VAG autojen monet ongelmat

Hyvä tietää, että mikään ei ole parantunut VW:n laadussa sitten 2009. Pidättäydyn jatkossakin näistä jos omalla rahalla pitää hankkia.

Aika rankka yleistys. DSG vaihtestotyyppejä ja versioita kun on niin paljon. Kuiva/märkä/poikittaskoneeseen/pitkittäiskoneeseen ja eri kehitysversiot vielä noista. En nyt lähtisi poissulkemaan mitään vaihteistoa ihan tuon perusteella. Jokaisella "automaatti" lootalla on omat ongelmanssa ja huonot versionsa. Manuaalilootat ovat siinä mielessä pomminvarmoja toiminnaltaan

Ja niinhän se on, että niin kauan kaikki hyvin ja omistaja tyytyväinen kun ei omalle kohdalle napsahda.. Mutta sitten kun napsahtaa, niin mieli muuttuu ja ja tuomio tulee välittömästi.

Itsellä kolmas DSG ( S-stronic ) menossa ) .....so far so good.... ( ja kop kop )
 
Aika rankka yleistys. DSG vaihtestotyyppejä ja versioita kun on niin paljon. Kuiva/märkä/poikittaskoneeseen/pitkittäiskoneeseen ja eri kehitysversiot vielä noista. En nyt lähtisi poissulkemaan mitään vaihteistoa ihan tuon perusteella. Jokaisella "automaatti" lootalla on omat ongelmanssa ja huonot versionsa.

Mjoo, ja ompa noissa manuaaleisssakin on omat ongelmansa :) Todennäköisesti seuraavassa autossa ei ole sitten vaihdelaatikkoa lainkaan, mutta eiköhän niitä ongelmia sittenkin löydy.
 
Eikös sähkiksiinkin ole se vaihteisto hiipimässä ? Muistaakseni sellainen on jossain malleissa.
Sähköauto manuaalilootalla olisi kova sana :)
 
Eikös sähkiksiinkin ole se vaihteisto hiipimässä ? Muistaakseni sellainen on jossain malleissa.
Sähköauto manuaalilootalla olisi kova sana :)
Ei kai niitä vaihteistoja ole kuin jossain Porsche Taycanissa ja siinäkin vain kiihtyvyyden takia? Tuskin on ihan kohta vaihteistoja tulossa perussähkiksiin, sen verran hyvin pärjäävät ilmankin. Johonkin kalliiseen tulevaisuuden sähköurheiluautoon tuommoinen manuaaliloota voi tullakin, ihan vaan fiiliksen takia. Oikeaa tarvetta tuskin niissäkään sille olisi. Engineering Explained Youtube kanavan Jason teki aiheesta videonkin. Siinä käsiteltiin sähkiksen virtuaalista manuualilaatikkoa eli kytkimen painaminen vaan esti tehon saamisen ja vaihdekepin liikuttelu muutti maksimivääntöä. Mitään oikeaa vaihteistoa kyseisessä autossa ei edes ollut.

Nyt kun tuli Porscheista puhe, niin huvittavaa sikäli, että niissä olevaa PDK vaihteistoa kehutaan kaikkialla ja muissa VAG tuotteissa olevaa DSG:tä taas yhtälailla haukutaan. Molemmat ovat pohjimmiltaan kumminkin kaksoiskytkinvaihteistoja. Ja joo, tiedän etteivät ne ole samanlaisia, lähinnä pointti oli, että ei se kaksoiskytkin sinänsä ole huono, on vaan huonoja ja hyviä toteutuksia aiheesta.

Itse en tykkää ainakaan hinnat alkaen mallin DSG lootasta. Kokemus siis vm 2016 Skoda Rapid 1.4 bensan lootasta. Se on tosi hankala ajettava hitaissa vauhdeissa ja erityisesti se korostuu pienessä mäessä tehtävässä taskupysäköinnissä. Auto meinaa rynniä liian ärhäkästi, kun yrittää vaan hieman liikuttaa autoa. Kyseessä lienee kuivan kytkimimen säästäminen eli sitä ei haluta luistattaa. Liikkeessä tuokin laatikko on ihan mainio, vaihdot on nopeita ja huomaamattomia.
 
Tosiaan 60tkm DSG:n öljynvaihtoväli, mutta suodatinta ei vaihdeta (ainakaan Golffissa), koska niin hankalassa paikassa, jotta pitäisi koko vaihteisto tiputtaa alas.
Vikakoodilla hakemalla tuli vastaan Audin bulletin, jossa tosiaan mainittu aiheuttajaksi "Pressure regulating valve for clutch 0 mechanically faulty" (https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2017/MC-10153065-9999.pdf)
vm. -15 GTE Golffilla mittarissa 170tkm ja ainakin tähän asti on selvitty ilman kyseistä koodia *koputtaa puuta* :interested:

Hämmentää kyllä nämä VAG:n yli-insinööreilyt, vaikkakin uudet perusmoottorit lienee jo korjattu yrityksen ja erehdyksen kautta. Tässäkin vika on jossain paineensäätöventtiilissä mekatroniikkayksikön sisällä. Pieni osa lopettaa toimintansa, niin koko mekatroniikka vaihtoon.

Spoilerissa, kuinka Hyundai tekee saman asian hybrideissään. Sähkömoottorilla liikutetaan jarrunesteen täyttämää hydraulisylinteriä, joka liikuttaa kytkintä. Nesteet pitää vaihtaa 60tkm välein ja samalla ajaa kalibrointiohjelma, mutta muuten yksinkertaisen huoltovapaa toteutus. Jos toimilaite pitäisi vaihtaa se lähtee alakautta irrottamalla sähköjohto, hydrauliletku ja poistamalla muutama pultti.

1653463921177.png
 
Ei kai niitä vaihteistoja ole kuin jossain Porsche Taycanissa ja siinäkin vain kiihtyvyyden takia? Tuskin on ihan kohta vaihteistoja tulossa perussähkiksiin, sen verran hyvin pärjäävät ilmankin. Johonkin kalliiseen tulevaisuuden sähköurheiluautoon tuommoinen manuaaliloota voi tullakin, ihan vaan fiiliksen takia. Oikeaa tarvetta tuskin niissäkään sille olisi. Engineering Explained Youtube kanavan Jason teki aiheesta videonkin. Siinä käsiteltiin sähkiksen virtuaalista manuualilaatikkoa eli kytkimen painaminen vaan esti tehon saamisen ja vaihdekepin liikuttelu muutti maksimivääntöä. Mitään oikeaa vaihteistoa kyseisessä autossa ei edes ollut.

Nyt kun tuli Porscheista puhe, niin huvittavaa sikäli, että niissä olevaa PDK vaihteistoa kehutaan kaikkialla ja muissa VAG tuotteissa olevaa DSG:tä taas yhtälailla haukutaan. Molemmat ovat pohjimmiltaan kumminkin kaksoiskytkinvaihteistoja. Ja joo, tiedän etteivät ne ole samanlaisia, lähinnä pointti oli, että ei se kaksoiskytkin sinänsä ole huono, on vaan huonoja ja hyviä toteutuksia aiheesta.

Itse en tykkää ainakaan hinnat alkaen mallin DSG lootasta. Kokemus siis vm 2016 Skoda Rapid 1.4 bensan lootasta. Se on tosi hankala ajettava hitaissa vauhdeissa ja erityisesti se korostuu pienessä mäessä tehtävässä taskupysäköinnissä. Auto meinaa rynniä liian ärhäkästi, kun yrittää vaan hieman liikuttaa autoa. Kyseessä lienee kuivan kytkimimen säästäminen eli sitä ei haluta luistattaa. Liikkeessä tuokin laatikko on ihan mainio, vaihdot on nopeita ja huomaamattomia.
Mulla on ollut vähän erilainen käsitys, mitä tullut arvosteluista pääteltyä ettei pdk ole kovin suosittu, mutta toisaalta voi vaan kertoa siitä että halutaan ennemmin vain ajaa manuaalilla itse ajofiiliksen takia. Manuaalit ilmeisesti pitäneet paremmin arvonkin?

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, mikä määrä dsg laatikoita porsii. Mistään muusta laatikosta ei ole koskaan tullut yhtä paljon sanottavaa maailmalla laadun osalta. Sitä nyt ei mikään myyty määrä selitä, sillä eikai vag ole ainoa autovalmistaja maailmassa. :rofl: Itse kokeillut noita eri dsg malleja eri omissa tutuilla tai koeajo-autoissa ja ei kyllä niistä useammasta kymmenestä vastaan tulleesta ole yhtään sellaista ollut, jotka ei olisi pitänyt korjata 30tkm - 150tkm välillä (itse omistanut vain yhden onneksi). Useimmat porsineet ensimmäisen kerran siinä 50tkm kohdalla. Ei väliä onko kuiva, märkä, 6 vai 7-vaihteinen, yhtä lailla kaikki menneet. Pääsyyllinen näyttäisi olevan mekatroniikka, mikä hajotessaan paskoo kaiken muunkin huonolla tuurilla. Kytkimet noissa kuluu ihan yhtälailla kuin manuaaliaskissakin kytkin, joten dsg hajoaminen on vain kysymys. Niissä vain sen työn hinta on aika huimaava perinteiseen manuaaliaskiin verrattuna.
 
No Kiinasta oli dataa että miljoonasta vehkeestä olis ongelmia ollu 20000 yksilön kohdalla.
 
Itse en tykkää ainakaan hinnat alkaen mallin DSG lootasta. Kokemus siis vm 2016 Skoda Rapid 1.4 bensan lootasta. Se on tosi hankala ajettava hitaissa vauhdeissa ja erityisesti se korostuu pienessä mäessä tehtävässä taskupysäköinnissä. Auto meinaa rynniä liian ärhäkästi, kun yrittää vaan hieman liikuttaa autoa. Kyseessä lienee kuivan kytkimimen säästäminen eli sitä ei haluta luistattaa. Liikkeessä tuokin laatikko on ihan mainio, vaihdot on nopeita ja huomaamattomia.

Tämä. Vuoden kohta ollut käytössä Superb 2.0D DSG(7v märkä) ja sijaisautona oli hetken Golf 1.5TSI DSG. Ilmeisesti golf oli kuivalla laatikolla kun ihan sukkasiltaan piti liikkeellelähdöt tehdä ettei olisi niin hyökkäävä. Laatikot tietysti oppivia, niin tiedä millaisessa ajossa on ollut..
Yleisesti ottaen jäi huono fiilis tosta, kun jokaisessa tilanteessa yritetään minimoida kytkimen luistatus niin on kovin kulmikkaan tuntuinen. Eroa kuin yö/pv noiden kahden laatikon kesken. Ikäeroa myös oli, golf -18 ja superb -21.
 
Hämmentää kyllä nämä VAG:n yli-insinööreilyt, vaikkakin uudet perusmoottorit lienee jo korjattu yrityksen ja erehdyksen kautta. Tässäkin vika on jossain paineensäätöventtiilissä mekatroniikkayksikön sisällä. Pieni osa lopettaa toimintansa, niin koko mekatroniikka vaihtoon.

Spoilerissa, kuinka Hyundai tekee saman asian hybrideissään. Sähkömoottorilla liikutetaan jarrunesteen täyttämää hydraulisylinteriä, joka liikuttaa kytkintä. Nesteet pitää vaihtaa 60tkm välein ja samalla ajaa kalibrointiohjelma, mutta muuten yksinkertaisen huoltovapaa toteutus. Jos toimilaite pitäisi vaihtaa se lähtee alakautta irrottamalla sähköjohto, hydrauliletku ja poistamalla muutama pultti.

1653463921177.png

Tai sitten tekee kuten Toyota, ei paljon ongelmia ole.
 
Tai sitten tekee kuten Toyota, ei paljon ongelmia ole.

Toyotan toteutus ei ole ideaali nopeaan maantieajoon ja varsinkaan Autobahnalle, mistä ne GTE:t on kotoisin. Sähkömoottorilla polttiksen ja vaihteistona välissä saadaan DSG:stäkin kelpo kaupunkivaihteisto, koska luistatuksen tarvetta liikkeelle lähtiessä ei ole.

Vertasin pääpiirteittäin kahta samanlaista kaksoiskytkin hybridivoimalinjaa, jossa tuo moottorin erotus vaihteistosta on kuitenkin tehty teknisesti eri tavalla. VAG haluaa ympätä kaiken älyn ja toimilaitteet yhteen mekatroniikkayksikköön, kun niitä toimilaitteita voisi toisella toteutuksella vähän hajauttaa.

Valmistajalle varmaankin halvempaa painaa liukuhihna kuumana koko pakettia ja ottaa varaosamekatroniikasta hyvää katetta.
 
Eivät korjaamolla kirjanneet ylös vaan sanoivat et ilmamassa-anturista herjaa ja sitä kautta vaihdettava. Olen jotenkin EGR:n kannalla. Tosin vain hehku vilkkuu satunnaisesti ajossa ja moottorin vikavalo ei pala.

ilmamassa-mittariin viittavat vikakoodit voi tarkoittaa esim imuvuotoa (anturi ei saa mitattua järkevä lukemia)
 
Noista DSG vaihteistoista niin tosiaan laatikoita on sen verran paljon eri malleja että ei kannata yleistää, esim ne vanhemmat 7v kuivakytkinlaatikot on paljon heikompia kuin uudemmat märillä kytkimillä olevat. Mutta tosiaan ei ne muidenkaan vastaavat laatikot juuri kestävämpiä ole, oma pidempiaikainen kokemus Fordin powershiftistä joka ei googlettelun perusteella olisi aivan niin surkea niin oli huonoin laatikko millä on tullut ajettua/omistettua :D autoon vaihdettiin minun omistusaikana 70 - 90tkm tuo laatikko kahteen kertaan ja useamman kerran sitä sopeutettiin ja mekatroniikkakin vaihdettiin kerran öljynvaihtojen lisäksi. Kun se vihdoin saatiin "varmasti" kuntoon niin lähti myös hyvin äkkiä vaihtoon.
 
Mutta tosiaan ei ne muidenkaan vastaavat laatikot juuri kestävämpiä ole, oma pidempiaikainen kokemus Fordin powershiftistä joka ei googlettelun perusteella olisi aivan niin surkea niin oli huonoin laatikko millä on tullut ajettua/omistettua :D autoon vaihdettiin minun omistusaikana 70 - 90tkm tuo laatikko kahteen kertaan ja useamman kerran sitä sopeutettiin ja mekatroniikkakin vaihdettiin kerran öljynvaihtojen lisäksi. Kun se vihdoin saatiin "varmasti" kuntoon niin lähti myös hyvin äkkiä vaihtoon.

Offtopiccia, mutta menkööt omalta osaltani tämän yhden viestin verran. En tiedä mitä olet googletellut, mutta onhan tuo ihan yleistä tietoa(?) että powershiftit on paskoja laatikoita. Esim.
 
Onkohan kytkin hajoamassa, vai mikähän vois selittää. Kyseessä vm 07 Golf 1k.

Huomaa että 1-2 vaihtaessa kuuluu klonksahtava ääni ja auto saattaa vähän "töksähtää" ellei vedä äärimmäisen varovaisesti. Muutenhan ajettavuus on ihan kunnossa.

Ja jos joku tietää vian niin mitähän sen korjaaminen maksais arviolta?
 
Onkohan kytkin hajoamassa, vai mikähän vois selittää. Kyseessä vm 07 Golf 1k.

Huomaa että 1-2 vaihtaessa kuuluu klonksahtava ääni ja auto saattaa vähän "töksähtää" ellei vedä äärimmäisen varovaisesti. Muutenhan ajettavuus on ihan kunnossa.

Ja jos joku tietää vian niin mitähän sen korjaaminen maksais arviolta?

Tai mekatroniikka. Ekana sopeutus, sitten pajalle.
 
Offtopiccia, mutta menkööt omalta osaltani tämän yhden viestin verran. En tiedä mitä olet googletellut, mutta onhan tuo ihan yleistä tietoa(?) että powershiftit on paskoja laatikoita. Esim.
Sen verran vielä offtopicia että tästä on aikaa jo reilusti (noin 7v), myöhemminhän noistakin alkoi kuulumaan tosi paljon soraääniä ja fordihan jopa hetkeksi palasi momenttiaskeihin noiden ongelmien takia mutta silloin aikanaan lähinnä vain dsg askeista löytyi valitusta, johtunee siitä kun VAG konsernihan oli ensimmäisiä jotka noita toi massatuotantoon
 
Onkohan kytkin hajoamassa, vai mikähän vois selittää. Kyseessä vm 07 Golf 1k.

Huomaa että 1-2 vaihtaessa kuuluu klonksahtava ääni ja auto saattaa vähän "töksähtää" ellei vedä äärimmäisen varovaisesti. Muutenhan ajettavuus on ihan kunnossa.

Ja jos joku tietää vian niin mitähän sen korjaaminen maksais arviolta?

Kaksoismassavauhtipyörä?
 
Noissa DSG-lootissa oli myös sellainen mekatroniikkaan liittyvä ongelma, en tiedä muistaako kukaan, mutta valmistajahan teki niihin öljynvaihtokampanjan, jossa alkuperäinen synteettinen öljy vaihdettiin mineraalipohjaiseksi. Liittyi jotenkin sähköihin, söikö alkuperäinen jotkut eristeet vai liittyikö sähkönjohtavuuteen.
 
Noissa DSG-lootissa oli myös sellainen mekatroniikkaan liittyvä ongelma, en tiedä muistaako kukaan, mutta valmistajahan teki niihin öljynvaihtokampanjan, jossa alkuperäinen synteettinen öljy vaihdettiin mineraalipohjaiseksi. Liittyi jotenkin sähköihin, söikö alkuperäinen jotkut eristeet vai liittyikö sähkönjohtavuuteen.
Sähkönjohtavuuteen liittyi.
 
Totta, lukutaito auttaisi.

Anyway öljyt vaihtoon, sitten kaksoismassa/synkrohommiin
Ei kai kaksoismassalla kytkin pohjassa mitään yhteyttä voimalinjaan pitäisi olla?

Tietysti jos kytkin ei irrota kunnolla tai kytkinakselin laakeri jumii, se voisi tuollaista teettä
 
No ainakin jotkut ovat sitä mieltä että nimenomaan se mekatroniikka tarvitsisi säännöllisesti uudet öljyt.
 
Kuivakytkinversion yleisimmät hajoamismekanismit ovat ainakin sellaisia, joihin ei mekatroniikan öljynvaihto auta.

Ensimmäinen vaihtoehto on se vanhemman konstruktion ongelma, jossa paineakku tai sen kiinnityskohta repeää eikä paine enää pysy. Tätä korjattiin jossain kohtaa ohjelmistopäivityksellä joka laski paineita alemmas, mutta sitäkään ei ole tehty niihin autoihin jotka eivät ole käyneet merkkarilla huolettavana. Mekatroniikan öljynvaihto ei tältä pelasta.

Toinen vaihtoehto on vaihteiston laakerivaurio josta irtoava metallisilppu tukkii siirtohaarukoiden magneettiset asentotunnistimet ja ongelmia alkaa tulla. Toki tuossa vaiheessa peli on jo muutenkin menetetty kun se metallihileinen öljy on siellä vaihteiston mekanismissa tehnyt tuhojaan. Tähänkään ei mekatroniikan öljy liity lainkaan.

On varmasti sellaisiakin vauriomahdollisuuksia joiden todennäköisyys pienenee vaihtamalla mekatroniikan öljyt, mutta oma tuntumani on se, että noiden osuus kaikista hajoamisista on hyvin pieni.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
@Rahi

Onko käynnistys asia edennyt?

Eipä ole sen kummemin. Satunnaisesti saa sahata moneen kertaan ennen kuin lähtee käyntiin ja pätkii tovin. Toisina päivinä ei mitään ongelmia. VCDS ei näytä vikakoodeja. Uutena asiaan liitttymättömänä asiana tänään apparin ikkuna aukesi itsestään alas ajon aikana...
 
Vuosimallin -16 A4 on toiminut muuten moitteettomasti, mutta nyt kojelaudan oikealta puolelta kuuluu satunnaisesti parin minuutin välein kummallinen sekunnin mittainen natina. Mikähän hitto tuo voi olla?
.
 
Kiitokset neuvoista! Ei ainakaan heti kuulunut ilmastointi sammutettuna, mutta siinä voi olla välillä vartin taukoja muutenkin, joten seurailen tilannetta. Vaimokin kyllä välillä natisee, mutta tuo tulee yksin ajellessakin :lol:
 
VCDS/Obd11 kiinni ja testailee ilmastoinnin output testillä servot läpi. Se minkä kohdalla ääni kuuluu niin syypää on sulla selvillä.
 
Onko kokemuksia radion päivityksestä?

Tilasin B7 Passattiin perussoittimen tilalle purkuautosta RNS315:n. Ilmeisesti ihan plug & play asennus. Nykyisessä soittimessa on karvalakkimallin bluetooth, eli puhelut ja Spotify toimivat, mutta näytöllä lukee vain "Bluetooth audio", eikä biisiä voi vaihtaa. Käsitin, että tuossa RNS315:ssä on sisäänrakennettu Bluetooth, mutta itse soitin käyttäisi puheluihin auton omaa mikrofonia. GPS-antennille onkin soittimen takana paikka. Android-soittimet eivät kiinnosta.

Tuleekohan tuosta sotku, jos nyt tulee ikään kuin kaksi bluetoothia autoon? Vanhan bluetoothin voi varmaan repiä irti ja OBD Eleven löytyy myös koodailua varten. Myös jalkatilavalot tuli tilattua eteen ja pääsee koodaamaan ne käyttöön.
 
Onko kokemuksia radion päivityksestä?

Tilasin B7 Passattiin perussoittimen tilalle purkuautosta RNS315:n. Ilmeisesti ihan plug & play asennus. Nykyisessä soittimessa on karvalakkimallin bluetooth, eli puhelut ja Spotify toimivat, mutta näytöllä lukee vain "Bluetooth audio", eikä biisiä voi vaihtaa. Käsitin, että tuossa RNS315:ssä on sisäänrakennettu Bluetooth, mutta itse soitin käyttäisi puheluihin auton omaa mikrofonia. GPS-antennille onkin soittimen takana paikka. Android-soittimet eivät kiinnosta.

Tuleekohan tuosta sotku, jos nyt tulee ikään kuin kaksi bluetoothia autoon? Vanhan bluetoothin voi varmaan repiä irti ja OBD Eleven löytyy myös koodailua varten. Myös jalkatilavalot tuli tilattua eteen ja pääsee koodaamaan ne käyttöön.
Tästä voisi olla apua:

Poimintana tuolta: If you do like to stream music / skip tracks / see track name playing then enable the RNS315 bluetooth & wire a mic directly to the RNS315. Also unplug the Bluetooth under the seat

Aikoinaan tuli Sciroccoon laitettua mm. Aliexpressistä löytyvä RCD330 Plus, joita löytyy nykyään ihan jopa Carplaylla ja Android Autolla, joka oli täysin plug&play täysin ilman koodailuja tai modailuja, joten tietämys näiden VW:n virallisien kanssa rajoittuu googlailuun.
 
Tilasin B7 Passattiin perussoittimen tilalle purkuautosta RNS315:n. Ilmeisesti ihan plug & play asennus. Nykyisessä soittimessa on karvalakkimallin bluetooth, eli puhelut ja Spotify toimivat, mutta näytöllä lukee vain "Bluetooth audio", eikä biisiä voi vaihtaa.
Taitaa riippua sen uuden soittimen firmwaresta, onnistuuko nuo toivotut asiat silläkään. AVRCP-tukea ei mun käsittääkseni alkupään tuotannossa ollut joten pelkkä RNS-315 ei ole tae siitä, että biisien nimet näkyisivät tai biisien vaihto auton nappuloista toimisi.
 
Taitaa riippua sen uuden soittimen firmwaresta, onnistuuko nuo toivotut asiat silläkään. AVRCP-tukea ei mun käsittääkseni alkupään tuotannossa ollut joten pelkkä RNS-315 ei ole tae siitä, että biisien nimet näkyisivät tai biisien vaihto auton nappuloista toimisi.
Saa nähdä. Netistä löytyi paljon juttua, kuinka uudemmilla puhelimilla ainakin toimi tuo ominaisuus. Löysin myös vuodelta 2010 esittelyvideon, jossa biisien nimet ja hallinta näkyivät näytöllä. Eipä tuohon maailma kaadu, jos biisien nimet eivät tule näkyviin. SD-lukija ja etenkin navigaattori ovat kiva lisä. Pitää vielä kaivella jostain karttojen päivitys tuohon. 169€ hintaan aika mukava piristys auton keskikonsolin ilmeeseen.

Eli jos soitin osaa näyttää kappaleiden nimet itse, kytken nykyisen bluetoothin pois ja asennan erillisen mikrofonin soittimille. Vai osaakohan uusi soitin käyttää auton alkuperäistä mikkiä ilman bluetooth-moduuliakin? Jos ei osaa näyttää biisien nimiä, niin vanha moduuli saa jäädä käyttöön. Kompassi tuossa näköjään oli valmiina ja GPS-antennin saa vedettyä vaikka minne.
 
^ Ainakin mulla v. 2012 autossa jo alun perin ollut RNS315 näyttää Bluetoothilla kappaleiden nimet ja biisiä voi vaihtaa soittimen napeista. Tiiä sitten onko softaa koskaan päivitelty. Kartat on ainakin vanhat.
 
Meneeköhän autonkorjauslankaan vai tähän, mutta onko kellään hajua mitkä Tampereen autohuolloista ovat yleisesti hyviä paikkoja huoltaa VAG vehkeitä?

Biturbo Passatti heittää EPC-valon päälle kovemmissa kiihdytyksissä ja antaa koodiksi P02CB00 (Turbo B Underboost). Jotkut paikat varmaan lyö suoraan turboa vaihtoon, mutta tuon koodin voi käsitteeksi trigata n. 100 muutakin vikaa ja ois kiva päästä mahdollisimman halvalla, tietenkin :D
 
Ei varsinaisesti mikään puhdas vag-ongelma, mutta ilmastointi ei ole pariin vuoteen kyennyt puskemaan niskan jäykistävää, täysin jääkylmää ilmaa. Pyynti harvemmin on ihan minimissä ja ohjaamon lämpö on pysynyt siedettävänä jopa kuumimpina päivinä joten en ole vikaa sen kummemmin alkanut selvittelemään.

Käytin auton toissa kesänä vianorilla ilmastoinnin "huollossa" ja siellä sanoivat että ei vuotoja, kaikki toimii kuten pitääkin. Ja nyt keväällä vesipumppua vaihtaessa toinen huoltamoa pyörittävä heppu kyseli että onko tarvetta ilmastoinkin huollolle muttei maininnut tästä näystä mitään joten skippasin senkin tarjouksen:

20220618_135002.jpg

Harvemmin tulee itsellä puskurin aukoista kurkittua sisään mutta uskoisin että olisin lauhduttimen vaihdattanut aikaa sitten jos olisin tiennyt että se näyttää tuolta.
 
Yllättävän pitkään nuo kituuttavat vaikka lauhdutin näyttääkin tuollaiselta.

Teho kyllä heikkenee, mutta harvoin se suomessa merkittävää ongelmaa tuottaa.

Tietenkään se ei ole hyvä jos tuo puhki asti pääsee happanemaan ja kylmäaineet karkaa ilmakehään.
 
Ei mennyt ihan kuin strömsöössä tuo oma RNS-315:n päivitys.

Radion asennus oli plug & play, navi toimii hyvin ja samoin äkkiseltään kaikki muukin vaikuttaa toimivan. Ylipäätään todella kiva päivitys kojelaudan ilmeeseen. Muistikortilla on satoja vanhempia biisejä, joita ei ole Spotifyssa ja sain lykättyä sen tuohon kiinni. Hyvin toimii.

Ongelmana on Bluetooth. Katsoin myyntikuvasta, että MAC-osoite eli sen myötä myös sisäänrakennettu Bluetooth löytyy. Kuva oli kuitenkin sumea ja kaikki merkit olivatkin nollia, eli bluetoothia ei ole. Auton oma sisäänrakennettu Bluetooth toimii muuten entiseen tapaan paitsi, jos kappaleiden kohdalla on pienikin tauko. Sitten koko Bluetooth Audio -tila jäätyy ja soitin pudottaa median muistikortille tai CD:lle. Tätä ei tapahtunut vanhalla soittimella.

Onkohan nyt tilanne, että vanha Bluetooth moduuli penkin alla ei oikein ole yhteensopiva tuon soittimen kanssa? Koodaukset on tehty oikein ja tuo moduuli ja radio resetoitu. 7P6035730J moduuli maksaisi 80€ ja googlailun perusteella osaa näyttää biisien nimet ja skipata myös ne, eli olisi siinäkin mielessä päivitys.

Lisäksi V12-karttapäivitys on tulossa, mutta sitten silmiin osui valituksia, ettei tuo välttämättä asennu, jos pohjalla ei ole valmiina jo vähintään V9-karttaa. Itsellähän on V4. Saa nähdä, miten käy. Postissa tulevalle muistikortille voisi kyllä periaatteessa netin ohjeilla sitten ladata ja kikkailla V9-kartan, jos V12 kusee.
 
Nyt meni vihdoin kaikki putkeen. V12-karttapäivitys asentui kivuttomasti ja kivana yllätyksenä nyt toimii nopeusrajoitukset myös pikkuteillä. 7P6035730J-moduuli taas sujahti matkustajan penkin alle ja johan rupesi bluetooth toimimaan kunnolla. Biisin tiedot näkyvät näytöllä ja kappaleen vaihto onnistuu napeista. 310 euroa maksoi koko höskä tarvikkeineen ja uuden moduulin kanssa, mutta nyt toimii kuin unelma. Olisi pitänyt hankkia tuollainen jo aiemmin. Kivoja ja hyödyllisiä toimintoja ja näyttää modernimmalta kojelaudassa, eikä ole enää ihan niin karvalakkivarusteilla auto. Muiden valmistajien jälkiasennusmankat eivät kiinnosta ulkonäön ja huonosti toimivan radion vuoksi :D

Veikkaan, että autoa joskus myydessä tuosta radiosta ja moduulista saa melkein omansa takaisin, kun myy erikseen. Varmasti luulisi löytyvän ostajia Suomesta etenkin, kun kartat päivitetty ja modernimpi bluetooth-moduuli mukana.

WhatsApp Image 2022-07-01 at 18.36.13.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Ei varsinaisesti mikään puhdas vag-ongelma, mutta ilmastointi ei ole pariin vuoteen kyennyt puskemaan niskan jäykistävää, täysin jääkylmää ilmaa. Pyynti harvemmin on ihan minimissä ja ohjaamon lämpö on pysynyt siedettävänä jopa kuumimpina päivinä joten en ole vikaa sen kummemmin alkanut selvittelemään.

Käytin auton toissa kesänä vianorilla ilmastoinnin "huollossa" ja siellä sanoivat että ei vuotoja, kaikki toimii kuten pitääkin. Ja nyt keväällä vesipumppua vaihtaessa toinen huoltamoa pyörittävä heppu kyseli että onko tarvetta ilmastoinkin huollolle muttei maininnut tästä näystä mitään joten skippasin senkin tarjouksen:

20220618_135002.jpg

Harvemmin tulee itsellä puskurin aukoista kurkittua sisään mutta uskoisin että olisin lauhduttimen vaihdattanut aikaa sitten jos olisin tiennyt että se näyttää tuolta.
Muistaakseni viime vuonna tarkistettiin kylmäaineet ja puolet oli karannut taivaalle. Nyt ei taas meinaa antaa kunnolla kylmää hyttiin, täytyypä katsoa miltä lauhdutin näyttää. Kiitos vinkistä :thumbsup:
 
Täällä kun on näköjään audioasioitakin käsitelty, niin onko tiedossa jotain palikkaa jolla saa 2021 ikäisen Polon soittimesta clippaamisen pois? Ärsyttävä ominaisuus että kun volaa vähänkin nostaa, niin soitin alkaa clipata alataajuuksia pois. Varmaan hyvä jos on orkkis audiot, mutta ihan törkeän ärsyttävää kun on etupäälle erillinen vahvari / dsp ja muutenkin vähän audiopuolta päivitetty.
Tällä hetkellä kierrän ongelman laittamalla soittimelta bassopään pienemmälle ja equtan sen dsp:llä takaisin normiksi. Lisäksi etupään vahvarin gain saa olla melko kovalla jotta ääntä saa kunnolla ulos ennen kuin soittimen omaa volaa joutuu laittamaan niin kovalle että clippaaminen alkaa. Ratkaisu ei ole optimaalinen.

Jos näitä toimia taas ei tee, volume humppaa ylösalas jatkuvasti.

Olisi siis yksinkertaisesti sanottuna toivomus saada signaali tasoitettua niin ettei tuollaisia idioottimaisia suojamoodeja ole päällä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 692
Viestejä
4 513 106
Jäsenet
74 455
Uusin jäsen
kobbemies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom