Vähän vierehti reilummin kuin luailemani päivä, ennenkin koitan jatkaa vastailua. Selkeyden vuoksi alkuperäiset kysymyset olivat:
1. Minkälainen paikka on taivas?
- Onko siellä pelkkiä hihhuleita jos sinne joudun/pääsen?
- Jos siellä on pelkkiä hihhuleita niin miksi haluaisin sinne ahdasmielisten joukkoon?
- Jos siellä on vain hihhuleita niin onko siellä yhtäkkiä sallittukin ne asiat jotka ovat maanpäällä syntiä? Jos on niin miksi ne asiat ovat pahoja täällä eikä siellä? Lauletaanko siellä virsiä 24/7 ja vedetään loputtomia ehtoollisia?
2. Minkälainen paikka on helvetti?
- Onko siellä pelkkiä ateisteja, alkoholin käyttäjiä ja bilettäjiä?
- Jos siellä on pelkkiä edellämainittuja niin miksi haluaisin muualle kuin helvettiin jossa on parhaat tyypit ja parhaat bileet?
Viesti #4552 oli osittainen ja sangen suppea vastailuyritys, jossa pääsin lähelle 1. kysyyskimaran loppua.
Syntiä ei ole missään muodossa taivaassa (pohjimmiltaan synti on rikkomista JUmalan tahtoa vastaan), sanan mukaan Kristus tuli syniksi ristillä. Hän otti KAIKKI synnilliset ajatuset, teot, seuraukset jne päällensä ja myös koko rangaistuksen tuosta käsittämättömästä kuormasta. Tämä alla Jeesus huusi ristillä Jumalani Jumalani, miksi minut hylkäsit. JUmalan lapsesin uudestisyntynyttä ihmistä Jumala ei kertaakaan sanassaan kutsu syntiseksi, vaan armadetuksi, vanhurskaaksi ja pyhäksi.
Jeesus ei tullut täyttämään lakia itsensä vuoksi vaan meidän ja uskon (sekä monen muun asian) lisäksi saamme uudestisyntynmässä lahjavanhurskauden (vapaasti kääännettynä olemme JUmalan silmissä syyttömiä ja oikeidenmukaisia).
Sana ilmaisee sen jälleen verrattomasti paremmin:
”Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan… Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.” (2. Kor. 5:19,21)
Jokainen taivaaseen pääsevä ovat antaneet vapaaehtoisesti hallintavallan Jumalalle ja ylösnousemusruumiissaan, jossa ei enä synti asu, kaikki elävät iloiten Jumalan hallintavallan alaisina. He luottivat Häneen lihassa eläessään ja saavat riemuita Hänestä ja hallita Hänen kanssaan (Ilm20:6).
"Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan, ja hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut."
Se mitä kaikkea siellä tehdään en todellakaan tiedä, sanassa on jotain viittauksia, mutta sitä monien pelkäämää loputonta hoilaamista ei ole odotettavissa.
Orjia tai pakollisesti ikuisuuden hoilaava raukkoja ei raamattu tunne. Tiedän, että tämä on mahdotonta ymmärtää, mutta mulle riittää, että pääsen Hänen seuraansa. Lihalinen Ihminen elää leivästä ja vedestä, mutta vaikka kaikkivaltias voi luoja loputtomiin mitä ikinä tahtoo lapsilleen iloksi, niin itse Jumala on kaikki mitä tarvitsemme, halauamme tai voimme toivoa, Hän on elämän täyteys.
JUmalaa voi ylistää aina kun tahtoo, kokee ja laulaa, soittaa, näytellä, tanssia kiitokseksi, mutta PAKKOA ei taivaassa ole, vaan siellä missä on Poika on todellinen vapaus.
EHtoollista ei taivaassa vietetä, koska se on Jeesuksen muist ateria, jonka viettäminen päättyy Hänen tiseen tulemukseensa.
2. Eli se toinen mahdollinen paikka/olomuoto.
Tämä on pakko aloittaa perimmäisellä syyllä, ensin raamayun kuuluisin lause, josta usein jätetään loppu sanomatta. EJoh 3:16-19
"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. 17
Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi. 18
Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita;
mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. 19
Mutta
tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja
ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
Siellä ovat kaikki, jotka ovat päättäneet kääntää selkänsä Jeesukselle ja Hänen kutsulleen ottaa ristinsä ja seurata Häntä.
Luku 36 jatkaa:
Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."
Jumala ei tee erotusta henkilön kohdalla, Room
3:23 Sillä
kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla.
“
mikä laille oli mahdotonta, koska se lihan vuoksi oli heikko, sen teki Jumala. Hän lähetti oman Poikansa syntisen lihan hahmossa ja synnin tähden ja tuomitsi synnin lihassa.”
2Kor. 5:21 Sen, joka ei synnistä tiennyt,
hän meidän tähtemme teki synniksi, että me
hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi
Jumalan armolahja on tämä, anna itsesi kaikkine synteinesi Minulle, niin annan uskon, jonka kautta syntisi ovat jo maksetut ja vastalahjaksi saat Poikani viattomuuden ja pyhyyden.
Synti on aina rikkomus Jumalaa vastaan ja sen JUmala on viimesellä tuomiolla tuomtseva. Ihminen, joka päättää pitäytyä synneissään tuomitsee itse itsensä.
Ja tämän "miksi haluaisin muualle kuin helvettiin jossa on parhaat tyypit ja parhaat bileet?" Jumalan Sana paljastaa valheeksi.
Jeesus kutsui kadotusta paikaksi, missä tuli ei sammu, eikä mato kuole. Se puhuuko se ihmistä ikuisesti piinaavasta himosta ja halusta, joka ei koskaan saa tyydytystä/täyttymystään vaan on kuin sielua kalvava mato tai himon paahtava liekki, ei ole (mun ymmärrykseni mukaan aivan selviö).
Jeesus puhuu myös eri hääjuhlavertauksia, joista yhdessä omissa vaatteissaan (mies pyrki Jumalan valtakuntaan omien ansioidensa ja tekojensa avulla) Kuninkaan juhliin tullut heitettiin "pimeyteen, missä on itku ja hammasten kiristys" Samoin kävi "tyhmille neitsyille, jotka pyrkivät juhlaan ilman öljyä lampuissaan (öljy on yksi Pyhän Hengen vertauskuva). Kun he huusivat ovella Herraa päästämään heiät sisään, 'Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä'
Kun Uskova irtaantuu nykyisestä ruumisstaan, hän ei enää ole synnin vaikutuksen alainen. Toisin sanoen hän on vapaa synnin herättämistä himoista ja haluista.
Ilmestyskirjan loppupuolella Johannes kuvailee näkemään:
11 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan. 13
Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. 14
Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. 15 Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.
Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi. 7 Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani. 8 Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."
Paras asia taivaassa on Jumala, kaikki muu on vain plussaa.
Ja pahin asia helvetissä Hänen (Elämän, rakkauden, kauneuden, ystävyyden, ilon, rauhan ja kaiken muun hyvän alkajan ja lähteen) totaalinen puuttuminen. Usein kuulee Jumalaa pilkattavan sadistiksi, mutta alussa ihminen sai vapaan tahdon ja kadotukseen joutuvat valitsivat vastata itse teoistaan ja rakastivat enemmän pimeyttä kuin Jumalaa.