Jeesushan sanoi jotakuinkin siihen tyyliin, että laista ei katoa pieninkään piiru. Tosin tämä varmaankin viittaa perusasioihin, kuten Jumalan ja lähimmäisen rakastamiseen (ja ei-tappamiseen tai naapurin juttujen himoamiseen), ei niinkään kaikkiin Israelille kansakuntana annettuihin käskyihin (kuten uhrikäytännöt).
Muistaakseni teologiassa on jotenkin jaoteltu noita VT:n käskyjä (moraaliset, uhrisäännöt jne). Ja UT:ssä on uudet säännöt kirkolle, ei Israelin valtiolle.
Myöskin tuo "luo itselleen pojan" on teologisesti väärin sanottu.
Kolminaisuuden toinen persoona eli Poika ei ole luotu samalla tavalla kuin ihminen, vaan syntynyt. Tuo muotoilu on harhaoppi (areiolaisuus).
Tämä varmaan liittyy osin VT:n uhrikäytäntöihin, jossa piti uhrata tehtyjen syntien tähden. Hyvitys Jumalalle synneistä siis, korvauskäytäntö. Nykyisin Jeesus on uhrattu syntien tähden, joten eläinuhreja ei enää tarvita.
Ihmisnäkökulmasta onhan vapaaehtoisesti ristiinnaulituksi meneminen toisten ihmisten syntien takia melkoinen uhraus viattomalle Jumalalle. Jeesus inkarnoitui ihmiseksi. Hyvin kivuliasta on risti. Olisitko menossa itse vapaaehtoisesti ristille, vaikka tietäisitkin olevasi tulossa takaisin?