VAG autojen monet ongelmat

Laita sinne kasarityylinen buusteri linjalähtöön? Voi radion lähtötason pitää kokoajan hyvin pienellä.
 
Siellä on etupäälle vahvari / dsp jo, kuten tuossa kirjoittelinkin, joka pienentää ongelmaa mutta ei poista sitä.
 
Ootko varma ettei klippaa siinä erillisessä vahvarissa eikä soittimessa? Eli jospa se saa liian isoa signaalia sisään suhteessa input kykyynsä?
Tuntuisi kummalta että soittimessa olisi joku limitteri tasaamassa signaalia, varsinkaan taajuuskohtaisesti (=kallis). Terveempi default ratkaisu muutenkin olisi antaa kaiuttimien kyykätä kuin lytätä signaalia jotenkin.
Olis tietty hyvä testaa toisella soittimella tuo käyttäytyminen. Omat volkkariradiot on tuutanneet aina niin kovaa että kaiuttimet lopulta pieree ja pärisee mutta limitointia en ole havainnut. Mutta ehkä uudemmissa on sitten toisin.
 
Mielestäni tekee samaa ilman vahvariakin, mutta voisi tietysti vielä koittaa ja varmistaa.
 
Täällä Skoda 2021 jossa Canton järjestelmä subbarin kanssa. Volumea voi laittaa n. 3/4, ennenkuin alkaa alapäätä leikaamaan pois.
Tämä kiinteästi volumen säädössä, ei oikeassa äänitasossa. Esim sisääntulo BT hiljaisemmalla, niin samassa kohtaa alkaa leikkaamaan.

Tuo alapään leikkaus on tainnut olla jo pitkään autojen stereoissa.
 
On kyllä aivan perseestä. Koita tohon nyt sitten orkkis-soittimella jotain hifiä rakentaa.
 
Ihan uutta mulle tuommonen.
Mutta 3/4 kuulostaa ihan riittävältä alueelta kun vertaa muihin volanuppeihin. Mun äänikortista voi kääntää 1/4 ennenkuin sietokyky ylittyy :D

Autosoittimissa pitäisi tietysti olla puhdas line out lisähifejä varten.
 
On kyllä aivan perseestä. Koita tohon nyt sitten orkkis-soittimella jotain hifiä rakentaa.
Ei taida muu auttaa näiden tehdasvehkeiden kanssa kuin hakea se radion "max" volume ja ei koskaan mene siitä yli. Sit DSP:llä siistiä se käytettävissä oleva alue kuntoon esim Alpine - PXA-H800 System Integration Audio Processor
Tiedä sit, jos tollasella sais sen koko volumealueen käyttöön ja hanskais ne leikkaukset kans kovemmalla tasolla.
 
Mulla on siellä jo dsp. Se käytettävissä oleva alue on loppujen lopuksi aika pieni ja alkaa häiritä jo melko maltillisillakin volumeilla. Tuntuu että dsp/vahvari vielä tuo sitä omalta osaltaan lisää esiin kun vahvistaa signaalia.
 
Mulla on siellä jo dsp. Se käytettävissä oleva alue on loppujen lopuksi aika pieni ja alkaa häiritä jo melko maltillisillakin volumeilla. Tuntuu että dsp/vahvari vielä tuo sitä omalta osaltaan lisää esiin kun vahvistaa signaalia.

En tiedä mikä soitin siinä polossa on, mutta muistelisin että ainakin joissain vageissa soittimen sai koodattua vcds:llä dynaudio-moodiin jolloin kaiutinlähdöt muuttuvat linjatasoisiksi koska dynaudio-paketissahan on erilliset vahvistimet.
 
Moottorikoodi CAVE,
SKODA FABIA 1.4 TSI 2011 180hv

Mitä ongelmia luvassa, DSG löytyy kanssa. Noin satkun ajettu. Kaveri tuollaista meinaa ostaa...
 
Eikös tuo ole aikalailla jackpot, eli löytyy kaikki mahdolliset viat? Tuo 180-heppainen on kaiketi vielä kaksoisahdettu(mekaaninen ahdin ja turbo) versio koneesta, joten siinä lienee vielä lisäjännää luvassa roppakaupalla.
 
Eikös tuo ole aikalailla jackpot, eli löytyy kaikki mahdolliset viat? Tuo 180-heppainen on kaiketi vielä kaksoisahdettu(mekaaninen ahdin ja turbo) versio koneesta, joten siinä lienee vielä lisäjännää luvassa roppakaupalla.

Niin vähän ajattelinkin ja muistelin, mutta hyvä varmistaa. Pitää yrittää ohjailla jonkun toisen merkin pariin. Kiitos.
 
Moottorikoodi CAVE,
SKODA FABIA 1.4 TSI 2011 180hv

Mitä ongelmia luvassa, DSG löytyy kanssa. Noin satkun ajettu. Kaveri tuollaista meinaa ostaa...
Tuo moottori kannattaa kiertää kaukaa jos mahdollista, samaan hintaa saa kestäviäkin koneita samalta valmistajalta/konsernista.
 
Niin vähän ajattelinkin ja muistelin, mutta hyvä varmistaa. Pitää yrittää ohjailla jonkun toisen merkin pariin. Kiitos.
Löytyy tuolta merkiltä hyviäkin moottoreita, esim. pykälää uudempi 1.4tsi (jakopää hihnalla, yksi turbo) on todella hyvä moottori. Kulutus on todella pientä suorituskykyyn suhteutettuna, etenkin jos vertaa saman aikakauden vapaasti hengittäviin japanilaisiin (hybridillä tai ilman).
 
Löytyy tuolta merkiltä hyviäkin moottoreita, esim. pykälää uudempi 1.4tsi (jakopää hihnalla, yksi turbo) on todella hyvä moottori. Kulutus on todella pientä suorituskykyyn suhteutettuna, etenkin jos vertaa saman aikakauden vapaasti hengittäviin japanilaisiin (hybridillä tai ilman).

Pitää mainita asiasta, ja tai keksiä jotain suunnilleen noilla tehoilla tomaatilla toisesta leiristä, samaa kokoluokkaa ja hintaluokkaa. Yritän kyllä pysyä mahdollisimman etäällä tälläisistä tilanteista kun kysellään että mikä olis hyvä:nb:
 
Ei sen auton tarvitse olla kuin sen verran uudempi, että ketju on vaihtunut hihnaksi niin pahin riskikohde poistuu. Parhaimmillaan vm. 2013 voisi jo olla hihnalla (esim. saman konsernin Seatissa on näin). Toki noissa on muitakin pulmia, mutta niinhän sitä on kaikilla merkeillä omansa.
 
Ei sen auton tarvitse olla kuin sen verran uudempi, että ketju on vaihtunut hihnaksi niin pahin riskikohde poistuu. Parhaimmillaan vm. 2013 voisi jo olla hihnalla (esim. saman konsernin Seatissa on näin). Toki noissa on muitakin pulmia, mutta niinhän sitä on kaikilla merkeillä omansa.
Fabian kohdalla 1.4tsi konetta ei taida olla muulla kuin ketjulla? 1.0 ja 1.2 tsi koneet ovat hihnalla jos kyseessä on 2014 eteenpäin valmistettu (NJ) malli.
2013 eteenpäin mk7 Golf, Octavia sekä Leon jotka on tehty MQB alustalle ovat kaikki hihnalla, saman ikäisistä löytyy vielä ketjumalleja jos puhutaan pienemmän luokan autoista (Polo/Ibiza/Fabia)
Mutta kuten sanoit, hankkimalla hihnalla toimvan jakopään väistää suurimman kuopan...
 
Ainakin uudemmissa 1.2 TSI hihnakoneissa tahtoo olla myös öljynsyöntiongelmaa. Myös pari 1.4 TSI 140hp tapausta tullut vastaan. Esimerkiksi Vagarenalla on jonkun verran juttua tuosta. Männänrenkaiden öljykanavat menevät vanhempien TSI-koneiden tapaan tukkoon ja korjauksena on vaihtaa männät ja männänrenkaat.

Toki ei yhtä laaja ja vakava ongelma kuin vanhemmissa koneissa, mutta autoa hankkiessa hyvä pitää mielessä. Enemmän ajetun yksilön kohdalla on hyvä varmistaa, että öljyjä on vaihdettu tiheästi tai sitten ostaa öljynkulutuksen varalta jonkun lisäturvan. Muuten pitäisi olla hyviä koneita. 30tkm long life -öljynvaihtoväli varmaan saa nuo tukkoon :hammer:
 
Ainakin uudemmissa 1.2 TSI hihnakoneissa tahtoo olla myös öljynsyöntiongelmaa. Myös pari 1.4 TSI 140hp tapausta tullut vastaan. Esimerkiksi Vagarenalla on jonkun verran juttua tuosta. Männänrenkaiden öljykanavat menevät vanhempien TSI-koneiden tapaan tukkoon ja korjauksena on vaihtaa männät ja männänrenkaat.

Toki ei yhtä laaja ja vakava ongelma kuin vanhemmissa koneissa, mutta autoa hankkiessa hyvä pitää mielessä. Enemmän ajetun yksilön kohdalla on hyvä varmistaa, että öljyjä on vaihdettu tiheästi tai sitten ostaa öljynkulutuksen varalta jonkun lisäturvan. Muuten pitäisi olla hyviä koneita. 30tkm long life -öljynvaihtoväli varmaan saa nuo tukkoon :hammer:
En ylipäätään oikein ymmärrä tuota longlife-ajattelua, se yleensä kostautuu sitten isompina kertakorjauskuluina. Omassa etanoli-Golfissa on onneksi vakkarina lyhyt huolto-ohjelma niin aiempi omistajakin on käynyt säännöllisemmin öljynvaihdossa.

Jotkut on tietääkseni saaneet RVS-käsittelyllä tilannetta parempaan suuntaan.
 
En ylipäätään oikein ymmärrä tuota longlife-ajattelua, se yleensä kostautuu sitten isompina kertakorjauskuluina. Omassa etanoli-Golfissa on onneksi vakkarina lyhyt huolto-ohjelma niin aiempi omistajakin on käynyt säännöllisemmin öljynvaihdossa.

Jotkut on tietääkseni saaneet RVS-käsittelyllä tilannetta parempaan suuntaan.
Jep. Eipä se välttämättä parilla ensimmäisellä omistajalla vielä näy, mutta +200tkm vaiheilla voi alkaa olla jo eroa 15tkm ja 30tkm öljynvaihtovälillä olleilla autoilla. Kun miettii, miten helppoa öljynvaihto on ja miten montaa kohdetta öljy voitelee ja mahdollisesti karstottaa, niin ei paljon järkeä. Itse vaihdan suosiolla 10tkm välein ja isän pakotin myös siirtymään kiinteään vaihtoväliin.

Toinen ihmetyksen aihe on 90tkm polttoainesuodattimen vaihtoväli VW:n dieseleissä. Herkissä CR-koneissa muutenkin jonkun verran suutin- ja korkeapainepumppuvikoja ja Suomessa vielö ankarat talviolosuhteet. Itse vaihdan joka syksy uuden suodattimen ja samalla heitän suuttimien puhdistusaineet suodatinkoteloon, niin pysyy ainakin suuttimien korjausarvot matalana. Ilmansuodattimetkin on hyvä vaihtaa virallista huolto-ohjelmaa tiheämmin. Edellisessä Skodassa oli oston jälkeen moottorin ilmansuodatin aivan likainen ja sen vaihto piristi etenkin alavääntöä sen verran, että eron huomasi. Silti huolto-ohjelman mukaan olisi voinut ajaa vielä pitkään samalla suodattimella.
 
Jokusissa vagilaisissa polttoaine luukun solenoidi ei ole kovin tiivis paketti.
Tämä oli skoda karogissa.
 

Liitteet

  • DSC_0998.JPG
    DSC_0998.JPG
    1,2 MB · Luettu: 240
S4 4.2 pulpautti ohjaustehostimen öljyt väärälle puolelle säiliötä, eli konehuoneen puolelle. Ajoin ihan normaalisti pihaan ja ihmettelin epämääräistä käryä autosta noustuani. Yllättävän aromikas tuoksu pakosarjan, kannen jne. päällä savutessaan :lol: Roiskiiko sökö pumppu koko toisen puolen konehuoneesta, vai onko todennäköisempää joku letku / liitin? Pumppu se kuitenkin on, koska muuten kävisi liian edulliseksi tämä harrastus. Säiliön puoleisessa venttiilikopassa asti oli roisketta. Oon joutunut lisäämään tuonne vag-myrkkyä ehkä kerran viikossa jo jonkin aikaa, eli merkkejä antanut antautumisesta. Mitään näkyvää ei ole aiemmin kuitenkaan tiputellut alleen.

EDIT: Letkuvika oli vain. Punos näytti ehjältä, mutta sen alta syöpynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Sportsvanin toinen etukaiutin pätkii. Ääni tulee takaisin kun nostaa volaa. Onko noissa joku tyyppipaikka katkoksille esim. oviläpiviennit? Tai soittimen takana tai itse kaiutin tms?
 
Sportsvanin toinen etukaiutin pätkii. Ääni tulee takaisin kun nostaa volaa. Onko noissa joku tyyppipaikka katkoksille esim. oviläpiviennit? Tai soittimen takana tai itse kaiutin tms?

Voi olla vika johdossakin, mutta veikkaan hajoamassa olevaa kaiutinta. Omassa Passatissa vastaavat oireet ja magneetin kiinnytys oli korkannut. Vesi ja kosteus oli ilmeisesti päässyt magneetin ja muovisen rungon väliin halkaisten magneetin kiinnityksen. Korjauksena oli uuden erillissarjan asennus ja samalla sai etuovet vaimennettu.
 
Voi olla vika johdossakin, mutta veikkaan hajoamassa olevaa kaiutinta. Omassa Passatissa vastaavat oireet ja magneetin kiinnytys oli korkannut. Vesi ja kosteus oli ilmeisesti päässyt magneetin ja muovisen rungon väliin halkaisten magneetin kiinnityksen. Korjauksena oli uuden erillissarjan asennus ja samalla sai etuovet vaimennettu.
Noissa autoissa on vieläpä se tyyppivika, että vettä saattaa päästä sateella sisään kaiuttimen kautta kun tiivisteet ei kestä. Itselläni on kerran vaihdettu tiivisteet takuuseen kun oli tullut lätäkkö pelkääjän puolen kumimatolle auton ollessa parkissa sateella.
 
S4 4.2 pulpautti ohjaustehostimen öljyt väärälle puolelle säiliötä, eli konehuoneen puolelle. Ajoin ihan normaalisti pihaan ja ihmettelin epämääräistä käryä autosta noustuani. Yllättävän aromikas tuoksu pakosarjan, kannen jne. päällä savutessaan :lol: Roiskiiko sökö pumppu koko toisen puolen konehuoneesta, vai onko todennäköisempää joku letku / liitin? Pumppu se kuitenkin on, koska muuten kävisi liian edulliseksi tämä harrastus. Säiliön puoleisessa venttiilikopassa asti oli roisketta. Oon joutunut lisäämään tuonne vag-myrkkyä ehkä kerran viikossa jo jonkin aikaa, eli merkkejä antanut antautumisesta. Mitään näkyvää ei ole aiemmin kuitenkaan tiputellut alleen.
Useammankin tehostimen pumpun olen nähnyt päädystä revenneenä. Kiinnostus ei ole koskaan riittänyt niin pitkälle että olisin tutkinut mikä tuon saa aikaan, mutta komeasti se öljy kyllä leviää ihan joka paikkaan kun se ampuu sen päädyn irti. En nyt muista onko noista joku juuri volkkarista, mutta rakenteellisesti aika samanlaisia ne mekaaniset pumput ovat kaikki.
 
Onko ollut yleisesti ongelmaa 1.6TDI EA288 moottoreiden automaattivaihdelaatikoissa
katsoin nettiautossa olevaa 2014 vuosimallin Audi A3 johon oli mekatroniikka vaihdettu 169tkm nyt ajettu 173tkm, paska laitettu kiertoon :lol:
eikös näihin 2012 pitänyt tulla parannuksia?
 
Onko ollut yleisesti ongelmaa 1.6TDI EA288 moottoreiden automaattivaihdelaatikoissa
katsoin nettiautossa olevaa 2014 vuosimallin Audi A3 johon oli mekatroniikka vaihdettu 169tkm nyt ajettu 173tkm, paska laitettu kiertoon :lol:
eikös näihin 2012 pitänyt tulla parannuksia?
Jos en aivan väärässä ole, niin tuossa taitaa olla 7-vaihteinen DQ200 kuivakytkinlaatikko? Ei taida olla luotettavimman maineessa, mutta niitä toki on valmistettu sen verran hurjia määriä, että varmasti löytyy myös epäonnisia omistajia.
2.0 TDI koneisiin pitäisi olla saatavilla myös 6-vaihteinen DQ250 märkäkytkinlaatikko, joka pitäisi olla luotettavammasta päästä, jos vain pidetty kunnossa.

Lähteinä Audi A3 8V – AutoWiki ja Direct-shift gearbox - Wikipedia
 
Onko ollut yleisesti ongelmaa 1.6TDI EA288 moottoreiden automaattivaihdelaatikoissa
katsoin nettiautossa olevaa 2014 vuosimallin Audi A3 johon oli mekatroniikka vaihdettu 169tkm nyt ajettu 173tkm, paska laitettu kiertoon :lol:
eikös näihin 2012 pitänyt tulla parannuksia?
Muistaakseni loppuvuodesta 2013 tuli parannettu versio kuivasta seiskasta mutta sekin koskee kuoren/koteloinnin murtumisongelmaa. Mekatroniikkaviat ovat jatkuneet näihin päiviin asti melko tasaisesti jokaisessa tyypissä. Se kuinka yleisiä ne viat oikeasti ovat, riippuu siitä miltä foorumilta lukee.
 
Muistaakseni loppuvuodesta 2013 tuli parannettu versio kuivasta seiskasta mutta sekin koskee kuoren/koteloinnin murtumisongelmaa. Mekatroniikkaviat ovat jatkuneet näihin päiviin asti melko tasaisesti jokaisessa tyypissä. Se kuinka yleisiä ne viat oikeasti ovat, riippuu siitä miltä foorumilta lukee.
Mutta jokainen hajoaa ennemmin tai myöhemmin
 
Mitenkä Volkswagen AG:n manuaalilaatikot kestää? Ei ole juurikaan valituksia kuulunut.
Itselläni ei ole ollut kuin yksi VAGgilainen 2,0TDi Audi A6 manuaaliaskilla, siinä ainakin kaksoismassavauhtipyörä ja kytkin alkoi olemaan remontin tarpeessa kun hävitin auton eteenpäin. Siskon miehellä A4 vastaavalla yhdistelmällä ja joutui uusimaan. Tuohan nyt ei varsinaisesti ole vaihdelaatikkovika, mutta automaattiaskin kanssa tuota ongelmaa kuitenkaan ei voi olla.

edit. Ja lähipiiristä tuli muuten mieleen appiukon VW Caddy 1.9 vapari diesel manuaalilaatikolla. Siitä hajosi aski, joku laakeri oli hajonnut ja rikkonut jotain muutakin mennessään.
 
Itselläni ei ole ollut kuin yksi VAGgilainen 2,0TDi Audi A6 manuaaliaskilla, siinä ainakin kaksoismassavauhtipyörä ja kytkin alkoi olemaan remontin tarpeessa kun hävitin auton eteenpäin. Siskon miehellä A4 vastaavalla yhdistelmällä ja joutui uusimaan. Tuohan nyt ei varsinaisesti ole vaihdelaatikkovika, mutta automaattiaskin kanssa tuota ongelmaa kuitenkaan ei voi olla.

edit. Ja lähipiiristä tuli muuten mieleen appiukon VW Caddy 1.9 vapari diesel manuaalilaatikolla. Siitä hajosi aski, joku laakeri oli hajonnut ja rikkonut jotain muutakin mennessään.
Eikös DSG:n kanssa ole kaksoismassapyörä myös? Kun sehän on vain kaksoiskytkin eikä "oikea" automaatti.
 
Mitenkä Volkswagen AG:n manuaalilaatikot kestää? Ei ole juurikaan valituksia kuulunut.
Transporter T5 ei kestänyt. 2,5l TDI koneella meni manuaalilaatikko 3 kertaa vaihtoon puolen miljoonan matkalla. Syncrot menee ja vaihdot alkaa rusahteleen. Lopulta vaihde ei pysy päällä. Eka laatikko meni liikkeen takuuseen, myöhemmät tilattiin itse.
Varoittelin kaveria kun hankki pakua. Silläkin nyt sama ongelma.
Netistä löytyy asiasta paljon juttua.
 
Muistaakseni myös 2013->golf jne manuaalilaatikot ovat porsineet melko usein, tässäkin voi toki olla isona syynä se että ajetaan liian isolla vaihteella eikä roiskevoidelluille vaihteille roisku öljyä tarpeeksi pienillä kierroksilla...tälläkeinoin ainakin vanhemmissa laatikoissa sai 5 -vaihteen rikottua lähes jokaisella merkillä.

Tuo tieto ei siis ole varmaa, muistelen vain lukeneeni ja jossain vaiheessa oli useampi Manuaali vag myynnissä johon oli vaihteisto uusittu.
 
Transporter T5 ei kestänyt. 2,5l TDI koneella meni manuaalilaatikko 3 kertaa vaihtoon puolen miljoonan matkalla. Syncrot menee ja vaihdot alkaa rusahteleen. Lopulta vaihde ei pysy päällä. Eka laatikko meni liikkeen takuuseen, myöhemmät tilattiin itse.
Varoittelin kaveria kun hankki pakua. Silläkin nyt sama ongelma.
Netistä löytyy asiasta paljon juttua.

Oliko laatikoihin koskaan vaihdettu öljyjä?
 
Oliko laatikoihin koskaan vaihdettu öljyjä?
Ei tarttenu, kun laatikot vaihtu alle 3. vuoden ja n. 150tk välein.

Edit: eiku yritettiin sitä toisen laatikon elinikää parantaa öljynvaihdoilla. Oiski ollu jossain 60tkm jälkeen.

Yleisimmät viat oli kakkosvaihteen rusahtelu ja olikohan 4. tai 5. Vaihde toiseksi yleisin. Tuo oli siis 6. lovinen malli. Joku joskus sanoi, että passatissa sama loota ja ei kestä Transun tuomaa lisäkuormaa, mutta en tiedä tästä varmuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkä Volkswagen AG:n manuaalilaatikot kestää? Ei ole juurikaan valituksia kuulunut.
Omista rasseista A4 1.9TDI 2003, ei tiedossa että olisi mitään tehty välilä 0-350tkm, vähän rallatteleva ääni jo taisi lopussa kaksoismassasta kuulua. A6 3.0TDI quattro 2006, noin 200tkm kohdalla muistaakseni meni kytkin ja vauhtipyörä vaihtoon, synkroonit vähän rutisee jos pienillä kierroksilla liian ahnaasti pistää pykäliä pesään.
 
Itselläni ei ole ollut kuin yksi VAGgilainen 2,0TDi Audi A6 manuaaliaskilla, siinä ainakin kaksoismassavauhtipyörä ja kytkin alkoi olemaan remontin tarpeessa kun hävitin auton eteenpäin.
Nyo kytkinlevyt ja kaksoismassat ovat kuitenkin kuluvia osia, huolellisella käytöllä ne saa kestämään pitkäänkin, mutta kyllä ne saa nopeastikin kulutettua loppuun.

Varsinkin dieselmoottorisessa autossa mä otan sinne mielummin sen kulahtavan kaksoismassan kuin vaihdan laatikon. Tuntuu että manuaaleissa se on jompikunpi joka pitää pitää säännöllisesti uusia, tai sitten muuttaa ajotapaa.. Johtuu sitten autosta kumpi on edullisempaa.
 
Ajoin aikanaan 2007 bensa manuaali octavialla 400tkm ilman mitään tarvetta remontille vaihteiston suhteen, eikä säälitty kyllä yhtään ajossa..
 
Ajoin aikanaan 2007 bensa manuaali octavialla 400tkm ilman mitään tarvetta remontille vaihteiston suhteen, eikä säälitty kyllä yhtään ajossa..
Isälle vaihdettiin kahdesti 5. Vaihteen laakerit 320tkm mennessä octaviaan. Sillä ajettiin rauhallisesti...tosin siinä se syykin oli miksi hajosi, pikkuvauhdeissa suurimmalla vaihteella vedätystä ja laakeri ei saanut voitelua.

Sinänsä helppo homma, pyöränkotelon kautta saa laatikon päädyn auki ja pääsee käsiksi noihin vitosvaihteen rattaisiin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 676
Viestejä
4 512 673
Jäsenet
74 450
Uusin jäsen
Miksumike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom