Joissain vanhemmissa versioissa mekatroniikan hydrauliikan paineakku hajosi, säröili tms. Ei kuitenkaan mennyt yleensä kerralla, niin vissiin pelasi sinnepäin ja saattoi hajottaa samalla jotain muutakin ajan kanssa. Sitten niitä on fiksailtu vaihtelevassa laajuudessa vuosien aikana. Alkuun vissiin suurin piirtein koko laatikko vaihtoon, kunnes joku tajusi että sen painesäiliön ja liittyvien komponenttien vaihtaminen riittää. Ainakin monissa tapauksissa… tai voihan sieltä olla muutakin rikki, tai ajettu pitkään niin että toiminta ollut sinnepäin. Päälle normaali kuluminen. Tästä (mutuillen) seuraa, että vikoja on sinänsä rajallisesti ja ongelmat periaatteessa selvillä, mutta mikä on varmasti toimiva ja taloudellinen ja pitkäikäinen korjaus - sekä asiakkaan että korjaamon näkökulmasta?
Joku mainitsi pakkikynsi-ongelman. Ei ole tuttu, mutta erityisesti autohold ja myös sähköinen käsijarru ainakin rajoittavat merkittävästi tuon kuormittumista useimmissa käyttötilanteissa. Tosin polo/fabia-sukuisissa tuota autoholdia ei ole ollut käsittääkseni. Ei liity pakkiin, mutta tuossa normikässäriversiossa on liikennevaloissa yms helppo ”vahingossa” luistatella vähän kytkintä, varsinkin jos on tottunut perinteiseen automaattiin.
Näitä kauhuskenaarioita lukiessa kannattaa muistaa että suurin osa pienten-keskikokoisten autojen automaattilaatikoista on nykyään kaksoiskytkimiä… tai cvt-pohjaisia. Monimutkaisia vehkeitä ja vaihteistojen valmistajia on rajallisesti. Tuttujen toyota kuulemma alkoi luistamaan vikavalojen kera, kyseessä normicvt. Toivottavasti ei ole pahasti hajalla, ei ole tojokaan aina viaton.
Itse valitin oman kärryn vaihteistosta huollossa kun joissain mäki+täyskaasutyyppisissä tilanteissa luisti hiukan tietyillä vaihteilla. Tekivät ns. sopeutuksen eli kalibroi kytkimien asennot tms. Epäilyksistä huolimatta tämä ratkaisi ongelman. Mutta veikkaan että kovin moni peruskäyttäjä ei tuota pientä (tai vähän isompaakaan) luistoa huomaisi. Kun ei edes välttämättä tajua mitä luistaminen tarkoittaa. Jolloin voi olla monessa tapauksessa tämmöistäkin sen takana, että ne kytkimet kuluvatkin ns. epänormaalisti… perusongelma tossakin on ns. hieno tekniikka ja pienet toleranssit.
Matalista kierroksista mutuilut: käsittäisin että tämä on enemmän dieselien ongelma. Enemmän vääntöä ja vielä pienemmillä kierroksilla. Ei pikku-tsi:tkään kovin suurilla kierroksilla mene taajamassa, mutta erityistä jyristelyä en ole havainnut, koska vaihtaa herkästi alaspäin… kun ei sitä tehoakaan liikaa ole. Kolmipyttyisistä ei tosin ole kokemusta, niissä iskuja tulee toki harvemmin.