VAG autojen monet ongelmat

1.2TSI ketjukone, nyt menty 265tkm, ei helise alkuperäinen ketju, ei syö öljyä, ei ole toistaiseksi mitään ongelmia moottorissa. Alustan osat koiranluita myöden alkuperäiset, apulaitehihnan vaihdoin juuri koska vanha piti ääntä, muuten menty normaaleilla huolloilla. Toki vaihdan öljyt 10-15tkm välein ja mm. bensasuodatinta ym. mitä ei merkkihuollossa vaihdeta olen hoitanut.
 
Viimeksi muokattu:
Meikäläisen VAG-antipatiat tulevat lähinnä omasta ystäväpiiristä, ja nekin ovat olleet volkkareita ja/tai Skodia (kaikenlaisia vikoja ja yleensä kalliita korjata). Audit ovat sitten kestäneet kokemusten mukaan paremmin. Tosin sielläkin jotakin AdBlue erroreita näkynyt. Itse en ainakaan käytettynä VAG-autoa itselle ostaisi. Tosin sama homma kai se on kaikissa saksalaisissa "premium" merkeissä. Uutena se on ihan sama jos sen heivaa vaihtoon tarpeeksi nopeasti ennenkuin takuut häviää.

Japsit ostetaan käytettyinä, saksalaiset liisataan uusina.
Tämä, pari eemeli mersua omistaneena, kallis auto uutena on myös kallis auto vanhana.

Niissäkään ei mitään maata mullistavaa, niveltä tms. mutta monimutkaisesti rakennettu tarkoittaa paljon niveliä ja puslia ja niitä sai sitten koko ajan olla vaihtamassa, ajomukavuus sitten toki toista luokkaa.

Kun taas vertaan tuohon Toyota Land Cruiseriin, 14v ja 190tkm ajettu ja yhtään niveltä tms. vaihdettu, kaikki on konetta ja laatikkoa myöden alkuperäistä.

Jopa ilma-alusta on sama kuin tehtaalta lähtiessä.
 
Joo 3-4k menee varmaankin tuohon. Tuolla juttua noista remonteista Öljynkulutus - Audi, Vw ja Skoda - Autohuolto Tamcar

Oma veikkaukseni on että 9v vanhaan VAGiin kun menee pyytämään jotain myyjäliikkeen vastaantulemisia niin VAG jälleenmyyjä vaan nauraa päin naamaa. Tällainen maine niillä ainakin on.
Eipä taida olla järkeä alkaa upottamaan auton korjaamiseen tuollaisia määriä rahaa, kun vaihtoarvo täysin ehjänä on varmaan 7k€ luokkaa. Ajan tuolla sen aikaa kun pääsee ja lisäilen öljyä.
 
Leon (2013 1.4tsi 122hp, 168tkm) alkanut syömään viimeisen vuoden aikana reippaan oloisesti öljyä (15tkm vaihtoväli). Heittäisin, että 7-8dl/1000km. Internet osasi kertoa, että ilmeisesti männänrenkaat ovat tukossa ja korjaaminen kuulostaa ihanan kalliilta. Mikähän mahdollisuus saada myyjäliikeettä tulemaan vastaan korjauksissa tämän ikäisellä ja näillä kilometreillä olevalla yksilöllä? Jossain näin mainittavan, että ongelma alkaa näkyä vasta n. 150tkm paikkeilla, eli about minkä verran kilometrejä on vuosi sitten ollut. Öljynä käytössä ollut Castrol Edge 5W-30 LL.

Vähän tässä alkaa toivomaan, että joku vetäisi apparin puolelta päin punaisia tän romun lunastuskuntoon. Vasta meni keväällä vajaa 2k€ turbon vian selvitykseen ja uusimiseen.

Teettäisin itse moottorin huuhtelun ja katsoisin öljynkulutuksen sen jälkeen uudestaan. Jostain muistan myös lukeneeni, että näissä uudemmissa tsi-koneissa öljynkulutus saattaa johtua myös muustakin kuin öljyrenkaista. En nyt pikagooglauksella kuitenkaan löytänyt linkkiä. Mutulla sanoisin, että huohotukseen se liittyi.
 
Teettäisin itse moottorin huuhtelun ja katsoisin öljynkulutuksen sen jälkeen uudestaan. Jostain muistan myös lukeneeni, että näissä uudemmissa tsi-koneissa öljynkulutus saattaa johtua myös muustakin kuin öljyrenkaista. En nyt pikagooglauksella kuitenkaan löytänyt linkkiä. Mutulla sanoisin, että huohotukseen se liittyi.
Oikein mutuilit, Pvc venttiili, tuo on siis samalla öljynerotin, jos kumi lätkä sisältä revenny, niin voi alkaa polttaa öljyä tavallista enemmän.
 
Oikein mutuilit, Pvc venttiili, tuo on siis samalla öljynerotin, jos kumi lätkä sisältä revenny, niin voi alkaa polttaa öljyä tavallista enemmän.
Miten iso homma tämän tarkistaminen ja mahdollisesti korjaaminen on? Onnistuuko itse miten helposti tai paljonko maksaa arviolta liikkeessä?
 
Itse tilasin autodocilta huohotinputkisarjan, joka sisälsi putkien lisäksi pcv-venttiilin, että myös kampikammion puoleisen taka-iskuventtiilin. Olikohan hintaa 40e. Lisäksi vaihdoin venttiilikopan tiivisteen 20e. Nyt öljyä ei enää vuoda ja pysyy sytytystulpatkin kuivina. Nokka-akselin asentotunnistinkin tuli vaihdettua, maksoi jopa 5e :D kyseessä 1.8t passat 3BG B5
 
Miten iso homma tämän tarkistaminen ja mahdollisesti korjaaminen on? Onnistuuko itse miten helposti tai paljonko maksaa arviolta liikkeessä?
Tiedän vaan että ainakin että isoveljillään 1.8t ja 2.0t on tätä pcv vikaa, huonosti löytyi osumia pikaisella googletuksella 1.4 tsi moottorista, tiedä sitten koskeeko tätä moottoria ollenkaan. Yhden kuvan löysin, mutta on vanhempi 1.4tsi, eikä tässäkään kuvan mukaan edes mene letkua lohkoon, että ei taida edes kerätä öljyä.
372A092E-77BF-4312-B97B-71ED27910E9C.png
 
Useampi vuosi sitten 2004 T4 Caravelle 2.5tdi oli pari vuotta kunnes alkoi tulemaan mysteeristä sähkövikoja ja automaattilootan Stefan alko tihkumaan.
Oli vasta 150tkm ajettu.
Lähti vaihtoon vikoineen.
 
Et tullut vuosimalleja maininneeksi kun kehuit, etteivät kuluttaneet öljyä. Öljynkulutusongelmat on vaivanneet jostain 2008 eteenpäin? Myös yleinen laatu laski ja vakavat tyyppiviat tulivat noita main kuvioihin.

1990/2000-tienoilla VAG teki oikeasti aika hyviä tuotteita. Varsinkin 1.9 TDI 1998-2002 oli kova.

Totta, nehän unohtuivat mutta korjasin. Kuten lopussa sanoin, niin kenties uudemmissa noita ongelmia sitten keskimäärin enemmän on.
 
Jo se että on isoja ongelmia ja niistä joutunut vääntämään pinna kireänä kertoo juuri kaiken koko konsernista.
Olis varmaan joutunut vääntämään muidenkin tiskillä. Kuuluisa bensakoneen öljynkulutusongelma +viritetty auto. Mitä luulet että miten suhtaudutaan tiskillä tuohon ongelmaan? No lopputulos oli kuitenkin se, että en maksanut koneremontista penniäkään ja ajelin heidän sijausautolla sen ajan....loppu hyvin ,kaikki hyvin.
 
On muuten hyvä tiedostaa, että monet jälleenmyyjät vaativat nykyään allekirjoittamaan paperin jossa vakuuttaa ajoneuvon kuluttavan öljyä tavanomaisen (valmistajan normaaliksi) katsoman määrän. Tätä asiakirjaa vaaditaan allekirjoitettavaksi ilmeisesti juuri näiden VAG-konsernin tekeleiden takia. Asiakirjan allekirjoitettua voit joutua itse kustantamaan tämän remontin jälkikäteen.

VAG:eissahan nuo viitearvot voivat olla jopa litra per tuhat kilsaa, harva nyt enempää syö eli ei tuolla paperilla kovin montaa kuluttajaa saada maksamaan mäntäremppaa :D
 
Valmistajan ilmoittama öljyn maksimikulutus on 0,5 l / 1 000 km ainakin Audeissa. Pahimmat tapaukset vetelee öljyä samaa tahtia, kuin dieseliä.

Asia silti sama: harva Vaggilainenkaan tuota enempää syö (puoli litraa tonnilla on jo helvetillinen kulutus sekin), joten tuolla paperilla ei ole merkitystä.
 
Tuo oli vain esimerkki. Sen asiakirjan mikä minua on kerran pyydetty allekirjoittamaan (jonka luonnollisesti kieltäydyin allekirjoittamasta), sanamuoto oli ympäripyöreä "Myyjä vakuuttaa ettei ajoneuvo kuluta tavallista enempää öljyä". Kyseessä oli kohtuullisen iso jälleenmyyjä. Tuollaiseen asiakirjaan kun laittaa nimensä alle, niin myyjä voi halutessaan viedä asian tuomioistuimen ratkaistavaksi.

Kuten todettua niin runsaatkin öljynkulutukset ovat VAG:n mielestä "normaalin rajoissa" niin eihän tuossa mitään käy. Puoli litraa menee tonnilla niin ei ole "tavallista" enempää :D mutta jossain muussa merkissä olisi ;)
 
Kuten todettua niin runsaatkin öljynkulutukset ovat VAG:n mielestä "normaalin rajoissa" niin eihän tuossa mitään käy. Puoli litraa menee tonnilla niin ei ole "tavallista" enempää :D mutta jossain muussa merkissä olisi ;)

Ei tuo ole vain VAG:n juttu. Esim Volvotkin saa olla kans aikamoisia öljysyöppöjä, mutta se on silti "normaalia". Tais olla rajakin sama 0,5L/1000km. Merkkiliikkeessä otetaan auton öljynkulutus seurantaan ja jos tuo ylittyy niin vasta sitten tehdään toimenpiteitä takuuseen.
 
Ei tuo ole vain VAG:n juttu. Esim Volvotkin saa olla kans aikamoisia öljysyöppöjä, mutta se on silti "normaalia".

Japsit taitaa olla aika luotettavia tai en ole ainakaan kuullut Hondan tai Toyotan kohdilla samoista ongelmista.
 
Toyotan 1,8 ja 1,6 VVT-i koneissa oli öljynkulutusongelmaa viallisten männänrenkaiden takia. Mutta valmistaja taisi korjata ne vähin äänin, sen jälkeen en ole kuullut.
Ja unohtamatta turvatyynyä, ex corolla meni 8v iässä turvatyynyn vaihtoon, sai sijaisauton käyttöön ja oma auto oli pesty sisältä ja ulkoa +50€ tankkausseteli vaivasta.
 
Tuohon Takatan sirpalekranaattikampanjan vertaaminen johonkin moottorin korjauksiin on älytöntä. Harvemmin hajonnut moottori ketään tappaa, toisin kuin sirpalekranaattina toimiva airbag.
 
Tuohon Takatan sirpalekranaattikampanjan vertaaminen johonkin moottorin korjauksiin on älytöntä. Harvemmin hajonnut moottori ketään tappaa, toisin kuin sirpalekranaattina toimiva airbag.
Joo no sitä en ihmetellyt vaan että pestään sisältä ja päältä ja heitetään vielä ”rahaakin” kouraan niin. :D
 
Joo no sitä en ihmetellyt vaan että pestään sisältä ja päältä ja heitetään vielä ”rahaakin” kouraan niin. :D
Joo lähinnä vastailin siihen, että jälkimarkkinointi olisi jotenkin parempaa jos autosta korjataan mahdollisesti tappava vika kuin jonkun vanhan paskan öljyä vievä moottori. Mutta joo, itsekin uskon tuosta sadusta lähinnä harjakonepesun ja sijarin.
 
Joo no sitä en ihmetellyt vaan että pestään sisältä ja päältä ja heitetään vielä ”rahaakin” kouraan niin. :D

Ihan samaa tapahtuu myös otsikon mukaisilla konserni autoilla. Oliko pari vuotta sitten joku tulipaloriskin takia takaisinkutsu. Tuli kirje kotin että pitää korjata/vaihtaa laturi. Ilmainen sijaisuto ja vielä 100 EUR lahjakortti kun ajan saamisessa kesti lian kauan. Olisivat pesseetkin auton, mutta ei ollut tarvetta moiselle toimenpiteelle.
 
Ja sitten heräsit?

Kuulostaa melko absurdilta. :D
Meidän kakkosauto corolla vm 2002 kävi viime vuonna airbag takaisinkutsussa, sijaisauto bensoineen tuli mutta eivät sentään corollaa pesseet. Pelkäsivät varmaan ettei löydy peltiä kuran alta:)

Mutta 1,6 vvti ja syö öljyä, toki maltillisesti vagginormeihin verrattuna, mutta 15tkm aikana menee 4 litraa. Öljyä tuohon ei tule erikseen vaihdettua, suodatinta vain kerta vuoteen.
 
Meidän kakkosauto corolla vm 2002 kävi viime vuonna airbag takaisinkutsussa, sijaisauto bensoineen tuli mutta eivät sentään corollaa pesseet. Pelkäsivät varmaan ettei löydy peltiä kuran alta:)

Mutta 1,6 vvti ja syö öljyä, toki maltillisesti vagginormeihin verrattuna, mutta 15tkm aikana menee 4 litraa. Öljyä tuohon ei tule erikseen vaihdettua, suodatinta vain kerta vuoteen.

Menee jo OT, mulla oli Datsun-Nissan 140Y -81. Kunnon takatuuppari, lähti käyntiin aina, tyyli oli tarkista bensa ja lisää öljy. Kulutusta öljyn osalta en muista mutta sinistä pukkasi putkesta ihan hyvin. Tuskin ajoin autolla 10tkm enempää kun tuli ensin kaverilta lainaan, ja lopulta oli pakko ostaa omaksi. Ihana auto kaikessa yksinkertaisuudessaan. Venttiilivarren kumit jos olisi joku jaksanut vaihtaa niin olisi loppunut se öljyn syönti, mutta muutaman markan auto ei silloin saanut sitä huolenpitoa mitä olisi halvallakin saanut.
 
Meidän kakkosauto corolla vm 2002 kävi viime vuonna airbag takaisinkutsussa, sijaisauto bensoineen tuli mutta eivät sentään corollaa pesseet. Pelkäsivät varmaan ettei löydy peltiä kuran alta:)

Mutta 1,6 vvti ja syö öljyä, toki maltillisesti vagginormeihin verrattuna, mutta 15tkm aikana menee 4 litraa. Öljyä tuohon ei tule erikseen vaihdettua, suodatinta vain kerta vuoteen.

Luin Lexus-keskustelua toiselta foorumilta ja siellä tiesivät kertoa että jotkut toitsun koneet tykkäävät alkaa syömään öljyä +200tkm jälkeen, keräävät karstaa männänrenkaisiin. Jos intoa riittää niin mittaa puristukset ja jos on paljon heittoa niin koneen sisäpesu ja öljynsyönti saattaa loppua. Mutta jos kakkosauto ja remppabudjetti nolla niin ehkei sitten :hmm:
 
Meidän kakkosauto corolla vm 2002 kävi viime vuonna airbag takaisinkutsussa, sijaisauto bensoineen tuli mutta eivät sentään corollaa pesseet. Pelkäsivät varmaan ettei löydy peltiä kuran alta:)

Mutta 1,6 vvti ja syö öljyä, toki maltillisesti vagginormeihin verrattuna, mutta 15tkm aikana menee 4 litraa. Öljyä tuohon ei tule erikseen vaihdettua, suodatinta vain kerta vuoteen.
2008 1.6vvti ei taas öljyä syönnyt vaikka jo 190tkm oli veivattu
 
2008 1.6vvti ei taas öljyä syönnyt vaikka jo 190tkm oli veivattu
Eihän suunnitteluvirheetön moottori öljyä kulutakaan, varsinkaan noin uutena, jolloin aika ei ole tiivisteitä haurastuttanut, ja noin vähän ajettuna jolloin tiivisteet ei ole myöskään kuluneet.

Mulla on 400tkm ajettu 35v volvo tuolla, eikä sekään öljyä kuluta, maahan tiputtelee, mutta ei niin paljoa että sen mitenkään voisi mittatikulla todeta.

Tietysti kun moottori kuluu, se alkaa myös kuluttamaan öljyä, mutta käytännössä se tarkoittaa sellaista puolen miljoonan rupeamaa, ellei nyt ihan pikkuautoista puhuta, joissa tuo sattaa tulla jo 300tkm.
 
Eihän suunnitteluvirheetön moottori öljyä kulutakaan, varsinkaan noin uutena, jolloin aika ei ole tiivisteitä haurastuttanut, ja noin vähän ajettuna jolloin tiivisteet ei ole myöskään kuluneet.

Mulla on 400tkm ajettu 35v volvo tuolla, eikä sekään öljyä kuluta, maahan tiputtelee, mutta ei niin paljoa että sen mitenkään voisi mittatikulla todeta.

Tietysti kun moottori kuluu, se alkaa myös kuluttamaan öljyä, mutta käytännössä se tarkoittaa sellaista puolen miljoonan rupeamaa, ellei nyt ihan pikkuautoista puhuta, joissa tuo sattaa tulla jo 300tkm.
Männänrenkaat ovat Toyotan 1.6 ja 1.8 vvt-i moottoreiden öljynkulutuksen syynä. Yleensä aloittaa viimeistään 300tkm hujakoilla kuluttamaan reilummin. Naapuri on vaihdellut useita tuollaisia moottoreita(marjafirmalla töissä, parhaimmillaan kalustossa oli yli 140 bensa -toyotaa) yleensä kilometrit ovat olleet siinä 230tkm paikkeilla. Jokaisessa vaihdetussa koneessa männänrenkaat ovat olleet uriensa pohjalla ja urat täynnä karstaa.

Autot ovat olleet 2003-2006 väliltä.

Toki poikkeuksiakin on ja toisilla ei ala koskaan kuluttamaan öljyä.
 
Männänrenkaat ovat Toyotan 1.6 ja 1.8 vvt-i moottoreiden öljynkulutuksen syynä. Yleensä aloittaa viimeistään 300tkm hujakoilla kuluttamaan reilummin. Naapuri on vaihdellut useita tuollaisia moottoreita(marjafirmalla töissä, parhaimmillaan kalustossa oli yli 140 bensa -toyotaa) yleensä kilometrit ovat olleet siinä 230tkm paikkeilla. Jokaisessa vaihdetussa koneessa männänrenkaat ovat olleet uriensa pohjalla ja urat täynnä karstaa.

Autot ovat olleet 2003-2006 väliltä.

Toki poikkeuksiakin on ja toisilla ei ala koskaan kuluttamaan öljyä.

Mekaniikot vaan sanoo että jos koko auton elinkaaren ajan vaihtaa öljyt alle 20tkm välein niin ei pitäisi alkaa ylim. öljyä syömään missään vaiheessa. Tarkottaa siis koko elinkaaren ajan eikä laiminlyöntejä välissä. Tuben Toyota-expertti jenkkimekaanikko meinasi että mm. huolto-ohjelmien vaihtovälit ovat liian pitkiä jo uudesta lähtien (lisäksi merkkarit käyttävät paskoja öljyjä) ja pitäisi omatoimisesti vaihdella useammin (minimum between 10k miles)kuin perushuoltovälit. Koskee siis kaikkia autoja, ei pelkästään Toyoja tai Vageja.

E: referenssi video

E: OT kyllä laulaa jo pahasti
 
Noniin, sain huollon sijaisautoksi Skeida Octavian, vajaa 80tkm mittarissa. Vuosimallista en tiedä, tuskin kovin vanha. Kone on pikkuTSI ja DSG.

Täytyy heti sanoa etten ihmettele kun koneet ja laatikot porsii ennenaikojaan, tuo vehje vedättää sitä pikkumottia niin että koko auto tärisee. Kokoajan liian iso vaihde. Siihen yhdistetään se 30tkm huoltoväli niin morjes.
 
Noniin, sain huollon sijaisautoksi Skeida Octavian, vajaa 80tkm mittarissa. Vuosimallista en tiedä, tuskin kovin vanha. Kone on pikkuTSI ja DSG.

Täytyy heti sanoa etten ihmettele kun koneet ja laatikot porsii ennenaikojaan, tuo vehje vedättää sitä pikkumottia niin että koko auto tärisee. Kokoajan liian iso vaihde. Siihen yhdistetään se 30tkm huoltoväli niin morjes.

Mutuilen oman VAG-pommin perusteella:
Se on 30tkm tai 1-2v.
Lisäksi jos ajat "nurkka-ajoa", niin ajotieteiskone lyhentää vaihtovälin sinne 15tkm/1v saakka.
Aika harva laskee 30tkm/vuosi ja jos vaikka ajaakin, niin tarkoittaa se vain sitä, että on ajettu pitkää matkaa ja siinä on moottori sekä öljyt vähän kevyemmällä käytöllä.

Oma wanha Toyota VVTi 1.8 alkoi tuon öljynkulutuksen ihan yhtäkkiä. Aivan yhtä nopeasti se auto oli jo seuraavalla omistajalla. :D
 
Noniin, sain huollon sijaisautoksi Skeida Octavian, vajaa 80tkm mittarissa. Vuosimallista en tiedä, tuskin kovin vanha. Kone on pikkuTSI ja DSG.

Täytyy heti sanoa etten ihmettele kun koneet ja laatikot porsii ennenaikojaan, tuo vehje vedättää sitä pikkumottia niin että koko auto tärisee. Kokoajan liian iso vaihde. Siihen yhdistetään se 30tkm huoltoväli niin morjes.
Ei kai noissa kuitenkaan noista matalista kierroksista johtuvia ongelmia juurikaan ole?
 
Omat volkkarit tulee ohjelmoitua 15tkm kiinteälle välille.

Edellisessä (1.9 TDI -03) oli taulussa 578tkm eikä 15tkm öljynvaihtovälillä tarvinut öljyä lisätä tai tarkastaa.
 
Mutuilen oman VAG-pommin perusteella:
Se on 30tkm tai 1-2v.
Lisäksi jos ajat "nurkka-ajoa", niin ajotieteiskone lyhentää vaihtovälin sinne 15tkm/1v saakka.
Aika harva laskee 30tkm/vuosi ja jos vaikka ajaakin, niin tarkoittaa se vain sitä, että on ajettu pitkää matkaa ja siinä on moottori sekä öljyt vähän kevyemmällä käytöllä.

Oma wanha Toyota VVTi 1.8 alkoi tuon öljynkulutuksen ihan yhtäkkiä. Aivan yhtä nopeasti se auto oli jo seuraavalla omistajalla. :D
Tämä. Jos ne öljyt vaihtuu suurin piirtein vuosittain niin mikä ongelma vaikka nimellisesti 30 tkm. Pienemmillä kilsoilla kuitenkin joutuu parin ekan vuoden jälkeen käyttämään vuosittain ”tarkistushuollossa”, joten sama vaihdattaa ne öljytkin. Varsinkin kun voi laittaa halvemmat ei-longlife öljyt.
 
Nyt selvisi oulun taudin jakohihnaongelmat. Olikin alusta asti epäilty oktomurske:

Onneksi tulee melko vähän ajeltua vain Oulun alueella. Veikkaan että tämän myötä loppuu viimeisetkin goodwillit hihnojen ennenaikaiseen korjaukseen.
 
Ei kai noissa kuitenkaan noista matalista kierroksista johtuvia ongelmia juurikaan ole?

Kestäisikö kaksoismassa vauhtipyörän jouset pidempään? Tosin eiköhän VW ole niiden kestoa laskeskellut. Dieseleissä pelkällä nurkka-ajolla vois mennä hiukkasloukku ennenaikaisesti tukkoon?

Omaan diesel golfiin olen soveltanut vielä 30tkm/2v LL vaihtoväliä, talvella tuntuisi häviävän aina puolisen litraa. Tosin ajan suht säännöllisesti yli 50km reissuja.
 
Kestäisikö kaksoismassa vauhtipyörän jouset pidempään? Tosin eiköhän VW ole niiden kestoa laskeskellut. Dieseleissä pelkällä nurkka-ajolla vois mennä hiukkasloukku ennenaikaisesti tukkoon?
Todennäköisesti se kaksoimassa kestäisi pidempään korkeammilla kierroksilla ja pienemmällä väännöllä, sehän on kuitenkin kuluva osa, mutta eine nyt mitenkään erityisesti ennenaikaisesti noissa hajoa.

Dieselin hiukkasloukkuun tuolla ei ole vaikutusta, nurkka-ajolla se menee tukkoon jos puhdistuspolttoa ei saada tehtyä.
 
Talvella olleessa moottorilehdessä oli niiden käytetyn auton DSG korjauksessa pajalla. Siinä oli mainintaa, että laatikot hajoilee myöskin juuri matalien kierrosten tärinän johdosta.

" Yksi pääsyy tämän vaihteiston vikoihin on erään tiedon mukaan sen voimakas tärinä. Päästösyistä moottori käy usein tuhannen kierroksen tuntumassa, mikä ravistaa vaihteistoakin melko rajusti joissakin tilanteissa. Tämä aiheuttaa niin laakeri- kuin mekatroniikkavikoja. "
Mutta ei nuo dsg laatikot tunnettuja laakerivioista ole, vaikka niitäkin nyt varmasti on vähintään sen mitä muissakin laatikoissa. Sen sijaan sitä mä en äkkiä keksi miten se mekatronikka tuosta hajoaa, ja se makatroniikkahan noissa dsg askeissa yleensä on se ongelmien syy.
 
Mutta ei nuo dsg laatikot tunnettuja laakerivioista ole, vaikka niitäkin nyt varmasti on vähintään sen mitä muissakin laatikoissa. Sen sijaan sitä mä en äkkiä keksi miten se mekatronikka tuosta hajoaa, ja se makatroniikkahan noissa dsg askeissa yleensä on se ongelmien syy.
Ne ei ole tunnettuja kun laatikkoa joudutaan aukomaan muiden syiden takia niin samalla sinne vaihdellaan varuiksi muutakin?
 
Ne ei ole tunnettuja kun laatikkoa joudutaan aukomaan muiden syiden takia niin samalla sinne vaihdellaan varuiksi muutakin?
No luulisi että jos nuo laakerit olisi writyisen herkkiä niitä menisi myös yksinään? Siis eihän ne mekatroniikat joka askista hajoa.

Tosin eipä tuo matalalta vedättäminen mikään volkkarin yksinoikeus ole, kaikkien valmistajien autot tekee sitä, eikä ne laakerit yleensä petä silloin kun vaihteita vaitaa sähköaivo. Se kuitenkin vaihtaa automaattisesti pienemmälle kun kaasua painaa syvemmälle.
 
DSG on lähtökohtaisesti aika monimutkainen laatikko verrattuna esim. Toyotan e-CVT, jossa ei ole mitään kytkimiä tai liikutettavia osia (pl. pyörivät rattaat) vaan ”yhtä puuta” kampiakselilta pyörille. DSG:ssä jos jonkinnäköistä solenoidia, venttiiliä, siirtäjää, anturia ja pumppua, joita tarvitaan laatikon mekaaniseen toimintaan. Ei paljoakaan tarvi mennä ketuilleen, että laatikko alkaa arpomaan omiaan. Öljyn laatu oli aikaisemmissa inkarnaatioissa kriittinen ja jopa sillä oli merkitystä onko alkuperäinen öljy synteettinen vai mineraaliöljy.
Ensimmäisiin DSG7-laatikoihinhan alkuperäinen synteettinen öljy aiheutti sähköisiä ongelmia.

Kytkinpakat ovat surullisen kuuluisia kulumisestaan kuivaversioissa. Nyt uusimmissa plugareissa ne ovat menneet vielä pulttaamaan sähkömoottorin samaan konstruktioon. No se on varmaankin se toimintavarmin kohta laatikossa, mutta silläkin on mekatroniikan ohjaama kolmas kytkin.

Yksi ongelma liittyi heikkoon P-lukkoon, eli se kynsi, joka tipahtaa rattaan väliin lukiten eturenkaat. Eli jos oli tapana paljonkin parkkeerata mäkiin ilman käsijarrua, P-lukon kynsi saattoi katketa. Tämä on mielestäni ainoa selkeä toimenpide, jossa käyttäjä pystyi kestoon suoraan vaikuttamaan. Oikea tapa on seistä jarrulla, vetää käsijarru sitten vaihde P:lle ja vasta sitten vapauttaa jalkajarru. Uudemmissa sitten sähköiset pysäköintijarrut varmaan poistivat ongelman.
 
Kytkinpakat ovat surullisen kuuluisia kulumisestaan kuivaversioissa. Nyt uusimmissa plugareissa ne ovat menneet vielä pulttaamaan sähkömoottorin samaan konstruktioon. No se on varmaankin se toimintavarmin kohta laatikossa, mutta silläkin on mekatroniikan ohjaama kolmas kytkin.

Olisikohan tämä ollut sen taannoisen Kia Optima PHEVin ongelma jonka möin eteenpäin toiseen liikkeeseen surutta, piti hankkiutua vaan äkkiä eroon kun tuli pelko että laukeaa kalliisti.

Sähköllä meni siis täysin smoothisti mutta aina kun bensakone kävi eli polttomoottori oli yhtään voimansiirron kanssa tekemisissä niin meno oli tasaisen nykivää siellä 60-90km/h vauhdeissa. Ensiksi epäilin että motti kävisi huonosti mutta ei vikavaloja, tulpat vaihdettiin, motti kävi heti kylmänäkin startista täysin tasaisesti eli epäilys siirtyi vaihteistoon...

Ps. jotta ei mene täysin offtopiciksi niin sain juuri kuulla että tutulla oli Polosta menny DSG paskaksi. En tiedä yksityiskohtia mutta korjausarvio 3000€ plus työt.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta ei nuo dsg laatikot tunnettuja laakerivioista ole, vaikka niitäkin nyt varmasti on vähintään sen mitä muissakin laatikoissa. Sen sijaan sitä mä en äkkiä keksi miten se mekatronikka tuosta hajoaa, ja se makatroniikkahan noissa dsg askeissa yleensä on se ongelmien syy.
Joissain vanhemmissa versioissa mekatroniikan hydrauliikan paineakku hajosi, säröili tms. Ei kuitenkaan mennyt yleensä kerralla, niin vissiin pelasi sinnepäin ja saattoi hajottaa samalla jotain muutakin ajan kanssa. Sitten niitä on fiksailtu vaihtelevassa laajuudessa vuosien aikana. Alkuun vissiin suurin piirtein koko laatikko vaihtoon, kunnes joku tajusi että sen painesäiliön ja liittyvien komponenttien vaihtaminen riittää. Ainakin monissa tapauksissa… tai voihan sieltä olla muutakin rikki, tai ajettu pitkään niin että toiminta ollut sinnepäin. Päälle normaali kuluminen. Tästä (mutuillen) seuraa, että vikoja on sinänsä rajallisesti ja ongelmat periaatteessa selvillä, mutta mikä on varmasti toimiva ja taloudellinen ja pitkäikäinen korjaus - sekä asiakkaan että korjaamon näkökulmasta?

Joku mainitsi pakkikynsi-ongelman. Ei ole tuttu, mutta erityisesti autohold ja myös sähköinen käsijarru ainakin rajoittavat merkittävästi tuon kuormittumista useimmissa käyttötilanteissa. Tosin polo/fabia-sukuisissa tuota autoholdia ei ole ollut käsittääkseni. Ei liity pakkiin, mutta tuossa normikässäriversiossa on liikennevaloissa yms helppo ”vahingossa” luistatella vähän kytkintä, varsinkin jos on tottunut perinteiseen automaattiin.

Näitä kauhuskenaarioita lukiessa kannattaa muistaa että suurin osa pienten-keskikokoisten autojen automaattilaatikoista on nykyään kaksoiskytkimiä… tai cvt-pohjaisia. Monimutkaisia vehkeitä ja vaihteistojen valmistajia on rajallisesti. Tuttujen toyota kuulemma alkoi luistamaan vikavalojen kera, kyseessä normicvt. Toivottavasti ei ole pahasti hajalla, ei ole tojokaan aina viaton.

Itse valitin oman kärryn vaihteistosta huollossa kun joissain mäki+täyskaasutyyppisissä tilanteissa luisti hiukan tietyillä vaihteilla. Tekivät ns. sopeutuksen eli kalibroi kytkimien asennot tms. Epäilyksistä huolimatta tämä ratkaisi ongelman. Mutta veikkaan että kovin moni peruskäyttäjä ei tuota pientä (tai vähän isompaakaan) luistoa huomaisi. Kun ei edes välttämättä tajua mitä luistaminen tarkoittaa. Jolloin voi olla monessa tapauksessa tämmöistäkin sen takana, että ne kytkimet kuluvatkin ns. epänormaalisti… perusongelma tossakin on ns. hieno tekniikka ja pienet toleranssit.

Matalista kierroksista mutuilut: käsittäisin että tämä on enemmän dieselien ongelma. Enemmän vääntöä ja vielä pienemmillä kierroksilla. Ei pikku-tsi:tkään kovin suurilla kierroksilla mene taajamassa, mutta erityistä jyristelyä en ole havainnut, koska vaihtaa herkästi alaspäin… kun ei sitä tehoakaan liikaa ole. Kolmipyttyisistä ei tosin ole kokemusta, niissä iskuja tulee toki harvemmin.
 
Joissain vanhemmissa versioissa mekatroniikan hydrauliikan paineakku hajosi, säröili tms. Ei kuitenkaan mennyt yleensä kerralla, niin vissiin pelasi sinnepäin ja saattoi hajottaa samalla jotain muutakin ajan kanssa. Sitten niitä on fiksailtu vaihtelevassa laajuudessa vuosien aikana. Alkuun vissiin suurin piirtein koko laatikko vaihtoon, kunnes joku tajusi että sen painesäiliön ja liittyvien komponenttien vaihtaminen riittää. Ainakin monissa tapauksissa… tai voihan sieltä olla muutakin rikki, tai ajettu pitkään niin että toiminta ollut sinnepäin. Päälle normaali kuluminen. Tästä (mutuillen) seuraa, että vikoja on sinänsä rajallisesti ja ongelmat periaatteessa selvillä, mutta mikä on varmasti toimiva ja taloudellinen ja pitkäikäinen korjaus - sekä asiakkaan että korjaamon näkökulmasta?

Joku mainitsi pakkikynsi-ongelman. Ei ole tuttu, mutta erityisesti autohold ja myös sähköinen käsijarru ainakin rajoittavat merkittävästi tuon kuormittumista useimmissa käyttötilanteissa. Tosin polo/fabia-sukuisissa tuota autoholdia ei ole ollut käsittääkseni. Ei liity pakkiin, mutta tuossa normikässäriversiossa on liikennevaloissa yms helppo ”vahingossa” luistatella vähän kytkintä, varsinkin jos on tottunut perinteiseen automaattiin.

Näitä kauhuskenaarioita lukiessa kannattaa muistaa että suurin osa pienten-keskikokoisten autojen automaattilaatikoista on nykyään kaksoiskytkimiä… tai cvt-pohjaisia. Monimutkaisia vehkeitä ja vaihteistojen valmistajia on rajallisesti. Tuttujen toyota kuulemma alkoi luistamaan vikavalojen kera, kyseessä normicvt. Toivottavasti ei ole pahasti hajalla, ei ole tojokaan aina viaton.

Itse valitin oman kärryn vaihteistosta huollossa kun joissain mäki+täyskaasutyyppisissä tilanteissa luisti hiukan tietyillä vaihteilla. Tekivät ns. sopeutuksen eli kalibroi kytkimien asennot tms. Epäilyksistä huolimatta tämä ratkaisi ongelman. Mutta veikkaan että kovin moni peruskäyttäjä ei tuota pientä (tai vähän isompaakaan) luistoa huomaisi. Kun ei edes välttämättä tajua mitä luistaminen tarkoittaa. Jolloin voi olla monessa tapauksessa tämmöistäkin sen takana, että ne kytkimet kuluvatkin ns. epänormaalisti… perusongelma tossakin on ns. hieno tekniikka ja pienet toleranssit.

Matalista kierroksista mutuilut: käsittäisin että tämä on enemmän dieselien ongelma. Enemmän vääntöä ja vielä pienemmillä kierroksilla. Ei pikku-tsi:tkään kovin suurilla kierroksilla mene taajamassa, mutta erityistä jyristelyä en ole havainnut, koska vaihtaa herkästi alaspäin… kun ei sitä tehoakaan liikaa ole. Kolmipyttyisistä ei tosin ole kokemusta, niissä iskuja tulee toki harvemmin.
Mikä mekaaninen laite on viaton/huoleton? Kaikki hajoaa ennemmin tai myöhemmin, VAG varmasti ennemmin...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
276 438
Viestejä
4 758 264
Jäsenet
77 474
Uusin jäsen
JP18347

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom