Tuotahan yritetään selitää jessellä joka tuli ja likvidoi vanhat lait. Tosin jesse itse sanoi kun häneltä asiasta kysyttiin että hän ei tullut muuttamaan niitä, joten sekavaksi menee.
Ja tässä näkyy tämänkn ketjun suurin ongelma. Luullaan, että ymmärretään raamatusta jotain, tai tajutaan, ettei ymmärretä, mutta täysin palkein julistetaan sitä omaa ymmärräystä, vaikka ymmärretään ettei ymmärretä.
Jeesus ei likvidoinut lakeja vaan täytti lain = eli oikeudenmukaisen täysin puhtaan elämän, eli ns täytti lain.
Ja tätä lain täyttämistä Hän tarjoaa uskon kautta. Kun Isä katsoo uskovaa, Hän näkee ihmisen "pukeutuneen Jeesuksen vanhurskauteen" (tiedän, vanha ja vaikea sana, mutta liian tyhjentävä käyttämättä jätettäväksi) eli armosta saatuun , uskon kautta lahjoitettuun oikeudenmukaisuuteen ja syyttömyyteen.
Laki on edelleen olemassa, mutta lain tarkoitus on ohjata ihminen näkemään syntisyytensä ja saattaa ristin luo. Uudestisyntynyt ei elä enää "lain alla" vaan laki on Jeesuksen ansiosta jo täytetty, olen siis täyttänyt lain, en minä vaan Jeesus, mutta syntisyyttäni vastaan sain lahjavanhurskauden.
Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
20. ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
21. En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
Sanoo paavali galatalaiskirjeen kautta.
EI siinä mtään, että ollaan eri mieltä, ei uskota jne mutta se, että kysytään, mutta vastauksen (tai vastausyrityksen) tullessa ei vaivauduta/haluta ymmärtää sitä tai sanotaan "väärin" ja kohta kysytään samat asiat uudelleen. Se ajaa keskusteluhaluiset ketjusta.
Todisteita todisteita todisteita, niiden perään huudetaan aina un joku todistaa uskostaan. Uskova todistaa uskoontulollaan, joka ei koskaan ole pikkujuttu, ja saa perään pilkkaa ja vähättelyä (joka tietysti kuuluu asiaan, koska uskova todistaa aina syntiä vastaan ja syntinen, joka haluaa pysyä sellaisenaan ei kärsi kuulla synnistä) ja USKO, jonka Jumala on raamatun mukaan valinnut pelastuksen välineeksi (siis usko jonka Jumala lahjoittaa, ei oma uskottelu) pyritään teilaamaan tyhmyydeksi, oppimattomuudeksi, vähä-älyisyydeksi jne.
Raamattu sanoo, että "uskon kautta" ja se on niin henkilökohtaista kuin voi olla. Sitä ei voi muuttaa todisteeksi muutoin kuin itse todistamalla siitä mihin uskoo, miksi uskoo, miten se tapahtui ja miksi pitää sitä edelleen hyvänä asiana. Kyse on siis henkilökohtaisesta suhteesta ikuiseen, kuolleeseen ja kuolleista ylösnousseeseen Jeesukseen ja sen todenmukaisuuden voi selvittää vain ottamalla itse asiasta selvää. Lue uusi testamentti, aloita jostain evankeliumista ja vastaa haasteeseeni jonka jossain vaiheessa heitin, pyydä Jeesusta ilmaisemaan itsensä sinulle.
Vai onko joku jo uskaltautunut tähän?