Usko (Jeesus Kristus ynnä muut)

Ei-uskoviin, "vääräuskoisiin" tai "kerettiläisiin" suhtautuminen vähän riippuu uskonnosta ja suuntautumisesta. Toisesta ääripäästä löytyy kidutusta, tappamista ja pakkokäännytyksiä, mutta siellä lievemmässäkin päässä janaa löytyy siunailua ja surkuttelua, kenties jopa pienimuotoista syrjintää.
Lueskelin äsken pahuudesta kertovan kirjan esipuhetta (Like a Roaring Lion – How The Evil One Works to Destroy You), jossa mainittiin muiden uskontojen tapoina ihmisuhrien harjoittaminen, pahojen henkien palvominen ja seksuaalinen moraalittomuus. Tässä suhteessa varmaan kaikki mainstream-uskonnot ovat aika hyviä nykyään, myös jälkikristillinen ateisti.

"But there is also another clear reality in this world; the presence of an evil malevolence that goes beyond the decay we see in this world and the fallenness we see in human nature. There is a consistency of this evil force observed throughout the civilisations of humanity that is spreading from continent to continent. We can see this with the human sacrificial rights of the ancient Amorites in the Land of Canaan, amongst the Scandinavian people’s commonly called Vikings, and all the way across lands and sea in the realms of the tribes of the Americas where the Mexica peoples of the Aztecs sacrificed humans with such gusto that many people did not believe such evil could be real until the piles of skulls were uncovered. All throughout the world again and again, we see people offering up the innocent flesh of infants and virgins, and the captured bodies of defeated soldiers as slaves.

It had been observed that there is a remarkable consistency in these kinds of sacrifices. They are done to appease the wrath of the gods, or at least malevolent cosmic forces, that these people live in fear of."

Hengellinen ulottuvuus on olemassa ja vaikuttanut sivilisaatioissa, ja onneksi kristinuskon uhri on Jeesus. Ei tarvitse lepyttää pahoja henkiä lapsiuhreilla tai harjoittaa temppeliprostituutiota. Pyhyys on hyvyyttä ja sitä voi arvostaa etenkin noihin em. juttuihin verrattuna, Jumalan hyvää tahtoa ihmiselle.

Jumalahan tässä se syypää on. Tietoisesti on ihmisen luonut sellaiseksi, mitä hän on.
Ihminen voi valita, mitä hyväksi näkee. Hyvä vs paha, Jumala vs jotain muuta. Kristinusko on valloittanut, kun taas onneksi nuo em. uskonnon muodot ovat vähentyneet. Olisihan se kurjaa olla jumissa tekemässä lapsiuhreja pahoille hengille... Hyvä paimen vs jotain ihan muuta...
 
Viimeksi muokattu:
Koska emme elä kuten he haluavat.
Olen vähän miettinyt tätä aihepiiriä eri näkökulmasta, siis että uskovien ja ei-uskovien välillä ei ole välttämättä suuria eroja. Kristityt eivät välttämättä ole rakkauden ja totuuden puhujia sen enempää kuin muutkaan. Tai vaikka hyväntekeväisyyden, armeliaisuuden, laupeuden tai muun hyvän ruumiillistumia. Tai edes seksuaalisen puhtauden (tai edes vähemmän avioeroja). C. S. Lewiskin aikoinaan huomasi sen, kristityt eivät ole täydellisiä - vaikka tavallaan pitäisi.

Tavallaan hyvä juttu, ettei eroavaisuuksia vielä ole sen enempää, mutta toisaalta eikö kristittyjen pitäisi pystyä parempaan? Eroaako kristitty maailmasta parempaan ja hyveellisempään suuntaan mitenkään vielä näin melko jälkikristillisenä aikana? Ja miten pitäisi?

Jeesus ja täydellisyys on esikuvana ja hyvä malliesimerkki, mutta toteutus voi olla vaikeaa. Siis kristityn kilvoitus käytännön elämässä.
 
Olen vähän miettinyt tätä aihepiiriä eri näkökulmasta, siis että uskovien ja ei-uskovien välillä ei ole välttämättä suuria eroja. Kristityt eivät välttämättä ole rakkauden ja totuuden puhujia sen enempää kuin muutkaan. Tai vaikka hyväntekeväisyyden, armeliaisuuden, laupeuden tai muun hyvän ruumiillistumia. Tai edes seksuaalisen puhtauden (tai edes vähemmän avioeroja). C. S. Lewiskin aikoinaan huomasi sen, kristityt eivät ole täydellisiä - vaikka tavallaan pitäisi.

Tavallaan hyvä juttu, ettei eroavaisuuksia vielä ole sen enempää, mutta toisaalta eikö kristittyjen pitäisi pystyä parempaan? Eroaako kristitty maailmasta parempaan ja hyveellisempään suuntaan mitenkään vielä näin melko jälkikristillisenä aikana? Ja miten pitäisi?

Jeesus ja täydellisyys on esikuvana ja hyvä malliesimerkki, mutta toteutus voi olla vaikeaa. Siis kristityn kilvoitus käytännön elämässä.
Eikös kristinuskon yksi käsite kuitenkin ole perisynti, mikä myös luterilaisuudessa on mukana? Siis ajatus, että kaikki ihmiset ovat syntiin taipuvia ja jokainen on syntinen. Kätivästi KU:n Jumala on myös se ainut virallinen taho mikä synnit voi halutessaan poistaa. Olisi minusta muutenkin aika epärealistinen vaatimus, että kristityiden tulisi olla jotenkin täydellisiä ja täydellisyys itse käsitteenä on minus hieman outo. Jokin matemaattinen yhtälö voi varmasti olla täydellinen, mutta miten kissa, koira tai ihminen on täydellinen ja kuka sen täydellisyyden määrittää? Ihan samat vietit ja vaistot heillä on kun muillakin homo sapiens lajin edustajilla ja kusipäisyys ei ainakaan omasta mielestä pois sulje sitä että on uskova tai ei uskova.
 
Yhtä hyvin maallisissa piireissä voi tapahtua pahaa. Kuten niissä sekulaareissa hyväntekeväisyysjärjestöissä tai muualla myös ei-uskovien parissa. Ja tapahtuukin. Katolisella kirkolla on omat skandaalinsa pappiensa ja byrokratian suojelun takia, joita ei tietysti pitäisi olla. Mutta maailma on syntinen paikka ja kirkon opetukset ovat hyvin realistisia, kun katselee ympärilleen. Jumalan tahto ei tapahdu, ihminen on ihminen, siis syntinen. Raamatun ihmiskuva on opettavainen.

Teismin nimiin kyllä tapahtuu huomattavasti enemmän pahuutta maailmassa kuin ateismin tai sekularismin. Grokin kanssa käydyn keskustelun mukaan yli 120 sotaa on käyty eksplisiittisesti eri uskontojen nimissä mutta sekularismin nimissä nolla. Sekulaarinen maailmankatsomus tai ateismi ei ole syy tehdä toiselle ihmiselle pahaa, toisin kuin teistinen.


Ei se toisaalta ihme ole kun ajattelee vaikkapa mitä raamatussa kuvattu kaikkivaltias puuhasteli, hukutti mm miljoonia vauvoja sen sijaan että olisi ratkaissut tilanteen fiksummin. Sairasta.
 
Siirto:
Olet väärässä. Juutalaisuudesta periytyi monia asioita, mikä on sinänsä erittäin loogista huomioiden että Jeesus oli juutalainen ja siten se ihmiskäsitys ei ole kaukana judaismin ihmiskäsityksestä, mutta aivan olennainen ero liittyy siihen että judaismissa se keskittyi ensisijaisesti juutalaiseen kansaan jolloin sen ulkopuolisia voitiin kohdella hyvin eri tavalla. Kristinuskossa käsitys ihmisarvosta luojan luomana on universaali ja riippumaton esim. valtiosta, kansasta, ulkoisesta statuksesta jne jne. Sama juttu Zoroastrianismin kohdalla, se ei nykypäivänäkään tunnusta edes mahdollisuutta kääntyä vaan pitää ainoastaan siihen syntyneitä zoroastrianisteina. Olennainen ero on myös siinä, mihin se ihmisarvo perustuu - zoroastrianismissa se perustuu enemmänkin vapaaseen tahtoon, kristinuskossa siihen että jokainen on luojan luoma ja pelastusopillisesti samalla viivalla (ts. langennut, epätäydellinen ja kykenemätön omilla ansioillaan pelastamaan itseään tuomiolta) henkilöön ja asemaan katsomatta. Sille on syynsä minkä takia vastaavaa ihmisoikeusajattelua ei esiinny jossain Intiassa, missä zoroastrianisteja nykyään enimmäkseen on ja mihin kastijärjestelmä tuotiin alun perinkin nykyisen Iranin suunnasta. Mithralaisuudessa ei tiettävästi ollut mitään vastaavaa, se oli esim. naisilta kokonaan kielletty.
Ei se kristinuskossa ole universaali, siinä on yksi erittäin olennainen vaatimus: Pitää olla kristitty. Jeesus ei sano, että kaikki saavat ikuisen elämän. Jeesus sanoo, että kaikki jotka uskovat häneen, saavat ikuisen elämän.
Eli kristinusko rajaa sitä porukkaa ulos tasan tarkkaan samaan tapaan kuin juutalaisuus. Molemmissa on aukinainen jäsenyys jos haluaa nuo "edut". Jos haluaa elää juutalaisena, voit kääntyä juutalaiseksi. Jos haluaa elää kristittynä, voi kääntyä kristityksi. Ainoa ero noilta osin tulee siitä, että kristityt pyrkivät aktiivisesti käännyttämään muita kristityiksi, kun taaskin juutalaisilla on passiivinen asenne.

Mitä tulee zoroastrianismiin, niin sä nyt sekoitat nykyajan suuntauksia historialliseen keskusteluun. Ajatus siitä, että zoroastrianistiksi pitää syntyä on moderni kehitys ja sekin koskee vain osaa zoroastrianismin suuntauksista. Tämän aiheen osalta relevanttina aikana, eli ennen vuotta 0, zoroastrianismi levisi ja sitä levitettiin muutenkin kuin syntymän kautta.

Ja joo, olennainen ero kristinuskon ja zoroastrianismin välillä on siinä, että mistä se ihmisarvo syntyy. Mutta tuohan tekee vain zoroastrianismista paremman, se nojaa oikeasti siihen ihmisyyteen eikä mihinkään jumalolennon "armoon". Noilta osin zoroastrianismi on paljon lähempänä sitä valistuksen ajan ihmiskäsitettä ja siitä syntynyttä modernia humanismia, kuin mitä kristinuskon käsitys on.

Mithralaisuudessa oli vastaavaa, tosin se on historiallisesti paljon heikommalla pohjalla kuin muut mainitut uskonnot. Naisia se kyllä todennäköisesti hyväksyi, ajatus tuosta "vain miehille" on tullut siitä, että roomalaisissa jäsenluetteloissa on vain miehiä. Mutta Roomassa tuo levisi etenkin sotilaiden joukossa, jotka olivat tietenkin miehiä.

Että joo, kaiken kaikkiaan erittäin heikolla pohjalla tuo väite kristinuskon "radikaalisuudesta". Samoja ideoita oli pyöritelty jo satojen vuosien ajan.

Tämä on itseasiassa argumenttina vähän sellainen damned if you do, damned if you don't. Kristinusko ei pyrkinyt maalliseen vallankumoukseen, mikä oli itseasiassa yksi asia mitä juutalaiset Jeesuksessa karsastivat - he odottivat nimenomaan maallista vallanpitäjää mikä heittäisi roomalaiset mäkeen Israelista. Myöhemmin sitten yrittivät vapauttaa alueen taistelemalla, mikä ei sitten mennyt kovin hyvin ja minkä seurauksista kärsitään alueella nykyäänkin... tässä on syytä huomioida se, että orjuus ei ole ihmiskunnan historiassa ollut koskaan poikkeus, vaan sääntö. Juutalaisuudessa orjien kohdeluun oli omat säännöt, mitkä rajoittivat sitä mitä sai ja mitä ei saanut tehdä (yleensä se oli esim. määräaikainen asiantila ellei orja halunnut jäädä pysyvästi isännälle). Se, että orjuus kiellettiin myöhemmin tapahtui sitä mukaa kun päädyttiin käsitykseen, ettei orjuus sovi yhteen sen ihmisarvon kanssa ja sen lopetti käytännössä britti-imperiumi. Nähdäkseni se, että jokin asiantila ei tapahtunut juuri samalla hetkellä on vähän ohut argumentti silloin, varsinkin jos samaan aikaan puolustaa kovin radikaalisti esim. maallisen vallan ja kirkon erotusta.
Orjuus on ollut ihmiskunnan historiassa se normaali, ei poikkeus. Ja kristinusko ei noilta osin ole mikään poikkeus ja hyväksyi sen orjuuden lähes 2000 vuoden ajan. Eli tuo lisää sitä, että miksi se kristinuskon jumalakäsitys ei ollut mitenkään mullistava.

Kristinusko ei odottanut maallista vallanpitäjää, koska se, josta piti tulla se maallinen vallanpitäjä kuoli. Tosin on vähän virheellistä sanoa, että kristityt eivät pyrkineet maalliseen vallankumoukseen, koska kirkon alkuaikoina kristityt odottivat sitä, että Jeesus tulee takaisin vielä heidän elinaikanansa ja tekee sen maallisen vallankumouksen. Mutta kun Jeesus ei palannut tekemään sitä vallankumousta, niin tuon rooli kristinuskossa väheni reippaasti.

Islamissa maallinen valta on aina kietoutunut tiiviisti Islamiin. Muhammed turvautui alusta lähtien väkivaltaan asiansa puolesta ja käytti vallatuilta alueilta kaapattuja orjina täysin sumeilematta hyväkseen. Nätit tytöt seksiorjiksi, pojista tehtiin sotilaita uusiin valloituksiin. Arabit ovat historian aikana olleet about pahimpia orjakauppiaita mitä maa on päällään kantanut niin määrän kuin orjien kohtelunkin osalta ja orjuutta esiintyy siellä nykypäivänäkin. Syy siihen, että orjuus hävitettiin länsimaista liittyy hyvin tiiviisti kristinuskosta tulleesen ihmiskäsitykseen ja britti-imperiumiin mikä käytti erittäin paljon resursseja sen lopettamiseen 1800-luvun alkupuolella.
Kristityillä kesti 2000 vuotta hävittää se orjuus, joten en kyllä laita tippakaan kunniaa siihen kristinuskon ihmiskäsitykseen. Vaan se ihmiskäsitys, jonka seurauksena orjuus lopettiin, syntyi siinä vaiheessa, kun ihmiset tajusivat, että sieltä Raamatusta ei pidä ammentaa niitä moraalisia oppeja.

Ei sinänsä etteivätkö arabit ole olleet julmia orjia kohtaan, mutta tuossa kisassa eivät kyllä kristityt eurooppalaiset jää kakkoseksi, ainakaan kovin paljoa. Jos haluat esimerkkejä, niin lue vaikkapa Saint-Dominguen historiasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
293 120
Viestejä
5 013 042
Jäsenet
80 406
Uusin jäsen
Quartzchrono

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom