Työkalut ja muut vehkeet

Ajatuksissa uuden hallitunkin hankinta kahden hyvin erikokoisen auton renkaidenvaihtoa varten.

Nykyinen tunkkin tällainen Puuilon Tamforcea täysin muistuttuva, mutta eri brändin matalaprofiilitunkki, jossa on kruunumainen nostokohta.
1740846641168.jpeg 1740846785675.jpeg

Tämä kruunumainen nostopiste tuhoaa nostotyynyn tehokkaasti painavan auton alla.
1740846867376.jpeg

Kun käytät tuota jackpadia, niin ota tuo "kruunumainen" nostopiste vaan pois siitä välistä? Allahan on sitten tasainen kohta.
Niin mä oon tehnyt vastaavalla tunkilla.
 
Ajatuksissa uuden hallitunkin hankinta kahden hyvin erikokoisen auton renkaidenvaihtoa varten.

Nykyinen tunkkin tällainen Puuilon Tamforcea täysin muistuttuva, mutta eri brändin matalaprofiilitunkki, jossa on kruunumainen nostokohta.
1740846641168.jpeg 1740846785675.jpeg

Tämä kruunumainen nostopiste tuhoaa nostotyynyn tehokkaasti painavan auton alla.
1740846867376.jpeg

En tiedä, että kyseiseen tunkkiin saisi valmista kruunumaisen nostopisteen tasoitusalustaa, niin haussa olisi seuraavat ehdot täyttävä hallitunkki:
  • Matala profiili, että mahtuu Toyota Yariksen helman alle nostamaan
  • Riittävä nostokorkeus, että nostaa Skoda Enyaq SUV:n
  • Riittävä nostokapasiteetti n. 2 tonnin autoa varten (tiedän, ei auton koko painoa tunkilla kerralla nosteta, mutta tämä nyt huomiona, että haetaan jonkinlaista tukevuutta). Nykyisessä tunkissa 2 t kapasiteetti on ollut riittävä, enkä ole huomannut ongelmia sen kanssa.
  • Tasainen nostopiste nostotyynyä varten.
  • 1740847334619.png
  • Edes jossain määrin kohtuullinen paino, kun tunkki pitää siirtää kahdesti vuodessa varastosta pihalle ja tempoa pihalla autojen ympärillä.
  • Hinta ei ole päällimmäinen kriteeri, mutta jos ehdot täyttävän tunkin saa ~parin sadan euron hintaluokassa, niin hyvä. Hyvästä tunkista voin maksaa enemmänkin.

Teet puusta tms tuonne kruunun upotukseen soviteholkin, jolloin auton paino ei survo tuota kumitallaa tuonne kruunun pohjalle
 
Ei tuota ilman erillistä tukea uskaltanut käyttää. Oli niin kiikkerä. Joten kötöstin puusta telineen sille.
Temusta ja Aliexpressistä saa monenlaisia nostotyynyjä. Eikä oo hinnankiroissa.
Jos tätä tarkoitat:
Niin ei kai tuota ole edes tarkoitus irrallaan käyttää vaan pultata lattiaan?
 
Itse suosittelen tätä Bilteman tunkkia, vaikuttaa hyvin pitkälti Bahcon Bh11500 mallin "kopiolta". Vastaavasti myös joku Bahcon saman hintaluokan tunkki on hyvä vaihtoehto.
Minulla on ollut tuo Bahcon malli muutaman vuoden enkä ole muuta huonoa löytänyt kuin että on painava ja muutenkin iso,toisaalta taas pituus tuottaa hyvän ulottovuuden,eli tunkki ylettää syvälle auton alle ja mahdollistaa monia nostovaihtoehtoja.
 
@j1m2 Joo se on totta että isohan tuon luokan tunkki jo on, mutta tuo ulottuvuusasia on juurikin näin kuten sanoit. Lisäksi tuo koko ja vankka rakenne tuo paljon luottoakin tunkkiin, tuo on niin jämäkkä rakenteeltaan ettei ikinä ole tullut tilannetta että olisi pitänyt ihmetellä nitinöitä tai epäillä rakenteen kestävyyttä :)
 
Ei tuo aiemmin vinkattu Biltema todellakaan mikään rimpula ole sekään. Hipelöin silloin kun tuon ostin toistakin mallia, mutta kyllä tämä aluversiokin on ihan riittävän painava 25,9 kiloisena. Tuo 44,5 kilon versio olisi jo melko hankala nostaa. Toki jos tunkki on hallissa koko ajan niin painolla ei silloin ole niin väliä.
 
Jos tätä tarkoitat:
Niin ei kai tuota ole edes tarkoitus irrallaan käyttää vaan pultata lattiaan?
Vevorin omalla mainosvideolla ihan tuommoisenaan pumppailevat. Samoiten muissa arvosteluvideoissa. Ja jos oikein muistan, niin ohjeissa ei ollut mitään mainintaa lattiaan pulttaamisesta. Eikä kyllä siinä olisi edes reikiäkään pulttaukselle.
 
Kiitos kaikille kommenteista. Niputtelin hieman kommennttejanne.


Puukko kai löytyy?
Toki puukko löytyy. Sen kanssa on vain helpompi vuolla kuin kaivertaa. Kruunun pohjalla on n. 30x6 mm pyöreä akselin pää, jonka ympärille kumitalla/jääkiekko/nostotyyny pitäisi sovittaa. Kunnon kaiverrustyökaluja ei ole.


Ja rautasahallakin työstää jääkiekkoa ihan kivasti.
Varmasti saakin työstettyä. Halkaisut ja karkeat kiekon ulkopinnan muotoilut varmasti onnistuvat juuri näin. Mutta jääkiekon pohjan muotoiluun kruunun sisäpuolen ympärille ei taida oikein onnistua rautasahan kanssa.


Kun käytät tuota jackpadia, niin ota tuo "kruunumainen" nostopiste vaan pois siitä välistä? Allahan on sitten tasainen kohta.
Niin mä oon tehnyt vastaavalla tunkilla.
Tämän voisinkin katsoa, mutta siinä tunkin tukipinta ei taida jäädä kovin isoksi noin. Olisi parempi olla suurempi tukipinta, jolloin auton paino jakautuu helmapellistä nostettaessa edes hieman hieman pidemmälle matkalle.


Teet puusta tms tuonne kruunun upotukseen soviteholkin, jolloin auton paino ei survo tuota kumitallaa tuonne kruunun pohjalle
Tätä aloin eilen jo työstää ennen kuin tulin täältä kysymään tunkkisuosituksia. Löysin pienen sopivan tammipuupalan (kovaa) ja yritin työstää sitä kruunuun istuvaksi, mutta jonkin ajan ähräämisen jälkeen totesin, että taidan olla vähän riskaabelilla asialla. Minulla ei ensinnäkäään ole kunnollisia työkaluja puun napakaksi muotoilemiseen kruunuun. Jos puupala ei istu hyvin, niin silloin tunkin päälle tulee uusi nivelpiste, mitä en halua tapahtuvan. Asiaa hetken pohdittuani totesin että, painavan ja arvokkaan auton, jonka akkukotelo on melko lähellä reunapalkkia, nostaminen "huojuvan tornin" varaan ei kuulostanutkaan enää kovin mielekkäältä ja sen kautta tulin kyselemään tunkkisuosituksia.
 
Voin suositella tätä:
Ei tuo kovin kevyt ole vaikka osin alumiinia, mutta onpa vaan kiva nostaa autoa tällä verrattuna muutaman kympin tunkkeihin.

^ sama Bilteman malli löytyy kaksin kappalein. Ei se mikään kevyt ole mutta nostaa 1900 kg auton peräpään ilmaan nitisemättä ja nopeasti. Tunkissa on kaksi mäntää.
Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta vaihtoehdota. Keveytensä ja ominaisuuksiensa puolesta tuollainen olisi edistystä nykyiseen tunkkiini. Nykyinen tunkki taitaa painaa ~30 kg, mikä ei vielä itsessään ole liian painava nostettavaksi ulos renkaanvaihtoa varten. Täytyy käydä lähi-Biltemassa vilkaisemassa tätä vaihtoehtoa.


Kyllä ne pyörii yllättävänkin hyvin. Mulla on tuo pihakäytössä ja auton alle nakkaan paksun filmivanerin silloin kun tätä käytän. Tulee nurmikolla jopa vetämällä perässä, mutta suositeltavaa on kantaa tunkki.
Käytännössä itsellänikin on tilanne, missä tunkkia pitää käyttää (sora)pihalla filmivanerin/kalustelevysuikaleen päällä. Myös nykyisessä tunkissa on teräspyörät, mikä ei ole ollut ongelma tunkin käytölle. Pieniin pyöriin kohdistuu vain melkoinen paine, jolloin alusvanerin pinta on kovilla ja menee helposti etupyörien alla kuopalle.


Itse suosittelen tätä Bilteman tunkkia, vaikuttaa hyvin pitkälti Bahcon Bh11500 mallin "kopiolta". Vastaavasti myös joku Bahcon saman hintaluokan tunkki on hyvä vaihtoehto.
Tunkki näyttää muiden ominaisuuksien puolesta hyvältä, mutta painoa sillä on turhan paljon omaan käyttöön. Nostoalue tuossa olisi kyllä erittäin laaja.


Minulla on ollut tuo Bahcon malli muutaman vuoden enkä ole muuta huonoa löytänyt kuin että on painava ja muutenkin iso,toisaalta taas pituus tuottaa hyvän ulottovuuden,eli tunkki ylettää syvälle auton alle ja mahdollistaa monia nostovaihtoehtoja.
Komea tuollainen Bahco kieltämättä on. Mutta liki 50 kg:n painollaan tässä yhteydessä pois suljettu vaihtoehto.
 
Jatkona tunkkikeskusteluun. Olisiko suositella mikä keskihintaisista 100-150 € matalemmista tunkeista on vakuuttavin laadultaan? Rengastyöt tapahtuu ulkona ja hieman joutuu pidemmälle kanniskelemaan niin ei saisi olla ainakaan yli 30 kg.

Biltema olisi laatumielikuvan perusteella varmin valinta näistä, mutta myös 50 € kalliimpi.

 
Viimeksi muokattu:
Tämmöinen nostopää voisi olla kanssa hyvä jos sopisi tuohon reikään vanhan kruunun tilalle.

Floor Jack Saddle Pad Point Fit 4 Ton Jacks Adapter Lifting Protector Rubber | eBay

1740895263766.png


tai

https://www.autodoc.fi/heyner/23457417

1740895284478.png
Kiitos näistä. Enpä tiennyt moisia vaihtoehtoja olevankaan. Helppoudellaan erityisesti tämä pelkkä nostotyyni voisi olla kyllä ihan varteenotettava vaihtoehto. Valmistajan sivuilta näkyi löytyvän myös hyvät mittakuvat. En ole vielä ehtinyt mitata kruunupäätä, kuinka hyvin tuo istuu. Kuvista kuitenkin katsoin, että tässä mallissa on hienosti myös pohjassa syvennys nostopään pyörimisen mahdollistamaa akselia varten.

1740913438468.png
 
Jatkona tunkkikeskusteluun. Olisiko suositella mikä keskihintaisista 100-150 € matalemmista tunkeista on vakuuttavin laadultaan? Rengastyöt tapahtuu ulkona ja hieman joutuu pidemmälle kanniskelemaan niin ei saisi olla ainakaan yli 30 kg.

Biltema olisi laatumielikuvan perusteella varmin valinta näistä, mutta myös 50 € kalliimpi.

Mitään tietoa ja osaamista ei itsellä ole, mutta tuo Biltema on itsellä ollut ja yhdet renkaat vaihdoin ja oli hyvä. Laadusta ei hajuakaan, mutta mukava että kuminen nostoalusta tuli mukana.

Näinkin sanottuna, niin talvella näin jossain vaiheessa Hallitunkki 3 tonnia Bahco | Clas Ohlson tämän jossain eri kaupassa jotain 179e-199e tms. niin varmaan olisin panostanut hyvässä tarjouksessa tuohon. Mut tuo biltema on ainakin ihan ok.. kenties.
 
Mulla on vanhassa Bilteman halpistunkissa vastaava nostopää ja tää ainakin sopii siihen, varmaan vastaava ku toi linkattu Autodocin malli: POWER PAD - Universelle Wagenheber Gummiauflage

Amazonista ostin aikoinaan.
Jääkiekko maksaa euron kaksi (pieni/iso) ja rälläkällä siihen sopiva rako. Tuossa kuvan kiekossa on vähän turhan leveä rako ja ainakin Bilteman mallin kumi oli niin heppoinen ettei montaa nostoa itsellä kestänyt.
 
En tiedä liekkö noissa kumisissa nostotassuissa paljoa eroa materiaalissa, mutta olen itse todistanut ainakin kolmen jääkiekon yhtäkkisen halkeamisen kun niitä myös käyttänyt nostotassuina välillä. Vaikka ne melko sitkeiltä materiaaliltaan tuntuu niin yllättävän helposti saa halkaistua kyllä autoa nostaessa.
 
Jos laittaa paksun kumin tollasen pienen kruunun päälle, pitää tunkin ehdottomasti päästä liikkumaan sivusuunnissa helposti. Alkuperäinen kumi oli varmaan sellainen matala lätty, jolloin jäi vielä metallipykälät näkyviin turvaamaan lipsumisen varalta.

Tietenkin hallitunkin pitäisi aina päästää liikkumaan, mutta tosielämässä monesti lattia on rosoinen tai nostellaan pihalla jonkun vanerin päällä.
 
Jos laittaa paksun kumin tollasen pienen kruunun päälle, pitää tunkin ehdottomasti päästä liikkumaan sivusuunnissa helposti. Alkuperäinen kumi oli varmaan sellainen matala lätty, jolloin jäi vielä metallipykälät näkyviin turvaamaan lipsumisen varalta.

Tietenkin hallitunkin pitäisi aina päästää liikkumaan, mutta tosielämässä monesti lattia on rosoinen tai nostellaan pihalla jonkun vanerin päällä.
Monia helmoja ja ihan oikeitakin nostohohtia on tunkattu pilalle, juuri sen takia, kun varsinkin pieni hallitunkki kiskoo niin pirusti nostettaessa, jos lattia ei oli aivan sileä.
Siksi esim toi bahcon pitkä malli on hyvä, kun nostaa normiauton pyörän ylös melkeimpä suoraan, vasta pakun kanssa alkaa kiskomaan sivulle. Itselläkin kun transhittiä nostan, niin toisen puolen etupyörä alkaa luistaa sivulle hallin lattiallakin nostaessa. Tuota kun harrastaisi jostain helmakantista, niin ei menisi montaa vuotta kuin olisi kantit läjässä.
Exän isä nosti volvoa ihan ehjästä tunkinkorvasta pellon laidassa ja sai sen murjottua aivan solmuun. Samoin kävi kaverille sprinteriä nostaessa, kun alla oli asfaltti.(Sprinter oli silloin niin tuore, ettei ollut mätä)

Ei tulisi mieleenkään nostaa mitään autoa helmasta, jossei ole pitkä hallitunkki, toki pitkällä hallitunkilla ei ikinä tarvitse nostaa helmoista, kun pääsee nostamaan jostain tukevammasta kohtaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 812
Viestejä
4 669 010
Jäsenet
76 483
Uusin jäsen
EeroPi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom