VAG autojen monet ongelmat

Abs-anturi mennyt rikki Passatista takaa. Ei ajoa estä, mutta mittaristo on kuin joulukuusi ja 3/4 ajoavustimista pois pelistä. Uusi osa tilattu ja sinänsä tuo varmaan teoriassa helppo vaihtaa, mutta katsotaan käytännössä, miten kymmenen vuotta vanha kuusiokolopultti aukeaa ja lähteekö anturi kolostaan rikkomatta. Takalaakerit vaihdoin pari vuotta sitten ja ei tekisi mieli niitä huvikseen lähteä uudestaan purkamaan, jos homma ei mene kuin stömsöössä. Pitäisi sitten ostella uudet napapultit ja jarrusatulan kannakkeen pultit. Kaikki kuitenkin ns. kertakäyttöisiä venypultteja.

Tänään oli sauma ottaa anturin vaihto työn alle ja lähtihän se irrotusöljyn ja kärsivällisen nitkuttelun avulla. Uusi anturi paikalleen, vikakoodien nollaus ja vaikuttaisi tulleen kuntoon.

Sellainen jännä asia tuli todettua samalla, että autossa on ollut pidemmän aikaa ongelmaa kevyessä kiihdytyksessä, kun auto ei ole kiihtynyt ikään kuin tasaisesti vaan hieman takellellen ja kierroslukumittari on noussut "portaita". Autoon vaihdettiin viime vuonna vauhtipyörä ja kytkin, eikä noilla ollut mitään vaikutusta. Epäilin jopa mekatroniikkaa, vaikka itse vaihtotapahtumat olivat aivan sileät. Mutta nyt kun tuo abs-anturi oli pois pelistä (ja samalla puolet muistakin auton ominaisuuksista), niin tuo takeltelu hävisi täysin. Toivon, että johtui tuosta rikkoutuneesta anturista, mutta jos ei, niin sitten jossain on joku muu anturi tms., joka haraa vastaan kiihdyttäessä. Vikakoodeja ei ole ollut koko aikana, eikä tuo ole näkynyt livedatassa.
 
Onko täällä tietoa sellaisesta kun 1.2 TSI Golf toisinaan nykäisee kerran/pari vähän alta 2000rpm kun lähtee suurella vaihteella kiihdyttämään?

Vähän alta 2000rpm kun ei ole tapana jurnuttaa, niin en tiedä tekisikö alempaakin. 2000 jälkeen ei tee tällaista.

Lisäyksenä, että teki tätä enempi ja pahemmin, kun tulpat olivat päässeet vanhaksi.

Uusilla tulpilla vika hävisi vähäksi aikaa kokonaan, mutta nyt kun tulpilla tulee kohta 30tkm, niin ongelma alkaa vähitellen hiipiä takaisin?
 
Lisäyksenä, että teki tätä enempi ja pahemmin, kun tulpat olivat päässeet vanhaksi.

Uusilla tulpilla vika hävisi vähäksi aikaa kokonaan, mutta nyt kun tulpilla tulee kohta 30tkm, niin ongelma alkaa vähitellen hiipiä takaisin?
Oma mutu-kokemus että suuttimien puhdistuskäärmeöljy ja pari tankkia ysiksilla lopetti satunnaiset nykäisyt. Siirryin käyttämään enemmän ysikasia koska liikkui aavistuksen hilpeämmin ja kulutti aavistuksen vähemmän. Ehkä oli suuttimissa tms. möhnää.
 
Lisäyksenä, että teki tätä enempi ja pahemmin, kun tulpat olivat päässeet vanhaksi.

Uusilla tulpilla vika hävisi vähäksi aikaa kokonaan, mutta nyt kun tulpilla tulee kohta 30tkm, niin ongelma alkaa vähitellen hiipiä takaisin?
Paljonko ajettu? Imusarjan, imuventtiilin ja egr:n kanavien karstoittuminen voisi aiheuttaa, näistä kaksi edellämainittua erityisesti suorasuihkujen ongelma. EGR ongelmilta ei sitten pelasta imusarjaruiskukaan esimerkkinä Priuksissakin mennyt egr kanavat ja coolerit tukkoon suurilla kilsoilla. Sylinterin kun saa erilaatuista paloilmaa niin tärisyttää erityisesti pienillä kierroksilla.
 
Oma mutu-kokemus että suuttimien puhdistuskäärmeöljy ja pari tankkia ysiksilla lopetti satunnaiset nykäisyt. Siirryin käyttämään enemmän ysikasia koska liikkui aavistuksen hilpeämmin ja kulutti aavistuksen vähemmän. Ehkä oli suuttimissa tms. möhnää.

98 okt. on käytetty. Se vaan ettei ongelmaa ole millään muulla kierrosalueella ja koko kierrosaluetta tulee säännöllisen epäsäännöllisesti käytettyä. Tyhjäkäynnilläkään ei ole ongelmaa.
 
Paljonko ajettu?
~212tkm
Imusarjan, imuventtiilin ja egr:n kanavien karstoittuminen voisi aiheuttaa, näistä kaksi edellämainittua erityisesti suorasuihkujen ongelma. EGR ongelmilta ei sitten pelasta imusarjaruiskukaan esimerkkinä Priuksissakin mennyt egr kanavat ja coolerit tukkoon suurilla kilsoilla. Sylinterin kun saa erilaatuista paloilmaa niin tärisyttää erityisesti pienillä kierroksilla.

Ei tässä ole EGR:ää.

Toki kaasuläppä, imusarja ja imuventtiilit saattavat olla karstassa.. Onko joku puhdistellut näitä paikkoja 1.2 TSI:ssä?
 
Oma mutu-kokemus että suuttimien puhdistuskäärmeöljy ja pari tankkia ysiksilla lopetti satunnaiset nykäisyt. Siirryin käyttämään enemmän ysikasia koska liikkui aavistuksen hilpeämmin ja kulutti aavistuksen vähemmän. Ehkä oli suuttimissa tms. möhnää.
95 siirtyminen 98 paukkuseen bensaan ei vaikuta mitenkään alemman sarjan käyttöautossa mitenkään. Koska fysiikka. Matalilla paineilla toimivassa rauhallisessa autossa mitään merkitystä mitä oktaania käytät.
 
Viimeksi muokattu:
95 siirtyminen 98 paukkuseen bensaan ei vaikuta mitenkään alemman sarjan käyttöautossa mitenkään. Koska fysiikka. Matalilla paineilla toimivassa rauhallisessa autossa mitään merkitystä mitä oktaania käytät. Ammattikoulun kursille lisää opettelemaan. WinNova
Tuolta winnovasta saat hyvää oppia jossa kerrotaan miten polttoaineen oktaavi luku vaikuttaa.

Mitäs jos lopetettaisiin tällaiset höpinät ja keskitytään aiheeseen. :thumbsup:
 
Asensin aktiivisubbarin takakonttiin ja ryöstin signaalin takakaiuttimen johdoilta. Näin olen tehnyt aiemmissakin vaggineissa ja tässä vielä soittimen irroitus olisi tarvinnut erikoistyökalut. Oma Octavia tuntuu vain leikkaavan aika rajusti bassoa takaovilta. Subbari on vaisu, ellei laita faderia ihan taakse. Onkohan tuolle OBD11:llä jotain säätöä tehtävissä, vai lyönkö vain nupit kaakkoon subbarista? Jotain valmiita vahvistimen esiasetuksia säädin joskus, mutta ne olivat ilmeisesti Cantonille tarkoitettu. Muuttivat kyllä ääntä selvästi, mutta ei ehkä parempaan suuntaan niin kuin moni väitti.
 
95 siirtyminen 98 paukkuseen bensaan ei vaikuta mitenkään alemman sarjan käyttöautossa mitenkään. Koska fysiikka. Matalilla paineilla toimivassa rauhallisessa autossa mitään merkitystä mitä oktaania käytät. Ammattikoulun kursille lisää opettelemaan. WinNova
Tuolta winnovasta saat hyvää oppia jossa kerrotaan miten polttoaineen oktaavi luku vaikuttaa.
Ei ole mitenkään poikkeuksellista että sytkäennakko on liian tiukalla ja 98 käyttäminen pitää nakutusanturin kurissa ja nuhteessa. Monessa autossa 98 kuluu tuon takia hieman vähemmän, ja samalla myös moottori toimii paremmin kun sieltä ei viedä sytkäennakkoja.
 
Ei ole mitenkään poikkeuksellista että sytkäennakko on liian tiukalla ja 98 käyttäminen pitää nakutusanturin kurissa ja nuhteessa. Monessa autossa 98 kuluu tuon takia hieman vähemmän, ja samalla myös moottori toimii paremmin kun sieltä ei viedä sytkäennakkoja.
1990 luvun alkuun nämä muistelmat.
 
1990 luvun alkuun nämä muistelmat.

Tai sitten ei.

Absolutely, the workshop system states that the MINIMUM octane rating of the fuel used with the CBZB engine is 95RON but over the last 33 years of taking apart VAG engines I know that a higher octane than that specified can do nothing but good. Indeed, when APR carried out dyno tests on the 105PS engine they found that when using 98RON or higher, these engines delivered 115PS. When we do a remap, we can get an extra 4PS from this engine by mapping for the use of 98RON.

 
Muistelisin, että suurin osa 90-luvun alun volkkareista oli lähinnä 8v/16v vapareita (sekä onnettomat G60 moottorit, yksi löytyy tallista). Näihin verrattuna nähden tämän vuosituhannen pikkuturbot ovat korkeammalla viritysasteella ja olettavasti paremmin reagoivalla ohjauselektroniikalla minkä luulisi reagoivan paremmin bensan laatuun.
 
Nyt löytyi mahdollinen selitys skodan tyhjäkäynnin humppaamiselle aina käynnistyksen jälkeen. Laturin kuormitus pomppii selvästi ja moottori kompensoi tätä nostamalla polttoaineen painetta. Saan toistettua saman ilmiön, jos lyön istuinlämmittimiä päälle ja pois. Jos laturilla on kuormaa jo valmiiksi käynnistyksen jälkeen, niin tyhjäkäynti on tasainen.

Mikähän tuollaista kuormitusta voi käynnistyksen jälkeen aiheuttaa? Onkohan joku CR dieselin toimintaan liittyvä tai esim alipainepumppu? Hehkujen toimintaa logitin myös, mutta ne eivät tee mitään lämpöisellä koneella.
 
Nyt on puhdistettu yksi imusarjan päällä oleva MAP anturi. Ei se erityisen likaiselta näyttänyt. Muutosta käyttäytymiseen en vielä testannut.

Onko muita puhdistettavia antureita? Kaasuläppä on sitten oma lukunsa.
 
Nyt löytyi mahdollinen selitys skodan tyhjäkäynnin humppaamiselle aina käynnistyksen jälkeen. Laturin kuormitus pomppii selvästi ja moottori kompensoi tätä nostamalla polttoaineen painetta. Saan toistettua saman ilmiön, jos lyön istuinlämmittimiä päälle ja pois. Jos laturilla on kuormaa jo valmiiksi käynnistyksen jälkeen, niin tyhjäkäynti on tasainen.

Mikähän tuollaista kuormitusta voi käynnistyksen jälkeen aiheuttaa? Onkohan joku CR dieselin toimintaan liittyvä tai esim alipainepumppu? Hehkujen toimintaa logitin myös, mutta ne eivät tee mitään lämpöisellä koneella.

En tiedä onko yötkään enää tarpeeksi viileitä , mutta PTC-lämmitin voisi käynnistyksen jälkeen syödä virtaa.
Kian spekseillä tuo taitaa kyllä käynnistyä vasta 5 asteessa ja sitä kylmemmässä, joten oiskohan Skodalla suurin piirtein sama
Ceed PTC
 
En tiedä onko yötkään enää tarpeeksi viileitä , mutta PTC-lämmitin voisi käynnistyksen jälkeen syödä virtaa.
Kian spekseillä tuo taitaa kyllä käynnistyä vasta 5 asteessa ja sitä kylmemmässä, joten oiskohan Skodalla suurin piirtein sama
Ceed PTC
Tässä on tosiaan Webasto ilman sähkövastusta. Edellisessä Passatissa se nosti tyhjäkäyntiä alle 5 asteen lämpötilassa. Nyt koneen käynti aaltoilee vaikka helteellä ja moottori kuumana.
 
Lisää havaintoja löytyi, kun kaivoi. Käynnistyksen jälkeen laturi latasi 0A ja auto otti virtaa akulta. Kun akun jännite putosi, iski laturi yli 150 ampeerin voimalla peliin. Lataus tapahtui pulsseittain ja kun akussa oli taas 12.3V, tyhjäkäynti tasottui.

Joitakin akkuja ladataan pulsseittain. Itsellä on uudehko EFB-akku, joka on koodattu oikein. Liittyyköhän tuohon? Melkein voisi kokeilla koodata testiksi toisen akkutyypin.

Nämähän lataavat hyvin niukasti polttoaineen säästämiseksi. Ajossakin jännite huiteli 12V paikkeilla, mutta moottorijarrutuksissa tuli heti 14.9V.
 
Tässä on tosiaan Webasto ilman sähkövastusta. Edellisessä Passatissa se nosti tyhjäkäyntiä alle 5 asteen lämpötilassa. Nyt koneen käynti aaltoilee vaikka helteellä ja moottori kuumana.

Ilmastointi?

Lisää havaintoja löytyi, kun kaivoi. Käynnistyksen jälkeen laturi latasi 0A ja auto otti virtaa akulta. Kun akun jännite putosi, iski laturi yli 150 ampeerin voimalla peliin. Lataus tapahtui pulsseittain ja kun akussa oli taas 12.3V, tyhjäkäynti tasottui.

Joitakin akkuja ladataan pulsseittain. Itsellä on uudehko EFB-akku, joka on koodattu oikein. Liittyyköhän tuohon? Melkein voisi kokeilla koodata testiksi toisen akkutyypin.

Nämähän lataavat hyvin niukasti polttoaineen säästämiseksi. Ajossakin jännite huiteli 12V paikkeilla, mutta moottorijarrutuksissa tuli heti 14.9V.

Ns. Älykäs lataus ja "jarrutusenergian talteenotto". Haistelee monia seikkoja mm. Ulkolämpötilaa ja säätää jännitteen sopivaksi, eikä myöskään lataa aivan täyteen, että mahtuu jarrutuksissa energiaa. Täys kiihdytyksessä kytkee laturin pois ja vastaavasti jarrutuksissa lataa kovemmalla teholla. Kai tällä kaikella kikkailulla säästää nanolitran/100km
 
Ratkaisin ongelman. Koodasin akun uudestaan ja tällä kertaa laitoin tyypiksi AGM, vaikka oikeasti kyseessä on EFB-akku. Heti tallennuksen jälkeen kuuli, kuinka tyhjäkäynti muuttui jotenkin jykevämmäksi. Kaikki kierrosten heijailu ja auton tärinä on nyt poissa. En tiedä, eikö auto tykkää EFB-akuista, vai onko tuossa EFB-ohjelmoinnissa autossa joku bugi, kun lataa oudosti.

Ei ollut ihan helppo "vika" paikantaa ja korjata, mutta onneksi onnistui lopulta itseltä. Merkkihuoltoakaan ei kiinnostanut. Aikanaan ostettu OBD11 ikuisella lisenssillä on maksanut itsensä jo lukuisia kertoja takaisin :D

Turhaan oli auto merkkihuollon pajalla viikonlopun, kun nyt vaikuttaa siltä, että vaihdelaatikko vaihdettiin turhaan ja tyhjäkäyntiongelma piti korjata itse. Ehkä tämä ei olekaan niin paska auto kuin hetki sitten vielä tuntui.
 
Ratkaisin ongelman. Koodasin akun uudestaan ja tällä kertaa laitoin tyypiksi AGM, vaikka oikeasti kyseessä on EFB-akku. Heti tallennuksen jälkeen kuuli, kuinka tyhjäkäynti muuttui jotenkin jykevämmäksi. Kaikki kierrosten heijailu ja auton tärinä on nyt poissa. En tiedä, eikö auto tykkää EFB-akuista, vai onko tuossa EFB-ohjelmoinnissa autossa joku bugi, kun lataa oudosti.

Ei ollut ihan helppo "vika" paikantaa ja korjata, mutta onneksi onnistui lopulta itseltä. Merkkihuoltoakaan ei kiinnostanut. Aikanaan ostettu OBD11 ikuisella lisenssillä on maksanut itsensä jo lukuisia kertoja takaisin :D

Turhaan oli auto merkkihuollon pajalla viikonlopun, kun nyt vaikuttaa siltä, että vaihdelaatikko vaihdettiin turhaan ja tyhjäkäyntiongelma piti korjata itse. Ehkä tämä ei olekaan niin paska auto kuin hetki sitten vielä tuntui.

Voisiko olla että EFB-akku on vain väärän tyyppinen sun autoon? Sanoit että olit vaihtanut AGM-akun -> EFB, eli tehtaalta lähtenyt AGM-akulla ja vaikka ohjelmallinen tuki "löytyy" niin autosta puuttuu jotain miksi EFB-akku ja sen lataus ei toimi oikein?
 
Voisiko olla että EFB-akku on vain väärän tyyppinen sun autoon? Sanoit että olit vaihtanut AGM-akun -> EFB, eli tehtaalta lähtenyt AGM-akulla ja vaikka ohjelmallinen tuki "löytyy" niin autosta puuttuu jotain miksi EFB-akku ja sen lataus ei toimi oikein?
Eri varaosaliikkeet myivät juuri tuota akkua omalle autolle. Paukkupakkasilla muuta ei ollut edes saatavilla ja tuokin piti tilata Virosta. Tänään taas auto toiminut täysin normaalisti, eli eilinen koodaus auttoi. Käsittääkseni EFB- ja AGM-akut ovat sen verran lähellä toisiaan, ettei koodauksesta ole isoa haittaa.
 
Eri varaosaliikkeet myivät juuri tuota akkua omalle autolle. Paukkupakkasilla muuta ei ollut edes saatavilla ja tuokin piti tilata Virosta. Tänään taas auto toiminut täysin normaalisti, eli eilinen koodaus auttoi. Käsittääkseni EFB- ja AGM-akut ovat sen verran lähellä toisiaan, ettei koodauksesta ole isoa haittaa.
Juu, henkimaailman juttuja nämä välillä?!
 
Lisäyksenä, että teki tätä enempi ja pahemmin, kun tulpat olivat päässeet vanhaksi.

Uusilla tulpilla vika hävisi vähäksi aikaa kokonaan, mutta nyt kun tulpilla tulee kohta 30tkm, niin ongelma alkaa vähitellen hiipiä takaisin?

Itsellä CBZB moottori myös. Tsekkaa sytytyspuola ja johdot, sylinteri 3:n johtoon kerääntyy korroosiota/rähmää ajan myötä koska se sijaitsee turboahtimen suojalevyn lähellä. (Suurin rasitus tässä)

Itsellä tuli paikattua puola ja johdot 141tkm.

Onko sinulla mitään tietoa, milloin nuo oli paikattu?

Puola: BREMI Sytytyspuola 12V 11731 - AK24.fi
Johdot: TOPRAN Sytytysjohtosarja 116 416 - AK24.fi
Sytytystulpat: BOSCH Sytytystulppa Iridium 0 242 240 665 - AK24.fi
Tulppapihdit: Vetopihdit sytytystulpille

Lisätietoa: 1.2 TSI small dips in power? - UK-POLOS.NET - THE VW Polo Forum
 
Viimeksi muokattu:
Ja Skodan laturiongelmat palasivat. En saa koodaamallakaan mitään vaikutusta enää. Edes recuperationin koodaus pois ei vaikuta lataukseen.

Kun käynnistän auton lämpöisenä, ei laturi lataa ensin ollenkaan. Sitten kun laturi alkaa lataamaan, pomppii latausvirta 0A - 150A välillä. Tyhjäkäynti ei luonnollisesti pysy perällä, käynti on epätasaista ja koko auto heiluu. Jos on sähkölaitteilla kuormaa, niin lataus on tasainen. Samoin oli myös tasainen hetken sen jälkeen, kun koodaa akun asetukset uudestaan. Tuon takia vaikea uskoa laturin vikaan, mutta en nyt keksi muutakaan. Akkukaan ei ole edes puolta vuotta vanha.

Pakko varmaan vielä soitella merkkihuoltoon, kun takuu loppuu tässä kuussa. Viimeksi eivät ottaneet ollenkaan tosissaan tuon ongelman takia, vaikka kuvasin videoitakin kierroslukumittarista ja livedatasta. Vaikea myydäkään autoa, jos myyjä haluaa koeajaa ja käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti menee miten sattuu.
 
Itsellä CBZB moottori myös. Tsekkaa sytytyspuola ja johdot, sylinteri 3:n johtoon kerääntyy korroosiota/rähmää ajan myötä koska se sijaitsee turboahtimen suojalevyn lähellä. (Suurin rasitus tässä)

Itsellä tuli paikattua puola ja johdot 141tkm.

Onko sinulla mitään tietoa, milloin nuo oli paikattu?

Puola: BREMI Sytytyspuola 12V 11731 - AK24.fi
Johdot: TOPRAN Sytytysjohtosarja 116 416 - AK24.fi
Sytytystulpat: BOSCH Sytytystulppa Iridium 0 242 240 665 - AK24.fi
Tulppapihdit: Vetopihdit sytytystulpille

Lisätietoa: 1.2 TSI small dips in power? - UK-POLOS.NET - THE VW Polo Forum

3. sylinterin tulpanjohto petti n. 2kk sitten. Vaihdoin kaikki tulpanjohjot Motonetistä ostettuun johtosarjaan.

Pitää nyt odottaa, että tulee pidempää matkaa tuolla ajettua, on melko satunnainen ongelma.
 
3. sylinterin tulpanjohto petti n. 2kk sitten. Vaihdoin kaikki tulpanjohjot Motonetistä ostettuun johtosarjaan.

Pitää nyt odottaa, että tulee pidempää matkaa tuolla ajettua, on melko satunnainen ongelma.

Kai tuo puola on paikattu myös? Motonetistä saa, jos ei virosta halua tilailla.

 
Viimeksi muokattu:
Kai tuo puola on paikattu myös? Motonetistä saa, jos ei virosta halua tilailla.


Tarkoitat varmaan vaihdettu? En nyt ihan heti ole vaihtamassa, tapana on vaihtaa vain hajonneiksi todettuja osia.

Laittamassasi linkissä oli kerrottu vastusarvoja puolalle.

Mutta miten ne mitataan ja mitä se vastusarvo tarkoittaa puolan toiminnan kannalta?
 
Tarkoitat varmaan vaihdettu? En nyt ihan heti ole vaihtamassa, tapana on vaihtaa vain hajonneiksi todettuja osia.

Laittamassasi linkissä oli kerrottu vastusarvoja puolalle.

Mutta miten ne mitataan ja mitä se vastusarvo tarkoittaa puolan toiminnan kannalta?
Perinteisessa puolassa ensiökäämin vastuksen mittaamalla saa tietää onko puola tarkoitettu käytettäväksi etuvastuksen kanssa vai suoraan, mutta tuossa lienee mukana jokin ohjauslaite, jos vastus on kilo-ohmeja.
 
Ja Skodan laturiongelmat palasivat. En saa koodaamallakaan mitään vaikutusta enää. Edes recuperationin koodaus pois ei vaikuta lataukseen.

Kun käynnistän auton lämpöisenä, ei laturi lataa ensin ollenkaan. Sitten kun laturi alkaa lataamaan, pomppii latausvirta 0A - 150A välillä. Tyhjäkäynti ei luonnollisesti pysy perällä, käynti on epätasaista ja koko auto heiluu. Jos on sähkölaitteilla kuormaa, niin lataus on tasainen. Samoin oli myös tasainen hetken sen jälkeen, kun koodaa akun asetukset uudestaan. Tuon takia vaikea uskoa laturin vikaan, mutta en nyt keksi muutakaan. Akkukaan ei ole edes puolta vuotta vanha.

Pakko varmaan vielä soitella merkkihuoltoon, kun takuu loppuu tässä kuussa. Viimeksi eivät ottaneet ollenkaan tosissaan tuon ongelman takia, vaikka kuvasin videoitakin kierroslukumittarista ja livedatasta. Vaikea myydäkään autoa, jos myyjä haluaa koeajaa ja käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti menee miten sattuu.
Ongelma vain paheni ja nyt lataus ja kierrokset humppasivat kylmälläkin. Aloin epäilemään, että talvella vaihdetussa akussa oli ongelmaa ja päätin laittaa vanhan akun kiinni. Tuon operaation alussa huomasin, että akun pluskaapelin pultti oli aivan löysällä merkkihuollon jäljiltä! Kiristin sen ja nyt auto alkaa lataamaan heti käynnistyksen jälkeen tasaisesti. Ajoin testilenkin ja käynnistin auton varmaan kymmenen kertaa ja tyhjäkäynti on tasainen. Uskon tai ainakin toivon, että tämä saaga loppui nyt tuohon.

Näköjään käsin kaapeleiden heiluttelu ei kertonut tarpeeksi kaapelien kontaktista. Akkua käytettiin kahdesti merkkihuollossa irti, eli tukikumien vaihdon ja vaihdelaatikon vaihdon yhteydessä, mutta kaapeli jäi varmaan molemmissa löysälle. Lisävalon releen virtakaapelin rengasliittimen takia pluskaapelin kiristys vaatii hieman enemmän huomiota tässä. Ei pulttia silti pitäisi sormikireälle jättää.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
onks kellää III -korin octavias ollu semmost ku tulee ilmotus että high beam assistant ei toimi. vikakoodit johtaa sen ohjausyksikköön jossa olisi muisti korruptoitunut (tarkistussumma ei täsmää). Onko tuo ohjausyksikkö tosiaan taustapeilissä?
 
onks kellää III -korin octavias ollu semmost ku tulee ilmotus että high beam assistant ei toimi. vikakoodit johtaa sen ohjausyksikköön jossa olisi muisti korruptoitunut (tarkistussumma ei täsmää). Onko tuo ohjausyksikkö tosiaan taustapeilissä?

Eiköhän se ole comfort modulessa myös MQB:ssä se ohjaus ja peilissä on vain sensorit, ei sinne muuta mahdu muutaman PQ-35 purkaneena. Mikä sen moduulin koodi ja minkä osuuden alla se on mistä antaa virhettä?
 
Eiköhän se ole comfort modulessa myös MQB:ssä se ohjaus ja peilissä on vain sensorit, ei sinne muuta mahdu muutaman PQ-35 purkaneena. Mikä sen moduulin koodi ja minkä osuuden alla se on mistä antaa virhettä?

oma osoite oli vcds:ssä high beam assistantissa.

tämmöstä koodia ja se johtaa kyllä ainaki osanumerolla peiliin.. kai se on uskottava että se ohjaus on siellä.


Address 20: High Beam Assist. (J844) Labels:| 8X0-857-511.clb
Part No SW: 5G0 857 511 D HW: 5G0 857 511
Component: FLA H04 0002
Revision: AA001001
Coding: 01028F6B76765D525220343E01
Shop #: WSC 73430 031 00126
ASAM Dataset: EV_HighBeamAssisAU37X 001009
ROD: EV_HighBeamAssisAU37X.rod
VCID: 2B03060FC38421830A1-807E
1 Fault Found:
4186894 - Internal Control Module Memory Check Sum Error
B2000 47 [009] - Watchdog/safety µC failure
[Steuergerät: defektECU: defect]
Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 1
Mileage: 113537 km
Date: 2021.05.02
Time: 13:07:49
 
Passat B7 Variant panoraamalla: A-pilari kuljettajan puolelta märkä siitä ilmaventtiilin kohdalta läheltä kojelautaa. Totesin eilen kotiin tullessani, kun ihmettelin, miksi tuulilasi hieman huurtuu siitä alareunasta.

Jokseenkin yleinen ongelma on, että kattoluukun vedenpoistoreiät tukkeutuvat, mutta olen pitänyt nuo puhtaana ja hyvin lorotti vettä oikeasta paikasta kun kaatoi vettä suoraan poistokanavaan. Toisaalta netin ihmeellisessä maailmassa tuo vedenpoiston tukkeutuminen johtaa yleensä kattoverhoilun ja A-pilarin yläpään kastumiseen, nyt se oli märkä vaan sieltä juuresta. Eipä auta muuta kuin irrottaa verhoilu ja ihmetellä, mistä se kastuu. Aika outo homma, jos kuuden vuoden jälkeen tuulilasin liimaus pettäisi. En ainakaan purkamatta keksi miten muuten tuohon kohtaan vettä päätyy.
 
Passat B7 Variant panoraamalla: A-pilari kuljettajan puolelta märkä siitä ilmaventtiilin kohdalta läheltä kojelautaa. Totesin eilen kotiin tullessani, kun ihmettelin, miksi tuulilasi hieman huurtuu siitä alareunasta.

Jokseenkin yleinen ongelma on, että kattoluukun vedenpoistoreiät tukkeutuvat, mutta olen pitänyt nuo puhtaana ja hyvin lorotti vettä oikeasta paikasta kun kaatoi vettä suoraan poistokanavaan. Toisaalta netin ihmeellisessä maailmassa tuo vedenpoiston tukkeutuminen johtaa yleensä kattoverhoilun ja A-pilarin yläpään kastumiseen, nyt se oli märkä vaan sieltä juuresta. Eipä auta muuta kuin irrottaa verhoilu ja ihmetellä, mistä se kastuu. Aika outo homma, jos kuuden vuoden jälkeen tuulilasin liimaus pettäisi. En ainakaan purkamatta keksi miten muuten tuohon kohtaan vettä päätyy.

Verhoiluja purettu ja en onnistunut löytämään vuotokohtaa mistään, en edes vettä reilusti kattoluukun kaukaloon kaatamalla. Iloisesti lorisee vesi kaikista poistorei-istä, eikä selvää vuotoa missään. Putsasin koko kattoluukun kaukalon huolellisesti ja käsittelin kumitiivisteet kuminhoitoaineella. Saa nähdä vuotaako jatkossa jostain. Pitää varmaan myös seuraavassa pesussa yrittää kunnolla painaa vettä tuulilasin reunaan ja muualle ja katsoa sitten, että vuotaako.
 
Mutta nyt kun tuo abs-anturi oli pois pelistä (ja samalla puolet muistakin auton ominaisuuksista), niin tuo takeltelu hävisi täysin. Toivon, että johtui tuosta rikkoutuneesta anturista, mutta jos ei, niin sitten jossain on joku muu anturi tms., joka haraa vastaan kiihdyttäessä. Vikakoodeja ei ole ollut koko aikana, eikä tuo ole näkynyt livedatassa.
Mersussa rikkoontunut ABS-anturi heijasteli myös turbon toimintaan. Jotain samanlaista voi hyvin olla tuossakin.
 
Verhoiluja purettu ja en onnistunut löytämään vuotokohtaa mistään, en edes vettä reilusti kattoluukun kaukaloon kaatamalla. Iloisesti lorisee vesi kaikista poistorei-istä, eikä selvää vuotoa missään. Putsasin koko kattoluukun kaukalon huolellisesti ja käsittelin kumitiivisteet kuminhoitoaineella. Saa nähdä vuotaako jatkossa jostain. Pitää varmaan myös seuraavassa pesussa yrittää kunnolla painaa vettä tuulilasin reunaan ja muualle ja katsoa sitten, että vuotaako.

Veljen vastaavan ikäisessä premium-saksalaisessa tuulilasia pystyi liikuttamaan paikoillaan, ja aina vähän väliä piti nostaa ylös ettei tuuli suhise. Ilmeisesti jostain kumman syystä vettä se kuitenkin piti. Eli ei ne liimauksetkaan aina idioottivarmoja ole.

Ikävämpi tuollainen tuulilasivuoto on, jos vesi eksyy sinne lattiamaton alle, riippuen tavarasta voi kuivaaminen olla vähän konstikasta ilman purkuamista.
 
Verhoiluja purettu ja en onnistunut löytämään vuotokohtaa mistään, en edes vettä reilusti kattoluukun kaukaloon kaatamalla. Iloisesti lorisee vesi kaikista poistorei-istä, eikä selvää vuotoa missään. Putsasin koko kattoluukun kaukalon huolellisesti ja käsittelin kumitiivisteet kuminhoitoaineella. Saa nähdä vuotaako jatkossa jostain. Pitää varmaan myös seuraavassa pesussa yrittää kunnolla painaa vettä tuulilasin reunaan ja muualle ja katsoa sitten, että vuotaako.
Seuraavan kerran kun sataa kunnolla niin autoon päivystämään, itsellä aikanaan vuoti kattokaiteen etukiinnikkeestä niin että vesi valui takakonttiin, sitä joutui hetken etsimään.
 
Vaikuttaisi, ettei vettä ole päässyt verhoilujen alle, mutta varmistan asian joka tapauksessa ja puran hieman paikkoja varmistaakseni asian.

Yöllä satanut vettä ja ainakin toistaiseksi paikat pysyneet kuivana. Toistaiseksi keksin vain yhden teorian ja se on, että kun sunnuntaina oli oikein kunnon rankkasade, niin suuri määrä vettä yhdistettynä kenties hieman huonosti vetävään poistokanavaan saattoi aiheuttaa veden kertymistä kattoikkunan kaukaloon, joka sitten tulvi. Mutta tuntuu silti vähän epävarmalta ja varmuus selvinnee vasta myöhemmin. Nyt kanavat putsattu ja huollettu ja tiivisteet putsattu ja käsitelty, jotta vettä ylipäätään päätyisi vähemmän sinne luukun väliin.

Jos ei auta, niin sitten pitää käydä kyllä lasin reunat läpi ja kattokaiteiden kiinnityspaikat, että vuotaako sieltä.
 
Mersussa rikkoontunut ABS-anturi heijasteli myös turbon toimintaan. Jotain samanlaista voi hyvin olla tuossakin.

En tiedä kommentoinko tätä aiemmin, mutta vika oli tosiaan myös tuon takeltelevan kiihtymisen osalta samassa anturissa. Eli ABS-anturin vaihto korjasi täysin kevyessä kiihdytyksessä tapahtuneen hieman takeltelevan kiihtymisen. Enpä olisi osannut tuota mistään veikata, eikä edes näkynyt aiemmin vikakoodeissa tai livedatassa. Pitkään epäilin joltain osin mekatroniikkaa ongelman aiheuttajaksi, vaikka vaihteisto muuten kyllä toimi moitteetta. Myös kytkin ja vauhtipyörä oli uusittu, eikä ne korjanneet tuota. Eli ainakin B7 Passatissa vikaantuva ABS-anturi voi näköjään aiheuttaa varsin yllättäviä sivuoireita. Ilmeisesti antanut ristiriitaisia arvoja ABS-yksikölle, joka on sitten varmaan tulkinnut ne luistona tms., joka on syönyt tehoja. Eipä käynyt tämä aiemmin mitään ilmi, muuta kuin fyysisenä oireena kevyessä kiihdytyksessä.
 
En löisi vetoa, että marmorilla saadaan mitään irti. Todennäköisesti ehdottavat osien vaihtoa randomilla 1000€/kerta kunnes ongelma korjaantuu(ei korjaannu)
Golfia ihmeteltiin useammassa osoitteessa. Ei kuulemma ole vika. Hain sitten focuksen tilalle kun ei jaksanut tuota.
 
En tiedä kommentoinko tätä aiemmin, mutta vika oli tosiaan myös tuon takeltelevan kiihtymisen osalta samassa anturissa. Eli ABS-anturin vaihto korjasi täysin kevyessä kiihdytyksessä tapahtuneen hieman takeltelevan kiihtymisen. Enpä olisi osannut tuota mistään veikata, eikä edes näkynyt aiemmin vikakoodeissa tai livedatassa. Pitkään epäilin joltain osin mekatroniikkaa ongelman aiheuttajaksi, vaikka vaihteisto muuten kyllä toimi moitteetta. Myös kytkin ja vauhtipyörä oli uusittu, eikä ne korjanneet tuota. Eli ainakin B7 Passatissa vikaantuva ABS-anturi voi näköjään aiheuttaa varsin yllättäviä sivuoireita. Ilmeisesti antanut ristiriitaisia arvoja ABS-yksikölle, joka on sitten varmaan tulkinnut ne luistona tms., joka on syönyt tehoja. Eipä käynyt tämä aiemmin mitään ilmi, muuta kuin fyysisenä oireena kevyessä kiihdytyksessä.
Muutamallakin merkillä tullut vastaan tuommoisia että ABS anturit aktivoi luistonestoa niin lyhyen aikaa ettei valo kerkeä syttyä mittaristoon.

Asiasta saa yleensä kiinni kun lähtee huoltotesterin kanssa koeajolle ja logittaa käyräksi kaikkien neljän pyörän nopeudet mitä ABS yksikkö näkee.

Siinä tässä hilkulla olevat anturit tai pätkivät anturien johdotukset voi toimia väärin hyvin satunnaisesti.
 
Vaikuttaisi, ettei vettä ole päässyt verhoilujen alle, mutta varmistan asian joka tapauksessa ja puran hieman paikkoja varmistaakseni asian.

Yöllä satanut vettä ja ainakin toistaiseksi paikat pysyneet kuivana. Toistaiseksi keksin vain yhden teorian ja se on, että kun sunnuntaina oli oikein kunnon rankkasade, niin suuri määrä vettä yhdistettynä kenties hieman huonosti vetävään poistokanavaan saattoi aiheuttaa veden kertymistä kattoikkunan kaukaloon, joka sitten tulvi. Mutta tuntuu silti vähän epävarmalta ja varmuus selvinnee vasta myöhemmin. Nyt kanavat putsattu ja huollettu ja tiivisteet putsattu ja käsitelty, jotta vettä ylipäätään päätyisi vähemmän sinne luukun väliin.

Jos ei auta, niin sitten pitää käydä kyllä lasin reunat läpi ja kattokaiteiden kiinnityspaikat, että vuotaako sieltä.

Painepesuria autolle ja siitä katsomaan mistä vuotaa. Ei tarvi sadetta odottaa.
 
Golf IV 1.6 bensa -03. Mikä osa tämä on? Sijaitsee pissapojan ja jäähdytysnestesäiliön välissä. Alkanut pitämään "tikittävää" ääntä.

IMG_20240614_151711.jpg
 
Golf IV 1.6 bensa -03. Mikä osa tämä on? Sijaitsee pissapojan ja jäähdytysnestesäiliön välissä. Alkanut pitämään "tikittävää" ääntä.

IMG_20240614_151711.jpg
Polttoainehöyryjen aktiivihiilisuodatin, haulla "active carbon filter ticking" löytynee aiheesta enemmän.
Tuolla koodilla 1J0201801 (onko perässä vielä E?) löytyy itse varaosakin tarvittaessa.
 
Sen pitääkin tikittää koneen käydessä. Voihan se olla että vanhetessaan ääni kovenee, mutta ei se rikki ole..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 429
Viestejä
4 504 907
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom