VAG autojen monet ongelmat

Kokeilin joskus siirtää vaihdekeppiä laidasta toiseen, mutta se ei vaikuttanut ääniin. Autolla tiukasti kääntyessä rohina voimistuu. En ole varma, ottaako vaihteisto esim. sisälokariin kiinni, vai liikkuuko joku laatikon sisällä. Vagarenalla otti jollakin vaihteiston sisälmykset kuoreen kiinni kääntyessä ja laatikko piti vaihtaa. Kaikki tukikumit on nyt uusittu, eli nyt moottorin ja vaihteiston asennot pitäisi olla kunnossa. Tyhjäkäynti on myös muuten tasainen.

Seuraava vaihe olisi siis tehdasuusi laatikko. Se taitaa maksaa 4000-5000€ ja siihen ei kuulemma miellellään ruveta.

EDIT: Ajoin eilen isän Passatilla ja kuuntelin ääniä. Kyseessä on TSI, mutta kiinteällä vauhtipyörällä ja samaa sukua olevalla laatikolla. Mitään ääniä ei kuulunut laatikosta. Etenkin moottorijarrutuksella oma laatikko rohisee ja ujeltaa korkeasti.

Tiettyjä ääniä voimansiirrosta voi kuulua ajossa, mutta kyllä noi sun videon kolinat varsinkin paikoillaan ollessa on kaikkea muuta kuin normaalit.
 
Saksalaista laatua. Ei vissiin ole ihan köyhien hommaa nämä käytetyt VAG:t kun jakopäitä ja vaihteistoja paukkuu.

Jos vuodessa menee tuhansia euroja huoltoihin niin samalla rahalla vaikka jo lyhentäisi jonkin verran lainaa uudesta autosta.
 
Kokeilin joskus siirtää vaihdekeppiä laidasta toiseen, mutta se ei vaikuttanut ääniin. Autolla tiukasti kääntyessä rohina voimistuu. En ole varma, ottaako vaihteisto esim. sisälokariin kiinni, vai liikkuuko joku laatikon sisällä. Vagarenalla otti jollakin vaihteiston sisälmykset kuoreen kiinni kääntyessä ja laatikko piti vaihtaa. Kaikki tukikumit on nyt uusittu, eli nyt moottorin ja vaihteiston asennot pitäisi olla kunnossa. Tyhjäkäynti on myös muuten tasainen.

Tuo on ihan mahdollista että joku hioo sisäisesti laatikon kuoria (tai rattaat toisiaan), jos laakerit on loppu. Tosin tässä tapauksessa laakerit on uusia, ja korjaaja olisi varmaan myös hommaa suorittaessaan nähnyt jäljet. Itselleni tuli kyllä tässä tapauksessa mieleen hieman kurkata konepellin alle, että onko sille laatikolle oikeasti mitään tehty. Vai onko vaan ollu valohoidossa..
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on ihan mahdollista että joku hioo sisäisesti laatikon kuoria (tai rattaat toisiaan), jos laakerit on loppu. Tosin tässä tapauksessa laakerit on uusia, ja korjaaja olisi varmaan myös hommaa suorittaessaan nähnyt jäljet. Itselleni tuli kyllä tässä tapauksessa mieleen hieman kurkata konepellin alle, että onko sille laatikolle oikeasti mitään tehty. Vai onko vaan ollu valohoidossa..
Itselle tuli mieleen, että kunnostettu laatikko ja alkuperäinen ovat vahingossa sekoittuneet toisiinsa ja vanha on asennettu takaisin. Lisävalon johdot oli vedetty eri kautta ja vaihteiston tukikumit kiilsivät uutuuttaan, eli jotain on tehty :D
 
Saksalaista laatua. Ei vissiin ole ihan köyhien hommaa nämä käytetyt VAG:t kun jakopäitä ja vaihteistoja paukkuu.

Jos vuodessa menee tuhansia euroja huoltoihin niin samalla rahalla vaikka jo lyhentäisi jonkin verran lainaa uudesta autosta.

Edelleen ei siinä mitään ihmeellistä ole että joinain vuosina rahaa palaa huoltoihin enemmän, mutta jos vuodesta toiseen menee tuhansia euroja huoltoon ja korjauksiin niin se kertoo kyllä paljon automerkistä.

Toki tässä pitää muistaa myös se asia että kallis auto uutena = kallis auto vanhana ja mitä erikoisempi malli niin sitä varmemmin ylläpitoon palaa enemmän rahaa.

Toki joku octavia nyt on perus perheauto minkä korjaamiseen ei pitäisi tuhansia euroja palaa.
 
Itselle tuli mieleen, että kunnostettu laatikko ja alkuperäinen ovat vahingossa sekoittuneet toisiinsa ja vanha on asennettu takaisin. Lisävalon johdot oli vedetty eri kautta ja vaihteiston tukikumit kiilsivät uutuuttaan, eli jotain on tehty :D

Jaa niillä oli valmiina kunnostettu laatikko? Helppohan tuo on katsoa laatikon sarjanumerosta, mätsääkö auton tietoihin..
 
Mikähän omassa Octaviassa kun nyt vasta huomasin että kuskin lasi ei laske/nouse automaattisesti kun kytkintä täppää. Tää tuli meille helmikuussa ja nyt vasta huomasin asian kun laskin lasia. Kauheasti ei ole ollut tarvetta aikaisemmin niin en tiedä onko ollut noin alusta asti. Muut lasit toimii normaalisti sekä "automatiikalla" että ns normaalilla tavalla.
 
Mikähän omassa Octaviassa kun nyt vasta huomasin että kuskin lasi ei laske/nouse automaattisesti kun kytkintä täppää. Tää tuli meille helmikuussa ja nyt vasta huomasin asian kun laskin lasia. Kauheasti ei ole ollut tarvetta aikaisemmin niin en tiedä onko ollut noin alusta asti. Muut lasit toimii normaalisti sekä "automatiikalla" että ns normaalilla tavalla.
Löytynee kaiketi ohjekirjastakin, mutta nopeasti googlattuna "one touch operation" saa takaisin päälle nostamalla ikkuna ja jatkamalla nostamista hetken (tai päästämällä välissä irti ja jatkaa sen jälkeen muutaman sekunnin)
 
Löytynee kaiketi ohjekirjastakin, mutta nopeasti googlattuna "one touch operation" saa takaisin päälle nostamalla ikkuna ja jatkamalla nostamista hetken (tai päästämällä välissä irti ja jatkaa sen jälkeen muutaman sekunnin)

Kiitos. Tämähän auttoi. Katsoin kyllä manuaaliakin mutta en mielestäni tällaista kohtaa löytänyt sieltä.

Eli menee niin että nostaa lasin ihan ylös. Päästää kytkimestä. Painaa uudestaan ylös ja pitää 5s ja päästää irti. Näin menee päälle tuo one touch. Pois varmaan niin että lasi alas jne.
 
Vaihteistoepisodi jatkuu. Nyt yhden mekaanikon mielipide oli se, että autoon vaihdettiin turhaan laatikko. Vaihteiston äänet ovat normaalia etenkin kiinteällä vauhtipyörällä ja dieselillä ja äänieristeitä on vaihdelaatikon luona vähän. Työnjohtaja oli vielä eri mieltä kolinasta tyhjäkäynnillä ja halusi kysyä maahantuojan kantaa.

Kieltämättä pitäisin epätodennäköisenä, että kaksi vaihdelaatikkoa on identtisellä tavalla rikki. Toisessa piti olla vielä uudet laakerit, rattaat, öljyt ja tiivisteet.
 
Vaihteistoepisodi jatkuu. Nyt yhden mekaanikon mielipide oli se, että autoon vaihdettiin turhaan laatikko. Vaihteiston äänet ovat normaalia etenkin kiinteällä vauhtipyörällä ja dieselillä ja äänieristeitä on vaihdelaatikon luona vähän. Työnjohtaja oli vielä eri mieltä kolinasta tyhjäkäynnillä ja halusi kysyä maahantuojan kantaa.

Kieltämättä pitäisin epätodennäköisenä, että kaksi vaihdelaatikkoa on identtisellä tavalla rikki. Toisessa piti olla vielä uudet laakerit, rattaat, öljyt ja tiivisteet.
Et kuitenkaan kehdannu kysyä että kai sielä nyt on varmasti se uusi laatikko kiinni? :D
 
Usko pois. kyllä se ääni kyseisen lootan ja kovan vauhtipyörän kanssa kuuluu asiaan. Etenkin kun kyseessä diesel. laita kaksoismassavauhtipyörä niin ääni häviää. mutta ei se tuollaisenaan ole kuin kosmeettinen seikka.
 
@Lare onko livenä tuo ääni yhtä kova kuin videolla? Ei mun 1.6 TDI B7 Passatti kovalla vauhtipyörällä kyllä tollaista ääntä pidä. Mielestäni voimansiirron suunnalta ei kuulu ajossa eikä joutokäynnillä mitään mihin kiinnittäisi huomiota.

Oma 1.6 TDI CAYC kuulostaa hyvin lähelle tältä joutokäynnillä:


Kuvattu ihan eri kuvakulmasta mut kuitenkin.
 
Usko pois. kyllä se ääni kyseisen lootan ja kovan vauhtipyörän kanssa kuuluu asiaan. Etenkin kun kyseessä diesel. laita kaksoismassavauhtipyörä niin ääni häviää. mutta ei se tuollaisenaan ole kuin kosmeettinen seikka.

Mutta tuossa on tehtaaltakin lähtiessä perinteinen vauhtipyörä. Enempi tuon tyhjäkäyntikolinan sijaan olisin huolissani muista äänistä.
 
@Lare onko livenä tuo ääni yhtä kova kuin videolla? Ei mun 1.6 TDI B7 Passatti kovalla vauhtipyörällä kyllä tollaista ääntä pidä. Mielestäni voimansiirron suunnalta ei kuulu ajossa eikä joutokäynnillä mitään mihin kiinnittäisi huomiota.

Oma 1.6 TDI CAYC kuulostaa hyvin lähelle tältä joutokäynnillä:


Kuvattu ihan eri kuvakulmasta mut kuitenkin.

Silloin, kun kolisee, niin kuulostaa pahalta. Nyt on ollut tyhjäkäynnillä hiljaista ja saa pumpata kytkintä monta kertaa, jos haluaa jotain ääntä aikaan. Kuuluu vain dieselmoottorin terve ääni. Aiemman videon kaltaista kolinaa en ole saanut aikaan. Isän Passatin kytkintä pumppaamalla sai pienen kalkatuksen aikaan myös. Sekin on kiinteällä vauhtipyörällä, mutta bensakone.

Alan kallistumaan siihen, että ajoittainen kalkatus tyhjäkäynnillä on normaalia kiinteällä vauhtipyörällä. Ujellukset veto päällä kuuluvat edelleen, mutta ehkä kiinteä vauhtipyörä vahvistaa niitäkin...
 
Mutta tuossa on tehtaaltakin lähtiessä perinteinen vauhtipyörä.

Ai kolmoskorin octaviassa orkkiksena perinteinen vauhtipyörä? en kyllä oikein usko tuohon.

esim etka tarjoaa jollekkin 2016 malliselle 1.6tdi 6-v manuaalille ainoastaan 03L105266CC joka on kaksoismassa.

@Lare voisi laittaa ne auton tarkat tiedot pöytään niin voisi katsoa että minkälainen vauhtipyörä siellä pitäisi olla.
 
Ai kolmoskorin octaviassa orkkiksena perinteinen vauhtipyörä? en kyllä oikein usko tuohon.

esim etka tarjoaa jollekkin 2016 malliselle 1.6tdi 6-v manuaalille ainoastaan 03L105266CC joka on kaksoismassa.

@Lare voisi laittaa ne auton tarkat tiedot pöytään niin voisi katsoa että minkälainen vauhtipyörä siellä pitäisi olla.
Kahdesti merkkihuolto tiputtanut laatikon ja todennut olevan kiinteä vauhtipyörä. Voimansiirron puolelle ei ole aiemmin tehty remppaa ja tiedän aiemman (ensimmäisen) omistajan. Myös edellinen 2011 1.6 TDI Passat oli kiinteällä vauhtipyörällä.

Oman käsityksen mukaan 1.6 TDI manuaalilla = kiinteä vauhtipyörä ja 1.6 TDI DSG:llä = kaksoismassa.

EDIT: Moottorikoodi on DDYA ja 02M 5-vaihteisella lootalla.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Kahdesti merkkihuolto tiputtanut laatikon ja todennut olevan kiinteä vauhtipyörä. Voimansiirron puolelle ei ole aiemmin tehty remppaa ja tiedän aiemman (ensimmäisen) omistajan. Myös edellinen 2011 1.6 TDI Passat oli kiinteällä vauhtipyörällä.

Oman käsityksen mukaan 1.6 TDI manuaalilla = kiinteä vauhtipyörä ja 1.6 TDI DSG:llä = kaksoismassa.

EDIT: Moottorikoodi on DDYA ja 02M 5-vaihteisella lootalla.

no jos näin on ja olet tuhannen vuoren varma niin eihän ole sitten muuta vaihtoehtoa kuin että laatikko paskana, ja muuta korjaamoiden on turha lässyttää. Ei tommoset äänet mistään muualta kyllä tule. Ja mikään autotehdas ei ton kuuloista autoa tee uutena.

Sinne on vaihdettu joko huono laatikko tai sitten ei ole vaihdettu mitään.

Veikkaan jälkimmäistä jos äänet ei muuttunu miksikään...
 
Ai kolmoskorin octaviassa orkkiksena perinteinen vauhtipyörä? en kyllä oikein usko tuohon.

esim etka tarjoaa jollekkin 2016 malliselle 1.6tdi 6-v manuaalille ainoastaan 03L105266CC joka on kaksoismassa.

@Lare voisi laittaa ne auton tarkat tiedot pöytään niin voisi katsoa että minkälainen vauhtipyörä siellä pitäisi olla.
Olen myös sitä mieltä että osassa 1.6 TDI manuaalivaihteisista on kaksoismassavauhtipyörä. Osa kiinteällä, kuten omakin (Etkalta tarkastettu).

Ei sillä, etteikö Laren auto olisi kiinteällä vauhtipyörällä.
 
no jos näin on ja olet tuhannen vuoren varma niin eihän ole sitten muuta vaihtoehtoa kuin että laatikko paskana, ja muuta korjaamoiden on turha lässyttää. Ei tommoset äänet mistään muualta kyllä tule. Ja mikään autotehdas ei ton kuuloista autoa tee uutena.

Sinne on vaihdettu joko huono laatikko tai sitten ei ole vaihdettu mitään.

Veikkaan jälkimmäistä jos äänet ei muuttunu miksikään...
Kävin kurkkimassa moottorin raoista ja vaihdelaatikko on selvästi muuta konehuonetta puhtaampi. Myös lisävalojen rele ja johdot oli siirretty remontin tieltä ja tukikumit kiiltävät uutuuttaan. Tuskin merkkihuolto pudottaa vanhaa laatikkoa ja pesee sen vain puhtaaksi hämätäkseen asiakasta. Uudessa laatikossa on uudet rattaat, laakerit, tiivisteet ja öljyt sekä 40tkm takuu. Vaihteet menee muuten nyt mukavammin päälle, vaikka vanhassa laatikossa oli uudet öljyt, eli siinä huomaa eron.

Taisin linkata tännekin Youtubesta POV- ja koeajovideoita Octaviasta ja Superbista 1.6 TDI koneilla. Jos kuunteli kuulokkeilla, niin niissäkin kuului usein saman kuuloinen vihellys. Mekaanikon mukaan näissä on vain äänekäs voimansiirto ja niukasti äänieristettä vaihdelaatikon suunnalla. Myös clutch chatter -videoita löytyi, kun etsi.

Ja tosiaan tuo videon äänekäs kolina ei ole enää toistunut ja pienen naputuksen saa aikaan vain kytkintä pumppaamalla, kuten myös isän Passatissa. Jos nyt menen lyömään Octavian käyntiin, niin mitään ylimääräisiä ääniä tuskin kuuluu.
 
Onko täällä tietoa sellaisesta kun 1.2 TSI Golf toisinaan nykäisee kerran/pari vähän alta 2000rpm kun lähtee suurella vaihteella kiihdyttämään?

Vähän alta 2000rpm kun ei ole tapana jurnuttaa, niin en tiedä tekisikö alempaakin. 2000 jälkeen ei tee tällaista.
 
Abs-anturi mennyt rikki Passatista takaa. Ei ajoa estä, mutta mittaristo on kuin joulukuusi ja 3/4 ajoavustimista pois pelistä. Uusi osa tilattu ja sinänsä tuo varmaan teoriassa helppo vaihtaa, mutta katsotaan käytännössä, miten kymmenen vuotta vanha kuusiokolopultti aukeaa ja lähteekö anturi kolostaan rikkomatta. Takalaakerit vaihdoin pari vuotta sitten ja ei tekisi mieli niitä huvikseen lähteä uudestaan purkamaan, jos homma ei mene kuin stömsöössä. Pitäisi sitten ostella uudet napapultit ja jarrusatulan kannakkeen pultit. Kaikki kuitenkin ns. kertakäyttöisiä venypultteja.

Tänään oli sauma ottaa anturin vaihto työn alle ja lähtihän se irrotusöljyn ja kärsivällisen nitkuttelun avulla. Uusi anturi paikalleen, vikakoodien nollaus ja vaikuttaisi tulleen kuntoon.

Sellainen jännä asia tuli todettua samalla, että autossa on ollut pidemmän aikaa ongelmaa kevyessä kiihdytyksessä, kun auto ei ole kiihtynyt ikään kuin tasaisesti vaan hieman takellellen ja kierroslukumittari on noussut "portaita". Autoon vaihdettiin viime vuonna vauhtipyörä ja kytkin, eikä noilla ollut mitään vaikutusta. Epäilin jopa mekatroniikkaa, vaikka itse vaihtotapahtumat olivat aivan sileät. Mutta nyt kun tuo abs-anturi oli pois pelistä (ja samalla puolet muistakin auton ominaisuuksista), niin tuo takeltelu hävisi täysin. Toivon, että johtui tuosta rikkoutuneesta anturista, mutta jos ei, niin sitten jossain on joku muu anturi tms., joka haraa vastaan kiihdyttäessä. Vikakoodeja ei ole ollut koko aikana, eikä tuo ole näkynyt livedatassa.
 
Onko täällä tietoa sellaisesta kun 1.2 TSI Golf toisinaan nykäisee kerran/pari vähän alta 2000rpm kun lähtee suurella vaihteella kiihdyttämään?

Vähän alta 2000rpm kun ei ole tapana jurnuttaa, niin en tiedä tekisikö alempaakin. 2000 jälkeen ei tee tällaista.

Lisäyksenä, että teki tätä enempi ja pahemmin, kun tulpat olivat päässeet vanhaksi.

Uusilla tulpilla vika hävisi vähäksi aikaa kokonaan, mutta nyt kun tulpilla tulee kohta 30tkm, niin ongelma alkaa vähitellen hiipiä takaisin?
 
Lisäyksenä, että teki tätä enempi ja pahemmin, kun tulpat olivat päässeet vanhaksi.

Uusilla tulpilla vika hävisi vähäksi aikaa kokonaan, mutta nyt kun tulpilla tulee kohta 30tkm, niin ongelma alkaa vähitellen hiipiä takaisin?
Oma mutu-kokemus että suuttimien puhdistuskäärmeöljy ja pari tankkia ysiksilla lopetti satunnaiset nykäisyt. Siirryin käyttämään enemmän ysikasia koska liikkui aavistuksen hilpeämmin ja kulutti aavistuksen vähemmän. Ehkä oli suuttimissa tms. möhnää.
 
Lisäyksenä, että teki tätä enempi ja pahemmin, kun tulpat olivat päässeet vanhaksi.

Uusilla tulpilla vika hävisi vähäksi aikaa kokonaan, mutta nyt kun tulpilla tulee kohta 30tkm, niin ongelma alkaa vähitellen hiipiä takaisin?
Paljonko ajettu? Imusarjan, imuventtiilin ja egr:n kanavien karstoittuminen voisi aiheuttaa, näistä kaksi edellämainittua erityisesti suorasuihkujen ongelma. EGR ongelmilta ei sitten pelasta imusarjaruiskukaan esimerkkinä Priuksissakin mennyt egr kanavat ja coolerit tukkoon suurilla kilsoilla. Sylinterin kun saa erilaatuista paloilmaa niin tärisyttää erityisesti pienillä kierroksilla.
 
Oma mutu-kokemus että suuttimien puhdistuskäärmeöljy ja pari tankkia ysiksilla lopetti satunnaiset nykäisyt. Siirryin käyttämään enemmän ysikasia koska liikkui aavistuksen hilpeämmin ja kulutti aavistuksen vähemmän. Ehkä oli suuttimissa tms. möhnää.

98 okt. on käytetty. Se vaan ettei ongelmaa ole millään muulla kierrosalueella ja koko kierrosaluetta tulee säännöllisen epäsäännöllisesti käytettyä. Tyhjäkäynnilläkään ei ole ongelmaa.
 
Paljonko ajettu?
~212tkm
Imusarjan, imuventtiilin ja egr:n kanavien karstoittuminen voisi aiheuttaa, näistä kaksi edellämainittua erityisesti suorasuihkujen ongelma. EGR ongelmilta ei sitten pelasta imusarjaruiskukaan esimerkkinä Priuksissakin mennyt egr kanavat ja coolerit tukkoon suurilla kilsoilla. Sylinterin kun saa erilaatuista paloilmaa niin tärisyttää erityisesti pienillä kierroksilla.

Ei tässä ole EGR:ää.

Toki kaasuläppä, imusarja ja imuventtiilit saattavat olla karstassa.. Onko joku puhdistellut näitä paikkoja 1.2 TSI:ssä?
 
Oma mutu-kokemus että suuttimien puhdistuskäärmeöljy ja pari tankkia ysiksilla lopetti satunnaiset nykäisyt. Siirryin käyttämään enemmän ysikasia koska liikkui aavistuksen hilpeämmin ja kulutti aavistuksen vähemmän. Ehkä oli suuttimissa tms. möhnää.
95 siirtyminen 98 paukkuseen bensaan ei vaikuta mitenkään alemman sarjan käyttöautossa mitenkään. Koska fysiikka. Matalilla paineilla toimivassa rauhallisessa autossa mitään merkitystä mitä oktaania käytät.
 
Viimeksi muokattu:
95 siirtyminen 98 paukkuseen bensaan ei vaikuta mitenkään alemman sarjan käyttöautossa mitenkään. Koska fysiikka. Matalilla paineilla toimivassa rauhallisessa autossa mitään merkitystä mitä oktaania käytät. Ammattikoulun kursille lisää opettelemaan. WinNova
Tuolta winnovasta saat hyvää oppia jossa kerrotaan miten polttoaineen oktaavi luku vaikuttaa.

Mitäs jos lopetettaisiin tällaiset höpinät ja keskitytään aiheeseen. :thumbsup:
 
Asensin aktiivisubbarin takakonttiin ja ryöstin signaalin takakaiuttimen johdoilta. Näin olen tehnyt aiemmissakin vaggineissa ja tässä vielä soittimen irroitus olisi tarvinnut erikoistyökalut. Oma Octavia tuntuu vain leikkaavan aika rajusti bassoa takaovilta. Subbari on vaisu, ellei laita faderia ihan taakse. Onkohan tuolle OBD11:llä jotain säätöä tehtävissä, vai lyönkö vain nupit kaakkoon subbarista? Jotain valmiita vahvistimen esiasetuksia säädin joskus, mutta ne olivat ilmeisesti Cantonille tarkoitettu. Muuttivat kyllä ääntä selvästi, mutta ei ehkä parempaan suuntaan niin kuin moni väitti.
 
95 siirtyminen 98 paukkuseen bensaan ei vaikuta mitenkään alemman sarjan käyttöautossa mitenkään. Koska fysiikka. Matalilla paineilla toimivassa rauhallisessa autossa mitään merkitystä mitä oktaania käytät. Ammattikoulun kursille lisää opettelemaan. WinNova
Tuolta winnovasta saat hyvää oppia jossa kerrotaan miten polttoaineen oktaavi luku vaikuttaa.
Ei ole mitenkään poikkeuksellista että sytkäennakko on liian tiukalla ja 98 käyttäminen pitää nakutusanturin kurissa ja nuhteessa. Monessa autossa 98 kuluu tuon takia hieman vähemmän, ja samalla myös moottori toimii paremmin kun sieltä ei viedä sytkäennakkoja.
 
Ei ole mitenkään poikkeuksellista että sytkäennakko on liian tiukalla ja 98 käyttäminen pitää nakutusanturin kurissa ja nuhteessa. Monessa autossa 98 kuluu tuon takia hieman vähemmän, ja samalla myös moottori toimii paremmin kun sieltä ei viedä sytkäennakkoja.
1990 luvun alkuun nämä muistelmat.
 
1990 luvun alkuun nämä muistelmat.

Tai sitten ei.

Absolutely, the workshop system states that the MINIMUM octane rating of the fuel used with the CBZB engine is 95RON but over the last 33 years of taking apart VAG engines I know that a higher octane than that specified can do nothing but good. Indeed, when APR carried out dyno tests on the 105PS engine they found that when using 98RON or higher, these engines delivered 115PS. When we do a remap, we can get an extra 4PS from this engine by mapping for the use of 98RON.

 
Muistelisin, että suurin osa 90-luvun alun volkkareista oli lähinnä 8v/16v vapareita (sekä onnettomat G60 moottorit, yksi löytyy tallista). Näihin verrattuna nähden tämän vuosituhannen pikkuturbot ovat korkeammalla viritysasteella ja olettavasti paremmin reagoivalla ohjauselektroniikalla minkä luulisi reagoivan paremmin bensan laatuun.
 
Nyt löytyi mahdollinen selitys skodan tyhjäkäynnin humppaamiselle aina käynnistyksen jälkeen. Laturin kuormitus pomppii selvästi ja moottori kompensoi tätä nostamalla polttoaineen painetta. Saan toistettua saman ilmiön, jos lyön istuinlämmittimiä päälle ja pois. Jos laturilla on kuormaa jo valmiiksi käynnistyksen jälkeen, niin tyhjäkäynti on tasainen.

Mikähän tuollaista kuormitusta voi käynnistyksen jälkeen aiheuttaa? Onkohan joku CR dieselin toimintaan liittyvä tai esim alipainepumppu? Hehkujen toimintaa logitin myös, mutta ne eivät tee mitään lämpöisellä koneella.
 
Nyt on puhdistettu yksi imusarjan päällä oleva MAP anturi. Ei se erityisen likaiselta näyttänyt. Muutosta käyttäytymiseen en vielä testannut.

Onko muita puhdistettavia antureita? Kaasuläppä on sitten oma lukunsa.
 
Nyt löytyi mahdollinen selitys skodan tyhjäkäynnin humppaamiselle aina käynnistyksen jälkeen. Laturin kuormitus pomppii selvästi ja moottori kompensoi tätä nostamalla polttoaineen painetta. Saan toistettua saman ilmiön, jos lyön istuinlämmittimiä päälle ja pois. Jos laturilla on kuormaa jo valmiiksi käynnistyksen jälkeen, niin tyhjäkäynti on tasainen.

Mikähän tuollaista kuormitusta voi käynnistyksen jälkeen aiheuttaa? Onkohan joku CR dieselin toimintaan liittyvä tai esim alipainepumppu? Hehkujen toimintaa logitin myös, mutta ne eivät tee mitään lämpöisellä koneella.

En tiedä onko yötkään enää tarpeeksi viileitä , mutta PTC-lämmitin voisi käynnistyksen jälkeen syödä virtaa.
Kian spekseillä tuo taitaa kyllä käynnistyä vasta 5 asteessa ja sitä kylmemmässä, joten oiskohan Skodalla suurin piirtein sama
Ceed PTC
 
En tiedä onko yötkään enää tarpeeksi viileitä , mutta PTC-lämmitin voisi käynnistyksen jälkeen syödä virtaa.
Kian spekseillä tuo taitaa kyllä käynnistyä vasta 5 asteessa ja sitä kylmemmässä, joten oiskohan Skodalla suurin piirtein sama
Ceed PTC
Tässä on tosiaan Webasto ilman sähkövastusta. Edellisessä Passatissa se nosti tyhjäkäyntiä alle 5 asteen lämpötilassa. Nyt koneen käynti aaltoilee vaikka helteellä ja moottori kuumana.
 
Lisää havaintoja löytyi, kun kaivoi. Käynnistyksen jälkeen laturi latasi 0A ja auto otti virtaa akulta. Kun akun jännite putosi, iski laturi yli 150 ampeerin voimalla peliin. Lataus tapahtui pulsseittain ja kun akussa oli taas 12.3V, tyhjäkäynti tasottui.

Joitakin akkuja ladataan pulsseittain. Itsellä on uudehko EFB-akku, joka on koodattu oikein. Liittyyköhän tuohon? Melkein voisi kokeilla koodata testiksi toisen akkutyypin.

Nämähän lataavat hyvin niukasti polttoaineen säästämiseksi. Ajossakin jännite huiteli 12V paikkeilla, mutta moottorijarrutuksissa tuli heti 14.9V.
 
Tässä on tosiaan Webasto ilman sähkövastusta. Edellisessä Passatissa se nosti tyhjäkäyntiä alle 5 asteen lämpötilassa. Nyt koneen käynti aaltoilee vaikka helteellä ja moottori kuumana.

Ilmastointi?

Lisää havaintoja löytyi, kun kaivoi. Käynnistyksen jälkeen laturi latasi 0A ja auto otti virtaa akulta. Kun akun jännite putosi, iski laturi yli 150 ampeerin voimalla peliin. Lataus tapahtui pulsseittain ja kun akussa oli taas 12.3V, tyhjäkäynti tasottui.

Joitakin akkuja ladataan pulsseittain. Itsellä on uudehko EFB-akku, joka on koodattu oikein. Liittyyköhän tuohon? Melkein voisi kokeilla koodata testiksi toisen akkutyypin.

Nämähän lataavat hyvin niukasti polttoaineen säästämiseksi. Ajossakin jännite huiteli 12V paikkeilla, mutta moottorijarrutuksissa tuli heti 14.9V.

Ns. Älykäs lataus ja "jarrutusenergian talteenotto". Haistelee monia seikkoja mm. Ulkolämpötilaa ja säätää jännitteen sopivaksi, eikä myöskään lataa aivan täyteen, että mahtuu jarrutuksissa energiaa. Täys kiihdytyksessä kytkee laturin pois ja vastaavasti jarrutuksissa lataa kovemmalla teholla. Kai tällä kaikella kikkailulla säästää nanolitran/100km
 
Ratkaisin ongelman. Koodasin akun uudestaan ja tällä kertaa laitoin tyypiksi AGM, vaikka oikeasti kyseessä on EFB-akku. Heti tallennuksen jälkeen kuuli, kuinka tyhjäkäynti muuttui jotenkin jykevämmäksi. Kaikki kierrosten heijailu ja auton tärinä on nyt poissa. En tiedä, eikö auto tykkää EFB-akuista, vai onko tuossa EFB-ohjelmoinnissa autossa joku bugi, kun lataa oudosti.

Ei ollut ihan helppo "vika" paikantaa ja korjata, mutta onneksi onnistui lopulta itseltä. Merkkihuoltoakaan ei kiinnostanut. Aikanaan ostettu OBD11 ikuisella lisenssillä on maksanut itsensä jo lukuisia kertoja takaisin :D

Turhaan oli auto merkkihuollon pajalla viikonlopun, kun nyt vaikuttaa siltä, että vaihdelaatikko vaihdettiin turhaan ja tyhjäkäyntiongelma piti korjata itse. Ehkä tämä ei olekaan niin paska auto kuin hetki sitten vielä tuntui.
 
Ratkaisin ongelman. Koodasin akun uudestaan ja tällä kertaa laitoin tyypiksi AGM, vaikka oikeasti kyseessä on EFB-akku. Heti tallennuksen jälkeen kuuli, kuinka tyhjäkäynti muuttui jotenkin jykevämmäksi. Kaikki kierrosten heijailu ja auton tärinä on nyt poissa. En tiedä, eikö auto tykkää EFB-akuista, vai onko tuossa EFB-ohjelmoinnissa autossa joku bugi, kun lataa oudosti.

Ei ollut ihan helppo "vika" paikantaa ja korjata, mutta onneksi onnistui lopulta itseltä. Merkkihuoltoakaan ei kiinnostanut. Aikanaan ostettu OBD11 ikuisella lisenssillä on maksanut itsensä jo lukuisia kertoja takaisin :D

Turhaan oli auto merkkihuollon pajalla viikonlopun, kun nyt vaikuttaa siltä, että vaihdelaatikko vaihdettiin turhaan ja tyhjäkäyntiongelma piti korjata itse. Ehkä tämä ei olekaan niin paska auto kuin hetki sitten vielä tuntui.

Voisiko olla että EFB-akku on vain väärän tyyppinen sun autoon? Sanoit että olit vaihtanut AGM-akun -> EFB, eli tehtaalta lähtenyt AGM-akulla ja vaikka ohjelmallinen tuki "löytyy" niin autosta puuttuu jotain miksi EFB-akku ja sen lataus ei toimi oikein?
 
Voisiko olla että EFB-akku on vain väärän tyyppinen sun autoon? Sanoit että olit vaihtanut AGM-akun -> EFB, eli tehtaalta lähtenyt AGM-akulla ja vaikka ohjelmallinen tuki "löytyy" niin autosta puuttuu jotain miksi EFB-akku ja sen lataus ei toimi oikein?
Eri varaosaliikkeet myivät juuri tuota akkua omalle autolle. Paukkupakkasilla muuta ei ollut edes saatavilla ja tuokin piti tilata Virosta. Tänään taas auto toiminut täysin normaalisti, eli eilinen koodaus auttoi. Käsittääkseni EFB- ja AGM-akut ovat sen verran lähellä toisiaan, ettei koodauksesta ole isoa haittaa.
 
Eri varaosaliikkeet myivät juuri tuota akkua omalle autolle. Paukkupakkasilla muuta ei ollut edes saatavilla ja tuokin piti tilata Virosta. Tänään taas auto toiminut täysin normaalisti, eli eilinen koodaus auttoi. Käsittääkseni EFB- ja AGM-akut ovat sen verran lähellä toisiaan, ettei koodauksesta ole isoa haittaa.
Juu, henkimaailman juttuja nämä välillä?!
 
Lisäyksenä, että teki tätä enempi ja pahemmin, kun tulpat olivat päässeet vanhaksi.

Uusilla tulpilla vika hävisi vähäksi aikaa kokonaan, mutta nyt kun tulpilla tulee kohta 30tkm, niin ongelma alkaa vähitellen hiipiä takaisin?

Itsellä CBZB moottori myös. Tsekkaa sytytyspuola ja johdot, sylinteri 3:n johtoon kerääntyy korroosiota/rähmää ajan myötä koska se sijaitsee turboahtimen suojalevyn lähellä. (Suurin rasitus tässä)

Itsellä tuli paikattua puola ja johdot 141tkm.

Onko sinulla mitään tietoa, milloin nuo oli paikattu?

Puola: BREMI Sytytyspuola 12V 11731 - AK24.fi
Johdot: TOPRAN Sytytysjohtosarja 116 416 - AK24.fi
Sytytystulpat: BOSCH Sytytystulppa Iridium 0 242 240 665 - AK24.fi
Tulppapihdit: Vetopihdit sytytystulpille

Lisätietoa: 1.2 TSI small dips in power? - UK-POLOS.NET - THE VW Polo Forum
 
Viimeksi muokattu:
Ja Skodan laturiongelmat palasivat. En saa koodaamallakaan mitään vaikutusta enää. Edes recuperationin koodaus pois ei vaikuta lataukseen.

Kun käynnistän auton lämpöisenä, ei laturi lataa ensin ollenkaan. Sitten kun laturi alkaa lataamaan, pomppii latausvirta 0A - 150A välillä. Tyhjäkäynti ei luonnollisesti pysy perällä, käynti on epätasaista ja koko auto heiluu. Jos on sähkölaitteilla kuormaa, niin lataus on tasainen. Samoin oli myös tasainen hetken sen jälkeen, kun koodaa akun asetukset uudestaan. Tuon takia vaikea uskoa laturin vikaan, mutta en nyt keksi muutakaan. Akkukaan ei ole edes puolta vuotta vanha.

Pakko varmaan vielä soitella merkkihuoltoon, kun takuu loppuu tässä kuussa. Viimeksi eivät ottaneet ollenkaan tosissaan tuon ongelman takia, vaikka kuvasin videoitakin kierroslukumittarista ja livedatasta. Vaikea myydäkään autoa, jos myyjä haluaa koeajaa ja käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti menee miten sattuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 068
Viestejä
4 623 091
Jäsenet
75 964
Uusin jäsen
Epit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom