Usko (Jeesus Kristus ynnä muut)

Monilla ihmisillä on hengellisiä kokemuksia ja niitä on raportoitu kautta aikain. Raamattu esimerkiksi on niitä täynnä. Jeesuksen toiminta oli opetuslapsille yhtä hengellistä kokemusta. Jos taas niihin ei ole törmännyt, siitä ei kannata päätellä, ettei niitä voisi toisilla olla tai niihin voisi törmätä tulevaisuudessa. Tai jopa etsiä tai tutkia. Kaikenlaista yllättävää voi tapahtua.

Esim. Ylen uutisessa oli:

"Iiris Hopia-Kettunen on suomalainen kehtokatolilainen, mutta jossakin vaiheessa tiet kirkon kanssa erkanivat.

– Ajelehdin teini-ikäisenä maailman ja muodin mukana missä milloinkin, mutta myöhemmin koin hyvin vahvan kääntymyksen. Tunsin, tiesin ja ymmärsin, että Jeesus itse kutsui minut takaisin katoliseen kirkkoon ja että hän itki ylläni.

Hän kertoo, että kokemus oli hyvin voimakas.

– Pyysin Jeesukselta apua ja hän kertoi sanattomasti auttavansa minua."
Hengellinen kokemus ei ole todistus muusta kuin siitä, että jotkut kokevat jotain ja antavat sille "hengellinen"-leiman. Toinen voi saada samanlaisen kokemuksen kuuntelemalla musiikkia ja toinen taas jostain ihan muusta. Se kokemus ei kuitenkaan ole todistus siitä, että esim. jumala tai muutakaan yliluonnollista on olemassa.

Hyvänä esimerkkinä orjuus. Epäilemättä ihan normaalit ja "hyvät" ihmiset selittävät itsensä korkiksi kun keksivät mitä ihmeellisimpiä selityksiä
sille miksi raamatun jumalan orjuuden hyväkyminen ja jopa siihen kehotus ja kansanmurhat olivat ihan ok.
Ja tässähän se vaara sitten piileekin.
Tätä on hyvin avattu täällä:

Edit. Alla muutama lainaus linkatusta artikkelista.

Slave ownership was a common practice long before the time the Mosaic Law was given. So, the law neither instituted slavery nor ended it; rather, the law regulated it. It gave instructions on how slaves should be treated but did not outlaw slavery altogether.

Several laws regulating slavery appear in Exodus 21. These laws gave some basic rights to slaves and curtailed the actions of masters in a historically unprecedented way. In the ancient world outside of Israel, slaves had no rights. But God’s Law extended to slaves the right to keep a wife (verse 3), the right not to be sold to foreigners (verse 8), the right to be adopted into a family by marriage (verse 9), and the right to food and clothing (verse 10). The law also limited masters in their use of corporeal punishment (verses 20, 26–27).

Even in the New Testament era, the Bible did not demand that every slave owner immediately emancipate his slaves. Rather, the apostles gave instructions to slaves and their owners on godly behavior within that social system. Masters were admonished on the proper treatment of their slaves. For example, in Ephesians 6:9 masters are told, “Treat your slaves in the same way [with goodwill]. Do not threaten them, since you know that he who is both their Master and yours is in heaven, and there is no favoritism with him.” Elsewhere, the command is, “Masters, provide your slaves with what is right and fair, because you know that you also have a Master in heaven” (Colossians 4:1).

@cman

Viimeksi muokattu:
Pitää paikkansa, että ihminen yleensä uskoo, mitä naapurikin. Toisaalta kristillinen evankeliumi leviää edelleen monessa paikassa vaaroista huomatta, projekti siis on kesken. Kristittyjä vainotaan laajalti, voi olla vaikeaa.
No mites tämä vaikuttaa ajatukseen siitä että osuitko juuri oikeaan oman valintasi kanssa, jos perusteena oli naapurit?

Leviää muutkin uskonnot.

Eli koki jonkin psykoosin tai elämässä iski jo aiemminkin ketjussa mainittu heikko hetki jolloin heikko mieli tarttui tämmöiseen oljenkorteen.
Tässäkin ihan omat raamit eli metafyysiset oletukset todellisuudesta ratkaisevat, miten todellisuuden ilmiöt tulkitaan. Nimenomaan oletukset. Ne voivat olla hengellisille kysymyksille avoimet tai sitten ei.

Sananlaskut 26:4: "Älä vastaa tyhmälle hänen tyhmyytensä mukaan, ettet itsekin saisi tyhmän nimeä. "

Ei ole. Linkeillä keskustelu on foorumin säännöissä kielletty.
Hyvä esimerkki miten vaikeiden kysymysten oma pohdinta on ulkoistettu kolmannelle taholle joka selittää mustan valkoiseksi jolloin voi itse vain nyökyteklä että kyllä kyllä.
Se ja se sanoo näin, ei koskaan että olen itse pohtinut asiaa ja tullut johtopäätöksiin a ja b syiden c ja d perusteella

No mites tämä vaikuttaa ajatukseen siitä että osuitko juuri oikeaan oman valintasi kanssa, jos perusteena oli naapurit?
Oli muitakin perusteita kristinuskolle kuin vain se, että se on Suomessa suosittua. Esimerkiksi Jeesuksen persoona, viisaus ja voimalliset teot, parhaat pyhät kirjoitukset, hyvät hedelmät länsimaisessa kulttuurissa jne. Lisäksi kirkon piirissä kokemani hengelliset ilmiöt, kuten rukousvastaukset. Kokonaisuus on kristinuskon puolella, onneksi Suomi on kristitty maa.

Hyvä esimerkki miten vaikeiden kysymysten oma pohdinta on ulkoistettu kolmannelle taholle joka selittää mustan valkoiseksi jolloin voi itse vain nyökyteklä että kyllä kyllä.
Se ja se sanoo näin, ei koskaan että olen itse pohtinut asiaa ja tullut johtopäätöksiin a ja b syiden c ja d perusteella
Tässä ketjussa oudosti vähän väliä esiin nouseva orjuuskysymys ja muutkin samat vanhat "atheist talking point "-asiat menevät niitä samoja uria, eivätkä mahdolliset vastaukset oikein mene perille tai niihin oteta kantaa. Asenne pysyy, kysymykset tulevat taas. Mitään ei opita. Omia oletuksia ei nähdä tai muuteta.

Ikään kuin orjuus olisi jotenkin nykyajan kristitylle olennainen kysymys, harvan sitä tarvitsee pohtia pitkän kaavan kautta. Olen keskustellut aiemmin siitä, mutta kuka jaksaa taas?

Itse voisin Raamattuun perustuen kysyä, eikö ikuinen elämä (!!!) ja yhteys hyvään Luojaan kiinnosta sen vertaa, että sille voisi olla avoin tai pyrkiä tutustumaan asiaan. Kyseessähän on vain ihmiselämän ja maailmankaikkeuden suurin ja tärkein kysymys. Voisiko kristinusko olla totta?

kirkon piirissä kokemani hengelliset ilmiöt, kuten rukousvastaukset.
Mihin tärkeään on tullut vastausta? Miljoonien aidsiin kuolleiden afrikkalaislasten lapsien vanhemmat eivät ole saaneet vastauksia eikä miljoonat juutalaisetkaan aikoinaan kun pukuhuoneessa odottivat suihkua ja rukoilivat samaa jumalaa kuin sinä. Ehkä sinun asiasi kuitenkin ovat prioriteeteissa korkeammalla kun sinulle vastataan, tutkimattomat ovat herran tiet kuten sanotaan.

Kyseessähän on vain ihmiselämän ja maailmankaikkeuden suurin ja tärkein kysymys. Voisiko kristinusko olla totta?
Mietitty on ja tutkittu, johtopäätöksenä että hyvin hyvin epätodennäköistä. Yhtä epätodennäköistä kuin se että kuollut äitini soittaa huomenna ovikelloa ja kun avaa oven sanoo notta terve.

eikö ikuinen elämä (!!!) ja yhteys hyvään Luojaan kiinnosta sen vertaa, että sille voisi olla avoin tai pyrkiä tutustumaan asiaan. Kyseessähän on vain ihmiselämän ja maailmankaikkeuden suurin ja tärkein kysymys. Voisiko kristinusko olla totta?

Olen mielestäni avoin, mutta todisteet ei vaan riitä. Raamattu on ihmisten kokoama sillisalaatti joka on täynnä epäloogisuuksia. Jos Jumalan olemassaolon lähtökohdat pitävät paikkaansa, niin Jumala ei voi olla hyvä. Ainoa järkeenkäypä selitys sille miksi me täällä ollaan ja miksi maailma on tällainen kuin on, on se, että kaikki on vain sattuman oikkua eikä ole mitään suurta suunnittelijaa kaiken takana. Jos tällä kaikella olisi kaikkitietävä ja kaikkivoipa luoja, joka on suunnitellut kaiken täydellisesti maailmankaikkeuden synnystä sen tuhoon asti, niin miksi pahaa tapahtuu, miksi viattomia vauvoja kuolee kohtuihin tai syntyy vammaisena, miksi pahojen diktaattorien annetaan sortaa kokonaisia kansakuntia, miksi Jumala sanoo että ne jotka eivät ole uskossa joutuvat helvettiin ja sitten ei tee itseään ilmi kaikille maailman ihmisille vaan tuolla viidakossa on kansoja jotka elävät ja kuolevat koskaan kuulematta Jumalasta? Ihme kusipää jos minulta kysytään. Mieluummin elän maailmassa jossa ei ole Jumalaa ja jossa jokainen elää täysin omalla vastuullaan kuin että joutuisin olemaan tuommoisen armoilla.

Tässä ketjussa oudosti vähän väliä esiin nouseva orjuuskysymys ja muutkin samat vanhat "atheist talking point "-asiat menevät niitä samoja uria, eivätkä mahdolliset vastaukset oikein mene perille tai niihin oteta kantaa. Asenne pysyy, kysymykset tulevat taas. Mitään ei opita. Omia oletuksia ei nähdä tai muuteta.

Ikään kuin orjuus olisi jotenkin nykyajan kristitylle olennainen kysymys, harvan sitä tarvitsee pohtia pitkän kaavan kautta. Olen keskustellut aiemmin siitä, mutta kuka jaksaa taas?

Itse voisin Raamattuun perustuen kysyä, eikö ikuinen elämä (!!!) ja yhteys hyvään Luojaan kiinnosta sen vertaa, että sille voisi olla avoin tai pyrkiä tutustumaan asiaan. Kyseessähän on vain ihmiselämän ja maailmankaikkeuden suurin ja tärkein kysymys. Voisiko kristinusko olla totta?
Tässä ketjussa oudosti vähän väliä esiin nouseva orjuuskysymys ja muutkin samat vanhat "atheist talking point "-asiat menevät niitä samoja uria, eivätkä mahdolliset vastaukset oikein mene perille tai niihin oteta kantaa
Koska uskovaiset eivät suostu millään myöntämään että raamattu puoltaa orjuutta eikä siitä ole kahta sanaa. Normaali ihminen kyllä myöntäisi tämän, mutta uskovaisella menee pasmat solmuun koska ei voi millään tätä myöntää koska se tarkoittaisi että suuri kirja on väärässä. Sen sijaan keksitään mitä mielikuvituksellisempia selityksiä ja aasinsiltoja joilla musta käännetään valkoiseksi.

Asenne pysyy, kysymykset tulevat taas. Mitään ei opita. Omia oletuksia ei nähdä tai muuteta.
Koska me olemme oikeassa. Me kerromme mitä raamatussa LUKEE, te ette sitä vain suostu uskomaan vaan kiertelette ja kaartelette kuin kissa kuumaa puuroa. Jos muuttaisit omia oletuksia ja ymmärtäisit että raamattu on vain kirja siinä missä muutkin niin palaset loksahtavat kohdalleen ja huomaa että missään ei ole mitään järkeä koko opuksessa. Olokin varmaan helpottaisi kun ei tarvitse jatkuvasti olla "tulkitsemassa" että mitäköhän tässäkin nyt tarkoitetaan.

Heitätkö muitakin raamatun neuvoja romukoppaan ihan vaan fiilispohjalta mikä nyt ei satu miellyttämään niin sitä ei tarvitse noudattaa?
Muuttuuko raamattu? Muuttuuko raamatun neuvot ja käskyt ajan myötä vai miksi osa on relevanttia ja osa ei?

Itse voisin Raamattuun perustuen kysyä, eikö ikuinen elämä (!!!) ja yhteys hyvään Luojaan kiinnosta sen vertaa, että sille voisi olla avoin tai pyrkiä tutustumaan asiaan.
Todista ihan ensimmäiseksi että on olemassa ikuinen elämä. Sitten todista että kristinusko on se AINOA OIKEA uskonto ja jumala. Vai onko mahdollista että kun siirryt ajasta ikuisuuteen niin sielläpä stondaakin joku muhammed joka sanoo sulle että pöljä olit, uskoit väärään jumalaan.

Kyseessähän on vain ihmiselämän ja maailmankaikkeuden suurin ja tärkein kysymys.
Höpöhöpö.

Voisiko kristinusko olla totta?
Kyllähän kristinUSKO on totta ja sinä olet siitä hyvä esimerkki. Mutta onko kristinuskon tapahtumat ja uskomukset ikuisine elämineen totta onkin sitten toinen asia.

eikä ole mitään suurta suunnittelijaa kaiken takana
Intelligent design käsittenä on muutenkin täysin absurdi. Jumalaa ei sido fysiikan etc. lait ja halutessaan hän olisi voinut luoda millaisen maailmankaikkeuden tahansa ja laittaa sen pyörimään. Esim. vesi ei olisi mitenkään tarpeellista elämälle sen sijaan elohopea olisi se mitä juodaan ja jolla kasvit kastellaan. Ei tarvittaisi aurinkoa eikä happea, kasvit kasvaisivat ihan omillaan ja ihminen hengittäisi vaikka argonia. Jne. Jne. Toisin sanoen oli maailmankaikkeus millainen tahansa niin siitä voitaisiin sanoa että koska homma rullaa niin sen on täytynyt jonkun suunnitella. Summa summarum, jumalalla ei voi selittää masilmankaikkeutta koska se kelpaisi selitykseksi aina, oli maailmankaikkeus millainen tahansa, sitä ei voi mitenkään falsifioida.

Mihin tärkeään on tullut vastausta? [...] Ehkä sinun asiasi kuitenkin ovat prioriteeteissa korkeammalla kun sinulle vastataan, tutkimattomat ovat herran tiet kuten sanotaan.
En todellakaan väitä tietäväni, miten tai miksi Jumala tekee päätöksiä, rukousvastauksista tai muuten. Ääretön jumalallinen äly vs rajoitettu oma ihmispää, ei kovin vertailukelpoista. Nöyryyttä tarvitaan.

Joka tapauksessa kristillisesti tärkeintä on Jeesuksen ristin työn kautta valmistettu pelastus (se ikuinen elämä, ylösnousemus), se on kirkon prioriteetti. Jumala on kuitenkin elävä Jumala, Hän voi vaikuttaa ja kuulla.

En todellakaan väitä tietäväni, miten tai miksi Jumala tekee päätöksiä, rukousvastauksista tai muuten. Ääretön jumalallinen äly vs rajoitettu oma ihmispää, ei kov
Ei kuitenkaan herätä mietteitä että miksi vastasi juuri minulle eikä sille äidille joka juuri menetti 5. lapsensa aidsille? Ei tee mieli kysyä että miksi toimit näin? Helpompi vain todeta että ääretön äly varmasti tietää joten en kyseenalaista. Vähän niinkuin vaimo jonka mies lyö sitä siksi että rakastaa niin paljon kun vaimolta kysytään.

Eihän Jumalan ei ole pakko selitellä minulle tekojaan, enkä niitä välttämättä edes ymmärtäisi. Hän on vapaa tekemään mitä haluaa ja vastaamaan mihin haluaa, mistä syystä tahansa ja millä perusteilla tahansa. Vaikea tietää täsmällisesti, koska Raamatussa ei ole avattu asiaa. Tietysti Jeesuksen toiminnasta voi päätellä jotain (hän esim. paransi ja ajoi pois pahoja henkiä), mutta ei kaikkea.

Eihän Jumalan ei ole pakko selitellä minulle tekojaan,
Ei tietenkään ole, mutta eikö tee mieli edes kysyä? Vai onko moraalinen konkka jo niin täydellinen että teki jumala mitä tahansa niin se on sitten niin. Abrahamkin aluksi ennen moraalista konkkaansa(oli valmis uhraamaan lapsensa joka on moraalusen konkan huipentuma) väänsi kättä jumalan kanssa kun sodomaa pantiin paskaksi. Yritti sentään neuvotella että jos sieltä edes muutama hyvä hemmo löytyy niin ei laiteta paskaksi.

Eihän Jumalan ei ole pakko selitellä minulle tekojaan, enkä niitä välttämättä edes ymmärtäisi. Hän on vapaa tekemään mitä haluaa ja vastaamaan mihin haluaa, mistä syystä tahansa ja millä perusteilla tahansa. Vaikea tietää täsmällisesti, koska Raamatussa ei ole avattu asiaa. Tietysti Jeesuksen toiminnasta voi päätellä jotain (hän esim. paransi ja ajoi pois pahoja henkiä), mutta ei kaikkea.
Jos jumala käskee sinun tappaa naapurin niin tapatko?

Ei tietenkään ole, mutta eikö tee mieli edes kysyä? Vai onko moraalinen konkka jo niin täydellinen että teki jumala mitä tahansa niin se on sitten niin. Abrahamkin aluksi ennen moraalista konkkaansa(oli valmis uhraamaan lapsensa joka on moraalusen konkan huipentuma) väänsi kättä jumalan kanssa kun sodomaa pantiin paskaksi. Yritti sentään neuvotella että jos sieltä edes muutama hyvä hemmo löytyy niin ei laiteta paskaksi.
Rukoilen paljonkin ja kyselen kaikkea, mutta en silti ole varma monestakaan asiasta. Hyvä, että Jumala vaikuttaa ja voi vastata. Epäilemättä monet asiat jäävät mysteereiksi.

Abrahamin tarinaa voi lähestyä monella tapaa, enkä tiedä, miten hän täsmälleen itse tilanteen ymmärsi. Raamattu kuvaa tilannetta melko yleispiirteisesti ja sitä lienee selitetty monella tavoin. Usko kuitenkin luottaa Korkeimman hyvyyteen ja ratkaisukapasiteettiin kääntää tilanteet hyviksi (Jeesuskin herätti kuolleita).

Hyvä, että pohditaan moraalisia kysymyksiä, jopa Sodoman ja Gomorran tapausta! Utilitarismia vai jotain muuta?

Abrahamin tarinaa voi lähestyä monella tapaa, enkä tiedä, miten hän täsmälleen itse tilanteen ymmärsi. Raamattu kuvaa tilannetta melko yleispiirteisesti ja sitä lienee selitetty monella tavoin.
Tätä kutsutaan jargoniksi, tekstiä jossa ei vastata kysymyksiin eikä oikein sanota mitään. "Raamatussa on paljon sivuja ja niissä sanotaan paljon asioita joita on tulkittu vuosisatoja monella tavalla." Ok kiva ertä kerroit tämän itsestään selvyyden. Miksi se on niin caikeaa kertoa mitä itse ajattelee?

Tätä kutsutaan jargoniksi, tekstiä jossa ei vastata kysymyksiin eikä oikein sanota mitään. "Raamatussa on paljon sivuja ja niissä sanotaan paljon asioita joita on tulkittu vuosisatoja monella tavalla." Ok kiva ertä kerroit tämän itsestään selvyyden. Miksi se on niin caikeaa kertoa mitä itse ajattelee?
Koska en tiedä, mitä siitä pitäisi täsmälleen ajatella. Koska tekstissä ei sanota tarkkaan. Selityksiä siis voi olla useita, eikä varmasti voi tietää, mitä Abraham ajatteli tuolloin. Hän selvästi luotti Jumalaan ja tämän hyvyyteen, siis siihen että uhrauksesta voisi seurata hyvää.

Isä uhraamassa poikaansa. Vähän kuin UT:ssä Jumalan kyseessä ollessa Isä uhrasi Pojan eli Jeesuksen ristillä ihmisten edestä. Symboliikkaa ja uhria.

Hengellisesti kyse ei siis ole mistään moraalisesta konkurssista, vaan kykenemisestä uhraamaan arvokkaita asioita Jumalan ja toisten edestä. Ei siis itsekkyydestä, vaan päinvastoin. "Taking one for the team", kuten sanotaan. Ristillä ei ollut kivaa, mutta Jeesus uhrautui muiden edestä. Itsensä antava rakkaus.

Viimeksi muokattu:

Se, että Jumalan sanotaan olevan kaikkitietävä ja kaikkivoipa on juurikin se asia mikä tässä kaikessa tökkii eniten. Miksi tehdä epämääräistä paskaa ja pahaa jos ei ole pakko? Jos Jumala olisi vajavainen ja erehtyväinen, niin voisin hyväksyä että maailma on niin paska paikka, koska Jumala on tehnyt virheitä. Se että pahuutta selitellään sillä, että Jumalan pitää antaa meille jonkin sortin opetus, ei käy järkeen. Jos Jumala olisi täydellinen ja kaikkivoipa, niin se voisi antaa meille sen opetuksen ilman että elävät ihmiset joutuvat oikeasti kärsimään. Joko Jumalalla on jotkut rajoitukset joiden sisällä sen pitää toimia ja pahuus johtuu siitä, että Jumalan on täytynyt tehdä valinta pienemmän ja isomman pahan välillä (kaikkivoivan olennon ei tarvitsisi tehdä valintaa, vaan se voisi tehdä ihan mitä huvittaa), tai sitten se vain yksinkertaisesti haluaa tehdä pahaa. Tai sitten Jumalaa ei ole, ja pahuus on ihmisten itse aiheuttamaa ja ihmiset itse pystyvät myös korjaamaan niitä pahuuksia ja vääryyksiä omin voimin.

Ei siis itsekkyydestä, vaan päinvastoin. "Taking one for the team", kuten sanotaan.
Kyllä se on se uhri joka ottaa tiimin puolesta.
Ja kyse ei ole Abrahamista vaan sinusta, toimisitko samoin? Jos rukouksessasi jumala kertoisi pistävänsä helsingin sileäksi niin koittaisitko tehdä kauppaa kuten abraham vai toteaisitko vain että no kun jumala on noin päättänyt niin mikäs minä olen sitä kyseenalaistamaan, jotain hyvää siitä varmasti tulee. Tai jos pyytäisi sinua uhraamaan lapsesi/vanhempasi/sisaresi/ystäväsi niin miten toimisit? Heräisikö epäilys että onko sittenkin saatana joka kuiskuttaa korvaan kun ei tunnu oikealta. Ja jos näin, niin olisiko niin että ajatukset jotka tuntuvat ok, ovat jumalan ja ne jotka ei niin sastanan vaikka oikeasti ei ole keinoa tietää kumpi on luurin toisessa päässä.

Se, että Jumalan sanotaan olevan kaikkitietävä ja kaikkivoipa on juurikin se asia mikä tässä kaikessa tökkii eniten. Miksi tehdä epämääräistä paskaa ja pahaa jos ei ole pakko?
Tätäkin teemaa on käyty aiemmin keskustelussa. Raamatullisesti kyse on siitä, että elämme langenneessa todellisuudessa, joka on kirottu (sen hyvän ja pahan tiedon puun valinnan takia). Langennut = ei niin hyvä, kirottu = vielä huonompi. Ihmisen valinnanvapaudestakin oli keskustelua, josta tämä johtuu. Mutta en oikein usko, että tällä kertaa keskustelu paranee tai ymmärrys, joten lopetan tästä tähän.

Ja kyse ei ole Abrahamista vaan sinusta, toimisitko samoin? Jos rukouksessasi jumala kertoisi pistävänsä helsingin sileäksi niin koittaisitko tehdä kauppaa kuten abraham vai toteaisitko vain että no kun jumala on noin päättänyt niin mikäs minä olen sitä kyseenalaistamaan, jotain hyvää siitä varmasti tulee. Tai jos pyytäisi sinua uhraamaan lapsesi/vanhempasi/sisaresi/ystäväsi niin miten toimisit? Heräisikö epäilys että onko sittenkin saatana joka kuiskuttaa korvaan kun ei tunnu oikealta. Ja jos näin, niin olisiko niin että ajatukset jotka tuntuvat ok, ovat jumalan ja ne jotka ei niin sastanan vaikka oikeasti ei ole keinoa tietää kumpi on luurin toisessa päässä.
Nämä ovat niin erikoisia tilanteita, että tuskinpa tulee vastaan heti. Etenkin koska en ole Abrahamin kaltainen uskon sankari tai esikuva tai elä niin kamalassa paikassa kuin Sodoma ja Gomorra (ehkä, ei sitä nykymaailmasta tiedä). Oma itsensä tulisi olla raamatullisesti valmis uhraamaan toisten edestä, vaikka varmasti siinäkin on tekemistä. Opettelua tai kilvoittelua on kaikessa.

Viimeksi muokattu:
Tätäkin teemaa on käyty aiemmin keskustelussa. Raamatullisesti kyse on siitä, että elämme langenneessa todellisuudessa, joka on kirottu (sen hyvän ja pahan tiedon puun valinnan takia). Langennut = ei niin hyvä, kirottu = vielä huonompi. Ihmisen valinnanvapaudestakin oli keskustelua, josta tämä johtuu. Mutta en oikein usko, että tällä kertaa keskustelu paranee tai ymmärrys, joten lopetan tästä tähän.
Klassista pulushakkia. Mitään oikeaa argumenttia ei ole antaa joten huudellaan ympäripyöreitä, vängätään samaa täysin järjetöntä selittelyä uudelleen ja uudelleen ja lopulta todetaan että voitin heippa.

Klassista pulushakkia. Mitään oikeaa argumenttia ei ole antaa joten huudellaan ympäripyöreitä, vängätään samaa täysin järjetöntä selittelyä uudelleen ja uudelleen ja lopulta todetaan että voitin heippa.
Kauniimmin voisi sanoa, että kyse on klassisesta teologiasta. Minusta pitäisi olla ihan ymmärrettävää, jos haluaa ymmärtää.

Uskovalla on konkreettista näyttöä omiin tarpeisiinsa: Jeesus on kohdannut hänet yliluonnollisesti näkymättömästä todellisuudesta. Uskon voi saada ja Jumalaa yrittää lähestyä monella tavalla, mutta vaatinee "Isän vetämistä" luokseen. Usko siis on osaksi yliluonnollinen mysteeri, vaikka esim. Jeesuksen historiallisuus ja ylösnousemus on tärkeää.

Kyseessä on laajalti metafyysistä oletusta todellisuuden luonteesta. Josta Raamatulla on näkemys: itse kunkin pitäisi tajuta, että maailma on tarkoituksella ja hienoviritteisesti luotu. Ja kuvastaa Luojaansa. En nyt itsekään tosin tajunnut tätä kautta, mutta pitäisi tajuta. Ja jotkut ovat tajunneet tätä kautta vähintään Luojan olemassaolon, vaikka minä en.
Tämä on aika monimutkainen tapa sanoa, että uskovaiset uskovat koska uskovat. Eli siihen ei liity mitään järkeilyä tai päättelyä, puhtaasti opittua dogmaa, jota toistavat papukaijan tavoin.
Tosin pitää sanoa, että mitä enemmän tutkii universumin rakennetta ja toimintaa ja fysiikan lakeja, sitä vähemmän se kristinuskon Jumala sopii kuvaan. Toki usein kristityt ottavat vain tuon "hienoviritteisen maailman" ja pitävät sitä jonain todistuksena, skipaten sen kaiken muun kosmologian ja fysiikan, joka tekee kristittyjen Jumalasta suht naurettavan selityksen maailmankaikkeuden olemassaololle. Kuten myös sen erittäin yksinkertaisen selityksen sille, että miksi me nähdään universumi hienoviritteisenä ja miksi siihen ei tarvita mitään kristinuskon Jumalaa.

Tämä on taas tätä, että kaiken kirkon historian jälkeen modernit ei-uskovat keksivät omasta päästään jonkin epäperinteisen "Raamattu-näkemyksen." Jota tuskin itse Raamatun kirjoittajilla oli. Eikä seuraavilla uskovien sukupolvilla, nykyaikaan asti.

Kuin sokeat tulisivat näkevien yhteisölle kertomaan, miten pitäisi nähdä. Ilman Pyhää Henkeä, ilman uskoa.
Miksi luulet, että nuo olisivat ei-uskovia? Ylivoimainen enemmistö Raamatun historiantutkijoista tuppaa olemaan kristittyjä, tai ainakin olivat kun aloittivat tuon uransa. Mutta koska he osaavat pitää erillään heidän henkilökohtaisen uskonsa ja heidän objektiivisen tieteellisen työnsä, niin he pystyvät luomaan tuota objektiivista tietoa Raamatusta, joka sitten poikkeaa usein merkittävästi niistä kirkon dogmista.

Hengellisesti kyse ei siis ole mistään moraalisesta konkurssista, vaan kykenemisestä uhraamaan arvokkaita asioita Jumalan ja toisten edestä. Ei siis itsekkyydestä, vaan päinvastoin. "Taking one for the team", kuten sanotaan. Ristillä ei ollut kivaa, mutta Jeesus uhrautui muiden edestä.
5. Mooseksen kirja jae 22 kertoo että jos nainen ei vuoda verta hääyönään hänet saa kivittää. Onko naisen kivittäminen siis välttämätöntä? Olettaisi että kaikkitietävä ja kaikkeen pystyvä olento keksisi jonkun muunlaisenkin tavan, millä asia voidaan ratkaista, mutta ei, kivittäminen oli ainoa mikä jahvelle tuli sillä kertaa mieleen. Tietääkö jumala, että lähes puolet naisista ei vuoda verta menettäessään neitsyytensä, vai onko lasketaanko tämäkin vähän niin kuin "taking one for the team"?

Voidaanko vetää siis johtopäätös, että:
A) Jumala ei tiennyt että kaikki naiset eivät vuoda menettäessään neitsyytensä --> ei ole kaikkitietävä
B) Jos tiesi --> ei siis vaan välittänyt --> täydellinen moraalinen konkurssi, hengellisesti.

Jeesus todellakin otti ristin kärsimykset "tiimin puolesta". Iisakia taas ei uhrattu, vaan Abrahamia todennäköisesti rakastavana isänä nimenomaan koeteltiin. Kyseessä ei siis ollut lopulta muuta kuin koettelemus. Tämän koettelemus-sanan voisi alleviivata, koska Jumala järjesti poispääsyn tilanteesta.

Mutta koska he osaavat pitää erillään heidän henkilökohtaisen uskonsa ja heidän objektiivisen tieteellisen työnsä, niin he pystyvät luomaan tuota objektiivista tietoa Raamatusta, joka sitten poikkeaa usein merkittävästi niistä kirkon dogmista.
"Objektiivista tietoa" tai sitten ei. Teologiset kysymykset ja tulkinnat eivät ihmiselle - edes tutkijalle - usein ole objektiivisia, vaan aivan jotain muuta. Totuus on vaikeaa.

Kauniimmin voisi sanoa, että kyse on klassisesta teologiasta. Minusta pitäisi olla ihan ymmärrettävää, jos haluaa ymmärtää.
Tähän vielä lisäksi, että täällä langenneessa ja pahassa maailmassa ei olla (isossa kuvassa) kuin käymässä. Joillekin elämä näyttääntyy pahempana ja joillekin parempana, mutta kaikesta huolimatta se mitä lopputulemallaan päättää tehdä, päätetään nyt ja tässä. Raamattu ei anna kuin kaksi vaihtoehtoa, käy joko todella hyvin, tai todella huonosti. Mitään välimuotoa ei ole.

Tämän koettelemus-sanan voisi alleviivata, koska Jumala järjesti poispääsyn tilanteesta.
Pointti on se, että abraham oli valmis tekemään tuon uhrauksen. Jos sinulle annetaan pistooli jolla ampua isäsi ja painat liipasimesta luullen että nyt ammut isäsi, olet moraalisessa konkassa vaikka käskijä olisikin poistanut lippaasta luodit.

Jeesus todellakin otti ristin kärsimykset "tiimin puolesta".
Jos minulle sanottaisiin että kärsit päivän ja kuolet, mutta heräät henkiin 3 päivän päästä ja sen jos teet niin kaikki maailman köyhyys katoaa (minulla olusi tieto että jumala on olemassa ja hän tämän kykenee tekemään), tekisin sen heti, tuo ei ole mikään uroteko vaan näin toimisi jokainen täysjärkinen ihminen.

Jeesus todellakin otti ristin kärsimykset "tiimin puolesta".
Eli koska Jesse roikkui ristillä ja siten sovitti meidän synnit niin me voidaan tehdä mitä huvittaa ilman pelkoa joutua helvettiin? Koska synnit on jo sovitettu.
Tähän vielä lisäksi, että täällä langenneessa ja pahassa maailmassa ei olla (isossa kuvassa) kuin käymässä. Joillekin elämä näyttääntyy pahempana ja joillekin parempana, mutta kaikesta huolimatta se mitä lopputulemallaan päättää tehdä, päätetään nyt ja tässä. Raamattu ei anna kuin kaksi vaihtoehtoa, käy joko todella hyvin, tai todella huonosti. Mitään välimuotoa ei ole.
Ja Raamattu perustaa nämä väittämät mihin todistettuun asiaan?

Pointti on se, että abraham oli valmis tekemään tuon uhrauksen. Jos sinulle annetaan pistooli jolla ampua isäsi ja painat liipasimesta luullen että nyt ammut isäsi, olet moraalisessa konkassa vaikka käskijä olisikin poistanut lippaasta luodit.
Pointtihan on, että Abrahamin käskijänä on Jumala, kaikkivaltias.

Ja tämä Jumala on jo tähän asti monesti auttanut sinua ja kyennyt ihmeen avulla antamaan sinulle pojan (muuten olisi ollut täysin mahdotonta). Iisakin olemassaolo on itsessään tämän Jumalan aikaansaama ihme. Sekä Jumala on luvannut suuria tulevaisuudessa, jos tottelet. "Kaikki maailman kansat tulevat siunatuiksi."

Abrahamilla siis on jo suhde Jumalaan - kaikkivaltiaaseen henkiolentoon - ja selvästi luottamusta. Tätä Jumala koettelee.

Tilanne on siis ihan erilainen kuin että kyseessä olisi satunnainen ihminen.
Jos minulle sanottaisiin että kärsit päivän ja kuolet, mutta heräät henkiin 3 päivän päästä ja sen jos teet niin kaikki maailman köyhyys katoaa (minulla olusi tieto että jumala on olemassa ja hän tämän kykenee tekemään), tekisin sen heti, tuo ei ole mikään uroteko vaan näin toimisi jokainen täysjärkinen ihminen.
Enpä tiedä luotanko tähän näkemykseen. Ihmiset harvoin ovat nykyäänkään kovin uhrautuvaisia toisten edestä. Edes arkisissa pikkuasioissa. Tai antamalla rahaa hyväntekeväisyyteen. Jeesuksellakin oli suuria vaikeuksia, ja hän sentään tiesi mitä on tekemässä.

Eli koska Jesse roikkui ristillä ja siten sovitti meidän synnit niin me voidaan tehdä mitä huvittaa ilman pelkoa joutua helvettiin? Koska synnit on jo sovitettu.
Ei saa tehdä mitä huvittaa, vaan pitäisi käyttäytyä hyvin. Muuten ei ole enää uhria syntien edestä.

Hepr. 10:26: "Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä, vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat."

Viimeksi muokattu:
"Objektiivista tietoa" tai sitten ei. Teologiset kysymykset ja tulkinnat eivät ihmiselle - edes tutkijalle - usein ole objektiivisia, vaan aivan jotain muuta. Totuus on vaikeaa.
Mutta en mä puhunut mistään teologisista kysymyksistä. Mä puhuin ihan historiallisista kysymyksistä, eli mitä Jeesus sanoi eläessään ja kuinka tarkan kuvan evankeliumit antavat noista Jeesuksen sanomisista. Tuo on historiallinen kysymys siinä missä vaikkapa Julius Caesarin viimeiset sanat ovat historiallinen kysymys.

Ei saa tehdä mitä huvittaa, vaan pitäisi käyttäytyä hyvin. Muuten ei ole enää uhria syntien edestä.

Hep. 10:26: "Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä, vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat."
Eli Jesse ei sovittanu ihmiskunnan syntejä ristillä. Raamattu valehtelee ja on ristiriidassa itsensä kanssa.

Nämä ovat niin erikoisia tilanteita, että tuskinpa tulee vastaan heti. Etenkin koska en ole Abrahamin kaltainen uskon sankari tai esikuva tai elä niin kamalassa paikassa kuin Sodoma ja Gomorra (ehkä, ei sitä nykymaailmasta tiedä). Oma itsensä tulisi olla raamatullisesti valmis uhraamaan toisten edestä, vaikka varmasti siinäkin on tekemistä. Opettelua tai kilvoittelua on kaikessa.
Jos kysytään että miten toimisit kuvitteellisessa tilanteessa, vastaus ei ole että tilanne on epätodennäköinen.

Varsinkin kun se koko tilanne on jo alun perin kokonaisuudessaan keksitty tarina.

tässäkin ketjussa on sellasia ihmisiä jotka väittävät olevansa jeesuksen kavereita. minä kysyisin ennenminkin sitä että haluaisi jeesus olla näitten kaveri jotka täällä suuren äänen väittävät tietävänsä hänestä enemän kuin jeesus itse tietää. mutta elä ja anna elää minulle se on sama millä tavalla ihmiset uskoo

tässäkin ketjussa on sellasia ihmisiä jotka väittävät olevansa jeesuksen kavereita. minä kysyisin ennenminkin sitä että haluaisi jeesus olla näitten kaveri jotka täällä suuren äänen väittävät tietävänsä hänestä enemän kuin jeesus itse tietää. mutta elä ja anna elää minulle se on sama millä tavalla ihmiset uskoo
Tuo on kyllä hyvä pointti, että pitäisi muistaa rakkaudellisuus ja ystävällisyys. Tosin on kristinuskossa ja Raamatussa myös opillisuutta, jota voi lähestyä tiedon kautta ja argumentoiden. Jotain voi todella tietää, toivottavasti. Mutta pahoittelen omasta puolestani, jos olen esim. ollut turhan jyräävä tai ikävä tai leikkinyt tuomaria tai edes asiantuntijaa. Parannuksentekoa on kommunikointikin.

Viimeksi muokattu:
Tuo on kyllä hyvä pointti, että pitäisi muistaa rakkaudellisuus ja ystävällisyys. Tosin on kristinuskossa ja Raamatussa myös opillisuutta, jota voi lähestyä tiedon kautta ja argumentoiden. Jotain voi todella tietää, toivottavasti. Mutta pahoittelen omasta puolestani, jos olen esim. ollut turhan jyräävä tai ikävä tai leikkinyt tuomaria tai edes asiantuntijaa. Parannuksentekoa on kommunikointikin.
There's no hate like Christian love. Uskovaiset seuraa kaikkein vähiten Jeesuksen oppeja lähimmäisenrakkaudesta.

Statistiikka

Viestiketjuista
277 025
Jäsenet
77 567
Uusin jäsen
Mjuuli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom