Siistimpi kieli olisi ajoittain paikallaan.
Tosiaan täällä lähtee käyntiin taas perinteinen väsytystaktiikka, että väitetään ja heitetään vastaväitteitä ilman kontekstin laajempaa tutkimista. Tämä on vanhaa kauraa, mitä käytetään jopa ihan politiikassa. Minä itse en täällä väittele vaan keskustelen näkemyksistä, mutta tuon taktiikan käyttäminen, loukkaukset ja vähättelyt viittaavat yleensä johonkin tavoitteeseen, eli tässä tapauksessa siihen että koitetaan saada toinen ikään kuin "kääntymään". Minulle on ihan sama ketkä kuulevat sanan ja ketkä eivät, sillä uskon että Jeesus kerää omansa joka tapauksessa minun tai muiden ponnistuksista huolimatta, en siis pelkää ollenkaan jääväni kakkoseksi tässä. Vastapuoli taas tuntuu koittavan yhtä sun toista aivan kuten fariseukset aikanaan, että saisi mahdollisimman paljon ihmisiä puolelleen, vaikka edes sen yhden ainokaisen, aivan kuten Jeesuskin sanoo:
Matt. 23:15
"Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te kierrätte maat ja meret hankkiaksenne edes yhden käännynnäisen, ja kun siinä onnistutte, teette hänestä helvetin oman, kahta vertaa pahemman kuin itse olette."
(Kokonaisuudessaan Matt. 23:13-34)
On valitettavaa että nämä väsytystaktiikat sun muut toimivat, eli heitetään irrallista, toistuvaa ja sopivasti nasevaa settiä että kuulostaa järkevältä, vaikkei se ole sitä. Monikin tähän haksahtaa ja pikku hiljaa luomme maailmaa missä yhä suurempi joukko ihmisiä kieltää Jeesuksen kokonaan. Näin on kuitenkin tapahduttava että oikeus toteutuisi, mutta varoitan ettei siinä joudu kuin häpeään lopulta. Ei omaa luojaansa voi mitenkään voittaa eikä hänen tuomiotaan pääse pakoon, joten kannattaa elää mahdollisimman nuhteettomasti niin ei tarvitse sitten pelätäkään. Ei syyllisyyttä poista se että saadaan ihmisjoukko ympärillä hyväksymään vääryys, sehän on todistuksen hakemista ihmisiltä. Moraali on määritelty Raamatussa Jeesuksen sanelemana ja sitä tulee noudattaa. Ulkoapäin ohjautuminen, eli ihmisten mielten mukaan eläminen on erittäin vaarallista touhua, sillä näin on mahdollistettu maailmassa Natsi-Saksat ynnä muut järjestelmät - "Ei ole väärin tehdä väärin jos yhdessä tuumin tehdään väärin".
Jeesus antaa ihmisen kasvaa vapaasti ja tehdä omat johtopäätöksensä, hän antaa tämän vapauden aivan jokaiselle. Aivan kuin minä tässä en yritä ketään aivopestä vaan saada harkitsemaan asioita itse ja tietysti varoitan siitä mikä johtaa huonoon lopputulokseen; kärsimykseen, häpeään ja suruun, ei Jeesuskaan ketään ankarasti kurinalaisena kasvata. Omistä möhlingeistä ihminen oppii, toivottamasti jättämään virheet taaksensa. Myöhemmin sitten mitataan vain se että oppiko vastoinkäymisistä luottamaan Jumalaansa Jeesukseen vaiko hylkäämään Jumaluuden kokonaan. Sääli jos hylkää, vaikkei se tarkoita sitä että ihmiset täällä mitään synkkiä syntejä läpeensä viljelisi, vaan sääli siksi ettei saa itselleen sitä rauhaa ja hyvää mikä on tarjolla.
Minä en usko että on olemassa lopulta harmaata aluetta tämän rauhan suhteen, on vain oikea tie ja väärä tie, oikea ja väärä päätös. On kunnia ja häpeä, on ylpeys ja nöyryys, jne. Jokainen lankeaa joskus, mutta pääasia olisi jättää taaksensa väärä ja seurata oikeaa, aitoa ja elävää. Meidän tulee pyrkiä tähän yhteyteen Herrassamme eikä sotia tätä tarkoitusta vastaan, sillä häntä vastustavilla ei ole tarjota tilalle uusia perustuksia, ainoastaan tuhoaminen hoidetaan ja rauniot jätetään jäljelle, tosin Jeesus on Raamatun mukaisesti kulmakivi minkä he jättävät huomioimatta ja se koituu heidän omaksi harmiksensa, sillä hän ei toisin kuin me täällä maailmassa voi kieltää itseään.
MUOK. Tässä vielä tuo viimeinen viittaus:
Kirje Timoteukselle 2:11-13
"Tämä sana on varma: Jos olemme hänen kanssaan kuolleet, saamme hänen kanssaan myös elää. Jos kestämme lujina, saamme myös hallita hänen kanssaan. Jos kiellämme hänet, myös hän on kieltävä meidät. Jos olemme uskottomia, hän pysyy silti uskollisena, sillä omaa olemustaan hän ei voi kieltää."