mun omistuksen aikana viimeksi 2019 ja noin 45tkm sitten. Mutta en oo tajunnu että noi polttoainejärjestelmän puhdistusaineet voi aiheuttaa sen tukkeutumista. Gaitaa olla aiheellista vaihtaa polttoainesuodatin? Tuo ääni saattas sillä vaikka hävitä kokonaan
 
Täällä oli puhetta jakohihnan ääntelystä. Itsellä kuuluu apulaitehihnan luota korkeataajuuksinen "whirrrr". Ääni kuulostaisi tulevan aika alhaalta, eli ilmastoinnin kompuran tai hihnankiristimen luota. Muistelen talvella joskus kuulleeni äänen, mutta se unohtui sen jälkeen. Jakohihna tehty alle vuosi sitten ja laturi uusittu aiemmin kesällä, jolloin pyörittelin sormilla kaikki rullat läpi. Ääni erottuu vain lämpöisenä, kun ympärillä ei ole muuta melua.

Yritin ottaa videota, mutta ei tuo korkea ääni hirveän tarkkaan erotu. Ehkä lopussa kuuluu paremmin, kun kamera siirtyy ylöspäin. Kiristimen rullaa näyttäisi saavan kympillä, eli ei olisi kallis kokeilu vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä, kun pitää muutenkin kaivaa pohjamuovi pois. Edellisessä Passatissa hihnankiristin äänsi kylmänä ja aika hyvin korvalla paikansi, mistä osasta ääni tulee.

Tai sitten tuo on vain normaali ääni hihnalle ja rullille. Satuin vain huomaamaan, kun auto oli käynnissä parkissa :D


Aina näissä kuuluu konepellin alta vaikka mitä ääniä :D Itse en ole sen enempää välittänyt. 5k kilsoi taisin ajaa silleen et kiristi, rulla ja moniurahihna oli paskana eikä volkkari ikin jättäny minnekkää, lopulta kävin vaihdatuttamassa sen ku alko vituttaa hirvee kitinä ja korjaamo tyyppä sano et hihna voi lentää helvettii milloin vain :rofl: Toki itel tarkoituksena korjata tota pienel budjetil ja jos tulee iso vika niin ajan siihen asti et ei liiku ja paaliin
 
Sen enempää VAG:ta puolustelematta pitää sanoa, että 20 vuotta vanhan auton kanssa saa varautua just tuollaiseen. Oli merkki sit mikä tahansa.

Kannattaa varmaan jossain kohdin miettiä, miten paljon rahaa ja vaivaa kannattaa tuollaiseen kotteroon kaataa. Siinä säästää omaa mielenrauhaakin aika paljon, kun on joku tuoreempi auto alla.

Itse ajaisin turhia murehtimatta niin kauan kuin liikkuu ja sitten vaan paaliin.
Jotenkin näitä ihmeellisiä ongelmia vain tuntuu olevan näissä klonkswageneissa ihan suhteettoman paljon, muihin merkkeihin verrattuna. Onhan nämä tietenkin myös tosi yleisiä autoja, että voi olla osittain senkin luoma harha, että näitä vain on paljon ja vioista sen takia myös kuulee paljon.
 
Onhan nämä tietenkin myös tosi yleisiä autoja, että voi olla osittain senkin luoma harha, että näitä vain on paljon ja vioista sen takia myös kuulee paljon.
Autojen määrä kyllä vahvasti vaikuttaa. Se on myös hyvä asia, todennäköisesti jollakin muullakin on jo aikaisemmin ollut sama vika ja juttua ja tipsejä on tarjolla, ei tarvitse aina välttämättä kaikkea alusta asti itse keksiä ja ihmetellä.
 
Jotenkin näitä ihmeellisiä ongelmia vain tuntuu olevan näissä klonkswageneissa ihan suhteettoman paljon, muihin merkkeihin verrattuna..

Silloin kun vielä omistin klonkun niin töissä ihmeteltiin sitä todennäköisyyttä, että miten voi kuuteen volkkariin seitsemästä tulla joku rampauttava vika. Silloin siis seitsemällä henkilöllä meillä oli volkkari. Kyseessä oli näitä 2007-2012 aikakauden autoja DSG 7 ja ketjukoneisia TSI-moottoreita. Tultiin johtopäätökseen, että mitkään todennäköisyydet ei sitä selitä vaan kyseessä täytyy olla harvinaisen paska laite ja koskee kaikkia yksilöitä. Kuun asennosta riippuen ei sitten joillakin laukea.
 
Onhan toyotaa suomessa vaikka kuinka, mutta ei samanlaisia kauhukertomuksia määrällisesti lähellekkään. Ei se toyotakaan mikään viaton ole, mutta peittoaa ihan 100-0 saksalaiset luotettavuudessa. Onhan siitä puhuttu jo pitkään, että sakasalainen autoteollisuus on ollut heikkenemään päin laadullisesti enemmän vrt muut merkit.
Sitten se jääkin jokaisen omalle kohdalle mietittäväksi, että mitä sitä autoltaan lopulta haluaa. Oma 2005vm Accord pyöräytti juuri 350tkm tauluun ja toivottavasti tulen näkemään taulussa vielä lukeman 400tkm.

Ihmiset kun on sellasia olentoja, että tekevät valintoja pitkälti myös tuttavien mielipiteen nojalla - eikä kunnon faktantarkistusta tehdä. Tuloksena on kerta toisensa jälkeen käsien työntäminen paskaan ilman pohdintaa - miksi näin?

Ja tosiaan, kuten aiemmin kirjoitin - olen "olosuhteiden" pakosta joutunut hankkimaan VW Caddy Maxin ajoon toiseksi autoksi. Ja huolimatta laadun puutteesta - onhan tuo pikkupaku hemmetin hyvä ajaa. Paljon parempi kuin sakemannien vito tai fordin vastaava tekele.

Maalipinta näissä Caddyissa on kestävämpi selkeästi kuin esimerkiksi transportereissa. Lieneekö ihan tahallista sitten? Vaiko käyttöprofiilikohtainen asia?
 
Silloin kun vielä omistin klonkun niin töissä ihmeteltiin sitä todennäköisyyttä, että miten voi kuuteen volkkariin seitsemästä tulla joku rampauttava vika. Silloin siis seitsemällä henkilöllä meillä oli volkkari. Kyseessä oli näitä 2007-2012 aikakauden autoja DSG 7 ja ketjukoneisia TSI-moottoreita. Tultiin johtopäätökseen, että mitkään todennäköisyydet ei sitä selitä vaan kyseessä täytyy olla harvinaisen paska laite ja koskee kaikkia yksilöitä. Kuun asennosta riippuen ei sitten joillakin laukea.
Näihin tosiaan kuulostaa tulevan aika usein jotain aivan fataaleja vikoja, joiden korjaaminen maksaa paljon tai ei välttämättä aina edes onnistu kunnolla. Monella muulla autolla nyt keskimäärin vain ajellaan ja tehdään pieniä huoltoja sitä mukaa kun tarvii.
 
Silloin kun vielä omistin klonkun niin töissä ihmeteltiin sitä todennäköisyyttä, että miten voi kuuteen volkkariin seitsemästä tulla joku rampauttava vika. Silloin siis seitsemällä henkilöllä meillä oli volkkari. Kyseessä oli näitä 2007-2012 aikakauden autoja DSG 7 ja ketjukoneisia TSI-moottoreita. Tultiin johtopäätökseen, että mitkään todennäköisyydet ei sitä selitä vaan kyseessä täytyy olla harvinaisen paska laite ja koskee kaikkia yksilöitä. Kuun asennosta riippuen ei sitten joillakin laukea.
Olet oikeassa ja varsinkin noi uudemmat kaksoismassavauhtipyörä, DSG automaattilaatikot, tfsi, tsi moottorit on niin huonosti suunniteltuja että noiden rahallinen arvo ei pitäs uutenakaa olla ku korkeintaa kymppitonni. Ja yleinen näky tasaisilla parkkialueilla, huoltamoilla ym ku vuisimallista riippumatta, vag auto konepelti auki ja omista lorottamasa öljyä laitteeseensa. Tämä sama tyyppi vika vaivaa myös omaa seattiani että tuhannen kilsan välein on paikallaan tarkastaa öljytaso. Ihmisten pitäs tajuta lopettaa noiden ostaminen ja siinä vaiheessa ku myynti sakkaa, niin eiköhän vag ala puuttua noohi ongelmiin. Lisäksi egr venttiili kesti vaa 45 tuhatta kilometriä ku rattaat oli niin kulunu että jumitti!! Mitähän toi vag oikee kuvittelee että ihmisillä in varaa 2 viikon välei korjata ku joku paikka laukeaa. Oon myös kuullu lisäksi että vag on nihkeä ottamaan vastuuta uudempien autojen takuu vioistakaan. Yrittää kaikkensa saada asiakkaat maksamaan romunsa. Sysipaska laite niin ku joku täällä jo osivasti ilmaisikin. :D
 
Onhan toyotaa suomessa vaikka kuinka, mutta ei samanlaisia kauhukertomuksia määrällisesti lähellekkään. Ei se toyotakaan mikään viaton ole, mutta peittoaa ihan 100-0 saksalaiset luotettavuudessa. Onhan siitä puhuttu jo pitkään, että sakasalainen autoteollisuus on ollut heikkenemään päin laadullisesti enemmän vrt muut merkit.
Sitten se jääkin jokaisen omalle kohdalle mietittäväksi, että mitä sitä autoltaan lopulta haluaa. Oma 2005vm Accord pyöräytti juuri 350tkm tauluun ja toivottavasti tulen näkemään taulussa vielä lukeman 400tkm.
Joskus kyllä mietityttää, että onko tuo "saksalainen laatu" ylipäätään vähän vitsi nykyään. Lähipiirissä oli yksi Opel Insignia josta laukesi moottori kun kilometrejä oli vasta noin 25 000. Joku tyyppivika se oli ja meni takuuseen, mutta kuitenkin.

edit: vai olikohan se Opel Astra, no kuitenkin

Toyotoissa taas oikeastaan ehkä ainoa hyvä puoli onkin tuo luotettavuus. Muuten ovat oman kokemuksen perusteella aikamoisia ripulikiikkuja. Honda kai on noista japseista keskimäärin vähän parempi ajaa.
 
Eiks noi uudet sähkövagit ole (softaa lukuunottamatta) ihan luotettavia pelejä? Se on kyllä totta että yleinen laatu (materiaalit jne.) ovat saksalaisissa halpuutettu vrt. aikaisempaan mutta niinhän se taitaa olla kaikilla merkeillä nykyään. Mersu kai se tuntus olevan pahin nykyään.
 
Joskus kyllä mietityttää, että onko tuo "saksalainen laatu" ylipäätään vähän vitsi nykyään. Lähipiirissä oli yksi Opel Insignia josta laukesi moottori kun kilometrejä oli vasta noin 25 000. Joku tyyppivika se oli ja meni takuuseen, mutta kuitenkin.

Toyotoissa taas oikeastaan ehkä ainoa hyvä puoli onkin tuo luotettavuus. Muuten ovat oman kokemuksen perusteella aikamoisia ripulikiikkuja. Honda kai on noista japseista keskimäärin vähän parempi ajaa.

Mazda on tehnyt viime aikoina ison loikan laadussa ylöspäin. Sisustan laadussa jo melkeen verrattavissa Saksan premiummerkkeihin.

Toyota jatkaa tutulla linjallansa, tosin niissäkin sisustat/infotaimentit jne. ovat ottaneet loikan eteenpäin.
 
Eiks noi uudet sähkövagit ole (softaa lukuunottamatta) ihan luotettavia pelejä? Se on kyllä totta että yleinen laatu (materiaalit jne.) ovat saksalaisissa halpuutettu vrt. aikaisempaan mutta niinhän se taitaa olla kaikilla merkeillä nykyään. Mersu kai se tuntus olevan pahin nykyään.
Nuo sähkövagit voi varmaan olla tosiaan eri juttu, kun niissä taas tekniikka on kai pitkälti aivan erilaista. Ei kyllä välttämättä siltikään tekisi mieli ostaa, sen verran huonon maineen nämä ovat saaneet.
 
Ja yleinen näky tasaisilla parkkialueilla, huoltamoilla ym ku vuisimallista riippumatta, vag auto konepelti auki ja omista lorottamasa öljyä laitteeseensa.
Höpöhöpö, äläpä liiottele. Yhtään minkään merkin öljyn lisääjää en ole nähnyt kertaakaan, joten väittämäsi on täyttä tuubaa(tämä oli sarkasmia).
 
Mazdat hyvässä maineessa, mutta… toisella foorumilla CX-60 suhteen vaihtelevia kokemuksia, ilmeisesti lastentauteja hybridimallissa sekä softassa että mekaanisella puolella. Joita ei meinata saada kuntoon. Tyyliin tärinää —> kardaani vaihdetaan, eikä auta.
Tutulla taas Mazda 6:n kanssa käynnissä varsinainen jatkokertomus manuaalivaihteiston(!) kanssa: Vaihtoautotakuun piikkiin jo pari kertaa vaihdettu loota ”uuteen” käytettyyn (koska merkkarin suosittelema oikeaoppinen _korjaus_ ns. liian kallista), mutta yllättäen niissä vaihtolaatikoissa sama vika. Että suo siellä jne.
 
Fabia 1.2 TSI (2016) kävi marmorilla ja kuulemma polttoaineen korkeapainepumppu vuotaa ja pitää siis vaihtaa... Autolla on ajettu "vain 100Tkm" eli johan on taas VAG laatua.

Onko kokemusta, että onko pakko vaihtaa, vai voiko esim tiivisteet vaihtaa?

Ja jos koko pumppu menee vaihtoon, niin suosituksia otetaan vastaan hyvän hinta/laatusuhteen paikoista?
 
Fabia 1.2 TSI (2016) kävi marmorilla ja kuulemma polttoaineen korkeapainepumppu vuotaa ja pitää siis vaihtaa... Autolla on ajettu "vain 100Tkm" eli johan on taas VAG laatua.

Onko kokemusta, että onko pakko vaihtaa, vai voiko esim tiivisteet vaihtaa?

Ja jos koko pumppu menee vaihtoon, niin suosituksia otetaan vastaan hyvän hinta/laatusuhteen paikoista?

Kannattaa kokeilla tiivisteen vaihtoa ensin. Oliko autossasi kumpi moottorikoodi, CJZC vai CJZD?

Korkeapainepumpun tiivisteen osanumero on WHT005184, jos on kyseessä siis hihnavetoinen 1.2 TSI.

Aeromotorsilla tuon tiivisteen saa muutamalla eurolla (Elringin tiivisteet hyviä)

Vinkkinä vain, tuolta kannattaa tilailla muutakin samalla, kun hinnat n. 2-3x edullisemmat kuin Suomessa.

Lisäinfoa polttoainepumpun osista täällä, ota sivusto talteen: SKODA, Fabia Europe, 2016, Engine, 13355 - Catcar.info

Uusi korkeapainepumppu kokonaisuudessaan maksaa jo 260+€ uutena (Aeromotors), joten suosittelen tiivisteen vaihtoa aluksi ja katso miten sitten pelittää.

Osanumero korkeapainepumpulle on 04E127026AG, sillä voi etsiä.

Jos pumppu onkin itse viallinen, voit kokeilla tilata käytettynä Ovokolta, hinnat n. 60 posteineen: https://ovoko.fi/haku?q=04E127026AG&prs=2&page=1

Huom. Tiivisteen kannattaa vaihtaa toki jos ostaa tuolta käytettynä.

Marmorillahan ne tietenkin haluaa, että vaihdat koko pumpun koska €€€. Pelittääkö autosi muuten hyvin? Jos pelittää niin uskoisin että pelkkä tiiviste riittää..
 
Kannattaa kokeilla tiivisteen vaihtoa ensin. Oliko autossasi kumpi moottorikoodi, CJZC vai CJZD?

Korkeapainepumpun tiivisteen osanumero on WHT005184, jos on kyseessä siis hihnavetoinen 1.2 TSI.

Aeromotorsilla tuon tiivisteen saa muutamalla eurolla (Elringin tiivisteet hyviä)

Vinkkinä vain, tuolta kannattaa tilailla muutakin samalla, kun hinnat n. 2-3x edullisemmat kuin Suomessa.

Lisäinfoa polttoainepumpun osista täällä, ota sivusto talteen: SKODA, Fabia Europe, 2016, Engine, 13355 - Catcar.info

Uusi korkeapainepumppu kokonaisuudessaan maksaa jo 260+€ uutena (Aeromotors), joten suosittelen tiivisteen vaihtoa aluksi ja katso miten sitten pelittää.

Osanumero korkeapainepumpulle on 04E127026AG, sillä voi etsiä.

Jos pumppu onkin itse viallinen, voit kokeilla tilata käytettynä Ovokolta, hinnat n. 60 posteineen: https://ovoko.fi/haku?q=04E127026AG&prs=2&page=1

Huom. Tiivisteen kannattaa vaihtaa toki jos ostaa tuolta käytettynä.

Marmorillahan ne tietenkin haluaa, että vaihdat koko pumpun koska €€€. Pelittääkö autosi muuten hyvin? Jos pelittää niin uskoisin että pelkkä tiiviste riittää..

Kiitos kattavasta vastauksesta!

Auto toimii kaikin puolin hyvin, mutta joskus käynnistyksessä voi bensa hieman tuoksahtaa, eli vaihdetaan tuo stefa ensin.
 
Vagilaisetki on yksilöitä.
Karog 1.5 tsi act dsg7. +160tkm mittarissa ja ei mitään ihmeempiä vikoja.
Bensaluukun solenoidi vaihdettu.
Kuskipuolen peilin maavalo pitäs vaihtaa kun on palannu.
Jakopäähuoltohan näissä on kallis jos merkkiliikeessä teettää.
Tarvii erikoistyökalun nokkien säätöön.
Mikkelissä yksi monimerkkihuolto oli hommannut tuo ja huolto oli melkein 600€ halvempi. Tuli vielä vähän ylimääräistä huoltoa kaupan päälle + sijaisauto.

Nyt kun kehuu ni jotain kohta hajoo.
 
Isälläni ja minulla tuo 1.2 TSI ketjuvetoinen Jetta vm. 2011.
Omassani 166tkm. Ostin kun oli 139tkm mittarissa, olen toinen omistaja.
Isän omassa 222tkm. Hän osti auton kun mittarissa 129tkm, hän on nyt toinen omistaja.

Molemmissa autoissa kaikki remonttikuitit tallella aiempien omistajien toimesta.

Isoimmat remontit tähän mennessä 222tkm ajetussa:

Aiemman omistajan remontit
- Jakoketju vaihtoon 60tkm. Tässä oli juuri se heikko, 'ensimmäisen version' ketjusarja joka meni takuun piikkiin.
- Sytytyspuola + johdot vaihtoon 93tkm. Sylinteri 3:n johtoon kohdistuu eniten rasitusta, koska sijaitsee aivan turboahtimen lämpökilven vieressä. Päivitetyt johdot laitettu, jossa lämpösuojat.

Isäni omistuksen aikana
- Taka sekä etujarrulevyt + palat 161tkm.
- Etujouset vaihdettu 170tkm.
- Huohotinventtiili 175tkm. Paikkasin itse, helppo vaihtaa (5€ osa kyseessä ja n. 10min homma)
- Jakoketjusarja + öljypumpun ketju (sis. kaikki uudet rattaat, laahaimet yms.) + vesipumppu + moniurahihna 220tkm kohdilla. Vesipumppu muuten toimi, mutta tiiviste oli pettämässä. Tämän remontin tein itse. Kustannukset yhteensä n. 300€.
- Perus nesteiden/suodattimien vaihdot yms. ajallaan, öljynvaihtoväli 15tkm välein.


Isoimmat remontit tähän mennessä 166tkm ajetussa:

Aiemman omistajan remontit
- Jakoketju vaihtoon 62tkm. Sama kuin yllä, eli ensimmäisen version ketju joka meni takuun piikkiin vaihtoon.
- Etu + takajouset vaihdettu 130tkm kohdilla.

Minun omistuksen aikana
- Sytytyspuola + johdot 147tkm. Helppo remontti, tein itse. Boschin puola + NGK johdot 90€.
- Etujarrulevyt + palat 150tkm. Brembon jarrupalat + TRW levyt, sarja maksoi 80€ ja teetin itse.
- Huohotinventtiili 158tkm. Sama kuin yllä, remontin tein itse.
- Oikean akselin ulompi suojakumi repeytynyt, paikkasin itse. Motonetistä saa 'liimattavan' suojakumin, joka helpottaa huomattavasti remonttia. Toiminut hyvin toistaiseksi :)
- Jakoketjusarja + öljypumpun ketju (sis. kaikki uudet rattaat, laahaimet yms.) + moniurahihna 163tkm kohdilla. Tämän remontin tein myös itse. Kustannukset yhteensä n. 200€. Vesipumppua en vaihtanut koska oli vielä hyvässä kunnossa.
Jakoketjulla olisi voinut ajaa vielä ongelmitta, mutta lähinnä rupesi ahdistamaan öljypumpun ketjun väljyys.
- Perus nesteiden/suodattimien vaihdot yms. ajallaan, öljynvaihtoväli 15tkm välein.

Vahvat suositukset Aeromotors ja ak24, jos haluaa edullisesti varaosia. Aina tulleet perille ongelmitta, 5-7pv sisällä. Autodocista en enää tilaile.
 
Itseltä kanssa iso suositus aeromotorssille, myös sivustolle catcar.info josta löytää oikeat varaosanumerot. Tehnyt tänä vuonna 20 tilausta erilaisiin vag vehkeisiin (V8 audi, skoda suberb, audi a6 4g, audi a6 4f, passat 3bg yms) eikä kertaakaan ole tullut väärää osaa. Alustanumeron katsoo mikä on ja valmistetarrasta löytää pr numerot esim jarruille, sillä sit löytää oikean osanumeron ja sen syöttää aeron hakukenttään ni tulee oikeeta palikkaa.
 
Itseltä kanssa iso suositus aeromotorssille, myös sivustolle catcar.info josta löytää oikeat varaosanumerot. Tehnyt tänä vuonna 20 tilausta erilaisiin vag vehkeisiin (V8 audi, skoda suberb, audi a6 4g, audi a6 4f, passat 3bg yms) eikä kertaakaan ole tullut väärää osaa. Alustanumeron katsoo mikä on ja valmistetarrasta löytää pr numerot esim jarruille, sillä sit löytää oikean osanumeron ja sen syöttää aeron hakukenttään ni tulee oikeeta palikkaa.

Samat setit täällä. Ongelma on vaan siinä että PR tarrassa ei välttämättä ole kaikkia osia :/

Esimerkiksi autoni etujarrun PR numero löytyi tarrasta, takajarruja ei.. decoderillakin katsoin vielä.
 
Erwinistä olen hakenut autoilleni varustelistaukset, siinä on kaikki koodit. Joutuu siitä sen tunnin lisenssin maksamaan mut samalla saa haettua jotain muutakin korjausohjetta yms.

Nykyiselle autollenikin sain sen sieltä tulostettua talteen. Seuraavalla kerralla kun kävin siellä muissa asioissa niin huvikseni katsoin näkyykö varustelistausta niin nyt se ei sit enää sieltä näyttänytkään sitä.
 
Seuraavalla kerralla kun kävin siellä muissa asioissa niin huvikseni katsoin näkyykö varustelistausta niin nyt se ei sit enää sieltä näyttänytkään sitä.
Erwinistä ei enää varustelistauksia saa, todella tympeä muutos. Korjausohjeet ja kytkentäkaaviot sentään vielä saa ladata.
 
Pitäisi tilata kaikki suodattimet Octaviaan huoltoa varten. Millä ihmeellä varmistun esim. Aeromotorsilla oikeiden tuotteiden tilaamisesta? Tarjoaa montaa eri kokoa. Valeo tosin ainakin kertoo moottorikoodin, mille suodattimet on tarkoitettu.
 
Pitäisi tilata kaikki suodattimet Octaviaan huoltoa varten. Millä ihmeellä varmistun esim. Aeromotorsilla oikeiden tuotteiden tilaamisesta? Tarjoaa montaa eri kokoa. Valeo tosin ainakin kertoo moottorikoodin, mille suodattimet on tarkoitettu.
Tilaa Trodosta, niillä saa ilmaseksi sopivuuden tarkistuksen osille, tilausta tehdessä pitää vaan muistaa laittaa täppä siihen että tarkistavat osat ennen kuin lähettävät.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi tilata kaikki suodattimet Octaviaan huoltoa varten. Millä ihmeellä varmistun esim. Aeromotorsilla oikeiden tuotteiden tilaamisesta? Tarjoaa montaa eri kokoa. Valeo tosin ainakin kertoo moottorikoodin, mille suodattimet on tarkoitettu.

Itse olen osanumeroita katsellut skoda-parts.com kautta. Tuolla kerrotaan yleensä aika yksityiskohtaisesti, että mihin autoon/moottoriin/laatikkoon/tehoon jne kukin osa on tarkoitettu.

Sitten sen osanumeron kanssa ak24 tai aeromotors.
 
Tilaa Trodosta, niillä saa ilmaseksi sopivuuden tarkistuksen osille, tilausta tehdessä pitää vaan muistaa laittaa täppä siihen että tarkistavat osat ennen kuin lähettävät.
Tilaanpa testiksi tuolta. Luin kommentteja ja moni kehui sitä, ettei tuolta tule koskaan väärää tuotetta. Arvoin ostoskoriin tuotteita, pyysin tarkistamaan sopivuuden ja kirjoitin vielä kommenttikenttään kaikki mahdolliset lisätiedot. Ei ehkä ihan halvin liike, mutta kerran jo kesken huollon pitänyt pyöräillä Motonettiin, kun Aeromotorsin suodattimet eivät sopineet paikalleen. Lisäksi tässä säästää silti aika paljon euroja, kun tekee itse, eikä vie korjaamolle huollettavaksi. Aika lyhyt huoltoväli tulee tälle huollolle, mutta mieluummin teen huollon pihalla syksyllä kuin talvipakkasilla.

1726498986690.png
 
Viimeksi muokattu:
Tilaa Trodosta, niillä saa ilmaseksi sopivuuden tarkistuksen osille, tilausta tehdessä pitää vaan muistaa laittaa täppä siihen että tarkistavat osat ennen kuin lähettävät.

Ja kuinkahan tarkka tuo sopivuuden tarkistus sitten on.. Jotkut autot on sellasia että varmuutta ei saa muuten kuin omin silmin katsomalla että mitä osaa on kiinni.

Nimimerkillä just tilasin A3:een vähän tarviketta niin jarrupalat osui vasta kolmannella yrityksellä ja polttoainesuodatin toisella..
 
Saako nämä vielä kuluttaja-asiakas? Onko varustelistauksen ainoa vaihtoehto merkkari?
Korjausohjeet ja kytkentäkaaviot sai kuluttaja-asiakkaana ainakin viimeksi kun kokeilin.

Varustelistauksen kanssa pitää kääntyä joko merkkihuollon tai jonkun muun erwiniä käyttävän korjaamon puoleen. Käsittääkseni kaikilla yritystunnuksilla varustelistat saa edelleen ladattua, en tiedä voisiko sellaiset tehdä periaatteessa minkä vaan firman nimiin? Jos joku Y-tunnus löytyy niin sillä kokeilemaan.
 
Saako nämä vielä kuluttaja-asiakas? Onko varustelistauksen ainoa vaihtoehto merkkari?
Muistaakseni aika kattavan lista saa siitä varustetarrasta, joka on huoltokirjassa sekä jossain kohtaa autoa (vararengaskotelo tms). Toki ovat kolmimerkkisinä lyhenteinä mutta netissä saa enkoodattua:


Näin ainakin ennen vanhaan, en tiedä onko ihan uusimissa malleissa enää tuota tarraa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 762
Viestejä
4 581 526
Jäsenet
75 503
Uusin jäsen
mukcy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom