• TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

Työkalut ja muut vehkeet

No piirrä, niin muutkin ymmärtää mitä tarkoitat. Ctrl+shift+S voit ottaa screenshotin mun kuvasta ja piirtää suoraan siihen. Voimahylsyt, ja muutkin vääntimet, missä halutaan maksimi momentinkesto, on 6 kulmaisia sen takia, että se vääntää muualtakin kuin sieltä kuusiokannan kärjestä. Halvassa räikkälenkissä tavoite ei kuitenkaan ole maksimi momentin kesto.
Saavutettiin siis konsensus siitä, että 6-kulmainen vääntiö on kestävämpi:thumbsup:

Aino löydetty etu 12-kulmaisuudesta taas on se, että se menee todennäkösemmin oikeassa asennussa mutteriin. Ts. niin marginaalinen hyöty, ettei voida puhua hyödystä ollenkaan.

Tuollaista piparinmuotoista asiaa en jaksa juuri nyt tähän alkaa piirtää, kun tällä koneella ei ole sopivaa ohjelmaa. Ehkä toisella koneella myöhemmin..
Siis täähän oli sun ittes keksimä skenaario missä sitä tilaa ei ole, ja nyt oot avaamassa sitä pulttikoneella :confused:
Juuri näin. Skenaariossa ei ollut tilaa ja siksi tarvittiin räikkälenkkiä. Sinä siirsit maalitolppia ja kehotit avaamaan ensin muilla työkaluilla, johon minä jatkoin, että jos kerran tilaa on, niin voi käyttää enemmän tilaa vaativia työkaluja.
 
Saavutettiin siis konsensus siitä, että 6-kulmainen vääntiö on kestävämpi:thumbsup:
Eihän kukaan ole muuta väittänytkään. Alkuperäinen väite olikin, että "pyöreäkulmainen" avain ei ole "hellä", josta en ymmärtänyt mitä sillä tarkoitetaan, koska asiahan on päinvastoin.
Juuri näin. Skenaariossa ei ollut tilaa ja siksi tarvittiin räikkälenkkiä. Sinä siirsit maalitolppia ja kehotit avaamaan ensin muilla työkaluilla, johon minä jatkoin, että jos kerran tilaa on, niin voi käyttää enemmän tilaa vaativia työkaluja.
Kehotin käyttämään kiinteää lenkkiä. Eli työkalua, joka vie vähemmän tilaa ja kestää enemmän vääntöä kuin räikkärenkki.
 
Wurth on myynyt jo pitkään yksityisillekin, ainoa vaatimus on korttimaksu.
Edit. Linkki
Jaa missä niin lukee, ei ainakaan tuossa sun linkissä. Kyllä würth myymälät on vain yrityksille. Joitakin muutamia samoja tuotteita (mm ruuveja) kyllä myydään noissa sun linkin mestoissa, Tokmanni, Puuilo jne, mutta siitähän tässä nyt ei puhuttu vaan würthin omista myymälöistä.
 
Jaa missä niin lukee, ei ainakaan tuossa sun linkissä. Kyllä würth myymälät on vain yrityksille. Joitakin muutamia samoja tuotteita (mm ruuveja) kyllä myydään noissa sun linkin mestoissa, Tokmanni, Puuilo jne, mutta siitähän tässä nyt ei puhuttu vaan würthin omista myymälöistä.
Joo, lukihäiriö mikä lukihäiriö.

Mutta olen ostanut monestakin länsi-suomen wurthilta, kun esim tokmannilta uretaanit ollu loppu. Ainakin Pori, Rauma, Turku, Harjavalta ja Huittinen. Ensimmäiset ostokset ainakin vuoden takaa. Ja kortilla olen kuluttajana maksanut. Vielä jokunen vuosi takaisin niistä ei saanut kuin yritykset, laskulla.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän kukaan ole muuta väittänytkään. Alkuperäinen väite olikin, että "pyöreäkulmainen" avain ei ole "hellä", josta en ymmärtänyt mitä sillä tarkoitetaan, koska asiahan on päinvastoin.
Hellä eli jakaa voimat fiksusti ja siten pyrkii välttämään avaimen pyörähtämisen. Käytännössä samat suunnitteluperiaatteet pätee maksimimomentin siirtoon.

Kehotin käyttämään kiinteää lenkkiä. Eli työkalua, joka vie vähemmän tilaa ja kestää enemmän vääntöä kuin räikkärenkki.
Kiinteää avainta, jota ei siellä ahtaassa paikassa mahdollisesti mahdu kääntämään, koska avain asettuu huonoon asentoon. Räikkälenkki poistaa ongelman.
 
Kohta voidaan varmaan perustaa oman ketju ”we want six sides” vs 12 keskustelulle! :D

Taitaa itsellä muutama 12 kulmainen räikkäavain olla ja onhan niillä tosiaan helpompi nylkyttää pientä kulmaa ahtaassa paikassa.
 
Onkos jollakin vinkkejä mistä hommaisi ns. tilanjakajaksi jotakin muovista tms. pressua jolla vähän rajoittaisi tulitöistä lentävien kipinöiden leviämistä? Tuli tilattua muuan verkkokaupasta hitsauspeitteitä, mutta yllätyksekseni jälkikäteen havahduin sellaiseen seikkaan, että kyseisen tyyppiset peitteet voisivat huonossa tapauksessa sisältää asbestia enkä sitä riskiä halua ottaa.

Luulen, että jokin kumisempi perus pressukin kelpaisi kun tarkoitus ei ole tosiaan pressua kohti rälläköidä, vaan lähinnä vain kipinöiden lennon "viimeisiä kymmeniä senttejä" rajoittaa, ettei kipinät eksy esim seinän väliin.

Tarve olisi 2,5m x 3m + 2,5m x 6m pressuille tai sitten kolmelle 2,5m x 3m pressulle.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos jollakin vinkkejä mistä hommaisi ns. tilanjakajaksi jotakin muovista tms. pressua jolla vähän rajoittaisi tulitöistä lentävien kipinöiden leviämistä? Vevorilta tuli tilattua pari kappaletta hitsauspeitteitä, mutta yllätyksekseni jälkikäteen havahduin sellaiseen seikkaan, että on mahdollista että peitteet sisältävät asbestia enkä sitä riskiä halua ottaa..

Luulen, että jokin kumisempi perus pressukin kelpaisi kun tarkoitus ei ole tosiaan pressua kohti rälläköidä, vaan lähinnä vain kipinöiden lennon "viimeisiä kymmeniä senttejä" rajoittaa, ettei kipinät eksy esim seinän väliin.

Tarve olisi 2,5m x 3m + 2,5m x 6m pressuille tai sitten kolmelle 2,5m x 3m pressulle.

Sammutuspeite.
 
@dmn Tuo taitaa olla kustannustehokkain vaihtoehto totta tosiaan, vaikkakin vaikuttaa siltä että aika lailla 1,8 x 1,2m kokoisia tuppaa olla yleisimmät peitteet että yhdistelemään joutuu jotenkin jos haluaa em. kokoisia.
 
@dmn Tuo taitaa olla kustannustehokkain vaihtoehto totta tosiaan, vaikkakin vaikuttaa siltä että aika lailla 1,8 x 1,2m kokoisia tuppaa olla yleisimmät peitteet että yhdistelemään joutuu jotenkin jos haluaa em. kokoisia.

Nyt en kyllä tarkkaan kokoa muista, mutta yhden riippuvan version tein tuollaisesta peitteesta ja ihan näppärän oloinen oli. Jos tuollaisia tekee kaksi peräkkäin niin varmasti vielä helpompi sijoitella kuin yhtä kiinteästi pitkää.
 
Onkos jollakin vinkkejä mistä hommaisi ns. tilanjakajaksi jotakin muovista tms. pressua jolla vähän rajoittaisi tulitöistä lentävien kipinöiden leviämistä? Vevorilta tuli tilattua pari kappaletta hitsauspeitteitä, mutta yllätyksekseni jälkikäteen havahduin sellaiseen seikkaan, että on mahdollista että peitteet sisältävät asbestia enkä sitä riskiä halua ottaa..

Luulen, että jokin kumisempi perus pressukin kelpaisi kun tarkoitus ei ole tosiaan pressua kohti rälläköidä, vaan lähinnä vain kipinöiden lennon "viimeisiä kymmeniä senttejä" rajoittaa, ettei kipinät eksy esim seinän väliin.

Tarve olisi 2,5m x 3m + 2,5m x 6m pressuille tai sitten kolmelle 2,5m x 3m pressulle.
Hitsauspeite 2025 löytyy monenlaisia
 
Onkos jollakin vinkkejä mistä hommaisi ns. tilanjakajaksi jotakin muovista tms. pressua jolla vähän rajoittaisi tulitöistä lentävien kipinöiden leviämistä? Vevorilta tuli tilattua pari kappaletta hitsauspeitteitä, mutta yllätyksekseni jälkikäteen havahduin sellaiseen seikkaan, että on mahdollista että peitteet sisältävät asbestia enkä sitä riskiä halua ottaa..
Nyt kiinnostaa, mistä heräsi sellainen epäilys, että sisältäisi asbestia?
 
Nyt kiinnostaa, mistä heräsi sellainen epäilys, että sisältäisi asbestia?
Peitteet jotka ensin tilasin, eivät sisältäneet mitään merkintöjä asbestiin liittyen. Meinasin tilata sitten lisää, mutta huomasin että valikoimaan oli tullut uusi myyntiartikkeli pykälän pienemmästä koosta, jonka tuotekuvissa näkyy paketin kyljessä teksti "free from asbestos". Tämä otti silmään jonka vuoksi rupesin sitten tutkimaan asiaa tyylillä "jaa onko tälläisissä peitteissä käytetty asbestia". Löysinkin sitten keskusteluja ja pari artikkelia joissa sivuttiin yleisellä tasolla tätä asiaa, jonka mukaan ns. "vanhaan aikaan" mm. hitsauspeitteissä ym. paloturvatuotteissa on käytetty asbestia ja on käynyt ilmi että tuotetesteissä sitä on löytynyt halvoista kiinalaisista tuotteista edelleen. Lisäksi jokunen reddit-kommentti pönkitti tätä väitettä. Mutta en tosiaan mitään tarkkoja testituloksia ole nähnyt, enkä voi asiaa mitenkään todistaa tai väitä että kyseisen verkkokaupan tuotteissa sitä olisi. Mutta kuten sanoin ensimmäisessä viestissä, en halua kuitenkaan ottaa sellaista riskiä että altistuisin asbestille jonka vuoksi etsin kotimaista / luotettavampaa toimittajaa. :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
Peitteet jotka ensin tilasin, eivät sisältäneet mitään merkintöjä asbestiin liittyen. Meinasin tilata sitten lisää, mutta huomasin että valikoimaan oli tullut uusi "2-pack" pykälän pienemmästä koosta, jonka tuotekuvissa näkyy paketin kyljessä teksti "free from asbestos". Tämä otti silmään jonka vuoksi rupesin sitten tutkimaan asiaa tyylillä "jaa onko tälläisissä peitteissä käytetty asbestia". Löysinkin sitten keskusteluja ja pari artikkelia joissa sivuttiin yleisellä tasolla tätä asiaa, jonka mukaan ns. "vanhaan aikaan" mm. hitsauspeitteissä ym. paloturvatuotteissa on käytetty asbestia ja on käynyt ilmi että tuotetesteissä sitä on löytynyt halvoista kiinalaisista tuotteista edelleen. Lisäksi jokunen reddit-kommentti pönkitti tätä väitettä. Mutta en tosiaan mitään tarkkoja testituloksia ole nähnyt, enkä voi asiaa mitenkään todistaa tai väitä että Vevorin tuotteissa sitä olisi. Mutta kuten sanoin ensimmäisessä viestissä, en halua kuitenkaan ottaa sellaista riskiä että altistuisin asbestille jonka vuoksi etsin kotimaista / luotettavampaa toimittajaa. :thumbsup:
Vaikka sitä niissä olisi, niin ei se mitään vaaraa aiheuta, kun et ole jatkuvassa altistuksessa, eikä ne itsestään pölise, jos et niitä hio tms. lähetä ne vaikka mulle, maksan postikulut...
 
Peitteet jotka ensin tilasin, eivät sisältäneet mitään merkintöjä asbestiin liittyen. Meinasin tilata sitten lisää, mutta huomasin että valikoimaan oli tullut uusi "2-pack" pykälän pienemmästä koosta, jonka tuotekuvissa näkyy paketin kyljessä teksti "free from asbestos". Tämä otti silmään jonka vuoksi rupesin sitten tutkimaan asiaa tyylillä "jaa onko tälläisissä peitteissä käytetty asbestia". Löysinkin sitten keskusteluja ja pari artikkelia joissa sivuttiin yleisellä tasolla tätä asiaa, jonka mukaan ns. "vanhaan aikaan" mm. hitsauspeitteissä ym. paloturvatuotteissa on käytetty asbestia ja on käynyt ilmi että tuotetesteissä sitä on löytynyt halvoista kiinalaisista tuotteista edelleen. Lisäksi jokunen reddit-kommentti pönkitti tätä väitettä. Mutta en tosiaan mitään tarkkoja testituloksia ole nähnyt, enkä voi asiaa mitenkään todistaa tai väitä että Vevorin tuotteissa sitä olisi. Mutta kuten sanoin ensimmäisessä viestissä, en halua kuitenkaan ottaa sellaista riskiä että altistuisin asbestille jonka vuoksi etsin kotimaista / luotettavampaa toimittajaa. :thumbsup:
Ihmiset ovat asuneet asbestitaloissa ja ne on silti hengissä. Ei se sieltä lähde mihinkään liikkeelle niin kauaa kun et mene sitä peitettä rikkomaan tms.

Jono peitteisiin postikuluilla.
 
Vähän mielestäni outo ajatusmalli siinä mielessä että onhan noita esimerkiksi tupakoivia tai vaikka sementtipölyä elämänsä hengitteleviä ihmisiäkin vielä elossa, kannattaako sellaisille haitta-aineille kuitenkaan altistua väkisin jos sen voi välttää :think: Vapautan teidät av yv jonosta, en valitettavasti ole lähettämässä peitteitä kellekään postikuluja vastaan 😁 Kiitos kaikille vinkeistä!
 
Vähän mielestäni outo ajatusmalli siinä mielessä että onhan noita esimerkiksi tupakoivia tai vaikka sementtipölyä elämänsä hengitteleviä ihmisiäkin vielä elossa, kannattaako sellaisille haitta-aineille kuitenkaan altistua väkisin jos sen voi välttää :think: Vapautan teidät av yv jonosta, en valitettavasti ole lähettämässä peitteitä kellekään postikuluja vastaan 😁 Kiitos kaikille vinkeistä!
Tuota asbesti suojaa pohdit?
Asuinrakennuksissa missä on monissa kohteissa asbestia niin se on vaarallista siinä vaiheessa kun sitä pöllytetään, eli kustannus tulee purkamisessa/hävittämisessä, eli sen takia sitä ei kannata nurkkiin kerätä. Tosin jos töitä tehdään asbestityönä niin ehkä se on jopa parempi muiden pölyjenkin kannalta.

Mutta jos jotain kiinalaista pressua jossa tietää olevan asbestia, niin voi kyllä miettiä miten onnistuttu valmistamisessa, jos se pysyy siinä niin ok, mutta jos se nyt joku rälläkkä, hitsaus suoja kovassa mekaanisessa käytössä niin olisi kiva että voi olla varma ettei pölyä.

Ei se nyt heti tapa, sairastuneita on ne jotka ovat viimevuosisadalla työskenteleet siinä pölyssä ja ne jotka vähän vähemmän, mutta on kovasti muita riskitekijöitä. Siitä kai kyse ette sen minkä keuhkoihin imenyt ei sieltä poistu, nuorena ei kannata turhaan kerätä, jos on vähällä selvinnyt vuosikymmeniä (ilman asbestia ja ilman röökiä), niin yksittäisistä ei kai tarvi säikkyä. Siis jos nyt rälläkällä vahingossa kulmaa pyyhkäisee.
 
Kiitos, tämä olikin ensimmäinen suomalainen firma mistä peitettä saa vielä maltilliseen hintaan eikä ollut tullut vastaan omilla kaiveluilla. Muitakin linkkejä saa laitella jos jollakin muullakin on vielä em. kaltaisia ässiä hihassaan
Tuolta suosittelen itse vielä sitä 660-PU peitettä. Jotenkin kivempi tuollainen päällystettu peite. Nämähän kestävät rälläköintiä ihan toisella tapaa kuin sammutuspeitteet.
 
Asbestin käyttö on Suomessa ollut kiellettyä 30v ja EU:ssa 20v. Jokseenkin tarpeetonta edes kirjoittaa tuosta valmistetietoihin tai mainoksiin. Aiheuttaa vain tällaista sekaannusta,
 
Asbestin käyttö on Suomessa ollut kiellettyä 30v ja EU:ssa 20v. Jokseenkin tarpeetonta edes kirjoittaa tuosta valmistetietoihin tai mainoksiin. Aiheuttaa vain tällaista sekaannusta,
Mulla lukee silityslaudassa että ei sisällä asbestia! Ja suomalainen valmiste 2000-luvun alusta.
 
Lähistöl
Asbestin käyttö on Suomessa ollut kiellettyä 30v ja EU:ssa 20v. Jokseenkin tarpeetonta edes kirjoittaa tuosta valmistetietoihin tai mainoksiin. Aiheuttaa vain tällaista sekaannusta,
Lähistöllä kuitenkin asbesti levyt helposti saatavilla. Nykyään ovat sidottu palon kestävään mönjään.
Paljon edelleenkin lähistöllä ja jopa Suomessa käytössä. Muun muassa hakekattila tiloissa ja sähkökaapit ja sähkömittarin taustat tehdään tästä koska halpaa ja turvallista asujalle. (asentajalle ehkä toinen asia.)
 
Asbestin käyttö on Suomessa ollut kiellettyä 30v ja EU:ssa 20v. Jokseenkin tarpeetonta edes kirjoittaa tuosta valmistetietoihin tai mainoksiin. Aiheuttaa vain tällaista sekaannusta,
Luuletko että jokin kiinalainen temu valmistaja mitään mistään välittää,kannattaa olettaa että sisältävät jotain haitallista ainetta kunnes toisin todistetaan.
 
Luuletko että jokin kiinalainen temu valmistaja mitään mistään välittää,kannattaa olettaa että sisältävät jotain haitallista ainetta kunnes toisin todistetaan.
Asbesti on haitallista jos sitä työstetään, esim hiotaan, että pölyä irtoaa. Joku mineriittilevy esim seinässä ei aiheuta mitään vaaraa. Edes purkaessa, jos ottaa levyt ehjänä irti...
 
Pitäisi tehdä 8 kpl 16 x 19 cm reikiä lamellihirsiseinään, joka on 24 cm paksu.

Olen homman jo aloittanut ja aluksi käytin eri kokoisia reikäsahanteriä, mutta noissa on ongelma nopea kuumeneminen ja yllättävän iso värkkääminen, että homma edes etenee. Lisäksi tässä ei tehdä pyöreää reikää, vaan suorakaidetta.

Muutin lähestymistapaa ja ryhdyin poraamaan 12 mm puuporanterällä (akkukonetta sääliäkseni en ottanut isompaa terää) reikiä suorakaiteen ulkoreunoille ja muutamiin kohtiin keskelle hirttä. Sitten isolla tasapäisellä taltalla puuta irrottaen. Tämä on osoittautunut tavallaan tehokkaimmaksi tavaksi tehdä reikää, mutta viimeistelyä vielä mietin. Poraamisesta seinämiin jää tietysti aaltomainen pinta vierekkäisten porausten myötä, jotka pitäisi siloittaa. Talttaamalla saa kyllä syyn suuntaiset sivut helposti viimeisteltyä, mutta syyn vastaisten kanssa saa ihan kunnolla urakoida.

Mietin, että jos hommaisin monitoimityökalun, niin kehtaisikohan sellaisella siloitella nuo syyn vastaiset sivut? Toki terän pitää olla kovapuulle.

Jos joku miettii, niin itse ja useampikin ammattilainen mietti ensiksi moottorisahaa, mutta tuon kokoisen reiän tekeminen helpommin sanottu kuin tehty.
 
Jos joku miettii, niin itse ja useampikin ammattilainen mietti ensiksi moottorisahaa, mutta tuon kokoisen reiän tekeminen helpommin sanottu kuin tehty.

Jäin miettimään tätä, eikös moottorisahalla olisi kuitenkin kaikkein helpoin tehdä? En väitä että helppoa mutta kuulostaa omaan korvaan helpommalle kuin muut vaihtoehdot.

Toinen vaihtoehto, lähelle kulmia reiät porakoneella ja sitten ketjusahalla kaverin kanssa?


Saattaa joutua hetken tekemään duunia toki tuollaisella.
 
Jäin miettimään tätä, eikös moottorisahalla olisi kuitenkin kaikkein helpoin tehdä? En väitä että helppoa mutta kuulostaa omaan korvaan helpommalle kuin muut vaihtoehdot.
Demottiin tuota ylijäämäpalaan ja todettiin, että yllättävän hankalaa, koska pitää sahata sahan kärjellä ja tulee helposti sahattua "vähän sinnepäin". Tarve ei ole tehdä aivan millilleen ja pieni painumavarakin pitää jättää, mutta tosiaan meidän vastaavakin oli sitä mieltä, että moottorisaha tässä tapauksessa vähän liian kolho ja suurpiirteinen työkalu tähän hommaan.

Ja tosiaan ei tuon reiän tekeminen niin monimutkaista sinällään ole, nyt kun pääsi vauhtiin, mutta ne silottelut tekisin jollain muulla kuin taltalla.

N. 4h syö aikaa per reikä mennä seinästä läpi tuolla omalla metodilla. Kuluuhan sitä aikaa, mutta saa siistin reiän ja oma aika ei onneksi ole niin kallista kuin ammattilaisen.
 
Viimeksi muokattu:
Jäin miettimään tätä, eikös moottorisahalla olisi kuitenkin kaikkein helpoin tehdä? En väitä että helppoa mutta kuulostaa omaan korvaan helpommalle kuin muut vaihtoehdot.

Toinen vaihtoehto, lähelle kulmia reiät porakoneella ja sitten ketjusahalla kaverin kanssa?


Saattaa joutua hetken tekemään duunia toki tuollaisella.

Ehkä pokasahan terä ujutettuna reiästä olisi parempi. Siihen jotkut klunssit päihin ja kaverin kanssa sahaamaan. Voi kyllä olla että hankalaa noinkin, mutta tuo terä puree kyllä aika näppärästi.
 
Pitäisi tehdä 8 kpl 16 x 19 cm reikiä lamellihirsiseinään, joka on 24 cm paksu.

Olen homman jo aloittanut ja aluksi käytin eri kokoisia reikäsahanteriä, mutta noissa on ongelma nopea kuumeneminen ja yllättävän iso värkkääminen, että homma edes etenee. Lisäksi tässä ei tehdä pyöreää reikää, vaan suorakaidetta.

Muutin lähestymistapaa ja ryhdyin poraamaan 12 mm puuporanterällä (akkukonetta sääliäkseni en ottanut isompaa terää) reikiä suorakaiteen ulkoreunoille ja muutamiin kohtiin keskelle hirttä. Sitten isolla tasapäisellä taltalla puuta irrottaen. Tämä on osoittautunut tavallaan tehokkaimmaksi tavaksi tehdä reikää, mutta viimeistelyä vielä mietin. Poraamisesta seinämiin jää tietysti aaltomainen pinta vierekkäisten porausten myötä, jotka pitäisi siloittaa. Talttaamalla saa kyllä syyn suuntaiset sivut helposti viimeisteltyä, mutta syyn vastaisten kanssa saa ihan kunnolla urakoida.

Mietin, että jos hommaisin monitoimityökalun, niin kehtaisikohan sellaisella siloitella nuo syyn vastaiset sivut? Toki terän pitää olla kovapuulle.

Jos joku miettii, niin itse ja useampikin ammattilainen mietti ensiksi moottorisahaa, mutta tuon kokoisen reiän tekeminen helpommin sanottu kuin tehty.
Puukkosaha ja pitkä puuterä. Alkureiän joutuu poraamaan normaalilla porakoneella
 
Puukkosaha ja pitkä puuterä. Alkureiän joutuu poraamaan normaalilla porakoneella
Jaahas, pitääpä kokeilla. Varmaan 300mm terää pitää käyttää. Yksi hankaluus tässä on tosiaan se, että ikkunoiden asennusvaiheessa olisi pitänyt tajuta laittaa yhteen kohtaan hieman lyhyempi karmiruuvi, mutta sitä ei siinä kohtaa huomauttu ja nuo reiät tulee nyt ikkunan viereen siten, että sen karmiruuvin kärki n. 1cm matkalta osuu tuohon aukkoon. Eli jos puuterällä innokkaasti sahailee, niin terä tylsyy tuohon ruuviin. Se on tosin kyllä aika hyvin jäljitettävissä, kun karmista näkee, missä kohtaa ruuvi suurin piirtein kulkee. Onkohan jotain validia terää 300 pitkänä, jolla voisi puun ohella katkoa ruuveja? Saisi tuon yhden sivun sahattua kerralla, eikä tarvitse sen osalta kikkailla.

Pitää kuitenkin vähän harjoitella hommaa. Tuossa tietysti terä lämpiää äkkiä ja pitää katsoa, että sahausjälki tulee suurin piirtein suorassa, ettei lähe sahaamaan viistoon. Ajatus olisi, että aukko tulisi sahattua n. yhden asteen kallistuksella ulospäin, jolloin mahdollinen kosteus, tms. ei valu väärään suuntaan. Tuon saa onneksi aika helposti taltallakin tehtyä, kun silloin askarrellaan puun syyn suuntaisesti.
 
Jaahas, pitääpä kokeilla. Varmaan 300mm terää pitää käyttää. Yksi hankaluus tässä on tosiaan se, että ikkunoiden asennusvaiheessa olisi pitänyt tajuta laittaa yhteen kohtaan hieman lyhyempi karmiruuvi, mutta sitä ei siinä kohtaa huomauttu ja nuo reiät tulee nyt ikkunan viereen siten, että sen karmiruuvin kärki n. 1cm matkalta osuu tuohon aukkoon. Eli jos puuterällä innokkaasti sahailee, niin terä tylsyy tuohon ruuviin. Se on tosin kyllä aika hyvin jäljitettävissä, kun karmista näkee, missä kohtaa ruuvi suurin piirtein kulkee. Onkohan jotain validia terää 300 pitkänä, jolla voisi puun ohella katkoa ruuveja? Saisi tuon yhden sivun sahattua kerralla, eikä tarvitse sen osalta kikkailla.

Pitää kuitenkin vähän harjoitella hommaa. Tuossa tietysti terä lämpiää äkkiä ja pitää katsoa, että sahausjälki tulee suurin piirtein suorassa, ettei lähe sahaamaan viistoon. Ajatus olisi, että aukko tulisi sahattua n. yhden asteen kallistuksella ulospäin, jolloin mahdollinen kosteus, tms. ei valu väärään suuntaan. Tuon saa onneksi aika helposti taltallakin tehtyä, kun silloin askarrellaan puun syyn suuntaisesti.
Onko se karmiruuvi niin piilossa/pääsemättömissä ettei sitä pysty "pakittamaan" noiden reikien teon ajaksi pois tieltä?
 
Pitäisi tehdä 8 kpl 16 x 19 cm reikiä lamellihirsiseinään, joka on 24 cm paksu.

Olen homman jo aloittanut ja aluksi käytin eri kokoisia reikäsahanteriä, mutta noissa on ongelma nopea kuumeneminen ja yllättävän iso värkkääminen, että homma edes etenee. Lisäksi tässä ei tehdä pyöreää reikää, vaan suorakaidetta.

Muutin lähestymistapaa ja ryhdyin poraamaan 12 mm puuporanterällä (akkukonetta sääliäkseni en ottanut isompaa terää) reikiä suorakaiteen ulkoreunoille ja muutamiin kohtiin keskelle hirttä. Sitten isolla tasapäisellä taltalla puuta irrottaen. Tämä on osoittautunut tavallaan tehokkaimmaksi tavaksi tehdä reikää, mutta viimeistelyä vielä mietin. Poraamisesta seinämiin jää tietysti aaltomainen pinta vierekkäisten porausten myötä, jotka pitäisi siloittaa. Talttaamalla saa kyllä syyn suuntaiset sivut helposti viimeisteltyä, mutta syyn vastaisten kanssa saa ihan kunnolla urakoida.

Mietin, että jos hommaisin monitoimityökalun, niin kehtaisikohan sellaisella siloitella nuo syyn vastaiset sivut? Toki terän pitää olla kovapuulle.

Jos joku miettii, niin itse ja useampikin ammattilainen mietti ensiksi moottorisahaa, mutta tuon kokoisen reiän tekeminen helpommin sanottu kuin tehty.
Mites jos siihen ruuvaa ohjurin ja sitä vasten pyörösahan kanssa "upottamalla"? Ei mene yhdeltä puolelta kerralla läpi, mutta saa siistit reunat ja tuon kallistuksen, helpompi jatkaa taltalla? Vähän pieni aukko varsinaselle upotussahalle, mutta pienelle pyöräsahalle ok?
 
Onko se karmiruuvi niin piilossa/pääsemättömissä ettei sitä pysty "pakittamaan" noiden reikien teon ajaksi pois tieltä?
No teoriassa kyllä, mutta en ajatellut puuttuvani karmiruuveihin, jos ei ole pakko. Ettei sitten tule ongelmia ikkunoiden kanssa. Iso ongelma tuo ei kuitenkaan ole, vaikka ruuvia väistäisi, kun sen paikan pystyy melko hyvin sanomaan ja tietysti jos puukkosaha osoittautuu hyväksi välineeksi, niin ei tuon yhden kohdan ylimääräinen työstäminen kauheita tee, jos muuten homma mennyt sujuvasti maaliin.

Kallistuksen teen varmaan talttaamalla, kun siinä ei montaa hetkeä mene, että asennettava putki menee tuohon kulmaan. Joka tapauksessa eristämisvaiheessa pitää hieman kikkailla, että saan vaahdot väliin ja putki jää tuohon lievään ulospäin kallistuvaan kulmaan. Hirren kanssa kun pelaa, niin ei voi ihan millilleen aukkoa tehdä, voi olla, ettei raitisilmaventtiili tule enää jonkin ajan päästä ulos, jos hirsi yhtään painuu, vaikka painumatonta pitäisi ollakin.
 
Jaahas, pitääpä kokeilla. Varmaan 300mm terää pitää käyttää. Yksi hankaluus tässä on tosiaan se, että ikkunoiden asennusvaiheessa olisi pitänyt tajuta laittaa yhteen kohtaan hieman lyhyempi karmiruuvi, mutta sitä ei siinä kohtaa huomauttu ja nuo reiät tulee nyt ikkunan viereen siten, että sen karmiruuvin kärki n. 1cm matkalta osuu tuohon aukkoon. Eli jos puuterällä innokkaasti sahailee, niin terä tylsyy tuohon ruuviin. Se on tosin kyllä aika hyvin jäljitettävissä, kun karmista näkee, missä kohtaa ruuvi suurin piirtein kulkee. Onkohan jotain validia terää 300 pitkänä, jolla voisi puun ohella katkoa ruuveja? Saisi tuon yhden sivun sahattua kerralla, eikä tarvitse sen osalta kikkailla.

Pitää kuitenkin vähän harjoitella hommaa. Tuossa tietysti terä lämpiää äkkiä ja pitää katsoa, että sahausjälki tulee suurin piirtein suorassa, ettei lähe sahaamaan viistoon. Ajatus olisi, että aukko tulisi sahattua n. yhden asteen kallistuksella ulospäin, jolloin mahdollinen kosteus, tms. ei valu väärään suuntaan. Tuon saa onneksi aika helposti taltallakin tehtyä, kun silloin askarrellaan puun syyn suuntaisesti.

Itse en tuota puukkosahalla alkaisi tekemään ainakaan ensin harjoittelematta vastaavaan hukkapalaan. Pukkosahan terä on niin löysä, että jos vaan lähtee sahaamaan tyytyväisenä sisäpuolelta viivaa pitkin niin ulkopuolella heittää äkkiä 1-2cm. Pukkosaha on enemmän purkutyökalu koska sillä on vaikea saada suoraa ja siistiä kun pitkä ja löysä terä alkaa vaeltelemaan omiaan.

Pyörösahalla upottaminen molemmin puolin ja siitä jatkaminen vaikka taltalla tai sahalla saa täältä myös äänen.
 
Minkälaisella pyörösahalla tuota kannattaisi kokeilla, että menee järkevästi? Mulla on ennestään lainassa Makitan akkupyörösaha, mutta en nyt ole varma sen terän koosta. Joka tapauksessa sahaussyvyys siinä tod. näk. selvästi alle 10 cm, eli vaikka sahaisi molemmilta puolilta, niin siinä jää kuitenkin reilusti puumateriaalia vielä jotenkin muuten leikattavaksi. Vai onko tässä ajatus, että aloitetaan tuolla ja sitten se sahausjälki toimii ohjurina jatkoa ajatellen jollekin muulle työkalulle?

Mää olen työstänyt tätä nyt vain sisäpuolelta käsin, jottei käy klassinen, että kun saapuu molemmista suunnista, niin puolivälissä huomaa, että ei ollakaan ihan kohdakkain. Kun leikkaa vaan toiselta puolelta, niin on saanut ainakin pidettyä reiän siten, ettei se lähde vaeltamaan tavoitellusta suunnasta ja siinä voi välillä tsekata, että reikä on suora kaikilta sivuilta.
 
Minkälaisella pyörösahalla tuota kannattaisi kokeilla, että menee järkevästi? Mulla on ennestään lainassa Makitan akkupyörösaha, mutta en nyt ole varma sen terän koosta. Joka tapauksessa sahaussyvyys siinä tod. näk. selvästi alle 10 cm, eli vaikka sahaisi molemmilta puolilta, niin siinä jää kuitenkin reilusti puumateriaalia vielä jotenkin muuten leikattavaksi. Vai onko tässä ajatus, että aloitetaan tuolla ja sitten se sahausjälki toimii ohjurina jatkoa ajatellen jollekin muulle työkalulle?

Mää olen työstänyt tätä nyt vain sisäpuolelta käsin, jottei käy klassinen, että kun saapuu molemmista suunnista, niin puolivälissä huomaa, että ei ollakaan ihan kohdakkain. Kun leikkaa vaan toiselta puolelta, niin on saanut ainakin pidettyä reiän siten, ettei se lähde vaeltamaan tavoitellusta suunnasta ja siinä voi välillä tsekata, että reikä on suora kaikilta sivuilta.
Molemmilta puolilta lähtisin kokeilemaan, juuri tuollainen pieni pyörösaha, koska lyhyin sivu on sen 16cm ei upotus pysty olemaan sen suurempi. Tuolla saisi siistit reunat, talttaamalla joutuu irroittamaan materian. Nurkkiin reijät ja niin kohdistaa sahaukset.
Voihan siinä käyttää sitten vaikka sitä ketjusahaa, kun on siisti lähtö.
 
Vaikea kuvitella et tuota tekisi oikein muuten järkävässä ajassa kuin moottorisahalla. Aukon urat voi vaikka pyöräsahalla tehdä, jotta saa laipan kohdistettua helpommin suoraan. Moottorisahoihin on myös erinäköisiä ohjureita laippaan mut näitä ei liene järkevä hommata. Vaikea kyl kuvitella et tekijältä yli 30min moiseen hommaan menisi saatikka 4h.
 
Vaikea kuvitella et tuota tekisi oikein muuten järkävässä ajassa kuin moottorisahalla. Aukon urat voi vaikka pyöräsahalla tehdä, jotta saa laipan kohdistettua helpommin suoraan. Moottorisahoihin on myös erinäköisiä ohjureita laippaan mut näitä ei liene järkevä hommata. Vaikea kyl kuvitella et tekijältä yli 30min moiseen hommaan menisi saatikka 4h.
Ei suoraan seinään kokeiltu, mutta erilliseen koepalaan ja ainakin tavanomaisella moottorisahalla sahaaminen tahtoi olla hieman konstikasta, varmaan joku kokeneempi metsuri tuosta selvityisi. Mutta en nyt enää tässä vaiheessa viitsi ryhtyä etsimään tuohon ulkopuolista tekijää, joten otin tämän nyt omalle kontolle. Ajan kuluminen ei onneksi ole maata kaatava juttu, kun itselle tekee. Aivan eri asia, jos tuntihinnalla maksaisin samasta työajasta ulkopuoliselle.
 
Jos on kaveri seinän toiselle puolelle niin kokeilisin puukkosahaa laadukkaalla ja jäykällä terällä,kaveri vahtii ja tarvittaessa ohjaa terää jos meinaa karata väärälle puolelle.Monitoimikoneella tulisi siisti,mutta koska terä helposti ylikuumenee niin on aika hidasta.
 
Estetiikan takia kannattaa muistaa se, että moottorisaha sylkee vähän teräketjuöljyä siihen hirrelle ja sitähän ei siitä saa sitten mitenkään pois.
Ellei uudella sahalla ilman öljyä lähde ranettamaan.
 
Estetiikan takia kannattaa muistaa se, että moottorisaha sylkee vähän teräketjuöljyä siihen hirrelle ja sitähän ei siitä saa sitten mitenkään pois.
Ellei uudella sahalla ilman öljyä lähde ranettamaan.

Taitaa kuitenkin moottorisaha lisäosineen olla aika kova luu hirsien veistossa niin tuskinpa tuosta mitään havaittavaa saa aikaiseksi.
 
Kiitoksia kaikille vinkeistä! Taidan kuitenkin skipata tuon moottorisahametodin, kun meidän timpurit eivät halunneet sitä tehdä ja itse olen sen verran kokematon sahan käyttäjä, että en viitsi opetella sitä tässä kohtaa.

Kolme reikää kahdeksasta on käytännössä jo tehty, että viiden reiän tekemisen vuoksi ei viitsi enää kovin suuriin investointeihin ryhtyä tai etsimään hommalle toista tekijää. Tilasin joka tapauksessa monitoimityökalun ja siihen passelit terät ja täytyy katsoa, auttaisiko se tuossa viimeistelyssä. Itse reikää ei minun sillä tarvitse saada aikaan, ainoastaan suoristella seinämiä poraamisen jälkeen. Samaa työkalua voin käyttää muissakin hommissa myöhemmin.
 
Kiitoksia kaikille vinkeistä! Taidan kuitenkin skipata tuon moottorisahametodin, kun meidän timpurit eivät halunneet sitä tehdä ja itse olen sen verran kokematon sahan käyttäjä, että en viitsi opetella sitä tässä kohtaa.

Kolme reikää kahdeksasta on käytännössä jo tehty, että viiden reiän tekemisen vuoksi ei viitsi enää kovin suuriin investointeihin ryhtyä tai etsimään hommalle toista tekijää. Tilasin joka tapauksessa monitoimityökalun ja siihen passelit terät ja täytyy katsoa, auttaisiko se tuossa viimeistelyssä. Itse reikää ei minun sillä tarvitse saada aikaan, ainoastaan suoristella seinämiä poraamisen jälkeen. Samaa työkalua voin käyttää muissakin hommissa myöhemmin.
Olet ilmeisesti saanut reiät porattua ensimmäisiin reikiin suoraan. Sekään ei ole ihan helppo käsivaralta kun seinä 24cm paksu. Itse tulisi varmaan hommattua tälläinen teline ja kiinnitettyä seinään jotenkin niin, että saa helposti porattua suoraan. Sitten joko tuolla patentilla kiertää koko suorakaiteen vaikka 10-15mm puuporalla ja viimeistelee taltalla, multicutterilla tai sitten sillä pyörösahalla myös välissä. Etköhän viimeistään viimeisen reiän kohdalla ole oppinut mikä tapa alkaa olemaan hyvä.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 491
Viestejä
4 567 789
Jäsenet
75 207
Uusin jäsen
Akeli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom