Eikös sähkiksiinkin ole se vaihteisto hiipimässä ? Muistaakseni sellainen on jossain malleissa.
Sähköauto manuaalilootalla olisi kova sana![]()
Kytkimiä joissakin ainakin on jos kestomagneettimoottorit kuten esim. KIA EV6.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikös sähkiksiinkin ole se vaihteisto hiipimässä ? Muistaakseni sellainen on jossain malleissa.
Sähköauto manuaalilootalla olisi kova sana![]()
Tosiaan 60tkm DSG:n öljynvaihtoväli, mutta suodatinta ei vaihdeta (ainakaan Golffissa), koska niin hankalassa paikassa, jotta pitäisi koko vaihteisto tiputtaa alas.
Vikakoodilla hakemalla tuli vastaan Audin bulletin, jossa tosiaan mainittu aiheuttajaksi "Pressure regulating valve for clutch 0 mechanically faulty" (https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2017/MC-10153065-9999.pdf)
vm. -15 GTE Golffilla mittarissa 170tkm ja ainakin tähän asti on selvitty ilman kyseistä koodia *koputtaa puuta*![]()
Mulla on ollut vähän erilainen käsitys, mitä tullut arvosteluista pääteltyä ettei pdk ole kovin suosittu, mutta toisaalta voi vaan kertoa siitä että halutaan ennemmin vain ajaa manuaalilla itse ajofiiliksen takia. Manuaalit ilmeisesti pitäneet paremmin arvonkin?Ei kai niitä vaihteistoja ole kuin jossain Porsche Taycanissa ja siinäkin vain kiihtyvyyden takia? Tuskin on ihan kohta vaihteistoja tulossa perussähkiksiin, sen verran hyvin pärjäävät ilmankin. Johonkin kalliiseen tulevaisuuden sähköurheiluautoon tuommoinen manuaaliloota voi tullakin, ihan vaan fiiliksen takia. Oikeaa tarvetta tuskin niissäkään sille olisi. Engineering Explained Youtube kanavan Jason teki aiheesta videonkin. Siinä käsiteltiin sähkiksen virtuaalista manuualilaatikkoa eli kytkimen painaminen vaan esti tehon saamisen ja vaihdekepin liikuttelu muutti maksimivääntöä. Mitään oikeaa vaihteistoa kyseisessä autossa ei edes ollut.
Nyt kun tuli Porscheista puhe, niin huvittavaa sikäli, että niissä olevaa PDK vaihteistoa kehutaan kaikkialla ja muissa VAG tuotteissa olevaa DSG:tä taas yhtälailla haukutaan. Molemmat ovat pohjimmiltaan kumminkin kaksoiskytkinvaihteistoja. Ja joo, tiedän etteivät ne ole samanlaisia, lähinnä pointti oli, että ei se kaksoiskytkin sinänsä ole huono, on vaan huonoja ja hyviä toteutuksia aiheesta.
Itse en tykkää ainakaan hinnat alkaen mallin DSG lootasta. Kokemus siis vm 2016 Skoda Rapid 1.4 bensan lootasta. Se on tosi hankala ajettava hitaissa vauhdeissa ja erityisesti se korostuu pienessä mäessä tehtävässä taskupysäköinnissä. Auto meinaa rynniä liian ärhäkästi, kun yrittää vaan hieman liikuttaa autoa. Kyseessä lienee kuivan kytkimimen säästäminen eli sitä ei haluta luistattaa. Liikkeessä tuokin laatikko on ihan mainio, vaihdot on nopeita ja huomaamattomia.
Hämmentää kyllä nämä VAG:n yli-insinööreilyt, vaikkakin uudet perusmoottorit lienee jo korjattu yrityksen ja erehdyksen kautta. Tässäkin vika on jossain paineensäätöventtiilissä mekatroniikkayksikön sisällä. Pieni osa lopettaa toimintansa, niin koko mekatroniikka vaihtoon.
Spoilerissa, kuinka Hyundai tekee saman asian hybrideissään. Sähkömoottorilla liikutetaan jarrunesteen täyttämää hydraulisylinteriä, joka liikuttaa kytkintä. Nesteet pitää vaihtaa 60tkm välein ja samalla ajaa kalibrointiohjelma, mutta muuten yksinkertaisen huoltovapaa toteutus. Jos toimilaite pitäisi vaihtaa se lähtee alakautta irrottamalla sähköjohto, hydrauliletku ja poistamalla muutama pultti.
![]()
Tai sitten tekee kuten Toyota, ei paljon ongelmia ole.
Eivät korjaamolla kirjanneet ylös vaan sanoivat et ilmamassa-anturista herjaa ja sitä kautta vaihdettava. Olen jotenkin EGR:n kannalla. Tosin vain hehku vilkkuu satunnaisesti ajossa ja moottorin vikavalo ei pala.Mitä koodia ilmamassa-anturista?
Eivät korjaamolla kirjanneet ylös vaan sanoivat et ilmamassa-anturista herjaa ja sitä kautta vaihdettava. Olen jotenkin EGR:n kannalla. Tosin vain hehku vilkkuu satunnaisesti ajossa ja moottorin vikavalo ei pala.
Mutta tosiaan ei ne muidenkaan vastaavat laatikot juuri kestävämpiä ole, oma pidempiaikainen kokemus Fordin powershiftistä joka ei googlettelun perusteella olisi aivan niin surkea niin oli huonoin laatikko millä on tullut ajettua/omistettuaautoon vaihdettiin minun omistusaikana 70 - 90tkm tuo laatikko kahteen kertaan ja useamman kerran sitä sopeutettiin ja mekatroniikkakin vaihdettiin kerran öljynvaihtojen lisäksi. Kun se vihdoin saatiin "varmasti" kuntoon niin lähti myös hyvin äkkiä vaihtoon.
Onkohan kytkin hajoamassa, vai mikähän vois selittää. Kyseessä vm 07 Golf 1k.
Huomaa että 1-2 vaihtaessa kuuluu klonksahtava ääni ja auto saattaa vähän "töksähtää" ellei vedä äärimmäisen varovaisesti. Muutenhan ajettavuus on ihan kunnossa.
Ja jos joku tietää vian niin mitähän sen korjaaminen maksais arviolta?
Tai mekatroniikka. Ekana sopeutus, sitten pajalle.
Sen verran vielä offtopicia että tästä on aikaa jo reilusti (noin 7v), myöhemminhän noistakin alkoi kuulumaan tosi paljon soraääniä ja fordihan jopa hetkeksi palasi momenttiaskeihin noiden ongelmien takia mutta silloin aikanaan lähinnä vain dsg askeista löytyi valitusta, johtunee siitä kun VAG konsernihan oli ensimmäisiä jotka noita toi massatuotantoonOfftopiccia, mutta menkööt omalta osaltani tämän yhden viestin verran. En tiedä mitä olet googletellut, mutta onhan tuo ihan yleistä tietoa(?) että powershiftit on paskoja laatikoita. Esim.
![]()
"Mekaaninen katastrofi" – Fordin väitetään puskeneen autoihinsa viallisia vaihteistoja insinöörien varoituksista huolimatta
Muun muassa Focus- ja Fiesta-malleissa nähty PowerShift-kaksoiskytkinvaihteisto on johtanut jo 13 000 kanteeseen Fordia kohtaan.www.mtvuutiset.fi
Onkohan kytkin hajoamassa, vai mikähän vois selittää. Kyseessä vm 07 Golf 1k.
Huomaa että 1-2 vaihtaessa kuuluu klonksahtava ääni ja auto saattaa vähän "töksähtää" ellei vedä äärimmäisen varovaisesti. Muutenhan ajettavuus on ihan kunnossa.
Ja jos joku tietää vian niin mitähän sen korjaaminen maksais arviolta?
Sähkönjohtavuuteen liittyi.Noissa DSG-lootissa oli myös sellainen mekatroniikkaan liittyvä ongelma, en tiedä muistaako kukaan, mutta valmistajahan teki niihin öljynvaihtokampanjan, jossa alkuperäinen synteettinen öljy vaihdettiin mineraalipohjaiseksi. Liittyi jotenkin sähköihin, söikö alkuperäinen jotkut eristeet vai liittyikö sähkönjohtavuuteen.
Täysin manuaalinen auto, jos nyt ymmärsin mitä tässä haetaan
Totta, lukutaito auttaisi.
Anyway öljyt vaihtoon, sitten kaksoismassa/synkrohommiin
Ei kai kaksoismassalla kytkin pohjassa mitään yhteyttä voimalinjaan pitäisi olla?Totta, lukutaito auttaisi.
Anyway öljyt vaihtoon, sitten kaksoismassa/synkrohommiin
Vuosimallin -16 A4 on toiminut muuten moitteettomasti, mutta nyt kojelaudan oikealta puolelta kuuluu satunnaisesti parin minuutin välein kummallinen sekunnin mittainen natina. Mikähän hitto tuo voi olla?
.
Vuosimallin -16 A4 on toiminut muuten moitteettomasti, mutta nyt kojelaudan oikealta puolelta kuuluu satunnaisesti parin minuutin välein kummallinen sekunnin mittainen natina. Mikähän hitto tuo voi olla?
.
Tästä voisi olla apua:Onko kokemuksia radion päivityksestä?
Tilasin B7 Passattiin perussoittimen tilalle purkuautosta RNS315:n. Ilmeisesti ihan plug & play asennus. Nykyisessä soittimessa on karvalakkimallin bluetooth, eli puhelut ja Spotify toimivat, mutta näytöllä lukee vain "Bluetooth audio", eikä biisiä voi vaihtaa. Käsitin, että tuossa RNS315:ssä on sisäänrakennettu Bluetooth, mutta itse soitin käyttäisi puheluihin auton omaa mikrofonia. GPS-antennille onkin soittimen takana paikka. Android-soittimet eivät kiinnosta.
Tuleekohan tuosta sotku, jos nyt tulee ikään kuin kaksi bluetoothia autoon? Vanhan bluetoothin voi varmaan repiä irti ja OBD Eleven löytyy myös koodailua varten. Myös jalkatilavalot tuli tilattua eteen ja pääsee koodaamaan ne käyttöön.
Taitaa riippua sen uuden soittimen firmwaresta, onnistuuko nuo toivotut asiat silläkään. AVRCP-tukea ei mun käsittääkseni alkupään tuotannossa ollut joten pelkkä RNS-315 ei ole tae siitä, että biisien nimet näkyisivät tai biisien vaihto auton nappuloista toimisi.Tilasin B7 Passattiin perussoittimen tilalle purkuautosta RNS315:n. Ilmeisesti ihan plug & play asennus. Nykyisessä soittimessa on karvalakkimallin bluetooth, eli puhelut ja Spotify toimivat, mutta näytöllä lukee vain "Bluetooth audio", eikä biisiä voi vaihtaa.
Saa nähdä. Netistä löytyi paljon juttua, kuinka uudemmilla puhelimilla ainakin toimi tuo ominaisuus. Löysin myös vuodelta 2010 esittelyvideon, jossa biisien nimet ja hallinta näkyivät näytöllä. Eipä tuohon maailma kaadu, jos biisien nimet eivät tule näkyviin. SD-lukija ja etenkin navigaattori ovat kiva lisä. Pitää vielä kaivella jostain karttojen päivitys tuohon. 169€ hintaan aika mukava piristys auton keskikonsolin ilmeeseen.Taitaa riippua sen uuden soittimen firmwaresta, onnistuuko nuo toivotut asiat silläkään. AVRCP-tukea ei mun käsittääkseni alkupään tuotannossa ollut joten pelkkä RNS-315 ei ole tae siitä, että biisien nimet näkyisivät tai biisien vaihto auton nappuloista toimisi.
Jos ei lasketa tonnin teinipommeja, niin soittimen arvo on käytännössä nolla autoa vaihtaessa.
Muistaakseni viime vuonna tarkistettiin kylmäaineet ja puolet oli karannut taivaalle. Nyt ei taas meinaa antaa kunnolla kylmää hyttiin, täytyypä katsoa miltä lauhdutin näyttää. Kiitos vinkistäEi varsinaisesti mikään puhdas vag-ongelma, mutta ilmastointi ei ole pariin vuoteen kyennyt puskemaan niskan jäykistävää, täysin jääkylmää ilmaa. Pyynti harvemmin on ihan minimissä ja ohjaamon lämpö on pysynyt siedettävänä jopa kuumimpina päivinä joten en ole vikaa sen kummemmin alkanut selvittelemään.
Käytin auton toissa kesänä vianorilla ilmastoinnin "huollossa" ja siellä sanoivat että ei vuotoja, kaikki toimii kuten pitääkin. Ja nyt keväällä vesipumppua vaihtaessa toinen huoltamoa pyörittävä heppu kyseli että onko tarvetta ilmastoinkin huollolle muttei maininnut tästä näystä mitään joten skippasin senkin tarjouksen:
Harvemmin tulee itsellä puskurin aukoista kurkittua sisään mutta uskoisin että olisin lauhduttimen vaihdattanut aikaa sitten jos olisin tiennyt että se näyttää tuolta.