Työkalut ja muut vehkeet

Tuotekuvassa näkyy taustalla kaasupullo. Luulisivat myyvän ihan täkäläisiin pulloihin sopivaa vehjettä?

En tiedä miten liitin osuu tai ylipäätään toimii sivuventtiili nestekaasun kanssa, joka tapauksessa ei ole painoventtiiliin. Tiedoissa ja kuvassa.

”Liitetään painekaasupulloon (butaani/propaani)”
 
Mutta se ei ole tarkoitettu nestekaasulle, minkä ymmärsin olevan hakusessa tuolla ”10kg pulloihin painoventtiilillä” maininnalla.
?? mitä sä ajattelet nestekaasun olevan? Tuotetiedoissa lukee butaani/propaani. Kumpikin ovat nestekaasuja.
 
?? mitä sä ajattelet nestekaasun olevan? Tuotetiedoissa lukee butaani/propaani. Kumpikin ovat nestekaasuja.

En tiedä, mutta tietäjänä osaat kertoa, että miten tuo osuu sivuventtiilipulloon tai miten se toimii adapterilla Y painoventtiilin kanssa?
 
Luultavasti nuo letkupituuden rajoitukset liittyy letkurikkoventtiilin toimintaan. Liian ohuella/ pitkällä letkulla ei tule virtausta niin paljon että letkurikkoventtiili toimii jos letku rikkoontuu sopivasta kohtaa.
 
Nuo suuritehoiset ammattikäyttöön tarkoitetut tohot on korkeapaineventtiilillä ja isompiin sivuventtiilipulloihin(käy toki myös pienempiin pulloihin) liitettyjä pitkillä letkuilla.Kaasuletkua myydään metritavarana ja muita osia saa myös irto osina.Mutta isomman alan jään sulatus on älytöntä kaikilla kaasuvehkeillä.
 
Mutta se ei ole tarkoitettu nestekaasulle, minkä ymmärsin olevan hakusessa tuolla ”10kg pulloihin painoventtiilillä” maininnalla.
Mikä hölömöläisten kerho täällä kokoontuu?
tuo polttimen 5 metrinen letku tulee kiinni korkeapainesäätimeen ja niitä säätimiä saa oman maun mukaan sivuventttiilupulloon ja painoventtiilipulloon sopivina.
esim: Korkeapainesäädin 0-2 bar / 4,0 kg/h | Motonet Oy
 
Liittyy vain ohuesti viestiisi, mutta millainen tuntuma palstalaisilla on noista Caroluksen työkaluista? En ole oikein missään päässyt hypistelemään ja on ainakin toistaiseksi jäänyt koe-erä tilaamatta.
En osaa oikein ottaa kantaa, vaikka olen n. 10v käyttänyt. Sama rakenne niissä on kuin halvoissa, mitä sitä hyvää muuttamaan, vaan kopioimaan. Todennäköisesti laatu on parempi (Made in Germany) mutta en ole purkanut avaimia, koska vikaa ei ole ollut. Hyvin ovat lukemat pitäneet kalibroinnissa.
 
Onko jollain ideaa millä Lidlin metallivannesahan saa sahaamaan suoraan? Leikkaa 2-3 astetta vinoon sahanterään nähden, ihan kuin sahan liikealue olisi vinossa. Jotain säätöjä siinä taitaa olla mutta en keksi mistä on kiinni. Sinänsä ok laite (hintaisekseen) mutta aika turha jos ei saa edes suoraan katkaistua. Tässähän oli jalustakin vähän vino yhdestä nurkasta mutta ei pitäisi vaikuttaa tuohon terän kulmaan. Ja muutenkin tuntuu että pientä väljyyttä on vähän siellä täällä.

Kulmasäädön asteikkokin on pielessä mutta se ei ole ongelma jos sen tiedostaa, saa kyllä käännettyä oikeaan kohtaan. Toi pystysuuntainen vinous on isompi ongelma.

Nyt ei tainnut Parkside ihan lunastaa odotuksia. Jula myy samannäköistä laitetta Meec Tools nimellä.
 
Onko jollain ideaa millä Lidlin metallivannesahan saa sahaamaan suoraan? Leikkaa 2-3 astetta vinoon sahanterään nähden, ihan kuin sahan liikealue olisi vinossa. Jotain säätöjä siinä taitaa olla mutta en keksi mistä on kiinni. Sinänsä ok laite (hintaisekseen) mutta aika turha jos ei saa edes suoraan katkaistua. Tässähän oli jalustakin vähän vino yhdestä nurkasta mutta ei pitäisi vaikuttaa tuohon terän kulmaan. Ja muutenkin tuntuu että pientä väljyyttä on vähän siellä täällä.

Kulmasäädön asteikkokin on pielessä mutta se ei ole ongelma jos sen tiedostaa, saa kyllä käännettyä oikeaan kohtaan. Toi pystysuuntainen vinous on isompi ongelma.

Nyt ei tainnut Parkside ihan lunastaa odotuksia. Jula myy samannäköistä laitetta Meec Tools nimellä.
Kokeile ostaa laadukkaampia teriä ja sisäänaja ne pyörötankoja sahaamalla. Googlettamalla löytyy tarkempia ohjeita.
E: ja vannesahathan ei ole mitään tarkkuustyökaluja, ei niillä kannata olettaa ihan suoraa saavansakaan.
 
Onko jollain ideaa millä Lidlin metallivannesahan saa sahaamaan suoraan? Leikkaa 2-3 astetta vinoon sahanterään nähden, ihan kuin sahan liikealue olisi vinossa. Jotain säätöjä siinä taitaa olla mutta en keksi mistä on kiinni. Sinänsä ok laite (hintaisekseen) mutta aika turha jos ei saa edes suoraan katkaistua. Tässähän oli jalustakin vähän vino yhdestä nurkasta mutta ei pitäisi vaikuttaa tuohon terän kulmaan. Ja muutenkin tuntuu että pientä väljyyttä on vähän siellä täällä.

Kulmasäädön asteikkokin on pielessä mutta se ei ole ongelma jos sen tiedostaa, saa kyllä käännettyä oikeaan kohtaan. Toi pystysuuntainen vinous on isompi ongelma.

Nyt ei tainnut Parkside ihan lunastaa odotuksia. Jula myy samannäköistä laitetta Meec Tools nimellä.
Vannesahan säätö niin että se leikkaa suoraan ei oo ihan helpoin homma, nimim joskus jotain isompaa sahaa säätäneenä.
Perusteet ensin kuntoon eli uusi kunnollinen terä ja riittävä terän kiristys. Senjälkeen varovainen terän sisäänajo.
Kunnossa ollessan terä leikkaa siihen suuntaan mihin se osoittaa, ei minne liikealue sitä veisi.
Terän suuntaukseen olen nähnyt mm. Terän selkäpuolelle pienellä nipistimellä (liimauspyykkipoika) kiinnitetyn suoran viivoittimen(100…150mm metalliviivoitin) mukaan terän suuntaa on parempi arvioida, silmämääräisesti sitä ei näe riittävän tarkasti.
 
Jollain Timcon halpis AC/DC TIG tai muuten vaan osaamista? BF heräteostos, saa nähdä onko edes Parkside laatua.

Puikkopuoli pelitää hyvin (sain jopa Esabin OK 48 puikot helposti syttymään) mutta DC:llä tuntuu polttavan turhan helposti puhki, ihan kuin virtaa olisi enemmän mitä koneeseen laittaa. Pelti käy yhtä kuumana kuin tekijä ja elektrodia saa olla vähän väliä teroittamassa.

Jos on 0,8 mm rosteri niin mikä Tigissä on yleensä on sopiva virta?

Varmaan voi olla joku muukin asetus pielessä kun ei ole nämä hanskassa. Kaasuna argonia 8 litraa minuutissa. Viisari värähtää kun painaa ”soihdusta” niin kai se jostain tulee ulos.
 
Jollain Timcon halpis AC/DC TIG tai muuten vaan osaamista? BF heräteostos, saa nähdä onko edes Parkside laatua.

Puikkopuoli pelitää hyvin (sain jopa Esabin OK 48 puikot helposti syttymään) mutta DC:llä tuntuu polttavan turhan helposti puhki, ihan kuin virtaa olisi enemmän mitä koneeseen laittaa. Pelti käy yhtä kuumana kuin tekijä ja elektrodia saa olla vähän väliä teroittamassa.

Jos on 0,8 mm rosteri niin mikä Tigissä on yleensä on sopiva virta?

Varmaan voi olla joku muukin asetus pielessä kun ei ole nämä hanskassa. Kaasuna argonia 8 litraa minuutissa. Viisari värähtää kun painaa ”soihdusta” niin kai se jostain tulee ulos.
Onko sulla kaapelit oikein päin? Oikea napaisuus riippuu puikkohitsauksessa puikosta (lukee paketissa), DC TIGissä poltin on negatiivinen.

Virtataulukoita löytyy googlesta. Kuvahakuun tig amps chart, tjsp.
 
Virtataulukoita löytyy googlesta. Kuvahakuun tig amps chart, tjsp.

Joo oli ihan liikaa virtaa. Nyt lähti jotain tulee kun laskin noin 20 ampeeriin. En tuosta napaisuudesta tiedä vieläkään luulisi että se menee tuolla AC/DC tai TIG/MMA kytkimellä. Hämmentää vielä kun puikkokaapelille on oma lähtö ja paketissa luki DC+(-), mielestäni se kyllä toimi hyvin eli oli oikein. Käyttöohje ei sano mitään TIG napaisuudesta.

Rosteri TIG ilman lankaa hitsauspuolelta:

IMG_1165.jpeg
Takaa:
IMG_1166.jpeg

Langallakin (316) koitin tökkiä, kyllä se siihen upposi mutta palko oli enemmän takana (meni siis läpi) ja peltikin veteli. Liekö vieläkin liikaa virtaa. Pitää jakkara hommata ei tuota hullukaan tee seisten. Vaikeeta on liikuttaa kolvia muutaman millin päästä kohteesta ja samalla syöttää lankaa, pitäisi olla kolme kättä. Ja kun tökkäät elektrodin peltiin se on homma seis, kolvin purku ja teroitus.

Hitsausterveisin, rosteri-kuoris
 

Liitteet

  • IMG_1167.jpeg
    IMG_1167.jpeg
    304,5 KB · Luettu: 69
  • Tykkää
Reactions: dmn
Joo oli ihan liikaa virtaa. Nyt lähti jotain tulee kun laskin noin 20 ampeeriin. En tuosta napaisuudesta tiedä vieläkään luulisi että se menee tuolla AC/DC tai TIG/MMA kytkimellä. Hämmentää vielä kun puikkokaapelille on oma lähtö ja paketissa luki DC+(-), mielestäni se kyllä toimi hyvin eli oli oikein. Käyttöohje ei sano mitään TIG napaisuudesta.

Rosteri TIG ilman lankaa hitsauspuolelta:

IMG_1165.jpeg
Takaa:
IMG_1166.jpeg

Langallakin (316) koitin tökkiä, kyllä se siihen upposi mutta palko oli enemmän takana (meni siis läpi) ja peltikin veteli. Liekö vieläkin liikaa virtaa. Pitää jakkara hommata ei tuota hullukaan tee seisten. Vaikeeta on liikuttaa kolvia muutaman millin päästä kohteesta ja samalla syöttää lankaa, pitäisi olla kolme kättä. Ja kun tökkäät elektrodin peltiin se on homma seis, kolvin purku ja teroitus.

Hitsausterveisin, rosteri-kuoris
Siis napaisuus vaihdetaan kaapeleiden paikkaa vaihtamalla, ei kytkimistä. Tuossa on näköjään samassa liitännässä TIG virta ja kaasu, eli oletettavasti sen napaisuus on oikein päin DC-hitsaukselle, ellei se sitten automaattisesti vaihda sitä, riippuen onko maakaapeli + vai - navassa. Joka tapauksessa, jos napaisuus on väärin päin niin sen huomaa siitä, että elektrodi menee heti paskaksi.

Jos rosterin taustapuolesta haluaa siistin, niin pitää käyttää juurikaasua.

Lehtosen Jyri on tehnyt tuosta koneesta videon, ehkä siitä on jotain apua.
 
Taitettavista työtasoista/höyläpenkeistä kokemuksia?

Minulla on noin tuollainen:
1702409410092.png


Hintaa ollut ehkä pari kymppiä, ihan rimpula ja puristuksen mekaniikka paska käyttää, mutta vie vähän tilaa ja ei ole tarvinnut sääliä. Parilla pikapuristimella lisättynä tullut käytettyä ihan monipuolisesti kaikenlaiseen nikkarointiin ja aputasona.
Nyt toinen kahvoista meni rikki niin ajattelin että voisi ostaa kokonaan uuden ja kenties pykälää tukevamman kun kerran käyttöä ollut. Suosituksia?
 
Taitettavista työtasoista/höyläpenkeistä kokemuksia?

Minulla on noin tuollainen:
1702409410092.png


Hintaa ollut ehkä pari kymppiä, ihan rimpula ja puristuksen mekaniikka paska käyttää, mutta vie vähän tilaa ja ei ole tarvinnut sääliä. Parilla pikapuristimella lisättynä tullut käytettyä ihan monipuolisesti kaikenlaiseen nikkarointiin ja aputasona.
Nyt toinen kahvoista meni rikki niin ajattelin että voisi ostaa kokonaan uuden ja kenties pykälää tukevamman kun kerran käyttöä ollut. Suosituksia?
Laitoin tommosen tilalle 2kpl näitä:

Vielä pitäis käydä postista noutamassa.
 
Julan myymät Meec Tools halpistyökalut, onko jollain kokemuksia?

Vannesaha näytti samalta kuin Parkside. Hylsyt tuntuivat jotenkin kevyiltä (tai sitten vaan kuvittelin) liekö jotain höttömetallia. Digitaalisen työntömitan omistan merkiltä ja se tuntuu ihan laadukkaalta ja tarkalta.
 
Julan myymät Meec Tools halpistyökalut, onko jollain kokemuksia?
Ovat samoja kuin Aekir tai Brucke. Kokemusta on kahdesta erilaisesta akkuporakoneesta, kahdesta erilaisesta ruohotrimmeristä, iskevästä ruuvinvääntimestä, mutterimoposta, rälläkästä, lampusta ja pistosahasta. Kaikki muut ovat hyviä paitsi rälläkkä.
Hylsyt tuntuivat jotenkin kevyiltä (tai sitten vaan kuvittelin) liekö jotain höttömetallia.
Höpö-höpö. Terästä ne ovat sopivilla jalommilla metalleilla höystettynä, eli tiheyskin on sen mukainen.
 
Mikä olisi hyvä 1/2" konehylsysarja? Pitkät hylsyt saisi olla ainakin, mutta lyhyistäkään ei ole haittaa. Kokoja ei tarvitse olla kaikkia, mutta vakiokoot ainakin ja mielellään 24 mm asti. Tukevasta kotelosta plussaa.
Ei tarvitse olla mitään teollisuuslaatua, mutta mieluusti kuitenkin jokin tunnettu merkki.
 
Mikä olisi hyvä 1/2" konehylsysarja? Pitkät hylsyt saisi olla ainakin, mutta lyhyistäkään ei ole haittaa. Kokoja ei tarvitse olla kaikkia, mutta vakiokoot ainakin ja mielellään 24 mm asti. Tukevasta kotelosta plussaa.
Ei tarvitse olla mitään teollisuuslaatua, mutta mieluusti kuitenkin jokin tunnettu merkki.
Bilteman voimahylsysarja 10v takuulla on ollut hyvä. Kotelokin on hyvin kestänyt ehjänä.
 
Kokemuksia nyt Lidlissä olevista ”kaapelikenkien” puristuspihdeistä?


Hieman on rapsakka hinta (30€) Lidl työkaluksi, mutta satunnaista tarvetta on. En ole katsonut mikä tilanne on Alin suunnalla, mutta koska tarve on vain kevyille holkeille, niin ehkäpä se suunta on parempi.
 
Parksiden pihdit on nelileukaiset eli puristettu holkki on neliskanttinen, kuusileukaiset tekisi pyöreämpää muotoa. Ainakin periaatteessa tällä on vaikutusta kontaktiin riippuen millaiseen liittimeen sen valmiin holkin työntää.

holkinmuotoa.png
 
Kokemuksia nyt Lidlissä olevista ”kaapelikenkien” puristuspihdeistä?


Hieman on rapsakka hinta (30€) Lidl työkaluksi, mutta satunnaista tarvetta on. En ole katsonut mikä tilanne on Alin suunnalla, mutta koska tarve on vain kevyille holkeille, niin ehkäpä se suunta on parempi.

Ei tuolla sitten mitään muuta puristele kuin noita mukana tulleita.
 
Parksiden pihdit on nelileukaiset eli puristettu holkki on neliskanttinen, kuusileukaiset tekisi pyöreämpää muotoa. Ainakin periaatteessa tällä on vaikutusta kontaktiin riippuen millaiseen liittimeen sen valmiin holkin työntää.

holkinmuotoa.png

Hyvä pointti. Hylkään Lidlin version.
 
Hyvä pointti. Hylkään Lidlin version.

Minkälainen terminaali puristaa johdinta kuudelta sivulta, tai jotenkin muuten niin, että kuusikulmainen saisi paremman kontaktin? Kyllä kai pääsääntöisesti puristus tulee kahdelta suunnalta, jolloin neliskulmainen on paras muoto. Puristava muotokin on usein melko tasainen, jossain sokerinpalaliittimessä on pyöreä ja muitakin vastaavia kyllä on. Molemmille on paikkansa, mutta kyllä mä useampaan paikkaan tarjoaisin juuri tuota nelikulmaista. Muodosta huolimatta oli se mikä tahansa, kyllä se edelleen silti muuttaa muotoaan kiristettäessä tarpeen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Parksiden pihdit on nelileukaiset eli puristettu holkki on neliskanttinen, kuusileukaiset tekisi pyöreämpää muotoa. Ainakin periaatteessa tällä on vaikutusta kontaktiin riippuen millaiseen liittimeen sen valmiin holkin työntää.

holkinmuotoa.png
Joo ei ole vaikutusta kontaktiin. Ihan höpö höpöjä puhut. Tulee tuhansia liittimiä puristeltua vuosittain ja neliöpihtejä käytän https://www.hammer.fi/sahko-ja-ektroniikka/knipex-puristuspihdit-180mm-0-08-16mm2/p/0014740/
 
Kokemuksia nyt Lidlissä olevista ”kaapelikenkien” puristuspihdeistä?


Hieman on rapsakka hinta (30€) Lidl työkaluksi, mutta satunnaista tarvetta on. En ole katsonut mikä tilanne on Alin suunnalla, mutta koska tarve on vain kevyille holkeille, niin ehkäpä se suunta on parempi.
Varmasti tuonmoisen saa alista halvemmalla,mutta kun ottaa huomion että Lidl version saa heti mukaan,saa hypistellä laatua ja toimintaa ja kun harrastaja pärjää yksillä kunnollisilla pihdeillä loppu elämän niin ei se ali ole aina viisain valinta.
Edit: tuossa tuotekuvauksessa puhutaan kaapelikenkä pihdeistä,vaikka kyseessä on pääteholkkipihdit.Tuohon kun lisää n.16€ muita tuotteita niin saa 5€ kupongin käytettyä,aika halvalla pääsee.
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti tuonmoisen saa alista halvemmalla,mutta kun ottaa huomion että Lidl version saa heti mukaan,saa hypistellä laatua ja toimintaa ja kun harrastaja pärjää yksillä kunnollisilla pihdeillä loppu elämän niin ei se ali ole aina viisain valinta

Totta tuokin. Ei mitään akuuttia tarvetta, kun ilmankin pärjännyt.

Kyllä itse nuo kotikäyttöön kelpuuttaisin.

Varmasti. Käyttö vaan niin satunnaista, niin tuo hinta on vähän niin ja näin.


Pika katselmus alin suuntaan ja



Edit: tuossa näytti videokin olevan, onko todellinen tahi ei, mutta kontakti näyttää ihan riittävältä ja tosiaan kun ruuviterminaalitkin ovat olleet riittäviä.
 
Totta tuokin. Ei mitään akuuttia tarvetta, kun ilmankin pärjännyt.



Varmasti. Käyttö vaan niin satunnaista, niin tuo hinta on vähän niin ja näin.


Pika katselmus alin suuntaan ja



Edit: tuossa näytti videokin olevan, onko todellinen tahi ei, mutta kontakti näyttää ihan riittävältä ja tosiaan kun ruuviterminaalitkin ovat olleet riittäviä.
Jos lidlistä saa 25€ holkkien kanssa ja tuossa linkissä pelkät pihdit 20.78 dollaria ja holkkien kanssa 28.49 dollaria niin ei tuo Lidlin hinta paha mielestäni ole. Nuo hinnat itselleni näkyy.
 
Minkälainen terminaali puristaa johdinta kuudelta sivulta, tai jotenkin muuten niin, että kuusikulmainen saisi paremman kontaktin? Kyllä kai pääsääntöisesti puristus tulee kahdelta suunnalta, jolloin neliskulmainen on paras muoto.

Joo ei ole vaikutusta kontaktiin. Ihan höpö höpöjä puhut.

Tuommoista terminaalia tuumailin, paremminhan tuo pyöreämpi siihen sopii, mutta mitä näistä vänkäämään.

hexaa.png
 
Viimeksi muokattu:
Jeh, eli kuten kirjoitin "ainakin periaatteessa" muodolla on kontaktiin vaikutusta, käytännössä ei varmaankaan. :)

Tuommoista terminaalia tuumailin, paremminhan tuo pyöreämpi siihen sopii, mutta mitä näistä vänkäämään.

hexaa.png
Miksi ajattelit että pyöreä olisi tähän paras, kun olemassa on myös puoliympyräksi puristavia holkkipihtejä? ;)
Pääteholkkipihtejä on olemassa n+1 profiililla, ja jokainen liitinvalmistaja tietenkin väittää omaa malliaan parhaaksi.
Töissä tulee käytettyä kuusikulmaisia tai neliskanttisia. Ihan sen perusteella mitkä nyt sattuu käteen osumaan. Ruuvattavaan liittimeen kun ne kiristää, niin se ruuvi kyllä litistää holkin kasaan. Siinä kohdassa ei ole mitään väliä minkämalliseksi sen on aluneperin puristanut.
 
Miksi ajattelit että pyöreä olisi tähän paras, kun olemassa on myös puoliympyräksi puristavia holkkipihtejä? ;)
Pääteholkkipihtejä on olemassa n+1 profiililla, ja jokainen liitinvalmistaja tietenkin väittää omaa malliaan parhaaksi.
Töissä tulee käytettyä kuusikulmaisia tai neliskanttisia. Ihan sen perusteella mitkä nyt sattuu käteen osumaan. Ruuvattavaan liittimeen kun ne kiristää, niin se ruuvi kyllä litistää holkin kasaan. Siinä kohdassa ei ole mitään väliä minkämalliseksi sen on aluneperin puristanut.
Maalikkona miettien voisi olla iloa sellaisesta joka puristaa "pienimmäksi" tai käyttö kohteen mukaan sopivaksi, siis sitä pohdin että jos on vähän ahdasta, niin sopivalla holkilla helpompi kuin jollain toiselle.

Kuten sanoit ruuvattavassa se puristuu, mutta jos joku holkkia tarjoaa sellaisessa tilanteessa missä joku jousi juttu, niin olishan se kiva jos riittävän tiukka puritus, vaikka kyse olisi vain signaali jutuista.
 
Jos lidlistä saa 25€ holkkien kanssa ja tuossa linkissä pelkät pihdit 20.78 dollaria ja holkkien kanssa 28.49 dollaria niin ei tuo Lidlin hinta paha mielestäni ole. Nuo hinnat itselleni näkyy.

Luonnollisesti katsoin pelkkien holkkien hintaa tuossa, mutta 10€ tässä

 
Onko jollain ollut tämä Lidlin "parempi" plasma toimiva kampe? Ottaa verkosta täydellä teholla 37 A, niin ei oikein sulakkeet kestä... Käytössä on ulkoinen kompressori eri sulakkeen takana.

Tyyppikilvessä lukee kuitenkin Imax 28 A?? Mitä se tarkoittaa, jos ei maksimivirtaa?
 

Liitteet

  • IMG_20231229_195004.jpg
    IMG_20231229_195004.jpg
    206,4 KB · Luettu: 91
  • Screenshot_20231229_194311_com.huawei.himovie.overseas.jpg
    Screenshot_20231229_194311_com.huawei.himovie.overseas.jpg
    551,4 KB · Luettu: 92
  • IMG_20231229_195015_edit_377161000248698.jpg
    IMG_20231229_195015_edit_377161000248698.jpg
    245,7 KB · Luettu: 88
Onko jollain ollut tämä Lidlin "parempi" plasma toimiva kampe? Ottaa verkosta täydellä teholla 37 A, niin ei oikein sulakkeet kestä... Käytössä on ulkoinen kompressori eri sulakkeen takana.

Tyyppikilvessä lukee kuitenkin Imax 28 A?? Mitä se tarkoittaa, jos ei maksimivirtaa?
Lähes kaikki kiinan yksvaiheplasmat ottaa täydellä teholla niin paljon virtaa, ettei sulakkeet kestä.

Ihmettelen, ettei ole vielä tullut uutisointeja, että on vanhat talosähköt syttyneet noiden käytön takia...
 
Onko noissa laitteissa hyötysuhteessa sitten muka niin paljo eroja, että joku parempi kone ottaa luokkaa puolet vähemmän virtaa? Entisellä työpaikalla oli muistaakseni Timco merkkinen, eikä se polttanut tulppasulaketta koskaan, ellei vahingossa laittanut 10 A pistorasiaan.

Mitäköhän tuon koneen kans tekis. Rahathan siitä saa takas kun ei se selvästikään toimi oikein, paremman jos haluaa niin se on vähintään tuplahinta.
 
Onko jollain ollut tämä Lidlin "parempi" plasma toimiva kampe? Ottaa verkosta täydellä teholla 37 A, niin ei oikein sulakkeet kestä... Käytössä on ulkoinen kompressori eri sulakkeen takana.

Tyyppikilvessä lukee kuitenkin Imax 28 A?? Mitä se tarkoittaa, jos ei maksimivirtaa?
Onhan noista jo takaisinvetoja tullut ainakin yhdestä Löydä vaarallinen tai vaatimusten vastainen tuote
Onko noissa laitteissa hyötysuhteessa sitten muka niin paljo eroja, että joku parempi kone ottaa luokkaa puolet vähemmän virtaa? Entisellä työpaikalla oli muistaakseni Timco merkkinen, eikä se polttanut tulppasulaketta koskaan, ellei vahingossa laittanut 10 A pistorasiaan.

Mitäköhän tuon koneen kans tekis. Rahathan siitä saa takas kun ei se selvästikään toimi oikein, paremman jos haluaa niin se on vähintään tuplahinta.

Jos oikeasti tarvitset plasmaleikkuria, niin eikö sitä silloin kannata hakea kunnollinen tilanne.

Niin ja jos millään viitsit niin ilmoita tuosta Tukesille/Marekille: Ilmoitus

Ei ole mitenkään kaukaa haettua, että tuollaisella virralla jollain toisella pahaa-aavistamattomalla käyttäjällä palaa talo kun kiinan poikien plasma vetää rintamamiestalon purueristeiden keskellä olevat johdot punahehkuun.
 
Laita ensituntumat kunhan kokeilet, tarjouksessa ei ainakaan olisi pahan hintainen...

Pahoittelut mutta nyt vasta aukaisin ensimmäisen työtason.
Menee kyllä sen verran pieneen tilaan ja tähän hintaan täytyy täysi kymppi antaa parin juoman jälkeen. Neljä päivää vielä on 59,90€ hinnalla (norm. 119.90€)

Näin slimmisti menee ja led-nauhan laittelen uudenvuodenlupauksena puu-rimaa vasten:
IMG_20231229_225937.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pahoittelut mutta nyt vasta aukaisin ensimmäisen työtason.
Menee kyllä sen verran pieneen tilaan ja tähän hintaan täytyy täysi kymppi antaa parin juoman jälkeen. Neljä päivää vielä oli 59,90€ hinnalla (norm. 119.90€)
Heh, vaimolla oli juuri tänään jotain asiaa Clas Ohlsonille niin otin itse samalla tason kainaloon. Vielä paketissa, mutta hyvä kuulla että vaikuttaa hyvältä :cigar2:
 
Jeh, eli kuten kirjoitin "ainakin periaatteessa" muodolla on kontaktiin vaikutusta, käytännössä ei varmaankaan. :)

Tuommoista terminaalia tuumailin, paremminhan tuo pyöreämpi siihen sopii, mutta mitä näistä vänkäämään.

hexaa.png
joskus on tullut eteen tilanne että neliskanttiseksi puristettu johdinholkki ei mahdu liittimeen ja silloin tosta kuusikulmaisesta voi olla etua jos liittimen reikä sattuu olemaan abt pyöreä. Tää tilanne on tullut eteen lähinnä jotain vanhoja romuja tai kiinalaisia paskoja rassatessa, ”oikeissa töissä” ja oikeilla liittimillä ehkä harvemmin.
 
Lähes kaikki kiinan yksvaiheplasmat ottaa täydellä teholla niin paljon virtaa, ettei sulakkeet kestä.

Ihmettelen, ettei ole vielä tullut uutisointeja, että on vanhat talosähköt syttyneet noiden käytön takia...
Talosähköissä pitäisi kuitenkin olla sulakesuojaus moisten tilanteiden varalle ja jos mökki palaa niin kyllä se vika on ennenkaikkea sähköasennuksissa.
jos vanhat talot palaisivat jokaiseen johdon ”ylikuormitukseen” niin ei suomessa olisi yhtään yli 30v vanhaa taloa jäljellä, senverta usein noita ylikuormitustilanteita ja sulakkeen palamisia tuntuu vanhoissa taloissa sattuvan kun puoli kämppää on aina saman sulakkeen takana.

helpoin korjaus tuon plasman tapauksessa lienee vääntää sitä virtasäätöä pienemmälle. Jos tehot eivät riitä niin sitten oikeasti tarvinnee 3-vaihekoneen.
Plasmoja ei ole tullut ikinä testattua vaikuttaako elektrodien kunto tai plasman/valokaaren pituus ottovirtaan, mutta puikkokoneissa ero on ainakin selvä jos loimottaa helvetin pitkällä valokaarella vs. puikko melkein kiinni kappaleessa.
 
joskus on tullut eteen tilanne että neliskanttiseksi puristettu johdinholkki ei mahdu liittimeen ja silloin tosta kuusikulmaisesta voi olla etua jos liittimen reikä sattuu olemaan abt pyöreä. Tää tilanne on tullut eteen lähinnä jotain vanhoja romuja tai kiinalaisia paskoja rassatessa, ”oikeissa töissä” ja oikeilla liittimillä ehkä harvemmin.

Jos joskus tulee sellainen erikoinen tilanne, että jostakin syystä ei nelikulmainen holkki mahdu paikalleen, on varmaankin holkki lähtökohtaisesti liian iso, se on kuitenkin ihan noilla samoilla nelisivuisilla pihdeilläkin helppo korjata. Kääntää sen holkin hieman eri asentoon ja puristaa uudelleen,-> tadaa kahdeksankulmainen. Eihän se kai ihan oikeaoppinen tapa ole, mutta aivan toimiva sen harvinaisen kerran kuin tuollainen erikoisuus osuu kohdalle.
 
Mekaaniset avaimet toimivat jousen avulla ja jousivoima on tasaisesti muuttuva koko joustomatkalla, joten ei niiden pitäisi olla epätarkkoja ääripäissä. Ei siellä kuitenkaan mitään progressiivista tai muuta erikoisjousta ole. Tietty, jos maksimimomentissa jousi on putkelle kiristetty tai minimissa jousi jää ilmaan on eri juttu.
Itse sain kalibroitua Bilteman 1/2 momenttiavaimen ja näyttäisi toimivan yhtä tarkasti 30, 70 ja 100N alueella.
Oli jotain 5-7% menettänyt lukemia n. 5 vuodessa.
Siinä on ruuvi varren sivussa ja sen alla kuusiokoloruuvi jota kääntämällä vähän vastapaivään väännön saa kiristettyä oikeisiin lukemiin.

Pultti telineeseen, momenttiavain siihen vaakatasoon ja painava laukku roikkumaan avaimeen. Sitten vain matematiikkaa milloin pitäisi napsahtaa.

Koska se näyttää kalibroituvan tasaisesti jokaisella alueella, helpoin tapa varmaan olisi kalibroida kun momenttiavain on kiinni auton renkaan mutterissa ja ripustaa varteen vaikka joku pieni tunkki.

Sitten vain laskea paljonko avaimen pitäisi näyttää napsahtaessaan:
(Tunkin paino+avaimen varren paino tunkin ripustuskohdasta mitattuna) * ripustuksen etäisyys hylsyn keskikohdasta metreinä * 9.81

Tai sitten vielä helpommin jos on vetovaaka käytössä. :)
 
^ voi myös laittaa sen tunkin puntarin päälle ja tunkkaamalla vääntää momenttiavainta. Puntari saattaa löytyä vetovaakaa todennäköisemmin jo valmiiksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 469
Viestejä
4 552 911
Jäsenet
74 989
Uusin jäsen
Verri_T

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom