Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Paskat se mitään tuonut. Kristinuskon historiaan sisältyy liki 2000 vuotta vähemmistöjen ja naisten sortamista, tuhoisia uskonsotia niin ei-kristittyjä kuin toisia kristittyjä vastaan, valloitussotia alkuperäiskansoja vastaan, orjuuttamista, ihmisten henkilökohtaisten vapauksien rajoittamista, tieteen kehityksen tukahduttamista, jne. jne.
Se oli järkeen ja tietoon pohjautuva valistus joka toi sekularismin ja puski sivuun kristinuskon doktriinit ja loi pohjan nykyaikaisille ihmisoikeuksille ja vapaalle yhteiskunnalle. Ja nykyäänkin pahimmat jarrut tuolle vapaalle yhteiskunnalle löytyy juurikin kristittyjen joukosta (siis kun tarkastallaan historiallisesti kristittyjä maita).
Mitäs tutkimista siinä on kun jumala on luonut nuo kaupungit ja niiden "pahat" ihmiset? Tuohan vain osoittaa, että kyseisen sadun kirjoittaja ei ole ihan käsittänyt konseptia jumalan kaikkitietävyydestä.
Voi Jumalani, jos kerran olet olemassa, miksi loit minusta apoteistin?
Unohdit yhden.
Luo ihminen. Sitten luo sääntö jota ihminen ei saa rikkoa, kuitenkin tietäen että ihminen sitä rikkoo. Totea että vituiks meni ja luo itsellesi poika, lähetä se maanpäälle, tapata se itsellesi että saat uudet säännöt voimaan.
Historian tuntemus on näköjään hataralla pohjalla. Kuten myös ymmärrys mikä on kristinuskon vaikutusta ja kaikki mitä sanotaan ja tehdään ei ole oikeasti kristinuskon mukaista.
Krstinuskoa käytetty syynä sodille, mutta niihin sotiin olisi löytynyt muut syyt jos kristinuskoa ei olisi ollut.
Mitä tulee tieteen rajoittamiseen, niin tuo ei pidä paikkaansa. Yliopisto instituutio on perustettu kirkon toimesta. Ja mitä tulee Galileo Galilein tapaukseen niin tässäkään tapauksessa kirkko ei vastustanut suoraan Galileo Galileitä Raamatun perusteella Suomen kielinen Wikipedia kertoo että tuohon aikaan ei ollut vielä kunnolla todisteita heliosentrisen käsityksen puolesta.
Ennen kuin lauot seuraavalla kerralla näitä yleisimpiä myyttejä, niin lukaseppa kirja Galileo Galilei tyrmässä ja muita myyttejä tieteestä ja uskonnosta.
Tarkoitin apateistiMikä on apoteisti? Googlesta ei löydy mitään tietoa. Ehkä tarkoitit "ateisti"?
Kuten sanoin,en puhu 100% totuudesta vaan malleista ja tiedosta jonka perusteella tehdyt applikaatiot toimivat niinkuin havaintojemme perusteella oletamme niiden toimivan ja joiden pohjalta tehdyt ennustukset (esim. asia a toimii näin, mikäli havaitsemme a:n tilanteessa x tapahtuu asia y) pitävät kutinsa.
TKyllästynyt väittelemään uskonnosta. Väittely on turhaa ja sillä ei saavuteta mitään.
--
Ystävien ja tuttavien piirissä pyrin kuitenkin kaikin keinoin välttämään uskonto-keskustelun
Se ei ollut pointti, vaan se, että jokaisen hiippakunnan jäsen voi samalla verukkeella uskotella itselleen kokevansa olevansa oikeassa tai eniten oikeassa, eikä sillä siten saada ketään vaihtamaan uskontoaan vähemmän tai vähiten väärään. Mielestäni "kaikki ovat oikeassa"-fiilis ei sisällä oleellisten kynnysten ylittävää informaatiota, eli ei kerro asioiden todellisesta jamasta mitään. Sitten kai pitäisi ruveta jahkailemaan mitä on kenenkin todellisuus, josta taas päästään siihen, että mitä väliä on millään, jos kaikki on subjektiivista ja vain subjektisuudella on väliä.Voitkin perustella miten ja millä perusteella mainitsemasi taolaisuus toimii aurinkona.
Uskonto toki, mutta ei suinkaan sama uskonto. Vahvempi ja hullumpi uskonto jyrää muut alleen, elleivät muut mukaudu hulluuteen. Kenties Mongoleja on osittain kiittäminen siitä miksi esim. islamistit jäivät ja pysyivät hulluuden kuvioissa, koska kärsivät niin järjettömiä tappioita joita ei mikään muu kuin verikosto palauta.Tosin ihmettelen että miten voit esimerkiksi ristiretket tai Euroopan uskonsodat jonkun muun syyksi kuin uskonnon. Toki siellä muitakin motiiveja on olemassa mutta se uskonto on aika helvetin suuressa roolissa.
Tietenkin se, kuinka kaukana 100% todellisuudesta omat uskomukset ovat, vaikuttavat siihen, millaisia päätöksiä tekee ja millä tavalla toimii. Kuitenkin monella on mennyt oma tietämys sen verran hattuun, että on mahdotonta myöntää, että omat uskomukset eivät ole todellisuus (="minun uskomukset ovat tietoa eikä uskomuksia"). Tästä usein seuraa myös ylimielisyys muita kohtaan.
Jos tiedämme, etteivät mallit ja konseptit ole koskaan 100% totuutta, niin miksi tyytyä niihin jos tavoitteena on ymmärtää se, mikä on 100% totta?
Ja sitä tarkoitin sillä alkuperäisellä tulkinnallakin "tyhmä jos ei ole samanlainen maailmankuva kuin itsellä", että ajatellaan, että uskomuksia muodostettaessa järkevien perustelujen raja menee siinä, missä itse kokee sen menevän.
että mikä se uskomisen mekanismi oikein on
On hyvä huomata, että uskonnosta (kuten muistakin aiheista) on mahdollista keskustella myös väittelemättä.
Tämä nyt on taas tätä kaikki uskomukset ovat periaatteessa samalla viivalla huuhaata, eivät ole. Jos uskot että maapallo on littanan niin se ei ole samalla viivalla uskomuksen kanssa joka pitää maapalloa pyöreänä ja itse ainakin pidän ihmisiä jotka oikeasti uskovat littanaan maapalloon idiootteina.
Meillä ei ole tällä hetkellä keinoa tavoitella 100% totuutta.
Tuo tulkinta on huono. Mitä enemmän oma maailmankuva on yhtenäinen sen kanssa mitä havaitsemme, sen järkevämpi se on. Maailmankuva jossa pidät itseäsi kykenenvänä lentämään kun hyppäät talon katolta ei ole järkevä ja se havainnollistuu samantien kun hyppäät katolta ja yrität lentää. Voisin jopa sanoa tuollaista ihmistä tyhmäksi, ainakin tyhmemmäksi kuin minä (mikäli hän ei ole jotenkin sairas päästään).
Järkevä perustelu ei voi olla henkilökohtainen.
Todisteet, uskomisen ainut järkevä syy on todisteet siitä että asia johon uskotaan on totta. Enkä puhu nyt jostain triviaalista, "mulla on uus fillari", voin uskoa sen hyvältä kaverilta kuultuna ihan kokemuksen perusteella ilman että näen fillaria ensin.
Toki jos puhutaan puhtaasti esim. uskon historiasta tai muusta vastaavasta, mutta jos puhutaan uskon sisällöstä, totuusarvosta, sanomasta jne. se ei ole mahdollista.
Historian tuntemus on näköjään hataralla pohjalla. Kuten myös ymmärrys mikä on kristinuskon vaikutusta ja kaikki mitä sanotaan ja tehdään ei ole oikeasti kristinuskon mukaista.
Krstinuskoa käytetty syynä sodille, mutta niihin sotiin olisi löytynyt muut syyt jos kristinuskoa ei olisi ollut.
Ennen kuin lauot seuraavalla kerralla näitä yleisimpiä myyttejä, niin lukaseppa kirja Galileo Galilei tyrmässä ja muita myyttejä tieteestä ja uskonnosta.
Numbers is the son of a fundamentalist Seventh-day Adventist preacher, and was raised in the Seventh-day Adventist religion and schools well into college.[1] Regarding religious beliefs, he describes himself as agnostic, and has written, "I no longer believe in creationism of any kind".[2] He became a leading scholar in the history of science and religion and an authority on the history of creationism and creation science.
Numbers received his Ph.D. in history of science from University of California, Berkeleyin 1969.[3] Currently he is Hilldale and William Coleman Professor of the History of Science and Medicine at the University of Wisconsin–Madison. From 1989 to 1993 he was editor of Isis, an international journal of the history of science. With David Lindberg, he has co-edited two anthologies on the relationship between religion and science. Also with Lindberg, he is currently editing the eight-volume Cambridge History of Science.
In 2009, he was editor for Galileo Goes to Jail and Other Myths about Science and Religion, where the book focuses on popular misconceptions that are connected between science and religion.[8][9][10] Among other things the work debunks various hoary myths that have nothing to do with actual history: Such that the medieval Christian Church suppressed the science, or that medieval Islamic culture was inhospitable to science, or that the Church issued an universal ban on human dissection in the Middle Ages, or that Galileo Galilei was imprisoned and tortured for advocating Copernicanism, or that the Creationism is a uniquely American phenomenon.
Vaikuttaa tarpeeksi neutraalilta että aion lukea ainakin osan/mielenkiintoisimmat luvut. Ainakin nyt tuon Galilei jutun kun en ole siitä kuullut muuta kuin suppeasti koulussa kaaaaauan sitten.
Ja vastaavasti wanha kunnon "ei aseita, ei sotia". Teknisesti ehkäpä joo paperilla näin, mutta se joka heittää ensimmäisenä jatimatikit järveen tullaan jyräämään niiden toimesta, jotka lupaavat heittää heti kun muut heittää. Voisi varmaan myös sanoa niin, että ei suomalaistenkaan olisi tarvinnut sotia, jos oltaisiin vaan suosiolla antauduttu. Koska puolustautuminen on kai joidenkin mielestä ihan yhtä lailla sotimista kuin hyökkääminen.Uskontoja on aina ollut ja ihan pian niistä ei päästä eroon. Yhtä hyvin voitaisiin pohtia, olisiko sotia ilman ahneutta tai köyhyyttä.
Jos kristinuskoa vertaisi aurinkoon, oikeampi vertauskuva olisi sellainen, jossa joku hörhö huutelisi, että auringon vieressä on oikeasti näkymätön valonlähde, joka valaisee kaiken myös sisätiloissa. Sitten kun tästä pyydettäisiin pimeässä komerossa todisteita, hörhö sytyttäisi taskulampun ja kieltäisi pitelevänsä sellaista.Jumalasta ja Kristinuskosta yhdyn C. S. Lewisin ajatuksiin "
Suomeksi ajatus kuuluu: "Uskon kristinuskoon niin kuin siihen, että aurinko on noussut: en ainoastaan siksi, että näen sen mutta siksi että sen valossa näen kaiken muun."
Jos kristinuskoa vertaisi aurinkoon, oikeampi vertauskuva olisi sellainen, jossa joku hörhö huutelisi, että auringon vieressä on oikeasti näkymätön valonlähde, joka valaisee kaiken myös sisätiloissa. Sitten kun tästä pyydettäisiin pimeässä komerossa todisteita, hörhö sytyttäisi taskulampun ja kieltäisi pitelevänsä sellaista.
Samalla tavalla logiikka "ei sulje pois" mörökölliä. Miten suhtautuisit aikuiseen ihmiseen, joka vaatii jokaista vannomaan valoja sanoin "tai mörökölli minut vieköön", ja joka aivan tosissaan pelkää joutuvansa mörököllin suuhun, jos ei elä juuri niin kuin Suuri Mörököllin Elämänopas käskee?Kiristää pantaa toi uskovaisten jatkuva dissaus. En itse ole uskovainen mut toi leimaaminen ahdasmieliseksi ja tyhmäksi ottaa päähän. Aika helvetin ylimielistä. Ateisti ei mistään tiedä olevansa oikeassa, logiikkaan perustaen Jumalaa tuskin on olemassa, mutta ei se logiikka myöskään sitä sulje pois. Siis: jos tarkoitus käännyttää uskovaisia ihmisiä ateismiin, agnostikoksi tms. ei varmaan paras lähestymistapa ole nolata sitä uskovaista ja osoittaa hänen tyhmyyttänsä. Etenkään kun et tiedä varmasti olevasi oikeassa.
Kiristää pantaa toi uskovaisten jatkuva dissaus. En itse ole uskovainen mut toi leimaaminen ahdasmieliseksi ja tyhmäksi ottaa päähän. Aika helvetin ylimielistä. Ateisti ei mistään tiedä olevansa oikeassa, logiikkaan perustaen Jumalaa tuskin on olemassa, mutta ei se logiikka myöskään sitä sulje pois. Siis: jos tarkoitus käännyttää uskovaisia ihmisiä ateismiin, agnostikoksi tms. ei varmaan paras lähestymistapa ole nolata sitä uskovaista ja osoittaa hänen tyhmyyttänsä. Etenkään kun et tiedä varmasti olevasi oikeassa.
Ja paras keino pysyä pöljänä on varjella itseään pöljyyden paljastavilta tiedonjyviltä. Luulisi ja toivoisi, että pöljyyden poistaminen itsestä pitäisi olla yksi tärkeimmistä yksilön tehtävistä. Eikä se maailmaa kaada, kun/jos myöntää olleensa pöljä, koska sen palkinto on se, että on taas vähän vähemmän pöljä. Pöljyyden osoittaja on ystävä, eikä vihollinen, vaikka sanoisikin rumasti.Joskus pöljyys on pöljyyttä vaikka sitä kuinka hienoihin kaapuihin kätkettäisiin.
Jos "olet kehittymätön/lapsellinen/pöljä" on ainoa mitä yksilö jostain selityksestä saa irti, mutta ei kuitenkaan halua siihen muutosta, eli ei käynnistä prosessia nimeltä "en halua olla kehittymätön/lapsellinen/pöljä", niin sittenhän havainto pitää entistä enemmän paikkaansa.Jos sanotaan että satuihin uskominen kehittyneenä aikuisena on lapsellista ja täysin pöljää, ei ole oikein kohdistettua kritiikkiä. Satu ei tunnu sadulta jos siihen uskoo, vaan todellisuudelta. Tällöin jäljelle jää vain "olet joko kehittymätön tai lapsellinen ja pöljä", eikä siinä ole mitään "kritiikkiä", ainoastaan solvausta.
Millainen on oikein kohdistettu asiallinen kritiikki vaikkapa sille, että aikuinen tosissaan uskoo hammaskeijuihin, joulupukkiin tai jedivoimiin? Ehkä niihin uskontaankin vain leikisti jonkun muun mieliksi, mutta taitaa sekin olla melko pitkälti pöljää.
Jos "olet kehittymätön/lapsellinen/pöljä" on ainoa mitä yksilö jostain selityksestä saa irti, mutta ei kuitenkaan halua siihen muutosta, eli ei käynnistä prosessia nimeltä "en halua olla kehittymätön/lapsellinen/pöljä", niin sittenhän havainto pitää entistä enemmän paikkaansa.
Aikuisen ei pidä ryhtyä enemmän kakaraksi, vaikka häntä sanoisi aiheesta kakaraksi. Kakaralta muuta ei toki kannata odottaakaan.
Millainen on oikein kohdistettu asiallinen kritiikki vaikkapa sille, että aikuinen tosissaan uskoo hammaskeijuihin, joulupukkiin tai jedivoimiin?
Tuollaisessa tilanteessa voi vaikka kysyä, että miksi toinen uskoo niihin, ja lähestyä niitä syitä sitten analyyttisesti. On toki olemassa ihmisiä, jotka ovat niin syvällä uskomuksissaan, ettei mikään puhe auta, mutta tällaisessakin tilanteessa voi miettiä, että mitä se solvaaminen hyödyttää ja mitä varten sitä oikein tekee.
No jos vaikka aikuinen tiputtaa olutpullon tai jätskipallon, ja alkaa sitä itkupotkuroimaan tai raivoamaan ja huutamaan kuin kakara, niin mikä on korrekti tapa sanoa pikku lumihiutaleelle, että kaikki järjestyy ja ei tämä niin paha, koska kakaraksi ei saa "haukkua", ettei tule vielä pahempi mieli?En ole varma mitä tarkoitat tällä? Eikö kakarat ole juuri sellaisia, jotka solvaavat toisia, "aiheesta" tai "aiheetta"? Ei kai kukaan aikuinen kulje ympäriinsä ylipainoisiakaan läskiksi haukkumassa, vaikka "totta se on"?
Tällaista vasta-argumentointa ei synny juurikaan jos toteaa vaikka ufo-intoilijoiden, kristalliparantajien tai tv:n ennustajaeukkojen olevan pöljiä, mutta heti kun kyse on uskonnosta, tilanne muuttuu.
No jos vaikka aikuinen tiputtaa olutpullon tai jätskipallon, ja alkaa sitä itkupotkuroimaan tai raivoamaan ja huutamaan kuin kakara, niin mikä on korrekti tapa sanoa pikku lumihiutaleelle, että kaikki järjestyy ja ei tämä niin paha, koska kakaraksi ei saa "haukkua", ettei tule vielä pahempi mieli?
Ihan kuin yksilö, jota ollaan solvaamassa, ei olisi tehnyt tai tekemässä mitään. Joku vaikka murtautumassa autoon, niin ei saa solvata tai haukkua, koska muutoin ollaan vielä vähemmän aikuinen.
Kyllä täsmälleen samalla tavalla lähtisin purkamaan asiaa, jos joku kysyisi, että millaista on asiallinen kritiikki ufo-intoilijoiden, kristalliparantajien tai tv:n ennustajaeukkojen uskomuksille. Sinänsä en ole varma viittaatko "tällaisella" nyt johonkin laajempaan, sillä tuohan ei ollut mikään vasta-argumentti mihinkään, vaan spesifi vastaus spesifiin kysymykseen.
Näiden ufohörhöjen sun muiden ja uskonnon välinen ero on nimenomaan siinä, että ufojen/yksisarviskivien/raparperipiirakoiden ympärille ei ole tuhansia vuosia väkivallalla rakennettu alistamiseen, pelkoon, vallankäyttöön ja hallintaan perustuvaa kuolemankulttia, joka edelleen Suomenkin kaltaisessa sivistysvaltiossa yrittää puuttua ihmisten asioihin, puhumattakaan kehitysmaista jotka teokraattisesta diktatuurista eivät ole päässeet irti.Tällaista vasta-argumentointa ei synny juurikaan jos toteaa vaikka ufo-intoilijoiden, kristalliparantajien tai tv:n ennustajaeukkojen olevan pöljiä, mutta heti kun kyse on uskonnosta, tilanne muuttuu.
Mistähän tuo johtuu? Kyse on kuitenkin aivan samanlaisista uskomuksista.
Itse veikkaan auktoriteettiuskoa... Uskonnon on oltava jotain arvokasta kun koulutetut vanhat miehet hassuissa hatuissa temppeleissä loitsivat.
Selvästikin tarkoitamme solvaamisella eri asioita. Sinä taidat pitää sitä vain lasten välisenä lällättelynä ja joutavana dissaamisena jollekin jolle yksilö ei pahemmin voi mitään, kuten lyhyys, hörökorvaisuus tai isonenäisyys. Minä näen sen ravisteluna ajattelemattomalle ja/tai haitalliselle käytökselle, eli itse tehdyille valinnoille.Itse en lähesty tätä kysymystä niinkään sitä kautta, että tuleeko jollekin pahempi mieli, vaan sitä kautta, että mitä solvaajan omassa kokemuksessa tapahtuu ja mistä teot johtuvat. Yleisesti ottaen ihmiset tuntuvat kokevat primitiivisen käyttäytymisen tasolle alentumisen perustelluksi silloin, jos se on reaktio primitiiviseen käyttäytymiseen. Joka tapauksessa esimerkkitapauksessasi miettisin ensin, mikä on se lopputulos, johon halutaan päätyä, ja mietitään, millaiset keinot johtavat haluttuun lopputulokseen. Solvaaminen yleisesti ottaen ei parhaimmillaankaan johda mihinkään muuhun kuin siihen tiettyyn tunteeseen, mikä itselle tulee, kun "pääsee nälvimään". Sitä kannattaa meditoida.
Kyllä solvaaminen parhaimmillaan johtaa siihen, että kohde kokee olonsa kehnoksi, jonka taas tulisi johtaa siihen, että kohde ei halua lisätä kehnoa oloa, ja paras keino vähentää kehnoa oloa on pyrkiä muuttamaan käytöstään niin, että on vähemmän tarvetta "solvauksille". Solvaajat ei tietenkään ole aina oikeassa, kuten ei ole solvattukaan, mutta on varmastikin parempi mitä vähemmän automurtautuja kuvittelee touhunsa olevan normaalia tai ihansamaa. Saattaa jopa luikkia karkuun.Vähemmän aikuinen kuin itse sellaisessa skenaariossa, jossa suhtautuu asiaan aikuisesti, jos nyt aikuista/aikuisuutta halutaan käyttää tässä kyseisenä terminä. Lähestytäänpä niin päin, että mitä se solvaaminen tai haukkuminen tarkalleen ottaen hyödyttää tässä autoonmurtautujan tapauksessa? Mitä tavoitetta se edistää? Millä tavalla se tekee maailmasta paremman paikan elää a)itselle b)muille?
Selvästikin tarkoitamme solvaamisella eri asioita. Sinä taidat pitää sitä vain lasten välisenä lällättelynä ja joutavana dissaamisena jollekin jolle yksilö ei pahemmin voi mitään, kuten lyhyys, hörökorvaisuus tai isonenäisyys. Minä näen sen ravisteluna ajattelemattomalle ja/tai haitalliselle käytökselle, eli itse tehdyille valinnoille.
Jos nyt tosiaan joku heittäisi kaikille ylipainoisille ohikulkijoille "vitun läski" ilman erityistä syytä, kuten vaikka käytävien tukkiminen tai penkkien omiminen, niin juu, taitaa olla kyseessä keuliminen
Mutta miten ilmaista läskille viesti "laihduta" niin että tunteita ei loukata ja niin että asia myös etenee..?
Kyllä solvaaminen parhaimmillaan johtaa siihen, että kohde kokee olonsa kehnoksi, jonka taas tulisi johtaa siihen, että kohde ei halua lisätä kehnoa oloa, ja paras keino vähentää kehnoa oloa on pyrkiä muuttamaan käytöstään niin, että on vähemmän tarvetta "solvauksille".
on varmastikin parempi mitä vähemmän automurtautuja kuvittelee touhunsa olevan normaalia tai ihansamaa. Saattaa jopa luikkia karkuun.
itse arvostan huomattavasti enemmän yksilöä, joka osaa ottaa sisällön jakeluun, vaikka mukana olisikin voimasanoja, ja vastaavasti arvostan vähemmän yksilöitä, jotka luulevat saavansa "vapaudu vastuusta ja kelailuista"-kortin heti kun kuulee ruman sanan.
Pidän sitä karhunpalveluksena, kun yritetään viimeiseen asti olla loukkaamatta tunteita
Onko muka parempi leikkiä mukana, jos joku luulee rukousten auttavan tai tekevän yhtikäs mitään, koska mikä tahansa mitä tällaiselle tapaukselle sanoo kuitenkin tulkitaan solvaamiseksi ja vähättelyksi.
Edes silloin ei pidä solvata, jos rukoilija estää ulospääsyn ja pakottaa kaikki rukoilemaan, vaikka talo on tulessa.
Juuri näin. Uskonto kätkee hölmöytensä pseudofilosofiaan ja historialliseen auktoriteettiin. Kyseessä on aivan yhtä pöljä uskomus kuin jos aikuinen uskoisi Star Warsin jedeihin, mutta niin ei jostain syystä kuitenkaan saa sanoa.
Selvästikin tarkoitamme solvaamisella eri asioita. Sinä taidat pitää sitä vain lasten välisenä lällättelynä ja joutavana dissaamisena jollekin jolle yksilö ei pahemmin voi mitään, kuten lyhyys, hörökorvaisuus tai isonenäisyys. Minä näen sen ravisteluna ajattelemattomalle ja/tai haitalliselle käytökselle, eli itse tehdyille valinnoille.
En rinnastaisi näitä. Uskonto ja uskonnollinen ajattelutapa on usein aivopesty niin syvälle yksilön ajatusmaailmaan pikkulapsesta alkaen, että siitä ei voi päästä irti väittelyn tai solvausten kautta. Jediuskomukset, yksisarviset ynnä muut taas ovat ihan silkkaa hölmöyttä, josta hölmöt voi kyllä usein saada luopumaan painokkaalla debatilla. Näissäkin kuitenkin lapsuudessa opitut ajattelutavat usein vaikuttavat taustalla. Uskonnosta kuitenkin täytyy jo todella haluta päästä eroon, jotta sen hölmöyden tajuaa.
Joku kertoi, että jesus oli mielisairas ja kuvitteli olevansa jumalan poika.
Jos joku länkkäri sanoo, että "olen Jumala", sitä pidetään hulluna - jos itämaissa joku sanoo, että "olen Jumala", sille vastataan "vihdoin sinäkin tajusit".
Mendel sanoi:Tässä puhutaan sitten jo enemmän kulttuurien eroista kuin varsinaisesti uskonnosta.
Toki olen varmasti jonkun haaremin omistajan kanssa eri mieltä siitä että saako vaikka naisia omistaa, mutta en kyllä lähtisi tuon haaremin omistajan kanssa siitä ensimmäisenä kinaamaan. Tuskin hän luopuisi haaremistaan. Maassa maan tavalla vaikka niitä naisia kävisikin kyllä sääliksi.
koska itsekin olisin valmis toiseen maahan muuttaessani toimimaan sen maan kulttuurin mukaisesti tai vähintään kunnioittamaan sen kulttuurin edustajia.
Mikä minä olen sanomaan, mikä on oikea tapa elää? En olekaan.