VAG autojen monet ongelmat

Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
552
@Rahi

Onko käynnistys asia edennyt?
Eipä ole sen kummemin. Satunnaisesti saa sahata moneen kertaan ennen kuin lähtee käyntiin ja pätkii tovin. Toisina päivinä ei mitään ongelmia. VCDS ei näytä vikakoodeja. Uutena asiaan liitttymättömänä asiana tänään apparin ikkuna aukesi itsestään alas ajon aikana...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
31
Vuosimallin -16 A4 on toiminut muuten moitteettomasti, mutta nyt kojelaudan oikealta puolelta kuuluu satunnaisesti parin minuutin välein kummallinen sekunnin mittainen natina. Mikähän hitto tuo voi olla?
.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 109
Vuosimallin -16 A4 on toiminut muuten moitteettomasti, mutta nyt kojelaudan oikealta puolelta kuuluu satunnaisesti parin minuutin välein kummallinen sekunnin mittainen natina. Mikähän hitto tuo voi olla?
.
Kokeile ottaa ilmastointi pois päältä, niin kuuluuko vielä?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
31
Kiitokset neuvoista! Ei ainakaan heti kuulunut ilmastointi sammutettuna, mutta siinä voi olla välillä vartin taukoja muutenkin, joten seurailen tilannetta. Vaimokin kyllä välillä natisee, mutta tuo tulee yksin ajellessakin :lol:
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
1 839
VCDS/Obd11 kiinni ja testailee ilmastoinnin output testillä servot läpi. Se minkä kohdalla ääni kuuluu niin syypää on sulla selvillä.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
2 848
Onko kokemuksia radion päivityksestä?

Tilasin B7 Passattiin perussoittimen tilalle purkuautosta RNS315:n. Ilmeisesti ihan plug & play asennus. Nykyisessä soittimessa on karvalakkimallin bluetooth, eli puhelut ja Spotify toimivat, mutta näytöllä lukee vain "Bluetooth audio", eikä biisiä voi vaihtaa. Käsitin, että tuossa RNS315:ssä on sisäänrakennettu Bluetooth, mutta itse soitin käyttäisi puheluihin auton omaa mikrofonia. GPS-antennille onkin soittimen takana paikka. Android-soittimet eivät kiinnosta.

Tuleekohan tuosta sotku, jos nyt tulee ikään kuin kaksi bluetoothia autoon? Vanhan bluetoothin voi varmaan repiä irti ja OBD Eleven löytyy myös koodailua varten. Myös jalkatilavalot tuli tilattua eteen ja pääsee koodaamaan ne käyttöön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 347
Onko kokemuksia radion päivityksestä?

Tilasin B7 Passattiin perussoittimen tilalle purkuautosta RNS315:n. Ilmeisesti ihan plug & play asennus. Nykyisessä soittimessa on karvalakkimallin bluetooth, eli puhelut ja Spotify toimivat, mutta näytöllä lukee vain "Bluetooth audio", eikä biisiä voi vaihtaa. Käsitin, että tuossa RNS315:ssä on sisäänrakennettu Bluetooth, mutta itse soitin käyttäisi puheluihin auton omaa mikrofonia. GPS-antennille onkin soittimen takana paikka. Android-soittimet eivät kiinnosta.

Tuleekohan tuosta sotku, jos nyt tulee ikään kuin kaksi bluetoothia autoon? Vanhan bluetoothin voi varmaan repiä irti ja OBD Eleven löytyy myös koodailua varten. Myös jalkatilavalot tuli tilattua eteen ja pääsee koodaamaan ne käyttöön.
Tästä voisi olla apua:

Poimintana tuolta: If you do like to stream music / skip tracks / see track name playing then enable the RNS315 bluetooth & wire a mic directly to the RNS315. Also unplug the Bluetooth under the seat

Aikoinaan tuli Sciroccoon laitettua mm. Aliexpressistä löytyvä RCD330 Plus, joita löytyy nykyään ihan jopa Carplaylla ja Android Autolla, joka oli täysin plug&play täysin ilman koodailuja tai modailuja, joten tietämys näiden VW:n virallisien kanssa rajoittuu googlailuun.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 553
Tilasin B7 Passattiin perussoittimen tilalle purkuautosta RNS315:n. Ilmeisesti ihan plug & play asennus. Nykyisessä soittimessa on karvalakkimallin bluetooth, eli puhelut ja Spotify toimivat, mutta näytöllä lukee vain "Bluetooth audio", eikä biisiä voi vaihtaa.
Taitaa riippua sen uuden soittimen firmwaresta, onnistuuko nuo toivotut asiat silläkään. AVRCP-tukea ei mun käsittääkseni alkupään tuotannossa ollut joten pelkkä RNS-315 ei ole tae siitä, että biisien nimet näkyisivät tai biisien vaihto auton nappuloista toimisi.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
2 848
Taitaa riippua sen uuden soittimen firmwaresta, onnistuuko nuo toivotut asiat silläkään. AVRCP-tukea ei mun käsittääkseni alkupään tuotannossa ollut joten pelkkä RNS-315 ei ole tae siitä, että biisien nimet näkyisivät tai biisien vaihto auton nappuloista toimisi.
Saa nähdä. Netistä löytyi paljon juttua, kuinka uudemmilla puhelimilla ainakin toimi tuo ominaisuus. Löysin myös vuodelta 2010 esittelyvideon, jossa biisien nimet ja hallinta näkyivät näytöllä. Eipä tuohon maailma kaadu, jos biisien nimet eivät tule näkyviin. SD-lukija ja etenkin navigaattori ovat kiva lisä. Pitää vielä kaivella jostain karttojen päivitys tuohon. 169€ hintaan aika mukava piristys auton keskikonsolin ilmeeseen.

Eli jos soitin osaa näyttää kappaleiden nimet itse, kytken nykyisen bluetoothin pois ja asennan erillisen mikrofonin soittimille. Vai osaakohan uusi soitin käyttää auton alkuperäistä mikkiä ilman bluetooth-moduuliakin? Jos ei osaa näyttää biisien nimiä, niin vanha moduuli saa jäädä käyttöön. Kompassi tuossa näköjään oli valmiina ja GPS-antennin saa vedettyä vaikka minne.
 
Liittynyt
01.05.2019
Viestejä
245
^ Ainakin mulla v. 2012 autossa jo alun perin ollut RNS315 näyttää Bluetoothilla kappaleiden nimet ja biisiä voi vaihtaa soittimen napeista. Tiiä sitten onko softaa koskaan päivitelty. Kartat on ainakin vanhat.
 
Liittynyt
14.11.2017
Viestejä
60
Meneeköhän autonkorjauslankaan vai tähän, mutta onko kellään hajua mitkä Tampereen autohuolloista ovat yleisesti hyviä paikkoja huoltaa VAG vehkeitä?

Biturbo Passatti heittää EPC-valon päälle kovemmissa kiihdytyksissä ja antaa koodiksi P02CB00 (Turbo B Underboost). Jotkut paikat varmaan lyö suoraan turboa vaihtoon, mutta tuon koodin voi käsitteeksi trigata n. 100 muutakin vikaa ja ois kiva päästä mahdollisimman halvalla, tietenkin :D
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 182
Ei varsinaisesti mikään puhdas vag-ongelma, mutta ilmastointi ei ole pariin vuoteen kyennyt puskemaan niskan jäykistävää, täysin jääkylmää ilmaa. Pyynti harvemmin on ihan minimissä ja ohjaamon lämpö on pysynyt siedettävänä jopa kuumimpina päivinä joten en ole vikaa sen kummemmin alkanut selvittelemään.

Käytin auton toissa kesänä vianorilla ilmastoinnin "huollossa" ja siellä sanoivat että ei vuotoja, kaikki toimii kuten pitääkin. Ja nyt keväällä vesipumppua vaihtaessa toinen huoltamoa pyörittävä heppu kyseli että onko tarvetta ilmastoinkin huollolle muttei maininnut tästä näystä mitään joten skippasin senkin tarjouksen:

20220618_135002.jpg

Harvemmin tulee itsellä puskurin aukoista kurkittua sisään mutta uskoisin että olisin lauhduttimen vaihdattanut aikaa sitten jos olisin tiennyt että se näyttää tuolta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 379
Yllättävän pitkään nuo kituuttavat vaikka lauhdutin näyttääkin tuollaiselta.

Teho kyllä heikkenee, mutta harvoin se suomessa merkittävää ongelmaa tuottaa.

Tietenkään se ei ole hyvä jos tuo puhki asti pääsee happanemaan ja kylmäaineet karkaa ilmakehään.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
2 848
Ei mennyt ihan kuin strömsöössä tuo oma RNS-315:n päivitys.

Radion asennus oli plug & play, navi toimii hyvin ja samoin äkkiseltään kaikki muukin vaikuttaa toimivan. Ylipäätään todella kiva päivitys kojelaudan ilmeeseen. Muistikortilla on satoja vanhempia biisejä, joita ei ole Spotifyssa ja sain lykättyä sen tuohon kiinni. Hyvin toimii.

Ongelmana on Bluetooth. Katsoin myyntikuvasta, että MAC-osoite eli sen myötä myös sisäänrakennettu Bluetooth löytyy. Kuva oli kuitenkin sumea ja kaikki merkit olivatkin nollia, eli bluetoothia ei ole. Auton oma sisäänrakennettu Bluetooth toimii muuten entiseen tapaan paitsi, jos kappaleiden kohdalla on pienikin tauko. Sitten koko Bluetooth Audio -tila jäätyy ja soitin pudottaa median muistikortille tai CD:lle. Tätä ei tapahtunut vanhalla soittimella.

Onkohan nyt tilanne, että vanha Bluetooth moduuli penkin alla ei oikein ole yhteensopiva tuon soittimen kanssa? Koodaukset on tehty oikein ja tuo moduuli ja radio resetoitu. 7P6035730J moduuli maksaisi 80€ ja googlailun perusteella osaa näyttää biisien nimet ja skipata myös ne, eli olisi siinäkin mielessä päivitys.

Lisäksi V12-karttapäivitys on tulossa, mutta sitten silmiin osui valituksia, ettei tuo välttämättä asennu, jos pohjalla ei ole valmiina jo vähintään V9-karttaa. Itsellähän on V4. Saa nähdä, miten käy. Postissa tulevalle muistikortille voisi kyllä periaatteessa netin ohjeilla sitten ladata ja kikkailla V9-kartan, jos V12 kusee.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
2 848
Nyt meni vihdoin kaikki putkeen. V12-karttapäivitys asentui kivuttomasti ja kivana yllätyksenä nyt toimii nopeusrajoitukset myös pikkuteillä. 7P6035730J-moduuli taas sujahti matkustajan penkin alle ja johan rupesi bluetooth toimimaan kunnolla. Biisin tiedot näkyvät näytöllä ja kappaleen vaihto onnistuu napeista. 310 euroa maksoi koko höskä tarvikkeineen ja uuden moduulin kanssa, mutta nyt toimii kuin unelma. Olisi pitänyt hankkia tuollainen jo aiemmin. Kivoja ja hyödyllisiä toimintoja ja näyttää modernimmalta kojelaudassa, eikä ole enää ihan niin karvalakkivarusteilla auto. Muiden valmistajien jälkiasennusmankat eivät kiinnosta ulkonäön ja huonosti toimivan radion vuoksi :D

Veikkaan, että autoa joskus myydessä tuosta radiosta ja moduulista saa melkein omansa takaisin, kun myy erikseen. Varmasti luulisi löytyvän ostajia Suomesta etenkin, kun kartat päivitetty ja modernimpi bluetooth-moduuli mukana.

WhatsApp Image 2022-07-01 at 18.36.13.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
826
Ei varsinaisesti mikään puhdas vag-ongelma, mutta ilmastointi ei ole pariin vuoteen kyennyt puskemaan niskan jäykistävää, täysin jääkylmää ilmaa. Pyynti harvemmin on ihan minimissä ja ohjaamon lämpö on pysynyt siedettävänä jopa kuumimpina päivinä joten en ole vikaa sen kummemmin alkanut selvittelemään.

Käytin auton toissa kesänä vianorilla ilmastoinnin "huollossa" ja siellä sanoivat että ei vuotoja, kaikki toimii kuten pitääkin. Ja nyt keväällä vesipumppua vaihtaessa toinen huoltamoa pyörittävä heppu kyseli että onko tarvetta ilmastoinkin huollolle muttei maininnut tästä näystä mitään joten skippasin senkin tarjouksen:



Harvemmin tulee itsellä puskurin aukoista kurkittua sisään mutta uskoisin että olisin lauhduttimen vaihdattanut aikaa sitten jos olisin tiennyt että se näyttää tuolta.
Muistaakseni viime vuonna tarkistettiin kylmäaineet ja puolet oli karannut taivaalle. Nyt ei taas meinaa antaa kunnolla kylmää hyttiin, täytyypä katsoa miltä lauhdutin näyttää. Kiitos vinkistä :thumbsup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 285
Täällä kun on näköjään audioasioitakin käsitelty, niin onko tiedossa jotain palikkaa jolla saa 2021 ikäisen Polon soittimesta clippaamisen pois? Ärsyttävä ominaisuus että kun volaa vähänkin nostaa, niin soitin alkaa clipata alataajuuksia pois. Varmaan hyvä jos on orkkis audiot, mutta ihan törkeän ärsyttävää kun on etupäälle erillinen vahvari / dsp ja muutenkin vähän audiopuolta päivitetty.
Tällä hetkellä kierrän ongelman laittamalla soittimelta bassopään pienemmälle ja equtan sen dsp:llä takaisin normiksi. Lisäksi etupään vahvarin gain saa olla melko kovalla jotta ääntä saa kunnolla ulos ennen kuin soittimen omaa volaa joutuu laittamaan niin kovalle että clippaaminen alkaa. Ratkaisu ei ole optimaalinen.

Jos näitä toimia taas ei tee, volume humppaa ylösalas jatkuvasti.

Olisi siis yksinkertaisesti sanottuna toivomus saada signaali tasoitettua niin ettei tuollaisia idioottimaisia suojamoodeja ole päällä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 379
Laita sinne kasarityylinen buusteri linjalähtöön? Voi radion lähtötason pitää kokoajan hyvin pienellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 285
Siellä on etupäälle vahvari / dsp jo, kuten tuossa kirjoittelinkin, joka pienentää ongelmaa mutta ei poista sitä.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 312
Ootko varma ettei klippaa siinä erillisessä vahvarissa eikä soittimessa? Eli jospa se saa liian isoa signaalia sisään suhteessa input kykyynsä?
Tuntuisi kummalta että soittimessa olisi joku limitteri tasaamassa signaalia, varsinkaan taajuuskohtaisesti (=kallis). Terveempi default ratkaisu muutenkin olisi antaa kaiuttimien kyykätä kuin lytätä signaalia jotenkin.
Olis tietty hyvä testaa toisella soittimella tuo käyttäytyminen. Omat volkkariradiot on tuutanneet aina niin kovaa että kaiuttimet lopulta pieree ja pärisee mutta limitointia en ole havainnut. Mutta ehkä uudemmissa on sitten toisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 285
Mielestäni tekee samaa ilman vahvariakin, mutta voisi tietysti vielä koittaa ja varmistaa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
705
Täällä Skoda 2021 jossa Canton järjestelmä subbarin kanssa. Volumea voi laittaa n. 3/4, ennenkuin alkaa alapäätä leikaamaan pois.
Tämä kiinteästi volumen säädössä, ei oikeassa äänitasossa. Esim sisääntulo BT hiljaisemmalla, niin samassa kohtaa alkaa leikkaamaan.

Tuo alapään leikkaus on tainnut olla jo pitkään autojen stereoissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 285
On kyllä aivan perseestä. Koita tohon nyt sitten orkkis-soittimella jotain hifiä rakentaa.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 312
Ihan uutta mulle tuommonen.
Mutta 3/4 kuulostaa ihan riittävältä alueelta kun vertaa muihin volanuppeihin. Mun äänikortista voi kääntää 1/4 ennenkuin sietokyky ylittyy :D

Autosoittimissa pitäisi tietysti olla puhdas line out lisähifejä varten.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
705
On kyllä aivan perseestä. Koita tohon nyt sitten orkkis-soittimella jotain hifiä rakentaa.
Ei taida muu auttaa näiden tehdasvehkeiden kanssa kuin hakea se radion "max" volume ja ei koskaan mene siitä yli. Sit DSP:llä siistiä se käytettävissä oleva alue kuntoon esim Alpine - PXA-H800 System Integration Audio Processor
Tiedä sit, jos tollasella sais sen koko volumealueen käyttöön ja hanskais ne leikkaukset kans kovemmalla tasolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 285
Mulla on siellä jo dsp. Se käytettävissä oleva alue on loppujen lopuksi aika pieni ja alkaa häiritä jo melko maltillisillakin volumeilla. Tuntuu että dsp/vahvari vielä tuo sitä omalta osaltaan lisää esiin kun vahvistaa signaalia.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 182
Mulla on siellä jo dsp. Se käytettävissä oleva alue on loppujen lopuksi aika pieni ja alkaa häiritä jo melko maltillisillakin volumeilla. Tuntuu että dsp/vahvari vielä tuo sitä omalta osaltaan lisää esiin kun vahvistaa signaalia.
En tiedä mikä soitin siinä polossa on, mutta muistelisin että ainakin joissain vageissa soittimen sai koodattua vcds:llä dynaudio-moodiin jolloin kaiutinlähdöt muuttuvat linjatasoisiksi koska dynaudio-paketissahan on erilliset vahvistimet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 453
Moottorikoodi CAVE,
SKODA FABIA 1.4 TSI 2011 180hv

Mitä ongelmia luvassa, DSG löytyy kanssa. Noin satkun ajettu. Kaveri tuollaista meinaa ostaa...
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
327
Eikös tuo ole aikalailla jackpot, eli löytyy kaikki mahdolliset viat? Tuo 180-heppainen on kaiketi vielä kaksoisahdettu(mekaaninen ahdin ja turbo) versio koneesta, joten siinä lienee vielä lisäjännää luvassa roppakaupalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 453
Eikös tuo ole aikalailla jackpot, eli löytyy kaikki mahdolliset viat? Tuo 180-heppainen on kaiketi vielä kaksoisahdettu(mekaaninen ahdin ja turbo) versio koneesta, joten siinä lienee vielä lisäjännää luvassa roppakaupalla.
Niin vähän ajattelinkin ja muistelin, mutta hyvä varmistaa. Pitää yrittää ohjailla jonkun toisen merkin pariin. Kiitos.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
636
Moottorikoodi CAVE,
SKODA FABIA 1.4 TSI 2011 180hv

Mitä ongelmia luvassa, DSG löytyy kanssa. Noin satkun ajettu. Kaveri tuollaista meinaa ostaa...
Tuo moottori kannattaa kiertää kaukaa jos mahdollista, samaan hintaa saa kestäviäkin koneita samalta valmistajalta/konsernista.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
636
Niin vähän ajattelinkin ja muistelin, mutta hyvä varmistaa. Pitää yrittää ohjailla jonkun toisen merkin pariin. Kiitos.
Löytyy tuolta merkiltä hyviäkin moottoreita, esim. pykälää uudempi 1.4tsi (jakopää hihnalla, yksi turbo) on todella hyvä moottori. Kulutus on todella pientä suorituskykyyn suhteutettuna, etenkin jos vertaa saman aikakauden vapaasti hengittäviin japanilaisiin (hybridillä tai ilman).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 453
Löytyy tuolta merkiltä hyviäkin moottoreita, esim. pykälää uudempi 1.4tsi (jakopää hihnalla, yksi turbo) on todella hyvä moottori. Kulutus on todella pientä suorituskykyyn suhteutettuna, etenkin jos vertaa saman aikakauden vapaasti hengittäviin japanilaisiin (hybridillä tai ilman).
Pitää mainita asiasta, ja tai keksiä jotain suunnilleen noilla tehoilla tomaatilla toisesta leiristä, samaa kokoluokkaa ja hintaluokkaa. Yritän kyllä pysyä mahdollisimman etäällä tälläisistä tilanteista kun kysellään että mikä olis hyvä:nb:
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
826
Ei sen auton tarvitse olla kuin sen verran uudempi, että ketju on vaihtunut hihnaksi niin pahin riskikohde poistuu. Parhaimmillaan vm. 2013 voisi jo olla hihnalla (esim. saman konsernin Seatissa on näin). Toki noissa on muitakin pulmia, mutta niinhän sitä on kaikilla merkeillä omansa.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
636
Ei sen auton tarvitse olla kuin sen verran uudempi, että ketju on vaihtunut hihnaksi niin pahin riskikohde poistuu. Parhaimmillaan vm. 2013 voisi jo olla hihnalla (esim. saman konsernin Seatissa on näin). Toki noissa on muitakin pulmia, mutta niinhän sitä on kaikilla merkeillä omansa.
Fabian kohdalla 1.4tsi konetta ei taida olla muulla kuin ketjulla? 1.0 ja 1.2 tsi koneet ovat hihnalla jos kyseessä on 2014 eteenpäin valmistettu (NJ) malli.
2013 eteenpäin mk7 Golf, Octavia sekä Leon jotka on tehty MQB alustalle ovat kaikki hihnalla, saman ikäisistä löytyy vielä ketjumalleja jos puhutaan pienemmän luokan autoista (Polo/Ibiza/Fabia)
Mutta kuten sanoit, hankkimalla hihnalla toimvan jakopään väistää suurimman kuopan...
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
2 848
Ainakin uudemmissa 1.2 TSI hihnakoneissa tahtoo olla myös öljynsyöntiongelmaa. Myös pari 1.4 TSI 140hp tapausta tullut vastaan. Esimerkiksi Vagarenalla on jonkun verran juttua tuosta. Männänrenkaiden öljykanavat menevät vanhempien TSI-koneiden tapaan tukkoon ja korjauksena on vaihtaa männät ja männänrenkaat.

Toki ei yhtä laaja ja vakava ongelma kuin vanhemmissa koneissa, mutta autoa hankkiessa hyvä pitää mielessä. Enemmän ajetun yksilön kohdalla on hyvä varmistaa, että öljyjä on vaihdettu tiheästi tai sitten ostaa öljynkulutuksen varalta jonkun lisäturvan. Muuten pitäisi olla hyviä koneita. 30tkm long life -öljynvaihtoväli varmaan saa nuo tukkoon :hammer:
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
826
Ainakin uudemmissa 1.2 TSI hihnakoneissa tahtoo olla myös öljynsyöntiongelmaa. Myös pari 1.4 TSI 140hp tapausta tullut vastaan. Esimerkiksi Vagarenalla on jonkun verran juttua tuosta. Männänrenkaiden öljykanavat menevät vanhempien TSI-koneiden tapaan tukkoon ja korjauksena on vaihtaa männät ja männänrenkaat.

Toki ei yhtä laaja ja vakava ongelma kuin vanhemmissa koneissa, mutta autoa hankkiessa hyvä pitää mielessä. Enemmän ajetun yksilön kohdalla on hyvä varmistaa, että öljyjä on vaihdettu tiheästi tai sitten ostaa öljynkulutuksen varalta jonkun lisäturvan. Muuten pitäisi olla hyviä koneita. 30tkm long life -öljynvaihtoväli varmaan saa nuo tukkoon :hammer:
En ylipäätään oikein ymmärrä tuota longlife-ajattelua, se yleensä kostautuu sitten isompina kertakorjauskuluina. Omassa etanoli-Golfissa on onneksi vakkarina lyhyt huolto-ohjelma niin aiempi omistajakin on käynyt säännöllisemmin öljynvaihdossa.

Jotkut on tietääkseni saaneet RVS-käsittelyllä tilannetta parempaan suuntaan.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
2 848
En ylipäätään oikein ymmärrä tuota longlife-ajattelua, se yleensä kostautuu sitten isompina kertakorjauskuluina. Omassa etanoli-Golfissa on onneksi vakkarina lyhyt huolto-ohjelma niin aiempi omistajakin on käynyt säännöllisemmin öljynvaihdossa.

Jotkut on tietääkseni saaneet RVS-käsittelyllä tilannetta parempaan suuntaan.
Jep. Eipä se välttämättä parilla ensimmäisellä omistajalla vielä näy, mutta +200tkm vaiheilla voi alkaa olla jo eroa 15tkm ja 30tkm öljynvaihtovälillä olleilla autoilla. Kun miettii, miten helppoa öljynvaihto on ja miten montaa kohdetta öljy voitelee ja mahdollisesti karstottaa, niin ei paljon järkeä. Itse vaihdan suosiolla 10tkm välein ja isän pakotin myös siirtymään kiinteään vaihtoväliin.

Toinen ihmetyksen aihe on 90tkm polttoainesuodattimen vaihtoväli VW:n dieseleissä. Herkissä CR-koneissa muutenkin jonkun verran suutin- ja korkeapainepumppuvikoja ja Suomessa vielö ankarat talviolosuhteet. Itse vaihdan joka syksy uuden suodattimen ja samalla heitän suuttimien puhdistusaineet suodatinkoteloon, niin pysyy ainakin suuttimien korjausarvot matalana. Ilmansuodattimetkin on hyvä vaihtaa virallista huolto-ohjelmaa tiheämmin. Edellisessä Skodassa oli oston jälkeen moottorin ilmansuodatin aivan likainen ja sen vaihto piristi etenkin alavääntöä sen verran, että eron huomasi. Silti huolto-ohjelman mukaan olisi voinut ajaa vielä pitkään samalla suodattimella.
 
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
155
Jokusissa vagilaisissa polttoaine luukun solenoidi ei ole kovin tiivis paketti.
Tämä oli skoda karogissa.
 

Liitteet

Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
304
S4 4.2 pulpautti ohjaustehostimen öljyt väärälle puolelle säiliötä, eli konehuoneen puolelle. Ajoin ihan normaalisti pihaan ja ihmettelin epämääräistä käryä autosta noustuani. Yllättävän aromikas tuoksu pakosarjan, kannen jne. päällä savutessaan :lol: Roiskiiko sökö pumppu koko toisen puolen konehuoneesta, vai onko todennäköisempää joku letku / liitin? Pumppu se kuitenkin on, koska muuten kävisi liian edulliseksi tämä harrastus. Säiliön puoleisessa venttiilikopassa asti oli roisketta. Oon joutunut lisäämään tuonne vag-myrkkyä ehkä kerran viikossa jo jonkin aikaa, eli merkkejä antanut antautumisesta. Mitään näkyvää ei ole aiemmin kuitenkaan tiputellut alleen.

EDIT: Letkuvika oli vain. Punos näytti ehjältä, mutta sen alta syöpynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 312
Sportsvanin toinen etukaiutin pätkii. Ääni tulee takaisin kun nostaa volaa. Onko noissa joku tyyppipaikka katkoksille esim. oviläpiviennit? Tai soittimen takana tai itse kaiutin tms?
 
Liittynyt
19.03.2020
Viestejä
90
Sportsvanin toinen etukaiutin pätkii. Ääni tulee takaisin kun nostaa volaa. Onko noissa joku tyyppipaikka katkoksille esim. oviläpiviennit? Tai soittimen takana tai itse kaiutin tms?
Voi olla vika johdossakin, mutta veikkaan hajoamassa olevaa kaiutinta. Omassa Passatissa vastaavat oireet ja magneetin kiinnytys oli korkannut. Vesi ja kosteus oli ilmeisesti päässyt magneetin ja muovisen rungon väliin halkaisten magneetin kiinnityksen. Korjauksena oli uuden erillissarjan asennus ja samalla sai etuovet vaimennettu.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
826
Voi olla vika johdossakin, mutta veikkaan hajoamassa olevaa kaiutinta. Omassa Passatissa vastaavat oireet ja magneetin kiinnytys oli korkannut. Vesi ja kosteus oli ilmeisesti päässyt magneetin ja muovisen rungon väliin halkaisten magneetin kiinnityksen. Korjauksena oli uuden erillissarjan asennus ja samalla sai etuovet vaimennettu.
Noissa autoissa on vieläpä se tyyppivika, että vettä saattaa päästä sateella sisään kaiuttimen kautta kun tiivisteet ei kestä. Itselläni on kerran vaihdettu tiivisteet takuuseen kun oli tullut lätäkkö pelkääjän puolen kumimatolle auton ollessa parkissa sateella.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 379
S4 4.2 pulpautti ohjaustehostimen öljyt väärälle puolelle säiliötä, eli konehuoneen puolelle. Ajoin ihan normaalisti pihaan ja ihmettelin epämääräistä käryä autosta noustuani. Yllättävän aromikas tuoksu pakosarjan, kannen jne. päällä savutessaan :lol: Roiskiiko sökö pumppu koko toisen puolen konehuoneesta, vai onko todennäköisempää joku letku / liitin? Pumppu se kuitenkin on, koska muuten kävisi liian edulliseksi tämä harrastus. Säiliön puoleisessa venttiilikopassa asti oli roisketta. Oon joutunut lisäämään tuonne vag-myrkkyä ehkä kerran viikossa jo jonkin aikaa, eli merkkejä antanut antautumisesta. Mitään näkyvää ei ole aiemmin kuitenkaan tiputellut alleen.
Useammankin tehostimen pumpun olen nähnyt päädystä revenneenä. Kiinnostus ei ole koskaan riittänyt niin pitkälle että olisin tutkinut mikä tuon saa aikaan, mutta komeasti se öljy kyllä leviää ihan joka paikkaan kun se ampuu sen päädyn irti. En nyt muista onko noista joku juuri volkkarista, mutta rakenteellisesti aika samanlaisia ne mekaaniset pumput ovat kaikki.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
473
Onko ollut yleisesti ongelmaa 1.6TDI EA288 moottoreiden automaattivaihdelaatikoissa
katsoin nettiautossa olevaa 2014 vuosimallin Audi A3 johon oli mekatroniikka vaihdettu 169tkm nyt ajettu 173tkm, paska laitettu kiertoon :lol:
eikös näihin 2012 pitänyt tulla parannuksia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 347
Onko ollut yleisesti ongelmaa 1.6TDI EA288 moottoreiden automaattivaihdelaatikoissa
katsoin nettiautossa olevaa 2014 vuosimallin Audi A3 johon oli mekatroniikka vaihdettu 169tkm nyt ajettu 173tkm, paska laitettu kiertoon :lol:
eikös näihin 2012 pitänyt tulla parannuksia?
Jos en aivan väärässä ole, niin tuossa taitaa olla 7-vaihteinen DQ200 kuivakytkinlaatikko? Ei taida olla luotettavimman maineessa, mutta niitä toki on valmistettu sen verran hurjia määriä, että varmasti löytyy myös epäonnisia omistajia.
2.0 TDI koneisiin pitäisi olla saatavilla myös 6-vaihteinen DQ250 märkäkytkinlaatikko, joka pitäisi olla luotettavammasta päästä, jos vain pidetty kunnossa.

Lähteinä Audi A3 8V – AutoWiki ja Direct-shift gearbox - Wikipedia
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
178 376
Viestejä
3 287 936
Jäsenet
59 105
Uusin jäsen
tumps

Hinta.fi

Ylös Bottom