Työkalut ja muut vehkeet

Kyllä ne itseleikkattavatkin ajavat asiansa, riippuu vähän työkalujen muodosta ja omasta leikkaustarkkuudesta.

Oliko kellään kokemuksia työkalu foameista.?

Autotalliin tuli vanhempi stahlwillen työkalupakki ilman työkaluja. Ja minun mielestä sen pakin alkuperäiset foamipohjat kaluille on epäloogiset ja huonot. Esim boxon foamit on paljonkin jäkevämmät, mutta eipä niitä sinne taida saada sopimaan. On siis laatikon koossa eroa, myös muut on yleensä aina liian isoja.

Joten onko nuo itse sorvattavat pohjat mistään kotoisin. Puuilon malli tais olla lähellä jopa oikeaa kokoa

Laatikon mitat on 53x35cm
En tiedä hyvää foamia tuohon, mutta kehottaisin silti harkitsemaan ylipäätänsä koko foamin järkevyyttä ideana. Käytännössä se on erittäin epäkäytännöllinen tapa järjestellä työkaluja ja käyttää niitä.
Lähinnä se foami on hyvä silloin, kun pitää joku yksittäinen erityinen mittalaite tai kallis instrumentti saada jämptisti omaan laatikkoonsa turvallisesti, jossakin pienemmässä reissusalkussa voi olla myös jossakin määrin perusteltua, mutta ei mitään järkeä tavallisten käsityökalujen säilyttämiseen tallissa, mikäli ymmärsin oikein, että tallipakkia/kaappia tässä ollaan järjestelemässä.

Jakajaseinät on paremmat. itse tehny pahvilaatikoiden pohjista. niinkun tyyliin kenkälaatikon kansista, tai vastaavista. Ei tarvii kuin erotella vaikka ristipäämeisselit, talttapäämeisselit ja torx meisselit toisistaan, niin se ei tarvii kun kolme tilaa per taso. foamien kanssa tulisi valtavasti hukkaan mennyttä arvokasta tilaa. Kiintolenkkien kanssa vastaavasti <14 | 15-19 | 20< JNE. tyylillä.

Jakajaseinät on paremmat. itse tehny pahvilaatikoiden pohjista. niinkun tyyliin kenkälaatikon kansista, tai vastaavista. Ei tarvii kuin erotella vaikka ristipäämeisselit, talttapäämeisselit ja torx meisselit toisistaan, niin se ei tarvii kun kolme tilaa per taso. foamien kanssa tulisi valtavasti hukkaan mennyttä arvokasta tilaa. Kiintolenkkien kanssa vastaavasti <14 | 15-19 | 20< JNE. tyylillä.
Tulee oksennus pelkästä ajatuksesta :lol: Onhan tuo tilankäytöllisesti, kustannuksellisesti ja toteutusajan kannalta tehokas, mutta visuaalisuudessa ja käytettävyydessä jää toivomisen varaa.

Itsellä on vuosia ollut käytössä vanha tuokalusalkku, joka on ruuvattu kiinni pienen pöydän päälle. Tuo on ollut ihan hyvä, kun kaikki on ollut käytettävissä ilman yhdenkään laatikon avaamista, mutta extratyökalut lojuu sitten millon missäkin.

Nyt oon vaihtamassa tuohon Motonetin 200 € tarjoustyökaluvaunuun, ja tarkoitus on tulostaa sinne Gridfinitystä organisointi. Vaunuun tulee vielä pätkä työkaluseinää, ja kaikki yleisimmät lenkit, hylsyt yms on edelleen käytettävissä laatikoita avaamatta.

Toimiston työkaluvaunuun on tullu jo printtailua aloiteltua,

Redditistä muutama esimerkki Gridfinitystä
photo_2024-11-22_19-40-12.jpg 20241201_131857.jpg

Viimeksi muokattu:
Vaikka minulla onkin verrattain iso talli tämmöiseksi lähiöhelvetin autotalliksi, niin silti se lattiatila meinaa loppua. Siksipä itse päätin ripustaa mahdollisimman paljon työkaluja seinälle. Yksi työkaluvaunu on pakko jättää erikoistyökaluille yms, mitä seinälle ei fiksusti saa, mutta muutoin kaikki mahdolliset hyllyköt yms lähti mun tallista.

Yks sarja hylsyjä, lenkkejä, meisseleitä yms on jo seinällä. Ja pakkiin vielä toinen mokoma, koska kaluja ei ole koskaan liikaa. Ja Töissä kun on pakissa foamit niin en osaa olla ilman. Ja kun jokaiselle hylsylle tai lenkille on oma paikkansa niin näkee heti mikä uupuu. Ja löytyy heti ilman että katsoo mikä koko se on

Mulla on ollut käytössä varmaan kaikki eri variantit työkalujen säilytyksestä.

Foamin hyvä puoli on siinä, että sillä on helppo saada työkalut järjestykseen työkaluvaunuun tai laatikostoon ja siitä näkee äkkiä mitä on missäkin. Haittapuoli on siinä, että työkalut pitää aina ennen palauttamista putsata huolellisesti, koska muuten se foami imee itseensä sitä likaa ja sitten ovat työkalut aina likaisia. Lisäksi se foami näyttää nopeasti törkyiseltä. Aktiivisemmassa käytössä olevat työkalut ja niiden kohta foamissa tahtoo myös ajan kanssa kulua.

Seinälle ripustaminen on ehkä helpoin työkalujen käyttämisen kannalta, koska ne on siitä helpoiten saatavilla ja aina ei ole niin nöpönuukaa, miten puhtaana ne sinne palauttaa. Haittapuolena se, että työkalut ovat kiinteästi yhdessä paikassa ja kaikkia työkaluja ei välttämättä siihen fiksusti saa. Lisäksi tuo vaatii seinältä tilaa ja ei saa tilaa niin tehokkaasti käytettyä kuin esim. vaunussa.

Pakissa tai muussa laatikossa sekaisin työkalujen säilytys on haastavina lähinnä siksi, että silloin työkaluja joutuu aina enemmän tai vähemmän etsimään ja puuttuvia voi olla hankala havaita (eli onko jäänyt edellisen projektin luo tms.). Toki jos pitää ottaa jotain mukaan, niin sitä varten voi sen pakillisen koota sitten seinältä, foamista tai missä nyt sitten pitääkään.

Ehkä olennaisin asia työkalujen säilytyksessä on kuitenkin se, että ne ovat järjestyksessä, helposti saatavilla ja mielellään siten, etteivät ne ole toistensa päällä tai tiellä, jotta ne löytää ripeästi.

Onko kokemuksia tästä?

Ei ole kokemusta, mutta saman näkösiä vehkeitä saa Saksan Amazonista n.200e. Lieneekö peräsin samalta tehtaalta, en tiiä.

Ei ole kokemusta, mutta saman näkösiä vehkeitä saa Saksan Amazonista n.200e. Lieneekö peräsin samalta tehtaalta, en tiiä.

Joo kattelin myös aliexpressistä, sieläkin samanlaisia kapistuksia myynnis.

Ihan ei viitti kuitenka sikaa säkis ostaa. Kuullu huonoa niistä pötkylöistä missä elektroniikka on siinä itse kahvassa myös. Oisko nuo missä erillisessä osassa ne sähkörojut, sitten parempi.... joku joskus vinkkasi..

Mitään yli 500€ kampetta ei oikein tunnu järkevält harrastekäyttöön ostella. Tosin harrastekäytössä kun haluis asioiden tapahtuvan ilman tappelua niin halvalla=huonolla ei viitsi turata myöskään...

Onko kokemuksia tästä?

Ite oon miettiny kanssa tuota induktiokuumentimen hankintaa. Ainakin tätä samaa timcoo myy diileri.com (mikähälie nettikauppa) hintaan 349€.

Laserin 10v vanha kahvamalli täällä käytössä ja hyvin pelittänyt. Kyl harrastehommiin pitäisi nämä kannettavat riittää mainiosti ellei mitään maansiirtokoneita ropaa.

Kunnon pillivehkeet eivät ole myöskään halpoja.
Käytettyjä saa välillä aika halvalla kun noiden käyttö on vähenemään päin.
Mutta asetyleenipullon omistaminen ja täyttäminen on kallista hommaa, tietty kuumennushommissa pärjää pitkälle nestekaasullakin, asetyleeni on pakollista vain kaasuhitsaukseen.

Popniittipihdit pitäisi hankkia. Ihan tavalliset kouralla puristeltavat. Onko suosituksia?
Lobster HR-200 on paras. Jos sellaisia ei satu vastaan, niin Ironside T-55 on myös hyvä helpommin löydettävistä.

Tämä on yksi sellaisista lajeista, että paska työkalu on kyllä todella paska ja jokaisen niitin rutistus vitu**aa ja sitten vitu**aa lisää kun sitä jatkuvasti jumiin jäänyttä karaa saa olla koko ajan ähräämässä irti sieltä sisältä. Se muutama kymppi ehdottomasti kannattaa laittaa lisää vaikka käyttö ei suurta olisikaan ja saa ikuisen työkalun. Suurin osa kaikista niittipihdeistä mitä tavallisista kaupoista on tarjolla on ihan täyttä jätettä.

Viimeksi muokattu:
Oliko kellään kokemuksia työkalu foameista.?

Autotalliin tuli vanhempi stahlwillen työkalupakki ilman työkaluja. Ja minun mielestä sen pakin alkuperäiset foamipohjat kaluille on epäloogiset ja huonot. Esim boxon foamit on paljonkin jäkevämmät, mutta eipä niitä sinne taida saada sopimaan. On siis laatikon koossa eroa, myös muut on yleensä aina liian isoja.

Joten onko nuo itse sorvattavat pohjat mistään kotoisin. Puuilon malli tais olla lähellä jopa oikeaa kokoa

Laatikon mitat on 53x35cm
Itse olen käyttänyt ruokailuvälineiden laatikoita työkaluvaunussa :)
Eivätbole kalliita ja löytyy vaikka minkälaista.

• Tykkää
Reactions: dmn

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 395
Jäsenet
74 795
Uusin jäsen
karhuluu

Hinta.fi

Back