Itse olen vagien puolelta seuraavien autojen kanssa kerännyt jonninverran kilometrejä: A4 1.8t, A4 1.9tdi, ocu 2.0tdi, A6 3.0tdi. Tällä hetkellä S4 4.2 V8 manual käyttöautona. Suurimmat korjaukset huoltojen lisäksi muistan jokaisesta.
1.8t manual -96: Ajoin tällä kenties 30tkm, jonka aikana koneesta hyppäsi moniurahihna paikoiltaan, kun kiristinrulla murtui vanhuuttaan. Tämä ei itsessään ollut kallis muuten, mutta keula piti laittaa huoltoasentoon, joka on turhauttavaa. Öljyä kului ehkä 0,5l/1000km? En muista tarkasti, muttei kauheasti.
1.9tdi manual -03: Tällä tuli ainakin 110tkm omassa käytössäni mittariin. Sinä aikana hajosi etupyörän laakeri ja laturi. Autolla oli ajettu 531tkm kun pistin eteenpäin jollekin etelä-suomessa työskentelevälle virolaiselle, suoraan käyttöön edelleen. Öljy riitti hienosti vaihtovälin(10-12tkm), eikä tarvinnut lisäillä.
2.0tdi manual -05: 20tkm. Tässä ocussa ei oikein ehtinyt mitään mainittavaa käydä. Yhden hehkun taisin vaihtaa, muttei mitään ihmeellistä. Öljyä ei vaihtojen välillä liiemmin kadonnut.
3.0tdi tiptronic -04: 30tkm. Tämä oli fantastinen moottori ohjelmoituna. Huoltojen lisäksi korjattavaa oli: pari hehkua, polttoainesuodatin ja dieselpumpun hihnasta katosi hampaat. Öljy ei maistunut tällekään vaihtojen välissä.
Nykyisellä kulkineella ei kilometrejä kauheasti pääse kertymään, koska asutaan nykyään 5km päässä työpaikastani, ei 75km päässä kuten ennen. Sellaiseen entisajan työmatka-ajoon tuo muutenkin olisi naurettava laite. No, ehkä pääsisin just 10l/100km jos malttaisi. Voin sanoa, ettei malttaisi.
Niin, miten tämän nyt summaisi kohdaltani? Ei minulla ole mitään fobiaa näitä vageja kohtaan, koska ei ole vieläkään huonoa yksilöä sattunut kohdalle. Omasta kokemuksestani voisin puhua, että bensavehkeille maistuu tuo öljy herkemmin, kuin dieselille. En sitten uudemmista tiedä, että onko tosiaan myös nykydieselit sellaisia.. Väitän edelleen, että kun pitää huollot ajallaan ja tekee ne oikeilla osilla / litkuilla, sekä ei aja nilkka suorana 24/7 liikenteessä, niin yleensä autolla kuin autolla pitäisi pärjätä pitkään. Merkistä riippumatta. Näin kuluttajana en oikein enempään pysty. Jos kalusto hajoaa silti, niin sellaista se harrastaminen vaan joskus on