VAG autojen monet ongelmat

No tulipas melkonen hyökkäys, ja kuten sanoin, en tiedä mikä sen jousen katkeamisen todellisuudessa aiheutti. Mutta minun autossa ja lukemattomissa muissa, se ei ollut sattumaa. Aivan sama ja tämä oli kymmenen vuotta sitten.
"Mutta minun autossa ja lukemattomissa muissa, se ei ollut sattumaa", mistä tiedät nämä lukemattomat muut autot?
 
Jos nyt Näille VAG-fanaatikoille, jotka kertoo, että kaikissa autoissa on vikoja.
Oma s80-volvo tuli reilu 100tkm ajettuna itselle, kertaakaan ei ole jättänyt tielle, korjattu on bensanpaineanturi ( 200tkm 100€),takakontin johtosarja (220tkm 60€), takapäään puslat(ei leimalle vaikuttanut, mutta nitisi 60€ 270tkm).
Toki jarrulevyt on kerran vaihdettu, mutta muuten ei mitään. Nyt 310tkm mittarissa.


Faijalle tuli xc60 volvo 80tkm ajettuna. Siihen meni hiukkasloukun lämpöanturi jossain 200tkm paikkeilla, ja etujarrulevyt vaihtelin jossain vaiheessa. Sillä nyt noin 290tkm mittarissa, alusta täysin alkuperäinen.

Tuntuu vaan niin ihmeelliseltä, että pidetään ihan normaalina, että jossain 200tkm kohdilla tehdään tonnien remonttia, vaihdetaan vaihteistoa, kytkimiä tai jotain muuta jäätävän kallista, kun itse tottunut että ajaa vaan.
Vielä se että tottuisi istumaan siinä kirkonpenkissä mikä vageissa on vaatisi jatkuvaa käyntiä kiropraktikolla.

Riippuu niin autosta ja paljonko ikää, juuri huollatin omaa autoa 4k€ kun sattui iso huolto, jakopää ja jarruremppa samalle kerralle, eikä tuolla ole ajettu kuin juuri ja juuri 200tkm.
 
Viimeksi muokattu:
Jarrureppa on jokapojan tehtävissä, eli siitä on turha maksaa maltaita.

On olemassa jarruremppoja missä vaihdetaan palat+levyt ja sitten jarruremppoja missä sinne vaihdetaan nesteet, käsijarruvaijerit, käsijarruun kaikki osat (rummussa levyn sisällä), uudet takasatulat, letkut, palat ja levyt. Enkä mä ala jotain tekemään pajalla ja jotain itse kun idea on tehdä kaikki samalla kun paikat auki ja auto nosturilla ja lopuksi mulla on auto valmiina ajoon katsastettuna.

Tiesin että rahaa menee tänä vuonna ja mielelläni maksoin siitä ettei mun tarvitse aikaani tuhlata tilaamassa osia, ostamassa työkaluja ja äheltää auton alla 3pvä kiroten kun joku pultti on jumissa ja lopulta todeta että tuli väärä osa. Tuossa autossa oli muutenkin nyt niin paljon huoltokohteita että ei oma mielenkiinto riittänyt.


Tosiaan laajaan huoltoon kuuluu etuperän, jakolaatikon, takaperän ja automaatin öljynvaihdon otin lisäksi, kardaanien ja kaikkien nivelien rasvaus, kaikkien jarrujen avaus, puhdistus ja rasvaus. Siihen päälle se muu huolto, missä öljyt ja kaikki suodattimet moottoriin (se polttoaine suodatin myös), samalla tosiaan selvisi että takasatulat oli jumissa ja toinen vuoti joten pistettiin taakse kaikki uutta letkuja, vaijereita ja nesteitä myöden.

Samalla katsastettiin ja korjattiin kallistuksenvakaimen korikiinnitys helat, sulat ja yksi poltin.

Sitten jakopää+vesipumppu ja kaikki sinne liittyvää ja lopuksi samalla kun paikat auki niin apulaitehihna ja sen rullat ja kiristin uusittiin.

Ai niin ja ilmastoinnin täyttö ja tarkistus

Olihan se 3pvä korjaamolla, mutta en kyllä yhtään pidä pahana tuota hintaa työmäärään nähden.
 
Nyt olisi kiva nähdä minkä valmistajan manuaalissa pitää vaihtaa tietyn kilometri tai muun määreen mukaan, "uudet takasatulat, letkut, palat ja levyt "
Sanoisin että naurettavaa, palatkin vaihdetaan vasta kun niissä on alle 30% kulutuspintaa jäljellä.
 
Nyt olisi kiva nähdä minkä valmistajan manuaalissa pitää vaihtaa tietyn kilometri tai muun määreen mukaan, "uudet takasatulat, letkut, palat ja levyt "
Sanoisin että naurettavaa.

Ei minkään, mutta jos ne on rikki niin eikö ne pidä silloin vaihtaa, varsinkin jos meinaa haluta saada auton katsastuksesta läpi!?
 
Eli mitään todellista tietoa ei ole, näin oletinkin, mikä sulla on rikki?
 
Jousia kyllä nykyään katkeaa, taitaa johtua suurelta osin teiden heikosta kunnosta.
Mun perskohtainen mututuntuna näihin katkeileviin jousiin on metallien kehittyminen.

Eli jouset katkeavat nykyään useammin, mutta ne eivät kuolennu kuten aiemmin. Ihan yleisesti katkennut jousi vaihdetaan uuteen ja auto ei ole jousen vaihdon jälkeen kenollaan.

Tosin tuohon voi vaikuttaa myös se että autojen alustat ovat nykyään aina paljon jämäkämpiä kuin esim 30 vuotta sitten, tosin jousitusgeometria vaikuttaa tuohon myös, mutta ehkä itse jousikin on noin keskimäärin jäykempi nykyään.
 
Hei, miten "vastaa nappi" liittyy keskusteluun, yrittäisit nyt vastata minkä merkin tai mallin huolto-ohjemassa pitää vaihtaa jarruletkut, jarrusatulat yms. bu.......
 
Hei, miten "vastaa nappi" liittyy keskusteluun, yrittäisit nyt vastata minkä merkin tai mallin huolto-ohjemassa pitää vaihtaa jarruletkut, jarrusatulat yms. bu.......
"vastaa nappi" helpottaa näkemään jos vastaat jonkun viestiin ja edelleen en ole missään sanonut että missään huolto-ohjelmassa kuuluu jarrusatuloiden vaihto huolto-ohjelmaan, luet mun viestin niin ymmärrät kyllä miksi ne vaihdettiin.
 
Mun perskohtainen mututuntuna näihin katkeileviin jousiin on metallien kehittyminen.

Eli jouset katkeavat nykyään useammin, mutta ne eivät kuolennu kuten aiemmin. Ihan yleisesti katkennut jousi vaihdetaan uuteen ja auto ei ole jousen vaihdon jälkeen kenollaan.

Tosin tuohon voi vaikuttaa myös se että autojen alustat ovat nykyään aina paljon jämäkämpiä kuin esim 30 vuotta sitten, tosin jousitusgeometria vaikuttaa tuohon myös, mutta ehkä itse jousikin on noin keskimäärin jäykempi nykyään.

Myös se että nykyään ajetaan vain autopesuun, mikä ei poista kuraa ja hiekkaa sieltä pyöränkoteloista. Jousi liikkuu koko ajan siellä hiekan ja paskan seassa ja ruoste pääsee iskemään.
 
Mun perskohtainen mututuntuna näihin katkeileviin jousiin on metallien kehittyminen.

Eli jouset katkeavat nykyään useammin, mutta ne eivät kuolennu kuten aiemmin. Ihan yleisesti katkennut jousi vaihdetaan uuteen ja auto ei ole jousen vaihdon jälkeen kenollaan.

Tosin tuohon voi vaikuttaa myös se että autojen alustat ovat nykyään aina paljon jämäkämpiä kuin esim 30 vuotta sitten, tosin jousitusgeometria vaikuttaa tuohon myös, mutta ehkä itse jousikin on noin keskimäärin jäykempi nykyään.
Olisi taas kiva kuulla mihin tämä "nykyään aina paljon jämäkämpiä kuin esim 30 vuotta sitten". se kun ei pidä paikkaansa, ainoastaan rengasprofiili on madaltanut ja tehnyt sitä kautta auton alustasta kovemman.
 
"vastaa nappi" helpottaa näkemään jos vastaat jonkun viestiin ja edelleen en ole missään sanonut että missään huolto-ohjelmassa kuuluu jarrusatuloiden vaihto huolto-ohjelmaan, luet mun viestin niin ymmärrät kyllä miksi ne vaihdettiin.
Eikö vieläkään ole tuon tyhjän jauhamisen sijaan mitään automerkkiä tai mallia.
 
Asiaton käytös
Ylättäviä sivuseuikkoja, yli nyt tuli 100€ vahva bul.... puhuja.
 
Luinko oikeasti oikein, että 4000 € huoltoihin. No nyt on jotakuta huijattu ja pahasti. :x3: Tämä ketju on lähtenyt pahasti sivuteille, että lopetetaan tähän.

Edit: Ei voi maksaa jakopää ja jarrurempat noin paljon. Mutta lopetamme keskustelun tähän.
 
Viimeksi muokattu:
Luinko oikeasti oikein, että 4000 € huoltoihin. No nyt on jotakuta huijattu ja pahasti. :x3: Tämä ketju on lähtenyt pahasti sivuteille, että lopetetaan tähän.

Luit otsikon, mutta et ilmeisesti koko viestiä tai sitten et vain ymmärrä autoista yhtään mitään?
 
Octavian koliseva vaihdelaatikko ei ole merkkihuollon mielestä normaalia. Monessa paikassa sanotaan, että on normaalia kiinteällä vauhtipyörällä. Veto päällä välillä ujeltaa ja moottorijarruttaessa on miehekäs rohinan ja ujelluksen sekoitus. Välillä taas on hiljaista, eli ihan kuin olisi liian vähän öljyä ja laatikon voitelu ei aina pelaa. Tyhjäkäyntiongelman suhteen ei voi kuin arvailla.

Torstaina tutkitaan lisää. Fraguksen sopparilla on 10000€ katto ja sen ylittyminen ei kuulemma ole kovin kaukana, jos lähdetään tekemään isompaa remppaa.
 
Luinko oikeasti oikein, että 4000 € huoltoihin. No nyt on jotakuta huijattu ja pahasti. :x3: Tämä ketju on lähtenyt pahasti sivuteille, että lopetetaan tähän.

Edit: Ei voi maksaa jakopää ja jarrurempat noin paljon. Mutta lopetamme keskustelun tähän.

Voi maksaa helposti 4K+ jakopääremontti, jossa moottori pitää laskea pois autosta kokonaan.

Katso esim. VW 4.2 v8 tai 3.0 v6 TDI moottoreiden jakopääremontti, helposti päivän pituinen työ. Jakoketjusarja sijaitsee moottorin takaosassa, joka vaikeuttaa asioita.
 
Luinko oikeasti oikein, että 4000 € huoltoihin. No nyt on jotakuta huijattu ja pahasti. :x3: Tämä ketju on lähtenyt pahasti sivuteille, että lopetetaan tähän.

Edit: Ei voi maksaa jakopää ja jarrurempat noin paljon. Mutta lopetamme keskustelun tähän.
Et siis osaa vieläkään lukea :facepalm:
 
Octavian koliseva vaihdelaatikko ei ole merkkihuollon mielestä normaalia. Monessa paikassa sanotaan, että on normaalia kiinteällä vauhtipyörällä. Veto päällä välillä ujeltaa ja moottorijarruttaessa on miehekäs rohinan ja ujelluksen sekoitus. Välillä taas on hiljaista, eli ihan kuin olisi liian vähän öljyä ja laatikon voitelu ei aina pelaa. Tyhjäkäyntiongelman suhteen ei voi kuin arvailla.

Torstaina tutkitaan lisää. Fraguksen sopparilla on 10000€ katto ja sen ylittyminen ei kuulemma ole kovin kaukana, jos lähdetään tekemään isompaa remppaa.

Ei kyllä ole normaalia rohinat, eikä varmaan uutena tehtaaltakaan ole kolissut. Sen verran googlailin että LuK:lta löytyy laatikkoon suoraan korjaussarja, missä tulee uudet laakerit, tärkeimpänä tuo tuplalaakerikilpi. Heidän mukaansa tosin äänien lisäksi aiheuttaa sen että vitosen neulalaakeri kehä rikkoutuu, ja jossain kohtaa jää vaihde jumiin. Tosin outoa jos laatikko on oikeasti korjattu, että vika jatkuu.

Sen sijaan jos vaihteisto jossain kohtaa on suoraan yhteydessä koriin (kuluneen/väärin asennetun puslan takia), niin se melkoisesti kyllä korostaa häiriöääniä.

Väheneekö kolina jos vaihdekeppiä kokeilee vähän pakottaa johonkin suuntaan, ilman että vaihde kytkeytyy (kytkintä ei painettuna). Siirtäjäpaketti laatikon sisällä on aika erikoinen, ja jos siihen kuluu välystä, niin alkaa varmaan resonoimaan.

Samaten vanhemmissa (pumppusuutin) TDI:ssä jos nokan ajoituksen hienosäätö ei ollut kohdallaan, tyhjäkäynti oli aika ravistelua. Luulen kyllä että ei päde commonrail moottoreihin, ellei sitten säätö ole todella pielessä.

Toistaalta mitähän tuo isompi remppa sitten voisi olla, mielestä laatikon purku ja kokoaminen uusilla osilla on jo sellaista.
 
Ja häiritään Toyota ja Volvo ketjua vielä sen verran, että mitäs ketjullisen 1.4 TSI koneen kannesta menee venttiilien lisäksi vaihtoon, jos jako hyppää. Nostajat? Keinuvivut varmaan säilyy ehjänä?
 
Ja häiritään Toyota ja Volvo ketjua vielä sen verran, että mitäs ketjullisen 1.4 TSI koneen kannesta menee venttiilien lisäksi vaihtoon, jos jako hyppää. Nostajat? Keinuvivut varmaan säilyy ehjänä?

Kaikki riippuu siitä millä kierroksilla tuollainen vahinko tapahtuu, tyhjäkäynnillä voi selvitä parilla venttiilillä ja korkeilla kierroksilla voi mennä koko moottori.
 
Kaikki riippuu siitä millä kierroksilla tuollainen vahinko tapahtuu, tyhjäkäynnillä voi selvitä parilla venttiilillä ja korkeilla kierroksilla voi mennä koko moottori.

Tyypillisesti kai noissa koneissa se jako hyppää konetta startatessa.
 
Ei kyllä ole normaalia rohinat, eikä varmaan uutena tehtaaltakaan ole kolissut. Sen verran googlailin että LuK:lta löytyy laatikkoon suoraan korjaussarja, missä tulee uudet laakerit, tärkeimpänä tuo tuplalaakerikilpi. Heidän mukaansa tosin äänien lisäksi aiheuttaa sen että vitosen neulalaakeri kehä rikkoutuu, ja jossain kohtaa jää vaihde jumiin. Tosin outoa jos laatikko on oikeasti korjattu, että vika jatkuu.

Sen sijaan jos vaihteisto jossain kohtaa on suoraan yhteydessä koriin (kuluneen/väärin asennetun puslan takia), niin se melkoisesti kyllä korostaa häiriöääniä.

Väheneekö kolina jos vaihdekeppiä kokeilee vähän pakottaa johonkin suuntaan, ilman että vaihde kytkeytyy (kytkintä ei painettuna). Siirtäjäpaketti laatikon sisällä on aika erikoinen, ja jos siihen kuluu välystä, niin alkaa varmaan resonoimaan.

Samaten vanhemmissa (pumppusuutin) TDI:ssä jos nokan ajoituksen hienosäätö ei ollut kohdallaan, tyhjäkäynti oli aika ravistelua. Luulen kyllä että ei päde commonrail moottoreihin, ellei sitten säätö ole todella pielessä.

Toistaalta mitähän tuo isompi remppa sitten voisi olla, mielestä laatikon purku ja kokoaminen uusilla osilla on jo sellaista.
Kokeilin joskus siirtää vaihdekeppiä laidasta toiseen, mutta se ei vaikuttanut ääniin. Autolla tiukasti kääntyessä rohina voimistuu. En ole varma, ottaako vaihteisto esim. sisälokariin kiinni, vai liikkuuko joku laatikon sisällä. Vagarenalla otti jollakin vaihteiston sisälmykset kuoreen kiinni kääntyessä ja laatikko piti vaihtaa. Kaikki tukikumit on nyt uusittu, eli nyt moottorin ja vaihteiston asennot pitäisi olla kunnossa. Tyhjäkäynti on myös muuten tasainen.

Seuraava vaihe olisi siis tehdasuusi laatikko. Se taitaa maksaa 4000-5000€ ja siihen ei kuulemma miellellään ruveta.

EDIT: Ajoin eilen isän Passatilla ja kuuntelin ääniä. Kyseessä on TSI, mutta kiinteällä vauhtipyörällä ja samaa sukua olevalla laatikolla. Mitään ääniä ei kuulunut laatikosta. Etenkin moottorijarrutuksella oma laatikko rohisee ja ujeltaa korkeasti.
 
Kokeilin joskus siirtää vaihdekeppiä laidasta toiseen, mutta se ei vaikuttanut ääniin. Autolla tiukasti kääntyessä rohina voimistuu. En ole varma, ottaako vaihteisto esim. sisälokariin kiinni, vai liikkuuko joku laatikon sisällä. Vagarenalla otti jollakin vaihteiston sisälmykset kuoreen kiinni kääntyessä ja laatikko piti vaihtaa. Kaikki tukikumit on nyt uusittu, eli nyt moottorin ja vaihteiston asennot pitäisi olla kunnossa. Tyhjäkäynti on myös muuten tasainen.

Seuraava vaihe olisi siis tehdasuusi laatikko. Se taitaa maksaa 4000-5000€ ja siihen ei kuulemma miellellään ruveta.

EDIT: Ajoin eilen isän Passatilla ja kuuntelin ääniä. Kyseessä on TSI, mutta kiinteällä vauhtipyörällä ja samaa sukua olevalla laatikolla. Mitään ääniä ei kuulunut laatikosta. Etenkin moottorijarrutuksella oma laatikko rohisee ja ujeltaa korkeasti.

Tiettyjä ääniä voimansiirrosta voi kuulua ajossa, mutta kyllä noi sun videon kolinat varsinkin paikoillaan ollessa on kaikkea muuta kuin normaalit.
 
Saksalaista laatua. Ei vissiin ole ihan köyhien hommaa nämä käytetyt VAG:t kun jakopäitä ja vaihteistoja paukkuu.

Jos vuodessa menee tuhansia euroja huoltoihin niin samalla rahalla vaikka jo lyhentäisi jonkin verran lainaa uudesta autosta.
 
Kokeilin joskus siirtää vaihdekeppiä laidasta toiseen, mutta se ei vaikuttanut ääniin. Autolla tiukasti kääntyessä rohina voimistuu. En ole varma, ottaako vaihteisto esim. sisälokariin kiinni, vai liikkuuko joku laatikon sisällä. Vagarenalla otti jollakin vaihteiston sisälmykset kuoreen kiinni kääntyessä ja laatikko piti vaihtaa. Kaikki tukikumit on nyt uusittu, eli nyt moottorin ja vaihteiston asennot pitäisi olla kunnossa. Tyhjäkäynti on myös muuten tasainen.

Tuo on ihan mahdollista että joku hioo sisäisesti laatikon kuoria (tai rattaat toisiaan), jos laakerit on loppu. Tosin tässä tapauksessa laakerit on uusia, ja korjaaja olisi varmaan myös hommaa suorittaessaan nähnyt jäljet. Itselleni tuli kyllä tässä tapauksessa mieleen hieman kurkata konepellin alle, että onko sille laatikolle oikeasti mitään tehty. Vai onko vaan ollu valohoidossa..
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on ihan mahdollista että joku hioo sisäisesti laatikon kuoria (tai rattaat toisiaan), jos laakerit on loppu. Tosin tässä tapauksessa laakerit on uusia, ja korjaaja olisi varmaan myös hommaa suorittaessaan nähnyt jäljet. Itselleni tuli kyllä tässä tapauksessa mieleen hieman kurkata konepellin alle, että onko sille laatikolle oikeasti mitään tehty. Vai onko vaan ollu valohoidossa..
Itselle tuli mieleen, että kunnostettu laatikko ja alkuperäinen ovat vahingossa sekoittuneet toisiinsa ja vanha on asennettu takaisin. Lisävalon johdot oli vedetty eri kautta ja vaihteiston tukikumit kiilsivät uutuuttaan, eli jotain on tehty :D
 
Saksalaista laatua. Ei vissiin ole ihan köyhien hommaa nämä käytetyt VAG:t kun jakopäitä ja vaihteistoja paukkuu.

Jos vuodessa menee tuhansia euroja huoltoihin niin samalla rahalla vaikka jo lyhentäisi jonkin verran lainaa uudesta autosta.

Edelleen ei siinä mitään ihmeellistä ole että joinain vuosina rahaa palaa huoltoihin enemmän, mutta jos vuodesta toiseen menee tuhansia euroja huoltoon ja korjauksiin niin se kertoo kyllä paljon automerkistä.

Toki tässä pitää muistaa myös se asia että kallis auto uutena = kallis auto vanhana ja mitä erikoisempi malli niin sitä varmemmin ylläpitoon palaa enemmän rahaa.

Toki joku octavia nyt on perus perheauto minkä korjaamiseen ei pitäisi tuhansia euroja palaa.
 
Itselle tuli mieleen, että kunnostettu laatikko ja alkuperäinen ovat vahingossa sekoittuneet toisiinsa ja vanha on asennettu takaisin. Lisävalon johdot oli vedetty eri kautta ja vaihteiston tukikumit kiilsivät uutuuttaan, eli jotain on tehty :D

Jaa niillä oli valmiina kunnostettu laatikko? Helppohan tuo on katsoa laatikon sarjanumerosta, mätsääkö auton tietoihin..
 
Mikähän omassa Octaviassa kun nyt vasta huomasin että kuskin lasi ei laske/nouse automaattisesti kun kytkintä täppää. Tää tuli meille helmikuussa ja nyt vasta huomasin asian kun laskin lasia. Kauheasti ei ole ollut tarvetta aikaisemmin niin en tiedä onko ollut noin alusta asti. Muut lasit toimii normaalisti sekä "automatiikalla" että ns normaalilla tavalla.
 
Mikähän omassa Octaviassa kun nyt vasta huomasin että kuskin lasi ei laske/nouse automaattisesti kun kytkintä täppää. Tää tuli meille helmikuussa ja nyt vasta huomasin asian kun laskin lasia. Kauheasti ei ole ollut tarvetta aikaisemmin niin en tiedä onko ollut noin alusta asti. Muut lasit toimii normaalisti sekä "automatiikalla" että ns normaalilla tavalla.
Löytynee kaiketi ohjekirjastakin, mutta nopeasti googlattuna "one touch operation" saa takaisin päälle nostamalla ikkuna ja jatkamalla nostamista hetken (tai päästämällä välissä irti ja jatkaa sen jälkeen muutaman sekunnin)
 
Löytynee kaiketi ohjekirjastakin, mutta nopeasti googlattuna "one touch operation" saa takaisin päälle nostamalla ikkuna ja jatkamalla nostamista hetken (tai päästämällä välissä irti ja jatkaa sen jälkeen muutaman sekunnin)

Kiitos. Tämähän auttoi. Katsoin kyllä manuaaliakin mutta en mielestäni tällaista kohtaa löytänyt sieltä.

Eli menee niin että nostaa lasin ihan ylös. Päästää kytkimestä. Painaa uudestaan ylös ja pitää 5s ja päästää irti. Näin menee päälle tuo one touch. Pois varmaan niin että lasi alas jne.
 
Vaihteistoepisodi jatkuu. Nyt yhden mekaanikon mielipide oli se, että autoon vaihdettiin turhaan laatikko. Vaihteiston äänet ovat normaalia etenkin kiinteällä vauhtipyörällä ja dieselillä ja äänieristeitä on vaihdelaatikon luona vähän. Työnjohtaja oli vielä eri mieltä kolinasta tyhjäkäynnillä ja halusi kysyä maahantuojan kantaa.

Kieltämättä pitäisin epätodennäköisenä, että kaksi vaihdelaatikkoa on identtisellä tavalla rikki. Toisessa piti olla vielä uudet laakerit, rattaat, öljyt ja tiivisteet.
 
Vaihteistoepisodi jatkuu. Nyt yhden mekaanikon mielipide oli se, että autoon vaihdettiin turhaan laatikko. Vaihteiston äänet ovat normaalia etenkin kiinteällä vauhtipyörällä ja dieselillä ja äänieristeitä on vaihdelaatikon luona vähän. Työnjohtaja oli vielä eri mieltä kolinasta tyhjäkäynnillä ja halusi kysyä maahantuojan kantaa.

Kieltämättä pitäisin epätodennäköisenä, että kaksi vaihdelaatikkoa on identtisellä tavalla rikki. Toisessa piti olla vielä uudet laakerit, rattaat, öljyt ja tiivisteet.
Et kuitenkaan kehdannu kysyä että kai sielä nyt on varmasti se uusi laatikko kiinni? :D
 
Usko pois. kyllä se ääni kyseisen lootan ja kovan vauhtipyörän kanssa kuuluu asiaan. Etenkin kun kyseessä diesel. laita kaksoismassavauhtipyörä niin ääni häviää. mutta ei se tuollaisenaan ole kuin kosmeettinen seikka.
 
@Lare onko livenä tuo ääni yhtä kova kuin videolla? Ei mun 1.6 TDI B7 Passatti kovalla vauhtipyörällä kyllä tollaista ääntä pidä. Mielestäni voimansiirron suunnalta ei kuulu ajossa eikä joutokäynnillä mitään mihin kiinnittäisi huomiota.

Oma 1.6 TDI CAYC kuulostaa hyvin lähelle tältä joutokäynnillä:


Kuvattu ihan eri kuvakulmasta mut kuitenkin.
 
Usko pois. kyllä se ääni kyseisen lootan ja kovan vauhtipyörän kanssa kuuluu asiaan. Etenkin kun kyseessä diesel. laita kaksoismassavauhtipyörä niin ääni häviää. mutta ei se tuollaisenaan ole kuin kosmeettinen seikka.

Mutta tuossa on tehtaaltakin lähtiessä perinteinen vauhtipyörä. Enempi tuon tyhjäkäyntikolinan sijaan olisin huolissani muista äänistä.
 
@Lare onko livenä tuo ääni yhtä kova kuin videolla? Ei mun 1.6 TDI B7 Passatti kovalla vauhtipyörällä kyllä tollaista ääntä pidä. Mielestäni voimansiirron suunnalta ei kuulu ajossa eikä joutokäynnillä mitään mihin kiinnittäisi huomiota.

Oma 1.6 TDI CAYC kuulostaa hyvin lähelle tältä joutokäynnillä:


Kuvattu ihan eri kuvakulmasta mut kuitenkin.

Silloin, kun kolisee, niin kuulostaa pahalta. Nyt on ollut tyhjäkäynnillä hiljaista ja saa pumpata kytkintä monta kertaa, jos haluaa jotain ääntä aikaan. Kuuluu vain dieselmoottorin terve ääni. Aiemman videon kaltaista kolinaa en ole saanut aikaan. Isän Passatin kytkintä pumppaamalla sai pienen kalkatuksen aikaan myös. Sekin on kiinteällä vauhtipyörällä, mutta bensakone.

Alan kallistumaan siihen, että ajoittainen kalkatus tyhjäkäynnillä on normaalia kiinteällä vauhtipyörällä. Ujellukset veto päällä kuuluvat edelleen, mutta ehkä kiinteä vauhtipyörä vahvistaa niitäkin...
 
Mutta tuossa on tehtaaltakin lähtiessä perinteinen vauhtipyörä.

Ai kolmoskorin octaviassa orkkiksena perinteinen vauhtipyörä? en kyllä oikein usko tuohon.

esim etka tarjoaa jollekkin 2016 malliselle 1.6tdi 6-v manuaalille ainoastaan 03L105266CC joka on kaksoismassa.

@Lare voisi laittaa ne auton tarkat tiedot pöytään niin voisi katsoa että minkälainen vauhtipyörä siellä pitäisi olla.
 
Ai kolmoskorin octaviassa orkkiksena perinteinen vauhtipyörä? en kyllä oikein usko tuohon.

esim etka tarjoaa jollekkin 2016 malliselle 1.6tdi 6-v manuaalille ainoastaan 03L105266CC joka on kaksoismassa.

@Lare voisi laittaa ne auton tarkat tiedot pöytään niin voisi katsoa että minkälainen vauhtipyörä siellä pitäisi olla.
Kahdesti merkkihuolto tiputtanut laatikon ja todennut olevan kiinteä vauhtipyörä. Voimansiirron puolelle ei ole aiemmin tehty remppaa ja tiedän aiemman (ensimmäisen) omistajan. Myös edellinen 2011 1.6 TDI Passat oli kiinteällä vauhtipyörällä.

Oman käsityksen mukaan 1.6 TDI manuaalilla = kiinteä vauhtipyörä ja 1.6 TDI DSG:llä = kaksoismassa.

EDIT: Moottorikoodi on DDYA ja 02M 5-vaihteisella lootalla.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Kahdesti merkkihuolto tiputtanut laatikon ja todennut olevan kiinteä vauhtipyörä. Voimansiirron puolelle ei ole aiemmin tehty remppaa ja tiedän aiemman (ensimmäisen) omistajan. Myös edellinen 2011 1.6 TDI Passat oli kiinteällä vauhtipyörällä.

Oman käsityksen mukaan 1.6 TDI manuaalilla = kiinteä vauhtipyörä ja 1.6 TDI DSG:llä = kaksoismassa.

EDIT: Moottorikoodi on DDYA ja 02M 5-vaihteisella lootalla.

no jos näin on ja olet tuhannen vuoren varma niin eihän ole sitten muuta vaihtoehtoa kuin että laatikko paskana, ja muuta korjaamoiden on turha lässyttää. Ei tommoset äänet mistään muualta kyllä tule. Ja mikään autotehdas ei ton kuuloista autoa tee uutena.

Sinne on vaihdettu joko huono laatikko tai sitten ei ole vaihdettu mitään.

Veikkaan jälkimmäistä jos äänet ei muuttunu miksikään...
 
Ai kolmoskorin octaviassa orkkiksena perinteinen vauhtipyörä? en kyllä oikein usko tuohon.

esim etka tarjoaa jollekkin 2016 malliselle 1.6tdi 6-v manuaalille ainoastaan 03L105266CC joka on kaksoismassa.

@Lare voisi laittaa ne auton tarkat tiedot pöytään niin voisi katsoa että minkälainen vauhtipyörä siellä pitäisi olla.
Olen myös sitä mieltä että osassa 1.6 TDI manuaalivaihteisista on kaksoismassavauhtipyörä. Osa kiinteällä, kuten omakin (Etkalta tarkastettu).

Ei sillä, etteikö Laren auto olisi kiinteällä vauhtipyörällä.
 
no jos näin on ja olet tuhannen vuoren varma niin eihän ole sitten muuta vaihtoehtoa kuin että laatikko paskana, ja muuta korjaamoiden on turha lässyttää. Ei tommoset äänet mistään muualta kyllä tule. Ja mikään autotehdas ei ton kuuloista autoa tee uutena.

Sinne on vaihdettu joko huono laatikko tai sitten ei ole vaihdettu mitään.

Veikkaan jälkimmäistä jos äänet ei muuttunu miksikään...
Kävin kurkkimassa moottorin raoista ja vaihdelaatikko on selvästi muuta konehuonetta puhtaampi. Myös lisävalojen rele ja johdot oli siirretty remontin tieltä ja tukikumit kiiltävät uutuuttaan. Tuskin merkkihuolto pudottaa vanhaa laatikkoa ja pesee sen vain puhtaaksi hämätäkseen asiakasta. Uudessa laatikossa on uudet rattaat, laakerit, tiivisteet ja öljyt sekä 40tkm takuu. Vaihteet menee muuten nyt mukavammin päälle, vaikka vanhassa laatikossa oli uudet öljyt, eli siinä huomaa eron.

Taisin linkata tännekin Youtubesta POV- ja koeajovideoita Octaviasta ja Superbista 1.6 TDI koneilla. Jos kuunteli kuulokkeilla, niin niissäkin kuului usein saman kuuloinen vihellys. Mekaanikon mukaan näissä on vain äänekäs voimansiirto ja niukasti äänieristettä vaihdelaatikon suunnalla. Myös clutch chatter -videoita löytyi, kun etsi.

Ja tosiaan tuo videon äänekäs kolina ei ole enää toistunut ja pienen naputuksen saa aikaan vain kytkintä pumppaamalla, kuten myös isän Passatissa. Jos nyt menen lyömään Octavian käyntiin, niin mitään ylimääräisiä ääniä tuskin kuuluu.
 
Onko täällä tietoa sellaisesta kun 1.2 TSI Golf toisinaan nykäisee kerran/pari vähän alta 2000rpm kun lähtee suurella vaihteella kiihdyttämään?

Vähän alta 2000rpm kun ei ole tapana jurnuttaa, niin en tiedä tekisikö alempaakin. 2000 jälkeen ei tee tällaista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 451
Viestejä
4 505 251
Jäsenet
74 422
Uusin jäsen
amatööripelaaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom