• TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

Työkalut ja muut vehkeet

Pitäisi tehdä 8 kpl 16 x 19 cm reikiä lamellihirsiseinään, joka on 24 cm paksu.

Olen homman jo aloittanut ja aluksi käytin eri kokoisia reikäsahanteriä, mutta noissa on ongelma nopea kuumeneminen ja yllättävän iso värkkääminen, että homma edes etenee. Lisäksi tässä ei tehdä pyöreää reikää, vaan suorakaidetta.

Muutin lähestymistapaa ja ryhdyin poraamaan 12 mm puuporanterällä (akkukonetta sääliäkseni en ottanut isompaa terää) reikiä suorakaiteen ulkoreunoille ja muutamiin kohtiin keskelle hirttä. Sitten isolla tasapäisellä taltalla puuta irrottaen. Tämä on osoittautunut tavallaan tehokkaimmaksi tavaksi tehdä reikää, mutta viimeistelyä vielä mietin. Poraamisesta seinämiin jää tietysti aaltomainen pinta vierekkäisten porausten myötä, jotka pitäisi siloittaa. Talttaamalla saa kyllä syyn suuntaiset sivut helposti viimeisteltyä, mutta syyn vastaisten kanssa saa ihan kunnolla urakoida.

Mietin, että jos hommaisin monitoimityökalun, niin kehtaisikohan sellaisella siloitella nuo syyn vastaiset sivut? Toki terän pitää olla kovapuulle.

Jos joku miettii, niin itse ja useampikin ammattilainen mietti ensiksi moottorisahaa, mutta tuon kokoisen reiän tekeminen helpommin sanottu kuin tehty.
Mä lähtisin kehittelemään jonkinlaista sahaustelinettä/-kelkkaa moottorisahalle. Amatöörikin saa moottorisahalla millintarkkaa jälkeä, kunhan on vaan fiksut ohjurit. Muista suojata seinä teräketjuöljyltä jos päädyt tuohon.

Viimeksi muokattu:
Moottorisahaan stihlin kultahammas teräksi, ja antaa mennä, ei välitä muutamasta ruuvista välissä. Reenaa vaikka ulkona johonkin pölkkyyn varovasti terää upottaa kunnon kierroksilla, niin ei hypi käsille.
Aika turaamista on jollain poranterillä.

Statistiikka

Viestiketjuista
263 679
Jäsenet
75 230
Uusin jäsen
boris_22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom