VAG autojen monet ongelmat

Itsellä CBZB moottori myös. Tsekkaa sytytyspuola ja johdot, sylinteri 3:n johtoon kerääntyy korroosiota/rähmää ajan myötä koska se sijaitsee turboahtimen suojalevyn lähellä. (Suurin rasitus tässä)

Itsellä tuli paikattua puola ja johdot 141tkm.

Onko sinulla mitään tietoa, milloin nuo oli paikattu?

Puola: BREMI Sytytyspuola 12V 11731 - AK24.fi
Johdot: TOPRAN Sytytysjohtosarja 116 416 - AK24.fi
Sytytystulpat: BOSCH Sytytystulppa Iridium 0 242 240 665 - AK24.fi
Tulppapihdit: Vetopihdit sytytystulpille

Lisätietoa: 1.2 TSI small dips in power? - UK-POLOS.NET - THE VW Polo Forum

3. sylinterin tulpanjohto petti n. 2kk sitten. Vaihdoin kaikki tulpanjohjot Motonetistä ostettuun johtosarjaan.

Pitää nyt odottaa, että tulee pidempää matkaa tuolla ajettua, on melko satunnainen ongelma.
 
3. sylinterin tulpanjohto petti n. 2kk sitten. Vaihdoin kaikki tulpanjohjot Motonetistä ostettuun johtosarjaan.

Pitää nyt odottaa, että tulee pidempää matkaa tuolla ajettua, on melko satunnainen ongelma.

Kai tuo puola on paikattu myös? Motonetistä saa, jos ei virosta halua tilailla.

 
Viimeksi muokattu:
Kai tuo puola on paikattu myös? Motonetistä saa, jos ei virosta halua tilailla.


Tarkoitat varmaan vaihdettu? En nyt ihan heti ole vaihtamassa, tapana on vaihtaa vain hajonneiksi todettuja osia.

Laittamassasi linkissä oli kerrottu vastusarvoja puolalle.

Mutta miten ne mitataan ja mitä se vastusarvo tarkoittaa puolan toiminnan kannalta?
 
Tarkoitat varmaan vaihdettu? En nyt ihan heti ole vaihtamassa, tapana on vaihtaa vain hajonneiksi todettuja osia.

Laittamassasi linkissä oli kerrottu vastusarvoja puolalle.

Mutta miten ne mitataan ja mitä se vastusarvo tarkoittaa puolan toiminnan kannalta?
Perinteisessa puolassa ensiökäämin vastuksen mittaamalla saa tietää onko puola tarkoitettu käytettäväksi etuvastuksen kanssa vai suoraan, mutta tuossa lienee mukana jokin ohjauslaite, jos vastus on kilo-ohmeja.
 
Ja Skodan laturiongelmat palasivat. En saa koodaamallakaan mitään vaikutusta enää. Edes recuperationin koodaus pois ei vaikuta lataukseen.

Kun käynnistän auton lämpöisenä, ei laturi lataa ensin ollenkaan. Sitten kun laturi alkaa lataamaan, pomppii latausvirta 0A - 150A välillä. Tyhjäkäynti ei luonnollisesti pysy perällä, käynti on epätasaista ja koko auto heiluu. Jos on sähkölaitteilla kuormaa, niin lataus on tasainen. Samoin oli myös tasainen hetken sen jälkeen, kun koodaa akun asetukset uudestaan. Tuon takia vaikea uskoa laturin vikaan, mutta en nyt keksi muutakaan. Akkukaan ei ole edes puolta vuotta vanha.

Pakko varmaan vielä soitella merkkihuoltoon, kun takuu loppuu tässä kuussa. Viimeksi eivät ottaneet ollenkaan tosissaan tuon ongelman takia, vaikka kuvasin videoitakin kierroslukumittarista ja livedatasta. Vaikea myydäkään autoa, jos myyjä haluaa koeajaa ja käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti menee miten sattuu.
Ongelma vain paheni ja nyt lataus ja kierrokset humppasivat kylmälläkin. Aloin epäilemään, että talvella vaihdetussa akussa oli ongelmaa ja päätin laittaa vanhan akun kiinni. Tuon operaation alussa huomasin, että akun pluskaapelin pultti oli aivan löysällä merkkihuollon jäljiltä! Kiristin sen ja nyt auto alkaa lataamaan heti käynnistyksen jälkeen tasaisesti. Ajoin testilenkin ja käynnistin auton varmaan kymmenen kertaa ja tyhjäkäynti on tasainen. Uskon tai ainakin toivon, että tämä saaga loppui nyt tuohon.

Näköjään käsin kaapeleiden heiluttelu ei kertonut tarpeeksi kaapelien kontaktista. Akkua käytettiin kahdesti merkkihuollossa irti, eli tukikumien vaihdon ja vaihdelaatikon vaihdon yhteydessä, mutta kaapeli jäi varmaan molemmissa löysälle. Lisävalon releen virtakaapelin rengasliittimen takia pluskaapelin kiristys vaatii hieman enemmän huomiota tässä. Ei pulttia silti pitäisi sormikireälle jättää.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
onks kellää III -korin octavias ollu semmost ku tulee ilmotus että high beam assistant ei toimi. vikakoodit johtaa sen ohjausyksikköön jossa olisi muisti korruptoitunut (tarkistussumma ei täsmää). Onko tuo ohjausyksikkö tosiaan taustapeilissä?
 
onks kellää III -korin octavias ollu semmost ku tulee ilmotus että high beam assistant ei toimi. vikakoodit johtaa sen ohjausyksikköön jossa olisi muisti korruptoitunut (tarkistussumma ei täsmää). Onko tuo ohjausyksikkö tosiaan taustapeilissä?

Eiköhän se ole comfort modulessa myös MQB:ssä se ohjaus ja peilissä on vain sensorit, ei sinne muuta mahdu muutaman PQ-35 purkaneena. Mikä sen moduulin koodi ja minkä osuuden alla se on mistä antaa virhettä?
 
Eiköhän se ole comfort modulessa myös MQB:ssä se ohjaus ja peilissä on vain sensorit, ei sinne muuta mahdu muutaman PQ-35 purkaneena. Mikä sen moduulin koodi ja minkä osuuden alla se on mistä antaa virhettä?

oma osoite oli vcds:ssä high beam assistantissa.

tämmöstä koodia ja se johtaa kyllä ainaki osanumerolla peiliin.. kai se on uskottava että se ohjaus on siellä.


Address 20: High Beam Assist. (J844) Labels:| 8X0-857-511.clb
Part No SW: 5G0 857 511 D HW: 5G0 857 511
Component: FLA H04 0002
Revision: AA001001
Coding: 01028F6B76765D525220343E01
Shop #: WSC 73430 031 00126
ASAM Dataset: EV_HighBeamAssisAU37X 001009
ROD: EV_HighBeamAssisAU37X.rod
VCID: 2B03060FC38421830A1-807E
1 Fault Found:
4186894 - Internal Control Module Memory Check Sum Error
B2000 47 [009] - Watchdog/safety µC failure
[Steuergerät: defektECU: defect]
Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 1
Mileage: 113537 km
Date: 2021.05.02
Time: 13:07:49
 
Passat B7 Variant panoraamalla: A-pilari kuljettajan puolelta märkä siitä ilmaventtiilin kohdalta läheltä kojelautaa. Totesin eilen kotiin tullessani, kun ihmettelin, miksi tuulilasi hieman huurtuu siitä alareunasta.

Jokseenkin yleinen ongelma on, että kattoluukun vedenpoistoreiät tukkeutuvat, mutta olen pitänyt nuo puhtaana ja hyvin lorotti vettä oikeasta paikasta kun kaatoi vettä suoraan poistokanavaan. Toisaalta netin ihmeellisessä maailmassa tuo vedenpoiston tukkeutuminen johtaa yleensä kattoverhoilun ja A-pilarin yläpään kastumiseen, nyt se oli märkä vaan sieltä juuresta. Eipä auta muuta kuin irrottaa verhoilu ja ihmetellä, mistä se kastuu. Aika outo homma, jos kuuden vuoden jälkeen tuulilasin liimaus pettäisi. En ainakaan purkamatta keksi miten muuten tuohon kohtaan vettä päätyy.
 
Passat B7 Variant panoraamalla: A-pilari kuljettajan puolelta märkä siitä ilmaventtiilin kohdalta läheltä kojelautaa. Totesin eilen kotiin tullessani, kun ihmettelin, miksi tuulilasi hieman huurtuu siitä alareunasta.

Jokseenkin yleinen ongelma on, että kattoluukun vedenpoistoreiät tukkeutuvat, mutta olen pitänyt nuo puhtaana ja hyvin lorotti vettä oikeasta paikasta kun kaatoi vettä suoraan poistokanavaan. Toisaalta netin ihmeellisessä maailmassa tuo vedenpoiston tukkeutuminen johtaa yleensä kattoverhoilun ja A-pilarin yläpään kastumiseen, nyt se oli märkä vaan sieltä juuresta. Eipä auta muuta kuin irrottaa verhoilu ja ihmetellä, mistä se kastuu. Aika outo homma, jos kuuden vuoden jälkeen tuulilasin liimaus pettäisi. En ainakaan purkamatta keksi miten muuten tuohon kohtaan vettä päätyy.

Verhoiluja purettu ja en onnistunut löytämään vuotokohtaa mistään, en edes vettä reilusti kattoluukun kaukaloon kaatamalla. Iloisesti lorisee vesi kaikista poistorei-istä, eikä selvää vuotoa missään. Putsasin koko kattoluukun kaukalon huolellisesti ja käsittelin kumitiivisteet kuminhoitoaineella. Saa nähdä vuotaako jatkossa jostain. Pitää varmaan myös seuraavassa pesussa yrittää kunnolla painaa vettä tuulilasin reunaan ja muualle ja katsoa sitten, että vuotaako.
 
Mutta nyt kun tuo abs-anturi oli pois pelistä (ja samalla puolet muistakin auton ominaisuuksista), niin tuo takeltelu hävisi täysin. Toivon, että johtui tuosta rikkoutuneesta anturista, mutta jos ei, niin sitten jossain on joku muu anturi tms., joka haraa vastaan kiihdyttäessä. Vikakoodeja ei ole ollut koko aikana, eikä tuo ole näkynyt livedatassa.
Mersussa rikkoontunut ABS-anturi heijasteli myös turbon toimintaan. Jotain samanlaista voi hyvin olla tuossakin.
 
Verhoiluja purettu ja en onnistunut löytämään vuotokohtaa mistään, en edes vettä reilusti kattoluukun kaukaloon kaatamalla. Iloisesti lorisee vesi kaikista poistorei-istä, eikä selvää vuotoa missään. Putsasin koko kattoluukun kaukalon huolellisesti ja käsittelin kumitiivisteet kuminhoitoaineella. Saa nähdä vuotaako jatkossa jostain. Pitää varmaan myös seuraavassa pesussa yrittää kunnolla painaa vettä tuulilasin reunaan ja muualle ja katsoa sitten, että vuotaako.

Veljen vastaavan ikäisessä premium-saksalaisessa tuulilasia pystyi liikuttamaan paikoillaan, ja aina vähän väliä piti nostaa ylös ettei tuuli suhise. Ilmeisesti jostain kumman syystä vettä se kuitenkin piti. Eli ei ne liimauksetkaan aina idioottivarmoja ole.

Ikävämpi tuollainen tuulilasivuoto on, jos vesi eksyy sinne lattiamaton alle, riippuen tavarasta voi kuivaaminen olla vähän konstikasta ilman purkuamista.
 
Verhoiluja purettu ja en onnistunut löytämään vuotokohtaa mistään, en edes vettä reilusti kattoluukun kaukaloon kaatamalla. Iloisesti lorisee vesi kaikista poistorei-istä, eikä selvää vuotoa missään. Putsasin koko kattoluukun kaukalon huolellisesti ja käsittelin kumitiivisteet kuminhoitoaineella. Saa nähdä vuotaako jatkossa jostain. Pitää varmaan myös seuraavassa pesussa yrittää kunnolla painaa vettä tuulilasin reunaan ja muualle ja katsoa sitten, että vuotaako.
Seuraavan kerran kun sataa kunnolla niin autoon päivystämään, itsellä aikanaan vuoti kattokaiteen etukiinnikkeestä niin että vesi valui takakonttiin, sitä joutui hetken etsimään.
 
Vaikuttaisi, ettei vettä ole päässyt verhoilujen alle, mutta varmistan asian joka tapauksessa ja puran hieman paikkoja varmistaakseni asian.

Yöllä satanut vettä ja ainakin toistaiseksi paikat pysyneet kuivana. Toistaiseksi keksin vain yhden teorian ja se on, että kun sunnuntaina oli oikein kunnon rankkasade, niin suuri määrä vettä yhdistettynä kenties hieman huonosti vetävään poistokanavaan saattoi aiheuttaa veden kertymistä kattoikkunan kaukaloon, joka sitten tulvi. Mutta tuntuu silti vähän epävarmalta ja varmuus selvinnee vasta myöhemmin. Nyt kanavat putsattu ja huollettu ja tiivisteet putsattu ja käsitelty, jotta vettä ylipäätään päätyisi vähemmän sinne luukun väliin.

Jos ei auta, niin sitten pitää käydä kyllä lasin reunat läpi ja kattokaiteiden kiinnityspaikat, että vuotaako sieltä.
 
Mersussa rikkoontunut ABS-anturi heijasteli myös turbon toimintaan. Jotain samanlaista voi hyvin olla tuossakin.

En tiedä kommentoinko tätä aiemmin, mutta vika oli tosiaan myös tuon takeltelevan kiihtymisen osalta samassa anturissa. Eli ABS-anturin vaihto korjasi täysin kevyessä kiihdytyksessä tapahtuneen hieman takeltelevan kiihtymisen. Enpä olisi osannut tuota mistään veikata, eikä edes näkynyt aiemmin vikakoodeissa tai livedatassa. Pitkään epäilin joltain osin mekatroniikkaa ongelman aiheuttajaksi, vaikka vaihteisto muuten kyllä toimi moitteetta. Myös kytkin ja vauhtipyörä oli uusittu, eikä ne korjanneet tuota. Eli ainakin B7 Passatissa vikaantuva ABS-anturi voi näköjään aiheuttaa varsin yllättäviä sivuoireita. Ilmeisesti antanut ristiriitaisia arvoja ABS-yksikölle, joka on sitten varmaan tulkinnut ne luistona tms., joka on syönyt tehoja. Eipä käynyt tämä aiemmin mitään ilmi, muuta kuin fyysisenä oireena kevyessä kiihdytyksessä.
 
En löisi vetoa, että marmorilla saadaan mitään irti. Todennäköisesti ehdottavat osien vaihtoa randomilla 1000€/kerta kunnes ongelma korjaantuu(ei korjaannu)
Golfia ihmeteltiin useammassa osoitteessa. Ei kuulemma ole vika. Hain sitten focuksen tilalle kun ei jaksanut tuota.
 
En tiedä kommentoinko tätä aiemmin, mutta vika oli tosiaan myös tuon takeltelevan kiihtymisen osalta samassa anturissa. Eli ABS-anturin vaihto korjasi täysin kevyessä kiihdytyksessä tapahtuneen hieman takeltelevan kiihtymisen. Enpä olisi osannut tuota mistään veikata, eikä edes näkynyt aiemmin vikakoodeissa tai livedatassa. Pitkään epäilin joltain osin mekatroniikkaa ongelman aiheuttajaksi, vaikka vaihteisto muuten kyllä toimi moitteetta. Myös kytkin ja vauhtipyörä oli uusittu, eikä ne korjanneet tuota. Eli ainakin B7 Passatissa vikaantuva ABS-anturi voi näköjään aiheuttaa varsin yllättäviä sivuoireita. Ilmeisesti antanut ristiriitaisia arvoja ABS-yksikölle, joka on sitten varmaan tulkinnut ne luistona tms., joka on syönyt tehoja. Eipä käynyt tämä aiemmin mitään ilmi, muuta kuin fyysisenä oireena kevyessä kiihdytyksessä.
Muutamallakin merkillä tullut vastaan tuommoisia että ABS anturit aktivoi luistonestoa niin lyhyen aikaa ettei valo kerkeä syttyä mittaristoon.

Asiasta saa yleensä kiinni kun lähtee huoltotesterin kanssa koeajolle ja logittaa käyräksi kaikkien neljän pyörän nopeudet mitä ABS yksikkö näkee.

Siinä tässä hilkulla olevat anturit tai pätkivät anturien johdotukset voi toimia väärin hyvin satunnaisesti.
 
Vaikuttaisi, ettei vettä ole päässyt verhoilujen alle, mutta varmistan asian joka tapauksessa ja puran hieman paikkoja varmistaakseni asian.

Yöllä satanut vettä ja ainakin toistaiseksi paikat pysyneet kuivana. Toistaiseksi keksin vain yhden teorian ja se on, että kun sunnuntaina oli oikein kunnon rankkasade, niin suuri määrä vettä yhdistettynä kenties hieman huonosti vetävään poistokanavaan saattoi aiheuttaa veden kertymistä kattoikkunan kaukaloon, joka sitten tulvi. Mutta tuntuu silti vähän epävarmalta ja varmuus selvinnee vasta myöhemmin. Nyt kanavat putsattu ja huollettu ja tiivisteet putsattu ja käsitelty, jotta vettä ylipäätään päätyisi vähemmän sinne luukun väliin.

Jos ei auta, niin sitten pitää käydä kyllä lasin reunat läpi ja kattokaiteiden kiinnityspaikat, että vuotaako sieltä.

Painepesuria autolle ja siitä katsomaan mistä vuotaa. Ei tarvi sadetta odottaa.
 
Golf IV 1.6 bensa -03. Mikä osa tämä on? Sijaitsee pissapojan ja jäähdytysnestesäiliön välissä. Alkanut pitämään "tikittävää" ääntä.

IMG_20240614_151711.jpg
 
Golf IV 1.6 bensa -03. Mikä osa tämä on? Sijaitsee pissapojan ja jäähdytysnestesäiliön välissä. Alkanut pitämään "tikittävää" ääntä.

IMG_20240614_151711.jpg
Polttoainehöyryjen aktiivihiilisuodatin, haulla "active carbon filter ticking" löytynee aiheesta enemmän.
Tuolla koodilla 1J0201801 (onko perässä vielä E?) löytyy itse varaosakin tarvittaessa.
 
Sen pitääkin tikittää koneen käydessä. Voihan se olla että vanhetessaan ääni kovenee, mutta ei se rikki ole..
 
Sen pitääkin tikittää koneen käydessä. Voihan se olla että vanhetessaan ääni kovenee, mutta ei se rikki ole..
Uusi venttiili ei pidä käytännössä mitään ääntä, kuluessaan tosiaan alkaa pitämään ärsyttävää tikitystä. Uusin vuonna 2018 tuon n80 venttiilin ja olikohan viime vuonna tuo alkoi pitämään ääntä, ei oo kuitenkaan vielä saanu aikaiseksi vaihtaa.
 
Skoda Fabia
1,2 TSI 105 Fresh Vm -14, ajettu 58tkm

Kuuluuko tuo pommikoneisiin, eli mitä on odotettavissa vai mitään ihmeempää?
 
Manuaali vai DSG?


Ketjukone?


Manuaali. En jaksanut lukea 200 sivua viestejä, niin ei oikein selvinnyt onko hihnalla vai ketjulla.

Eikä ole oma auto, yks tuttu meni tuollaisen ostamaan sen jälkeen kun rellu oli porsinut riittävän monta kertaa.
 
Manuaali. En jaksanut lukea 200 sivua viestejä, niin ei oikein selvinnyt onko hihnalla vai ketjulla.

Eikä ole oma auto, yks tuttu meni tuollaisen ostamaan sen jälkeen kun rellu oli porsinut riittävän monta kertaa.

Pitäisi moottorikoodi tietää, että voisi sanoa varmaksi.

Moottorikoodin saa tietoon esim. motonetin ja bilteman varaosahausta rekisterinumerolla.
 
Biltema kertoi koodiksi CBZB
Tuossa on jakoketju, jonka kesto ei ole kovin hyvä. Isällä uusittiin pari vuotta vanhana takuuseen. Muutaman vuoden päästä oli sama remppa edessä uudestaan. Itse ostin vuonna 2018 Octavian samalla koneella 144tkm ajettuna ja koeajolle lähtiessä ketju rääkäisi kunnolla. Autoliike lupasi laittaa kuntoon ja uudistetun jakoketjusarjan ja rattaiden piti kestää. 30tkm jälkeen alkoi taas uusi ketju rallattamaan ja rohisemaan käynnistyksissä. Oli kyllä muutenkin täysi maanantaikappale koko auto.

Edit: Ei tuo tarkoita kuitenkaan sitä, että ketju olisi heti hajoamassa. Kuuntelisin kuitenkin välillä kylmäkäynnistyksien ääniä ja välttäisin mäkeen pysäköintiä vaihteen varaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa on jakoketju, jonka kesto ei ole kovin hyvä. Isällä uusittiin pari vuotta vanhana takuuseen. Muutaman vuoden päästä oli sama remppa edessä uudestaan. Itse ostin vuonna 2018 Octavian samalla koneella 144tkm ajettuna ja koeajolle lähtiessä ketju rääkäisi kunnolla. Autoliike lupasi laittaa kuntoon ja uudistetun jakoketjusarjan ja rattaiden piti kestää. 30tkm jälkeen alkoi taas uusi ketju rallattamaan ja rohisemaan käynnistyksissä. Oli kyllä muutenkin täysi maanantaikappale koko auto.

Edit: Ei tuo tarkoita kuitenkaan sitä, että ketju olisi heti hajoamassa. Kuuntelisin kuitenkin välillä kylmäkäynnistyksien ääniä ja välttäisin mäkeen pysäköintiä vaihteen varaan.

Kiitän! Eihän tuolla paljon kilsoja ole takana, mutta mutta. Kaiken huipuksi auton osti nainen joka vain ajaa, eikä kiinnosta paljoa jouluvalot kojetaulussa, tai äänet, tai muut viat - kyllähän ne katsastuksessa kertoo mitä pitää korjata...

Edit: öljynsyömistäkö ei kuitenkaan ole odotettavissa?
 
Viimeksi muokattu:
Kiitän! Eihän tuolla paljon kilsoja ole takana, mutta mutta. Kaiken huipuksi auton osti nainen joka vain ajaa, eikä kiinnosta paljoa jouluvalot kojetaulussa, tai äänet, tai muut viat - kyllähän ne katsastuksessa kertoo mitä pitää korjata...

Tämän takia tarvitaan jokavuotinen katsastus..

Edit: öljynsyömistäkö ei kuitenkaan ole odotettavissa?

Ei kaiketi kummosempaa, mutta en ajaisi ll-vaihtoväliä.
 
Öljynsyömistäkö ei kuitenkaan ole odotettavissa?
Kaikki VAG autot saattaa saada rikki 30tkm LL-huoltoväleillä.

Itse ajoin joskus vanhalla Peugeotilla 20tkm huoltovälillä, joka siinä oli. Auto meni paaliin jossain noin 550tkm kohdalla. Kori ruostui, mutta 2.0HDi 110 toimi vieläkin "kuin uusi".

Itse varmaan ajaisin 20tkm huoltoväleillä. Mutta VAG suositellaan väliöljynvaihtoa, eli 15tkm öljynvaihtoväli, toimii. Toki voihan sitä huoltaa 20tkm väleinkin ja sekin varmaan toimii myös.


Volvoa (V60 D6) ajettu 30tkm huoltovälillä ja vielä toimii 346tkm ajettunakin. Mutta tuossa ei ole VAG tyyliin 2 vuoden huoltoväliä. Vaan viimeistään 1 vuoden välein öljynvaihto. Lisäksi koska Volvolla on ajettu yli 30tkm vuodessa, niin öljynvaihdot on tehty 11kk välein.
 
Uusi venttiili ei pidä käytännössä mitään ääntä, kuluessaan tosiaan alkaa pitämään ärsyttävää tikitystä. Uusin vuonna 2018 tuon n80 venttiilin ja olikohan viime vuonna tuo alkoi pitämään ääntä, ei oo kuitenkaan vielä saanu aikaiseksi vaihtaa.
Tosiaan tikitys alkoi olemaan jo aika hervotonta. Vaihdoin käytetyn osan tilalle ja ääni hävisi täysin. Vikavalo syttyi ja nollaus ei auttanut. Vaihdoin alkuperäisen takaisin, vikavalon nollaus ei auttanut tähänkään. Laitoin kuitenkin uuden käytetyn takaisin, eipähän tarvii tikitystä kuunnella. Koodi p0444, ei vaikuta ajoon. Netistä koitin vähän vinkkejä katella, mutta enpä vielä löytänyt ratkaisevaa ohjetta.
 
Kaikki VAG autot saattaa saada rikki 30tkm LL-huoltoväleillä.

Oman empiirisen kokemuksen perusteella ne menee rikki myös 15tkm öljynvaihtovälillä jos on mennäkseen. Esim. ketjun venymiseen öljynvaihto ei auta, koska kyse ei ole voitelun puutteesta vaan heikosta ketjusta. Karstottuneisiin öljyrenkaisiin ja täten öljynkulutukseen sillä todennäköisesti on ehkäisevää vaikutusta.
 
Oman empiirisen kokemuksen perusteella ne menee rikki myös 15tkm öljynvaihtovälillä jos on mennäkseen. Esim. ketjun venymiseen öljynvaihto ei auta, koska kyse ei ole voitelun puutteesta vaan heikosta ketjusta. Karstottuneisiin öljyrenkaisiin ja täten öljynkulutukseen sillä todennäköisesti on ehkäisevää vaikutusta.
Mutta koska 30tkm huoltoväli, niin "likaista öljyä" kertyy öljypohjaan ja öljyn imusihti tukkeutuu -> ei öljynpainetta ja moottori hajoaa.

Muistaakseni tuolla videolla kerrottiin.


Mutta vanhankin LL moottorin saa ilmeisesti jollain lailla elvytettyä, eli varmaan puhdistettua öljyn imusihdin? Tämän jälkeen joku 15-20tkm öljynvaihtoväli, niin pelaa lopun aikaa hyvin?


Tuo jakoketju? Siitä en oikein tiedä itse kuinka kestää. Koska ei ole ollut vag autoa. Mutta ilmeisesti jakoketjun vaihto ei ole kovin kallis operaatio?
 
Viimeksi muokattu:
LongLifen haitallisuus riippuu kovasti ajoprofiilista.

Jos kilometrit tulee kesät talvet maantietä tykittäen niin 40tkm on ihan ok vaihtoväli eikä moottori ole mitenkään karmeassa kunnossa sisuskaluiltaan.

Sitten taas jos kilometreistä edes merkittävä osa on taajama/kaupunkipyörittelyä jossa etenkään talvella öljyt ei saavuta kunnollista lämpötilaa kertaakaan niin tarina on täysin toinen.

Eikä tämä ole edes mikään VAG spesifinen asia.

Muok: Se pahis on siis öljyyn kertyvä vesi ja polttoaine joista kumpikin heikentää LL öljyn lisäaineistuksen kykyä sitoa ja hajoittaa karsta/pikikertymiä.
 
Viimeksi muokattu:
Oman empiirisen kokemuksen perusteella ne menee rikki myös 15tkm öljynvaihtovälillä jos on mennäkseen. Esim. ketjun venymiseen öljynvaihto ei auta, koska kyse ei ole voitelun puutteesta vaan
heikosta ketjusta. Karstottuneisiin öljyrenkaisiin ja täten öljynkulutukseen sillä todennäköisesti on ehkäisevää vaikutusta.

No ketju ei ole vahvimpia, mutta kyllä öljyn ominaisuudet vaikuttavat sen kestoon.

-e-

Ketju ei oikeastaan veny, vaan kuluu. Moottorikin kuluu enemmän huonoilla öljyillä.
 
Viimeksi muokattu:
No ketju ei ole vahvimpia, mutta kyllä öljyn ominaisuudet vaikuttavat sen kestoon.

-e-

Ketju ei oikeastaan veny, vaan kuluu. Moottorikin kuluu enemmän huonoilla öljyillä.
TSI ketju nimenomaisesti venyi niistä tappien rei’istä. Niistä tuli soikeat. Ja tämä tapahtui itselläni huolimatta 15tkm öljynvaihtovälistä. Ja tapahtui vielä toistamiseenkin auton historian aikana. Tottakai öljyn laadulla on muita etuja sitten, mutta ei sillä ketjun elinikää paranneta tuossa koneessa.
 
TSI ketju nimenomaisesti venyi niistä tappien rei’istä. Niistä tuli soikeat. Ja tämä tapahtui itselläni huolimatta 15tkm öljynvaihtovälistä. Ja tapahtui vielä toistamiseenkin auton historian aikana.
Tottakai öljyn laadulla on muita etuja sitten, mutta ei sillä ketjun elinikää paranneta tuossa koneessa.

Nimenomaisesti kului.

Mikä moottori? Millä kilometreillä ketju meni vaihtoon? Mitä kaikkea ketjun vaihdossa vaihdettiin?

15tkm on liikaa, vaihdan 10tkm välein ei LL-öljyä käyttäen.
 
TSI ketju nimenomaisesti venyi niistä tappien rei’istä. Niistä tuli soikeat. Ja tämä tapahtui itselläni huolimatta 15tkm öljynvaihtovälistä. Ja tapahtui vielä toistamiseenkin auton historian aikana. Tottakai öljyn laadulla on muita etuja sitten, mutta ei sillä ketjun elinikää paranneta tuossa koneessa.
Onko joku mitannut niitä lenkkejä, hieman epäilyttää, että venyisi. Se kuluma taas kohdistuu vetosuuntaan, eli tekee rei-istä soikeita...
 
Eikä tämä ole edes mikään VAG spesifinen asia.

Muok: Se pahis on siis öljyyn kertyvä vesi ja polttoaine joista kumpikin heikentää LL öljyn lisäaineistuksen kykyä sitoa ja hajoittaa karsta/pikikertymiä.
Ketju ei oikeastaan veny, vaan kuluu. Moottorikin kuluu enemmän huonoilla öljyillä.
LL huoltovälit on tosiaan käytössä kaikilla merkeillä. Tällä säästyy huoltokuluissa, kun ajetaan esim 15tkm vuodessa ja huollot siis 2 vuoden välein. Auton ensimmäisille käyttäjille ei varmaan niin väliä, mutta Suomessa autot pyritään ajamaan loppuun. Kannattaa siis vaihtaa öljyt 15tkm välein.
 
Jep. "Venyminen" johtuu tuosta reikien kulumisesta. Ja lenkkejähän on ketjussa tosi paljon. Pieni kuluma kaikissa, niin ketju onkin liian pitkä.
Joku RVS voisi auttaa tuohon. Mutta toki päin vittua suunniteltu on päin vittua suunniteltu. Jännä miten vag onkin onnistunut näissä, samassa moottorissa voi olla kolme tyyppivikaa, ketju, öljyrenkaat ja öljysihti...

Mutta eikai, hyvä konsepti, kun vieläkin myy hyvin. Ihmiset on kyllä typeriä, aina tulee tämä, että ei kai näissä enää, tai että eikai just tässä ole just sitä tyyppivikaa... :rofl:
 
Ketjuongelmia tuntuu olevan vähän joka merkillä. Kun itse katselin uutta autoa, niin esimerkiksi Bemareissa, ranskalaisissa ja Nissaneissa varoiteltiin jakoketjun kestävyydestä. Netistä löytyi paljon kauhutarinoita tuosta. Erityisesti THP-koneista tuli fiilis, että ne ovat vielä alkupään TSI-koneitakin huonompia :D

Öljynvaihdoista ja öljynsyönnistä kun on puhe, niin myös 1.2 TSI hihnakoneissa ja tehokkaammissa 2.0 TDI EA288-koneissa on ollut öljynsyöntiongelmaa. Noissa öljynrenkaat saattavat karstoittua tukkoon, jos vetää LL-vaihtovälillä. 15tkm-vaihtovälillä taas ongelmaa ei ole tainnut esiintyä. Muutenkin uskon, että isommilla kilometreillä kone ja turbo ovat paremmassa kunnossa, kun öljyt on vaihdettu 15tkm välein 30tkm:n sijaan. Sen sijaan ensimmäisellä tai toisella omistajalla vaikutusta ei vielä välttämättä näe.

Itse ajan 20tkm vuodessa ja 10tkm on ihan hyvä vaihtoväli. Talvella vaihtuu pelkät öljyt ja suodatin ja kesällä lisäksi moottorin ilmansuodatin, raitisilmansuodatin ja polttoainesuodatin. Ehkä vähän jo överi dieselille, mutta huollot ei paljoa maksa, kun tilaa netistä tarvikkeet ja tekee huollon itse. Polttoainesuodatinkin on ihan kiva olla uusi talven pakkasia vasten. 90tkm vaihtoväli on aika hurja Suomen olosuhteisiin ja vetää suodattimen aivan mustaksi ja paskaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Auton vai radiokanavan vika: kaikki muut radiokanavat kuuluvat samalla volumella, mutta yhden kanavan kohdalla ns. normaalilla volumella räjähtää korvat, eli kanavaa ei voi lainkaan kuunnella samalla volumella kuin muita. Ongelma alkoi tänä aamuna. Kerran aiemmin ollut sama juttu, mutta koski eri kanavaa ja sittemmin asia korjaantui.
 
Itse ajan 20tkm vuodessa ja 10tkm on ihan hyvä vaihtoväli. Talvella vaihtuu pelkät öljyt ja suodatin ja kesällä lisäksi moottorin ilmansuodatin, raitisilmansuodatin ja polttoainesuodatin. Ehkä vähän jo överi dieselille, mutta huollot ei paljoa maksa, kun tilaa netistä tarvikkeet ja tekee huollon itse. Polttoainesuodatinkin on ihan kiva olla uusi talven pakkasia vasten. 90tkm vaihtoväli on aika hurja Suomen olosuhteisiin ja vetää suodattimen aivan mustaksi ja paskaiseksi.
Ei kai tossa muuta överiä oo ku ilmansuodattimen vaihto joka vuosi? Eikö dieseleille yleinen suositus oo vaihtaa polttoainesuodatin joka vuosi? Sama juttu raitisilmasuodattimella. Mikä muuten on virallinen vaihtoväli ilmansuodattimelle? Audissa taisi olla jopa 90tkm, mikä on kyllä ihan älytön, kuitenki yks tärkeimmistä suodattimista autossa, ite vaihtanut 3v/30000tkm välein.
 
No nyt selvisi syy Skodan latausongelmiin. Lataus meni miten sattui ja joku ahdisti moottoria selvästi. Sitten kuului poks, alkoi haisemaan palaneelle ja kurkkaus konehuoneeseen paljasti laturin hihnapyörän räjähtäneen. Jotain osia oli pohjamuovin päällä ja öljyä kaikkialla.

Takuuta 6 päivää jäljellä ja hinausautolla merkkihuoltoon. Viimeksi 5 päivää sitten tutkittiin merkkihuollossa latausongelmia, kaiken todettiin olevan kunnossa ja käskettiin vain ajaa. Noh, ainakin maksaja on joku muu kuin itse.

1000018034.jpg
 
Onpa kyllä taas ihmeellinen ongelma. Ei kai tällainenkaan ole mitenkään tavallinen ongelma, ainakaan muissa autoissa?
 
Onpa kyllä taas ihmeellinen ongelma. Ei kai tällainenkaan ole mitenkään tavallinen ongelma, ainakaan muissa autoissa?
On kai laturin vapaakytkimiä hajonnut muillakin merkeillä. Tuollaisia räjähdyksiä ei ole tullut vastaan kyllä.

Oireina oli ollut jo pitkään latauksen heittely ja laturin ahdistaminen. Kun lataus heitteli, sotki se tyhjäkäyntiä ja myös tuntui jarruttavan ajossa. Juuri ennen räjähdystä livedata näytti, että laturi muka lataa 200 ampeerilla, vaikka on 140A laturi ja sähkölaitteita ei ollut päällä! Laskikohan auto vapaapyörän kuormituksesta otetut ampeerit? Nyt kun vapaapyörä ahdisti, niin auto luuli laturin kuormituksen vain olevan todella kova.

Kieltämättä oli vähän jännät paikat, kun poksahti, alkoi haisemaan palanut ja savua näkyi konepellin alta. Hyvä, ettei koko auto palanut. Moottori kävi myös nätisti tyhjäkäyntiä koko tuon ajan ja edes latauksen vikavaloa ei syttynyt. Sammutin kyllä auton siinä vaiheessa, kun luulin koko romun syttyvän tuleen. Hinausauton lavalle ei uskaltanut ajaa. Viime torstaina oli 2 tuntia merkkihuollossa ja kaiken piti olla kunnossa. Onneksi sentään selvisin 150 kilometrin matkan kotikaupunkiin, kun tuho kävi.

EDIT: Moniurahihna oli myös öljyssä. Kaipa merkkiliike tuon vaihtaa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 451
Viestejä
4 609 950
Jäsenet
75 854
Uusin jäsen
Shapez

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom