Raamatussa lukee minkälaista on taivaassa. -- Sanominen on eri asia kuin hoilaaminen.
I see what you did there. Varo, ettei käy liian ilmeiseksi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Raamatussa lukee minkälaista on taivaassa. -- Sanominen on eri asia kuin hoilaaminen.
Ei, vaan se tuomari kuoli ja nousi kuolleista.Lähtemättä edes ollenkaan kysymykseen siitä, että kuinka oikeudenmukaista olisi, että sinun tekemä murha sovitettaisiin sillä, että tuomari tappaisi täyisn rikoksia tekemättömän naapurin Veikan.
Ei, vaan se tuomari kuoli ja nousi kuolleista.
Anteeksi ei ollut tarkoitus näsäviisastella. Tarkensin hieman mistä oli kyse. Sillä tämä on tärkeä seikka kristinuskon sisäisen logiikan kannalta. Puhumme kristinuskon ydinasioista, jolloin ajattelen että esimerkit tulee vastata hyvin kristinuskon käsitystä. Kehälliseempään asiaan en välttämättä olisi kommentoinut, kuten esimerkiksi pääsiäisen vieton ajankohta, tai virkakysymys. Näistäkin asioista on krikkohistoriassa käyty teologista kädenvääntöä.Sivuutit kokonaan viestin pointin ja tartuit sivulauseeseen, jonka aloitin "lähtemättä ollenkaan". Kivat sulle.
Tarkensin hieman mistä oli kyse. Sillä tämä on tärkeä seikka kristinuskon sisäisen logiikan kannalta.
Mm, tosin siinäkin on se, että kun ottaa huomioon sen kuolleista nousun, niin "kuolemasta" on turha edes puhua - käytännössä jäljelle jää siis Jeesuksen kiduttaminen tuossa prosessissa. Ts. jos rikoksesta määrätään vaikka 1000e sakkoja, jotka maksetaan kolmen päivän kuluttua takaisin, niin harva kokee erityisesti saaneensa rangaistusta. Nämä voivat olla tärkeitä asioita kristinuskon doktriinin kannalta, mutta logiikasta puhuminen tässä yhteydessä kuulostaa leikkimieliseltä.
Kristinuskon mukaan kyse ei ollut pelkästä kuolemasta vaan myös elämästä. Jeesus tuli tänne ja eli lain täyttäen, ja kuollen ristillä, astuen tuonelaan ja nousten 3. päivänä kuolleista voittaen kuoleman vallat ylösnousemuksessaan. Jeesus oli se toinen Adam. Kun ensimmäisen Adamin lankeamus toi ihmiskuntaan synnin kirouksen, niin toinen Adam vapautti ihmiskunnan synnin kirouksesta, joka on kuolema, ikuinen ero Jumalasta. Ja kadotus on ikuinen koska sielut ovat ikuisia, ikuisuus olentoja.Mm, tosin siinäkin on se, että kun ottaa huomioon sen kuolleista nousun, niin "kuolemasta" on turha edes puhua - käytännössä jäljelle jää siis Jeesuksen kiduttaminen tuossa prosessissa. Ts. jos rikoksesta määrätään vaikka 1000e sakkoja, jotka maksetaan kolmen päivän kuluttua takaisin, niin harva kokee erityisesti saaneensa rangaistusta. Nämä voivat olla tärkeitä asioita kristinuskon doktriinin kannalta, mutta logiikasta puhuminen tässä yhteydessä kuulostaa leikkimieliseltä.
Mitä taas tulee tuon kuoleman vakavuuteen niin kun Tuomas oli epäuskoinen ja sanoi ettei usko että Jeesus oli noussut kuolleista, ennen kuin saa itse painaa käsien reikiin ja kylkiin, ja kohdatessaan Tuomaksen Jeesus sanoi: ”Ojenna sormesi: tässä ovat käteni. Ojenna kätesi ja pistä se kylkeeni. Älä ole epäuskoinen, vaan usko!” -- Eli sillä kuolemalla oli ihan aidot vaikutukset.
Ja Jeesus ei käskenyt uskomaan sokeasti
Jeesus edellyttää jokaista nykyään elossa olevaa ihmistä uskomaan sokeasti. Siitä nyt on mahdotonta kierrellä mihinkään.
Tauon jälkeen taas luin viimeisimpiä viestejä ja näistä ns. Jumalan vastaisista viesteistä paistaa läpi se että Raamattua ei ole luettu tai se on luettu hyvin huolimattomasti.
Jeesus ei ilmestynyt Tuomakselle missään perinteisessä ruumissa, vaan sellaisena mitä ei pysty sanoin kuvaamaan, sillä meidän sanavarastossa ei ole olemassa sanoja sellaiselle ilmiölle. Tuomas luonnollisesti uskoi heti hänet nähtyään, mikä on hyvä juttu, mutta tuo Jeesuksen kehoitus uskoa näkemättäkään onkin tuleville sukupolville, eli meille.
Nytkin elävä Jeesus Kristus asettaa meille jatkuvasti palaset eteemme, mutta ainoastaan tarkkaavainen joka osaa huomioida nämä palat saa uskon lahjakseen.
Minulle usko ei merkitse sitä että olisin muiden yläpuolella, vaan minulla on hallussani se sinetti, mikä takaa pelastukseni ja varmuus tästä tuo minulle rauhaa. Kerran kun kyseessä on näin mittaamattoman arvokas sinetti, sitä pidän myös lahjana, koska enhän minä syntisenä tässä ihmisen ruumiissa kulkevana ihmisenä koe että olisin koskaan ansainnut tätä. Voisinko ajatella noin?
Tämä näkemys tuli ydinaatteeksi vasta Nikean kirkolliskokouksessa v. 325 tehdyn äänestyspäätöksen jälkeisinä vuosikymmeninä, tai oikeastaan -satoina. Sitä ennen kristityt väänsivät keskenään kättä useaan otteeseen Jeesuksen olemuksesta, eli oliko kyseessä Jumala, ihminen vai sekä että.Kristinuskon ydinaate on se, että Jeesus on Jumala.
Äänestys tulos oli jotain luokkaa 318 puolesta ja 2 tai 3 vastaan, mikä tarkoittaa että Jeesuuksen Jumalallisuudesta oli yhteinen käsity, ja pieni harhaoppinen areiolaisten ryhmä vastusti.Tämä näkemys tuli ydinaatteeksi vasta Nikean kirkolliskokouksessa v. 325 tehdyn äänestyspäätöksen jälkeisinä vuosikymmeninä, tai oikeastaan -satoina. Sitä ennen kristityt väänsivät keskenään kättä useaan otteeseen Jeesuksen olemuksesta, eli oliko kyseessä Jumala, ihminen vai sekä että.
Luotettavaa kuvausta Jeesuksen tai Jumalan läsnäolosta ko. kirkolliskokouksessa ei ole, joten päätös oli mitä ilmeisimmin pelkästään ihmisten tekemä. Niinpä jos areiolaisuus olisi voittanut äänestyksen, kristinuskon ydinaate olisi nykyään se, että Jeesus ei ole Jumala (vaikka toki oleellinen tyyppi onkin).
Tämä näkemys tuli ydinaatteeksi vasta Nikean kirkolliskokouksessa v. 325 tehdyn äänestyspäätöksen jälkeisinä vuosikymmeninä, tai oikeastaan -satoina. Sitä ennen kristityt väänsivät keskenään kättä useaan otteeseen Jeesuksen olemuksesta, eli oliko kyseessä Jumala, ihminen vai sekä että.
Luotettavaa kuvausta Jeesuksen tai Jumalan läsnäolosta ko. kirkolliskokouksessa ei ole, joten päätös oli mitä ilmeisimmin pelkästään ihmisten tekemä. Niinpä jos areiolaisuus olisi voittanut äänestyksen, kristinuskon ydinaate olisi nykyään se, että Jeesus ei ole Jumala (vaikka toki oleellinen tyyppi onkin).
Meillä on kyllä tietoa, mm. kirkko isät, ja jos Jeesus ei olisi noussut kuolleista, jäljelle jäävät vahtoehdot eivät ole realistisia. N. T Wright on tästä puhunut ja kirjoiittanut.Viestini pointti oli täsmälleen tuo boldattu: nykyajan ihminen voi uskoa Jeesukseen ainoastaan sokeasti, eli nykyajan ihmisiltä vaaditaan sokeaa uskoa.
Jeesuksen kiduttaminenkaan ei ollut mitään erityistä. Tuolloin tapettiin tuhansittain ihmisiä samalla tavalla ja jotkut kituivat paljon kauemmin.
Muistat aika hyvin. Pietari todellakin naulittiin pää alaspäin ja vielä omasta toiveesta, kun katsoi ettei ole sovelias/kyllin arvokas kuolemaan samalla tavalla, kuin itse Jeesus.Taidettiin Pietarikin ristiinnaulita, vielä pää alaspäin jos oikein muistan (ainakin perimätiedon mukaan näin taitaa olla). Saattaa olla että halusi itse tuon ettei veisi propseja jesseltä (sekoitettaisi jne.).
Meillä on kyllä tietoa, mm. kirkko isät, ja jos Jeesus ei olisi noussut kuolleista, jäljelle jäävät vahtoehdot eivät ole realistisia. N. T Wright on tästä puhunut ja kirjoiittanut.
Ei jeesus. Kyllä ihmisen pitää oikeasti olla melko sekaisin, jos on sitä mieltä, että kuolleista nouseminen on se realistisin selitys.Meillä on kyllä tietoa, mm. kirkko isät, ja jos Jeesus ei olisi noussut kuolleista, jäljelle jäävät vahtoehdot eivät ole realistisia.
Niin koska se että kuoliaaksi ristiinnaulittu ihminen herää kuolleista on realistinen vaihtoehto
Riippuu tilanteesta. Riippuu mitä muuta on käynyt.Ei jeesus. Kyllä ihmisen pitää oikeasti olla melko sekaisin, jos on sitä mieltä, että kuolleista nouseminen on se realistisin selitys.
Jos Jeesus oli olemassa, saattaa olla, että kyseessä oli paikallinen guru, joka heitettiin roomalaisten toimesta ristille muiden rikollisten ja kapinallisten joukossa. Kaveri otettiin liian aikaisin pois ristiltä ja hän heräsi hautaluolassa ja lähti maanpakoon sekä luultavasti kuoli jossain aavikolla janoon.
Gurun seuraajat eli opetuslapset loivat sitten legendan, aivan kuin nykyäänkin esimerkiksi mormonien tai scientologien tapauksessa, tavoitellessaan poliittisia päämääriään ja omaa etuaan.
Riippuu tilanteesta. Riippuu mitä muuta on käynyt.
Olet ehkä kuullut sanonnan/ajatuksen että kun vaihtoehtoja käydään yksikerrallaan läpi ja todetaan että tämä ei sovi yhteen muitten faktojen kanssa, se mikä jäljelle jää on oltava ratkaisu, vaikka se epätodennäköiseltä vaikuttaakin.No aika vaikea on keksiä jotain mikä olisi vähemmän todennäköistä kuin se että kuollut ihminen olisi spontaanisti herännyt takaisin henkiin.
Toki on mahdollista että kyseinen henkilö ei ollut alkujaankaan kuollut.
Olet ehkä kuullut sanonnan/ajatuksen että kun vaihtoehtoja käydään yksikerrallaan läpi ja todetaan että tämä ei sovi yhteen muitten faktojen kanssa, se mikä jäljelle jää on oltava ratkaisu, vaikka se epätodennäköiseltä vaikuttaakin.
Minulla eikä sinulla ole kompetenssiä suoraan tyrmätä häntä. lukisit hänen argumentit.Kyllä siinä vaiheessa nuo tittelit voidaan vetää vessasta alas jos jo koko tutkimusten premissi on päin persettä. Vai mitä luulet, että mitä proffa mulle olisi sanonut, jos olisin kertonut, että teen tässä tutkimusta jonka perustana on se, että ohmin laki I=U*R.
Minulla eikä sinulla ole kompetenssiä suoraan tyrmätä häntä. lukisit hänen argumentit.
johan minä noita skenarioita ammuin alas. ja sinullekkin katso yllä oleva 2 min video jos et jaksa lukeä tätä artikkelia
Katsoin videon jo ennemmin ha kuten sanoin, jos premississä mennään jo kauas metsään niin samaan lepikkoon se konluusiokin kalahtaa.Minulla eikä sinulla ole kompetenssiä suoraan tyrmätä häntä. lukisit hänen argumentit.
johan minä noita skenarioita ammuin alas. ja sinullekkin katso yllä oleva 2 min video jos et jaksa lukeä tätä artikkelia
mikä siinä videossa meni mielestäsi pieleen. kyllä kait tuon tason tutkia tietää mistä puhuu, varsinkin kun on omaa alaa.Katsoin videon jo ennemmin ha kuten sanoin, jos premississä mennään jo kauas metsään niin samaan lepikkoon se konluusiokin kalahtaa.
tässä vielä argumentoitia uudestaan:Tai sitten voit itse avata omin sanoin nuo argumentit sen sijaan että vaan postaat videoita ja linkkejä. Ainakin Politiikka-osaston sääntöjen mukaan tuollainen linkkikeskustelu on kiellettyä, tosin en ole nyt ihan varma että koskeeko se myös tätä aluetta.
tässä vielä argumentoitia uudestaan:
Ensiksi Jeesus oli puhunut että hän kuolisi ja nousisi kuolleista, ja juutalaset kirjanoppineet eivät halunneet että tämä heidän mukaansa villitys saisi lisää tuulta purjeisiin, niin haudalle oli laitettu roomalaisia sotilaita, jotka ottivat myös jeesuksen alas ristiltä kun oli kuollut.
ja ennen ristille ripustamista Jeesus oli ruoskittu ja piikkikruunu painettu hänen päähänsä, ei tälläinen mihinkään autiomaahan juokse, ja vielä pitäisi selittää opetuslasten mielen muuttuminen sekä ainakin satojen ihmesten todistukset siitä että oli nähnyt ylönousseen Jeesuksen, ihmiset ovat valmiita kuolemaan asioden puolesta jotka ei ole totta, mutta kukaan ei ole valmis kuolemaan asian puolesta jonka tietää valheeksi
No vaikka ihan pelkästään se, että jumala on olemassa. Olisi suotavaa ensin todistaa tämä premissi oikeaksi, jotta sen pohjalta voidaan vetää johtopäätöksiä. Ja joo, Raamattu ei ole todiste koska raamatussa sanotaan niin. Se on kehäpäätelmä. Ihmisen usko johonkin ei ole todistus mistä muusta kuin, että usko on olemassa. Se, että hauta on tyhjä, on vain todistus siitä, että haudassa ei ole ketään. Se että joku näkee kuolleen henkilön hahmon, ei ole todistus siitä että hän on herännyt kuolleista. Kaikille noille löytyy yksinkertaisempi selitys, kuin yliluonnollinen.mikä siinä videossa meni mielestäsi pieleen. kyllä kait tuon tason tutkia tietää mistä puhuu, varsinkin kun on omaa alaa.
Se että joku näkee kuolleen henkilön hahmon, ei ole todistus siitä että hän on herännyt kuolleista.
Juu itselle ainakin tulisi tuossa kohtaa ensimmäisenä mieleen Rick Jamesin "Cocaine is a hell of a drug" -tokaisu.Jep, timo voi miettiä mikä olisi hänen reaktionsa jos vaikka naapuri tulisi sanomaan että näki jonkun hänen vaikkapa 10 vuotta sitten kuolleen sukulaisensa juuri paikallisessa s-marketissa ostoksilla. Uskoako tuota väitettä vai epäillä sen paikkansapitävyyttä.
Skientologia esimerkiksi on helposti tutkittavissa oleva esimerkki tästä. Fiktiokirjailija kirjoittaa yksinkertaisesti vääräksi osoitettavissa olevia väitteitä ja niiden ympärille muodostuu parissa vuosikymmenessä.kymmenien tuhansien ihmisten kultti.Näissä kaikissa argumenteissa on se ongelma että ne pohjautuu väitteisiin jotka ovat lähtökohtaisesti epäluotettavia. Ainoat lähteet ovat tekstejä jotka ovat kirjoitettu vuosikymmeniä tapahtumien jälkeen henkilöiden toimesta jotka mitä todennäköisemmin eivät olleet silminnäkijöitä millekään mitä kertovat.
Taaskin se tiedetään että kultit joiden takia ihmiset ovat valmiita kuolemaan voivat syntyä todella nopeasti ja siihen kuolemaan ovat valmiita ihan nekin jotka ovat luoneet sen kultin. Eli ne jotka ovat alunperin tienneet että kyseessä on bullshittiä tai ne joiden omat mielisairaudet ovat luoneet sen kultin.
Aika vähän on tullut perusteluja miksi juuri se oma uskonto absoluuttisen oikea ja muut uskonnot on vain onnettomien huijjaamista. Fiksu varmaan voisi keksiä miksi näin on.
Miksi melkein kaikissa sankaritarinoissa päähenkilöä vastustavien mielet muuttuvat? Miksi Boromir katsoi lopulta, että sormuksen on parempi mennä Frodon mukana? Siksi, että sellaiset muutokset ovat emotionaalisesti koskettavia ja tarinan kannalta tarpeellisia.- - ja vielä pitäisi selittää opetuslasten mielen muuttuminen
Tuo on itsestäänselvää. Uskonnossa onkin kysymys siitä, että valheelliseenkin asiaan voi uskoa, jos ei tiedä sitä valheeksi. Lisäksi näyttää siltä, ettei tarvitse olla kovin fanaattinenkaan uskovainen, kun usko jo voittaa tietämisen. Valhe uskotaan todeksi, vaikka järki sanoo, ettei se sitä ole.- - ihmiset ovat valmiita kuolemaan asioden puolesta jotka ei ole totta, mutta kukaan ei ole valmis kuolemaan asian puolesta jonka tietää valheeksi
Niin, mutta opetuslapset Jeesuksen kuoleman jälkeen alkoivat julistaa hänen ylösnousemustaan. Tämä on historiaa. Mikä historiallinen asia muutti opetuslasten mielen? Ja lisätään vielä jos olisi haluttu kirjoittaa fiktiota faktana, ei oli laitettu naisia löytämään ensimmäisenä tyhjää hautaa ja kohtaamaan enkeliä ja Jeesusta haudalla, vaan Pietari ja pari muuta opetuslasta, ja vielä fariseusten kanssa. Miksi näin? Koska naisia ei tuohon aikaan arvostettu todistajina ainakaan tuon ajan juutalaisten keskuudessa.Miksi melkein kaikissa sankaritarinoissa päähenkilöä vastustavien mielet muuttuvat? Miksi Boromir katsoi lopulta, että sormuksen on parempi mennä Frodon mukana? Siksi, että sellaiset muutokset ovat emotionaalisesti koskettavia ja tarinan kannalta tarpeellisia.
Mutta jos katsoit sen kahden minuutin videon, niin siinä N T Wright sanoo että tuon ajan Messias-liikkeissä jos alkuperäinen Messias kuoli, niin väitettiin hänen veljensä olevan messias. Tässä tapauksessa Jaakob, Jeesuksen veli oli mukana liikkeessä, mutta ei väitetty hänen olevan messias, vaan vain Messiaan veli ja itse Messias oli kuollut ja noussut kuolleista.Kannattaa muistaa, että meille asti on säilynyt vain tuo yksi eri tavoin kerrottu ja muokattu Jeesus-tarina. Kaikki muut messiaskultit (Jeesushan ei ollut pelastajabisneksen ainoa yrittäjä) hiipuivat, kun niiden jäsenillä ei riittänyt usko jatkaa puuhasteluaan päähenkilön kuoleman jälkeen. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tuo säilynyt tarina olisi yhtään sen todempi kuin ne muut.
Tuo on itsestäänselvää. Uskonnossa onkin kysymys siitä, että valheelliseenkin asiaan voi uskoa, jos ei tiedä sitä valheeksi. Lisäksi näyttää siltä, ettei tarvitse olla kovin fanaattinenkaan uskovainen, kun usko jo voittaa tietämisen. Valhe uskotaan todeksi, vaikka järki sanoo, ettei se sitä ole.
Ja lisätään vielä jos olisi haluttu kirjoittaa fiktiota faktana, ei oli laitettu naisia löytämään ensimmäisenä tyhjää hautaa ja kohtaamaan enkeliä ja Jeesusta haudalla, vaan Pietari ja pari muuta opetuslasta, ja vielä fariseusten kanssa. Miksi näin? Koska naisia ei tuohon aikaan arvostettu todistajina ainakaan tuon ajan juutalaisten keskuudessa.
Matteuksessa sen sijaan että haudalla oli vain joku tyyppi, siellä olikin enkeli jonka myös vartijat näkivät.
Ja hyvä muistutus siitä jos oma isä on tuntunut ankaralta, niin Nooa on pistänyt vähän kovempaa rangaistusta. Ja Nooalla on ollut vähän huono itsetunto, kun joku on nähnyt hänen 'tirrinsä', niin tuomioksi tulee 'orjien orja'. Mies kuiteski pelasti ihmiskunnan ja kaikki eläimet.No kyllä oli Nooalla morkkis. Sekoilee kännissä ja pistää vielä muiden syyksi.
Raamatussa tapahtuu kaikenlaista kun miehet on kännissä. Kun Lotin vaimo oli kuollut (jumalan kädestä, koska katseli väärään suuntaan), juottivat Lotin tyttäret hänet känniin ja sitten isi pani niitä (tämä oli tyttärien päämäärä, ei siis mitää metoota).
Suosikki tarinani raamatusta. Kertöö Nooan juopottelu tarinan.
"Nooan pojat, jotka lähtivät arkista, olivat Seem, Haam ja Jafet, ja Haamista tuli Kanaanin isä. Nämä kolme olivat Nooan pojat, ja heidän jälkeläisiään ovat kaikki maailman ihmiset.
Nooa ryhtyi viljelemään maata ja istutti ensimmäisen viinitarhan. Mutta kun hän joi viiniä, hän juopui ja jäi alastomana makaamaan telttaansa. Haam, Kanaanin isä, näki isänsä alastomuuden ja kertoi siitä ulkona molemmille veljilleen.
Silloin Seem ja Jafet ottivat viitan, levittivät sen harteilleen, menivät sisään selkä edellä ja peittivät isänsä alastomuuden. Heidän kasvonsa olivat poispäin, eivätkä he nähneet isäänsä alastomana.
Kun Nooa selvisi juopumuksestaan ja sai kuulla, mitä hänen nuorin poikansa oli hänelle tehnyt, hän sanoi: -- Kirottu olkoon Kanaan, tulkoon hänestä veljiensä orjienkin orja."