Mitä merkitystä harvuudella/yleisyydellä on sen suhteen miten asiaan pitäisi reagoida? Onhan noita aikuisia uskontoa vaihtaneita käännynnäisiä vaikka kuinka. Enemmän väliä on sillä miten usko heijastuu ympäristöön. Jos se on taustalla motivoimassa hyvään käytökseen, kaikki hyvin. Jos se on vähän väliä huutamassa muille miten pitää olla, niin pitää vaan suvaita, vai.
Itse suhtaudun aivan eri tavalla syntymästään saakka uskovaisiin ihmisiin ja käännynnäisiin. Kerran kääntynyt voi todennäköisemmin kääntyä uudestaankin, koska hän on jo osoittanut sellaista taipumusta. Silloin keskustelulla on enemmän pohjaa johtaa johonkin. Syntyjään uskovainen tuskin kääntyy ellei nimenomaan halua.
Miksei solvaus voisi työntää ihmistä siihen suuntaan, että itse haluaa muuttua, ja miksi solvaus pitäisi tehdä vain sillä taka-ajatuksella, että ihminen muuttuu..?
Silloin kun ihminen loukkaantuu, hän lähtökohtaisesti ei ole puolellasi vaan nousee takajaloilleen ja puolustaa omaa kantaansa tai jättää sanomasi huomioimatta.
Jos taas loukkaat ihmistä ilman pyrkimystä hänen muuttamiseensa niin mitä jää jäljelle solvauksesi motiiviksi?
Onko teon pitäminen pöljänä sama kuin ihmisen pitämistä pöljänä, koska ihminen on yhtä kuin tekonsa?
Esim. Valehtelu on perseestä <> ihminen, joka valehtelee on perseestä. Vaikka sanoisi vain "valehtelu on perseestä", valehteleva ihminen kokee "olet perseestä", siispä hän saa oikeutuksen jatkaa käytöstään, koska solvaus..?
Ei. Teon pitäminen pöljänä ei ole ihmisen pitämistä pöljänä. Miksi siis loukkaisit jotain ihmistä vain jonkun pöljän teon takia? Ehkä voisit tuoda teon pöljyyden esille toisella tavalla?
Tyyliin: "Olen huomannut että olet sanonut minulle näin vaikka todellisuudesa olet tehnyt noin. Miksi valehtelit minulle? Tiedät että en pidä valehtelusta. Minun mielestäni tuo oli pöljästi tehty, mutta pystyt kyllä parempaan, eikö niin? Eikös me olla kavereita? Et kai sinä ole sellainen, että sinun tarvitsisi minulle valehdella?"
Jotakuinkin tuolla tavalla saat henkilön häpeämään tekemisiään ilman että olet suoraan loukannut häntä. Hän saattaa jopa olla pahoillaan tai yrittää sovitella valehteluaan toimimalla tulevaisuudessa toisin. Tai näin ainakin minä luulisin. Joku toinen voi pitää tuota ehkä vieläkin vittumaisempana/kierompana/manipuloivampana puhetapana, mutta minä en.
TouchéHeh, kannattaa olla varovainen tuubin ehdottelujen kanssa, koska sieltä jos jostain saattaa löytyä ajatuksia herättävää ravistelusolvausta.